Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 nov 2023, 16:09

Wouter N14 schreef: ma 13 nov 2023, 12:57 Ja, en waar stond de N in Nbd ook alweer voor? Wat mij betreft moet die oog hebben voor meer landelijke prioritering. Als een bord onleesbaar wordt, moet het simpelweg vervangen worden, aanstaande reconstructie of niet.
Ik snap je gedachte, maar je mag de N voor nationaal in je naam hebben, nationale planning van de uitvoering zat daar volgens mij niet in. Voor rijkswegen is er al een landelijke uitvoeringsorganisatie, namelijk Rijkswaterstaat. Als die tussen de eigen regiodiensten niet tot adequate prioritering kan komen, lijkt dat me iets om binnen RWS zelf aan de kaak te stellen en oplossen - niet er een andere nationale dienst voor tussen te schuiven.

Op de uitvoeringsprogramma’s van decentrale overheden moet je geen nationale invloed willen. Gaat de Rijksoverheid feitelijk beschikken over middelen van een andere instelling. If anything zou je een centraal NBd-meldpunt moeten hebben om door te kunnen geven dat een bord kapot of onleesbaar is.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 nov 2023, 16:18

Die is er officieel ook, maar ik heb niet de indruk dat daar heel veel mee gebeurt. Ik heb namelijk wel eens meldingen gedaan, maar heb daar nooit iets van gehoord.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 13 nov 2023, 16:47

Wouter N14 schreef: ma 13 nov 2023, 12:57 Ja, en waar stond de N in Nbd ook alweer voor? Wat mij betreft moet die oog hebben voor meer landelijke prioritering. Als een bord onleesbaar wordt, moet het simpelweg vervangen worden, aanstaande reconstructie of niet.
NBd gaat niet over het geld. Assetmanagement is de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 nov 2023, 18:35

Snelwegfreak schreef: ma 13 nov 2023, 16:18 Die is er officieel ook, maar ik heb niet de indruk dat daar heel veel mee gebeurt. Ik heb namelijk wel eens meldingen gedaan, maar heb daar nooit iets van gehoord.
Ontvangstbevestiging zou elegant zijn, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om opvolging naar de wegbeheerder toe. Een braaf mailtje terug en vervolgens niets doen ter plaatse maakt het niet veel beter ;)

Maar goed, als je én niets teruggooit én op de weg nul opvolging ziet, ontstaat een bepaald slechte indruk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 nov 2023, 20:09

Layka schreef: ma 13 nov 2023, 15:05
Pino schreef: za 11 nov 2023, 10:19 Op de A10 is nu de buitenring tussen de Zeeburgertunnel en Kadoelen onder handen genomen. Staan nog twee of drie oude borden, inclusief één punt waar een nieuw vorkbord op 700 meter staat op een mast in de berm vlak voor een oud 600m-bord aan een portaal. Ook een nieuw vorkbord voor afrit Nieuwendam nog net voor de Zeeburgertunnel (in de oksel van afrit IJburg).
- Buiksloot heet nu Banne Buiksloot. Ik heb deze naam op het onderliggend wegennet van Amsterdam nooit zien staan.
Het is blijkbaar de naam van het tuindorp dat in de jaren '60 en '70 als stadsuitbreiding aangelegd is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Banne_Buiksloot

Waarschijnlijk om onderscheid te maken met het oude dorpje. 'Banne' verwijst naar een oud rechtsgebied:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Banne_(rechtsgebied)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » ma 13 nov 2023, 22:06

2x2 schreef: ma 13 nov 2023, 10:44 ^^ Volgens mij gaat dit o.a. om de bebording bij afrit Veemarkt richting het zuiden. Die bebording is ruim 20 jaar oud en slecht leesbaar. Ook op de A12 van de ring Utrecht is bebording eerder in slechte conditie geweest, en is later - toen de bebording al zeer slecht leesbaar was - e.e.a. overplakt.
Andere kant op zijn de borden voor de afrit naar de N230 (Overvecht) ook slecht.

Waarom heet afrit 30 trouwens alleen "De Bilt" als je uit het zuiden komt? Die afrit bedient een vrij groot deel van Utrecht Oost? :s

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 nov 2023, 23:38

Layka schreef: ma 13 nov 2023, 15:05 - Buiksloot heet nu Banne Buiksloot. Ik heb deze naam op het onderliggend wegennet van Amsterdam nooit zien staan.
Ik denk dat dat klopt. De naam Banne Buiksloot hoor je op zich wel vaker, dus ik was niet echt verbaasd.
- Het vorkbord voor afrit 15, staat nog vóór het convergentiepunt van afrit 14. Dat is niks te laat. Dat heeft uiteraard te maken met de aanwezigheid van de Zeeburgertunnel. In de oude situatie was het eerste bord pas na de tunnel te vinden. De afstandsaanduiding vermeldt 2300 m. Is dat een record voor een vorkbord bij een afrit?
Zag pas bij de borden voor de Maasdeltatunnel iets soortgelijk hoogs langs komen; het zal een van de twee zijn. Overigens had ikzelf eerder een aankondigingsbord verwacht op deze plaats. Gezien de lengte van de uitvoegstrook had een vorkbord me op zich niet nodig geleken. Als men het had willen doen, was er denk ik wel een plek tussen oprit en tunnel te vinden geweest.

2x2
polderweggetje

Bericht door 2x2 » ma 13 nov 2023, 23:51

Layka schreef: ma 13 nov 2023, 15:05De afstandsaanduiding vermeldt 2300 m. Is dat een record voor een vorkbord bij een afrit?
Hier moest ik ook nog aan denken, maar dat is dan wel een vorkbord met dubbele aankondiging.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 nov 2023, 8:31

^^ Ook 3000 meter, geen dubbele aankondiging, maar toch een wat bijzonder bord omdat het alleen om de havens van Rotterdam gaat:

Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 14 nov 2023, 12:00

Vinny schreef: ma 13 nov 2023, 20:09
Layka schreef: ma 13 nov 2023, 15:05
Pino schreef: za 11 nov 2023, 10:19 Op de A10 is nu de buitenring tussen de Zeeburgertunnel en Kadoelen onder handen genomen. Staan nog twee of drie oude borden, inclusief één punt waar een nieuw vorkbord op 700 meter staat op een mast in de berm vlak voor een oud 600m-bord aan een portaal. Ook een nieuw vorkbord voor afrit Nieuwendam nog net voor de Zeeburgertunnel (in de oksel van afrit IJburg).
- Buiksloot heet nu Banne Buiksloot. Ik heb deze naam op het onderliggend wegennet van Amsterdam nooit zien staan.
Het is blijkbaar de naam van het tuindorp dat in de jaren '60 en '70 als stadsuitbreiding aangelegd is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Banne_Buiksloot

Waarschijnlijk om onderscheid te maken met het oude dorpje. 'Banne' verwijst naar een oud rechtsgebied:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Banne_(rechtsgebied)
De wijk tussen de afritten 16 en 17 zuidelijk van de A10 heet in de Amsterdamse volksmond daarom ook "De Banne". (Ook de jaren '60 nieuwbouw zuidelijk van de IJdoornlaan).

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 14 nov 2023, 13:21

^^ Ik heb daar in de jaren ‘90 twee jaar gewoond en kan dit beamen. Plaatselijk bekenden maken nog het onderscheid tussen Banne I (ten zuiden van de IJdoornlaan) en Banne II (ten noorden). De naam Buiksloot werd eigenlijk alleen gebruikt voor het oorspronkelijke dijkdorpje.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 14 nov 2023, 19:48

Klopt. Mijn vrouw heeft haar jeugdjaren in Banne II doorgebracht, toen het daar allemaal nog gloedjenieuw was. Vandaar dat ik dat ook weet :yes:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 nov 2023, 19:52

Coen Tunnel schreef: di 14 nov 2023, 8:31 toch een wat bijzonder bord
Ook omdat het wel eens schoongemaakt mag worden. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

030
polderweggetje

Bericht door 030 » wo 15 nov 2023, 13:59

djiwie schreef: ma 13 nov 2023, 22:06 Waarom heet afrit 30 trouwens alleen "De Bilt" als je uit het zuiden komt? Die afrit bedient een vrij groot deel van Utrecht Oost? :s
Dat vraag ik me ook al jaren af. De borden voor afslag De Bilt hebben ook een enorme hoeveelheid leeg blauwvlak: https://maps.app.goo.gl/XduvSLoH88yWNRUx9 en https://maps.app.goo.gl/dKhknrfQLuN5bXf1A Vraag me af wat daar de bedoeling van was/is.
Onderaan de afrit staat wel Utrecht Centrum en Oost bewegwijzerd. Mag hopen dat in de toekomst die doelen worden toegevoegd op de snelweg.
Overigens staan er ook nog steeds serviceborden met Veemarkt er op, terwijl de Veemarkt al 10 jaar niet meer bestaat.
Sterker nog, die serviceborden zijn volgens de database in 2014 geplaatst. Op dat moment waren de Veemarkthallen al iets van een jaar gesloopt... :?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 15 nov 2023, 15:08

djiwie schreef: ma 13 nov 2023, 22:06 Waarom heet afrit 30 trouwens alleen "De Bilt" als je uit het zuiden komt? Die afrit bedient een vrij groot deel van Utrecht Oost? :s
Nee, deze afrit dekt Utrecht-Noordoost af. Utrecht-Oost ligt zuidelijker en kan vanaf Rijnsweerd via de A28 bereikt worden.
030 schreef: wo 15 nov 2023, 13:59 Onderaan de afrit staat wel Utrecht Centrum en Oost bewegwijzerd.
En dat verbaast mij dan weer. De gemeente Utrecht hanteert een vrij duidelijke wijkindeling dus ik had hier Noordoost verwacht.

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » wo 15 nov 2023, 17:05

Offieel is het inderdaad Noordoost ipv Oost ja.

Misschien staat Utrecht Oost op die wegwijzer onderaan de afrit omdat je daar feitelijk al in de wijk Noordoost rijdt? Of gewoon een foutje.
Maar iig wel erg gek dat zo prominent De Bilt wordt bewegwijzerd en Utrecht helemaal niet, terwijl zeker de helft van het verkeer daar afslaat naar Utrecht. En dat servicebord voor de Veemarkt is inderdaad ook wel erg overbodig. :lol: Het zal wel niet voor dat buurtje zijn wat er op die locatie gebouwd is. Gek dat zoiets niet gecheckt wordt voordat er nieuwe borden opgehangen worden, zonde van het geld.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 15 nov 2023, 21:15

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
--Harry.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 15 nov 2023, 21:36

harry schreef: wo 15 nov 2023, 21:15 Afbeelding
Jeetje als alle tekst links uitgelijnd staat dan had wmb de rest van het bord ook naar links gemogen. Zo centraal uitgelijnd ziet er niet uit...
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 nov 2023, 21:42

^^ Niet zoveel last van elkaar gezegd. De kromme pijl hangt goed boven de rijstrook, resteert het afritnummer. Als je lang kijkt, zou je misschien kunnen vinden dat het er wat verloren bij staat. Maar da’s echt alleen dan.

Gedachte op zichzelf: blij dat ze Durgerdam niet gecentreerd hebben.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 nov 2023, 22:21

Het lijkt op de foto's of Amsterdam gekernd is weergegeven en Durgerdam niet. .

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 15 nov 2023, 22:36

Durgerdam is in Ee.
De bovenstaande Amsterdamse bestemmingen in Dd

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 15 nov 2023, 22:40

sven_engelen schreef: wo 15 nov 2023, 21:36 Jeetje als alle tekst links uitgelijnd staat dan had wmb de rest van het bord ook naar links gemogen. Zo centraal uitgelijnd ziet er niet uit...
Bord is netjes zoals het hoort. Positie van de pijl is mede afhankelijk van de gewenste positie van het bord boven de rijstrook, en bij voorkeur boven hart rijstrook. Als je de pijl links zou plaatsen moet het bord verder naar rechts hangen. Dat is in het totale wegbeeld pas echt iets wat er niet uit ziet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 nov 2023, 22:57

Ik heb zelf ook het idee dat de bestemmingen wat meer tegen de linkerkantlijn geplakt staan als normaal, maar dat kan ook de perspectief van de foto zijn. Een ander detail dat me opvalt op nieuwe borden is het extra randje in het s-schildje. Ik denk overigens dat het prima ontworpen borden zijn, gegeven het feit dat de bestemmingen "Amsterdam Tuindorp Oostzaan'' en in mindere mate ''Banne Buiksloot" natuurlijk wel erg lang zijn.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 16 nov 2023, 8:48

Vinny schreef: wo 15 nov 2023, 22:57Ik denk overigens dat het prima ontworpen borden zijn.
Binnen de richtlijn wel ja.
Maar kijk voor de gein eens wat een giga mast je nodig hebt bij een vorkbord. Dat lijken overigens nieuwe masten, dus zal niet goedkoop zijn. Alhoewel je hier geen rijbaanbrede afzetting voor nodig hebt (aanname).
Als je ook eens kijkt hoe groot het bord is en welke informatie er op staat, dan vind ik dit gewoon niet efficient ruimtegebruik. Zal allemaal wel overeenkomen met de richtlijn, maar het systeem dwingt je tot zulke megaborden.

harry schreef: wo 15 nov 2023, 21:15Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 nov 2023, 9:25

^^ Drie regels voor het vrij nutteloze gegeven dat de volgende afrit is. Dat alleen al.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 16 nov 2023, 10:46

Tuindorp Oz. en Banne Bs. hadden wel een paar fijne afko's kunnen zijn. Hoewel sommigen er dan weer Banne Bullshit van zullen maken. :mrgreen:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 16 nov 2023, 10:49

^^
Je ziet op de foto het oude, veel kleinere bord, nog hangen. Dus een vorkbord is inderdaad wel een ruimtevreter.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 16 nov 2023, 10:54

B. Buiksloot en Tuindorp Oostzaan gekernd in Dd had meer opgeleverd.
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 nov 2023, 12:10

Via schreef: do 16 nov 2023, 10:49Je ziet op de foto het oude, veel kleinere bord, nog hangen. Dus een vorkbord is inderdaad wel een ruimtevreter.
Er zijn in NBA de nodige ontwerpkeuzes gemaakt die moesten helpen om de boodschap sneller bij de weggebruiker te krijgen, in de zin dat ze instinctief begrijpelijk zouden moeten zijn. Van vorkbord naar het omzetten van de witte stadsdelen naar het stramien Komnaam-stadsdeel over twee regels. Juist in een vergelijking als deze, met oud en nieuw bord in één beeld, zie ik best hoe de lay-out dat doel helpt bereiken. Maar de structureel gekozen oplossingsrichting is "dan maar de lucht in". En die is niet gratis. In deze situatie betaal je alleen met een megabord dat meer zal hebben gekost; in andere situaties heeft windbelasting tot gevolg dat doelen moeten worden opgeofferd of dat afritnummers ineens toch maar naar een ruiter toe moeten. En dat laatste juist vaak in de meest complexe situaties, waar een veel groter aantal weggebruikers in verwarring zou kunnen raken.

Ik denk dat kernen verrekt weinig oplevert. Wordt het bord iets smaller, terwijl ik hoogte hier eigenlijk zie als het voornaamste probleem - vanwege windbelasting. Wel zit er wat laaghangend fruit in opties om het bord smaller te maken, terwijl de hoogte-elementen feitelijk naar de kern van de richtlijn gaan. Dan praat ik over keuzes als het standaard aangeven van de eerstvolgende afrit, Ring A10 als doorgaand wegnummer en het verplichte gebruik van de komnaam Amsterdam, die hier gewoon twee regels extra oplevert. Afstandsaanduiding en kruisend wegnummer verplicht boven elkaar, terwijl dat op zich ook prima naast elkaar had gekund. De afritnummering heeft in NBA ook standaard een eigen regel gekregen, terwijl er (zeker zonder afritsymbool, en met een specifieke kleurstelling zoals in bijvoorbeeld Denemarken) prima mogelijkheden waren geweest om met minder ruimtevretende aanduidingen te komen.

Nog los van het verplichte gebruik van de komnaam Amsterdam (maal twee), mag je hier wat mij betreft trouwens ook wel de vraag stellen hoeveel toegevoegde waarde het nou heeft om drie doelen te hebben op deze afrit. Kadoelen en Landsmeer zijn hier de logische hoofddoel links-hoofddoel rechts; maar wat koop je nou voor het extra doel (Banne) Buiksloot? Ja daar moeten meer mensen naartoe dan naar het kleine Kadoelen, maar in stedelijk gebied dienen afritnamen ook allemaal wat meer voor simpele plaatsbepaling. Want met de korte opeenvolging van afritten is geleiding naar individuele wijken gewoon eigenlijk niet te doen, en zeker in een tijd dat iedere ter plaatse onbekende zijn eigen navigatiesysteem aan heeft staan moet je dat ook niet willen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 16 nov 2023, 12:36

Pino schreef: do 16 nov 2023, 12:10 De afritnummering heeft in NBA ook standaard een eigen regel gekregen
Het wegnummer (S117) had inderdaad makkelijk naast het afritnummer gekund. Laaghangend fruit om hoogte te verliezen (weak punt intended).

Ook zou je kunnen besluiten dat rechtdoor RING A10 op de hele ring genoeg moet zijn.

Maar kennelijk heeft men bij het bepalen van de richtlijn niet willen besparen op de hoogte van de vorkborden.
Pino schreef: do 16 nov 2023, 12:10 Juist in een vergelijking als deze, met oud en nieuw bord in één beeld
Dat is strict gezien niet helemaal eerlijk, want het aankondigingsbord (op 1200m) is aanzienlijk kleiner dan de oude voorganger.
--Harry.