Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 16 nov 2023, 13:22
harry schreef: ↑do 16 nov 2023, 12:36
Pino schreef: ↑do 16 nov 2023, 12:10
Juist in een vergelijking als deze, met oud en nieuw bord in één beeld
Dat is strict gezien niet helemaal eerlijk, want het aankondigingsbord (op 1200m) is aanzienlijk kleiner dan de oude voorganger.
Terecht punt. Als je kijkt over de hele serie borden bij een afrit, van 1200m-aankondigingsbord tot afstandenbord ná de afrit, zijn we er denk ik wel wat op vooruit gegaan in het totaal gebruikte materiaal. Het hebben van minder rijbaanbrede portaalborden bij gewone afritten, die niet alleen veel materiaal vergen maar ook fors duurder zijn om te plaatsen / onderhouden geeft de grootste winst. Ik denk trouwens dat we nog wat verder hadden kunnen komen, maar dat loopt dan dus weer over in ontwerpkeuzes die het geheel mogelijk wat minder instinctief begrijpelijk hadden gemaakt voor de weggebruiker.
Op het vorkbord komt er dan nu wel veel samen wat voorheen elders op borden stond. Wanneer dat dan eindigt in een kwestie van materiaal en bouwkosten (windbelasting / zware masten) tegen elkaar wegstrepen, zal het allemaal wel. Ik maak me wat drukker over de gevallen waarin het vorkbord of een portaal-voorwegwijzer te zwaar dreigen te worden doordat het teveel te hoogte in moet. Want dan zou je mogelijk moeten gaan snijden in de doelen. Als je doelen die je eigenlijk zou willen bewegwijzeren moet weglaten, heb je verloren. Het alternatief om alleen in dat soort situatie het bord dan maar ietsje anders in te delen, zodat het wel past, staat me daarbij ook niet aan. De effectiviteit van bewegwijzering zit hem tenslotte ook sterk in consistentie.
Dat alles geeft mij dus het idee dat men in de richtlijn iets té royaal is geweest.
Laatst gewijzigd door Pino op do 16 nov 2023, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 16 nov 2023, 13:35
sven_engelen schreef: ↑do 16 nov 2023, 10:54
B. Buiksloot en Tuindorp Oostzaan gekernd in Dd had meer opgeleverd.
Aanspatiëren wordt langs het rijkswegennet niet gedaan.
Daar wordt in plaats van aangespatieerd Ee dus (niet aangespatieerd!) Dd toegepast. Net zo breed, veel beter leesbaar.
Aangespatieerd Dd moet je niet willen. Op beperkte afstand wordt dat al een slecht leesbare letterbrij.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Jackbauer1350 » do 16 nov 2023, 14:02
Er zou ook "Ring Amsterdam (windrichting) A10(/E19)" kunnen staan en Amsterdam verder op het bord achterwege laten. Als voorbeeld de stijl van de oude borden op de
Ring Antwerpen waar "Ring Antwerpen" in een zwarte bies bovenaan staat bij de portaalborden.
Bij portaalborden scheelt zoiets ook nog die 2 of 3x "Ring A10" op de baseline (
zoals hier) wat de borden weer rustiger maakt. En voorkomt in dit geval ook nog een keer de dubbelingen van het woord Ring. (Ring-Zuid en Ring A10).
Verder dus dan net zoals bij old-school alleen de wijknamen erop. Bij die vorkborden zou dat best wat in grootte van de borden kunnen schelen. Daar kan dat "Ring Amsterdam A10" overigens boven de pijl zoals nu. En toevoeging van windrichting hoeft alleen op de "hoekpunten" van de Ring. En verder afritnummer en wegnummer naast elkaar op één regel.
En oké, alleen wijknamen op de borden breekt dan wel weer met het systeem. Bij plaatsen die geen Ring hebben zal dan wel Plaatsnaam-Wijknaam of Plaatsnaam-Windrichting toegepast worden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 16 nov 2023, 14:33

Een niet-komnaam bewegwijzeren als een regulier doel is de gangbare benadering in plaatsen als Parijs, London en ook wel Berlijn. Inderdaad wat systeemvreemd, maar tegelijkertijd een zinnige oplossing die geen (kenbare) verwarring oplevert. Want iedereen weet toch wel waar hij zit. We mogen in Nederland graag principes formuleren die voor alle wegwijzers landelijk moeten gelden. Dat klinkt leuk, maar kan al snel verzanden in de kool en de geit sparen. Blader je door bijvoorbeeld Australische richtlijnen, dan zie je juist dat er voor
metropolitan bewegwijzering vaak wat afwijkende regels gelden. Geen totale systeembreuk natuurlijk, maar brede principes net wat beter toespitsen op hoe het er in grote steden nu eenmaal anders aan toe gaat. In andere Europese landen geen officiële afwijkingen, maar wel vergelijkbaar pragmatisme.
Ik heb voor onze stedelijke gebieden vaker gepleit voor zo'n benadering waarin er Kadoelen kan staan in wit-op-blauw in plaats van in zwart-op-wit of alleen vooraf gegaan door Amsterdam-. Zelfde voor zo hier of daar een kruisende straatnaam of een object als afritnaam. Maar als dat te grote systeembreuken zijn, is Ring A10 als rechtdoordoel een beperkte uitzondering die redelijk met het bestaande systeem te verenigen valt, en daardoor misschien makkelijker te verkopen is. Wat dan zou gaan op de redenering "Als je eenmaal op een bewegwijzerde ring zit, is de volgende afrit per definitie lokaal, maar is generiek Ring voor de weggebruiker behulpzamer dan de naam van de specifieke volgende afrit".
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 16 nov 2023, 14:57
Pino schreef: ↑do 16 nov 2023, 13:22 Ik maak me wat drukker over de gevallen waarin het vorkbord of een portaal-voorwegwijzer te zwaar dreigen te worden doordat het teveel te hoogte in moet. Want dan zou je mogelijk moeten gaan snijden in de doelen.
De kostenverschillen tussen een groter en een kleiner paneel vallen wel mee. De kostenolifanten zitten vooral in de kosten van wegafzettingen.
Gewicht speelt niet zo'n heel erg belangrijke rol, de windbelasting deste meer. Bij een bestaande ondersteuningsconstructie is dat een beperkende factor. Bij een nieuwe mast uiteraard niet zozeer.
Bij vervangingsprojecten plaatsen we borden die zoveel mogelijk voldoen aan de richtlijnen. Daarbij moet je in grootstedelijke regio's soms borden plaatsen die groter uitpakken omdat je de combinatie plaatsnaam-wijk/buurtnaan vaak niet op 1 regel kwijt kunt. Daar staat tegenover dat doelenborden na een toerit veelal niet voorkomen als aansluitingen elkaar dicht opvolgen.
Uiteindelijk is het allemaal lood om oud ijzer. De gemiddelde bordomvang is in Nederland op rijkswegen 17 m2. Dat is inclusief immense panelen boven een 5-strooks A4 en kleine bordjes voor een tankstationnetje. In internationaal opzicht doe je het met zo'n gemiddelde niet slecht.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 16 nov 2023, 15:28

Fascinerende statistiek, die laatste. Heb je ook de gemiddelden van ons omringende landen? Frankrijk komt op mij over als vrij efficiënt bijvoorbeeld - maar dan meer wanneer ze het rechtdoorbord op een antenne in de middenberm plaatsen (of volledig weglaten omdat het niet nodig wordt geacht) en minder wanneer iedere afrit op een tolweg een luxe portaalbord rechtdoor krijgt.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 16 nov 2023, 17:30
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
2x2
- polderweggetje
Bericht
door 2x2 » vr 17 nov 2023, 11:29
Pino schreef: ↑do 16 nov 2023, 15:28
Frankrijk komt op mij over als vrij efficiënt bijvoorbeeld - maar dan meer wanneer ze het rechtdoorbord op een antenne in de middenberm plaatsen (of volledig weglaten omdat het niet nodig wordt geacht) en minder wanneer iedere afrit op een tolweg een luxe portaalbord rechtdoor krijgt.
Frankrijk gebruikt na een aansluiting ook geregeld een afstandentableau en een apart tableau voor de eerstvolgende afrit. En is het gebruik van portaalbebording eerder regel dan uitzondering op de Péage, waarbij die categorie het merendeel uitmaakt van het Autoroute-netwerk. Of de totale benchmark van Frankrijk dus efficiënt uitkomt, weet ik niet.
Overigens vind ik de bebording bij Kadoelen duidelijk. En netjes uitgevoerd. Ja, het vorkbord is wellicht groot, maar elders wordt ruimte bespaard. En we kunnen blijven twisten over de vorkbordsystematiek waarbij de volgende afrit wordt aangekondigd i.p.v. control cities, maar dat is nu eenmaal al geruime tijd het systeem... Ik word eigenlijk wel blij van de generatie NBA van de laatste jaren. Ik heb het idee dat de kinderziektes er inmiddels wel uit zijn en lay-out en richtlijnen consistent (of in elk geval consistenter) worden toegepast. Zeker als je het vergelijkt met pak ‘m beet 10 jaar geleden.
-
2x2
- polderweggetje
Bericht
door 2x2 » vr 17 nov 2023, 11:31
djiwie schreef: ↑ma 13 nov 2023, 22:06
Andere kant op zijn de borden voor de afrit naar de N230 (Overvecht) ook slecht.
Ik reed hier gisteravond langs, en schrok van de conditie van deze bebording. Ze zijn werkelijk in dramatische staat, en grotendeels niet meer leesbaar. Wat mij betreft een gotspe dat dit er nog steeds hangt.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 17 nov 2023, 18:52
2x2 schreef: ↑vr 17 nov 2023, 11:29
Pino schreef: ↑do 16 nov 2023, 15:28
Frankrijk komt op mij over als vrij efficiënt bijvoorbeeld - maar dan meer wanneer ze het rechtdoorbord op een antenne in de middenberm plaatsen (of volledig weglaten omdat het niet nodig wordt geacht) en minder wanneer iedere afrit op een tolweg een luxe portaalbord rechtdoor krijgt.
Overigens vind ik de bebording bij Kadoelen duidelijk. En netjes uitgevoerd. Ja, het vorkbord is wellicht groot, maar elders wordt ruimte bespaard. En we kunnen blijven twisten over de vorkbordsystematiek waarbij de volgende afrit wordt aangekondigd i.p.v. control cities, maar dat is nu eenmaal al geruime tijd het systeem... Ik word eigenlijk wel blij van de generatie NBA van de laatste jaren. Ik heb het idee dat de kinderziektes er inmiddels wel uit zijn en lay-out en richtlijnen consistent (of in elk geval consistenter) worden toegepast. Zeker als je het vergelijkt met pak ‘m beet 10 jaar geleden.
Grotendeels eens met het gestelde in jouw post. Er blijven wel dingen die ik bij NBA liever vandaag dan morgen afgeschaft zie worden, zoals vorkborden. Als er al een vorkbord nodig is doe dan het minimale: rechtdoor alleen het wegnummer en control city en afslaand alleen de naam van de afrit. En ik zie nog steeds te veel interne inconsistenties: uitzonderingen binnen de richtlijn, afwijkingen op de richtlijn danwel binnen de richtlijn verschillende bewegwijzeringsmethodes.
Specifiek bij Amsterdam Noord heb je te maken met vervelende afritnamen. Toen de snelweg net klaar was, werd op veel kaarten afrit Schellingwoude, Volendam, Landsmeer en Oostzaan aangegeven in plaats van (Amsterdam) Nieuwendam, -Noord, -Kadoelen en -Tuindorp Oostzaan. Dat bespaart ruimte en levert overzichtelijkere borden op omdat verwezen werd naar echte kommen en niet naar wijken of buurten in Amsterdam. Nu snap ik ook wel dat er meer mensen in een flat in Banne Buiksloot wonen dan in een dijkwoninkje in het schattige Schellingwoude, maar alsnog kan/kon je er goed mee uit de voeten zeker in combinatie met het s-nummer. Op de meeste borden volstaat het slechts om de volgorde van de bestemmingen aan te passen.
Niettemin, gegeven de uitgangspunten vind ik het zeer net ontworpen borden, en de foto's van Harry laten mooi zien hoe het vroeger was. We zijn ook van de witte schimmel verlost bijvoorbeeld. Dat is een zeer aangenaam pluspunt

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Fred72
- zandpaadje
Bericht
door Fred72 » vr 17 nov 2023, 19:20
Op de A28 bij Hoogevven en knp Hoogeveen richting het zuiden zijn nieuwe borden geplaatst. Hengelo is hier toegevoegd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 17 nov 2023, 20:54
Vinny schreef: ↑vr 17 nov 2023, 18:52
Nu snap ik ook wel dat er meer mensen in een flat in Banne Buiksloot wonen dan in een dijkwoninkje in het schattige Schellingwoude, maar alsnog kan/kon je er goed mee uit de voeten zeker in combinatie met het s-nummer.
Als je het plat slaat, had je op heel veel plaatsen langs het snelwegennet afritnamen die verwezen naar de schattige dorpjes aan de buitenkant van grotere steden: Zoeterwoude-Rijndijk, Hilvarenbeek, Landsmeer, dat soort werk. Hoe dat precies kwam? Verschilt misschien wat per geval, maar het was altijd wel een treffender beschrijving dan bijvoorbeeld afrit Leiden-Oost. De bijbehorende steden zullen maar beperkt geklaagd hebben, omdat ze verder alle aandacht kregen met de afritdoelen - sterker, hierdoor konden in de twee rijrichtingen zelfs verschillende stedelijke doelen worden gekozen, omdat je niet vast zat aan een afritnaam. Was het dan erg dat op de landkaart Hoogmade stond? Denk het niet.
En toen werd geleiding naar de verschillende stadsdelen ineens belangrijk en kwamen er ambtelijke discussies tussen Amsterdam en Rijkswaterstaat over afritnamen. Ik heb wel vaker gezegd: de afritnaam is veel te veel op een voetstuk komen staan terwijl (i) stedelijke geleiding alleen maar complexer was geworden en (ii) de meerwaarde was afgenomen dankzij afritnummering. Onnodig, maar we zullen het ermee moeten blijven doen …
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 17 nov 2023, 21:08
https://maps.app.goo.gl/hUuCW1tydDsSppUb8
Dit is een mooi voorbeeld van doorgeslagen systeemdenken. Eigenlijk is het voor een deel van Amsterdam-Westpoort beter om er al af te gaan, terwijl je voor Geuzenveld nou net beter de volgende afrit kan nemen. Ik snap overigens wel dat het er zo staat; want je wil in beide richtingen dezelfde naam gebruiken.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 17 nov 2023, 21:26

Geuzenveld is hier geen afritnaam, dus daar had je vrijheid gehad. Dit soort gevalletjes -en daar hebben we er veel van- geven mij het gevoel dat je in stedelijk gebied niet meer moet willen gebruiken dan een doel dat de plaats omschrijft waar je bent. Een kruisende straatnaam, een naastgelegen object, een dorpje aan de buitenkant.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » za 18 nov 2023, 10:21
Uitsluitend IJmuiden vermelden was een probleem.
Samen met Amsterdam is destijds gezocht naar een passend Amsterdamse doel. De keuze om de s103 hier naartoe te leiden en de wijk Geuzenveld hier op het bord te zetten is daar een gevolg van.
Goed beschouwd is deze afrit overbodig. Alleen de afrit Westpoort had het gebied ook prima kunnen bedienen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » za 18 nov 2023, 10:45

Aparte afrit inderdaad, al maak ik er best wel vaak gebruik van op weg naar IJmuiden. Nog los van het feit dat alleen IJmuiden vermelden lastig lag, verbaast het me ergens dat het wel afritnaam mocht zijn. Is toch zo’n gevalletje afrit Lelystad aan de A28 - en daar hebben ze niet voor niets iets anders van gemaakt. Maar goed, afritnaam in haven- of industriegebied is gewoon lastig. De (uiterst gezochte) straatnaam Dortmuiden? De naastgelegen haven Aziëhaven?
Het draagt bij aan het gevoel dat alleen IJmuiden (en elders Lelystad, en vergelijkbaar) misschien nog het minst slecht was. Maar dat kan alleen uit met een andere manier om met afritnamen bezig te zijn. Niet alleen in de bewegwijzering, ook op DRIPs en verkeersinformatie. Over naar Frans model?
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » za 18 nov 2023, 11:43
Pino schreef: ↑za 18 nov 2023, 10:45De (uiterst gezochte) straatnaam Dortmuiden?
Dat was de werknaam van de afrit ten tijde van het project Westrandweg.
Maar dat is echt een naam die verder bij niemand ook maar iets van herkenning oproept.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » za 18 nov 2023, 11:54
Als er per se een Amsterdams doel op moest had er ook voor bijvoorbeeld Amsterdam-Ruigoord gekozen kunnen worden. Past met wat creatief denken wel in de categorie ‘schattige richtinggevende dorpjes’. Of anders Amsterdam-De Heining (al is daar helemaal weinig schattigs aan

)
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » za 18 nov 2023, 12:36

Ruigoord als alternatief kunstenaarsdorp; dat zit in dezelfde hoek als de Ketheltunnel hernoemen in Chris Zijdeveldtunnel. Het is denk ik maar weinig richtinggevender dan Dortmuiden - niet dus. Dat probleem wordt er niet kleiner op, maar dat onderstreept dan het hele punt dat er grenzen zitten aan wat je kunt verwachten van een afritnaam.
Als je naar het Amerikaanse systeem kijkt met straatnamen als (meestal enige) afritdoel, moet je je ook afvragen hoe richtinggevend dat is. Zelfs als het een bekende straatnaam is van het slag Queens Boulevard of het nummer van een straat (56th Street) die je mogelijk kunt relateren aan je bestemming, het lijkt vaak eerder te dienen om een makkelijk te onthouden naam te hebben dan om echt richting te geven aan ter plaatse onbekenden. Dat is misschien niet ideaal, maar het werkt wel. Dubbel in deze tijd van navigatiesystemen. En zodra zo’n afritnaam er een halfjaar staat, gaat hij zich wél nestelen in de hoofden. Een ter plaatse totaal onbekende, die ergens voor het eerst komt, koopt daar natuurlijk niets voor, maar iemand die er vaker langs rijdt zonder echt bekend te zijn des te meer.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » za 18 nov 2023, 14:49
Pino schreef: ↑vr 17 nov 2023, 20:54Als je het plat slaat, had je op heel veel plaatsen langs het snelwegennet afritnamen die verwezen naar de schattige dorpjes aan de buitenkant van grotere steden: Zoeterwoude-Rijndijk, Hilvarenbeek, Landsmeer, dat soort werk. Hoe dat precies kwam? Verschilt misschien wat per geval, maar het was altijd wel een treffender beschrijving dan bijvoorbeeld afrit Leiden-Oost. De bijbehorende steden zullen maar beperkt geklaagd hebben, omdat ze verder alle aandacht kregen met de afritdoelen - sterker, hierdoor konden in de twee rijrichtingen zelfs verschillende stedelijke doelen worden gekozen, omdat je niet vast zat aan een afritnaam. Was het dan erg dat op de landkaart Hoogmade stond? Denk het niet.
Aan de andere kant zijn er in sommige gevallen doelen gekozen die wel erg ver van de snelweg liggen: Lelystad (A28), Ommen, Oosterwolde. En bij afritnamen als Westerbork en Fluitenberg denk ik: dat had gewoon Beilen-Noord en Hoogeveen-Noord moeten worden, dat was vanuit beide richtingen geen gekke naam geweest. Zeker de A28 is wat dat betreft een snelweg die grossiert in zulke opvallende afritnamen.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » za 18 nov 2023, 15:06
Afritnamen worden ook veel gebruikt in de verkeersinformatie op de radio en als en het dan heeft over een file op de A28 ‘voor Lelystad’, dan snapt de helft van de luisteraars er terecht geen bal meer van.
Net zoals men het noordelijkste stukje van de A9 tussen Akersloot en KP Kooimeerplein in de verkeersinfo vaak benoemt als ‘bij Heerhugowaard’. Dan denk je ook even ‘huh?’.

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » za 18 nov 2023, 15:13

Deze laatste twee posts zijn dus precies waarom ik zeg: het is een te complex geheel geworden, die afritnamen, en we versterken die complexiteit doordat we ze zo centraal zetten in bewegwijzering en verkeersinformatie.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » za 18 nov 2023, 17:09

In gesproken verkeersinformatie gaan afritnummers niet werken. Dus dan moet je wel namen hebben.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » za 18 nov 2023, 17:54
Franse verkeersinformatie werkt toch redelijk zonder formele afritnamen. Nu zou je kunnen zeggen dat ze in hun omschrijvingen van situaties vaak de oorspronkelijke afritnaam gebruiken (en bovendien kunnen ze op 107.7 FM wat meer de tijd nemen), maar je komt een eind. Ook in Nederland is gesproken verkeersinformatie in de loop der tijd steeds generieker geworden, van het soort “A20 Rotterdam-Gouda, bij Nieuwerkerk”. Zijn heel precieze afritnamen dan nog nodig? Het is wel handig om de meldingen te spiegelen aan een plaats die daadwerkelijk bewegwijzerd wordt, maar de harde koppeling aan afritnamen kun je wat mij betreft wel loslaten.
Als je een keer heel precies wilt zijn, kun je altijd nog terugvallen op hectometerpalen of afritnummers. Maar dat lijkt me eerder de uitzondering.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » za 18 nov 2023, 18:01
Ruigoord als alternatief kunstenaarsdorp; dat zit in dezelfde hoek als de Ketheltunnel hernoemen in Chris Zijdeveldtunnel. Het is denk ik maar weinig richtinggevender dan Dortmuiden - niet dus.
Misschien heeft het zijn reputatie tegen, maar Ruigoord vind ik prima te verdedigen als afritnaam. Het is een dorp en het is in de buurt van de afrit en mensen kennen het in Amsterdam. Wel van de hippie-festivals, maar toch...
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » za 18 nov 2023, 18:32
Pino schreef: ↑za 18 nov 2023, 17:54
Franse verkeersinformatie werkt toch redelijk zonder formele afritnamen. Nu zou je kunnen zeggen dat ze in hun omschrijvingen van situaties vaak de oorspronkelijke afritnaam gebruiken (en bovendien kunnen ze op 107.7 FM wat meer de tijd nemen), maar je komt een eind. Ook in Nederland is gesproken verkeersinformatie in de loop der tijd steeds generieker geworden, van het soort “A20 Rotterdam-Gouda, bij Nieuwerkerk”. Zijn heel precieze afritnamen dan nog nodig? Het is wel handig om de meldingen te spiegelen aan een plaats die daadwerkelijk bewegwijzerd wordt, maar de harde koppeling aan afritnamen kun je wat mij betreft wel loslaten.
Als Radio DJ zou ik het niet prettig vinden om afritnummers te moeten noemen. Wij lezen bij Glow FM de ANWB file info in het zuiden van het land. Wij gaan dus tot Rotterdam en tot Nijmegen. (Er is nu trouwens een discussie gaande om het tot Eindhoven te beperken, of niet en of verkeersinfo nog wel nodig is of niet en die is nog niet uitgevochten maar goed). Daar vermeld ik de namen van afritten en trajecten zoals ze door de ANWB genoemd worden. Mooi voorbeeld is dat de zuidelijke A2 door de ANWB wordt ingedeeld in 4 delen. Eindhoven - Weert, Weert - Echt, Echt - Maastricht en Maastricht - Belgische grens waarbij delen opgerekt kunnen worden. Flitsmeister waar meeste commerciële zenders hun verkeer afnemen noemt het gewoon Maastricht-Noord - Eindhoven. Meer niet. Ik vind dat eerlijk gezegd ook voldoende. Noem er twee plaatsnamen bij tussen waar en waar de file staat met vertragingstijd zonder afstand en klaar. Als er een file staat tussen Weert-Noord en De Hogt hoeft de luisteraar echt niet te weten dat het Weert-Noord is. Gewoon tussen Weert en Knooppunt De Hogt bij Eindhoven zoveel minuten klaar! Knooppunten vermelden en plaatsnamen. Het hoeft allemaal niet conform wegwijzers dat is in de Rotterdamse Haven al helemaal kak. Daar noem ik de haven gewoon Europoort of Maasvlakte doe normaal met al die havennummers

. Leuk voor de wegenforummers om er formeel zo veel mogelijk bij te vermelden maar verkeer hoort m.i. zo kort en bondig mogelijk te zijn. Als je talkradio wil luisteren dan moet je maar naar Radio 1 of BNR. Bij alle andere zenders komt men vooral voor muziek.
Svenlo
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » za 18 nov 2023, 19:11

Ha! Input van iemand die de meldingen echt moet voorlezen! Wat je zegt, sluit goed aan bij mijn gedachten. Afritnummers moet je niet willen gebruiken als basis van een serie meldingen, maar ik zou denken dat het wel uit kan als je één keer heel precies moet zijn. Maar voor alle rest: vaak staat het sowieso stil voor knooppunten of bruggen/tunnels. Daar is het al “A2 Weert richting Eindhoven, voor Knooppunt Leenderheide vijf minuten”. Staat het eens stil bij een afrit, dan heb je dus wel iets nodig - maar ik denk dus ook dat het niet allemaal conform wegwijzer hoeft. Dan is het “A2 Eindhoven richting Weert, bij Maarheeze acht minuten”.
Ben jij als DJ eigenlijk degene die het lijstje meldingen van de ANWB (of Flitsmeister) uitwerkt, of heb je iemand in de studio die dat voor je doet? Ik snap op zich wel dat, wanneer je naar een model werkt waar je meer loskoppelt van wegwijzers, er ergens in de keten vertaalslagen moeten worden gemaakt. Geldt zowel voor wat een ANWB of een Rijkswaterstaat op hun website zetten als voor wat er uiteindelijk op de radio wordt voorgelezen. Op de bekende websites lijkt dat me iets wat grotendeels automatisch loopt, al moeten de verschillende apps natuurlijk wel worden geprogrammeerd. Maar lees je in Frankrijk de Twitterfeeds van de verschillende concessionairs, dan leest dat voor mij prima weg. En dat betekent ook dat verdere bewerking van die websites/feeds door radiostations prima zou moeten kunnen zonder formele afritnamen.
Maar goed, afschaffing van afritnamen in Nederland zie ik zo snel niet gebeuren. Bovenstaande zegt alleen iets over de stelling dat we de afritnaam te belangrijk hebben gemaakt op de bewegwijzering.
Vinny schreef: ↑za 18 nov 2023, 18:01Misschien heeft het zijn reputatie tegen, maar Ruigoord vind ik prima te verdedigen als afritnaam. Het is een dorp en het is in de buurt van de afrit en mensen kennen het in Amsterdam. Wel van de hippie-festivals, maar toch...
Is wel waar inderdaad. Maar het zou wel ultieme bordvulling zijn en niets richtinggevends. Al is dat niet het einde van de wereld; het is in de kern niet heel anders dan een straatnaam als afritdoel. Al is de link met de direct kruisende straatnaam wel directer dan die met een nabijgelegen kunstenaarsgemeenschap.
Laatst gewijzigd door Pino op za 18 nov 2023, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » za 18 nov 2023, 20:17
Pino schreef: ↑za 18 nov 2023, 19:11
Ben jij als DJ eigenlijk degene die het lijstje meldingen van de ANWB (of Flitsmeister) uitwerkt, of heb je iemand in de studio die dat voor je doet? Ik snap op zich wel dat, wanneer je naar een model werkt waar je meer loskoppelt van wegwijzers, het voor de radiozenders die verkeersinformatie geven ook bewerkelijk wordt.
Wij krijgen ze kant en klaar aangeleverd vanuit de ANWB dus wij hoeven feitelijk niets te doen.
Het lijstje is vrijwel hetzelfde als
https://www.anwb.nl/verkeer/filelijst qua layout alleen hebben wij een filter op het zuiden en afhankelijk van het aantal files vanaf een bepaald aantal minuten of met een bijzondere oorzaak.
Svenlo
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » za 18 nov 2023, 20:26

Ah, handig zo’n filter. Maar dat betekent vermoedelijk ook dat je de slag van beeldscherm “A2 Eindhoven-Maastricht / Leende-Maarheeze / + 5min” naar gesproken woord “A2 Eindhoven-Maastricht, bij Maarheeze 5 minuten” zo ongeveer maakt bij het voorlezen?
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » za 18 nov 2023, 20:29

Ik zal morgen even een compilatie maken van verkeersinfo die ik voorlees

Svenlo