Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
De N33 heeft jarenlang gele borden gehad bij knooppunt Zuidbroek.
Ik zag afgelopen zaterdag dat die nu eindelijk allemaal vervangen zijn door nieuwe NBA.
Dit bord lijkt exact op de vorige, het zou zelfs hetzelfde bord kunnen zijn, maar dan op een nieuwe paal.
Juli 2023:
De vork- en portaalborden waren al eerder vernieuwd. Van de uitsmijter op de boog in het knooppunt heb ik (nog) geen nieuwe foto.
Chris schreef: ma 06 okt 2025, 12:41
Ik denk dat je kan concluderen dat in een goed doordacht systeem toch enig maatwerk nodig zal blijven. Er zijn altijd uitzonderingen die niet goed in het systeem passen, zie ook de A27 richting noorden, of hier de A59.
Het is wel de kunst om een systeem zo te ontwerpen dat het zo min mogelijk maatwerk behoeft. Ik zie bij Hooipolder in principe geen aanleiding tot maatwerk. Voor alle richtingen zijn er duidelijke ondubbelzinnige doelen beschikbaar.
Even verderop bij Zonzeel vind ik maatwerk wel gerechtvaardigd. Vanaf het oosten lopen daar 2 gelijkwaardige alternatieven verder naar het westen. De geleiding daarvan laat zich wat moeilijker in een systeem gieten.
^
Bizar plan. Nooit geweten dat het zo'n grote stad moest worden (500.000 inwoners). De derde stad van het land.
Als Grevelingenstad er daadwerkelijk zou hebben gelegen, dan zou het inderdaad vermoedelijk al bij Hooipolder verschijnen (waarschijnlijk ook bij Den Bosch).
Nadeel: Zierikzee zou dan vermoedelijk pas op de borden verschijnen bij Grevelingenstad.
Net als diverse andere forummers ben ik ook even door de nieuwe tunnel van de A16 gereden.
De NBA op de A13 is er uiteindelijk zo uit gaan zien:
Voortschrijdend inzicht, kennelijk. Want in 2023 hingen er heel even deze borden (met de nodige overplakkingen):
Ikzelf had eerder dit soort borden verwacht:
Het gaat om een punt waar het wegnummer "afslaat". Op de A20 hebben ze dat zó opgelost, zodat het een "splitsing" lijkt.
Hetzelfde soort bord staat ook op de A1, waar de A6 naar links en de A1 naar rechts afbuigt.
Dat leek mij ook op dit punt toepasselijk.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry schreef: do 09 okt 2025, 22:42
Net als diverse andere forummers ben ik ook even door de nieuwe tunnel van de A16 gereden.
De NBA op de A13 is er uiteindelijk zo uit gaan zien:
De E25 loopt hier helemaal niet en je komt er ook niet onherroepelijk op uit. Bijzondere keuze in een tijd dat men juist steeds meer snijdt in het vermelden van E-nummers.
De E25 loopt hier helemaal niet en je komt er ook niet onherroepelijk op uit. Bijzondere keuze in een tijd dat men juist steeds meer snijdt in het vermelden van E-nummers.
Een gevalletje 'Frankrijk'
En ik had het denk ik gehouden bij Rotterdam-Oost (op één regel), maar wel Gouda handhaven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Teetje schreef: di 07 okt 2025, 13:32 Conclusie: als Grevelingenstad nou ooit gebouwd was, hadden we nu een discussie minder gehad
Ik had hier nog nooit van gehoord! Even zoeken wat het was, dus dan maar die kennis beschikbaar gemaakt op Wikipedia: Plan 2000+
Leuk van die Wikipediapagina! Ik herinner me dat we het er elders of dit forum ook al eens over hebben gehad. Als je op onderstaande link klikt, zie je ook het 'bekende' plaatje uit het plan:
harry schreef: do 09 okt 2025, 22:42
Het gaat om een punt waar het wegnummer "afslaat". Op de A20 hebben ze dat zó opgelost, zodat het een "splitsing" lijkt.
Hetzelfde soort bord staat ook op de A1, waar de A6 naar links en de A1 naar rechts afbuigt.
Dat leek mij ook op dit punt toepasselijk.
Consistentie en logica zijn nou niet bepaald de kernwaarden van Nba.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Vinny schreef: vr 10 okt 2025, 15:14
Delft-Gouda is voor regionaal verkeer nog wel handig. Utrecht is inderdaad minder relevant, dat gaat in principe via Den Haag.
Vanaf Delft-Zuid is Utrecht wel een km korter via de nieuwe A16 dan via Den Haag.
boe! schreef: zo 19 okt 2025, 11:35
A28 richting Groningen, afslag 9 Nijkerk is voorzien van NBA. Als ik op Streetview kijk dan zijn deze borden voor de zomer al geplaatst.
Die afrit gaat toch hernoemd worden naar Putten-Strand? Maar aangezien men niet zit te wachten op verkeer naar Putten via die afrit, kan ik me er iets bij voorstellen.
Dan is er juist een pragmatisch argument om conform systeem de volgende afrit te vermelden. Zonder verwijzing Putten-Strand rechtdoor kan men denken dat je daarvoor de afrit moet nemen, doordat er al Putten staat, met nog meer onwenselijk gevolg.
Putten-Strand wordt bij mijn weten alleen maar de naam omdat een afritnaam naar een plaats vernoemd moet worden. Er woont praktisch niemand in wat Putten-Strand moet zijn. Het gebied dat ontsloten wordt door die afrit is eigenlijk alleen wat eerder als Strand Nulde bekend stond en waar men momenteel bezig is met een naamswijziging naar Veluwe aan Zee (waar overigens Strand Horst ook onder valt; het hele gebied wordt herontwikkeld). Het is een puur recreatieve bestemming. Het enige andere dat ontsloten wordt is landbouwgebied ten westen van Putten, rond Steenenkamer en De Vanenburg, maar doorgaand verkeer naar Putten wil je absoluut niet over de Hoornsdam/Waterweg/Zuiderzeestraatweg. Daar is die route niet geschikt voor.
Veel verkeer nam de afgelopen maand die afrit omdat de aansluiting Nijkerk lange tijd afgesloten was voor asfaltwerk. Je zag allemaal vrachtverkeer over smalle 60 wegen gaan om vanaf de aansluiting terug te rijden naar Nijkerk.
Coen Tunnel schreef: ma 20 okt 2025, 13:00 Putten-Strand wordt bij mijn weten alleen maar de naam omdat een afritnaam naar een plaats vernoemd moet worden.
... En dan is er natuurlijk geen ruimte voor "maatwerk".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel schreef: ma 20 okt 2025, 13:00maar doorgaand verkeer naar Putten wil je absoluut niet over de Hoornsdam/Waterweg/Zuiderzeestraatweg. Daar is die route niet geschikt voor.
De verwijzing Harderwijk rechtdoor geeft de onjuiste boodschap dat de strand-afritten niet (meer) bestaan. Recreatief verkeer zou daardoor de afrit kunnen nemen ("anders kan ik er bij Harderwijk pas af"), en dan juist op die ongeschikte route terecht komen, maar dan in de andere richting.