Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry »

De N33 heeft jarenlang gele borden gehad bij knooppunt Zuidbroek.
Ik zag afgelopen zaterdag dat die nu eindelijk allemaal vervangen zijn door nieuwe NBA.

Afbeelding

Afbeelding
Dit bord lijkt exact op de vorige, het zou zelfs hetzelfde bord kunnen zijn, maar dan op een nieuwe paal.
Juli 2023:
Afbeelding

De vork- en portaalborden waren al eerder vernieuwd. Van de uitsmijter op de boog in het knooppunt heb ik (nog) geen nieuwe foto.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Oktober 2023, hier staat nu weer netjes iets blauws.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Chris schreef: ma 06 okt 2025, 12:41 Ik denk dat je kan concluderen dat in een goed doordacht systeem toch enig maatwerk nodig zal blijven. Er zijn altijd uitzonderingen die niet goed in het systeem passen, zie ook de A27 richting noorden, of hier de A59.
Het is wel de kunst om een systeem zo te ontwerpen dat het zo min mogelijk maatwerk behoeft. Ik zie bij Hooipolder in principe geen aanleiding tot maatwerk. Voor alle richtingen zijn er duidelijke ondubbelzinnige doelen beschikbaar.
Even verderop bij Zonzeel vind ik maatwerk wel gerechtvaardigd. Vanaf het oosten lopen daar 2 gelijkwaardige alternatieven verder naar het westen. De geleiding daarvan laat zich wat moeilijker in een systeem gieten.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Conclusie: als Grevelingenstad nou ooit gebouwd was, hadden we nu een discussie minder gehad :lol:
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Bizar plan. Nooit geweten dat het zo'n grote stad moest worden (500.000 inwoners). De derde stad van het land.
Als Grevelingenstad er daadwerkelijk zou hebben gelegen, dan zou het inderdaad vermoedelijk al bij Hooipolder verschijnen (waarschijnlijk ook bij Den Bosch).
Nadeel: Zierikzee zou dan vermoedelijk pas op de borden verschijnen bij Grevelingenstad. ;)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Net als diverse andere forummers ben ik ook even door de nieuwe tunnel van de A16 gereden.

De NBA op de A13 is er uiteindelijk zo uit gaan zien:
Afbeelding

Voortschrijdend inzicht, kennelijk. Want in 2023 hingen er heel even deze borden (met de nodige overplakkingen):
Afbeelding

Ikzelf had eerder dit soort borden verwacht:
Afbeelding

Het gaat om een punt waar het wegnummer "afslaat". Op de A20 hebben ze dat zó opgelost, zodat het een "splitsing" lijkt.
Hetzelfde soort bord staat ook op de A1, waar de A6 naar links en de A1 naar rechts afbuigt.
Dat leek mij ook op dit punt toepasselijk. :!:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

harry schreef: do 09 okt 2025, 22:42 Net als diverse andere forummers ben ik ook even door de nieuwe tunnel van de A16 gereden.

De NBA op de A13 is er uiteindelijk zo uit gaan zien:
Afbeelding
De E25 loopt hier helemaal niet en je komt er ook niet onherroepelijk op uit. Bijzondere keuze in een tijd dat men juist steeds meer snijdt in het vermelden van E-nummers.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Sterker nog: voor de E25 naar het
TOEVOEGING
oosten
zou je niet die kant op moeten.
Laatst gewijzigd door Queue op vr 10 okt 2025, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Hoe dan wel?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Ik bedoel naar het oosten.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Queue schreef: vr 10 okt 2025, 11:33Ik bedoel naar het oosten.
Ja, da's de richting Utrecht, dus als je consequent wilt zijn, moet je de A16 ook ten onrechte een E25 schildje geven. ;)
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ en als ik nu afslag 14 of 15 moet hebben op de E25?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De E25 loopt hier helemaal niet en je komt er ook niet onherroepelijk op uit. Bijzondere keuze in een tijd dat men juist steeds meer snijdt in het vermelden van E-nummers.
Een gevalletje 'Frankrijk' :rofl2:

En ik had het denk ik gehouden bij Rotterdam-Oost (op één regel), maar wel Gouda handhaven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Teetje schreef: vr 10 okt 2025, 12:24
Queue schreef: vr 10 okt 2025, 11:33Ik bedoel naar het oosten.
Ja, da's de richting Utrecht, dus als je consequent wilt zijn, moet je de A16 ook ten onrechte een E25 schildje geven. ;)
Of natuurlijk het stuk A20 tussen KP Terbregseplein en KP Kleinpolderplein uit de E25 halen en de hele E25 via de nieuwe A16, S114 en A13 sturen. :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ :lol:

Ik hoor het al: opgelost ;) :yes:
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Teetje schreef: di 07 okt 2025, 13:32 ^^ Conclusie: als Grevelingenstad nou ooit gebouwd was, hadden we nu een discussie minder gehad :lol:
Ik had hier nog nooit van gehoord! Even zoeken wat het was, dus dan maar die kennis beschikbaar gemaakt op Wikipedia: Plan 2000+
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Vinny schreef: vr 10 okt 2025, 12:39 En ik had het denk ik gehouden bij Rotterdam-Oost (op één regel), maar wel Gouda handhaven.
Waarom twee doelen in lijn voor een hoek-om-richting die nauwelijks relevant is? De doelenkeuze van het nieuwe bord vind ik volkomen logisch.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

IIVQ schreef: vr 10 okt 2025, 13:30
Teetje schreef: di 07 okt 2025, 13:32 ^^ Conclusie: als Grevelingenstad nou ooit gebouwd was, hadden we nu een discussie minder gehad :lol:
Ik had hier nog nooit van gehoord! Even zoeken wat het was, dus dan maar die kennis beschikbaar gemaakt op Wikipedia: Plan 2000+
Leuk van die Wikipediapagina! Ik herinner me dat we het er elders of dit forum ook al eens over hebben gehad. Als je op onderstaande link klikt, zie je ook het 'bekende' plaatje uit het plan:

https://www.rijnmond.nl/nieuws/127884/p ... -industrie

Je ziet hier heel duidelijk hoe het meest westelijke stukje A59 eigenlijk verder naar het westen had moeten doorlopen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Queue schreef: vr 10 okt 2025, 13:53
Vinny schreef: vr 10 okt 2025, 12:39 En ik had het denk ik gehouden bij Rotterdam-Oost (op één regel), maar wel Gouda handhaven.
Waarom twee doelen in lijn voor een hoek-om-richting die nauwelijks relevant is? De doelenkeuze van het nieuwe bord vind ik volkomen logisch.
Delft-Gouda is voor regionaal verkeer nog wel handig. Utrecht is inderdaad minder relevant, dat gaat in principe via Den Haag.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

harry schreef: do 09 okt 2025, 22:42 Het gaat om een punt waar het wegnummer "afslaat". Op de A20 hebben ze dat zó opgelost, zodat het een "splitsing" lijkt.
Hetzelfde soort bord staat ook op de A1, waar de A6 naar links en de A1 naar rechts afbuigt.
Dat leek mij ook op dit punt toepasselijk. :!:
Consistentie en logica zijn nou niet bepaald de kernwaarden van Nba.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

A28 richting Groningen, afslag 9 Nijkerk is voorzien van NBA. Als ik op Streetview kijk dan zijn deze borden voor de zomer al geplaatst.

Meest opvallend is de verwijzing naar Harderwijk op het vorkbord en dus niet de naam van de eerstvolgende afslag (Strand Nulde).
:arrow: https://www.google.com/maps/@52.2375756 ... FQAw%3D%3D
Joost Oudenrijn
polderweggetje

Bericht door Joost Oudenrijn »

Vinny schreef: vr 10 okt 2025, 15:14 Delft-Gouda is voor regionaal verkeer nog wel handig. Utrecht is inderdaad minder relevant, dat gaat in principe via Den Haag.
Vanaf Delft-Zuid is Utrecht wel een km korter via de nieuwe A16 dan via Den Haag.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Zou dat verkeer fout rijden als er alleen Gouda op de borden zou staan?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Mij lijkt er weinig mis met Gouda als bestemming. Voor Utrecht is via A13-A12 of via A13-A16-A20-A12 om het even.
Coen Tunnel
Voorzitter

boe! schreef: zo 19 okt 2025, 11:35 A28 richting Groningen, afslag 9 Nijkerk is voorzien van NBA. Als ik op Streetview kijk dan zijn deze borden voor de zomer al geplaatst.

Meest opvallend is de verwijzing naar Harderwijk op het vorkbord en dus niet de naam van de eerstvolgende afslag (Strand Nulde).
:arrow: https://www.google.com/maps/@52.2375756 ... FQAw%3D%3D
Die afrit gaat toch hernoemd worden naar Putten-Strand? Maar aangezien men niet zit te wachten op verkeer naar Putten via die afrit, kan ik me er iets bij voorstellen.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

^^ Dan is er juist een pragmatisch argument om conform systeem de volgende afrit te vermelden. Zonder verwijzing Putten-Strand rechtdoor kan men denken dat je daarvoor de afrit moet nemen, doordat er al Putten staat, met nog meer onwenselijk gevolg.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Putten-Strand wordt bij mijn weten alleen maar de naam omdat een afritnaam naar een plaats vernoemd moet worden. Er woont praktisch niemand in wat Putten-Strand moet zijn. Het gebied dat ontsloten wordt door die afrit is eigenlijk alleen wat eerder als Strand Nulde bekend stond en waar men momenteel bezig is met een naamswijziging naar Veluwe aan Zee (waar overigens Strand Horst ook onder valt; het hele gebied wordt herontwikkeld). Het is een puur recreatieve bestemming. Het enige andere dat ontsloten wordt is landbouwgebied ten westen van Putten, rond Steenenkamer en De Vanenburg, maar doorgaand verkeer naar Putten wil je absoluut niet over de Hoornsdam/Waterweg/Zuiderzeestraatweg. Daar is die route niet geschikt voor.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Veel verkeer nam de afgelopen maand die afrit omdat de aansluiting Nijkerk lange tijd afgesloten was voor asfaltwerk. Je zag allemaal vrachtverkeer over smalle 60 wegen gaan om vanaf de aansluiting terug te rijden naar Nijkerk.
Joost Oudenrijn
polderweggetje

Bericht door Joost Oudenrijn »

verfmeer95 schreef: zo 19 okt 2025, 20:12 ^^ Zou dat verkeer fout rijden als er alleen Gouda op de borden zou staan?
Nee, dat lijkt me niet.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Coen Tunnel schreef: ma 20 okt 2025, 13:00 ^^ Putten-Strand wordt bij mijn weten alleen maar de naam omdat een afritnaam naar een plaats vernoemd moet worden.
... En dan is er natuurlijk geen ruimte voor "maatwerk". :nothanks:
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Coen Tunnel schreef: ma 20 okt 2025, 13:00maar doorgaand verkeer naar Putten wil je absoluut niet over de Hoornsdam/Waterweg/Zuiderzeestraatweg. Daar is die route niet geschikt voor.
De verwijzing Harderwijk rechtdoor geeft de onjuiste boodschap dat de strand-afritten niet (meer) bestaan. Recreatief verkeer zou daardoor de afrit kunnen nemen ("anders kan ik er bij Harderwijk pas af"), en dan juist op die ongeschikte route terecht komen, maar dan in de andere richting.