Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene »

Ach, hou toch op met die quatsch.
Als dat zo zou zijn dan zou het bij Den Oever een puinhoop zijn met weggebruikers die naar Zurich, Harlingen of Franeker moeten...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het ís bij Den Oever een puinhoop,
SPOILER: TOON

maar dat ligt niet zozeer aan de bewegwijzering, alswel aan de renovatiewerkzaamheden...
:mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Natuurlijk verwacht ik daardoor geen puinhoop. Wat me hier onduidelijk wordt is wat de intentie is van de rechtdoorbestemming op het vorkbord, er vanuit gaande dat het bij uitzondering bewust niet de volgende afrit is.
Layka
polderweggetje

Bericht door Layka »

Rene schreef: ma 20 okt 2025, 21:28 Ach, hou toch op met die quatsch.
Als dat zo zou zijn dan zou het bij Den Oever een puinhoop zijn met weggebruikers die naar Zurich, Harlingen of Franeker moeten...
Alsof het puinhoop zou zijn, als er gewoon volgens de verwachtingen Kornwerderzand had gestaan.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Dat zou best kunnen. De reden dat daar Leeuwarden op dat bord staat is om duidelijk te maken dat je de Afsluitdijk op gaat. En daar zijn amper keermogelijkheden. Dus die verwijzing is een aanpassing met puur het doel helpen spookrijden te voorkomen. Maar dat is een andere discussie waarom ik dit voorbeeld aanhaalde.

Maar achteraf beschouwende had men in 2011 wellicht beter ervoor kunnen kiezen om op het vorkbord het eerstvolgende hoofddoel te plaatsen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Rene schreef: di 21 okt 2025, 13:30 De reden dat daar Leeuwarden op dat bord staat is om duidelijk te maken dat je de Afsluitdijk op gaat.
Men had er dus ook Afsluitdijk op kunnen zetten. (Voor NBA stond er zelfs een apart bord "laatste afslag vóór de Afsluitdijk".)
En dan misschien aangeven dat er een keermogelijkheid is bij Breezanddijk, midden op de Afsluitdijk.
Rene schreef: di 21 okt 2025, 13:30 Maar achteraf beschouwende had men in 2011 wellicht beter ervoor kunnen kiezen om op het vorkbord het eerstvolgende hoofddoel te plaatsen.
Wat bedoel je? Bolsward of zo? Dan is Kornwerderzand toch veel beter?

En wat betreft Putten-Strand: heeft men nog overwogen om Nulde een bebouwde kom te geven? Dat had het gewoon de afritnaam kunnen worden.
Lijkt me veel beter dan deze rare uitzonderingen op vorkborden (die op de A28 toch al veel voorkomen, bedoeld als tijdelijk maar nu al jarenlang).
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Ik heb altijd gedacht dat met de komst van afritnummers (lang geleden) en navigatiesystemen (iets minder lang geleden) de afritnaam zijn beste tijd wel gehad zou hebben. Immers, óf je plant je route vooraf en bepaalt welk afritnummer je nodig hebt, óf je hebt je eindbestemming in je navigatie ingegeven en zegt het systeem je of je een bepaalde afrit wel of niet nemen moet en welk nummer daarbij hoort. Hoe die bepaalde afrit dan heet lijkt mij dan niet langer relevant, het nummer is leidend geworden.

Binnen NBA worden afritnamen gebruikt om op vorkborden de eerstvolgende afrit te bewegwijzeren. En uit de discussies die we op dit forum voeren over dit onderwerp blijkt dat in de praktijk niet altijd even goed te werken volgens sommigen.

Maar wat dan wel op het vorkbord?

Voor mij persoonlijk zou het rechtdoorgaande wegnummer voldoende zijn. Je kunt dat combineren met het eerstvolgende hoofd- of netwerkdoel, die laatste is misschien nog beter dan de eerste. Ook René hintte daar in zijn eerdere post op.

Als je echter toch liever informatie wilt geven over de eerstvolgende afrit, waarom dan niet de combinatie van afritnaam én afritnummer? Aangevuld met de afstand? Volgens mij geef je dan informatie waar een weggebruiker iets mee kan?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Het voordeel van afritnummers is dat ze simpelweg op- of aftellen. Als ik afrit 6 op het bord zie staan en ik er bij afrit 3 af moet, weet ik dat afrit 5 en afrit 4 daar nog tussen zitten (uitzonderingen daargelaten). Ik zie dus niet in wat het voordeel is van het vermelden dat de volgende afrit afrit 5 is, want dat had ik zelf ook al geconcludeerd. En dan geldt dus het adagium "bewegwijzen is de kunst van het weglaten".
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

verfmeer95 schreef: do 23 okt 2025, 11:21Het voordeel van afritnummers is dat ze simpelweg op- of aftellen. Als ik afrit 6 op het bord zie staan en ik er bij afrit 3 af moet, weet ik dat afrit 5 en afrit 4 daar nog tussen zitten (uitzonderingen daargelaten). Ik zie dus niet in wat het voordeel is van het vermelden dat de volgende afrit afrit 5 is, want dat had ik zelf ook al geconcludeerd. En dan geldt dus het adagium "bewegwijzen is de kunst van het weglaten".
Eens. Maar kennelijk willen we desondanks tóch informatie ontvangen over de eerstvolgende afrit, immers, anders zouden we het gebruik van afritnamen alléén niet verwarrend vinden. In Frankrijk zie je op de tolwegen wel borden na de oprit met de afstand tot de eerstvolgende afrit en voor welke doelen je daar dan moet afslaan. Ik heb dat altijd wel een prettige voorbereiding gevonden. Zoiets zou in ons land natuurlijk niet werken, omdat onze dichtheid in op- en afritten veel hoger ligt dan die op een Franse tolweg waar makkelijk 20+ km afstand tussen twee afritten kan zitten.

Als je dan op een vorkbord zet: afrit X, afritnaam, afstand, kom je de weggebruikers die behoefte hebben aan informatie over de eerstvolgende afrit tegemoet en los het je probleem van afritnaam op. Bij een naderend knooppunt kun je het knp-symbool en het kruisende wegnummer vermelden.

Maar enkel het doorgaande wegnummer werkt voor mij ook helemaal prima: scheelt bordruimte en geeft rust bovendien.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

We hádden in Nederland prima bewegwijzering. Alleen voor het boven de weg aanduiden van rijstrookverloop verderop was het systeem verre van optimaal. Daarvoor zijn zeer terecht nieuwe pijlvormen voor geïntroduceerd.

Maar waarom de prima bewegwijzering in de berm helemaal over de kop is gegaan door propperige vorkborden en afstandsborden-na-de-toerit naar Duits model toe te voegen, is me nog altijd een raadsel. :dontknow:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Kaaiman schreef: do 23 okt 2025, 12:39Maar waarom de prima bewegwijzering in de berm helemaal over de kop is gegaan door propperige vorkborden en afstandsborden-na-de-toerit naar Duits model toe te voegen, is me nog altijd een raadsel. :dontknow:
Het grote voordeel van een afstandenbord ná de toerit is dat de weggebruiker die de weg oprijdt er ook wat aan heeft.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Teetje schreef: do 23 okt 2025, 10:44 het eerstvolgende hoofd- of netwerkdoel, die laatste is misschien nog beter dan de eerste. Ook René hintte daar in zijn eerdere post op.
Aha. René had het dus niet over het Leeuwarden-specifieke geval, maar in het algemeen. Dat was inderdaad een goede optie geweest.
Teetje schreef: do 23 okt 2025, 10:44 Als je echter toch liever informatie wilt geven over de eerstvolgende afrit, waarom dan niet de combinatie van afritnaam én afritnummer? Aangevuld met de afstand?
De afstand hebben ze geprobeerd in de pilot, maar dat is niet bevallen. In Nederland zitten de afritten te dicht op elkaar.
We hebben er één bord aan overgehouden:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

harry schreef: do 23 okt 2025, 13:15
Teetje schreef: do 23 okt 2025, 10:44 het eerstvolgende hoofd- of netwerkdoel, die laatste is misschien nog beter dan de eerste. Ook René hintte daar in zijn eerdere post op.
Aha. René had het dus niet over het Leeuwarden-specifieke geval, maar in het algemeen. Dat was inderdaad een goede optie geweest.
Ik doelde specifiek op deze opmerking Harry:
Rene schreef: di 21 okt 2025, 13:30Maar achteraf beschouwende had men in 2011 wellicht beter ervoor kunnen kiezen om op het vorkbord het eerstvolgende hoofddoel te plaatsen.
Die heb ik idd als algemeen geïnterpreteerd, maar nou ga ik twijfelen of dat wel juist is :lol: :surrender:
harry schreef: do 23 okt 2025, 13:15De afstand hebben ze geprobeerd in de pilot, maar dat is niet bevallen. In Nederland zitten de afritten te dicht op elkaar.
Ah? Dat wist ik niet.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Teetje schreef: do 23 okt 2025, 13:08
Kaaiman schreef: do 23 okt 2025, 12:39Maar waarom de prima bewegwijzering in de berm helemaal over de kop is gegaan door propperige vorkborden en afstandsborden-na-de-toerit naar Duits model toe te voegen, is me nog altijd een raadsel. :dontknow:
Het grote voordeel van een afstandenbord ná de toerit is dat de weggebruiker die de weg oprijdt er ook wat aan heeft.
Het grote nadeel van een afstandenbord ná de toerit is dat de weggebruiker die al op de weg rijdt bij het beslismoment erg weinig geleiding rechtdoor heeft. Behalve dan de volgende afrit, wat in veel gevallen als erg karig of onlogisch wordt beschouwd.

Bij het oprijden van de snelweg stond er op het OWN gewoonlijk al een handwijzer met de relevante doelen richting toerit. Maar toen kwam de netwerkdoelensystematiek en sindsdien kloppen de verwijzingen op OWN meestal niet meer met HWN. Het afstandenbord ná de toerit zorgt dan nog voor enige geleiding, maar de continuïteit met OWN-verwijzingen is helaas behoorlijk zoekgeraakt.

Wat ik maar zeggen wil: het oude systeem zat wel zodanig goed in elkaar dat er geen sprake was van discontinuïteiten.

De grootste verbetering die NBA in de berm heeft bewerkstelligd, is het opruimen van allerlei witte en bruine doelen naar een hulpwegwijzer zijn verplaatst. In goed Nederlands heet dat een servicebord, een dienstverleningsbord/dienstenbord/bedieningsbord dus. :p
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij kunnen veel serviceborden wel weg in dit tijdperk van navigatie. Sowieso alles met industrie- of havennummers. Niemand gebruikt dat nog. De taak van bewegwijzering is niet om het lokale gemeentelijke bedrijventerrein met een exotische naam te promoten.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Kaaiman schreef: do 23 okt 2025, 13:59Het grote nadeel van een afstandenbord ná de toerit is dat de weggebruiker die al op de weg rijdt bij het beslismoment erg weinig geleiding rechtdoor heeft. Behalve dan de volgende afrit, wat in veel gevallen als erg karig of onlogisch wordt beschouwd.
Maar in een tijd van afritnummering en digitale navigatie is dat toch helemaal niet meer zo belangrijk? Je navigatie zegt of je rechtdoor moet, dan wel de naderende afrit moet nemen, meer informatie heb je dan toch niet nodig en zou de beslissing enkel maar ingewikkelder maken, om het feit dat je meer informatie te verwerken hebt?

Is dit jouw afrit, dan vraagt dat om informatie m.b.t. afslaande doelen en kruisende wegnummers, ga je rechtdoor, dan is het wegnummer voldoende bevestigend lijkt mij.

Het afstandenbord ná de toerit geeft vervolgens info over hoe ver nog en vult daarmee de door de navigatie gegeven beslissing aan. Voor verkeer dat zojuist de snelweg is opgereden (en dus op het OWN een belangrijk beslismoment heeft gehad) profiteert daar op dezelfde wijze van.

In het verleden volgde je natuurlijk een ander proces en daar paste het oude systeem beter bij: een afrit naderend was de vraag, moet ik hier af, of ga ik rechtdoor en had je dus informatie over beide richtingen nodig om die afweging te kunnen maken.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Plaatsnamen op bewegwijzering blijven in de Europese context noodzakelijk. Alleen een pijl met een wegnummer of afritnummer tonen is veel te abstract - zelfs met moderne navigatiesystemen. Rond het jaar 2030 zou men zeker (bepaalde) netwerkdoelen kunnen schrappen en enkel het belangrijkste richting-hoofddoel vermelden. Wanneer je kijkt naar portaalwegwijzers, zou je dit kunnen combineren met een systeem waarbij op de voorwegwijzer uitsluitend het richting-hoofddoel wordt getoond, en op de besliswegwijzer de overige netwerkdoelen ter bevestiging van de route. Voor sommigen is dit echter een te radicale benadering.

Overigens ben ik het niet volledig eens met de stelling dat lokale doelen (zoals zwart-op-witte of wit-op-bruine aanduidingen) onbelangrijk worden bij navigatie. Sommige lokale doelen kunnen juist aan belang winnen, omdat ze extra oriëntatie bieden voor afslaande of specifieke bestemmingen - zeker in een systeem dat met mijn voorbeeld sterk leunt op het tonen van enkel het richting-hoofddoel. Dat gezegd hebbende, ben ik het wel eens dat er zeker gesnoeid kan worden in het aantal lokale doelen dat momenteel wordt weergegeven.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als je echter toch liever informatie wilt geven over de eerstvolgende afrit, waarom dan niet de combinatie van afritnaam én afritnummer? Aangevuld met de afstand? Volgens mij geef je dan informatie waar een weggebruiker iets mee kan?
Zelf snap ik niet waarom dit soort overzichtsborden niet gewoon standaard neergezet kan worden:
https://maps.app.goo.gl/uyvwNNXzc71EE2F38

Zet er ook een afstandsindicatie bij als nodig. Bij de Afsluitdijk is de eerstvolgende afrit pas na meer dan 30 kilometer, dus dan is dat wel handig om dat specifiek te benoemen.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Met toenemende in-car navigatie heb je bij een afrit in afgaande richting langs de hoofdrijbaan niet meer nodig dan wat je op je systeem in de auto ziet: afritnummer, één bestemming, en eventueel een wegnummer. Oriëntatiefunctie is niet meer terzake doende.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Google Maps probeert in de omschrijving van de route in ieder geval dezelfde namen te geven als er op de borden staan. Het zou dus synchroon moeten zijn. :yes:
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Ja, zoals je op GMaps op de A5 richting Coentunnel te zien krijgt dat je "wisselbaan gesloten" moet volgen :lol:
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Rene schreef: do 23 okt 2025, 19:16 Met toenemende in-car navigatie heb je bij een afrit in afgaande richting langs de hoofdrijbaan niet meer nodig dan wat je op je systeem in de auto ziet: afritnummer, één bestemming, en eventueel een wegnummer.
Mijn voorgestelde benadering gaat nog een stap verder. Ik zou dit principe namelijk ook doortrekken naar knooppunten en rechtdoorrichtingen (hoofdrijbaan), al is het maar op de voorwegwijzer(s). Het idee is om op de voorwegwijzer uitsluitend het richting-hoofddoel te tonen, en op de besliswegwijzer één of twee netwerkdoelen toe te voegen ter routebevestiging. Een richting-hoofddoel is het belangrijkste netwerkdoel dat de globale richting van de route bepaalt. Het fungeert als het leidende oriëntatiepunt op een wegwijzer.
Rene schreef: do 23 okt 2025, 19:16 Oriëntatiefunctie is niet meer terzake doende.
Afhankelijk wat voor functie het heeft.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Dan komt de vraag op in hoeverre vorkborden toekomst hebben.

De meerwaarde die ik nog zo kan bedenken van de naam van de volgende afrit op het vorkbord:
  • een verre extra aankondiging, dus dat je bij de voorgaande afrit weet dat je extra moet opletten.
  • Wegnemen van twijfels, bijvoorbeeld: je moet in Tiel zijn en navigatiesysteem stuurt je naar afrit 32, afrit 33 = Tiel/Maurik, dit leidt tot twijfels, maar die worden weggenomen met de verwijzing naar Tiel-West.
  • Als waarschuwing voor een lang traject zonder afritten, bijvoorbeeld voor de Afsluitdijk
  • Hulp bij afwegen als door onvoorziene omstandigheden (omleiding/GPS valt uit) toch ter plekke de afweging moet worden gemaakt.
Voor alle vier de punten lijkt mij dat de noodzaak niet erg groot is of dat er betere of goedkopere oplossingen denkbaar zijn. Maar misschien vergeet ik nog redenen waarom dit ooit bedacht is.

Om in plaats daarvan iets anders rechtdoor te vermelden zie ik niet zo veel toegevoegde waarde in. Afritnummer, door verfmeer95 terecht opgemerkt, heeft weinig nut. Wegnummer, hoofddoelen en netwerkdoelen zijn voor doorgaand verkeer en daarvoor is er het afstandenbord na de aansluiting. Soms is er ook niet één duidelijk hoofddoel of netwerkdoel voor rechtdoor. Wat is het bijvoorbeeld op de A73 bij Beuningen? Arnhem, Rotterdam, Druten, Eindhoven? De subcontiniuïteit die je dan krijgt zal geen ramp zijn maar de volcontinuïteit die je anders krijgt lijkt me beter.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Jullie vergeten allemaal de factor politiek.
De 5e "functie" van bewegwijzering is exposure, wat zeker voor politici een belangrijke rol speelt.

Politici willen aan de ene kant graag kleinere wegwijzers omwille van de kosten, maar tegelijkertijd staat de eerste de beste kleinstad op haar achterste poten als ze van de borden zouden worden verwijderd. Hoe politiek "belangrijker" de bestemming, deste moeilijker je het kunt verwijderen. Zeker bij knooppunten.

Voor richtinggevendheid zou je in de Nederlandse situatie een doel op minimaal zo'n 50-60 km afstand moeten hebben. Maar hoeveel bestemmingen van enige (politieke) omvang ben je dan al gepasseerd, zowel in-lijn als hoekje-om ?
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Rene schreef: vr 24 okt 2025, 11:06 Jullie vergeten allemaal de factor politiek.
Ja, wij gaan er inderdaad van uit dat wegwijzers uitsluitend bedoeld zijn voor de weggebruiker. :mrgreen:
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Rene schreef: do 23 okt 2025, 21:01 Ja, zoals je op GMaps op de A5 richting Coentunnel te zien krijgt dat je "wisselbaan gesloten" moet volgen :lol:
Ja zo staat dat op de wegwijzers. Het algoritme weet niet dat de wisselbaan dan niet beschikbaar is voor het verkeer. Dat moet dan weer worden aangepast. Gelukkig bestaan er nog mensen die dan aan de knoppen zitten en wat kunnen 'tweaken' in de code. :yes:

Overigens, frustratie van mij: soms staat er wel dat je linksaf kan slaan op de A 5 en dan staat er toch een rood kruis, dus Rijkswaterstaat heeft lang niet altijd ook zijn zaakjes op orde :evil:
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Het staat als bestemming aangegeven op GMaps als de wisselbaan open is. Op de bewegwijzering staan dan wel de reguliere bestemmingen.

Overigens staat een rood X los van de kantelwalspanelen. Ook als een spitsstrook of wisselbaan open is, kan deze (geheel of deels) om reden van verkeersveiligheid (tijdelijk) zijn afgekruist.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Queue schreef: vr 24 okt 2025, 10:55 Wegnummer, hoofddoelen en netwerkdoelen zijn voor doorgaand verkeer en daarvoor is er het afstandenbord na de aansluiting.
Ik vind dit ook wel een belangrijk onderdeel van bewegwijzering, juist ook in deze tijd van in-car navigatie. Afgaande op de navigatie heb ik vaak geen flauw idee waar ik ben: ik zie een scherm met 2 of 3 kilometer weg voor mij, ergens in Frankrijk of Zweden. Met bewegwijzering kan ik plaatsen waar ik ben. Of de eerstvolgende grote stad - waar ik misschien niet eens naar toe ga - over 50, 100 of 200 kilometer is, is wellicht niet een life-or-death situation met navigatiesystemen, maar wel erg fijn om een beetje feeling te houden met je reis.

Je leest en hoort nu al vaak van mensen die geen flauw benul hebben waar ze zijn. 'Noordelijk of zuidelijk van Utrecht? Geen idee, navigatiesysteem zegt rechtdoor!' Dat zal je altijd houden, maar bewegwijzering ondersteunt daarmee wel de weggebruiker die niet zijn verstand op nul zet.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik zag vandaag dat er op het Prins Clausplein een paar borden vernieuwd zijn. Op de rangeerbaan van A4-Amsterdam richting A12.
En laat ik vandaag nou net mijn camera niet bij me hebben...

Het bord met het rare pijltje is nu verdwenen (net als de kantelwalsborden voor de bufferstrook).
SPOILER: TOON

Afbeelding
--Harry.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

harry schreef: vr 24 okt 2025, 20:30 Ik zag vandaag dat er op het Prins Clausplein een paar borden vernieuwd zijn. Op de rangeerbaan van A4-Amsterdam richting A12.
En laat ik vandaag nou net mijn camera niet bij me hebben...
Maar gelukkig woon je op een minuut of 5 rijden er vandaan :lol: