Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny »

Rene schreef: vr 24 okt 2025, 14:03 Het staat als bestemming aangegeven op GMaps als de wisselbaan open is. Op de bewegwijzering staan dan wel de reguliere bestemmingen.

Overigens staat een rood X los van de kantelwalspanelen. Ook als een spitsstrook of wisselbaan open is, kan deze (geheel of deels) om reden van verkeersveiligheid (tijdelijk) zijn afgekruist.
Ah op die manier, dan zullen ze op het kantoor de bewegwijzering van de foto overnemen die gemaakt is toen de wisselstrook was afgesloten. Inderdaad minder wenselijk, maar goed een gevolg van een feature die in +99% van de gevallen wel werkt. Maar goed, ik heb geen in-car systeem, ik plan mijn route - indien nodig - een dag van te voren en maak een printje van de laatste vijf kilometer. In Nederland en België rijd ik op het snelwegnet gewoon uit mijn hoofd, dus ik had het nog niet opgemerkt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Rene schreef: vr 24 okt 2025, 11:06 Jullie vergeten allemaal de factor politiek.
De 5e "functie" van bewegwijzering is exposure, wat zeker voor politici een belangrijke rol speelt.

Politici willen aan de ene kant graag kleinere wegwijzers omwille van de kosten, maar tegelijkertijd staat de eerste de beste kleinstad op haar achterste poten als ze van de borden zouden worden verwijderd. Hoe politiek "belangrijker" de bestemming, deste moeilijker je het kunt verwijderen. Zeker bij knooppunten.

Voor richtinggevendheid zou je in de Nederlandse situatie een doel op minimaal zo'n 50-60 km afstand moeten hebben. Maar hoeveel bestemmingen van enige (politieke) omvang ben je dan al gepasseerd, zowel in-lijn als hoekje-om ?
De Nbd heeft al boze telefoontjes uit het gemeentehuis van Almere gehad?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Rene schreef: vr 24 okt 2025, 11:06 Jullie vergeten allemaal de factor politiek.
De 5e "functie" van bewegwijzering is exposure, wat zeker voor politici een belangrijke rol speelt.

Politici willen aan de ene kant graag kleinere wegwijzers omwille van de kosten, maar tegelijkertijd staat de eerste de beste kleinstad op haar achterste poten als ze van de borden zouden worden verwijderd. Hoe politiek "belangrijker" de bestemming, deste moeilijker je het kunt verwijderen. Zeker bij knooppunten.

Voor richtinggevendheid zou je in de Nederlandse situatie een doel op minimaal zo'n 50-60 km afstand moeten hebben. Maar hoeveel bestemmingen van enige (politieke) omvang ben je dan al gepasseerd, zowel in-lijn als hoekje-om ?
In de context van hoofd- en netwerkdoelen logisch, maar speelt dit bij de systematiek voor afritten ook een grote rol? Als bijvoorbeeld afritnaam rechtdoor op vorkborden rechtdoor integraal zou worden afgeschaft, zal men dan gaan mopperen over "hun" verwijzing?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat soort protesten zijn er in het verleden echt wel geweest. Vergeet daarbij ook de politieke druk niet van het slag “om Route A door Buurt B te kunnen ontlasten moet verkeer richting X voortaan over Afrit Y worden geleid.” Want dan zit je op meer plaatsen te rommelen. Een probleem dat je daarbij ook krijgt is precedentwerking: zet één keer iets op een bord langs de snelweg en enigszins vergelijkbare doelen maken aanspraak op hetzelfde - was het niet de Rosasa Outlet die ooit bij de rechter verwijzingen vanaf de snelweg heeft afgedwongen omdat Bataviastad het ook had?

Ik zou wel denken dat een vrij strakke richtlijn dit soort lokaal gelobby kort kan houden. Als het besluit eenmaal valt “we gaan het nu zeer kort houden, want de bewegwijzerings-behoeften zijn totaal veranderd” en daarover een niet mis te verstane richtlijn komt, kunnen lokale grootheden schreeuwen maar winnen ze niet. Bijvoorbeeld met het woord netwerkdoel -hoeveel we er hier ook op aanmerken- heeft Rijkswaterstaat menig lokaal geklaag kunnen smoren. Vraag in deze is natuurlijk wel welke hoge ambtenaar zich wel wagen aan het opstellen van een richtlijn die op veel plaatsen hoogst impopulair zal zijn doordat plaatsen van de bewegwijzering verdwijnen.
Rene schreef: do 23 okt 2025, 19:16 Met toenemende in-car navigatie heb je bij een afrit in afgaande richting langs de hoofdrijbaan niet meer nodig dan wat je op je systeem in de auto ziet: afritnummer, één bestemming, en eventueel een wegnummer. Oriëntatiefunctie is niet meer terzake doende.
Het oude “hoofddoel links hoofddoel rechts” vind ik wel een goed uitgangspunt. Althans: als je een plaats bewegwijzert die een paar kilometer de ene kant uit ligt van de weg, kan dat verwarring geven voor de andere afslaande richting. Alternatief kan dan zijn om te bewegen naar de Frans/Italiaanse traditie waar afritten altijd waren genoemd naar het plaatsje (soms gehucht) dat er het dichtste tegenaan ligt. Ook straatnamen of naastgelegen objecten zouden dat kunnen oplossen, met name in stedelijk gebied.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Wouter N14 schreef: za 25 okt 2025, 15:38

De Nbd heeft al boze telefoontjes uit het gemeentehuis van Almere gehad?
In het verleden is Rijkswaterstaat op de vingers getikt door kunstenaar Peter de Koning, toen Steenbergen als semi einddoel van de borden verdween bij het Hellegatsplein en Bergen op Zoom (vanwege de aanleg van de A4 rond Steenbergen). Er verschenen zelfs vlogs over op Youtube. En het kwam in het nieuws bij Omroep Brabant.
Peter de Koning wilde dat het doel Steenbergen terug op de borden zou komen bij Bergen op Zoom, maar Rijkswaterstaat gaf toen als reactie dat onder NBA alleen nog maar grotere doelen aangegeven zouden worden zoals Bergen op Zoom, Antwerpen en Rotterdam.
Doelen zoals Steenbergen zouden alleen nog bij de afrit zelf verschijnen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ja hier is ook discussie over geweest:
https://maps.app.goo.gl/GrECzwcchRXGfkxR6

Op het OWN wordt 'Sint Nicolaasga' verwezen via de A 6, omdat de gemeente vind dat het verkeer niet thuishoort op de oude weg door Scharsterbrug. Dat is een wellicht te verdedigen standpunt, maar hier staat het niet genoemd:
https://maps.app.goo.gl/BJKACpWyA37wHpvcAm

Zo hoort het wat mij betreft niet, want de weggebruiker die niet is ingevoerd in het bewegwijzeringssysteem gaat mooi de mist in. Hier ligt een schone taak voor de NBd om een goede belangenafweging te maken wat je waar wel en niet aangeeft en dat vervolgens oplegt aan de diverse wegbeheerders (in dit geval: Rijkswaterstaat en de gemeente Fryske Marren).
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

^^
Op de oprit staat een bord "Sint Nicolaasga route A6."

Opvallend is ook dat die oprit hectometers van de A6 heeft. Ook onder aan de oprit staat alleen A6, ondanks dat je hier de A7 op komt.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat komt omdat het knooppunt Joure (toen nog een verkeersplein) iets noordelijker lag dan het huidige knooppunt. Volgens mij is die locatie ook met de hoogste hectometerwaardes van Nederland.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ En dat betekent dat er nu een "gat" in de A7 zit.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

harry schreef: vr 24 okt 2025, 20:30 Ik zag vandaag dat er op het Prins Clausplein een paar borden vernieuwd zijn. Op de rangeerbaan van A4-Amsterdam richting A12.
En laat ik vandaag nou net mijn camera niet bij me hebben...
Rein schreef: vr 24 okt 2025, 20:40 Maar gelukkig woon je op een minuut of 5 rijden er vandaan
Klopt. :)
Maar dat wil niet zeggen dat er altijd goed daglicht is. Herfst en wintertijd zijn nu echt begonnen. (EDIT: 2 foto's vervangen door betere exemplaren)
Het eerste bord van afrit Leidschendam (nu hernoemd naar afrit Den Haag-Noord) is nog niet vervangen. Daarna volgt dit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Opvallend:
- Voorburg staat twee keer rechtsaf, naar 2 verschillende afritten.
- Gouda komt out of the blue op de borden. Wat voegt dat hier toe, als het niet op het voorgaande bord genoemd wordt? :dontknow:
Laatst gewijzigd door harry op zo 09 nov 2025, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

harry schreef: zo 26 okt 2025, 22:27 - Gouda komt out of the blue op de borden. Wat voegt dat hier toe, als het niet op het voorgaande bord genoemd wordt? :dontknow:
Misschien die factor die wij allemaal vergeten? ;) Het voegt hier functioneel sowieso niet zo veel toe en even verderop is het weggehaald.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Chris schreef: zo 26 okt 2025, 20:50 Dat komt omdat het knooppunt Joure (toen nog een verkeersplein) iets noordelijker lag dan het huidige knooppunt. Volgens mij is die locatie ook met de hoogste hectometerwaardes van Nederland.
Ik heb laatst de hectometerring van de A7 - A6 - A7 geteld en had gewoon door gehectometerd kunnen worden. Gat zou dan zo'n 1,5 á 2km zijn geweest
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Sophie schreef: zo 26 okt 2025, 20:30 ^^
Op de oprit staat een bord "Sint Nicolaasga route A6."

Opvallend is ook dat die oprit hectometers van de A6 heeft. Ook onder aan de oprit staat alleen A6, ondanks dat je hier de A7 op komt.
Dat bord had ik zelf nog niet gezien. Ik weet wel dat iemand van de gemeente hier mee bezig is geweest. Zo is dat wel een goede oplossing.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Vinny schreef: zo 26 okt 2025, 20:16 Op het OWN wordt 'Sint Nicolaasga' verwezen via de A 6, omdat de gemeente vind dat het verkeer niet thuishoort op de oude weg door Scharsterbrug.
Als dat het idee is dan heeft het niet zo veel nut als het alleen bij deze verwijzing blijft. Binnen Joure lijkt het verder nergens aangegeven te staan. Vanaf de A7 word je er niet op gewezen, dus dan is het hooguit voor verkeer vanuit een klein stukje Joure en Haskerhorne.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Scherp opgemerkt, ik denk dat het de vervanging is van deze wegwijzer:
https://maps.app.goo.gl/hah5d5K91kaVBFgf7

Op nieuwe wegwijzers staat daar Sint Nicolaasga helemaal niet meer aangegeven.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik weet niet hoe lang het er al hangt, maar vanmiddag viel me op dat de wegwijzers op de oprit vanuit Amsterdam-Zuidoost in het knooppunt Holendrecht (zuid) zijn vervangen.

Afbeelding
Afbeelding

Ook hier dus geen oldschool meer.
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ander nieuws: de wegwijzers bij Burgerveen (A4 richting zuiden) zijn nu allemaal vervangen. En dat een paar maanden nadat "Sassenheim" op de oude borden was afgeplakt...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
--Harry.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Het nut van die afstandsaanduidingen ontgaat mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Eens
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Wouter N14 schreef: wo 29 okt 2025, 21:07 Het nut van die afstandsaanduidingen ontgaat mij.
Dat er dus nog tijd is voor een rijstrookwisseling. Daardoor kun je het weven verdelen over de lengte van het weefvak, omdat een deel van de weggebruikers dan niet meteen onder het eerste portaal al persé van rijstrook gewisseld wil zijn. Iets dat vrijwel altijd het geval is als je die informatie weg laat.

Kortom: je benut de capaciteit van een weefvak beter als niet iedereen direct na het convergentiepunt van rijstrook wil wisselen.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Aldus de theorie. Is er enig bewijs of het ook echt werkt? Naar mijn idee niet namelijk, ik zie namelijk iedereen zo vroeg mogelijk koste wat kost opschuiven. Met name ook vrachtverkeer heeft er een handje van.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Als je twee stroken moet opschuiven als vrachtwagen, moet je niet te laat beginnen natuurlijk. Hier mag het ook. Op de A28 ri zuiden over de IJssel kloppen de borden en de blokken niet. Formeel mag een vrachtwagen dus niet het eerste bord A28 volgen (maar blijven hangen op de A50/N50 stroken), omdat hij anders op de op de 3e strook van rechts rijdt (en dat mag een vrachtwagen zonder blokkenscheiding niet)

https://www.google.nl/maps/@52.4977603, ... FQAw%3D%3D
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal »

harry schreef: wo 29 okt 2025, 20:45 Ik weet niet hoe lang het er al hangt, maar vanmiddag viel me op dat de wegwijzers op de oprit vanuit Amsterdam-Zuidoost in het knooppunt Holendrecht (zuid) zijn vervangen.

Afbeelding
Afbeelding

Ook hier dus geen oldschool meer.
Ik had vanuit de database begrepen dat juist ook Eindhoven toegevoegd zou worden?
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

sanderl schreef: do 30 okt 2025, 7:36Aldus de theorie. Is er enig bewijs of het ook echt werkt?
Ik maak er bij het rijden wel eens gebruik van, het brengt toch een zekere rust in het autorijden omdat je weet waar je aan toe bent. Ik vermoed dat dit voor meer weggebruikers geldt (al dan niet onbewust), maar zeer zeker niet voor alle weggebruikers.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

sanderl schreef: do 30 okt 2025, 7:36 Aldus de theorie. Is er enig bewijs of het ook echt werkt? Naar mijn idee niet namelijk, ik zie namelijk iedereen zo vroeg mogelijk koste wat kost opschuiven. Met name ook vrachtverkeer heeft er een handje van.
Voor vrachtverkeer is het ook moeilijker om er later nog tussen te komen. Hoe dan ook heeft NBA met zijn lange pijlen en afstandsaanduidingen er zeker niet toe geleid dat iedereen nu wel meer verspreid is gaan weven. Was denk ik ook niet te verwachten. Maar dit zit wel in de categorie "iedere chauffeur die de boodschap wél oppikt en daardoor wat meer tijd neemt is winst". En ik denk dat die winst wel degelijk is geboekt.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Bij lange afstanduidingen (vb. vanaf 1000m) kun je nog discussiëren dat het op de portaalwegwijzers moet. Bij korte afstanduidingen is het toch kwasie nutteloos. Maar dit is met de modale (gewone) weggebruiker in het achterhoofd...
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Zo lang de afstandaanduiding geen nadelen oplevert is een klein voordeel (kleine groep die er gebruik van maakt) voldoende reden om het wel te doen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Eens daarmee. Maar is het sowieso niet zo dat je überhaupt geen vermeldingen onder de 400 meter ziet? En omdat je die ook wel kunt lezen vanaf een 200 meter, praat je dan over 600 meter tot actiepunt, en dat lijkt me toch wel lang genoeg om iets mee te doen.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Persoonlijk maak ik regelmatig gebruik van dit soort aanduidingen, als het niet op de borden staat gebruik ik de navigatie in de auto, die vaak de afstand aftelt tot waar de weg splitst. Daarnaast gebruik ik de schildjes die aftellen in de berm in landen waar die staan om te kijken of ik al naar rechts moet. Uiteindelijk komt dit de doorstroming ten goede; vooral daar waar onnodige klontering van verkeer plaats vindt (de samenvoeging van de A27 en A28 bij Rijnsweerd is een notoir voorbeeld)

Het feit dat Average Joe hem direct naar links of rechts gooit zodra het kan doet volgens mij niets af aan het nut van dit soort aanduidingen; dat gaat mijn inziens meer over het aanleren van de juiste gewoontes, iets wat alleen kan als je weet hoeveel ruimte er nog resteert om uit te voegen.

En meerkosten zijn er niet / nauwelijks.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Ik ben wel blij met die afstanden idd.
Soms schatte ik in op de chevronborden, maar daar ligt op sommige plaatsen een paar honderd meter puntstuk voor, dus dat is niet handig.