Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Autostrada schreef: do 30 okt 2025, 17:23
Het feit dat Average Joe hem direct naar links of rechts gooit zodra het kan doet volgens mij niets af aan het nut van dit soort aanduidingen; dat gaat mijn inziens meer over het aanleren van de juiste gewoontes, iets wat alleen kan als je weet hoeveel ruimte er nog resteert om uit te voegen.
Daar heeft een afstandsaanduiding toch niets mee te maken. Wat u beschrijft is vooral persoonlijk, niet algemeen. Het aanleren van de juiste gewoontes gebeurt vooral bij ter plaatse bekende weggebruikers, die dus vaak op dat weggedeelte komen - en eigenlijk kan dat soms negatief uitpakken.
Een portaalwegwijzer (ik bedoel hier dus richtinggevend bww met pijlen) moet goed zichtbaar en goed leesbaar zijn, en dus duidelijk. Een afstandsaanduiding kan de portaalwegwijzer onnodig 'verzwaren', zeker bij korte afstanden van bijvoorbeeld 500 m of 300 m. Wanneer de portaalwegwijzers echt ver van de splitsing of afrit staan, kunnen lange afstanden wel nut hebben - al betwijfel ik zelfs dat.
Maar oke, misschien ben ik wat te "radicaal" op dat vlak.
Dennal schreef: do 30 okt 2025, 8:59
Ik had vanuit de database begrepen dat juist ook Eindhoven toegevoegd zou worden?
Eh, dit lijkt toch nergens op? Niks schreeuwt ‘route du soleil’ als Utrecht op 20km afstand. Dit is wéér een teken dat men aan de ontwerptafel (met alle respect) totaal niet snapt waar bewegwijzering voor bedoeld is.
Er is niks richtinggevend aan één doel op zo’n korte afstand. Vroeger was niet alles beter, maar de bewegwijzering op de autosnelweg zeker wel.
Ik had vanuit de database begrepen dat juist ook Eindhoven toegevoegd zou worden?
Eh, dit lijkt toch nergens op? Niks schreeuwt ‘route du soleil’ als Utrecht op 20km afstand. Dit is wéér een teken dat men aan de ontwerptafel (met alle respect) totaal niet snapt waar bewegwijzering voor bedoeld is.
Er is niks richtinggevend aan één doel op zo’n korte afstand. Vroeger was niet alles beter, maar de bewegwijzering op de autosnelweg zeker wel.
Niet mee eens. Je verlaat hier OWN uit het stedelijk gebied en dan is het gebruikelijk dat je het met één doel voor jouw richting moet doen. Wie de route gepland heeft of globaal bekend is of een GPS-systeem gebruikt heeft hier voldoende aan. Ook voor delen van Europa die niet via Eindhoven gaan maar via Breda of Arnhem moet je hier richting Utrecht. Dus die twee doelen zouden hier dan minstens zo relevant zijn, maar voor alle drie is het voldoende dat ze even verderop wel worden vermeld.
Daarnaast zijn de doelen niet gewijzigd ten opzichte van voor de vervanging. Voor de A2 stond hier eerder ook al alleen Utrecht aangegeven. 'Vroeger was het beter' gaat hier dus ook niet helemaal op. De oude borden waren wellicht wel wat beter leesbaar doordat de letterhoogte een slagje groter was maar dat is weer een andere discussie.
Persoonlijk vind ik de afstandsindicatie wel een verbetering. In Frankrijk bestond het al en nu wordt het in Nederland dus ook wat breder toegepast. En Eindhoven toevoegen op de wegwijzer voor de A 2 is voor mij ook niet nodig. Utrecht is voldoende, Eindhoven geeft hooguit een extra ondersteuning (of bevestiging). Hier mis ik het niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Queue schreef: vr 31 okt 2025, 21:52
Je verlaat hier OWN uit het stedelijk gebied en dan is het gebruikelijk dat je het met één doel voor jouw richting moet doen.
Al was dit de verbindingsboog vanaf de A9 geweest: één doel per rijrichting is het logische uitgangspunt. Dat was het van oudsher al en is het in het tijdperk van de alomtegenwoordige navigatiesystemen alleen maar meer. Je had en hebt een goed verhaal nodig om een tweede doel toe te voegen.
De hoofdstad uitrijden met een vrij nabij doel als Utrecht is niet ideaal, maar over Utrecht heen bewegwijzeren is het zeker ook niet. Route du Soleil best, maar in de praktijk slaat toch vele malen meer internationaal verkeer bij Utrecht af richting Duitsland. Daarom is Utrecht hier boven twijfel verheven. Eindhoven als tweede doel erbij zou ik kunnen billijken (vanaf de A9 meer dan vanaf OWN), maar het is duidelijk niet de keuze die is gemaakt.
Utrecht is als 4e stad en enorm knooppunt niet te missen, en lijkt me prima te verdedigen. Het probleem rond Amsterdam blijft dat naar het noorden Purmerend het einde van de wereld is voor de weg naar Friesland en naar het oosten Hilversum en Amersfoort worden overgeslagen voor het onbeduidende Hengelo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Dat Purmerend als einde van de wereld speelt alleen aan de oostkant van de stad. Aan de westkant kan Leeuwarden wel. Gedachte erachter mij onduidelijk. En het is de oostkant die wat mij betreft op de schop moet.
Lijkt me deels omdat Leeuwarden aan de oostkant ook via de A 6 geleid kan worden (A 6, A 7, A 32). Overigens wordt het wel aangegeven bij knooppunt Coenplein vanuit het oosten.
Utrecht vind ik nu juist zowat het énige doel in de regio Amsterdam dat nooit controversieel is geweest en juist wél zonder twijfel richtinggevend is.
Tsja, ik vind het onlogisch om een snelwegroute van >200km af te doen met één doel op zo'n korte afstand.
Ik rijd trouwens zelf zelden met GPS aan, of hooguit het laatste stuk in een onbekende plaats. Verder rijd ik puur op geheugen of bewegwijzering en routenummers. Misschien ouderwets maar ik ga niet continue zo'n apparaat aan m'n voorruit plakken omdat men wegens 'vooruitgang' steeds meer doelen probeert te saneren. Al geef ik toe, dat was op deze plek niet het geval. Hier was men voorheen ook al te zuinig.
De oldschool-bewegwijzering op de A50 was bijvoorbeeld perfect; Zwolle vanaf Eindhoven en vice versa. Da's pas netwerkbenadering. Niet Nijmegen bij Waterberg...
Bij Holendrecht is Utrecht als doel prima te verdedigen, het dient daar echt wel om het zuiden en oosten aan te kondigen. En iets verderop komt Eindhoven of Maastricht erbij.
In dit geval betreft het borden voor verkeer komend vanaf de oprit bij het AMC. Op de kruising daar staat alleen Haarlem en Utrecht en erg veel nut om bij de rijbaansplitsing verderop Eindhoven toe te voegen is er niet. Vanaf de Gaasperdammertunnel op de A9 staat Eindhoven wél met o.a. Utrecht op de borden.
Ik vind Utrecht ook volstaan. Pas op de A2 zelf is Eindhoven als tweede netwerkdoel in dezelfde richting logisch. Bewegwijzeren is de kunst van het weglaten.
Steyn_E schreef: za 01 nov 2025, 13:03
De oldschool-bewegwijzering op de A50 was bijvoorbeeld perfect; Zwolle vanaf Eindhoven en vice versa. Da's pas netwerkbenadering. Niet Nijmegen bij Waterberg...
In het oldschooltijdperk was de systematiek heel helder. Bij oprijden van een snelweg werden in principe de eerstvolgende hoofddoelen gebruikt. Op de snelweg zelf kwam daar dan pas het einddoel bij.
waldo79 schreef: za 01 nov 2025, 13:28
Bij Holendrecht is Utrecht als doel prima te verdedigen.
Steptimer schreef: za 01 nov 2025, 13:47
Ik vind Utrecht ook volstaan.
Dan snap ik niet waarom Utrecht blijkbaar niet volstaat op knooppunt Amstel en op knooppunt Holendrecht vanuit oostelijke richting (zowel op de hoofdrijbaan als op de oprit), maar blijkbaar wel op knooppunt Holendrecht vanuit westelijke richting (zowel op de snelweg zelf als op de oprit - die laatste zijn nu vervangen begrijp ik?). Wat is dan het verschil?
Ik kan me zelf wel voorstellen dat voor verkeer vanuit de ArenA / Ziggo Dome etc. Eindhoven wel iets zou kunnen toevoegen. Aan de andere kant, ik ga er wel een beetje van uit dat PSV-fans de weg naar huis wel ongeveer terug kunnen vinden. Vanaf de snelwegen A 9 en A 10 valt Eindhoven meer te billijken omdat er veel meer interregionaal verkeer op zit.
Zal wellicht al bekend zijn, maar de bewegwijzering bij Lunetten vanaf de A12 uit de richting Arnhem naar de A27 zuidwaarts, is vervangen. Op het nieuwe bord staat:
Eindhoven
Breda
Houten
A27
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Vinny schreef: za 01 nov 2025, 11:36
Lijkt me deels omdat Leeuwarden aan de oostkant ook via de A 6 geleid kan worden (A 6, A 7, A 32). Overigens wordt het wel aangegeven bij knooppunt Coenplein vanuit het oosten.
Lijkt me ook. Een punt dat je met Den Helder (A9) en Purmerend (N247/N235) ook hebt. Voor een ondubbelzinnig A7-doel voor heel de regio Amsterdam ben je beperkt tot iets wat daar tussen ligt, bijvoorbeeld Hoorn of wat minder conventioneel Afsluitdijk.
exastris schreef: za 01 nov 2025, 15:34
maar blijkbaar wel op knooppunt Holendrecht vanuit westelijke richting
Daar zou ik ook verwachten dat het meer toegevoegde waarde heeft dan vanuit oostelijke richting. Ik weet niet of er plannen zijn (geweest) om het daar toe te voegen. Zo niet dan zou ik dit verschil ook niet kunnen verklaren. Vanuit het oosten heeft immers veel verkeer al de A27 op kunnen gaan.
Queue schreef: vr 31 okt 2025, 21:52
Ook voor delen van Europa die niet via Eindhoven gaan maar via Breda of Arnhem moet je hier richting Utrecht. Dus die twee doelen zouden hier dan minstens zo relevant zijn, maar voor alle drie is het voldoende dat ze even verderop wel worden vermeld.
En na de genoemde oprit wordt Eindhoven zó vermeld.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Het rechterpaneel is recent vervangen door NBA; doelen nog steeds De Meern en Montfoort. Wel twee afslaande pijlen naar rechts (de uitvoeger verdubbelt ook naar 2 rijstroken).
Het paneel boven de HRB is nog ANWB, en ongewijzigd tov de Streetview beelden.
Blijft de afritnaam richting westen “De Meern-West” of wordt dit Harmelen (net zoals richting oosten)? Ik neem aan dat er een vorkbord komt waarop de volgende afrit vermeld staat.