Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

evos
verkeersader

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door evos »

Rein schreef: vr 12 dec 2025, 20:18 ^^ Je had ook Hoofddorp als voorbeeld kunnen nemen ;)
Tilburg is toch echt wel een paar maatjes groter dan Hoofddorp, en vergelijkbaar met Almere. Ruim groter nog dan Breda.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Omvang van een plaats is niet het meest relevant voor vermelding als bestemming op de bewegwijzering
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Ik zou Mönchengladbach dan vergelijken met Amersfoort. Ook best groot en een knooppunt. Vanuit de dunbevolkte zijde overschaduwd door Amsterdam en Utrecht, vanuit de dichtbevolkte zijde ter discussie of het wel op voldoende afstand ligt. De equivalenten van Amsterdam en Utrecht zijn dan Düsseldorf en Köln.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ik denk dat het op de A67 bij KP Zaarderheiken wel netjes is opgelost met Duisburg en Köln en de Duitse wegnummers erbij.

Een combinatie van iets in het Ruhrgebied en Koblenz zou ik bijvoorbeeld minder duidelijk vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Koblenz is dan ook (buiten de stadsstaat Bremen) de enige bewegwijzerde Duitse plaatsnaam in heel Nederland die niet in een aangrenzende Duitse deelstaat (NDS of NRW) ligt.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op za 13 dec 2025, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Om de door diverse mensen eerder genoemde redenen vind ik Köln daar ook niet zo handig. Mönchengladbach dekt zowel de stad zelf als de route verder naar het zuiden als de mogelijke routes naar Düsseldorf en Köln. Misschien speelt de onhandig lange naam ook mee. Als doel lijkt het mij verreweg het meest geschikt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik ga zelf voor Koblenz. Geeft ook een landsdeel wel redelijk weer en daarmee de zuidelijke richting.

Maar goed, het is best zo. En zoals Ds79m zegt, helpen de schildjes A40 en A61 behoorlijk.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Zes doelen op een vorkbord aangeven is gewoon te veel :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Er liggen maar liefst 4 knooppunten bij Mönchengladbach.
Toch best een belangrijke stad in het netwerk.
Mönchengladbach is overduidelijk het richtinggevende doel vanuit Venlo waar de snelwegen kruisen.

Andere niet netwerkdoelen die het verdere verloop van een weg aangeven worden meestal niet meer vroeg aangegeven onder NBA.
Koblenz in Venlo en Leeuwarden in Amsterdam zijn volgens mij de uitzonderingen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Steptimer schreef: za 13 dec 2025, 19:31 Andere niet netwerkdoelen die het verdere verloop van een weg aangeven worden meestal niet meer vroeg aangegeven onder NBA.
Bergen op Zoom zou je ook in dat lijstje kunnen opnemen. Het wordt dat wel 'plaatsvervangend netwerkdoel' genoemd, maar formeel is het geen netwerkdoel en vervult het feitelijk eenzelfde functie als Leeuwarden doet bij Amsterdam.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Bergen op Zoom staat inderdaad vanuit verschillende richtingen zeer prominent op de borden.
De verste verwijzing van Bergen op Zoom is volgens mij vanaf knooppunt Ypenburg op ruim 83km afstand.
Maar ook in Vlissingen (kruispunt A58) staat het op de borden als plaats vervangend netwerkdoel. Eveneens is Bergen op Zoom het plaats vervangende netwerkdoel op de N57 bij Serooskerke en op de N62 bij knooppunt Drie Klauwen.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

JuwaA35 schreef: za 13 dec 2025, 12:18 Koblenz is dan ook (buiten de stadsstaat Bremen) de enige bewegwijzerde Duitse plaatsnaam in heel Nederland die niet in een aangrenzende Duitse deelstaat (NDS of NRW) ligt.
Geografische trivia in het NBA-topic :D

Afbeelding
(Foto van Harry)

Zowel Luik als Brussel liggen niet in een aangrenzend Gewest (hoewel het Waalse Gewest met daarin Luik wel aan Nederland grenst, maar in dit geval zit de Voerstreek ertussen) en in beide gevallen moet je één of meerdere provincies doorkruisen voordat je in de provincie of het Gewest bent waar het doel in ligt.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Wesso schreef: za 13 dec 2025, 22:58 hoewel het Waalse Gewest met daarin Luik wel aan Nederland grenst, maar in dit geval zit de Voerstreek ertussen
Als dat telt, tellen Osnabrück op de A1 en Oberhausen op de A7 ook. Voor de eerste moet je nog door Nordrhein-Westfalen, voor de tweede door Niedersachsen.
Het lijkt mij echter logischer die allemaal niet mee te tellen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Steptimer schreef: za 13 dec 2025, 19:31 Er liggen maar liefst 4 knooppunten bij Mönchengladbach.
Toch best een belangrijke stad in het netwerk.
Mönchengladbach is overduidelijk het richtinggevende doel vanuit Venlo waar de snelwegen kruisen.
Voor verkeer vanuit Venlo is er bij Mönchengladbach maar één afslag relevant. Dat is de A52, waar je afslaat naar plaatsen als Düsseldorf en Köln (ooit was dat ook een doorlopend wegnummer vanuit Venlo). Uiteraard is er ook nog het rondje A44/A46 om Garzweiler heen, maar daar loopt het doorgaande wegnummer A61 over mee.
Andere niet netwerkdoelen die het verdere verloop van een weg aangeven worden meestal niet meer vroeg aangegeven onder NBA.
Ik kan wel wat andere niet-netwerkdoelen noemen die op wat grotere afstand staan aangegeven. Plaatsvervangend netwerkdoel Bergen op Zoom werd al genoemd, maar ik denk ook zo vlug aan de einddoelen Leeuwarden op de A32 en Vlissingen op de A58 - twee verbindingen die na het laatste (plaatsvervangend) netwerkdoel nog een forse staart hebben. Den Haag op de A12 zit ook in die hoek. En nog wat bijzonderder is dan wellicht Venlo, een hoofddoel halverwege de route dat op de A73 beter staat aangegeven dan netwerkdoelen Nijmegen/Maastricht.

Maar goed, dat levert dan (vrijwel?) geen verwijzingen boven de 100 kilometer op en Koblenz bij Venlo heeft dat wel. Is dat dan het bezwaar? Dat zie ik dan niet zo goed. Je rijdt hier uiteindelijk dunbevolkt gebied in; doelen op deze afstand horen daarbij. Het is wat vergelijkbaar met Oberhausen aangeven rond Leer. Binnen de serie “het vertegenwoordigt een landsdeel” had Koblenz ook prima voor de status netwerkdoel in aanmerking kunnen komen. Dat het dat niet heeft, zal mede zijn ingegeven door praktische zaken. Dat je om alleen een paar borden bij Venlo geen breed beleid moet bouwen ofzo.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
De verre verwijzing van Venlo (70 km+) op de A73 wist ik niet. Een stukje verder op de nieuwere afstandsborden staat in ieder geval ook Maastricht zie ik op de website van Harry. :top:

De verre verwijzingen op de A58 naar Vlissingen zijn juist gesneuveld op nieuwe borden. Maar op de A29/A59/A4 vanaf het Hellegatsplein staat daarentegen een wat vroegere verwijzing naar Vlissingen op 92km afstand.

Het viel me op dat Assen wat prominenter op de borden staat. Zoals al op de A37 bij Emmen op 55km afstand (hoek om doel).
En ook staat het al op de borden bij Meppel als tweede hoofddoel naast hoofddoel Hoogeveen en netwerkdoel Groningen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Meest noordelijke verwijzing Venlo is op Knooppunt Valburg. Voor nu is de eerste vermelding Maastricht bij Nijmegen-Dukenburg. Heb geen tekenen gezien dat dat op enig moment om zou kunnen draaien.

Op de A58 is Knooppunt De Stok het eerste punt waar Vlissingen verschijnt. Dat is uiteraard veel later dan voorheen, maar nog altijd een 75 kilometer. Volgens mij is dat méér dan wat wél-netwerkdoel Breda heeft. Als maximale afstand dan; de netwerkdoel-status zorgt er natuurlijk wel voor dat Breda over een totaal veel grotere afstand staat bewegwijzerd. Daar kan ook die verwijzing op het Hellegatsplein (poging om verkeer weg te houden van de Zeelandroute?) niets aan veranderen.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Breda staat al aangeven in Hilversum op ruim 79km. Niet meer zo vroeg als in de oude situatie als einddoel van de 27
Op de A58 verschijnt Breda voor het eerst op het afstandenbord na de afslag Arnemuiden op 86km! Dat is volgens mij de verste verwijzing van Breda. Tussen Vlissingen en Arnemuiden staat plaatsvervangend netwerkdoel Bergen op Zoom.

Breda ligt in een dicht bevolkt gebied op relatief korte afstand van andere netwerkdoelen zoals Rotterdam, Eindhoven, Antwerpen, en plaats vervangend netwerkdoel Bergen op Zoom. Utrecht ligt iets verder. Waardoor Breda niet zo vroeg op de borden verschijnt als bijvoorbeeld Groningen (enige netwerkdoel in het Noorden).

De provincie Zeeland wil geen doorgaand verkeer naar de regio Goes, Middelburg en Vlissingen via de N59, maar via het hoefijzer.
Via de A4 en A58 zal vermoedelijk daarnaast een stuk prettiger rijden. De verwijzing vanaf het Hellegatsplein naar Vlissingen vind ik mede daardoor volkomen logisch. Goes verschijnt overigens wel op het afstandenbord na het Hellegatsplein op de N59. Maar niet op het Hellegatsplein vanaf A29 vanwege grote bezwaren van de provincie Zeeland.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Absoluut. Verkeer Rotterdam-Walcheren over de A4 geleiden is volkomen logisch. Al vind ik Goes of Vlissingen dan wel weer handig om op de N59 te handhaven als doel; niet op het Hellegatsplein, maar iets stroomafwaarts. Dat maakt omleiden bij calamiteiten makkelijker.

Overigens zie je in de decennia voor aanleg van de A4 door West-Brabant dat het Zeeland was dat hier steeds voor pleitte. Want Hoefijzer. In Noord-Brabant zat men nooit zo op de route te wachten, want er lag met de A16 en de A17 al genoeg noord-zuid in de regio. Beide geen rare standpunten, maar ook niet vreemd dat het West-Brabantse tegengas uiteindelijk een keer het onderspit zou delven.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Voor mij is het duidelijk: Koblenz kan het beste verdwijnen van de borden. Het voegt niets toe, het is een uitzondering op een regel en met de andere bestemmingen kan het verkeer richting de A 74 ook prima uit de voeten.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bij Eemnes staat Breda al met 92 km vermeld.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vinny schreef: zo 14 dec 2025, 16:57 Voor mij is het duidelijk: Koblenz kan het beste verdwijnen van de borden. Het voegt niets toe, het is een uitzondering op een regel en met de andere bestemmingen kan het verkeer richting de A 74 ook prima uit de voeten.
Mmm dat vindt ik toch niet. De A61 is één van de grote routes naar het zuiden, het nabijgelegen en relatief onbekende Mönchengladbach geeft dat niet hetzelfde aan zoals Koblenz. Het verschijnt op de A61 na de grens ook op de bewegwijzering.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef: zo 14 dec 2025, 16:57 Bij Eemnes staat Breda al met 92 km vermeld.
Is dat niet een overblijfsel van vroeger?
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Steptimer schreef: zo 14 dec 2025, 16:05 ^
Breda staat al aangeven in Hilversum op ruim 79km. Niet meer zo vroeg als in de oude situatie als einddoel van de 27
Voor Zuid NL zou ik hem graag op de A6 bij Almere (vanuit Joure) al willen zien.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Bij knooppunt Eemnes staat op splinter nieuwe borden: Utrecht en Hilversum voor de route naar het Zuiden.
Bron: https://wegnummers.nl/nba/nba027z1.html#nba_027z_062x

Het bord met Breda 92, is een oud ANWB-bord. Geen idee of dat bord er nog staat (volgens mij niet).
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Een bord met Breda 92 kan ik niet terugvinden. Er heeft tot vrij kort geleden een bord met Breda 89 voor knooppunt Eemnes gestaan: https://maps.app.goo.gl/VfBNYc3EZProLaEL8?g_st=ac

Niet veel later (Harry's foto's zijn van november) zijn de nieuwe borden op de portalen geplaatst en toen is dat bord weggehaald denk ik.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Hier staat/stond het bord met Breda 92.
https://www.google.com/maps/@52.2847098 ... MUgBUAM%3D
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Dat is ook in november weggehaald:
https://www.mapillary.com/app/?lat=52.2 ... 294&zoom=0

Handig dat iemand vaak nieuwe dashcambeelden op Mapillary zet :)
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Rene schreef: vr 12 dec 2025, 23:39 Omvang van een plaats is niet het meest relevant voor vermelding als bestemming op de bewegwijzering
Dat was toch de hele reden dat Zierikzee is geschrapt? En dan moet je het nu doen met het nikszeggende doelen die wel lekker groot zijn :nothanks:
Steptimer schreef: zo 14 dec 2025, 16:05 De provincie Zeeland wil geen doorgaand verkeer naar de regio Goes, Middelburg en Vlissingen via de N59, maar via het hoefijzer.
Via de A4 en A58 zal vermoedelijk daarnaast een stuk prettiger rijden.
Andersom wordt vanuit Goes Rotterdam wel verwezen via de Zeelandbrug en de N59... maar dat is geen heel bewuste keus geweest als ik zo begreep...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Klopt, maar pas vanaf kruispunt Goes. Niet bij knooppunt de Poel. Ik ben benieuwd of het doel Rotterdam op de nieuwe borden terugkomt (via de Zeelandbrug) als de afrit Goes ongelijkvloers gemaakt is? Aangezien de provincie Zeeland, Rotterdam via de A58 en A4 verwezen wil hebben.

Zierikzee is inderdaad gesneuveld op de A59 bij Hooipolder.
Afbeelding
Muiderpoort
polderweggetje

Bericht door Muiderpoort »

Brussel is nog wel een interessant plaatsnaam om het over endoniemen te hebben zoals de ANWB die gebruikt. Brussel is officieel tweetalig (hoewel in praktijk vooral Franstalig), dus zou je ze wellicht zelfs allebei er op moeten zetten.

Evengoed: eens met deze keuze.