Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
De laatste oldschool-wegwijzers van afrit 8 (voorheen Leidschendam, nu Den Haag-Noord) zijn vervangen door NBA.
Vanaf het zuiden staat er nu een aankondiging "afrit 8 Den Haag-Noord" (geen foto) en vanuit het noorden staat er dit:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Het bord van de foto lijkt me echter ook een bewuste keuze om alleen de afstaande richting van deze afrit op rangeerbaan af te geven. Een logische keuze ook, gezien de situatie. Vóór NBA was dat een reguliere regelbord-voorwegwijzer geweest (zie het oude bord op Streetview), met NBA is er geen vaste oplossing meer voor. Soms zie je gemankeerde vorkborden zoals hier, soms worden toch nog regelborden ingezet, meestal met de afstandsaanduiding onderaan.
Die laatste worden misschien iets vaker ingezet wanneer men het bord aan een portaal kan ophangen. Maar juist die zijn hier niet voorhanden.
Muiderpoort schreef: zo 01 mar 2026, 11:46
Wanneer is zo'n pijl nu open en wanneer dicht?
Ik volg dit forum best een beetje, maar zelfs voor mij is het niet duidelijk of intuïtief (en ik ben dus meer dan gemiddeld geïnteresseerd).
In principe wordt dit toegepast bij een bord boven een vluchtstrook. Zonder contourpijl zou je puur een rijstrookpijl naar rechts hebben - en dan gaan weggebruikers wellicht op de vluchtstrook rijden als ze eraf willen.
Bij voorkeur zou je boven de vluchtstrook het liefst ook een compleet vertakkingsbord tonen, maar de constructie van de mast of uithouder maakt een groter bord (met een grotere windbelasting) soms onmogelijk.
Hier hebben de rechtdoorgaande doelen (Gorinchem en Nijmegen) toch geen nut omdat die op de hrb worden afgesplitst. Dan lijkt het me onnodige bordvulling wat verwarring kan veroorzaken.
Om dichter bij huis te blijven:
Verkeer heeft hier net de hoofdrijbaan verlaten om de afrit te nemen.
Rechtdoor gaat weer terug naar de hoofdrijbaan.
Bewegwijzeren van die richting heeft dus geen zin.
Pino schreef: zo 01 mar 2026, 14:15
Het bord van de foto lijkt me echter ook een bewuste keuze om alleen de afstaande richting van deze afrit op rangeerbaan af te geven.
Een logische keuze ook, gezien de situatie.
Volgens het systeem had rechtdoor "Prins Clausplein" moeten staan, maar dat bord hadden we al gehad.
Laatst gewijzigd door harry op do 05 mar 2026, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
En precies daardoor is het best logisch dat hier geen volledig vertakkingsbord staat met rechtdoordoelen. Het zou zo aan het begin van de rangeerbaan totaal als mosterd na de maaltijd voelen.
Daarom denk ik ook: al had hier een constructie met rechtdoordoelen gepast, die moet je niet willen.
a. Waarom dan überhaupt die pijl weergeven? Ok, daar wil je misschien de lay-out van de weg mee symboliseren, op zich begrijpelijk.
b. Waarom dan die pijl niet gewoon wit vullen?
c. Waarom dan niet een iets kortere pijl met daarboven enkel het wegnummer van de doorgaande route? Zie ook punt a. Doelen hoeven er zoals door anderen gezegd inderdaad niet bij.
Een blauwe pijl met wit kader roept gek genoeg bij mij een beetje een 'paarse krokodil' gevoel op: 'ja, je kúnt daar rechtdoor, maar het mag niet'. Beetje zoals de gestreepte weg in aanbouw op een ouderwetse wegenkaart.
Dit is feitelijk niet anders dan bij borden met contourpijlen op het onderliggend wegennet.
A. Wegconfiguratie
B. Als beide pijlpunten wit zijn, horen de doelen dan bij de ene of de andere richting ? Met een contourpijl en een volle pijl geef je wat dat betreft duidelijkheid
C. Dat levert alleen maar onduidelijkheid op. Juist de crux is dat er geen informatie als bestemmingen of wegnummers voor de richting van de contourpijl op het bord staat.
Vind dit ontwerp bij Stein ook niet geslaagd, omdat die pijl normaal gesproken boven een rijstrook hangt en dan dus een afslaande rijstrook suggereert. De contourpijl lost dat dan inderdaad op. Maar boven de vluchtstrook en zonder pijl had denk ik prima gekund. Dat is dan in zijn kern ook weinig anders dan onderstaande variant die je vaak ziet voor afritten binnen knooppunten.
Teetje schreef: ma 02 mar 2026, 13:39
Een blauwe pijl met wit kader roept gek genoeg bij mij een beetje een 'paarse krokodil' gevoel op: 'ja, je kúnt (die kant op), maar het mag niet'.
Soms klopt dat ook nog.
--Harry.
Pino schreef: zo 01 mar 2026, 20:41 En precies daardoor is het best logisch dat hier geen volledig vertakkingsbord staat met rechtdoordoelen. Het zou zo aan het begin van de rangeerbaan totaal als mosterd na de maaltijd voelen.
Daarom denk ik ook: al had hier een constructie met rechtdoordoelen gepast, die moet je niet willen.
Het is vooral jammer dat het bord in overwoekerend groen geplaatst is. Op de oude streetview-still is het nauwelijks te lezen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Teetje schreef: ma 02 mar 2026, 13:39
Een blauwe pijl met wit kader roept gek genoeg bij mij een beetje een 'paarse krokodil' gevoel op: 'ja, je kúnt (die kant op), maar het mag niet'.
Soms klopt dat ook nog.
Juist dat voorbeeld vind ik wel problematisch. Je kunt ook denken dat dat een bord is voor een busstation of bushalte. Een rood blokje is veel voor de hand liggender om een verbod aan te duiden of in ieder geval een doodlopende weg. Dat is ook voor buitenlandse chauffeurs makkelijker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.