https://maps.app.goo.gl/C9GN52ULzDRv4CCd9
Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
Autostrada
- autoweg
-
Steptimer
- autoweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Klopt, onder NBA wel.
Maar in het oude systeem stond 's-Hertogenbosch al aangegeven vanaf knooppunt Hellegatsplein.
En Zierikzee al vanaf 's-Hertogenbosch. Maar onder NBA zijn veel verwijzingen naar Zierikzee gesneuveld.
Onder NBA zijn einddoelen die geen netwerkdoelen zijn op de grotere afstand verwijderd. Op enkele uitzonderingen na: Leeuwarden en Den Haag.
's-Hertogenbosch al vanaf Noordhoek is overigens ook een opmerkelijk verre verwijzing voor een hoofddoel. Want Breda is het netwerkdoel. En de hoofddoelen Oosterhout en Waalwijk liggen dichterbij, maar om die al op grotere afstand aan te geven is niet logisch.
-
Steyn_E
- autoweg
's-Hertogenbosch had ook netwerkdoel kunnen zijn; eigenlijk is het vreemd dat Nijmegen dat wel is (al helemaal op de A50) terwijl er bij Den Bosch meer hoofdwegen samenkomen. Dat zal iets te maken hebben met de nabijheid van het grotere Eindhoven, maar doet geen recht aan de netwerkfunctie die de ring van Den Bosch duidelijk wel heeft.
Tijd om het 'superhoofddoel' in het leven te roepen
Tijd om het 'superhoofddoel' in het leven te roepen
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
paolie
- expressweg
-
Chris
- Moderator
De rol van afstandsborden wordt niet echt overgenomen door navigatie. Met navigatie kom je wel ergens, maar heb je geen benul waar je eigenlijk bent. Afstandsborden helpen ter oriëntatie en ruimtelijk inzicht. Want uit studies blijkt ook wel dat mensen die altijd navigatie gebruiken, vrijwel niks kennen buiten hun directe regio. Vooral de jongere generatie die niet anders weet, en het type dat niet op een wegenforum zit.
En dat is inmiddels voor een groot deel mensen onder de 40 dus niet enkel Gen Z ofzo.
-
verfmeer95
- expressweg
Het is inderdaad iets wat gewoon niet meer geleerd wordt. Mijn ouders vonden het wel essentieel, dus dwongen ze het hun kinderen te leren. Bij lange ritten zetten ze op de terugweg de navigatie uit zodra we de snelweg op reden, met het idee dat je het vanaf dat punt met de borden zou moeten kunnen doen. Als je dat een paar keer doet leer je het redelijk snel.
-
paolie
- expressweg
En mensen die wel een goede ruimtelijk oriëntatie hebben, kunnen met het huidige systeem waarschijnlijk ook prima uit de voeten.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Nu nog grote wijzigingen doorvoeren in de netwerkdoelensystematiek zal denk ik al heel snel vastlopen op zo’n kosten-batenanalyse. Jammer, want er zijn echt wel dingen die beter konden. En op bepaalde manieren had het ook lichter kunnen worden aangepakt, waardoor we nu vast zullen zitten met te grote/volle borden door de niet waar te maken ambitie dat netwerkdoelen de grote verdeling over het hele land doen. Ik zou trouwens niet alles pertinent dichtgooien. Iets als de netwerkverbinding Utrecht-Groningen via A27-A6 laten lopen kost niet veel. De voorbereidingen terugdraaien voor Bocholtz-Rotterdam ook niet.
-
Autostrada
- autoweg
Check. Viel mij van de week op dat Waze (dat is toch een dienst zonder ingebouwde kaart, die de meest recente kaart in de achtergrond constant via 5G binnen trekt) mij op de A27 bij Rijnsweerd naar de A28 Groningen stuurde.paolie schreef: wo 15 apr 2026, 16:03De weggebruiker rijdt tegenwoordig gewoon op navigatie, gebruikt de bewegwijzering ter bevestiging van wat de navigatie zegt en heeft daardoor vooral behoefte aan niet al te veel wijzigingen meer van de doelen op de borden, omdat die wijzigingen maar langzaam overgenomen worden door de navigatieaanbieders.
Er staat daar echter al een tijdje geen Groningen meer op de borden...
Afstandsborden vind ik zelf erg prettig; met name op lange ritten. Het geeft je een idee hoe lang je nog te gaan hebt tot de volgende stad, of je nog ergens wilt tanken of pauzeren. In Nederland is die rol misschien iets ondergeschikter, maar alsnog denk ik niet dat ze afgeschaft zouden moeten worden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ik geloof dat je de humor van boe! niet helemaal hebt begrepen.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Wouter N14
- Moderator
Gros van de mensen rijdt naar mijn idee al decennia op doelen als Amersfoort, Almere, Maastricht, Zierikzee, Groningen en Vlissingen. Die bevestiging vinden ze dan ook op de borden en de navigatie. Of, vonden ze.paolie schreef: wo 15 apr 2026, 16:03De weggebruiker rijdt tegenwoordig gewoon op navigatie, gebruikt de bewegwijzering ter bevestiging van wat de navigatie zegt en heeft daardoor vooral behoefte aan niet al te veel wijzigingen meer van de doelen op de borden, omdat die wijzigingen maar langzaam overgenomen worden door de navigatieaanbieders.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Wellicht een idee om Zierikzee hier aan te geven.Chris schreef: di 14 apr 2026, 19:32 3 bestemmingen op het afstandsbord, maar geen ervan ligt aan de A59. Dat zal wel niet vaak voorkomen.
A59 Sabina - Noordhoek 03 by European Roads, on Flickr
-
Steptimer
- autoweg
^
Zierikzee gaat de andere kant op.
En wordt op dit deel van de A59 nog aangegeven onder NBA.
Zierikzee gaat de andere kant op.
En wordt op dit deel van de A59 nog aangegeven onder NBA.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Je hebt dit neem ik aan wel gemeld bij Waze? Dan pakken ze het snel op is mijn ervaring.Autostrada schreef: wo 15 apr 2026, 18:44
Check. Viel mij van de week op dat Waze (dat is toch een dienst zonder ingebouwde kaart, die de meest recente kaart in de achtergrond constant via 5G binnen trekt) mij op de A27 bij Rijnsweerd naar de A28 Groningen stuurde.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Nog wel op de parallelbaan en de rijbaan vanuit Utrecht-Centrum.Autostrada schreef: wo 15 apr 2026, 18:44 (...) Rijnsweerd naar de A28 Groningen stuurde.
Ik vraag me af of ze die nog gaan overplakken, of dat ze dat gaan "vergeten". Dat laatste is goedkoper en alleen mensen als ik vallen erover...
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Voor de volledigheid nog een setje foto's van nieuwe NBA bij knooppunt Hooipolder.
Wegens de nieuwe fly-over.

Wegens de nieuwe fly-over.

--Harry.
--Harry.
-
Queue
- autoweg
Alleen kruisende doelen terwijl het nummer doorloopt zal zeldzaam zijn ja. Dit zijn ook nog 2 voorbeelden maar er zijn er vast meer.Chris schreef: di 14 apr 2026, 19:32 3 bestemmingen op het afstandsbord, maar geen ervan ligt aan de A59. Dat zal wel niet vaak voorkomen.
Utrecht
Eindhoven
-
Ger81
- autoweg
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Leeuwarden was een prima optie geweest voor verkeer in noordelijke richting.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik vond wat er stond eigenlijk logischer:
https://maps.app.goo.gl/fGr6AcFbPXWzFrij9
Maar dit is volgens een oudere richtlijn.
https://maps.app.goo.gl/fGr6AcFbPXWzFrij9
Maar dit is volgens een oudere richtlijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Steptimer
- autoweg
Wat ik opmerkelijk vind op de nieuwe borden bij Knooppunt Hooipolder.
Rechtdoor: Waalwijk en 's-Hertogenbosch.
Omdat netwerkdoel Breda afslaat zou je hier het volgende netwerkdoel Nijmegen verwachten.
Rechtdoor: Waalwijk en 's-Hertogenbosch.
Omdat netwerkdoel Breda afslaat zou je hier het volgende netwerkdoel Nijmegen verwachten.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
(hoezeer ik ook nog steeds mijn gedachten heb over het bewegwijzeren van die netwerkverbinding, maar westelijk van Hooipolder is er gewoon echt niks)
-
Steptimer
- autoweg
^
De snelste route vanuit de regio Zuid-Beveland, Walcheren, Zeeuws-Vlaanderen en West-Brabant naar Nijmegen, loopt via de A58, A16 en A59.
Vanuit de netwerkstrategie zou je vanaf Hooipolder naast s-Hertogenbosch ook netwerkdoel Nijmegen verwachten. Eerder is niet nodig. Tussen knooppunt Noordhoek en knooppunt Hooipolder volstaat s-Hertogenbosch in combinatie met netwerkdoel Breda.
De snelste route vanuit de regio Zuid-Beveland, Walcheren, Zeeuws-Vlaanderen en West-Brabant naar Nijmegen, loopt via de A58, A16 en A59.
Vanuit de netwerkstrategie zou je vanaf Hooipolder naast s-Hertogenbosch ook netwerkdoel Nijmegen verwachten. Eerder is niet nodig. Tussen knooppunt Noordhoek en knooppunt Hooipolder volstaat s-Hertogenbosch in combinatie met netwerkdoel Breda.
-
verfmeer95
- expressweg
De enige reden om het niet te doen is dat de borden al te vol zijn. Als bewegwijzeren de kunst van het weglaten is, kan je zeggen dat de kleine omweg via Eindhoven niet zo'n groot probleem is. Als je die redenering volgt hoeft Nijmegen pas bij 's-Hertogenbosch op de borden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Behalve “kunst van het weglaten”: netwerkdoelen danken hun prominente ook aan het vertegenwoordigen van landsdelen, en daarmee het verdelen van de grote verkeersstromen. Ik heb al vaker gezegd dat die ambitie wat te hoog gegrepen blijkt; als je niet uitkijkt kun je bezig blijven. Als Nijmegen ook een breder landsdeel moet vertegenwoordigen, loop je er ook tegenaan dat voor dit landsdeel je al heel snel eerder op routes over de A15 uit zou komen. Dus laat weggebruikers het maar een beetje zelf uitzoeken (met hun navigatiesystemen).
-
Steptimer
- autoweg
Goed voorstel. Je zou Nijmegen aan kunnen geven vanaf Princeville. Het doel Dordrecht zou hier kunnen sneuvelen (Rotterdam vertegenwoordigt al Dordrecht).Vanaf Zonzeel kan Dordrecht erop.verfmeer95 schreef: za 18 apr 2026, 21:41Dan zou je Nijmegen dus eigenlijk vanaf knooppunt Princeville moeten aangeven, als tegenhanger van het andere oostelijke netwerkdoel Eindhoven. Hoe langer ik er over na denk hoe logischer dat wordt. Als je het ook vanaf knooppunt St. Annabosch aangeeft splits je verkeer naar Eindhoven en naar Nijmegen netjes bij Breda.
De enige reden om het niet te doen is dat de borden al te vol zijn. Als bewegwijzeren de kunst van het weglaten is, kan je zeggen dat de kleine omweg via Eindhoven niet zo'n groot probleem is. Als je die redenering volgt hoeft Nijmegen pas bij 's-Hertogenbosch op de borden.
Dordrecht staat tegenwoordig zelfs al vanaf knooppunt Galder aangeven. In de oude situatie verscheen het pas later.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg