Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 »

^^ In principe kan je Utrecht tussen Princeville en Zonzeel vervangen door Nijmegen. De combinatie Rotterdam-Nijmegen dekt alles boven de grote rivieren wel af.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vind Utrecht beter. Toch het centrale verdeelpunt naar zo ongeveer het hele land ten noorden van de grote rivieren toe. Het idee dat je naar bijvoorbeeld Zwolle beter af zou zijn met Nijmegen op de borden dan met Utrecht - ik zie dat niet zo. Utrecht is niet voor niets ook op Galder het doel waar verkeer uit het zuiden mee wordt opgevangen.

De omleidingsroute Galder-Hooipolder via Zonzeel staat ook veel natuurlijker bewegwijzerd door juist Utrecht snel weer terug te laten komen op de A16. Al zou je dat in theorie natuurlijk vorm kunnen geven met twee keer Nijmegen in plaats van Utrecht.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Bij Galder is de situatie anders omdat je daar praat over noordwaards verkeer. Voor hen is de belangrijkste keuze A16 of A27, en heb je doelen nodig die beiden duidelijk aangegeven, Rotterdam en Utrecht dus.
Bij Princeville praat je over oostwaards verkeer dat moet kiezen tussen A58 en A59. Voor die keuze zijn Eindhoven en Nijmegen de logische doelen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik snap wat je bedoelt. Maar omdat noord- en oostwaarts verkeer rond Breda nou eenmaal bij elkaar komen, én je niet al te volle borden wilt, moet je toch ergens kiezen. En doe mij dan vooral Utrecht. Heb je er de rechtvaardiging bij gevonden om Nijmegen toe te voegen op Hooipolder vanuit het westen, maar verder staan de borden bij Breda vol genoeg.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Ik vind het een interessante discussie over de keuze tussen Utrecht en Nijmegen bij Princeville/Hooipolder. Volgens mij ligt de oplossing voor de 'overvolle borden' waar Pino voor waarschuwt in een andere hiërarchie van informatie.

Ik heb deze benadering al vaker geopperd: het strikt scheiden van informatie tussen voor- en besliswegwijzers. Het (radicaal) idee is als volgt:
  • Op de voorwegwijzer: Toon uitsluitend het richting-hoofddoel (bijv. Utrecht). Dit fungeert als het leidende oriëntatiepunt en zorgt voor rust in de aanloop naar het knooppunt.
  • Op de besliswegwijzer: Hier voeg je de overige netwerkdoelen (max 1 of 2 extra) (zoals Nijmegen) toe ter definitieve bevestiging van de route.
Om dit systeem te laten slagen, moet er inderdaad wel gesnoeid worden in de hoeveelheid doelen die NBA nu weergeeft. Op die manier faciliteer je de netwerkstrategie die verfmeer95 voorstelt - waarbij Nijmegen als logische tegenhanger van Eindhoven verschijnt - zonder dat de borden te druk worden. Off topic: in Antwerpen wordt een vergelijkbaar principe (het beperken van doelen op voorwegwijzers/gefaseerde informatievoorziening) mogelijk al meegenomen bij de inrichting van de nieuwe Oosterweelverbinding (staat nog niet vast, het is nog wat te vroeg)

Zo blijft de bewegwijzering op de cruciale momenten overzichtelijk, terwijl je de belangrijke netwerkverbindingen niet uit het oog verliest.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

^^ Ik vind het juist een pluspunt van de Nederlandse bewegwijzering dat we dat niet doen. Je krijgt dan of een voorwegwijzer waarop een doel niet gecontinueerd wordt of een besliswegwijzer die last minute nieuwe informatie geeft. Bovendien is voor alle typen bewegwijzering minimalisme gewenst, om de bekende redenen. Lekker simpel houden... navigatiesysteem zegt ga rechtsaf naar A27 richting Breda en de wegwijzer toont A27 Breda. Mensen die in grote lijnen de weg weten en zonder navigatiehulp rijden hebben daar ook genoeg aan.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Dat is de klassieke visie. Mijn punt is dat de huidige interpretatie van de continuïteitsregel juist de reden is dat borden dichtslibben. Het probleem is ook dat de huidige regels vaak niet meer aansluiten op de moderne navigatie noden of nieuwe verkeerskundige inzichten. (= nieuwe generatie mensen die opstaat.)

Ik besef dat dit systeem in Nederland momenteel onmogelijk is omdat men doelen blijft opstapelen. (indirect mee te maken) Ja, de 'witte meuk' is naar serviceborden verplaatst (wederom extra borden), maar die vrijgekomen ruimte op de blauwe borden is vervolgens vaak weer opgevuld met extra lokale doelen en/of netwerkdoelen. Achteraf was het misschien geen goed idee om op dat vlak zo extreem te snoeien - bepaalde 'witte meuk' had best kunnen blijven - om vervolgens de hoofdborden weer vol te duwen met lokale doelen en/of netwerkdoelen.

Dan schiet je er per saldo weinig mee op; het blijft dweilen met de kraan open. Zo’n radicaal idee is het overigens ook weer niet, zie mijn eerdere post: er wordt serieus overwogen om het principe in de toekomst toe te passen.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Pino schreef: zo 19 apr 2026, 9:25 ^^ Dus we hebben vanaf Princeville al Utrecht (wat al een heel aardig beeld geeft voor deze globale richting) en dan moet er nog een doel in lijn af om plaats te maken voor een netwerkverbinding die op het randje ligt van representatief voor het bredere landsdeel? Lijkt mij niks. Juist in een tijd waarin de rol van fysieke bewegwijzering ten opzichte van navigatiesystemen alleen maar kleiner wordt: kunnen we het alsjeblieft simpel houden in plaats van een circus op te tuigen voor verkeer uit plaatsen als Middelburg, Goes en Bergen op Zoom - dat de weg altijd prima heeft weten te vinden?
Utrecht is uiteraard het belangrijkste en meest richtinggevende netwerkdoel vanaf Priceville richting het Noorden.
Maar ik associeer Utrecht niet echt met de regio Nijmegen vanuit Zeeland/West-Brabant.
Daarom leek het mij een goed idee om Dordrecht te vervangen voor Nijmegen. Het doel van de netwerkstrategie is immers om vooral netwerkdoelen aan te geven.
Rotterdam vertegenwoordigt hier al Dordrecht. Vanaf Zonzeel kan Dordrecht erbij als hoofddoel.

In de huidige situatie staan Dordrecht en Rotterdam samen al op de wat grotere afstand aan gegeven in de regio Breda.
Net zoals Roosendaal en Bergen op zoom.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Het nuttige aan Utrecht is dat bijvoorbeeld delen van Amsterdam vanaf hier ook het snelst zijn via A16-A59-A27-A2. Dat wordt uiteraard niet afgedekt met Nijmegen.

Nijmegen is vooral handig om te voorkomen dat verkeer naar de regio Nijmegen-Arnhem denkt dat dat sneller is via Eindhoven en zo een paar minuten verliest. Dat soort dingen vallen wat mij betreft toch wel onder reisvoorbereiding of pech gehad.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Enne gojje mins blieft altied leave.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

nvanleijden schreef: do 12 mar 2026, 21:24 Het servicebord voor afrit 1 aan de A8 richting zuid is aangepast. Als ik het goed heb gezien is alleen industrieterrein Amsterdam-Noord nog over als bestemming op dit bord. Richting noord is het servicebord in zijn geheel verwijderd.
Layka schreef: wo 18 mar 2026, 10:55 Dat betekent dus dat niet meer vanaf de autosnelweg verwezen wordt naar recreatiegebied Het Twiske. Overigens vind ik de verwijdering van Het Twiske niet vreemd. De bezoekersaantallen zullen niet gigantisch zijn en het wordt voldoende geassocieerd met Oostzaan.
Niet alleen Het Twiske, maar ook Zaanstad-Zuid is verdwenen. Daardoor was er wat ruimte om Amsterdam-Noord voluit te spellen (en deze keer correct met streepje). :)
OUD:
Afbeelding
NIEUW:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Queue schreef: vr 17 apr 2026, 16:39
Chris schreef: di 14 apr 2026, 19:32 3 bestemmingen op het afstandsbord, maar geen ervan ligt aan de A59. Dat zal wel niet vaak voorkomen.
Alleen kruisende doelen terwijl het nummer doorloopt zal zeldzaam zijn ja. Dit zijn ook nog 2 voorbeelden maar er zijn er vast meer.

Utrecht
Utrecht-Oost/Noord is (zijn) geen kruisend doel maar liggen beiden aan de A27.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Het afstandenbord A7 na Den Oever was al een tijdje geleden verplaatst. Nu zag ik ook dat de afstanden zelf zijn overgeplakt.
En zelfs de bordcode is overgeplakt! Dat had ik nog nergens anders gezien.
Afbeelding
Afbeelding

Op de A44 is ook een overplakking. Maar waarom? Op het originele bord staat ook 600m!
Afbeelding

We zitten hier in Fryslân...
Afbeelding

Verderop is dit een nieuw NBA-bord. Een betere foto staat op mijn to-do-lijst.
Afbeelding

Een overplakking met iets te grote cijfers op de A4.
Afbeelding

Tenslotte nog wat NBA dat aan vervanging toe is:

Rechtdoor was tijdelijk afgekruist dit weekend. Dat hadden ze al bijna niet hoeven doen...
Afbeelding

Het rechtdoorbord bij afrit Franeker, dat op de verkeerde plek staat.
Tijd om een nieuw bord op de goede plek (na de afrit) te plaatsen!
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

harry schreef: ma 20 apr 2026, 21:06 We zitten hier in Fryslân...
Afbeelding
Een ludieke actie van 1 april jl. van de Fryske Nasjonale Partij...

https://www.fnp.frl/nl/blog/nieuws/fnp- ... keersbord/

Overigens is dat niet op de provinciegrens zoals men hier wel weet, maar in dat bericht wordt genoemd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

djiwie schreef: ma 20 apr 2026, 20:59 Utrecht-Oost/Noord is (zijn) geen kruisend doel maar liggen beiden aan de A27.
Ik bedoelde dat er geen doel bij staat dat het verdere verloop van het wegnummer (in dit geval de A27) beschrijft, als in: verder dan een lokaal doel op korte afstand.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

harry schreef: ma 20 apr 2026, 21:06 Rechtdoor was tijdelijk afgekruist dit weekend. Dat hadden ze al bijna niet hoeven doen...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ha, de Duitse kruizen. Goed om te zien! Zou het een Duitse aannemer zijn geweest of een Nederlandse die over de grens is wezen winkelen? In ieder geval 100x beter dan tape.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Snelwegfreak schreef: di 21 apr 2026, 6:11 In ieder geval 100x beter dan tape.
Zeker op dit bord. :rofl2:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

harry schreef: ma 20 apr 2026, 21:06 Het rechtdoorbord bij afrit Franeker, dat op de verkeerde plek staat.
Tijd om een nieuw bord op de goede plek (na de afrit) te plaatsen!
Afbeelding
Volgens de bordencode en hectometerwaarde staat het precies goed.
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Palance schreef: di 21 apr 2026, 7:09 Volgens de bordencode en hectometerwaarde staat het precies goed.
Ja. En volgens de NBA-systematiek staat het precies verkeerd.
--Harry.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Snelwegfreak schreef: di 21 apr 2026, 6:11 Ha, de Duitse kruizen. Goed om te zien! Zou het een Duitse aannemer zijn geweest of een Nederlandse die over de grens is wezen winkelen? In ieder geval 100x beter dan tape.
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat er proeven mee worden gedaan binnen Nederland, niet door een Duitse aannemer.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Waarom moeten in Nederland altijd eerst proeven gedaan worden met dingen die in het buitenland al prima werken? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Het moet gewoon geld kosten. Geld dat we niet hebben, maar wel voor andere nutteloze zaken.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Vinny schreef: di 21 apr 2026, 19:30 Waarom moeten in Nederland altijd eerst proeven gedaan worden met dingen die in het buitenland al prima werken? :dontknow:
Dat vraag je je som wel af ja. En dan zul je zien dat ze na lang nadenken een vage reden vinden om het niet als standaard te gaan gebruiken.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Of dat er iets specifieks is dat afwijkt en heel speciaal is bij ons en dat het dan 3x zo duur wordt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens »

mavas schreef: di 21 apr 2026, 16:16
Snelwegfreak schreef: di 21 apr 2026, 6:11 Ha, de Duitse kruizen. Goed om te zien! Zou het een Duitse aannemer zijn geweest of een Nederlandse die over de grens is wezen winkelen? In ieder geval 100x beter dan tape.
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat er proeven mee worden gedaan binnen Nederland, niet door een Duitse aannemer.
Gelukkig. Dat tapen beschadigt zo vaak..
De Duitse oplossing is net zo goed en beschadigd niks
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Vinny schreef: di 21 apr 2026, 19:30 Waarom moeten in Nederland altijd eerst proeven gedaan worden met dingen die in het buitenland al prima werken? :dontknow:
Omdat we andere type borden hebben als in Duitsland? Omdat de Duitse manier van aanbrengen veel tijd kost? Omdat we een flexibeler systeem willen als in Duitsland?
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Dit is ook niet een specifiek Nederlands iets. De Duitsers experimenteren ook met dingen die we hier al decennia doen en prima werken.
ThatPCDude
woonerf

Bericht door ThatPCDude »

harry schreef: ma 20 apr 2026, 21:06 Op de A44 is ook een overplakking. Maar waarom? Op het originele bord staat ook 600m!
[afbeelding]
Ik heb het idee dat dit gedaan is om te benadrukken dat de afrit pas over 600 meter is, zodat men niet per ongeluk de toerit naar de werf aanziet als de afrit.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

Robbert297 schreef: zo 02 feb 2025, 11:35 Wordt de besliswegwijzer richting Eemshaven voor knooppunt Zuidbroek nog weer een keer teruggeplaatst? De situatie is al enkele jaren onduidelijk en ik zie meermaals automobilisten in de fout gaan. Het lijkt nu net alsof je voor Zwolle de afrit moet nemen, terwijl die dus eentje later is. Het gele bord verscholen in de berm valt hierbij niet op.
Het heeft inmiddels de regionale media bereikt, en terecht: https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1399728 ... -situaties.
Ik vind het echt belachelijk dat hier nog altijd geen fatsoenlijk nieuw bord hangt.
RTV Noord schreef:Ontbrekend bewegwijzeringsbord boven A7 bij Zuidbroek zorgt voor hachelijke situaties

De A7 bij knooppunt Zuidbroek is tientallen keren per dag het toneel van hachelijke situaties. Oorzaak: het ontbreken van een bewegwijzeringsbord. Over wanneer het probleem zal zijn opgelost, bestaat onduidelijkheid. 'Dat is een verzekeringskwestie. Het kan nog wel een jaar duren.'
Слава Україні
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het illustreert toch wel dat bewegwijzering wel nut en een functie heeft in dit tijdperk van navigatiesystemen. Vooral voor manoeuvreren en confirmeren.