Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
paolie
- expressweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Hoezo verzekeringskwestie?? Wat is dat voor flauwekul? Als een verkeerslicht wordt omgereden wachten we toch ook niet totdat de verzekering eruit is, dan wordt ook onmiddellijk een nieuw licht geplaatst en wordt de financiële afhandeling daarna wel geregeld.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Een nieuw portaal met alles erop en eraan kan inclusief plaatsing en verkeersmaatregelen zomaar tegen de 6 cijfers voor de komma aanlopen, en met een beetje minder geluk daar zelfs overheen gaan. Dat is qua prijs even wat anders dan een verkeersbord of een VRI-armatuur
-
paolie
- expressweg
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Een wegwijzer die er tijdelijk niet meer staat is vervelend. Een verkeerslicht dat er niet meer staat is onacceptabel.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
paolie
- expressweg
-
Wouter N14
- Moderator
Elke wegbeheerder heeft een onderhoudscontract met een onderaannemer. Volgens mij kan je zo redelijk kostenneutraal een tijdelijk geel bord laten neerzetten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Robbert297
- expressweg
In dit geval vind ik het ook onacceptabel dat er al minimaal 4 jaar een wegwijzer mist, wat op dit stuk tot veel onduidelijkheden leidt in het verkeer.Snelwegfreak schreef: wo 29 apr 2026, 7:45 Een wegwijzer die er tijdelijk niet meer staat is vervelend. Een verkeerslicht dat er niet meer staat is onacceptabel.
Ik kom hier regelmatig langs en zie vaak automobilisten de uitvoegstrook pakken om vervolgens weer een ruk naar links te maken. Dat het nu ook de regionale media haalt, zegt toch genoeg?
Zoals paolie al aangeeft, moet het bord sowieso geplaatst worden. Waarom neemt RWS deze verkeerssituatie en de vele meldingen hierover niet serieus?
Er staat overigens een (onduidelijk) geel bord verscholen in de berm. Deze valt niet op, omdat automobilisten op dit punt naar boven kijken en dan al meteen de keuze moeten maken. Dat gele bord zien ze vervolgens nooit.
Слава Україні
-
Queue
- autoweg
Misschien zou als tijdelijke oplossing ook de afstand van 700 meter voor de afslag naar het zuiden wat beter benadrukt kunnen worden. In normale situaties prima dat zo'n aanduiding subtiel wordt weergegeven. In dit geval cruciale informatie die blijkbaar en logischerwijs te snel over het hoofd wordt gezien.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Dat is er dus al. En dat is ook op de foto te zien.Wouter N14 schreef: wo 29 apr 2026, 9:01 Elke wegbeheerder heeft een onderhoudscontract met een onderaannemer. Volgens mij kan je zo redelijk kostenneutraal een tijdelijk geel bord laten neerzetten.

-
Robbert297
- expressweg
Dan zouden ze het hele portaal weg moeten halen en een geel (of blauw) bord in de berm moeten zetten als tijdelijk bord, met zowel rechtdoor als rechtsaf-bestemmingen.
Слава Україні
-
Steptimer
- autoweg
Zwolle lijkt vanaf daar goed te doen. Maar de afstand valt behoorlijk tegen, als je een stukje verder het afstandenbord ziet.
Vergelijkbaar met de afstand tussen Amsterdam en Eindhoven (dit lijkt wel ver).
Vergelijkbaar met de afstand tussen Amsterdam en Eindhoven (dit lijkt wel ver).
-
SAN RED
- verkeersader
Als Antwerpenaar moet ik er wel een beetje om lachen; het toont aan hoe "verwend" Nederlandse bestuurders zijn als men hier al problemen mee heeft. België heeft al veel absurdere situaties gehad, en het haalde niet eens het nieuws (buiten uitzonderingen). Overigens zouden ze in Vlaanderen (België) op dat punt gewoon geen portaalwegwijzer plaatsen; men zou het bij dat vorkbord laten en pas op het beslispunt een portaalwegwijzer plaatsen (terecht trouwens, zonder dat ik het slecht bedoelRTV Noord schreef:Ontbrekend bewegwijzeringsbord boven A7 bij Zuidbroek zorgt voor hachelijke situaties
De A7 bij knooppunt Zuidbroek is tientallen keren per dag het toneel van hachelijke situaties. Oorzaak: het ontbreken van een bewegwijzeringsbord. Over wanneer het probleem zal zijn opgelost, bestaat onduidelijkheid. 'Dat is een verzekeringskwestie. Het kan nog wel een jaar duren.'
-
sven_engelen
- expressweg
Hier hing een uitsmijter aan het portaal wat de duidelijkheid verschafte. Die duidelijkheid is door het ontbreken van dat portaalbord inderdaad wel weg. De situatie was gewoon goed maar door de schade is het in één klap sterk verslechterd.
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Is dat portaal nou beschadigd of niet ?GuteFahrt schreef: wo 29 apr 2026, 12:29Dat is er dus al. En dat is ook op de foto te zien.Wouter N14 schreef: wo 29 apr 2026, 9:01 Elke wegbeheerder heeft een onderhoudscontract met een onderaannemer. Volgens mij kan je zo redelijk kostenneutraal een tijdelijk geel bord laten neerzetten.
![]()
-
SAN RED
- verkeersader
Dergelijke portalen op die locaties zijn eigenlijk overbodig en werken zelfs averechts. Het creëert een afhankelijkheid waarbij de bestuurder alleen nog naar boven kijkt. Zodra er dan een bord aan het portaal ontbreekt, ontstaat er direct verwarring omdat de bermborden simpelweg niet meer worden waargenomen. Zoals ik al eerder zei:sven_engelen schreef: wo 29 apr 2026, 15:07 Hier hing een uitsmijter aan het portaal wat de duidelijkheid verschafte. Die duidelijkheid is door het ontbreken van dat portaalbord inderdaad wel weg. De situatie was gewoon goed maar door de schade is het in één klap sterk verslechterd.
Maar goed dit is meer systeemdiscussie...SAN RED schreef: wo 29 apr 2026, 14:59 Overigens zouden ze in Vlaanderen (België) op dat punt gewoon geen portaalwegwijzer plaatsen; men zou het bij dat vorkbord laten en pas op het beslispunt een portaalwegwijzer plaatsen (terecht trouwens, zonder dat ik het slecht bedoel).
-
Queue
- autoweg
Zo is het daar toch ook?SAN RED schreef: wo 29 apr 2026, 14:59 Overigens zouden ze in Vlaanderen (België) op dat punt gewoon geen portaalwegwijzer plaatsen; men zou het bij dat vorkbord laten en pas op het beslispunt een portaalwegwijzer plaatsen.
Het grootste probleem is volgens mij ook niet dat verkeer richting Delfzijl hier het bevestigende paneel mist, maar dat het voor verkeer richting Veendam ten onrechte lijkt alsof je moet afslaan. Verkeerde suggesties die leiden tot twijfels bij het manoeuvreren zijn gevaarlijk, ongeacht of het in België of Nederland of waar dan ook is.
-
SAN RED
- verkeersader
-
paolie
- expressweg
Vergelijk het hier mee:
https://maps.app.goo.gl/XUBdRF2e1wMuXTRNA
Zou hier het paneel Mortsel/Berchem weggehaald worden, grote kans dat mensen die richting A12/Boom willen rijden dan hier op de meest rechter strook zouden gaan rijden. Of daar in ieder geval over zouden gaan twijfelen.
https://maps.app.goo.gl/XUBdRF2e1wMuXTRNA
Zou hier het paneel Mortsel/Berchem weggehaald worden, grote kans dat mensen die richting A12/Boom willen rijden dan hier op de meest rechter strook zouden gaan rijden. Of daar in ieder geval over zouden gaan twijfelen.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Als ik het Streetview beeld erbij pak lijkt het er verdacht veel op ja.Rene schreef: wo 29 apr 2026, 15:13Is dat portaal nou beschadigd of niet ?GuteFahrt schreef: wo 29 apr 2026, 12:29Dat is er dus al. En dat is ook op de foto te zien.Wouter N14 schreef: wo 29 apr 2026, 9:01 Elke wegbeheerder heeft een onderhoudscontract met een onderaannemer. Volgens mij kan je zo redelijk kostenneutraal een tijdelijk geel bord laten neerzetten.
![]()
https://maps.app.goo.gl/HVmabW3z5WqnibcSA
Tijdelijke borden ook roversgoed?
Feit is: in september '24 stond er inderdaad een ander geel bord dan het huidigeRTV Noord schreef:RWS heeft de automobilisten de afgelopen jaren regelmatig proberen te wijzen op de afslag Eemshaven/Delfzijl. Tol: 'Door middel van een tijdelijk geel bord in de berm. Daarvan hebben we meerdere keren eentje geplaatst. Alleen verdwijnen die tijdelijke bordjes telkens ook weer.'
Als in: ze worden ontvreemd en meegenomen door mensen? 'Daar lijkt het wel op.'
https://maps.app.goo.gl/gbAsKxThmiE1SYqDA
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Dat kan je voorkomen door een permanent nieuw bord te plaatsen.RTV Noord schreef:RWS heeft de automobilisten de afgelopen jaren regelmatig proberen te wijzen op de afslag Eemshaven/Delfzijl. Tol: 'Door middel van een tijdelijk geel bord in de berm. Daarvan hebben we meerdere keren eentje geplaatst. Alleen verdwijnen die tijdelijke bordjes telkens ook weer.'
Als in: ze worden ontvreemd en meegenomen door mensen? 'Daar lijkt het wel op.'
-
ThatPCDude
- woonerf
Maar dat is natuurlijk een veel te makkelijke en snelle oplossing. Het moet natuurlijk duur en moeilijk he, anders zijn we niet in Nederland. 
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
paolie
- expressweg
Het is veel erger. RWS vindt als wegbeheerder het blijkbaar belangrijker om eerst te bewijzen wie schuldig is aan de aanrijding, dan om de weggebruiker te voorzien van essentiële bewegwijzering. Dan heb je als wegbeheerder je prioriteiten niet op orde.
Iets soortgelijks speelt op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam waar inmiddels bijna geen enkele lichtmast nog functioneert. Al jaren. Vanwege een onderhoudsconflict met de aannemer. Los zoiets achter de schermen op, maar laat de weggebruiker er niet de dupe van zijn.
Iets soortgelijks speelt op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam waar inmiddels bijna geen enkele lichtmast nog functioneert. Al jaren. Vanwege een onderhoudsconflict met de aannemer. Los zoiets achter de schermen op, maar laat de weggebruiker er niet de dupe van zijn.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
In Wallonië gooien ze gewoon een laken over het hele bewegwijzeringspaneel. Ik denk dat zo iets geen 1 met zes nullen kost, maar 1,60 bij de Hema. En daar maak je dan een computerprintje op. Niet sjiek maar wel duidelijk.ThatPCDude schreef: do 30 apr 2026, 12:21 Maar dat is natuurlijk een veel te makkelijke en snelle oplossing. Het moet natuurlijk duur en moeilijk he, anders zijn we niet in Nederland.![]()
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Maar hoe zit zoiets verzekeringstechnisch dan (schade verhelpen en veroorzaker/diens verzekering laten uitkeren)? Maakt het uit of je 1,2 of 3 (of meer) cijfers voor de komma hebt?Rene schreef: wo 29 apr 2026, 7:07 Een nieuw portaal met alles erop en eraan kan inclusief plaatsing en verkeersmaatregelen zomaar tegen de 6 cijfers voor de komma aanlopen, en met een beetje minder geluk daar zelfs overheen gaan. Dat is qua prijs even wat anders dan een verkeersbord of een VRI-armatuur
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
De problemen ontstaan vaak als een verzekeraar onder het vergoeden van een grote schade uit probeert te komen, bijvoorbeeld door naar de rechter te gaan en het proces ook nog eens expres maximaal te rekken.
Vandaar ook toen ik de laatste foto zag en me afvroeg of het portaal nou zwaar beschadigd is. Als de ligger geen schade heeft dan snap ik echt niet waarom er niet allang een nieuw bord aan hangt, want dan praat je over een beperkt bedrag. Maar als het portaal wel constructieve schade heeft, dan vraag ik me af waarom het nog steeds boven de weg hangt.
Vandaar ook toen ik de laatste foto zag en me afvroeg of het portaal nou zwaar beschadigd is. Als de ligger geen schade heeft dan snap ik echt niet waarom er niet allang een nieuw bord aan hangt, want dan praat je over een beperkt bedrag. Maar als het portaal wel constructieve schade heeft, dan vraag ik me af waarom het nog steeds boven de weg hangt.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat moet natuurlijk 'onderzocht' worden door een 'onafhankelijke' partij, waarbij de onafhankelijkheid wordt betwist door de twistende partijen en er moet natuurlijk ook een Europese aanbesteding worden uitgeschreven, vervolgens blijken de balken niet op voorraad te zijn want China, Rusland, Straat van Hormuz, humeur van Trump. En de koffie is koud geworden dus de manager zegt: maandag bent u de eerste, maar dan is het een feestdag en komt het dossier onderaan de lade te liggen...
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Volgens mij is het portaal licht verbogen. Het lijkt mij sterk dat dit het portaal dermate verzwakt dat het de windbelasting van twee borden niet kan dragen (en van het grootste wel). Maar wellicht wordt een heel nieuw portaal geëist vanwege esthetische gronden.Rene schreef: do 30 apr 2026, 17:50 De problemen ontstaan vaak als een verzekeraar onder het vergoeden van een grote schade uit probeert te komen, bijvoorbeeld door naar de rechter te gaan en het proces ook nog eens expres maximaal te rekken.
De plek van dit portaal is natuurlijk heel slecht, ook met het voormalige bord. Zet het 50-100 meter verder en je kan een afrit bord boven de afrit plaatsen (of verleng de afrit met 50-100 meter, wellicht door een klein stukje vluchtstrook op te heffen zodat portaal niet breder hoeft)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ter info, de situatie in 2018.
- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is op dit punt eigenlijk wel een kritieke wegwijzer; wat eigenlijk niet met gele bordjes opgelost kan worden.
-
Dennal
- verkeersader
Op de A50 is na schade het vorkbord bij Nistelrode vervangen (vanuit Eindhoven) inmiddels.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).