Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie »

Hoezo verzekeringskwestie?? Wat is dat voor flauwekul? Als een verkeerslicht wordt omgereden wachten we toch ook niet totdat de verzekering eruit is, dan wordt ook onmiddellijk een nieuw licht geplaatst en wordt de financiële afhandeling daarna wel geregeld.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Een nieuw portaal met alles erop en eraan kan inclusief plaatsing en verkeersmaatregelen zomaar tegen de 6 cijfers voor de komma aanlopen, en met een beetje minder geluk daar zelfs overheen gaan. Dat is qua prijs even wat anders dan een verkeersbord of een VRI-armatuur
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ dat doet er toch niet toe? Het moet hoe dan ook geplaatst worden.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Een wegwijzer die er tijdelijk niet meer staat is vervelend. Een verkeerslicht dat er niet meer staat is onacceptabel.
Enne gojje mins blieft altied leave.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ maar het moet toch geplaatst worden, hoe de kosten verder achter de schermen uiteindelijk verrekend worden is totaal niet relevant. En ik vind in dit Groningse geval het ontbreken overigens ook onacceptabel.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Elke wegbeheerder heeft een onderhoudscontract met een onderaannemer. Volgens mij kan je zo redelijk kostenneutraal een tijdelijk geel bord laten neerzetten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

Snelwegfreak schreef: wo 29 apr 2026, 7:45 Een wegwijzer die er tijdelijk niet meer staat is vervelend. Een verkeerslicht dat er niet meer staat is onacceptabel.
In dit geval vind ik het ook onacceptabel dat er al minimaal 4 jaar een wegwijzer mist, wat op dit stuk tot veel onduidelijkheden leidt in het verkeer.
Ik kom hier regelmatig langs en zie vaak automobilisten de uitvoegstrook pakken om vervolgens weer een ruk naar links te maken. Dat het nu ook de regionale media haalt, zegt toch genoeg?
Zoals paolie al aangeeft, moet het bord sowieso geplaatst worden. Waarom neemt RWS deze verkeerssituatie en de vele meldingen hierover niet serieus?

Er staat overigens een (onduidelijk) geel bord verscholen in de berm. Deze valt niet op, omdat automobilisten op dit punt naar boven kijken en dan al meteen de keuze moeten maken. Dat gele bord zien ze vervolgens nooit.
Слава Україні
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Misschien zou als tijdelijke oplossing ook de afstand van 700 meter voor de afslag naar het zuiden wat beter benadrukt kunnen worden. In normale situaties prima dat zo'n aanduiding subtiel wordt weergegeven. In dit geval cruciale informatie die blijkbaar en logischerwijs te snel over het hoofd wordt gezien.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Wouter N14 schreef: wo 29 apr 2026, 9:01 Elke wegbeheerder heeft een onderhoudscontract met een onderaannemer. Volgens mij kan je zo redelijk kostenneutraal een tijdelijk geel bord laten neerzetten.
Dat is er dus al. En dat is ook op de foto te zien.

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

^^ Dat kan ook geïnterpreteerd worden als "Zwolle, Assen, Veendam, Eemshaven en Delfzijl hier uitvoegen". Het feit is dat veel automobilisten hier de fout in gaan en in de war raken. Het bord valt daarnaast door de grootte en positie slecht op, omdat men hier juist naar boven kijkt.
Dan zouden ze het hele portaal weg moeten halen en een geel (of blauw) bord in de berm moeten zetten als tijdelijk bord, met zowel rechtdoor als rechtsaf-bestemmingen.
Слава Україні
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Zwolle lijkt vanaf daar goed te doen. Maar de afstand valt behoorlijk tegen, als je een stukje verder het afstandenbord ziet.
Vergelijkbaar met de afstand tussen Amsterdam en Eindhoven (dit lijkt wel ver).
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

RTV Noord schreef:Ontbrekend bewegwijzeringsbord boven A7 bij Zuidbroek zorgt voor hachelijke situaties

De A7 bij knooppunt Zuidbroek is tientallen keren per dag het toneel van hachelijke situaties. Oorzaak: het ontbreken van een bewegwijzeringsbord. Over wanneer het probleem zal zijn opgelost, bestaat onduidelijkheid. 'Dat is een verzekeringskwestie. Het kan nog wel een jaar duren.'
Als Antwerpenaar moet ik er wel een beetje om lachen; het toont aan hoe "verwend" Nederlandse bestuurders zijn als men hier al problemen mee heeft. België heeft al veel absurdere situaties gehad, en het haalde niet eens het nieuws (buiten uitzonderingen). Overigens zouden ze in Vlaanderen (België) op dat punt gewoon geen portaalwegwijzer plaatsen; men zou het bij dat vorkbord laten en pas op het beslispunt een portaalwegwijzer plaatsen (terecht trouwens, zonder dat ik het slecht bedoel ;) ).
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Laat dat zien hoe verwend Nederlanders zijn, of laat het zien hoe het gesteld is met de Belgische bewegwijzering dat het niemand meer verbaast?

Hier hing een uitsmijter aan het portaal wat de duidelijkheid verschafte. Die duidelijkheid is door het ontbreken van dat portaalbord inderdaad wel weg. De situatie was gewoon goed maar door de schade is het in één klap sterk verslechterd.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

GuteFahrt schreef: wo 29 apr 2026, 12:29
Wouter N14 schreef: wo 29 apr 2026, 9:01 Elke wegbeheerder heeft een onderhoudscontract met een onderaannemer. Volgens mij kan je zo redelijk kostenneutraal een tijdelijk geel bord laten neerzetten.

Afbeelding
Is dat portaal nou beschadigd of niet ?
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

sven_engelen schreef: wo 29 apr 2026, 15:07 Hier hing een uitsmijter aan het portaal wat de duidelijkheid verschafte. Die duidelijkheid is door het ontbreken van dat portaalbord inderdaad wel weg. De situatie was gewoon goed maar door de schade is het in één klap sterk verslechterd.
Dergelijke portalen op die locaties zijn eigenlijk overbodig en werken zelfs averechts. Het creëert een afhankelijkheid waarbij de bestuurder alleen nog naar boven kijkt. Zodra er dan een bord aan het portaal ontbreekt, ontstaat er direct verwarring omdat de bermborden simpelweg niet meer worden waargenomen. Zoals ik al eerder zei:
SAN RED schreef: wo 29 apr 2026, 14:59 Overigens zouden ze in Vlaanderen (België) op dat punt gewoon geen portaalwegwijzer plaatsen; men zou het bij dat vorkbord laten en pas op het beslispunt een portaalwegwijzer plaatsen (terecht trouwens, zonder dat ik het slecht bedoel ;) ).
Maar goed dit is meer systeemdiscussie...
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

SAN RED schreef: wo 29 apr 2026, 14:59 Overigens zouden ze in Vlaanderen (België) op dat punt gewoon geen portaalwegwijzer plaatsen; men zou het bij dat vorkbord laten en pas op het beslispunt een portaalwegwijzer plaatsen.
Zo is het daar toch ook?

Het grootste probleem is volgens mij ook niet dat verkeer richting Delfzijl hier het bevestigende paneel mist, maar dat het voor verkeer richting Veendam ten onrechte lijkt alsof je moet afslaan. Verkeerde suggesties die leiden tot twijfels bij het manoeuvreren zijn gevaarlijk, ongeacht of het in België of Nederland of waar dan ook is.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Goed punt, maar dan nog: zonder die portaalwegwijzer en met gewoon een vorkbord en uitsmijter (in plaats van dat portaal met de voorwegwijzer), en pas later op het beslispunt van Zwolle/Assen/Veendam een portaalwegwijzer plaatsen: in deze situatie zou er nooit een probleem geweest zijn.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Vergelijk het hier mee:

https://maps.app.goo.gl/XUBdRF2e1wMuXTRNA

Zou hier het paneel Mortsel/Berchem weggehaald worden, grote kans dat mensen die richting A12/Boom willen rijden dan hier op de meest rechter strook zouden gaan rijden. Of daar in ieder geval over zouden gaan twijfelen.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Rene schreef: wo 29 apr 2026, 15:13
GuteFahrt schreef: wo 29 apr 2026, 12:29

Afbeelding
Is dat portaal nou beschadigd of niet ?
Als ik het Streetview beeld erbij pak lijkt het er verdacht veel op ja.

https://maps.app.goo.gl/HVmabW3z5WqnibcSA

Tijdelijke borden ook roversgoed?
RTV Noord schreef:RWS heeft de automobilisten de afgelopen jaren regelmatig proberen te wijzen op de afslag Eemshaven/Delfzijl. Tol: 'Door middel van een tijdelijk geel bord in de berm. Daarvan hebben we meerdere keren eentje geplaatst. Alleen verdwijnen die tijdelijke bordjes telkens ook weer.'

Als in: ze worden ontvreemd en meegenomen door mensen? 'Daar lijkt het wel op.'
Feit is: in september '24 stond er inderdaad een ander geel bord dan het huidige

https://maps.app.goo.gl/gbAsKxThmiE1SYqDA

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

RTV Noord schreef:RWS heeft de automobilisten de afgelopen jaren regelmatig proberen te wijzen op de afslag Eemshaven/Delfzijl. Tol: 'Door middel van een tijdelijk geel bord in de berm. Daarvan hebben we meerdere keren eentje geplaatst. Alleen verdwijnen die tijdelijke bordjes telkens ook weer.'

Als in: ze worden ontvreemd en meegenomen door mensen? 'Daar lijkt het wel op.'
Dat kan je voorkomen door een permanent nieuw bord te plaatsen.
ThatPCDude
woonerf

Bericht door ThatPCDude »

Maar dat is natuurlijk een veel te makkelijke en snelle oplossing. Het moet natuurlijk duur en moeilijk he, anders zijn we niet in Nederland. :worship:
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Het is veel erger. RWS vindt als wegbeheerder het blijkbaar belangrijker om eerst te bewijzen wie schuldig is aan de aanrijding, dan om de weggebruiker te voorzien van essentiële bewegwijzering. Dan heb je als wegbeheerder je prioriteiten niet op orde.

Iets soortgelijks speelt op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam waar inmiddels bijna geen enkele lichtmast nog functioneert. Al jaren. Vanwege een onderhoudsconflict met de aannemer. Los zoiets achter de schermen op, maar laat de weggebruiker er niet de dupe van zijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

ThatPCDude schreef: do 30 apr 2026, 12:21 Maar dat is natuurlijk een veel te makkelijke en snelle oplossing. Het moet natuurlijk duur en moeilijk he, anders zijn we niet in Nederland. :worship:
In Wallonië gooien ze gewoon een laken over het hele bewegwijzeringspaneel. Ik denk dat zo iets geen 1 met zes nullen kost, maar 1,60 bij de Hema. En daar maak je dan een computerprintje op. Niet sjiek maar wel duidelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Rene schreef: wo 29 apr 2026, 7:07 Een nieuw portaal met alles erop en eraan kan inclusief plaatsing en verkeersmaatregelen zomaar tegen de 6 cijfers voor de komma aanlopen, en met een beetje minder geluk daar zelfs overheen gaan. Dat is qua prijs even wat anders dan een verkeersbord of een VRI-armatuur
Maar hoe zit zoiets verzekeringstechnisch dan (schade verhelpen en veroorzaker/diens verzekering laten uitkeren)? Maakt het uit of je 1,2 of 3 (of meer) cijfers voor de komma hebt?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

De problemen ontstaan vaak als een verzekeraar onder het vergoeden van een grote schade uit probeert te komen, bijvoorbeeld door naar de rechter te gaan en het proces ook nog eens expres maximaal te rekken.

Vandaar ook toen ik de laatste foto zag en me afvroeg of het portaal nou zwaar beschadigd is. Als de ligger geen schade heeft dan snap ik echt niet waarom er niet allang een nieuw bord aan hangt, want dan praat je over een beperkt bedrag. Maar als het portaal wel constructieve schade heeft, dan vraag ik me af waarom het nog steeds boven de weg hangt.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat moet natuurlijk 'onderzocht' worden door een 'onafhankelijke' partij, waarbij de onafhankelijkheid wordt betwist door de twistende partijen en er moet natuurlijk ook een Europese aanbesteding worden uitgeschreven, vervolgens blijken de balken niet op voorraad te zijn want China, Rusland, Straat van Hormuz, humeur van Trump. En de koffie is koud geworden dus de manager zegt: maandag bent u de eerste, maar dan is het een feestdag en komt het dossier onderaan de lade te liggen...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Rene schreef: do 30 apr 2026, 17:50 De problemen ontstaan vaak als een verzekeraar onder het vergoeden van een grote schade uit probeert te komen, bijvoorbeeld door naar de rechter te gaan en het proces ook nog eens expres maximaal te rekken.

Vandaar ook toen ik de laatste foto zag en me afvroeg of het portaal nou zwaar beschadigd is. Als de ligger geen schade heeft dan snap ik echt niet waarom er niet allang een nieuw bord aan hangt, want dan praat je over een beperkt bedrag. Maar als het portaal wel constructieve schade heeft, dan vraag ik me af waarom het nog steeds boven de weg hangt.
Volgens mij is het portaal licht verbogen. Het lijkt mij sterk dat dit het portaal dermate verzwakt dat het de windbelasting van twee borden niet kan dragen (en van het grootste wel). Maar wellicht wordt een heel nieuw portaal geëist vanwege esthetische gronden.

De plek van dit portaal is natuurlijk heel slecht, ook met het voormalige bord. Zet het 50-100 meter verder en je kan een afrit bord boven de afrit plaatsen (of verleng de afrit met 50-100 meter, wellicht door een klein stukje vluchtstrook op te heffen zodat portaal niet breder hoeft)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ter info, de situatie in 2018.
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is op dit punt eigenlijk wel een kritieke wegwijzer; wat eigenlijk niet met gele bordjes opgelost kan worden.
Dennal
verkeersader

Bericht door Dennal »

Op de A50 is na schade het vorkbord bij Nistelrode vervangen (vanuit Eindhoven) inmiddels.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).