Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
sanderl
- autoweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
-
Wouter N14
- Moderator
Tja kennelijk zijn er toch teveel locaties die niet passen bij de denkkaders van Nba en waardoor er teveel geïmproviseerd moet worden (of juist te strikte kaders waardoor alle logica door het putje gaat). Het is nog niet zo erg als het fiasco van Hooipolder richting het westen, maar toch.Pino schreef: di 12 mei 2026, 7:37 Toch schuurt het voor mij een klein beetje dat er dan wel alle ruimte is voor min of meer lokale geleiding naar Ede en Veenendaal. Juist op een weg als de A30 die veel wordt gebruikt door langere-afstandsverkeer Amsterdam-Duitsland, wil je de A12 toch ook wel een standing geven boven her niveau regionaal sufferdje.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Dit is continuëring van de verwijzingen op het onderliggend wegennet bij afslag 1 van de A30 met als doel de hoeveelheid verkeer op de Buurtlaan-Oost (een lokale weg tussen Veenendaal en Ede) te verminderen.
-
Queue
- autoweg
Mijn reactie was dat ook en ik vind het nog steeds een volkomen logische keuze. Arnhem en Utrecht beschrijven de A12 prima, en Ede en Veenendaal met respectievelijk 80- en 70-duizend inwoners liggen bijna tegen het knooppunt aan. Die geleiding vind ik dan niet echt te veel gevraagd.Teetje schreef: di 12 mei 2026, 10:21 Mijn eerste reactie bij het zien van dat nieuwe bord was dan ook: een volkomen logische keuze! Maar kennelijk ligt het toch anders?
Van dat soort verwijzingen is het nut volgens mij toch wel heel beperkt. Verkeer dat zich daar bevindt op weg naar Veenendaal zal niet vaak ter plekke onbekend zijn.boe! schreef: di 12 mei 2026, 10:34 Dit is continuëring van de verwijzingen op het onderliggend wegennet bij afslag 1 van de A30 met als doel de hoeveelheid verkeer op de Buurtlaan-Oost (een lokale weg tussen Veenendaal en Ede) te verminderen.
-
Autostrada
- autoweg
Je hebt al een sub-standaard aansluiting gehad vanaf de A1, en het wegnummer A30 suggereert ook een weg van secundair belang (wat de weg natuurlijk ook is). Vervolgens had je in de oude situatie bij Maanderbroek nét even dat zetje wat het transitverkeer bevestigde: je gaat nog goed.
Dat dat verkeer nu massaal gaat verdwalen denk ik niet. Maar ik vind het volkomen willekeur. Elders wordt naar hartelust gestrooid met ver weg gelegen doelen (Hengelo op de ring van Groningen!) en hier gaan we dan ineens principieel lopen doen over “de kunst van het weglaten”…
Het is volstrekte willekeur en ik vind het weglaten van Oberhausen hier een slechte keuze. Het is niet dat er nog 5 andere doelen op het bord staan en het daarmee te vol werd.
-
Chris
- Moderator
Het punt is wel ver genoeg van Arnhem dat het nog richtinggevend is voor doorgaand verkeer (in tegenstelling tot knooppunt Grijsoord of Waterberg).
Maar Amsterdam - Oberhausen gaat sowieso een beetje diagonaal door het netwerk, wat het niet logisch te bewegwijzeren maakt. Oberhausen al bij Hoevelaken of Barneveld lijkt mij ook wat overdreven.
Maar Amsterdam - Oberhausen gaat sowieso een beetje diagonaal door het netwerk, wat het niet logisch te bewegwijzeren maakt. Oberhausen al bij Hoevelaken of Barneveld lijkt mij ook wat overdreven.
-
Autostrada
- autoweg
Diagonale bewegingen zouden juist dé use-case moeten zijn voor netwerk- ipv einddoelen. Ik ben het wel met je eens dat Oberhausen op de A1 wat ver gaat, omdat Arnhem toch wel een geijkt punt is op de route Amsterdam-Oberhausen (met name omdat het in de omgekeerde richting lang het gewezen doel na de grens is). Temeer omdat je dan krijgt dat er op de A1 rechtdoor Apeldoorn Hengelo staat, en je een Duits doel laat afslaan, wat weer verwarring schept bij verkeer richting Osnabrück.Chris schreef: di 12 mei 2026, 10:51
-
Queue
- autoweg
Willekeur is het niet want er zit een bepaalde logica achter (waar je het mee eens kan zijn of niet): Tussen Groningen en Hengelo liggen geen andere netwerkdoelen en tussen Ede en Oberhausen wel. En anders kan je het ook nog omdraaien: de kunst van het weglaten wordt hier goed toegepast. Dat er in het verleden naar hartenlust zou zijn gestrooid met doelen is geen reden om dat te blijven doen.Autostrada schreef: di 12 mei 2026, 10:47 Maar ik vind het volkomen willekeur. Elders wordt naar hartelust gestrooid met ver weg gelegen doelen (Hengelo op de ring van Groningen!) en hier gaan we dan ineens principieel lopen doen over “de kunst van het weglaten”…
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Oberhausen is nu een zeer vertrouwd doel op het oostelijke deel van de A12. Maar ik denk dat, wanneer de bewegwijzering hier was gebaseerd op de “vertrouwde” NBA-systematiek, het pas op of kort voor Grijsoord was verschenen. Wat het punt is dat het eerstvolgende netwerkdoel Arnhem niet meer werkt. Oberhausen dankt in zoverre zijn positie aan de oude hoofddoel-einddoel-systematiek (in combinatie met het feit dat, toen hoofddoelen werden vastgesteld, er tussen Utrecht en Arnhem geen hoofddoel kwam), die men onder NBA maar heeft gehandhaafd vanuit de wens om veranderingen beperkt te houden.
Dus ja, dat heeft iets van willekeur, maar het misstaat nou ook niet enorm. Dat geldt zowel voor handhaven op de A12 Lunetten-Grijsoord als voor het ook bewegwijzeren op de A30. Maar een beetje willekeur, oftewel oog voor de weggebruiker en wat die verwacht, misstaat niet. Ook in een tijd waar de rol van fysieke bewegwijzering afnemende is. Als je daarop beslissingen wilt gaan bouwen, moet je landelijk een terugsnoei-richtlijn gaan maken om de verwachting van weggebruikers een beetje mee te nemen in zo’n transitie.
Dus ja, dat heeft iets van willekeur, maar het misstaat nou ook niet enorm. Dat geldt zowel voor handhaven op de A12 Lunetten-Grijsoord als voor het ook bewegwijzeren op de A30. Maar een beetje willekeur, oftewel oog voor de weggebruiker en wat die verwacht, misstaat niet. Ook in een tijd waar de rol van fysieke bewegwijzering afnemende is. Als je daarop beslissingen wilt gaan bouwen, moet je landelijk een terugsnoei-richtlijn gaan maken om de verwachting van weggebruikers een beetje mee te nemen in zo’n transitie.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Pas bij Arnhem is Oberhausen als eindpunt in Duitsland een logische bestemming.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ja, Arnhem beschrijft de A12 naar het oosten wel prima. Oberhausen hier toevoegen lijkt me ook wat veel eer. Dan zou het eventueel aan de orde kunnen zijn op de A1 bij Barneveld, om een onderscheid te maken tussen de richtingen Osnabrück en Oberhausen. Ook dat lijkt me trouwens veel eer.
Veenendaal vind ik dan wel weer vrij logisch, vanwege het formaat en de geringe afstand kan je dat moeilijk weglaten.
Veenendaal vind ik dan wel weer vrij logisch, vanwege het formaat en de geringe afstand kan je dat moeilijk weglaten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Uiteindelijk zou ik een systeem willen hebben waarin je in beginsel maar één doel per richting bewegwijzert. Er zullen dan regels komen of dat een hoofdddoel, een einddoel of een netwerkdoel moet zijn. Losse eenmalige borden bij knooppunten en af en toe een afstandenbord (in een lagere frequentie dan nu, laten we zeggen iedere 25 km/5 afritten en ná knooppunten) kunnen dat ene doel aanvullen. Met zo’n systeem kun je wat ruimhartiger zijn met doelen die je bewegwijzert, zonder dat je meteen tegen enorme kosten en/of veel te grote borden aanloopt. Zowel netwerkniveau als een regionaal belangrijke plaats als Ede/Veenendaal kan zo plekken krijgen.
Ik denk oprecht dat dat je een beetje uit het “allemaal nét niet”-gevoel van NBA-netwerkverwijzingen kan krijgen. Ik snap dat dat dan ook geen NBA meer is, eerder een fictief systeem. Maar het past wel in mijn beeld waar het huidige systeem altijd weer schuurt.
Ik denk oprecht dat dat je een beetje uit het “allemaal nét niet”-gevoel van NBA-netwerkverwijzingen kan krijgen. Ik snap dat dat dan ook geen NBA meer is, eerder een fictief systeem. Maar het past wel in mijn beeld waar het huidige systeem altijd weer schuurt.
-
Queue
- autoweg
Mee eens dat het destijds uit balans was, maar zoals het nu is lijkt me wel goed genoeg omdat het aandeel bestemming lokaal hier vermoedelijk ook relatief groot zal zijn. Dit omdat voor lange-afstandsverkeer naar Amsterdam en verder deze route eerder uitzondering dan regel is.Pino schreef: di 12 mei 2026, 8:57Ja het beschrijft de richting. Maar je moet het ook niet onder laten sneeuwen tussen regionaal grut. Denk aan het nog wat extremere geval van het Prins Clausplein, waar het doorgaande doel Amsterdam wat verstopt stond tussen Den Haag-Leidschenveen (over twee regels) en Leidschendam. Door die eerste te vervangen door Den Haag-Noord en zo ruimte te maken voor Leiden, is de balans weer wat meer gericht op doorgaand verkeer, maar het is nog steeds randje. Ik praat over zo’n soort balans, die de vraag of een doel richtinggevend is voorbij gaat.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Dat lijkt me een mooi streven, en ik vind het ook best charmant hoe je op de Franse A31 bij de Aire de Dijon-Brognon heel minimalistisch kan kiezen tussen richting Nancy en Lyon om die te verlaten. Maar ik denk dat het moeilijk is om zoiets te kopiëren naar een klein land met veel snelwegen en veel steden. De A30 zou al een voorbeeld zijn van zo’n situatie, waar alleen Barneveld en Ede niet handig is voor doorgaand verkeer en alleen Arnhem en Amersfoort juist weer ongenuanceerd is voor regionaal verkeer.Pino schreef: di 12 mei 2026, 15:35 Uiteindelijk zou ik een systeem willen hebben waarin je in beginsel maar één doel per richting bewegwijzert. Er zullen dan regels komen of dat een hoofdddoel, een einddoel of een netwerkdoel moet zijn. Losse eenmalige borden bij knooppunten en af en toe een afstandenbord (in een lagere frequentie dan nu, laten we zeggen iedere 25 km/5 afritten en ná knooppunten) kunnen dat ene doel aanvullen. Met zo’n systeem kun je wat ruimhartiger zijn met doelen die je bewegwijzert, zonder dat je meteen tegen enorme kosten en/of veel te grote borden aanloopt. Zowel netwerkniveau als een regionaal belangrijke plaats als Ede/Veenendaal kan zo plekken krijgen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Steptimer
- autoweg
Ik dacht ergens te lezen hebben dat Rijkswaterstaat in de toekomst minder doelen zal aangeven vanwege GPS.
Mede daardoor vind de nieuwe borden erg geslaagd. En vind ik het prettig/rustig ogen. Ede en Veenendaal zijn belangrijke regionale doelen. Arnhem en Utrecht zijn daarentegen landelijk bekend. Bijna iedereen weet waar deze steden liggen.
Verre doelen Zoals Den Haag en Oberhausen hoeven wat mij betreft daarom pas te verschijnen op de afstandenborden op de A12. Laat staan vroeger.
Den Haag en Oberhausen worden in principe al eerder aangegeven op de A12 dan je van een normaal einddoel of netwerkdoel mag verwachten.
Mede daardoor vind de nieuwe borden erg geslaagd. En vind ik het prettig/rustig ogen. Ede en Veenendaal zijn belangrijke regionale doelen. Arnhem en Utrecht zijn daarentegen landelijk bekend. Bijna iedereen weet waar deze steden liggen.
Verre doelen Zoals Den Haag en Oberhausen hoeven wat mij betreft daarom pas te verschijnen op de afstandenborden op de A12. Laat staan vroeger.
Den Haag en Oberhausen worden in principe al eerder aangegeven op de A12 dan je van een normaal einddoel of netwerkdoel mag verwachten.
-
Autostrada
- autoweg
Kijk. Ik ben maar een simpele gebruiker. Geen verkeerskundige. Met een voor dit forum gemiddelde topografische kennis, en kennis van wegen. Dat betekent dus op de voetbalclub -lees onder de gemiddelde Nederlander- een bovenmatige topografische kennis, en een bovenmatige kennis van wegen.Queue schreef: di 12 mei 2026, 11:07
Willekeur is het niet want er zit een bepaalde logica achter (waar je het mee eens kan zijn of niet): Tussen Groningen en Hengelo liggen geen andere netwerkdoelen en tussen Ede en Oberhausen wel. En anders kan je het ook nog omdraaien: de kunst van het weglaten wordt hier goed toegepast. Dat er in het verleden naar hartenlust zou zijn gestrooid met doelen is geen reden om dat te blijven doen.
Dus er zullen allerlei aantoonbare redenen zijn waarom het beter is om Oberhausen hier weg te laten. Maar als ik er even met de bril van de weggebruiker naar kijk, vind ik het maar een cryptisch systeem. Zo is er in mijn omgeving Gouda bijgekomen op de A12 bij Oudenrijn, waar dit vroeger Rotterdam en Den Haag was. Dan denk ik: waar is die kunst van het weglaten dan gebleven?
En in mijn omgeving is Hengelo verschenen op de A27 bij Lexmond. Dan denk ik: "ze gooien er maar wat op". Dat denk ik overigens ook van Groningen bij Schiphol.
En begrijp me goed, ik heb hier geen 'probleem' mee. Ik heb er helemaal geen verstand van. Zet gerust Rotterdam neer op de A76 als dat past in je systeem - ik denk dan: nou, toch wel handig als je toevallig die kant op moet. Maar voor mij, als gebruiker, moet bewegwijzering wel aansluiten bij het doel, te weten 'average Joe' de weg wijzen. Als je dan op de A30 veel doorgaand Duits verkeer hebt, eigenlijk een beetje vanwege het 'Waze effect' - dat die route via de vrij onbekende A30 bij de gemiddelde Franz & Britta naar boven komt, dan denk ik -zonder enige kennis- tja als je Hengelo op de ring van Groningen neer kunt zetten, gooi dan Oberhausen er op voor al die Duitsers op de A30 bij Ede (zoals het er jaren heeft gestaan).
Ik ben overigens helemaal geen voorstander van het Lyon versus Nancy principe. Dat kan uit als je gaat werken met Amsterdam vs Maastricht, maar ik zou al in de war raken als ik ergens moest kiezen tussen -zeg- een Steenwijk of een Meppel. Dan moet ik toch eerst in het mentale plaatje gaan graven hoe de vork ook alweer in de steel zit. En ja - na een paar seconden weet ik dat wel, maar ja - in het verkeer is dat toch weer een paar honderd meter. Werk je in zo'n geval met Leeuwarden en Zwolle, krijg je weer moeite met het verwijzen van lokaal verkeer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Maar dit is eigenlijk wat we al sinds jaar en dag doen: onderaan opritten, bij gelijkvloerse kruisingen en bij knooppunten bewegwijzeren we in beginsel alleen het hoofddoel van iedere kruisende richting. Alles wat daarbij komt (netwerkdoel, lokale geleiding) is in zijn kern een uitzondering op de regel. En toch gaat dat zonder verwarring goed; we hoeven niet op zijn Frans bij iedere oprit meerdere doorgaande doelen per richting neer te zetten. En dat al sinds decennia voor de opkomst van navigatiesystemen.Autostrada schreef: di 12 mei 2026, 17:28 Ik ben overigens helemaal geen voorstander van het Lyon versus Nancy principe. Dat kan uit als je gaat werken met Amsterdam vs Maastricht, maar ik zou al in de war raken als ik ergens moest kiezen tussen -zeg- een Steenwijk of een Meppel. Dan moet ik toch eerst in het mentale plaatje gaan graven hoe de vork ook alweer in de steel zit. En ja - na een paar seconden weet ik dat wel, maar ja - in het verkeer is dat toch weer een paar honderd meter. Werk je in zo'n geval met Leeuwarden en Zwolle, krijg je weer moeite met het verwijzen van lokaal verkeer.
Legt dat wat extra druk op wat je dan als dat ene doel wilt bewegwijzeren? Vast, maar als het tot nu toe goed gaat (ook in landen als Duitsland), maak je dan niet al teveel zorgen. Een windrichting toevoegen aan het wegnummer zou trouwens nog wel eens de ideale hulp kunnen zijn: klein beetje extra info, vrijwel geen extra ruimte, handige bevestiging.
En voor alle duidelijkheid: één doel zal niet altijd haalbaar zijn. Op een A12 tussen Utrecht en Gouda kun je toch echt maar beter ruimte in je systeem hebben om Den Haag én Rotterdam als doel te hebben. Ook de A30 is niet de makkelijkste, maar zeker in een tijd waarin de rol van borden kleiner wordt mag men toch echt een beetje zoeken naar “hoe minder hoe beter” - en dan komt er hier toch wel heel veel rechtvaardiging voor heel volle borden langs.
Hoe dan ook meer dan genoeg doorgaand verkeer om een bord waar drie van de vier regels opgingen aan bestemmingen binnen vijf kilometer niet klopte. In die zin ging het me hier minder om mogelijke extra doorgaande doelen (die je hier en op veel andere plekken niet van een boom plukt) en meer om het totaalplaatje. Wat met één doorgaand doel sneller goed zal lopen.Queue schreef: di 12 mei 2026, 16:20 Mee eens dat het destijds uit balans was, maar zoals het nu is lijkt me wel goed genoeg omdat het aandeel bestemming lokaal hier vermoedelijk ook relatief groot zal zijn. Dit omdat voor lange-afstandsverkeer naar Amsterdam en verder deze route eerder uitzondering dan regel is.
-
Queue
- autoweg
Ik denk dat we altijd een bepaalde mate van inconsistentie zullen houden, doordat ideeën, inzichten en omstandigheden sneller kunnen veranderen dan dat borden vervangen worden. Ik denk (ook als leekAutostrada schreef: di 12 mei 2026, 17:28 ( ... ) dan denk ik -zonder enige kennis- tja als je Hengelo op de ring van Groningen neer kunt zetten, gooi dan Oberhausen er op voor al die Duitsers op de A30 bij Ede (zoals het er jaren heeft gestaan).
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ook op het Prins Clausplein is Gouda toegevoegd. Waarom, dat is mij inderdaad een groot raadsel.Autostrada schreef: di 12 mei 2026, 17:28 vind ik het maar een cryptisch systeem. Zo is er in mijn omgeving Gouda bijgekomen op de A12 bij Oudenrijn, waar dit vroeger Rotterdam en Den Haag was. Dan denk ik: waar is die kunst van het weglaten dan gebleven?
Nog een irritatiepunt: men verandert te vaak van ideeën.
Op veel borden op de A12 ontbreekt Gouda. En het gaat nog lang duren voordat het consistent aangegeven wordt.
Nog niet zo lang geleden is op afrit 8 van de A4 de bestemming Den Haag-Leidschenveen veranderd in Leiden en Den Haag-Noord.
Oude borden overgeplakt, nieuwe borden bevatten de goede teksten. Prima.
Dan bedenkt men dat de afrit Den Haag-Noord moet gaan heten.
Met die beslissing zijn direct diverse bijna nieuwe borden verouderd (omdat Den Haag-Noord niet bovenaan staat).
Het gaat nog lang duren voordat het consistent aangegeven wordt.
Kortom: kom nou eens met een goed systeem dat jarenlang mee kan en zorg dat alle borden binnen afzienbare tijd aan dit systeem voldoen...
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Nog over Gouda: het heeft meen ik altijd op de lijsten van hoofddoelen gestaan. Gezien het criterium “regionaal centrum” verbaast dat niet. Maar in de bewegwijzering is het altijd wat ondergesneeuwd geweest. Vanuit Utrecht moesten Den Haag en Rotterdam bewegwijzerd worden; in het Rotterdamse met bewegwijzering van uitvalswegen was Utrecht het logische A20-doel en kwam Gouda er pas op het Terbregseplein bij; in het Haagse moest ruimte worden gereserveerd voor Zoetermeer. Alle keuzes die tot op zekere hoogte systeemvreemd waren, maar pragmatisch. In zekere zin krijgt Gouda nu een positie die het altijd al toekwam. Maar de redenen om af te wijken zijn niet verdwenen, en het spreekt voor zich dat juist in “mijn” systeem met idealiter maar één bewegwijzerd doel Gouda alleen een plek kan krijgen op de incidentele aanvullende bewegwijzering.
-
Teetje
- verkeersader
Zelf ben ik opgegroeid in de tijd van de wegenkaart. Dat betekende dat wanneer je ergens naartoe wilde waar je nog niet eerder geweest was, je je thuis voorbereidde. Ik keek dan heel bewust naar grote(re) plaatsen die, het liefst, in lijn lagen met mijn bestemming, dan wel in de buurt van het reisdoel. Ging ik dus bijvoorbeeld van Utrecht naar Oldeholtpade (en ja, dit heb ik speciaal voor deze post moeten opzoeken
), dan zag ik op mijn kaart dat ik ná Zwolle éérst Meppel en daarná Leeuwarden aan moest houden, om vervolgens bij Wolvega af te slaan.
Maar het gebruik van onze huidige navigatie vereist niet langer een dergelijke voorbereiding.
Om die reden vind ik persoonlijk het nog altijd het prettigst wanneer op snelwegknooppunten er enkel doorgaande doelen vermeld worden, omdat die meer afdekken. Lokale doelen zijn prima voor de afritten. Dus: terug naar het voorbeeld van de A30-A12, Arnhem en Utrecht volstaan hier. Ben je op weg naar Ede-zuid of Veenendaal, dan zal je navigatie je niet verkeerde richting uitsturen. De gemiddelde weggebruiker kan dan óók denken: ‘oké, mijn navigatie zegt mij dat ik deze kant op moet, er zal dan zo wel een afrit komen waar Ede-zuid of Veenendaal op een bord staat’.
Bij de spoorwegen zie je eigenlijk iets soortgelijks: vanuit Utrecht pak je de trein naar b.v. Zwolle en je weet, die stopt halverwege in Amersfoort. Die eindbestemming is het meest prominent aangegeven, de tussenliggende stations minder. Bewegwijzering werkt voor mij precies hetzelfde.
Maar het gebruik van onze huidige navigatie vereist niet langer een dergelijke voorbereiding.
Om die reden vind ik persoonlijk het nog altijd het prettigst wanneer op snelwegknooppunten er enkel doorgaande doelen vermeld worden, omdat die meer afdekken. Lokale doelen zijn prima voor de afritten. Dus: terug naar het voorbeeld van de A30-A12, Arnhem en Utrecht volstaan hier. Ben je op weg naar Ede-zuid of Veenendaal, dan zal je navigatie je niet verkeerde richting uitsturen. De gemiddelde weggebruiker kan dan óók denken: ‘oké, mijn navigatie zegt mij dat ik deze kant op moet, er zal dan zo wel een afrit komen waar Ede-zuid of Veenendaal op een bord staat’.
Bij de spoorwegen zie je eigenlijk iets soortgelijks: vanuit Utrecht pak je de trein naar b.v. Zwolle en je weet, die stopt halverwege in Amersfoort. Die eindbestemming is het meest prominent aangegeven, de tussenliggende stations minder. Bewegwijzering werkt voor mij precies hetzelfde.
-
sanderl
- autoweg
Eens. Daarom vind ik de hele netwerkbenadering ook eigenlijk alweer achterhaald. Het is eigenlijk 10-20 jaar te laat 'op de markt' gekomen om nog veel te kunnen bijdragen. Nu iedereen met navigatie rijdt moet één doel per richting voldoen, met een enkele uitzondering hier en daar. Zelfs enkel een windrichting zou moeten kunnen werken, want de enige functie van bewegwijzering is dan nog dat het overeenkomt met wat je navigatie zegt en dat het daarbij nog een gevoel geeft welke kant je op rijdt.
-
Ger81
- autoweg
(Oké, een steeds kleiner wordende minderheid van zelf-navigators zijn we inmiddels wel)
Laatst gewijzigd door Ger81 op wo 13 mei 2026, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ubi volentia est, via est
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik heb toch minder vertrouwen in mijn navigatiesysteem en mijn eigen kunde om dat altijd goed in te stellen. Ik ga toch twijfelen. Om dan nog niet eens te beginnen over situaties waarin ik niet eens navigatie aan heb staan. Dus op zich rechtvaardigt dat wat extra lokale hulp wel, om in ieder geval bij de A30-afrit Ede op de een of andere manier in beeld te hebben (gehad) dat er meerdere afritten zijn die Ede bedienen.Teetje schreef: wo 13 mei 2026, 10:52 Om die reden vind ik persoonlijk het nog altijd het prettigst wanneer op snelwegknooppunten er enkel doorgaande doelen vermeld worden, omdat die meer afdekken. Lokale doelen zijn prima voor de afritten. Dus: terug naar het voorbeeld van de A30-A12, Arnhem en Utrecht volstaan hier. Ben je op weg naar Ede-zuid of Veenendaal, dan zal je navigatie je niet verkeerde richting uitsturen. De gemiddelde weggebruiker kan dan óók denken: ‘oké, mijn navigatie zegt mij dat ik deze kant op moet, er zal dan zo wel een afrit komen waar Ede-zuid of Veenendaal op een bord staat’.
En dan komt dus dat knooppunt, waar ook ik het prettig vind om te worden geholpen met doorgaande doelen en die niet ondergesneeuwd staan tussen lokaal grut. Dat is dan een continuïteitskwestie geworden, waarbij een bordenwoud aan via-borden denk ik ook weer niet fijn is. Dat is dan wat me brengt op het idee dat je één voorwegwijzer plaatst met doelen van secundair belang - of dat nou lokale doelen zijn of juist netwerkdoelen.
Je analogie met de spoorwegen vind ik prettig, maar daar speelt juist deze lokale geleiding niet zo. Die komt hoogstens terug in de extra vermeldingen op Schiphol "let op, deze trein gaat niet naar Amsterdam Centraal".
-
Chris
- Moderator
Bij het spoor gaat het om 'de trein naar Groningen', maar je ziet wel de tussenliggende stations op de CTAs. Er is toch wel vraag naar informatie over de tussenliggende plaatsen.Teetje schreef: wo 13 mei 2026, 10:52 Bij de spoorwegen zie je eigenlijk iets soortgelijks: vanuit Utrecht pak je de trein naar b.v. Zwolle en je weet, die stopt halverwege in Amersfoort. Die eindbestemming is het meest prominent aangegeven, de tussenliggende stations minder. Bewegwijzering werkt voor mij precies hetzelfde.
-
Teetje
- verkeersader
Zeker is die vraag en noodzaak er, zowel op het station als in de trein wordt daar in voorzien, maar de eindbestemming wordt het sterkst benadrukt: dikgedrukte weergave, grotere letter, voorop/aan de zijkant van de trein, aankondigingen ('u bevindt zich in de trein naar ....').Chris schreef: wo 13 mei 2026, 12:52Bij het spoor gaat het om 'de trein naar Groningen', maar je ziet wel de tussenliggende stations op de CTAs. Er is toch wel vraag naar informatie over de tussenliggende plaatsen.Teetje schreef: wo 13 mei 2026, 10:52 Bij de spoorwegen zie je eigenlijk iets soortgelijks: vanuit Utrecht pak je de trein naar b.v. Zwolle en je weet, die stopt halverwege in Amersfoort. Die eindbestemming is het meest prominent aangegeven, de tussenliggende stations minder. Bewegwijzering werkt voor mij precies hetzelfde.
Dit speelt wel degelijk, zij het op een wat andere manier: stopt deze trein wel op mijn station? Neemt deze trein wel de route die langs mijn station komt? (Voorbeeld: de trein tussen Eindhoven en Dordrecht die tegenwoordig via Amsterdam, Leiden, Den Haag en Rotterdam gaat en je dus niet naar b.v. Tilburg of Breda brengt.)Pino schreef: wo 13 mei 2026, 12:49 Je analogie met de spoorwegen vind ik prettig, maar daar speelt juist deze lokale geleiding niet zo. Die komt hoogstens terug in de extra vermeldingen op Schiphol "let op, deze trein gaat niet naar Amsterdam Centraal".
Ik mag aannemen dat, na verloop van tijd, een gebruiker de navigatie correct weet in te stellen, in de zin van: navigeer mij naar adres X in plaats Y.Pino schreef: wo 13 mei 2026, 12:49Ik heb toch minder vertrouwen in mijn navigatiesysteem en mijn eigen kunde om dat altijd goed in te stellen. Ik ga toch twijfelen. Om dan nog niet eens te beginnen over situaties waarin ik niet eens navigatie aan heb staan.
De twijfel waar jij het over hebt, zowel over je eigen kennis als de fouten die je navigatie mogelijk maakt, zit puur tussen de oren lijkt me, dat is echt een kwestie van je eigen 'ja maar' onderdrukken en dom de instructies volgen. Als je dan desondanks heel ergens anders uitkomt heb je zelf iets niet goed gedaan bij vertrek, maar mag je dan werkelijk vinden dat BWW dat moet ondervangen?
Als jij bij vertrek correct hebt ingevoerd dat je naar een adres in Veenendaal wilt en je komt via de A30 bij het knp Maanderbroek, dan stuurt jouw navigatie je richting Utrecht en niet richting Arnhem. Het kan dan zijn dat je zelf even in de war bent, omdat het niet aan je verwachting voldoet of zo, maar betekent niet dat je navigatie geen gelijk heeft.
En persoonlijk maakt het mij niet uit of er nou 1 of 2 doelen per richting gegeven worden op dat punt, maar als minder doelen de toekomst is, dan toch echt Arnhem en Utrecht.
-
verfmeer95
- expressweg
Ik zie dat ondersneeuwen echt niet. De doorgaande doelen zijn doorgaans de bestemmingen die het verste weg liggen, en die komen dus automatisch bovenaan het bord te staan. Doorgaand verkeer hoeft dus alleen naar de bovenste bestemmingen te kijken.Pino schreef: di 12 mei 2026, 8:57Ja het beschrijft de richting. Maar je moet het ook niet onder laten sneeuwen tussen regionaal grut. Denk aan het nog wat extremere geval van het Prins Clausplein, waar het doorgaande doel Amsterdam wat verstopt stond tussen Den Haag-Leidschenveen (over twee regels) en Leidschendam. Door die eerste te vervangen door Den Haag-Noord en zo ruimte te maken voor Leiden, is de balans weer wat meer gericht op doorgaand verkeer, maar het is nog steeds randje. Ik praat over zo’n soort balans, die de vraag of een doel richtinggevend is voorbij gaat.
-
paolie
- expressweg
Nou, dat principe is op het spoor inmiddels volledig losgelaten. Zo rijdt er tegenwoordig bijvoorbeeld een intercity Eindhoven-Dordrecht via Den Bosch-Utrecht-Schiphol-Den Haag-Rotterdam. Daar is geen geografische logica meer in te ontdekken.Teetje schreef: wo 13 mei 2026, 10:52 Bij de spoorwegen zie je eigenlijk iets soortgelijks: vanuit Utrecht pak je de trein naar b.v. Zwolle en je weet, die stopt halverwege in Amersfoort. Die eindbestemming is het meest prominent aangegeven, de tussenliggende stations minder. Bewegwijzering werkt voor mij precies hetzelfde.
-
Teetje
- verkeersader
paolie schreef: wo 13 mei 2026, 15:13Nou, dat principe is op het spoor inmiddels volledig losgelaten. Zo rijdt er tegenwoordig bijvoorbeeld een intercity Eindhoven-Dordrecht via Den Bosch-Utrecht-Schiphol-Den Haag-Rotterdam. Daar is geen geografische logica meer in te ontdekken.
Dat gaf ik al aan in mijn eerdere postTeetje schreef: wo 13 mei 2026, 10:52Voorbeeld: de trein tussen Eindhoven en Dordrecht die tegenwoordig via Amsterdam, Leiden, Den Haag en Rotterdam gaat en je dus niet naar b.v. Tilburg of Breda brengt.
-
paolie
- expressweg