Klopt niet. De modale weggebruiker maakt geen onderscheid in doelplaatsing. Ze maken op andere vlakken evenmin onderscheid, zoals bij de verhouding tussen pijl-systemen en tekst. Dat is een klassieke denkfout van systeemdenkers: op de tekentafel klinkt het logisch, maar in de praktijk levert het voor de gemiddelde weggebruiker nauwelijks iets op. Alleen zaken zoals kleurgebruik, duidelijke symbolen en rekening houden met cognitieve belasting (verwerking) maken echt verschil.verfmeer95 schreef: wo 13 mei 2026, 14:02 Ik zie dat ondersneeuwen echt niet. De doorgaande doelen zijn doorgaans de bestemmingen die het verste weg liggen, en die komen dus automatisch bovenaan het bord te staan. Doorgaand verkeer hoeft dus alleen naar de bovenste bestemmingen te kijken.
Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
SAN RED
- verkeersader
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
-
Teetje
- verkeersader
Nee, de doorsnee weggebruiker zal inderdaad geen voorkeur hebben voor het verste doel boven- danwel onderaan het bord.SAN RED schreef: wo 13 mei 2026, 15:41Klopt niet. De modale weggebruiker maakt geen onderscheid in doelplaatsing. Ze maken op andere vlakken evenmin onderscheid, zoals bij de verhouding tussen pijl-systemen en tekst. Dat is een klassieke denkfout van systeemdenkers: op de tekentafel klinkt het logisch, maar in de praktijk levert het voor de gemiddelde weggebruiker nauwelijks iets op. Alleen zaken zoals kleurgebruik, duidelijke symbolen en rekening houden met cognitieve belasting (verwerking) maken echt verschil.verfmeer95 schreef: wo 13 mei 2026, 14:02 Ik zie dat ondersneeuwen echt niet. De doorgaande doelen zijn doorgaans de bestemmingen die het verste weg liggen, en die komen dus automatisch bovenaan het bord te staan. Doorgaand verkeer hoeft dus alleen naar de bovenste bestemmingen te kijken.
Het helpt echter weldegelijk wanneer keuzes rond zaken als lay-out, lettertype en -grootte, volgorde, pijlgebruik e.d. consequent worden toegepast. Daar komen kleurgebruik en ondersteunende symbolen zoals je zelf al aangeeft nog bij.
Sommige weggebruikers zullen uiteindelijk het gekozen systeem doorgronden en het gebruiken zoals bedoeld, anderen zullen dat ongetwijfeld meer intuïtief doen, zonder precies te kunnen benoemen waarom.
-
SAN RED
- verkeersader
eigenlijk: cognitieve hiërarchie vergeten veel wegbeheerders (ik zal maar geen namen noemen). Ik denk dat menig mensen hier ook niet weten wat het echt inhoudt. Ik heb dit maanden geleden al eens aangehaald in een ander topic, maar toen werd ik compleet weggezet… maar goedSAN RED schreef: wo 13 mei 2026, 15:41 ...en rekening houden met cognitieve belasting (verwerking) maken echt verschil...
Laatst gewijzigd door SAN RED op wo 13 mei 2026, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Queue
- autoweg
De verwijzingen vanuit Rotterdam in de oude situatie voldeden naar mijn idee precies aan het klassieke patroon: als aanvullend doel erbij bij het verlaten van de ring, precies zoals ook bij Delft en Gorinchem. De verwijzingen die er daarna bij zijn gekomen vind ik eerder wat veel van het goede. Vanuit Den Haag zou het volgens dat patroon verwezen worden na Zoetermeer, bijvoorbeeld zoals ook Hoorn, Purmerend en Zaanstad verschijnen zodra hun voorganger is gepasseerd. Die verwijzing na Zoetermeer was er toen niet maar dat het nu vóór Zoetermeer erbij staat is een hypercorrectie in mijn ogen. Vanuit Utrecht kijk ik even naar Oss, Meppel en Drachten als equivalenten. Bij Oss is de bewegwijzering zoals bij Gouda in het verleden: vanuit Den Bosch en Eindhoven wordt het wel verwezen maar vanuit Nijmegen worden de twee grotere steden die bij Oss uit elkaar gaan verwezen en Oss zelf niet. Bij Meppel is het anders: hoek-om-doel Leeuwarden wordt niet genoemd vanaf Zwolle en Meppel wel. De nieuwe manier w.b. Gouda is zoals bij Drachten, dat vanuit Groningen samen met Leeuwarden en Amsterdam wordt verwezen.Pino schreef: wo 13 mei 2026, 9:09 Nog over Gouda: het heeft meen ik altijd op de lijsten van hoofddoelen gestaan. Gezien het criterium “regionaal centrum” verbaast dat niet. Maar in de bewegwijzering is het altijd wat ondergesneeuwd geweest. Vanuit Utrecht moesten Den Haag en Rotterdam bewegwijzerd worden; in het Rotterdamse met bewegwijzering van uitvalswegen was Utrecht het logische A20-doel en kwam Gouda er pas op het Terbregseplein bij; in het Haagse moest ruimte worden gereserveerd voor Zoetermeer. Alle keuzes die tot op zekere hoogte systeemvreemd waren, maar pragmatisch. In zekere zin krijgt Gouda nu een positie die het altijd al toekwam. Maar de redenen om af te wijken zijn niet verdwenen, en het spreekt voor zich dat juist in “mijn” systeem met idealiter maar één bewegwijzerd doel Gouda alleen een plek kan krijgen op de incidentele aanvullende bewegwijzering.
Laatst gewijzigd door Queue op wo 13 mei 2026, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Gouda is een regionaal centrum maar geen wereldstad.
Wat dat betreft prima om het op de snelweg niet al te prominent aan te geven. Op het OWN komt de stad meer tot zijn recht vanaf plaatsen als Montfoort, Alphen a/d Rijn of Krimpen.
Verder viel het me op de A1 vanaf Oldenzaal op dat daar al Utrecht en Arnhem aan de bewegwijzering is toegevoegd.
Gezien de grote lengte vanaf daar dat die bestemmingen parallel zijn aan het doel Amsterdam vraag je je af of het zinvol is om al Utrecht aan te geven terwijl die bestemming pas 100 km. of meer van de A1 afslaat.
Wat dat betreft prima om het op de snelweg niet al te prominent aan te geven. Op het OWN komt de stad meer tot zijn recht vanaf plaatsen als Montfoort, Alphen a/d Rijn of Krimpen.
Verder viel het me op de A1 vanaf Oldenzaal op dat daar al Utrecht en Arnhem aan de bewegwijzering is toegevoegd.
Gezien de grote lengte vanaf daar dat die bestemmingen parallel zijn aan het doel Amsterdam vraag je je af of het zinvol is om al Utrecht aan te geven terwijl die bestemming pas 100 km. of meer van de A1 afslaat.
-
Joost Oudenrijn
- polderweggetje
Was Leiden hier misschien niet logischer geweest ipv Gouda? Regio daar telt al gauw zo'n 250.000 inwoners.Autostrada schreef: di 12 mei 2026, 17:28 Zo is er in mijn omgeving Gouda bijgekomen op de A12 bij Oudenrijn, waar dit vroeger Rotterdam en Den Haag was.
Dan is de noordelijke aftakking van de A12 naar de N11 mooi gedekt. En Gouda wordt toch al gedekt door Den Haag/Rotterdam (kan er bij Bodegraven alsnog bij).
Leiden staat nu overigens al na Nieuwerbrug aangegeven (zie hieronder, foto Harry).
Ben wel benieuwd: komt hier straks een bord met 5 bestemmingen (+Gouda) te staan of gaat Bodegraven of Leiden sneuvelen?

Laatst gewijzigd door Joost Oudenrijn op wo 13 mei 2026, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Een bord met maar één of twee doelen erop leest toch heel anders dan een bord met vier of vijf. Het idee dat je na één doel al kunt stoppen met lezen is maar een beperkte hulp - want dat ene doel staat dan wel naar buiten gedrukt in je beeld. Dat is wat voor mij dat ondersneeuw-effect veroorzaakt. Hoewel ik van boven naar onder zal lezen, heeft men onderbewuste al voordat ik begin te lezen een grote lap tekst gesignaleerd waar dan een onbelangrijk stadsdeel als Den Haag-Leidschenveen de prominente centrale plek in je gezichtsveld heeft. Het Amsterdam bovenaan komt echt pas later in je systeem binnen.verfmeer95 schreef: wo 13 mei 2026, 14:02 Ik zie dat ondersneeuwen echt niet. De doorgaande doelen zijn doorgaans de bestemmingen die het verste weg liggen, en die komen dus automatisch bovenaan het bord te staan. Doorgaand verkeer hoeft dus alleen naar de bovenste bestemmingen te kijken.
Dat is in zijn kern ook waarom er weliswaar een groter aantal doelen op een bord mag, maar nog altijd het mantra geldt “bewegwijzeren is de kunst van het weglaten” oftewel “less is more”.
Ik heb er Duitsers heel overtuigd van zien zijn dat hun omklap én cognitief superieur was én dat het belangrijkste doel dan altijd op de belangrijkste bovenste plaats stond. Het laatste gaat dan zelfs als een hindernis werken, wanneer je bij het naderen van een grote plaats daardoor niet meer over het Hauptfernziel heen wilt/kunt bewegwijzeren. En het eerste valt tegen, want je kunt zoals je zegt wel dingen verzinnen met een veel grotere cognitieve impact.Teetje schreef: wo 13 mei 2026, 16:05Nee, de doorsnee weggebruiker zal inderdaad geen voorkeur hebben voor het verste doel boven- danwel onderaan het bord.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De verwijzingen in het Rotterdamse naar Den Haag, Utrecht en Nijmegen zijn veel ouder dan de hele systematiek van hoofd- en einddoelen op de bewegwijzering uit de periode 1965-2005. Datzelfde gold ook in het Amsterdamse voor verwijzingen als Amersfoort (ooit einddoel van RW1) en Leeuwarden. Toen het systeem waarin naar wegen vooral werd verwezen met hun hoofddoel eenmaal werd ingevoerd, hebben ze dat niet meer teruggedraaid. Gelukkig maar ook, al blijft met name Amersfoort een (inmiddels voormalige) vreemde eend in de bijt. Pas bij het verlaten van de ring kwamen dan de andere doelen van de uitvalsweg in kwestie (eerste hoofddoel) wel in beeld.Queue schreef: wo 13 mei 2026, 17:14 De verwijzingen vanuit Rotterdam in de oude situatie voldeden naar mijn idee precies aan het klassieke patroon: als aanvullend doel erbij bij het verlaten van de ring, precies zoals ook bij Delft en Gorinchem.
In zoverre was men onder het oude systeem nog wel eens prettig pragmatisch. Langs de hele A15 in de Betuwe zag je ook wel het nodige Rotterdam, omdat het hoofddoelen als Gorinchem en Tiel gewoon overschaduwde. Dat pragmatisme is nu een beetje weg.
-
Autostrada
- autoweg
Ook al heb ik hier boven gepleit voor het toevoegen van Oberhausen op de A30; ik ben het wel met je eens dat er een limiet zit op het aantal doelen, wil je nog iets relevants en leesbaars houden.Pino schreef: wo 13 mei 2026, 20:06
Dat is in zijn kern ook waarom er weliswaar een groter aantal doelen op een bord mag, maar nog altijd het mantra geldt “bewegwijzeren is de kunst van het weglaten” oftewel “less is more”.
Onze Streetview-bomber heeft bijvoorbeeld deze foto geschoten in mijn omgeving, https://maps.app.goo.gl/uNg3pvvgM2wXrRiT6 - ik vind dit een behoorlijke waslijst. En bovendien vind ik Hengelo, Zwolle en Amersfoort echt meer van hetzelfde. Zwolle en Hengelo dienen hier ook niet echt voor het geleiden van een hele dikke verkeersstroom; aangezien verkeer op de lange afstand al via de A15 is gegaan.
Het kan nog erger - van dit bord werd ik gewoon duizelig toen ik er onder door reed. Geen NBa overigens.
https://maps.app.goo.gl/FR2gtFW7vVEu672g6
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
@Pino: Rotterdam domineert ook het OWN langs de A15. Bijvoorbeeld in Tiel staat het op elke kruising met een doorgaande weg verwezen.
-
Steptimer
- autoweg
Ik moest als vrij onbekende weggebruiker een tijdje terug vanuit Zeeland via Rotterdam naar Utrecht.
Bij het Vaanplein stond al Utrecht en bij knooppunt Terbregseplein de combinatie Gouda/Utrecht.
Ik vond deze combinatie prettig: een richtinggevend hoofddoel op de wat kortere afstand en een netwerkdoel op een wat langere afstand.
Een relatief grote stad als Gouda verwachten onbekende weggebruikers immers minimaal op een kilometer of 20/25km afstand. Dus in dat opzicht vind ik de nieuwe verwijzing vanuit Utrecht volkomen logisch.
Bij het Vaanplein stond al Utrecht en bij knooppunt Terbregseplein de combinatie Gouda/Utrecht.
Ik vond deze combinatie prettig: een richtinggevend hoofddoel op de wat kortere afstand en een netwerkdoel op een wat langere afstand.
Een relatief grote stad als Gouda verwachten onbekende weggebruikers immers minimaal op een kilometer of 20/25km afstand. Dus in dat opzicht vind ik de nieuwe verwijzing vanuit Utrecht volkomen logisch.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Dat er op de A15 zelf veel Rotterdam staat, is simpele hoofddoel-einddoel-systematiek (waarbij je dan tegenwoordig voor einddoel netwerkdoel moet lezen). Dat Rotterdam het doel is waarmee verkeer vanaf OWN naar de A15 wordt geleid, is iets dat redelijk uitzonderlijk is omdat voor dat soort verwijzingen naar kruisende wegen in Nederland van oudsher juist hoofddoelen worden ingezet.waldo79 schreef: wo 13 mei 2026, 21:36 @Pino: Rotterdam domineert ook het OWN langs de A15. Bijvoorbeeld in Tiel staat het op elke kruising met een doorgaande weg verwezen.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Op de A15 heb je natuurlijk ook weinig richtinggevende doelen in lijn, behoudens Tiel en Gorinchem.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Rotterdam door Gorinchem vervangen omdat het beter in het systeem past van netwerkdoelen zou ik toch wel een gotspe vinden. 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Voor de volledigheid: afrit Oosterhout [33] op de A59 heeft nu alle wegwijzers vernieuwd (sinds het sluiten van afrit Raamsdonksveer).
Alleen de uitsmijter richting west moest nog.
Alleen de uitsmijter richting west moest nog.
- SPOILER: TOON
- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
De wegindeling op de A27 tussen knooppunt Everdingen en Hagestein is aangepast. Er zijn nu permanent 3 doorgaande rijstroken. Dat was 3 bij een geopende spitsstrook en 2 bij een gesloten spitsstrook. De bewegwijzering is aangepast, al verwacht ik dat enkele borden nog geplaatst moeten worden.

-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Hopelijk gaat het verkeer zich beter verdelen over de 3 rijstroken dan voorheen met spitsstrook.

-
Widejo
- verkeersader
Oh man, dat Hengelo op de A27 voor Utrecht, het gaat nooit wennen.
Hamburg, meine Perle
-
Wouter N14
- Moderator
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik moet wel zeggen dat het me hier nog niet zo enorm stoort, en op de historische vermelding Nieuwegein/Utrecht/Almere kun je ook wel wat afdingen. Er staat nu een collectie grotere plaatsen in het noorden en oosten, en daar zwerft het dominante Utrecht dan ergens onder. Dat laatste element vergt wat mij betreft eigenlijk de meeste aandacht; tussen het setje doelen op afstand vind ik Hengelo nou niet enorm misstaan. Alleen met zal op enig moment dus wel gaan concluderen dat zeker bij een simpele afrit als deze zo'n set doelen op afstand gewoon totaal over the top is.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
De reden van dit grote paneel is confirmatie na een knooppunt.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Juist daarom verbaasd het me dat er alleen maar doelen toegevoegd worden.Pino schreef: wo 20 mei 2026, 13:21Die zal tzt wel worden geformuleerd als "met het steeds verder toenemende gebruik van navigatiesystemen is het niet noodzakelijk om zo uitgebreid op netwerkniveau te bewegwijzeren
Door alle navigatiesystemen zou je met een of zoals hier vlakbij een grote stad als Utrecht twee doelen per richting uit de voeten moeten kunnen.
Op de A1 vanuit Twente zie je nu drie doelen (Amsterdam, Utrecht en Arnhem) staan die vanaf Oldenzaal nog voor ongeveer 70 kilometer (Arnhem) of zelfs meer dan 100 kilometer (Utrecht) dezelfde richting opgaan.
Dan kun je je afvragen wat de meerwaarde is om die plaatsen al zo diep in Twente te vermelden.
-
Wouter N14
- Moderator
Maar niet voor hen die op zoek zijn naar Almere.
-
Queue
- autoweg
Knooppunt Everdingen is dan wel typisch een locatie waarvan de splitsing zich niet makkelijk met weinig doelen laat beschrijven. In het verleden werd op knooppunt Everdingen naar Utrecht verwezen via de A27 zonder de toevoeging "Oost". Toen kon je nog redeneren dat je voor alle uitvalswegen van Utrecht, uitgezonderd degene die via de A2 worden verwezen, de A27 moet volgen. A12-Oost, A28-Noordoost, A1-Oost en A27-Noord: het komt allemaal verderop wel want we volgen voorlopig Utrecht. Voor de A2 ontbrak dan wel een A12-West-doel maar dat is zeker vanuit Breda een stuk minder relevant. Nu wordt er onderscheid gemaakt tussen Utrecht-West en -Oost. Daar valt veel voor te zeggen aangezien de oude situatie toch wat willekeurig overkwam, maar daarmee valt de genoemde logica weg, omdat dat de uitvalswegen niet echt dekt, tenzij je geneigd bent om "Oost" te lezen als "ook de uitvalswegen aan de oostkant". Misschien is dat ook de reden geweest waarom die extra doelen op Everdingen erbij zijn gekomen. Dat Amersfoort kennelijk niet volstaat om A28 en A1-Oost samen te duiden (geen netwerkdoel / te dichtbij) helpt dan niet bij het reduceren.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Overigens vind ik het systeem in de basis helemaal niet verkeerd. In de andere richting word je nu vanaf Knooppunt Lunetten verwezen naar Breda en Eindhoven, wat me voor doorgaand verkeer nuttiger lijkt dan het vermelden van Gorinchem vanwege zijn knooppuntfunctie en ‘s-Hertogenbosch voor de A2.
Alleen voelen drie doelen in (noord)oostelijke richting als wat veel van het goede, zeker samen met Utrecht-Oost. Uit Zwolle en Arnhem volgt Hengelo/Twente automatisch, en zelfs alleen Zwolle zou ergens nog wel voldoen, want verkeer naar Arnhem zal doorgaans de A15 hebben genomen. Het voornaamste punt is ook dat je een nogal vol bord hebt, maar nog steeds geen duidelijkheid hoe je naar Almere moet, terwijl de weg zelf daar wel heengaat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
verfmeer95
- expressweg
Inderdaad. Dat je meer wilt aangeven dan alleen Utrecht en Almere is logisch, maar ik heb het idee dat ze met drie netwerkdoelen hier zijn doorgeschoten. Hengelo kon gerust tot knooppunt Lunetten achterwege kunnen blijven, omdat de combinatie Zwolle-Arnhem dat wel voldoende afdekt. Dan zou je eventueel Almere weer kunnen toevoegen (al is gewoon een doel minder op de borden ook een optie).
-
Autostrada
- autoweg
Amersfoort dekte juist goed de lading. Het noorden en oosten. Gegeven dat Hengelo en Zwolle beide in Overijssel liggen vind ik ze bij Everdingen te weinig onderscheidend. Ik zou één van de twee weglaten, waarschijnlijk Hengelo, omdat Zwolle bij Rijnsweerd een logisch doel is.Queue schreef: wo 20 mei 2026, 16:23 Dat Amersfoort kennelijk niet volstaat om A28 en A1-Oost samen te duiden (geen netwerkdoel / te dichtbij) helpt dan niet bij het reduceren.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar in Frankrijk of Duitsland zou dat zo opgelost worden:
Foto credit: boe! - bewerkt