Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Steptimer
autoweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer »

Hengelo heeft er onder NBA veel bewegwijzering bijgekregen en is veruit de best bewegwijzerende stad naar omvang en belang in het netwerk.

Ik heb als weggebruiker via AI informatie gezocht over netwerkdoelen en bewegwijzering in de toekomst (NBA).
Ik las dat Rijkswaterstaat in de toekomst Bergen op Zoom als plaats vervangend netwerkdoel wil aangeven vanaf Eindhoven (samen met netwerkdoel Breda). Maar ik vraag me af of het klopt?

Citaat: De Functie: Bergen op Zoom is formeel geen netwerkdoel, maar functioneert op de borden wel zo om de hele corridor naar het zuidwesten (A58/A4) aan te duiden.De Reden: De stad ligt op de strategische 'draaischijf' naar Zeeland, Antwerpen en Rotterdam, en er liggen over lange afstand geen andere zeer grote steden op die route. De Verandering vanaf Eindhoven: Dankzij de nieuwe NBA-systematiek van Rijkswaterstaat verschijnt Bergen op Zoom in de toekomst al vanaf Knooppunt Batadorp prominent op de borden.Het Doel: Dit zorgt voor continuïteit. Het vervangt de oude, versnipperde bewegwijzering (zoals Tilburg of Roosendaal) door twee vaste, richtinggevende doelen over de hele A58 (Breda en Bergen op Zoom vanaf Eindhoven).
Laatst gewijzigd door Steptimer op wo 20 mei 2026, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Dus, dan zouden we krijgen:

Rotterdam
Bergen op Zoom
Breda
Tilburg
Oirschot

Zoiets? Pffff....

Het spiegelt wel mooi de doelen vanuit Vlissingen richting Eindhoven over de A58, dat dan weer wel.
Laatst gewijzigd door Teetje op wo 20 mei 2026, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Toen we ooit een discussie hadden over de A50 vanaf Zwolle en waarom Eindhoven daar wel of niet als doel thuishoorde, was de uitleg: omdat Arnhem en Nijmegen daar nog tussen liggen en, mede vanuit hun knooppuntfunctie, richtinggevend genoeg zijn vanaf Hattemerbroek voor Zuid-Nederland.

De knooppuntfunctie van Utrecht is nog vele malen groter én bekender voor mensen en tóch willen we tijdig en vóór Utrecht zelfs al doelen er (ver) voorbij bewegwijzeren? Terwijl je voor het traject Everdingen-Rijnsweerd prima diezelfde redenering overeind kunt houden als voor Eindhoven bij Hattemerbroek. Dat je vervolgens t.h.v. Lunetten met aanvullende doelen als Almere, Zwolle en Amersfoort komt is dan vroeg genoeg. En wat betreft Hengelo, voer dat dan op op de afstandsborden zodra je op de A28 bent als het zo'n prominente rol verdient in het netwerk.
Autostrada schreef: wo 20 mei 2026, 16:55Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar in Frankrijk of Duitsland zou dat zo
opgelost worden:Afbeelding
:top: Wordt je bord ook een regel lager door, dus waarom niet? Trouwens, je ziet het in België ook, werkt prima wat mij betreft.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vind dat het meer balans brengt op de bredere portalen, dus doen (wel zorgen dat er tenminste één doel is dat gecentreerd staat, zoals in het oude Duitse systeem).
Rene schreef: wo 20 mei 2026, 15:15 De reden van dit grote paneel is confirmatie na een knooppunt.
In huidige systematiek logisch, maar lijkt me ook vatbaar voor heroverweging wanneer het moment van een “kan het door het gebruik van navigatiesystemen niet met wat minder aan” daar is. Je kunt zeker volhouden dat die confirmatie kan wachten tot na deze afrit - zo zie je het met name in Frankrijk wel. Of, wat je in met name de VS wel ziet, een afstandenbord boven de middenberm dat dan tussen de voorwegwijzers van deze afrit hangt. Maar goed, toekomstmuziek…
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Teetje schreef: wo 20 mei 2026, 18:01 Terwijl je voor het traject Everdingen-Rijnsweerd prima diezelfde redenering overeind kunt houden als voor Eindhoven bij Hattemerbroek.
Ik vind die situaties niet vergelijkbaar. Bij Everdingen krijg je een splitsing tussen Utrecht-West en -Oost. Dat laat zich volgens mij wel lezen als "je bent bij Utrecht". Daarvan is met Hattemerbroek en Arnhem geen sprake.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Ja, je kan knooppunt Everdingen richting het noorden het best vergelijken met knooppunt Ypenburg richting het zuiden. Daar staan ook al Breda en Bergen op Zoom op de borden om aan te geven hoe je het beste Rotterdam kan passeren.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Queue schreef: wo 20 mei 2026, 18:18
Teetje schreef: wo 20 mei 2026, 18:01 Terwijl je voor het traject Everdingen-Rijnsweerd prima diezelfde redenering overeind kunt houden als voor Eindhoven bij Hattemerbroek.
Ik vind die situaties niet vergelijkbaar. Bij Everdingen krijg je een splitsing tussen Utrecht-West en -Oost. Dat laat zich volgens mij wel lezen als "je bent bij Utrecht". Daarvan is met Hattemerbroek en Arnhem geen sprake.
Daar heb je misschien wel een punt, maar ik blijf erbij dat Zwolle en Hengelo daar toch wel vroeg genoemd worden. Amersfoort komt hoe dan ook bij Rijnsweerd terug, dus lijkt me op dat stuk A27 voldoende richtinggevend. Zet er desnoods A28 indirect achter.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Teetje schreef: wo 20 mei 2026, 17:48 ^^ Dus, dan zouden we krijgen:

Rotterdam
Bergen op Zoom
Breda
Tilburg
Oirschot

Zoiets? Pffff....

Het spiegelt wel mooi de doelen vanuit Vlissingen richting Eindhoven over de A58, dat dan weer wel.
Volgens AI worden Breda en Bergen op Zoom de netwerkdoelen vanaf Batadorp.
Rotterdam zal er als internationaal netwerkdoel eveneens opkomen want dat doel staat al aangeven in Limburg op nieuwe borden. Tilburg zal wel blijven staan als hoofddoel. Volgens AI komt Oirschot er pas op bij de afrit zelf.

Vanuit Zeeland worden Breda en Bergen op Zoom op een lange afstand samen aangegeven als netwerkdoelen aan de zelfde snelweg. Dat het in de toekomst vanuit Eindhoven mogelijk alsmede gaat gebeuren verbaast me niet echt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Behalve dat het systeemvreemd zou zijn -want waarom het netwerkdoel achter Breda al zo ver van Breda aangeven?- slaat het nogal als een tang op een varken. Als je de lappendeken van doelen langs de A58 wilt aanpakken, moet je Bergen op Zoom juist uit de mix halen en je focussen op netwerkdoel Breda. In oostelijke richting rijd je dan op Breda tussen Vlissingen en Princeville; en daarna is het doel Eindhoven. In westelijke richting rijd je dan op Breda tussen Eindhoven en Sint Annabosch; en daarna is het doel Vlissingen. De A2 heeft meer doelen onderweg...

Maar goed: AI heeft nog wel eens de neiging om te hallicuneren omdat systemen graag bepaalde antwoorden wil valideren - antwoorden die ze niet onlogisch vinden, en wel wenselijk. Dit zou er zomaar een voorbeeld van kunnen zijn.
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

^^
Ik blijf er bij dat het doel Bergen op Zoom zinvol is op de A58. Het geeft zowel beide routes naar Rotterdam als naar Antwerpen aan in geval van omleiding. Antwerpen gaat er via de A67 af bij Eindhoven.

Dus géén Bergen op Zoom bij Eindhoven. Breda/Rotterdam is voldoende samen met hoofddoel Tilburg.
Het is al vol bij Eindhoven, zeker als Utrecht/Nijmegen en 's-Hertogenbosch als volgend hoofddoel ook nog een plek krijgen.

Bergen op Zoom is eerst op Sint-Annabosch interessant voor de omleidingsroute naar Antwerpen. Waar op Princeville dan Roosendaal er bij komt.

Met dezelfde redering vind ik het jammer dat er op Hooipolder en op Zonzeel verder met Roosendaal gewerkt is. Je zou daar ook sterker de omleidingsroute naar Antwerpen kunnen laten zien. Dus Roosendaal op de A59-West vervangen voor Bergen op Zoom en dan ook eerst op Princeville laten terugkomen.
Hamburg, meine Perle
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Teetje schreef: wo 20 mei 2026, 20:08 Daar heb je misschien wel een punt, maar ik blijf erbij dat Zwolle en Hengelo daar toch wel vroeg genoemd worden. Amersfoort komt hoe dan ook bij Rijnsweerd terug, dus lijkt me op dat stuk A27 voldoende richtinggevend. Zet er desnoods A28 indirect achter.
Nou ja, de regels zijn dus dat netwerkdoelen voorgaan. En die regel lijkt me op zich prima, want dat beperkt de te prominente positie van de Gorinchems en Meppels op de borden. Bij Amersfoort komt dat uiteraard wat minder uit de verf, omdat de netwerkdoelen niet of nauwelijks groter zijn. Maar het basisprincipe lijkt me goed.

Er moet alleen wel een soort correctie-mechanisme zijn, dat niet elk netwerkdoel waarvoor een argument gevonden kan worden om genoemd te worden ook daadwerkelijk geplaatst wordt. Als je op de Franse A7 ten zuiden van Lyon bij de rondweg A46 komt, kun je rechts afslaan naar “netwerkdoelen” (categorie 5) Grenoble, Geneve, Strasbourg, Metz-Nancy, Lille en Parijs. Dat staat er uiteraard niet allemaal. Alleen Grenoble, Strasbourg, Parijs en Lyon-Oost worden genoemd. De overige plaatsen moeten maar op basis van die andere geassocieerd worden. En dat zou hier ook prima kunnen, in elk geval met Hengelo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Widejo schreef: wo 20 mei 2026, 22:37 Ik blijf er bij dat het doel Bergen op Zoom zinvol is op de A58. Het geeft zowel beide routes naar Rotterdam als naar Antwerpen aan in geval van omleiding. Antwerpen gaat er via de A67 af bij Eindhoven.
Wat bedoel je daar precies? Dat wanneer verkeer Antwerpen-Rotterdam (v.v.) of Eindhoven-Rotterdam op de een of andere manier moet worden omgeleid vanaf Princeville, het bewegwijzeren van Bergen op Zoom dat wat makkelijker maakt?

Daar kan ik ergens bij, in de zin een verwijzing Bergen op Zoom nog wat meer het gevoel kan oproepen "o ja, want daar kan ik dan weer naar het noorden afslaan", waar je bij een vermelding Vlissingen veel minder snel op die tussenliggende afslag naar het noorden zult komen. En dan soortgelijk voor de afslag naar het zuiden wanneer juist verkeer naar Antwerpen vanaf Princeville moet worden omgeleid. Maar het is wel behoorlijk luxe voor een denkbare omleiding; elders in het land zijn denkbare omleidingen nou ook niet beslissend geweest voor doelenkeuze. En gelukkig maar, want borden zijn al vol.

Het kan een prima excuus zijn om Bergen op Zoom een wat prominentere plek te geven op afstandenborden, of het zelfs neer te zetten als extra doel vanaf Princeville (desnoods Sint Annabosch). Maar laat het dan wel die rol hebben naast einddoel Vlissingen, wanneer je juist voor de reguliere situatie bezig bent iets te doen aan de lappendeken aan doorgaande doelen die de A58 kennelijk in de ogen van sommigen geworden is.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Pino schreef: wo 20 mei 2026, 22:18 ^^ Behalve dat het systeemvreemd zou zijn -want waarom het netwerkdoel achter Breda al zo ver van Breda aangeven?- slaat het nogal als een tang op een varken. Als je de lappendeken van doelen langs de A58 wilt aanpakken, moet je Bergen op Zoom juist uit de mix halen en je focussen op netwerkdoel Breda. In oostelijke richting rijd je dan op Breda tussen Vlissingen en Princeville; en daarna is het doel Eindhoven. In westelijke richting rijd je dan op Breda tussen Eindhoven en Sint Annabosch; en daarna is het doel Vlissingen. De A2 heeft meer doelen onderweg...

Maar goed: AI heeft nog wel eens de neiging om te hallicuneren omdat systemen graag bepaalde antwoorden wil valideren - antwoorden die ze niet onlogisch vinden, en wel wenselijk. Dit zou er zomaar een voorbeeld van kunnen zijn.
Dat gebeurt in de praktijk vaker zoals Arnhem/Utrecht al vanaf Den Haag, Eindhoven/Antwerpen al vanaf Venlo, Bergen op Zoom/Breda al vanaf Arnemuiden, Rotterdam/Bergen op Zoom al vanaf Den Haag, etc.

Ik ben het ermee eens dat Bergen op Zoom op de A58 geen plaats vervangend netwerkdoel zou mogen zijn. En deel jouw visie over de A58.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De voorbeelden Arnhem/Utrecht vanaf Den Haag en Eindhoven/Antwerpen vanaf Venlo gaan nog terug op het oude hoofddoel/einddoel-systeem. Al deze gevallen heeft men niet willen aanraken bij het uitrollen van de NBA-netwerkdoelen. Daar kun je op zichzelf al wat van vinden, wanneer je je bedenkt dat op de A28 verwijzingen "over Zwolle heen" wel zijn teruggesnoeid, maar om dan nieuwe verwijzing achter het netwerkdoel van zo'n afstand te gaan bewegwijzeren is wel vers twee...

De verwijzing BoZ/Breda vanaf Arnemuiden betreft het bewegwijzeren van het netwerkdoel Breda over het voorheen altijd eenzaam bewegwijzerde Bergen op Zoom heen. Zullen we het erop houden dat dat in de systematiek past omdat Bergen op Zoom nu eenmaal plaatsvervangend is?

De verwijzingen over Rotterdam heen vanaf Knooppunt Ypenburg (naar Bergen op Zoom en Breda) zou ik rechtvaardigen als verwijzingen over het netwerkdoel heen op maar vrij korte afstand van het eerste netwerkdoel, en op een punt dat het eerstvolgende netwerkdoel zelf niet meer echt richtinggevend is voor de doorgaande richting. Hoewel ik hier wel heb betoogd dat het had volstaan om op Ypenburg simpelweg Rotterdam tegenover Rotterdam-Havens te bewegwijzeren (want bij gebrek aan A4 Benelux-Klaaswaal is de A4 nauwelijks korter naar Bergen op Zoom), heeft men gemeend het verkeer naar West-Brabant en verder toch actief te moeten sturen op Ypenburg. En dat kun je dan alleen maar met doelen achter Rotterdam.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er zijn wel andere keuzes denkbaar, maar de splitsing op Ypenburg 'matcht' denk ik wel met het richtinggevoel van de meeste Nederlanders. Het blijft natuurlijk wel gek dat je dan aan Bergen op Zoom de status van plaatsvervangend netwerkdoel gaat toekennen: dan geef je als wegbeheerder toe dat het systeem niet passend is op een aantal cruciale schakels in het netwerk. Voor mij is dat een illustratie dat de netwerkdoelbenadering nooit zou moeten leiden tot systeemdwang, maar dat het slechts een leidraad is voor het verwezenlijken van routebomen. Een routeboom is een set routes rondom een zekere plaats waarvan de plaatsnaam wordt bewegwijzerd op de wegen erheen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het stomme met systemen is dat een duidelijk systeem zowel bijdraagt aan voorspelbaarheid (het "matchen met richtinggevoel" dat je omschrijft) als dat het punten oplevert waarvan je denkt "wat is dit voor stom systeemautisme". Ik denk dat de NBA-netwerkdoelen redelijk appelleren aan het netwerkgevoel van de meeste Nederlandse weggebruikers, dus in zoverre zijn de doelen goed gekozen. Maar je moet daarbij blijven bedenken dat dat gevoel alleen ontstaat doordat het behoorlijk consistent wordt uitgevoerd, tot aan de ondermijdelijke tandenknars-punten aan toe. Zoals een hoogleraar recht me ooit voorhield: "als je op alles billijkheidscorrecties mogelijk maakt, zien mensen op een gegeven moment de hoofdregel niet meer. Dat draagt niet bij aan rechtzekerheid en aldus trek je uiteindelijk het gevoel van rechtvaardigheid onderuit. Dan kun je beter in een individueel geval hier of daar een onbillijke uitkomst accepteren." Dat kun je rechtstreeks doortrekken naar ons onderwerp: je hoofdregel moet goed zijn, de tandenknars-punten krijg je er altijd bij en die moet je tot op zekere hoogte slikken.

Ik zal mijn tandenknars-punten "waarom moet Hengelo dan zelfs hier" niet ontkennen. Rond Everdingen met drie doelen voor het oosten mis ik ergens een Brits "Het OOSTEN". Op Ypenburg had "Het ZUID-WESTEN" trouwens ook niet misstaan. Het is voor mij trouwens ook niet gek dat die punten nog het sterkste ontstaan rond dunnerbevolkte streken waar er niets echt bovenuit steekt. Ik kan er uiteindelijk mee leven, hoezeer je óók zult moeten kijken naar mogelijkheden om het gewoon eens totaal weg te laten. Zie eerdere post van Ds79m over Lyon.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: wo 20 mei 2026, 23:41De verwijzingen over Rotterdam heen vanaf Knooppunt Ypenburg (naar Bergen op Zoom en Breda) zou ik rechtvaardigen als verwijzingen over het netwerkdoel heen op maar vrij korte afstand van het eerste netwerkdoel, en op een punt dat het eerstvolgende netwerkdoel zelf niet meer echt richtinggevend is voor de doorgaande richting. Hoewel ik hier wel heb betoogd dat het had volstaan om op Ypenburg simpelweg Rotterdam tegenover Rotterdam-Havens te bewegwijzeren (want bij gebrek aan A4 Benelux-Klaaswaal is de A4 nauwelijks korter naar Bergen op Zoom), heeft men gemeend het verkeer naar West-Brabant en verder toch actief te moeten sturen op Ypenburg. En dat kun je dan alleen maar met doelen achter Rotterdam.
Ik denk dat je gelijk hebt. Het punt is de onderlinge afstand tussen de doelen. Neem een route als Groningen-Zwolle, of Rotterdam-Nijmegen, dan praat je over relatief grote afstanden met weinig tussenliggende doelen van voldoende grootte in verhouding tot het begin- en eindpunt van die routes. Dus óver het eerst volgende netwerkdoel heen bewegwijzeren, kan dan op elk gewenst moment, of zelfs helemaal niet als je dat beter vindt passen.

Maar de randstad verhoudt zich tot de rest van Nederland toch wel een beetje als één geheel, als één, hele grote metropool en dat zie in de bww terugkomen: dus de route Den Haag-Rotterdam is veel te kort voor 'Rotterdam' alleen en daardoor niet langer het eindpunt van de route, maar je begint tijdig doelen daar voorbij op te voeren en te sturen. Het aantal routes is er ook naar, hoe geef je anders betekenis aan het verschil tussen een A13 en een A4 bij Ypenburg?

Als je in het centrum van en stad bent, geven de wegwijzers je de doelen over de diverse assen die stad uit en niet alleen de buitenwijken. En zo is het met de bewegwijzering vanuit de Randstad naar de rest van Nederland voor mij ook een beetje geworden. En dan is Bergen op Zoom ten noorden van Rotterdam, hoe geforceerd misschien ook, toch ineens logisch.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Bij dit specifieke voorbeeld is het probleem vooral dat het vanaf Ypenburg allemaal weinig uitmaakt hoe je precies naar Breda of Bergen op Zoom gaat. Er zijn meerdere logische snelwegroutes, waarbij de snelste in de praktijk degene zal zijn zonder gedoe bij een tunnel of open brug.

Tenzij je Bergen op Zoom beschouwt als synoniem voor het hele zuidwesten, want nu met de A24 erbij maakt het voor verkeer naar Ouddorp of Renesse natuurlijk wel uit. Alleen zou je dan nog beter Vlissingen kunnen gebruiken, want de associatie met Bergen op Zoom vind ik dan nogal gezocht.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Ds79m schreef: do 21 mei 2026, 11:16 ^^ Bij dit specifieke voorbeeld is het probleem vooral dat het vanaf Ypenburg allemaal weinig uitmaakt hoe je precies naar Breda of Bergen op Zoom gaat. Er zijn meerdere logische snelwegroutes, waarbij de snelste in de praktijk degene zal zijn zonder gedoe bij een tunnel of open brug.

Tenzij je Bergen op Zoom beschouwt als synoniem voor het hele zuidwesten, want nu met de A24 erbij maakt het voor verkeer naar Ouddorp of Renesse natuurlijk wel uit. Alleen zou je dan nog beter Vlissingen kunnen gebruiken, want de associatie met Bergen op Zoom vind ik dan nogal gezocht.
Een zelfde situatie vind je ten zuiden van Rotterdam natuurlijk ook. Kies je dan voor Vlissingen, dan ga je denk ik te westelijk. Bovendien: staat Vlissingen dan voor de N57-as, de route via A29-N59-N256-A58, of toch de A4-A58? Allemaal routes die elkaar weinig ontlopen. De A4 naar Bergen op Zoom daarentegen is helder.

Feitelijk heb je vanaf Rotterdam twee routes naar Antwerpen: de A16 via Breda en de A4 via Bergen op Zoom. Dat zou je dus zo kunnen bewegwijzeren, maar we zijn het er denk ik over eens dat we hier in Nederland niet voor een dergelijk Franse oplossing zouden willen kiezen. En al helemaal niet ten noorden van Rotterdam. Daarom dus Breda voor de een en Bergen op Zoom voor de ander.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Dat zou je kunnen oplossen door op het moment dat Vlissingen afslaat bij het Kethelplein alsnog te switchen naar Bergen op Zoom. Of gewoon daar dan ook Breda gebruiken.

Zelf zou ik overigens de voorkeur geven aan het helemaal weglaten van Brabantse plaatsen bij Ypenburg en het te houden op Rotterdam-Haven en Rotterdam-Centrum. Het verkeer dat daadwerkelijk naar de Zeeuwse kust moet, moet wel kunnen bedenken dat de Havens ook aan de kust liggen en het verkeer naar Tilburg ofzo krijgt bij Knooppunt Benelux nog een prima herkansing als ze de A4 hebben gekozen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: do 21 mei 2026, 12:00 Dat zou je kunnen oplossen door op het moment dat Vlissingen afslaat bij het Kethelplein alsnog te switchen naar Bergen op Zoom. Of gewoon daar dan ook Breda gebruiken.
Bergen op Zoom staat er nu juist, omdat het zowel de richting A58/Zeeland als de richting A4/West-Brabant en Antwerpen nog vrij redelijk dekt. Had je puur naar Zeeland willen geleiden, dan had er op Ypenburg wel Vlissingen of desnoods Zierikzee gestaan. Had je puur de A4-corridor willen aangeven, dan Antwerpen. Maar beide samen past gewoon niet tot aan Knooppunt Benelux. Dus ja, dan is het Rotterdam-Havens of Bergen op Zoom.
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

^^ Dat is een beetje meten met twee maten dan. Want blijkbaar kan er dan niet verwezen worden naar Vlissingen én Antwerpen, en moet regionaal doel Bergen op Zoom verheven worden, terwijl elders in het land het veel belangrijkere Amersfoort juist moet wijken voor een meervoud aan verre doelen.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Ds79m schreef: do 21 mei 2026, 12:00 ^^ Dat zou je kunnen oplossen door op het moment dat Vlissingen afslaat bij het Kethelplein alsnog te switchen naar Bergen op Zoom. Of gewoon daar dan ook Breda gebruiken.

Zelf zou ik overigens de voorkeur geven aan het helemaal weglaten van Brabantse plaatsen bij Ypenburg en het te houden op Rotterdam-Haven en Rotterdam-Centrum. Het verkeer dat daadwerkelijk naar de Zeeuwse kust moet, moet wel kunnen bedenken dat de Havens ook aan de kust liggen en het verkeer naar Tilburg ofzo krijgt bij Knooppunt Benelux nog een prima herkansing als ze de A4 hebben gekozen.
^
Daar ben ik het roerend mee eens.
Een relatief onbekende stad als Bergen op Zoom al op 85km aangeven midden in de dicht bevolkte randstad vind ik bizar. Vanaf Ypenburg is er daarnaast amper verkeer richting Bergen op Zoom naast het feit dat er twee gelijkwaardige routes zijn. Vanaf het Kethelplein is wat mij betreft een mooi begin.

Bij het Kethelplein wordt er geen splitsing gemaakt tussen de regio Bergen op Zoom en Ouddorp/Renesse/Middelburg.
Middelburg komt er een klein stukje verder op (pas op de A20 zelf) vanaf de afslag Vlaardingen-Oost. Bij het Kethelplein moet men het doen met Hoek van Holland en Europoort. Vanaf het Kethelplein zou Middelburg aangegeven kunnen worden. omdat het een kilometer of 3 verder al op de borden staat. Vlissingen komt er pas op Bij Serooskerke (Walcheren).
Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo »

Pino schreef: wo 20 mei 2026, 23:13
Widejo schreef: wo 20 mei 2026, 22:37 Ik blijf er bij dat het doel Bergen op Zoom zinvol is op de A58. Het geeft zowel beide routes naar Rotterdam als naar Antwerpen aan in geval van omleiding. Antwerpen gaat er via de A67 af bij Eindhoven.
Wat bedoel je daar precies? Dat wanneer verkeer Antwerpen-Rotterdam (v.v.) of Eindhoven-Rotterdam op de een of andere manier moet worden omgeleid vanaf Princeville, het bewegwijzeren van Bergen op Zoom dat wat makkelijker maakt?
Het gaat mij om de omleiding voor de A16/E19 naar Antwerpen. De route naar Antwerpen via Bergen op Zoom is als omleidingsroute niet onbekend, bij ongelukken/file of werkzaamheden. Zowel vanuit Breda als ook vanuit Rotterdam (daarom is ook Bergen op Zoom op Ypenburg zinvol, omdat je verkeer die deze omleidingsroute moet nemen vroeg kan sturen). Vanuit Eindhoven geldt deze argumentatie niet omdat Antwerpen via A67 gaat. Daarom geen BoZ bij Eindhoven, maar eerst vlak voor Breda (St. Annabosch). Sluit aan op de bewegwijzering op de A27 en geeft de route naar Princeville aan. In dat opzicht mis ik Bergen op Zoom op Hooipolder, want dan zou je verkeer voor de A4 naar Antwerpen vanuit Utrecht (bij omleiding op A16/E19) over de A59 beter geleiden. Voor mij is A4/Markiezaat bij Bergen op Zoom, Roosendaal dekt die lading niet.

Voor de verkeersstroom Randstad (west)-Antwerpen is Bergen op Zoom geen "onbekende" stad. Je verlaat Nederland of aan Breda of aan Bergen op Zoom voorbij richting Antwerpen/Brussel - niet bij Vlissingen of Rotterdam-Havens. En dat is wat telt voor mij bij een netwerkbenadering.
Hamburg, meine Perle
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik snap je gedachte, maar je wilt borden ook weer niet al te vol hebben met het oog op dit soort uitzonderlijke situaties. Zeker met de vele DRIPs die er tegenwoordig zijn, kun je verkeer ook wel via zo'n blokje-om sturen zonder het doel dit dat blokje-om symboliseert extra aandacht te geven. Althans: ik vind dat prima op afstandenborden en dergelijke, maar je moet ermee uitkijken op de grote netwerkknopen die we al hebben. Anders gezegd: bij Breda ben je al druk genoeg bezig met het in goede banen geleiden van de grote dagelijkse verkeersstromen; laat dan voor het onalledaagse BoZ nog maar even weg totdat je op de A58-west zit of desnoods voor het eerst op Princeville.
sanderl schreef: do 21 mei 2026, 13:02 ^^ Dat is een beetje meten met twee maten dan. Want blijkbaar kan er dan niet verwezen worden naar Vlissingen én Antwerpen, en moet regionaal doel Bergen op Zoom verheven worden, terwijl elders in het land het veel belangrijkere Amersfoort juist moet wijken voor een meervoud aan verre doelen.
Op Ypenburg zou je nog wel een plekje kunnen vinden voor het doel Vlissingen erbij, al was het maar als een uitzonderlijk vijfde doel rechtdoor (zelf zou ik echter de twee Rijswijks naar via-borden verplaatsen). Maar je komt dan verder richting Rotterdam wel aardig in de klem te zitten, met name rond de Ketheltunnel. Voor het vervangen van Amersfoort door netwerkdoel Hengelo plus een tweede netwerkdoel (in Amsterdam is dat Groningen, in Utrecht is het Zwolle) kon het simpelweg beter uit qua ruimte.

En toch: voor het elimineren van Amersfoort is echt wel wat kunst- en vliegwerk nodig geweest. Ik denk dan met name aan de geleiding vanaf Badhoevedorp, met alleen Groningen. Wel, waar gehakt wordt vallen spaanders, en die zijn geaccepteerd. Toen men op de A4 met Bergen op Zoom ging werken als doel dat ook wel even Zeeland omschreef, werd uit feedback al heel snel duidelijk dat mensen op weg naar Zeeland dat anders ervoeren. Al heel snel kwamen in het Rotterdamse wat verwijzingen naar Zierikzee terug, en met Middelburg op de A24 is er natuurlijk ook weer wat bijgekomen, maar je kunt niet anders zeggen dan dat de geleiding vanaf de Ring Rotterdam naar Zeeland flinterdun is. Je kunt uiteindelijk echter ook niet zeggen dat op dit gebied alles vroeger beter was - en tegenwoordig is er tenminste nog je navi.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Widejo, wil jij van Bergen op Zoom een volledig netwerkdoel maken?
Vanuit alle richtingen wordt Bergen op Zoom al op zeer grote afstand aangeven. De enige uitzonderingen zijn inderdaad vanuit Hooipolder en Zonzeel.

Is een omleidingsroute echt een belangrijk criteria om een netwerkdoel te zijn?
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: do 21 mei 2026, 12:38
Ds79m schreef: do 21 mei 2026, 12:00 Dat zou je kunnen oplossen door op het moment dat Vlissingen afslaat bij het Kethelplein alsnog te switchen naar Bergen op Zoom. Of gewoon daar dan ook Breda gebruiken.
Bergen op Zoom staat er nu juist, omdat het zowel de richting A58/Zeeland als de richting A4/West-Brabant en Antwerpen nog vrij redelijk dekt. Had je puur naar Zeeland willen geleiden, dan had er op Ypenburg wel Vlissingen of desnoods Zierikzee gestaan. Had je puur de A4-corridor willen aangeven, dan Antwerpen. Maar beide samen past gewoon niet tot aan Knooppunt Benelux. Dus ja, dan is het Rotterdam-Havens of Bergen op Zoom.
Nou ja goed, de snelste route naar een groot deel van Zeeland over de N57 is zo belangrijk dat hij op Knooppunt Kethelplein niet genoemd wordt. Dus als je Bergen op Zoom volgt als synoniem voor Zeeland, dan volg je een route waarbij het niets uitmaakt wat je bij Ypenburg doet. Wat trouwens ook geldt voor verkeer naar Brabant of Antwerpen.
Pino schreef: do 21 mei 2026, 14:55 Op Ypenburg zou je nog wel een plekje kunnen vinden voor het doel Vlissingen erbij, al was het maar als een uitzonderlijk vijfde doel rechtdoor (zelf zou ik echter de twee Rijswijks naar via-borden verplaatsen). Maar je komt dan verder richting Rotterdam wel aardig in de klem te zitten, met name rond de Ketheltunnel. Voor het vervangen van Amersfoort door netwerkdoel Hengelo plus een tweede netwerkdoel (in Amsterdam is dat Groningen, in Utrecht is het Zwolle) kon het simpelweg beter uit qua ruimte.
Met een beetje goede wil kan je nog wel het onderscheid maken dat Everdingen een hoekpunt is van een grote ring om Utrecht, waar je wat moet doen, terwijl Ypenburg voor Rotterdam zoals gezegd nog geen beslispunt is.

Al blijven drie doelen dan wel erg veel. Voor Zwolle valt iets te zeggen. Hengelo ligt in diezelfde noordoostelijke richting, dus wat minder. En verkeer op de A27 dat naar Arnhem moet en bij Gorinchem zijn kans heeft gemist de A15 te nemen en hier besluit de A2 naar Amsterdam te pakken, verdient het ook wel een paar minuten langer onderweg te zijn.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: do 21 mei 2026, 15:59 Nou ja goed, de snelste route naar een groot deel van Zeeland over de N57 is zo belangrijk dat hij op Knooppunt Kethelplein niet genoemd wordt. Dus als je Bergen op Zoom volgt als synoniem voor Zeeland, dan volg je een route waarbij het niets uitmaakt wat je bij Ypenburg doet. Wat trouwens ook geldt voor verkeer naar Brabant of Antwerpen.
Voor verkeer naar Brabant/Antwerpen doet de vermelding Bergen op Zoom nog wel wat - namelijk je op Ypenburg vertellen dat A4 en A13 weinig uitmaakt. Voor verkeer dat de N57 op moet, zou je juist NIET moeten willen dat die mensen de vermelding Bergen op Zoom interpreteren als Zeeland. Want dan gaan ze op het Kethelplein totaal de mist in. En dan kom je ook met het Hellevoetsluis (N57) op Knooppunt Benelux niet ver.

Draai je in zoverre de klok terug naar rond 2014, toen Zeeuwen hun beklag deden bij Rijkswaterstaat over het Bergen op Zoom en Rijkswaterstaat in de media dingen zei als "dat is de netwerkbenadering; met Bergen op Zoom helpen we ook het verkeer op weg naar Zeeland" - wel, misschien moet eens worden erkend dat dat onzin was en dat het met de A24/N57-verbinding ook alleen maar goed is dat mensen Bergen op Zoom niet duiden als "richting Zeeland".
Steptimer schreef: do 21 mei 2026, 15:44 Vanuit alle richtingen wordt Bergen op Zoom al op zeer grote afstand aangeven. De enige uitzonderingen zijn inderdaad vanuit Hooipolder en Zonzeel.
"Op zeer grote afstand van alle richtingen"? Even simpel op de feiten: bewegwijzering vanaf Breda en Antwerpen is minder dan 40 kilometer. Dat is op veel plaatsen in het land de afstand tussen twee hoofddoelen. Dan blijven twee werkelijk lange vermeldingen over, namelijk die vanaf Ypenburg en die vanaf Vlissingen. Waarbij de laatste vrij nieuw is en hier wel aan de nodige kritiek is onderworpen. En op dat drijfzand zou zo'n keuze moeten worden gemaakt?
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Bij KP Ypenburg heb je ook de principiële discussie of je ondanks een ring alsnog met ringdoelen moet werken. Ik zou zeggen dat je Den Haag-Zuid kan schrappen, want volg Ring Den Haag.

Verder heb je de kwestie van wenselijke routes. Ja, Middelburg via de A4-N57 is 40 kilometer korter en 10 minuten sneller dan via de A4-A58, maar RWS wil eigenlijk geen doorgaand verkeer op dat karrespoor. Tegelijkertijd is er ook nog steeds geen enkel zicht op het verbeteren van de flessenhals Zoomland, waar de doorgaande A4 slechts één rijstrook heeft.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vind het al heel wat dat er op de A24 borden Middelburg mochten staan, ja. Maar actief sturen vanaf het Kethelplein is vermoedelijk nog nét een stap te ver. Ook moeilijk ruimte voor te vinden, maar het onderstreept alleen maar dat je niet kunt volhouden dat Bergen op Zoom ook goed is voor de Zeeuwen. Die zijn er gewoon bij gelapt toen de A4 Delft-Schiedam opende.

Over je principiële discussie: de trend van de afgelopen tien jaar is dat er op een ringweg ook ringdoelen worden bewegwijzerd, en niet alleen op de hoekpunten. Zie de Amsterdam-Wests op de A10, de Rotterdam-Oosts op de A20 etc. Vind ik ook het mijne van, maar op die grondslag zie ik het Den Haag-Zuid niet verdwijnen...