Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene »

mavas schreef: vr 22 mei 2026, 16:20 Verder bedacht ik me nog iets waarom 2 doelen naast elkaar beter is, en wat bij RWS steeds belangrijker wordt: Het potje geld is natuurlijk al lange tijd op, en helemaal dit jaar. Dus het is ook een mooie manier om kosten te besparen door kleinere wegwijzers.
De minderkosten van een kleiner paneel zijn peanuts op het totaal van de kosten (inclusief plaatsing, afzetting, etc).
L-panelen worden alleen toegepast als een volledig paneel een te grote windbelasting kan opleveren. Want een nieuw portaal, dan gaat de kostenteller natuurlijk wel opeens fors omhoog.
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10679
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter »

Maar soms moet er een extra doel bij.... Met liefst hetzelfde portaal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene »

Hier bij de s108 is een korte termijn oplossing. Dat mag verder weinig kosten, want de eindsituatie van project ZAD zal hier heel anders zijn. Voor een tijdelijke oplossing is het heel netjes uitgevoerd.
Gebruikersavatar
SAN RED
verkeersader
Berichten: 757
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door SAN RED »

Rene schreef: vr 22 mei 2026, 21:05 De minderkosten van een kleiner paneel zijn peanuts op het totaal van de kosten (inclusief plaatsing, afzetting, etc).
Je hebt gelijk, maar het scheelt wel degelijk in totaal aan budget. Als je bijvoorbeeld meerdere borden hebt met dezelfde afmetingen.
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1697
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Autostrada »

Vergelijk:
Bij het dessert serveren wij: kaasplankje / bonbons
Bij het dessert serveren wij: kaasplankje & bonbons

Een 'forward slash' lees ik als een OF, niet als een EN

Eigen opzetje:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 »

Dat busbord is ook wel heel curieus met die pijl naar rechtsonder. Dat zou toch rechtsboven moeten zijn?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24150
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry »

mavas schreef: vr 22 mei 2026, 16:20 Ik denk dat die schuine streep het Nederlands antwoord is op de afwijking die het nu nog is, en dat RWS denkt dat het zo duidelijkheid kan geven naar de weggebruiker dat er 2 seperate doelen staan ipv 1.
Ik denk dat men wil voorkomen dat weggebruikers gaan denken dat ze de linker strook moeten nemen voor het linker doel.

Deze constructie is trouwens al eerder gebruikt op de A15 richting Europoort / Maasvlakte.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32784
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance »

En bij Zaarderheiken, Venlo W/Z ;)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Queue
autoweg
Berichten: 1536
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Queue »

En op de A76, Aachen / Köln.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19184
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! »

Wouter N14 schreef: za 23 mei 2026, 14:31 Dat busbord is ook wel heel curieus met die pijl naar rechtsonder. Dat zou toch rechtsboven moeten zijn?
Vanwege de aanleg van het paalmatras is die afrit al een paar keer verlegd. Voorheen ging de afrit rechts van dit portaal langs. Een beetje vergelijkbaar met :D2:.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny »

Een 'forward slash' lees ik als een OF, niet als een EN
Een liggend streepje geeft aan dat de bestemmingen bij elkaar horen en een schuine streep dat ze niet bij elkaar horen. Ik vind dat persoonlijk wel voor de hand liggen eerlijk gezegd. Overigens wordt de schuine streep ook gebruikt voor afkortingen als in 'Ouderkerk a/d Amstel'. Een plaatsnaam als 'Sint-Job-in't-Goor' zou in Nederland waarschijnlijk als St. Job i/h Goor op de bewegwijzering verschijnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4327
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen »

^^ Dat weet ik nog niet zo zeker... Stad aan 't Haringvliet wordt ook voluit geschreven.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11356
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rein »

Rein schreef: vr 22 mei 2026, 8:58 Nieuw (of vrij nieuw) portaalbord op de A10 zuid met opvallend bovenaan 'Groningen / Hengelo'. Twee doelen op één regel zie je in Nederland niet vaak, maar het kan zoals hier wel behoorlijk in de oppervlakte van het bord schelen ten opzichte van een aparte regel voor beide doelen.

Afbeelding
Ik kwam er vanmiddag langs zonder de zon tegen te hebben en nu was duidelijk zichtbaar dat het deel met Groningen / Hengelo door middel van een strip op een ouder bord is geplaatst. Het is dus, eigenlijk weinig verrassend, geen nieuw bord, maar een anders ingericht bestaand bord.
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene »

Ja, het is gewoon dit bord maar aangepast:
Afbeelding
Dennal
verkeersader
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal »

boe! schreef: ma 18 mei 2026, 21:04 De wegindeling op de A27 tussen knooppunt Everdingen en Hagestein is aangepast. Er zijn nu permanent 3 doorgaande rijstroken. Dat was 3 bij een geopende spitsstrook en 2 bij een gesloten spitsstrook. De bewegwijzering is aangepast, al verwacht ik dat enkele borden nog geplaatst moeten worden.

Afbeelding
Andere kant ook nieuwe bewegwijzering.

Breda
Gorinchem

Eindhoven
's-Hertogenbosch
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny »

sven_engelen schreef: zo 24 mei 2026, 18:36 ^^ Dat weet ik nog niet zo zeker... Stad aan 't Haringvliet wordt ook voluit geschreven.
Interessant. Ik zie trouwens dat Hendrik-Ido-Ambacht tegenwoordig ook voluit op de bewegwijzering staat. En met koppeltekens :)
https://maps.app.goo.gl/5NT5UNgHeEPiKfK19
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4385
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 »

^^ Tegenwoordig? Dat was toch altijd al zo? Dit is gewoon de officiële spelling van die plaatsnaam.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op ma 25 mei 2026, 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny »

Vaag kan ik me herinneren dat het vroeger vaker werd geschreven zoals in onderstaande SV still, maar het kan zijn dat ik alleen de uitzondering heb onthouden:
https://maps.app.goo.gl/HzJuvyTrjWG9es6ZA
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4816
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie »

Vinny schreef: ma 25 mei 2026, 9:02
sven_engelen schreef: zo 24 mei 2026, 18:36 ^^ Dat weet ik nog niet zo zeker... Stad aan 't Haringvliet wordt ook voluit geschreven.
Interessant. Ik zie trouwens dat Hendrik-Ido-Ambacht tegenwoordig ook voluit op de bewegwijzering staat. En met koppeltekens :)
https://maps.app.goo.gl/5NT5UNgHeEPiKfK19
Oost-Maarland schrijf je ook met koppelteken. Het zijn van oorsprong twee losse dorpjes (Oost slaat in die geval dus niet op een windrichting). Bij tussenvoegsels (van, in, aan, de, het, etc) gebruiken we in Nederland geen koppelteken.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4385
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 »

Vinny schreef: ma 25 mei 2026, 9:12 Vaag kan ik me herinneren dat het vroeger vaker werd geschreven zoals in onderstaande SV still, maar het kan zijn dat ik alleen de uitzondering heb onthouden:
https://maps.app.goo.gl/HzJuvyTrjWG9es6ZA
Ik heb even rond gekeken op de streetviewbeelden uit 2009, en daar staat het bijna overal voluit. Jouw bord is de enige uitzondering die ik kon vinden. Nu helpt het natuurlijk ook dat Hendrik-Ido-Ambacht sowieso maar heel beperkt aangegeven staat.

Op de snelweg was het in ieder geval altijd voluit:
https://maps.app.goo.gl/uPtLNbL4jzNquycB7
https://maps.app.goo.gl/7QrEBya2FzQw7LkB8

En ook op het OWN kwam je het op de meeste plekken voluit tegen:
https://maps.app.goo.gl/xpgiNhHph59Jn98F9
https://maps.app.goo.gl/Z1YNz1QvptHoit1FA
https://maps.app.goo.gl/47UKeXKqdJwjcsD98
Gebruikersavatar
SAN RED
verkeersader
Berichten: 757
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door SAN RED »

verfmeer95 schreef: ma 25 mei 2026, 13:07 Op de snelweg was het in ieder geval altijd voluit:
https://maps.app.goo.gl/uPtLNbL4jzNquycB7
https://maps.app.goo.gl/7QrEBya2FzQw7LkB8
Ietwat off topic, maar mooie old school portaalwegwijzers! :)
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9623
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m »

verfmeer95 schreef: ma 25 mei 2026, 13:07
Vinny schreef: ma 25 mei 2026, 9:12 Vaag kan ik me herinneren dat het vroeger vaker werd geschreven zoals in onderstaande SV still, maar het kan zijn dat ik alleen de uitzondering heb onthouden:
https://maps.app.goo.gl/HzJuvyTrjWG9es6ZA
Ik heb even rond gekeken op de streetviewbeelden uit 2009, en daar staat het bijna overal voluit. Jouw bord is de enige uitzondering die ik kon vinden. Nu helpt het natuurlijk ook dat Hendrik-Ido-Ambacht sowieso maar heel beperkt aangegeven staat.

Op de snelweg was het in ieder geval altijd voluit:
https://maps.app.goo.gl/uPtLNbL4jzNquycB7
https://maps.app.goo.gl/7QrEBya2FzQw7LkB8

En ook op het OWN kwam je het op de meeste plekken voluit tegen:
https://maps.app.goo.gl/xpgiNhHph59Jn98F9
https://maps.app.goo.gl/Z1YNz1QvptHoit1FA
https://maps.app.goo.gl/47UKeXKqdJwjcsD98
Het was tot ergens in de jaren ‘90 ook H.I.Ambacht op de snelweg. In elk geval op de A16. Maar dat is toen veranderd, omdat het te onduidelijk werd gevonden. Naar mijn mening terecht trouwens.

Tegenwoordig is het zeldzaam geworden, al komt het nog af en toe voor, zeker op fietsbewegwijzering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino »

Rene schreef: zo 24 mei 2026, 23:13 Ja, het is gewoon dit bord maar aangepast:
Afbeelding
Dan vind ik het wel grappig dat de ruiter Groningen nu dus een bovenste regel Groningen / Hengelo is geworden. Duidt dat op een ontwerpkeuze dat een combinatie van twee doelen op de bovenste regel beter wordt geacht voor de weggebruiker dan een ruiter? Of zie ik daar teveel in, en is het bovenal praktisch geweest?
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene »

Ik vermoed het laatste
Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1248
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer »

Ik ben benieuwd of dit bord ook aangepast zal worden?

Maasvlakte/Europoort
Middelburg/Brielle
https://www.google.com/maps/@51.8977254 ... FQAw%3D%3D
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 »

Maar wel een spatieverschil, Groningen / Hengelo en Maasvlakte/Europoort :mrgreen:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene »

Steptimer schreef: ma 25 mei 2026, 17:19 Ik ben benieuwd of dit bord ook aangepast zal worden?

Maasvlakte/Europoort
Middelburg/Brielle
Ik denk van niet. Middelburg is daar toegevoegd na de opening van de A24. Dat bord blijft zo tot het ooit vervangen moet worden. En dan is het met een nieuw paneel dat weer tig jaar mee moet logischer dat Middelburg een eigen regel krijgt.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino »

^^ Nog los van het feit dat er weinig reden is om nu een investering te doen om een ruiter te vervangen door een popnagel over de onderste regel, denk ik ook dat je wel een ontwerp-grens passeert wanneer je rechtdoorbord bestaat uit twee dubbele doelen. Zie daarover mijn eerdere post waarin ik feitelijk het oude Duitse systeem beschreef.
Wouter N14 schreef: ma 25 mei 2026, 17:36 Maar wel een spatieverschil, Groningen / Hengelo en Maasvlakte/Europoort :mrgreen:
Met het aantal extra karakters benodigd voor de twee havendoelen plus het veerboot-symbooltje in de hoek is er ook niet echt plaats voor die spaties.

Hoe dan ook: ik stel me zo voor dat popnagelbordje met zo’n dubbel doel goedkoper is in materiaal, plaatsing en onderhoud dan een extra doel toevoegen met een ruiter. Dus ik kan me zo voorstellen dat we vaker gaan zien wat er nu bij Amsterdam verscheen wanneer er ergens in de levensduur van een rechtdoor-portaalbord een doel bij moet komen.
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene »

De grootste kostenposten: afzetting en arbeidsloon verschillen niet wezenlijk. Is dus lood om oud ijzer. Maar de kans dat een strip lelijk wordt gemonteerd is aanzienlijk groter dan dat een ruiter optisch lelijk uitkomt...
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24907
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino »

^^ Een ruiter komt voor mij eigenlijk altijd onhandig uit, maar dat accepteer je ook meteen als onderdeel van het fenomeen ruiter. Met een strip zie je minder snel dat het een strip is, dus erger je je sneller als hij niet lekker zit.

Wat betreft kosten: ik denk me zo in dat een strip net wat sneller gaat, maar duidelijk niet genoeg om een echt verschil te maken.