Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
mavas schreef: vr 22 mei 2026, 16:20
Verder bedacht ik me nog iets waarom 2 doelen naast elkaar beter is, en wat bij RWS steeds belangrijker wordt: Het potje geld is natuurlijk al lange tijd op, en helemaal dit jaar. Dus het is ook een mooie manier om kosten te besparen door kleinere wegwijzers.
De minderkosten van een kleiner paneel zijn peanuts op het totaal van de kosten (inclusief plaatsing, afzetting, etc).
L-panelen worden alleen toegepast als een volledig paneel een te grote windbelasting kan opleveren. Want een nieuw portaal, dan gaat de kostenteller natuurlijk wel opeens fors omhoog.
Hier bij de s108 is een korte termijn oplossing. Dat mag verder weinig kosten, want de eindsituatie van project ZAD zal hier heel anders zijn. Voor een tijdelijke oplossing is het heel netjes uitgevoerd.
Rene schreef: vr 22 mei 2026, 21:05
De minderkosten van een kleiner paneel zijn peanuts op het totaal van de kosten (inclusief plaatsing, afzetting, etc).
Je hebt gelijk, maar het scheelt wel degelijk in totaal aan budget. Als je bijvoorbeeld meerdere borden hebt met dezelfde afmetingen.
mavas schreef: vr 22 mei 2026, 16:20
Ik denk dat die schuine streep het Nederlands antwoord is op de afwijking die het nu nog is, en dat RWS denkt dat het zo duidelijkheid kan geven naar de weggebruiker dat er 2 seperate doelen staan ipv 1.
Ik denk dat men wil voorkomen dat weggebruikers gaan denken dat ze de linker strook moeten nemen voor het linker doel.
Deze constructie is trouwens al eerder gebruikt op de A15 richting Europoort / Maasvlakte.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Wouter N14 schreef: za 23 mei 2026, 14:31
Dat busbord is ook wel heel curieus met die pijl naar rechtsonder. Dat zou toch rechtsboven moeten zijn?
Vanwege de aanleg van het paalmatras is die afrit al een paar keer verlegd. Voorheen ging de afrit rechts van dit portaal langs. Een beetje vergelijkbaar met .
Een 'forward slash' lees ik als een OF, niet als een EN
Een liggend streepje geeft aan dat de bestemmingen bij elkaar horen en een schuine streep dat ze niet bij elkaar horen. Ik vind dat persoonlijk wel voor de hand liggen eerlijk gezegd. Overigens wordt de schuine streep ook gebruikt voor afkortingen als in 'Ouderkerk a/d Amstel'. Een plaatsnaam als 'Sint-Job-in't-Goor' zou in Nederland waarschijnlijk als St. Job i/h Goor op de bewegwijzering verschijnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rein schreef: vr 22 mei 2026, 8:58
Nieuw (of vrij nieuw) portaalbord op de A10 zuid met opvallend bovenaan 'Groningen / Hengelo'. Twee doelen op één regel zie je in Nederland niet vaak, maar het kan zoals hier wel behoorlijk in de oppervlakte van het bord schelen ten opzichte van een aparte regel voor beide doelen.
Ik kwam er vanmiddag langs zonder de zon tegen te hebben en nu was duidelijk zichtbaar dat het deel met Groningen / Hengelo door middel van een strip op een ouder bord is geplaatst. Het is dus, eigenlijk weinig verrassend, geen nieuw bord, maar een anders ingericht bestaand bord.
boe! schreef: ma 18 mei 2026, 21:04
De wegindeling op de A27 tussen knooppunt Everdingen en Hagestein is aangepast. Er zijn nu permanent 3 doorgaande rijstroken. Dat was 3 bij een geopende spitsstrook en 2 bij een gesloten spitsstrook. De bewegwijzering is aangepast, al verwacht ik dat enkele borden nog geplaatst moeten worden.
Interessant. Ik zie trouwens dat Hendrik-Ido-Ambacht tegenwoordig ook voluit op de bewegwijzering staat. En met koppeltekens https://maps.app.goo.gl/5NT5UNgHeEPiKfK19
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Vaag kan ik me herinneren dat het vroeger vaker werd geschreven zoals in onderstaande SV still, maar het kan zijn dat ik alleen de uitzondering heb onthouden: https://maps.app.goo.gl/HzJuvyTrjWG9es6ZA
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Interessant. Ik zie trouwens dat Hendrik-Ido-Ambacht tegenwoordig ook voluit op de bewegwijzering staat. En met koppeltekens https://maps.app.goo.gl/5NT5UNgHeEPiKfK19
Oost-Maarland schrijf je ook met koppelteken. Het zijn van oorsprong twee losse dorpjes (Oost slaat in die geval dus niet op een windrichting). Bij tussenvoegsels (van, in, aan, de, het, etc) gebruiken we in Nederland geen koppelteken.
Vinny schreef: ma 25 mei 2026, 9:12
Vaag kan ik me herinneren dat het vroeger vaker werd geschreven zoals in onderstaande SV still, maar het kan zijn dat ik alleen de uitzondering heb onthouden: https://maps.app.goo.gl/HzJuvyTrjWG9es6ZA
Ik heb even rond gekeken op de streetviewbeelden uit 2009, en daar staat het bijna overal voluit. Jouw bord is de enige uitzondering die ik kon vinden. Nu helpt het natuurlijk ook dat Hendrik-Ido-Ambacht sowieso maar heel beperkt aangegeven staat.
Vinny schreef: ma 25 mei 2026, 9:12
Vaag kan ik me herinneren dat het vroeger vaker werd geschreven zoals in onderstaande SV still, maar het kan zijn dat ik alleen de uitzondering heb onthouden: https://maps.app.goo.gl/HzJuvyTrjWG9es6ZA
Ik heb even rond gekeken op de streetviewbeelden uit 2009, en daar staat het bijna overal voluit. Jouw bord is de enige uitzondering die ik kon vinden. Nu helpt het natuurlijk ook dat Hendrik-Ido-Ambacht sowieso maar heel beperkt aangegeven staat.
Het was tot ergens in de jaren ‘90 ook H.I.Ambacht op de snelweg. In elk geval op de A16. Maar dat is toen veranderd, omdat het te onduidelijk werd gevonden. Naar mijn mening terecht trouwens.
Tegenwoordig is het zeldzaam geworden, al komt het nog af en toe voor, zeker op fietsbewegwijzering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Rene schreef: zo 24 mei 2026, 23:13
Ja, het is gewoon dit bord maar aangepast:
Dan vind ik het wel grappig dat de ruiter Groningen nu dus een bovenste regel Groningen / Hengelo is geworden. Duidt dat op een ontwerpkeuze dat een combinatie van twee doelen op de bovenste regel beter wordt geacht voor de weggebruiker dan een ruiter? Of zie ik daar teveel in, en is het bovenal praktisch geweest?
Steptimer schreef: ma 25 mei 2026, 17:19
Ik ben benieuwd of dit bord ook aangepast zal worden?
Maasvlakte/Europoort
Middelburg/Brielle
Ik denk van niet. Middelburg is daar toegevoegd na de opening van de A24. Dat bord blijft zo tot het ooit vervangen moet worden. En dan is het met een nieuw paneel dat weer tig jaar mee moet logischer dat Middelburg een eigen regel krijgt.
Nog los van het feit dat er weinig reden is om nu een investering te doen om een ruiter te vervangen door een popnagel over de onderste regel, denk ik ook dat je wel een ontwerp-grens passeert wanneer je rechtdoorbord bestaat uit twee dubbele doelen. Zie daarover mijn eerdere post waarin ik feitelijk het oude Duitse systeem beschreef.
Wouter N14 schreef: ma 25 mei 2026, 17:36
Maar wel een spatieverschil, Groningen / Hengelo en Maasvlakte/Europoort
Met het aantal extra karakters benodigd voor de twee havendoelen plus het veerboot-symbooltje in de hoek is er ook niet echt plaats voor die spaties.
Hoe dan ook: ik stel me zo voor dat popnagelbordje met zo’n dubbel doel goedkoper is in materiaal, plaatsing en onderhoud dan een extra doel toevoegen met een ruiter. Dus ik kan me zo voorstellen dat we vaker gaan zien wat er nu bij Amsterdam verscheen wanneer er ergens in de levensduur van een rechtdoor-portaalbord een doel bij moet komen.
De grootste kostenposten: afzetting en arbeidsloon verschillen niet wezenlijk. Is dus lood om oud ijzer. Maar de kans dat een strip lelijk wordt gemonteerd is aanzienlijk groter dan dat een ruiter optisch lelijk uitkomt...
Een ruiter komt voor mij eigenlijk altijd onhandig uit, maar dat accepteer je ook meteen als onderdeel van het fenomeen ruiter. Met een strip zie je minder snel dat het een strip is, dus erger je je sneller als hij niet lekker zit.
Wat betreft kosten: ik denk me zo in dat een strip net wat sneller gaat, maar duidelijk niet genoeg om een echt verschil te maken.