Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
Dennal
- verkeersader
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Op de A67 zijn de borden Het Goor op Belgisch en Nederlands grondgebied vervangen als ook het servicebord Kempisch Bedrijvenpark.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
-
Chris
- Moderator
Zou dit bord intussen niet weg kunnen? Dit komt uit de tijd dat knooppunt Stelleplas niet bestond en je vanaf dit punt naar 's-Heer Arendskerke en Heinkenszand kon. Dat gaat nu via de A58 en dan de eerste afrit. Maar dat is inmiddels al bijna 11 jaar geleden, intussen zal dat bestemmingsverkeer toch wel gewend zijn aan de nieuwe situatie. De plaatsen zijn niet belangrijk genoeg om voor een knooppunt al te bewegwijzeren.

N62 Westerscheldetunnel 16 by European Roads, on Flickr

N62 Westerscheldetunnel 16 by European Roads, on Flickr
-
verfmeer95
- expressweg
-
Steptimer
- autoweg
Ik vermoed dat het bord zal blijven staan, maar dat het niet vervangen zal worden als het versleten is.
Ik ben eerlijk gezegd verbaasder dat 's-Heerenhoek bij knooppunt Stelleplas als semi hoofddoel op de borden staat (dat gaat verder dan een volgbord).
Een onbekend dorpje met 2000 inwoners zonder enig belang in het netwerk verdient deze status niet.
De eerste vermelding pas bij de afrit naar 's-Heerenhoek/Lewedorp lijkt mij logischer.
Ik ben eerlijk gezegd verbaasder dat 's-Heerenhoek bij knooppunt Stelleplas als semi hoofddoel op de borden staat (dat gaat verder dan een volgbord).
Een onbekend dorpje met 2000 inwoners zonder enig belang in het netwerk verdient deze status niet.
De eerste vermelding pas bij de afrit naar 's-Heerenhoek/Lewedorp lijkt mij logischer.
-
Widejo
- verkeersader
Dat is de eerste afrit na het knooppunt. En word als verwijzing gebruikt voor Havens Vlissingen-Oost, die ook nog voor de tunnel liggen.
Hamburg, meine Perle
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
De Zeeuwen onder ons begrijpen het bord wel.
In mijn optiek kan het ook weg.
In mijn optiek kan het ook weg.
-
Wouter N14
- Moderator
Ik neem aan dat het te maken heeft met de grootschalige reconstructies daar. Vroeger moest je voor de Sloeweg de afrit Heinkenszand af en dan linksaf over het verlengde van wat nu de N664 is. Die N664 en de Sloeweg zijn geknipt waarvoor KP Stelleplas in de plaats is gekomen.
Logischer zou zijn als de vermelding van 's-Heerenhoek daar een doorverwijzing was om geen onnodig verkeer op de N665-N667 te hebben, maar daarvoor ontbreekt een routebord bij de afrit Heinkenszand (N665).
Logischer zou zijn als de vermelding van 's-Heerenhoek daar een doorverwijzing was om geen onnodig verkeer op de N665-N667 te hebben, maar daarvoor ontbreekt een routebord bij de afrit Heinkenszand (N665).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Steptimer
- autoweg
^
Dat zou goed kunnen. Hoewel ik me afvraag of het wenselijk is om kleine onbekende dorpjes al in het hoofdwegennet te bewegwijzeren als hoofddoel.
Ik ken 's-Heerenhoek, maar een willigkeurig dorpje met 2000 in een andere provincie zou me niet veel zeggen (niet richtinggevend). En zou ik niet verwachten als hoofddoel bij een knooppunt.
Dat zou goed kunnen. Hoewel ik me afvraag of het wenselijk is om kleine onbekende dorpjes al in het hoofdwegennet te bewegwijzeren als hoofddoel.
Ik ken 's-Heerenhoek, maar een willigkeurig dorpje met 2000 in een andere provincie zou me niet veel zeggen (niet richtinggevend). En zou ik niet verwachten als hoofddoel bij een knooppunt.
-
Chris
- Moderator
Dat zal ongetwijfeld de reden zijn, maar inmiddels is dat meer dan 10 jaar geleden, dus verkeer dat de oude situatie gewend was, is inmiddels toch al lange tijd gewend (en onbekenden volgen het navigatiesysteem). Daarmee heb je zo'n onafgeschermde massieve mast in de berm staan. Ja het staat ongetwijfeld ook buiten de obstakelvrije zone, maar dat maakt het nog niet per se veilig, over nat gras glij je veel verder door dan enkel de obstakelvrije zone.Wouter N14 schreef: za 30 mei 2026, 15:30 Ik neem aan dat het te maken heeft met de grootschalige reconstructies daar. Vroeger moest je voor de Sloeweg de afrit Heinkenszand af en dan linksaf over het verlengde van wat nu de N664 is. Die N664 en de Sloeweg zijn geknipt waarvoor KP Stelleplas in de plaats is gekomen.
-
Wouter N14
- Moderator
Ik probeer alleen maar iets te verklaren, niet het te verdedigen 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Chris
- Moderator
-
Queue
- autoweg
Misschien staat het er (ook) omdat enkel de combinatie "Gent (TOL) / Terneuzen (TOL)" de suggestie zou wekken dat je onherroepelijk de tunnel in gaat.
-
Piles
- autoweg
-
Queue
- autoweg
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Er lopen twee discussies door elkaar:
- verwijzing van het kleine dorpje 's-Heerenhoek op de borden bij KP Stelleplas;
- verwijzing van 's-Heer Arendskerke en Heinkenszand op een servicebord bij KP Stelleplas omdat deze bestemmingen vroeger bereikbaar waren via de aansluiting die hier lag voordat deze werd omgebouwd naar knooppunt.
- verwijzing van het kleine dorpje 's-Heerenhoek op de borden bij KP Stelleplas;
- verwijzing van 's-Heer Arendskerke en Heinkenszand op een servicebord bij KP Stelleplas omdat deze bestemmingen vroeger bereikbaar waren via de aansluiting die hier lag voordat deze werd omgebouwd naar knooppunt.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
N7 Knooppunt Euvelgunne richting Bremen
Dit bord ...

... is aangepast.

(knipsel uit een dashcamvideo)
Dit bord ...

... is aangepast.

(knipsel uit een dashcamvideo)