Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Dennal
verkeersader
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal »

Op de A67 zijn de borden Het Goor op Belgisch en Nederlands grondgebied vervangen als ook het servicebord Kempisch Bedrijvenpark.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris »

Zou dit bord intussen niet weg kunnen? Dit komt uit de tijd dat knooppunt Stelleplas niet bestond en je vanaf dit punt naar 's-Heer Arendskerke en Heinkenszand kon. Dat gaat nu via de A58 en dan de eerste afrit. Maar dat is inmiddels al bijna 11 jaar geleden, intussen zal dat bestemmingsverkeer toch wel gewend zijn aan de nieuwe situatie. De plaatsen zijn niet belangrijk genoeg om voor een knooppunt al te bewegwijzeren.

Afbeelding
N62 Westerscheldetunnel 16 by European Roads, on Flickr
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4385
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 »

^^ Hoeveel kost het om het bord zo te laten staan? Als het aangereden wordt of om een andere reden vervangen moet worden wordt het waarschijnlijk niet teruggeplaatst, maar ik zie geen reden om het nu bewust te verwijderen. De borden die verkeer richting de veerboot Kruiningen-Perkpolder omleiden staan er ook nog steeds.
Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1248
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer »

Ik vermoed dat het bord zal blijven staan, maar dat het niet vervangen zal worden als het versleten is.

Ik ben eerlijk gezegd verbaasder dat 's-Heerenhoek bij knooppunt Stelleplas als semi hoofddoel op de borden staat (dat gaat verder dan een volgbord).
Een onbekend dorpje met 2000 inwoners zonder enig belang in het netwerk verdient deze status niet.
De eerste vermelding pas bij de afrit naar 's-Heerenhoek/Lewedorp lijkt mij logischer.
Widejo
verkeersader
Berichten: 777
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo »

^^
Dat is de eerste afrit na het knooppunt. En word als verwijzing gebruikt voor Havens Vlissingen-Oost, die ook nog voor de tunnel liggen.
Hamburg, meine Perle
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11461
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem »

De Zeeuwen onder ons begrijpen het bord wel.

In mijn optiek kan het ook weg.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 »

Ik neem aan dat het te maken heeft met de grootschalige reconstructies daar. Vroeger moest je voor de Sloeweg de afrit Heinkenszand af en dan linksaf over het verlengde van wat nu de N664 is. Die N664 en de Sloeweg zijn geknipt waarvoor KP Stelleplas in de plaats is gekomen.
Logischer zou zijn als de vermelding van 's-Heerenhoek daar een doorverwijzing was om geen onnodig verkeer op de N665-N667 te hebben, maar daarvoor ontbreekt een routebord bij de afrit Heinkenszand (N665).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1248
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer »

^
Dat zou goed kunnen. Hoewel ik me afvraag of het wenselijk is om kleine onbekende dorpjes al in het hoofdwegennet te bewegwijzeren als hoofddoel.
Ik ken 's-Heerenhoek, maar een willigkeurig dorpje met 2000 in een andere provincie zou me niet veel zeggen (niet richtinggevend). En zou ik niet verwachten als hoofddoel bij een knooppunt.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris »

Wouter N14 schreef: za 30 mei 2026, 15:30 Ik neem aan dat het te maken heeft met de grootschalige reconstructies daar. Vroeger moest je voor de Sloeweg de afrit Heinkenszand af en dan linksaf over het verlengde van wat nu de N664 is. Die N664 en de Sloeweg zijn geknipt waarvoor KP Stelleplas in de plaats is gekomen.
Dat zal ongetwijfeld de reden zijn, maar inmiddels is dat meer dan 10 jaar geleden, dus verkeer dat de oude situatie gewend was, is inmiddels toch al lange tijd gewend (en onbekenden volgen het navigatiesysteem). Daarmee heb je zo'n onafgeschermde massieve mast in de berm staan. Ja het staat ongetwijfeld ook buiten de obstakelvrije zone, maar dat maakt het nog niet per se veilig, over nat gras glij je veel verder door dan enkel de obstakelvrije zone.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 »

Ik probeer alleen maar iets te verklaren, niet het te verdedigen :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris »

Ja dat snap ik, het is geen aanval ;)
Queue
autoweg
Berichten: 1536
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Queue »

Misschien staat het er (ook) omdat enkel de combinatie "Gent (TOL) / Terneuzen (TOL)" de suggestie zou wekken dat je onherroepelijk de tunnel in gaat.
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Piles »

^^ dat is de andere kant op... ;)
Queue
autoweg
Berichten: 1536
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Queue »

^^ Het ging toch over de verwijzingen op Stelleplas?
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19184
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! »

^^ In de post van Chris gaat het over de N62 van Borssele naar knooppunt Stelleplas.
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36944
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene »

Er lopen twee discussies door elkaar:
- verwijzing van het kleine dorpje 's-Heerenhoek op de borden bij KP Stelleplas;
- verwijzing van 's-Heer Arendskerke en Heinkenszand op een servicebord bij KP Stelleplas omdat deze bestemmingen vroeger bereikbaar waren via de aansluiting die hier lag voordat deze werd omgebouwd naar knooppunt.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24150
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry »

harry schreef: ma 30 mar 2026, 13:31 Op de A28 ricting zuid heeft afrit 8a nieuwe borden.
Ook de voorgaande afrit heeft nieuwe borden. Zeewolde is toegevoegd.
Afbeelding
Voorheen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19184
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! »

N7 Knooppunt Euvelgunne richting Bremen

Dit bord ...
Afbeelding

... is aangepast.
Afbeelding
(knipsel uit een dashcamvideo)