https://maps.app.goo.gl/Sk2LW5RGV1CK4mps7
Je ziet het zeskantje trouwens soms op de gekste plekken terug op bestaande borden. Vaak ook helemaal niet.
Moderator: Moderatoren
Dat is geen klucht, dat is simpele realiteit die feitelijk al zo oud is als de eerste internationale verkeersverdragen. Eerst komen landen met hun eigen oplossingen voor een behoefte die opkomt in het verkeer. Dan erkennen ze dat internationale harmonisatie nodig is en schieten ze dingen in op de gebruikelijke internationale verkeersplatforms. En dat kost dan even, maar die harmonisatie zal er vroeg of laat wel komen. In de tussentijd is het goed mogelijk dat landen ook een beetje bij elkaar gaan shoppen - dat op die manier bijvoorbeeld het Franse systeem een beetje leidend gaat worden binnen Europa.Autostrada schreef: vr 26 jun 2026, 8:42 Persoonlijk vind ik het ook een klucht dat er in Europa weer allerlei brouwsels en probeersels op de borden komen.
Waarom geen eenduidig icoon dat aangeeft dat je er je auto kunt laden?
Wat is daar simpel aan? De kleur blauw noch de vorm van een zeshoek zegt ook maar iets over wat je er wel of niet kunt doen. En waterstof gaat nooit zo groot worden dat je het op deze manier moet compliceren.Rene schreef: do 25 jun 2026, 23:12 Een blauwe zeshoek rechtsbovenin is elektrisch, zo simpel is dat.
Rein schreef: vr 26 jun 2026, 9:49Zelfs als je dit laatste voorbeeld toelicht en ik vervolgens op de SV link kijk dan heb ik alsnog moeite om dat bord te interpreteren. Het is volledig contra-intuïtief, zelfs als je net drie seconden ervoor een toelichting hierop hebt gelezen. Het lijkt me duidelijk wat dan het effect is bij een weggebruiker die hier met 120 km/h nadert.
Het combineren van de icoontjes is de perfecte redenatie vanuit de benzine-rijder.Pino schreef: vr 26 jun 2026, 9:52 Verder trouwens volkomen met je eens over het gebruik van een pomp-symbool op plekken waar alleen geladen kan worden. Doe dan maar wat de Fransen doen, al werkt die Franse combinatie dan dus ook wel weer zo dat je feitelijk twee symbolen nodig hebt voor plekken die zowel laden als brandstof aanbieden.
Guilty as charged, namelijk benzine-rijder. Maar ik had met mijn vorige post niet meer in gedachten dan de vrij droge conclusie dat je over twee symbolen praat - en dan kun je de rest wel enigszins uittekenen vanuit een perspectief van schaarse ruimte op een bord, benodigd materiaal etc. Het was niet bedoeld om een stelling in te nemen.Autostrada schreef: vr 26 jun 2026, 11:00Het combineren van de icoontjes is de perfecte redenatie vanuit de benzine-rijder.Pino schreef: vr 26 jun 2026, 9:52 Verder trouwens volkomen met je eens over het gebruik van een pomp-symbool op plekken waar alleen geladen kan worden. Doe dan maar wat de Fransen doen, al werkt die Franse combinatie dan dus ook wel weer zo dat je feitelijk twee symbolen nodig hebt voor plekken die zowel laden als brandstof aanbieden.
[...]
Twee icoontjes is m.i. de enige manier.
De apps in de auto zijn, in mijn ervaring, erg goed. Maar de bewegwijzering is, ook in mijn ervaring, juist voor EV rijders cruciaal.Pino schreef: vr 26 jun 2026, 11:57 Daarnaast: juist doordat de EV-rijder zo goed moet opletten, plant die meestal ook beter vooruit en zijn apps (al dan niet ingebouwd in je EV) veel belangrijker. Dus je kunt wel zeggen dat de bewegwijzering niet aansluit op de behoeften van een EV-rijder, maar zullen diens apps niet vrijwel per definitie beter zijn dan wat bewegwijzering ooit kán aanbieden? En in hoeverre moet de bewegwijzering daarop aansluiten?
Ik vond dat best verwarrend. Twee of drie jaar terug zag ik dit bord: https://www.google.com/maps/@50.9395808 ... FQAw%3D%3Dpaolie schreef: do 25 jun 2026, 22:19Dat vroeg ik mij ook al vaker af. In Duitsland gebruiken ze precies hetzelfde symbool.
https://www.auto-medienportal.net/bild/ ... r-autobahn
Ik snap dat, maar belangrijker lijkt me niet dat perspectief, maar dat het eerste bord gewoon één gegeven niet heeft wat voor de EV-rijder wel belangrijk is. Want waar het erom gaat "kan ik dan hier laden", geeft de onderste regel [+EV] duidelijkheid. Die voldoende leesbaar is - misschien niet al op 200 meter van het bord, maar goed genoeg. Vergelijkbaar met de +GPL-regel die er ook staat en waar de weggebruikers die dat aangaat al sinds lang vóór de opkomst van navigatiesystemen vrij redelijk op gaan. Alleen zoals je al uitlegde wordt de keuze om hier wel of niet te laden óók gekleurd door de afstand naar de volgende laadmogelijkheid. En de "31 km" onder het tanksymbool vertelt je daarover helemaal niets. Laat staan de mogelijkheid dat er misschien zelfs wel eerder een laadpaal komt.Autostrada schreef: vr 26 jun 2026, 12:34 Overigens zie je al hoeveel minder duidelijk een geïntegreerd icoon werkt, ten opzichte van twee iconen. Vergelijk:
https://maps.app.goo.gl/oxw5Rbe9SKxLCaQ56
https://maps.app.goo.gl/n6QwjnKuqXPDMid77
Geloof me - met 130km/h is dit echt een wereld van verschil
De eerste is er neer gezet door de bril van een benzine rijder
De tweede snapt wat de EV rijder wil zien
Daar is het hele symbooltje dan nog blauw, maar in Duitsland staat er een zwart pompje voor en een blauw pompje achter. Net zo subtiel als vroeger het groene pompje om aan te geven dat er loodvrije benzine werd verkocht. Maar in Duitsland staan er twee pompjes, zwart en blauw, en moet je aan het blauwe pompje en de stekker aan het zwarte pompje maar afleiden dat het om laadpalen gaat, en geen brandstof.paolie schreef: vr 26 jun 2026, 13:04ja precies, het is mij dus ook al een keer overkomen. En in Nederland loop je bijvoorbeeld hier datzelfde risico:
https://maps.app.goo.gl/LKR5JzDrikfeSyzx5
Dat komt door het achterwege laten van een duidelijk onderscheid in de pictogrammen.paolie schreef: vr 26 jun 2026, 18:53het gaat om het omgekeerde. Het is nu voor de benzinerijder niet meer duidelijk of er getankt kan worden.
Ik heb zo het vermoeden dat die insteek totaal niet in de onderzoeken meegenomen is.
Het Duitse en Belgische symbool is inderdaad al helemaal lastig. Maar ook het Nederlandse. Er staat een symbool van een blauwe brandstofpomp, inclusief slang met vulpistool, en dan moet ik als weggebruiker maar snappen dat, omdat het blauw is, het juist géén brandstofpomp maar een laadpaal is? Mij ontgaat iedere logica.Coen Tunnel schreef: vr 26 jun 2026, 18:59Daar is het hele symbooltje dan nog blauw, maar in Duitsland staat er een zwart pompje voor en een blauw pompje achter. Net zo subtiel als vroeger het groene pompje om aan te geven dat er loodvrije benzine werd verkocht. Maar in Duitsland staan er twee pompjes, zwart en blauw, en moet je aan het blauwe pompje en de stekker aan het zwarte pompje maar afleiden dat het om laadpalen gaat, en geen brandstof.paolie schreef: vr 26 jun 2026, 13:04ja precies, het is mij dus ook al een keer overkomen. En in Nederland loop je bijvoorbeeld hier datzelfde risico:
https://maps.app.goo.gl/LKR5JzDrikfeSyzx5
En een apart veld voor waterstof, en eentje voor CNG/LNG, en nog een apart veld voor...nederland24 schreef: vr 26 jun 2026, 20:00 Gewoon een apart vlak voor een tankstation en een apart vlak voor een laadstation. Dat is veel overzichtelijker.
De blauwe schaduw staat alleen voor de verkrijgbaarheid van schonere energie, zonder specificatie. Dat was al in 2015 ingevoerd. Maar de electrische lobby vond dat onvoldoende.paolie schreef: vr 26 jun 2026, 20:11 Maar ook het Nederlandse. Er staat een symbool van een blauwe brandstofpomp, inclusief slang met vulpistool, en dan moet ik als weggebruiker maar snappen dat, omdat het blauw is, het juist géén brandstofpomp maar een laadpaal is? Mij ontgaat iedere logica.
Voor electrische rijders is het volgens mij belangrijker om nauwgezet hun route te plannen omdat de actieradius vaak wat beperkt is en de mogelijkheden om bij te laden in sommige gebieden ook te wensen overlaat.paolie schreef: za 27 jun 2026, 0:06Ik snap hoe het werkt voor de elektrische lader. Maar die doelgroep ben ik niet. Ik ben benzinerijder. Dáár zit mijn probleem. Ik rij verzorgingsplaatsen op in Nederland, Duitsland en België omdat ik een tankstationsymbool gezien heb, en dan blijkt er helemaal geen tankstation te zijn. Alleen maar wat laadpalen.
In Nederland is het beleid om VZPs zonder voorzieningen te sluiten, maar langs sommige routes zijn er nog redelijk wat. In het buitenland zijn VZPs zonder tankstation echter wel veel gebruikelijker. Daar is duidelijkheid nog wat belangrijker. Dit soort beslissingen (WC, pauze, shop, tanken) is juist bij uitstek iets wat je niet neemt enkel op basis van een navigatiesysteem.Vinny schreef: za 27 jun 2026, 10:37 Tegenwoordig valt me op dat de meeste rustplaatsen langs snelwegen wel een volledig voorzieningenaanbod hebben, dus als het dat niet is, is het bijzonder.
Ik denk inderdaad dat een blauwe schaduw op een zwart symbool beter werkt voor een tankstation met laadmogelijkheid dan het Franse zwarte symbool met een +[EV-symbool] eronder.Rene schreef: vr 26 jun 2026, 23:51 Geen extra pictogramvelden, geen kleinere pictogrammen, en niet hoeven te turen naar miniscule onderdelen van een pictogram. Wie elektrisch wil laden hoeft op afstand maar te scannen of er rechtsboven de schaduwzuil een teken staat. That's it.