Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
sanderl
- autoweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Ja dat is de overgangsfase waar we in zitten. Uiteindelijk is laden het enige wat overblijft. Brandstof zal een niche worden voor oldtimers, waar dan een speciale aanduiding voor moet komen. Al betwijfel ik of dat langs snelwegen aangeboden gaat worden.
Overigens vind ik de symbolen en systematiek die RWS heeft gekozen zeer onduidelijk. Het is totaal niet intuïtief en geeft dus ook nog verwarring bij brandstofrijders zoals ik hier lees. Ik verbaas me ook over het feit een een tweede pictogram blijkbaar te duur zou zijn, terwijl gelijktijdig er wel hele rijen doelen op borden staan die echt wel een tandje minder hadden gekund.
Overigens vind ik de symbolen en systematiek die RWS heeft gekozen zeer onduidelijk. Het is totaal niet intuïtief en geeft dus ook nog verwarring bij brandstofrijders zoals ik hier lees. Ik verbaas me ook over het feit een een tweede pictogram blijkbaar te duur zou zijn, terwijl gelijktijdig er wel hele rijen doelen op borden staan die echt wel een tandje minder hadden gekund.
-
paolie
- expressweg
Ik zou dat symbool het liefste ook op de bewegwijzering terug zien. En dan altijd als apart symbool. Bij ruimtegebrek zou je wellicht in versmalde versie het reguliere tanksymbool en dit symbool in één pictogram naast elkaar kunnen afbeelden, beetje vergelijkbaar met het mannetje en vrouwtje bij het toiletsymbool.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
*mompelt iets over horizontaal gestileerd Frans symbool*
-
paolie
- expressweg
-
Wouter N14
- Moderator
Bord E8c is dat, en dat moet je inderdaad niet op bww gebruiken. Gewoon het onderste symbooltje in het zwart op een wit vierkantje.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Chris
- Moderator
Ik snap überhaupt niet waarom het laadpuntsymbool per se op dat van een tankstation moet lijken in diverse landen.
Het Franse symbooltje is veel duidelijker. Zowel een EV als ICE-rijder zal dit niet verwarren met een tankstation.

Het Franse symbooltje is veel duidelijker. Zowel een EV als ICE-rijder zal dit niet verwarren met een tankstation.

-
Wouter N14
- Moderator
Relevanter is meer de vraag hoe je vrachtwagenladers aanduidt. Dat kan met het symbooltje van E8c gekoppeld met een vrachtwagentje, maar dat vraagt wel ruimte natuurlijk.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
In Nederland zou je bij een zwarte zuil altijd brandstof moeten kunnen tanken. Andere landen ? Tja, ik weet niet hoe goed die zich houden aan de bordencode van het Verdrag van Wenen...paolie schreef: za 27 jun 2026, 0:06Ik snap hoe het werkt voor de elektrische lader. Maar die doelgroep ben ik niet. Ik ben benzinerijder. Dáár zit mijn probleem. Ik rij verzorgingsplaatsen op in Nederland, Duitsland en België omdat ik een tankstationsymbool gezien heb, en dan blijkt er helemaal geen tankstation te zijn. Alleen maar wat laadpalen.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
-
wegenfreak23
- zandpaadje
Op de A4 bij KP Zoomland ri Antwerpen zijn de pijlen nu vervangen (gepopnageld). De afvallende rijstrook word nu aangekondigd met een verdrijfpijl (als voor NBA) en op het beslispunt is nog maar 1 rechtdoorpijl over.
-
Wouter N14
- Moderator
Bijzonder, op andere locaties wordt een staande pijl gebruik vergelijkbaar met de pijl van bord
En dit bord heeft dus geen linkerpijl meer?
https://maps.app.goo.gl/A5cE3uBhDDgctesj8
-
wegenfreak23
- zandpaadje
Bij het tweede bord is er nog maar 1 pijl rechtdoor in het midden. Wegnummers zijn daardoor ook gepopnageld. Als ik binnenkort in de buurt ben zal ik proberen foto’s te maken.
-
wegenfreak23
- zandpaadje
-
Thom
- verkeersader
Laatst gewijzigd door Thom op zo 28 jun 2026, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Kennelijk moest daarvoor ook de rechterpijl verschuiven. Voor een evenwichtig beeld? (Het linkerbord lijkt verschoven te zijn.)
Oud:
- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Eigenlijk komt de oude situatie weer terug: zo stond het in old school aangegeven:
https://maps.app.goo.gl/riHC6cKTf4PAYiZa9
Het blijft een verwarrend punt, het is voor je idee toch een doorgaande weg; maar daar kan de ontwerper van de bewegwijzering natuurlijk weinig aan doen.
https://maps.app.goo.gl/riHC6cKTf4PAYiZa9
Het blijft een verwarrend punt, het is voor je idee toch een doorgaande weg; maar daar kan de ontwerper van de bewegwijzering natuurlijk weinig aan doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
verfmeer95
- expressweg
Als je dit nieuw zou ontwerpen zou je de linkerrijstrook 1 a 2 km verder laten afvallen, zodat er altijd 2 doorgaande rijstroken op de A4 beschikbaar zijn. Maar met de bouw van knooppunt Zoomland is daar geen rekening mee gehouden. Het enige wat we nu kunnen doen is dat ooit besloten wordt om de A4/A58 naar 2x3 rijstroken te verbreden en er dan een nieuw viaduct komt.
-
Thom
- verkeersader
-
Autostrada
- autoweg
Als ik naar luchtfoto’s kijk lijkt het inderdaad dat er wel 4 rijstroken moeten passen richting het zuiden vanaf Zoomland (door het opgeven van de vluchtstrook).Thom schreef: wo 01 jul 2026, 0:22Volgens mij is er bij de bouw van knooppunt Zoomland wel rekening mee gehouden. Het viaduct van de A4 over de A58 heeft ruimte voor een 4+2 configuratie. Pas daarna wordt het lastig inpassen in de bosrijke omgeving, viaduct Holleweg en de bebouwing dicht bij de snelweg.
Heel ver kom je echter niet, ten zuiden van de aansluiting Bergen op Zoom (28) is het viaduct over de Balsedreef al volledig benut.
https://maps.app.goo.gl/aZtFc4C1PAYyoimt9
Vanaf dat punt kan het weer ingepast worden door de vluchtstrook op te geven, maar de ruimte onder het kunstwerk van de Huijbersebaan is weer volledig benut https://maps.app.goo.gl/XUqC4thNpTTpPNfVA
Verder richting Markiezaat kun je dan binnen de bestaande verharding verbreden naar 2x3, door het opgeven van de vluchtstrook.
Al met al dus ‘slechts’ 2 kunstwerken die je moet vervangen, als je tenminste de vluchtstrook wilt opgeven.
-
verfmeer95
- expressweg
Waar zien jullie de ruimte voor een vierde rijstrook op het viaduct in KP Zoomland? Want ik zie het vanaf hier echt niet. De redresseerstroken links en rechts zijn naar mijn inziens niet breed genoeg om er een extra rijstrook van te maken.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De ruimte zit dan ook op de andere rijbaan: er zal dan wat verschoven moeten worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
verfmeer95
- expressweg
Kan dat zomaar? Vanaf de onderkant lijken het wel echt twee losse viaducten te zijn: https://maps.app.goo.gl/T9LWw3uL7R4NMF9b9
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bij onze Vlaamse vrienden hebben ze op de bewegwijzering van VZP's een apart pictogram voor de laadpaal in het blauw en een pictogram voor brandstofpompen in het zwart. Duidelijker kan haast niet.Rene schreef: za 27 jun 2026, 17:57In Nederland zou je bij een zwarte zuil altijd brandstof moeten kunnen tanken. Andere landen ? Tja, ik weet niet hoe goed die zich houden aan de bordencode van het Verdrag van Wenen...paolie schreef: za 27 jun 2026, 0:06Ik snap hoe het werkt voor de elektrische lader. Maar die doelgroep ben ik niet. Ik ben benzinerijder. Dáár zit mijn probleem. Ik rij verzorgingsplaatsen op in Nederland, Duitsland en België omdat ik een tankstationsymbool gezien heb, en dan blijkt er helemaal geen tankstation te zijn. Alleen maar wat laadpalen.
-
paolie
- expressweg

Bij deze vzp kun je dus alleen elektrisch laden. Hier kun je geen brandstof tanken
-
Steyn_E
- autoweg
Inderdaad, dit bord verwijst niet naar de VZP aan de Nederlandse zijde van de grens (waar inderdaad brandstof en elektra verkrijgbaar is) maar naar het nieuwe laadplein op de voormalige grenspost (nu vrachtwagenparkeerplaats). Maar als je het symbool ziet verwacht je eigenlijk een tankstation.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Nu ik het nieuwe vorkbord op de foto heb, valt me op dat de afritnaam ontbreekt in de rechtdoor-richting.
De afrit heet "Amersfoort-Vathorst", ook op de splinternieuwe borden. Maar op het vorkbord staat alleen Nijkerk-Zuid.
Kennelijk een bezuiniging op bordruimte, die zorgt dat er van het systeem wordt afgeweken. Dat is op de A28 Zwolle-Amersfoort trouwens niet ongebruikelijk...

wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ik had gisteren eindelijk eens de gelegenheid de wisselbaan van A9 (Amstelveen) naar A6 (Almere) te nemen.
En dus ook deze foto's aan mijn verzameling toe te voegen:

Om de een of andere reden lijkt die pijl erg groot...
En dus ook deze foto's aan mijn verzameling toe te voegen:

Om de een of andere reden lijkt die pijl erg groot...
--Harry.
--Harry.
-
Wouter N14
- Moderator
Er hoeft toch geen "wisselbaan" bij te staan?
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ongeveer zoals men in Amerika "Express lane" bewegwijzert.
--Harry.
--Harry.