Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » ma 13 mar 2017, 13:33

De bewegwijzering van de landen die je hier noemt, zijn al wat langer geleden opgesteld dan het NBA, dat heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat met voortschrijdend inzicht de grijze onderwerpen gedetailleerder zijn uitgewerkt.
Het NBA is min of meer overgenomen van de Duitse bewegwijzering. Dan zou ik toch verwachten dat met de lange geschiedenis van de bewegwijzering daar in Duitsland, ook de grijze onderwerpen die daar inmiddels zijn uitgewerkt, door Nederland zijn overgenomen, en dat er een Nederlands sausje over is gegaan. M.a.w. ik had verwacht dat Nederland al wat verder zou zijn met dit soort onderwerpen, omdat de grijze onderwerpen al veelvuldig in het buitenland zijn voorgekomen en je als Nederland daar van kan leren.

Of het moet zo zijn dat we in Nederland het wiel opnieuw uit aan het vinden zijn...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » ma 13 mar 2017, 13:54

^^ Het wiel opnieuw uitvinden is niet voor niets een Nederlandse uitdrukking.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 mar 2017, 14:26

Nederland had, net als de meeste landen, een zorgvuldig uitgewerkt en verregaand vastgelegd ontwerp voor (snelweg)bewegwijzering. Uiteraard had het zijn tekortkomingen, geen enkel systeem is immers perfect, maar die waren met weinig moeite op te lossen door bijvoorbeeld wat Duitse elementen toe te voegen: het introduceren van taper-pijlen en dientengevolge de overige pijlen omdraaien, van knooppuntsymbolen en van een netwerkbenadering voor doelen in plaats van starre, routegebonden doelen. Maar helaas hebben we het voor elkaar gekregen vrijwel al het goede van het oude Nederlandse systeem weg te gooien en de Duitse elementen te veel op een eigen manier te willen toepassen zodat ze onvoldoende uit de verf komen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 mar 2017, 14:33

Wesso schreef:Het wiel opnieuw uitvinden is niet voor niets een Nederlandse uitdrukking.
Het is ook Frans, Duits en Engels, in ieder geval.

En graag eens met Wouter en Mavas. In plaats van een systeem volledig over te nemen of het bestaande systeem met een paar elementen uit te breiden, moesten we ons laten inspireren door iets systeemvreemds maar daar weer allemaal features in stoppen en weglaten. Voor een deel met heel goede bedoelingen -ik vind Duitsland bijvoorbeeld bepaald niet perfect met afritnummers- maar het heeft wel een spel op de wagen gezet waardoor we eerst een paar jaar tegen kinderziektes zijn aangelopen en nu nog steeds gebreken kennen (met name omtrent gebruik van bordruimte). En waarin de gebruikers van de richtlijnen moeten opereren op een systeem dat te ver af zit van zowel de oude bewegwijzering als van systemen in nabije buitenlanden, zodat er te weinig inspiratie kan worden gezocht in het buitenland. En waarin dat overigens ook wordt nagelaten wanneer het wél mogelijk zou zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 mar 2017, 14:44

Pino schreef:In plaats van een systeem volledig over te nemen of het bestaande systeem met een paar elementen uit te breiden, moesten we ons laten inspireren door iets systeemvreemds maar daar weer allemaal features in stoppen en weglaten. Voor een deel met heel goede bedoelingen -
En dat is nog tot daar aan toe. Maar hetgeen dat bedacht is, is vervolgens onvoldoende uitgewerkt, niet vertaald in duidelijke voorwaarden, afspraken en uitgangspunten en onvoldoende bruikbaar en universeel uitgerold met teveel ruimte en vrijheid voor lokale variaties - al dan niet noodgedwongen omdat het bedachte er niet in voorziet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 mar 2017, 14:59

^^ Ik ken dit als een standaard valkuil waar het gaat om ICT-systemen. Bedrijven die willen werken met een bekend software-pakket, maar dat dan weer helemaal getailord willen hebben om te zorgen dat het perfect past binnen de omgeving van het eigen bedrijf. Wanneer het aangepaste pakket na lang testen klaar is, is de basis alweer behoorlijk door-ontwikkeld, maar op die verbeteringen kan het aangepaste pakket nauwelijks meeliften. Laat staan dat je automatisch meelift op updates aan het basispakket. Kortom, je start met software die al verouderd is wanneer hij voor het eerst kan worden gebruikt en je achterstand op gebruikers van het reguliere pakket zal behoorlijk snel oplopen.

Anders gezegd, we hadden gewoon het off-the-shelf pakket genaamd Richtlinien für die wegweisende Beschilderung auf Autobahnen 2000 moeten pakken en daar misschien een paar add-ons op moeten installeren, in plaats van zelf een fantastisch systeem te willen maken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 mar 2017, 15:05

Eens, maar ik had liever het oorspronkelijke ANWB-design vastgehouden en daarin een paar elementen vervangen. Dan is de basis in elk geval goed en hoef je bijvoorbeeld ook geen discussies te voeren over de absolute basics als nummerschildjes, lettergroottes biezen e.d. Verder vraag ik mij af in hoeverre NBA is getoetst aan begrijpelijkheid voor de gebruikers, anders dan de proef bij Velperbroek (van alweer 10 jaar geleden :o ).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 mar 2017, 15:23

Wouter N14 schreef:Dan is de basis in elk geval goed en hoef je bijvoorbeeld ook geen discussies te voeren over de absolute basics als nummerschildjes, lettergroottes biezen e.d.
Met een complete kopie van de RWBA hadden die discussies natuurlijk ook achterwege kunnen blijven. Met mogelijk als uitzondering de vraag of de Nederlandse schildjes (tot aan de s-spoel aan toe) bruikbaar zijn in dezelfde dimensies als Duitse A- en B-schildjes.

Mijn eigen inschatting is dat het basis-pakket ANWB teveel wijzigingen nodig had om nog bruikbaar te zijn voor een make-over. Al hangt die vraag natuurlijk sterk samen met de voorvraag wat je nu precies wilde bereiken (kiezen uit portalen in lijn brengen met nieuwere vormen van rijstrook-indeling, netwerkbenadering, ladingen wit op de borden aanpakken, afritnummers integreren etc).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 mar 2017, 15:52

Dat is ook zo. Het lijkt mij sowieso lastig bepalen wat het beste uitgangspunt zou zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 13 mar 2017, 20:13

Het bord bij knooppunt Zurich is niet alleen fout, het is superfout. Als het volgens de richtlijnen geplaatst is dan moeten de richtlijnen worden aangepast, als het niet volgens de richtlijnen geplaatst is dan moet het bord onmiddellijk worden vervangen door een bord waar de N 31 ook opstaat. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 13 mar 2017, 20:14

Wouter N14 schreef:Dat is ook zo. Het lijkt mij sowieso lastig bepalen wat het beste uitgangspunt zou zijn.
Het is heel simpel. De wegwijzers moeten het wegnummer aangeven van de weg waar je op dat moment op rijdt. Eénduidig, helder, consequent.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 mar 2017, 21:09

Als dát je enige uitgangspunt is voor bewegwijzering, mag ik je Australië aanraden: nieuwe wegnummers zijn vaak op de meest onmogelijke manier bijgeplakt op borden -vooral Queensland kan er wat van- maar met een correct nummer op een verder enorm slecht ingedeeld bord is Ome Vinny tevreden. Is dat een "Als je haar maar goed zit" of "In Friesland leer je vrij snel om met weinig tevreden te zijn"?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 mar 2017, 21:23

Spanje is dan ook leuk met al die bingokaarten :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 13 mar 2017, 23:03

Pino schreef:Als dát je enige uitgangspunt is voor bewegwijzering
Volgens mij zijn daar andere topics voor ;)
SPOILER: TOON

Misschien ten overvloede, maar volgens mij heb ik de afgelopen jaren op het forum toch ook wel in de bewegwijzeringsdraad gepost wat ik verder van de bewegwijzering vind...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 mar 2017, 23:33

Wouter N14 schreef:Spanje is dan ook leuk met al die bingokaarten :roll:
Wat in de praktijk alleen rond grote steden voorkomt en waar het ook dan door de lay-out nog steeds duidelijk is op welke weg je rijdt en welke wegnummers indirect zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 14 mar 2017, 8:49

^^ Het ging mij er om dat enkel en alleen het vermelden van alle wegnummers niet persé leidt tot eenduidige, heldere, consequente bewegwijzering zoals Vinny stelt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » di 14 mar 2017, 20:45

Een ringweg als samenvattend wegnummer aangeven, dan heb je de andere wegnummers niet meer nodig :)

Er zijn maar bijzonder weinig plaatsen in Nederland waar een bingokaart komt te hangen. Alleen als er te veel E nummers in elkaar overlopen en daar bestaat een prachtige old-school oplossing voor: ruiters. :yes:

Op de N 31 is daar totaal geen sprake van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » wo 15 mar 2017, 10:38

^^ Wat dan wel kan betekenen dat doorlopende N- of A-nummers onderbroken worden. Lijkt me ook weer niet handig.
In mijn optiek komen er in Nederland zo min mogelijk A- en N-nummers die zo min mogelijk wisselen.

Ik ben wel benieuwd of de huidige nummering in Nederland lang zal blijven bestaan in de huidige vorm. Het is er eigenlijk pas vanaf de jaren 70/80 gekomen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 mar 2017, 15:22

Grootschalige en complete omnummeringsoperaties van het hoofdwegennet zijn er in de meeste Europese landen niet geweest in de afgelopen jaren. Eigenlijk vooral in nieuw ontstane landen, zoals de landen van de voormalige Sovjet-Unie, Joegoslavië en Tsjecho-Slowakije.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 15 mar 2017, 16:23

^^ Wat voor een deel ook landen waren waar de wegnummers toch al behoorlijk beperkt stonden aangegeven, waardoor de kans op verwarring door oude en nieuwe nummers door elkaar relatief beperkt was. Voor de invoering van ladingen provinciale wegnummers in Spanje geldt hetzelfde, want dat waren wegen die vaker niet dan wel een bewegwijzerd nummer hadden. Resteren de grote decentralisatierondes van Frankrijk en Italië - een chaos die je nu niet echt happig maakt op een omnummeringsoperatie in Nederland. Hoewel er best wel ruimte zou bestaan voor verbetering en ik voorzie dat naarmate mensen meer gebruik gaan maken van navigatiesystemen, er meer behoefte zal bestaan aan routebevestiging die wordt gegeven met wegnummers.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » wo 15 mar 2017, 18:26

Dat afstandenbord na afrit Kimswerd had zo beter uit de verf gekomen:

Afbeelding

:KP: symbool i.p.v. Dreieck dan en "Zurich" erachter.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 15 mar 2017, 19:34

Pino schreef:Resteren de grote decentralisatierondes van Frankrijk en Italië - een chaos die je nu niet echt happig maakt op een omnummeringsoperatie in Nederland.
De grote decentralisatie van 1993 heeft in Nederland niet tot een chaos geleid in de routenummering. België heeft haar wegen in 1985 hernummerd, maar daarbij is het wegbeheer niet gedecentraliseerd (dat was pas wat jaren later gebeurd).

Op beperkte schaal zullen omnummeringen wel plaats blijven vinden, maar grootschalig vermoed ik niet dat er veel veranderd. De A wegen kunnen wat mij betreft blijven zoals ze nu zijn. Bij de provinciale N wegen zie ik wel meer nood om tot hernummering over te gaan in sommige gebieden. Ik noem de regio Gouda waar de huidige nummering niet heel erg klantvriendelijk meer is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 15 mar 2017, 22:10

Vinny schreef:
Pino schreef:Resteren de grote decentralisatierondes van Frankrijk en Italië - een chaos die je nu niet echt happig maakt op een omnummeringsoperatie in Nederland.
De grote decentralisatie van 1993 heeft in Nederland niet tot een chaos geleid in de routenummering.
Niet dat ik me herinner, nee. Ze pakten het rustig route voor route aan, en het was met de lengte van de routes ook wel goed te doen om vrij snel één complete route aan te pakken, en dan weer met een andere route verder te gaan wanneer dat uitkwam. Zo superveel wegen veranderden toen ook weer niet van N-nummer. Maar het was natuurlijk ook een heel andere tijd. Geen navigatiesystemen of kaarten-websites die moesten worden bijgewerkt, terwijl en geen internet waar mensen met nummer-fetisj konden klagen dat de nummers op hun nieuwste nog niet op de borden stonden. Laat staan een forum waar uitgebreid werd gediscussieerd over het wel en wee van de invoering.
Op beperkte schaal zullen omnummeringen wel plaats blijven vinden, maar grootschalig vermoed ik niet dat er veel veranderd. De A wegen kunnen wat mij betreft blijven zoals ze nu zijn. Bij de provinciale N wegen zie ik wel meer nood om tot hernummering over te gaan in sommige gebieden. Ik noem de regio Gouda waar de huidige nummering niet heel erg klantvriendelijk meer is.
Idealiter zou ik de 100 belangrijkste wegen van het land ook allemaal een nummer onder 100 geven, onafhankelijk van wegbeheer. Ook een vorm van klantvriendelijkheid, waarbij je dan meteen een paar gebroken rijkswegen (A58 en A59, wellicht ook A4) in stukjes zou kunnen hakken. Maar zo'n grootschalige move zie ik er niet van komen; teveel gedoe. In individuele regio's kunnen makkelijker slagen worden geslagen, maar dat zal bijna onvermijdelijk dan in het driecijferige segment zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 15 mar 2017, 22:13

^^ Dat laatste lijkt mij geen goed idee. "Belangrijke routes" zijn niet bepaald een star iets, er komen nieuwe verbindingen bij een "niet-belangrijke" kunnen gepromoveerd worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 15 mar 2017, 22:17

Vinny schreef:De grote decentralisatie van 1993 heeft in Nederland niet tot een chaos geleid in de routenummering.
Dan even afgezien van rare wegnummerovergangen N348/N48, N340/N34, N381/N31 e.d.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 15 mar 2017, 22:27

Wouter N14 schreef:Dat laatste lijkt mij geen goed idee. "Belangrijke routes" zijn niet bepaald een star iets, er komen nieuwe verbindingen bij een "niet-belangrijke" kunnen gepromoveerd worden.
Nou goed, dan bouw je wat vrije ruimte in. Snap op zich wel wat je bedoelt, als je bijvoorbeeld kijkt naar de Britse "F99" die thans wegnummers bevat met gering belang terwijl je in het driecijferige segment een aantal hoofdroutes hebt zitten (vgl. A303 vs A30 als hoofdroute tussen London en het Zuidwesten).

Maar zij hébben tenminste een F99, wat voor weggebruikers toch wel makkelijker is om te onthouden en om belang te zien. En ik zie het Nederlandse wegennet niet zo'n evolutie meer doormaken. Je kunt reserveren voor wat projecten die al sinds de jaren '60 op de plank liggen, voor zover die niet zouden kunnen werken als verlenging van een bestaand nummer. En natuurlijk zie ik zo'n top 100 niet als een ding dat ieder jaar opnieuw gemeten zou moeten worden waarbij wegen kunnen degraderen. Zie het vooral als uiting dat het zonde is geweest om zoveel wegen uit het tweecijferige segment te halen, waar het voor weggebruikers eerder handig was geweest eens wat belangrijke driecijferige nummers te upgraden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 15 mar 2017, 22:36

^^ Men vond het in 1993 handig:
1. Belangrijke wegen zijn van het Rijk, want anders zijn ze niet belangrijk. Dan hadden ze bij de Grote Wegenruil bij een andere beheerder moeten terechtkomen.
2. Rijkswegen hebben nummers < 100, andere wegen niet (er waren tijdelijke uitzonderingen zoals N265).
Verder vond men het ook handig:
3. Wegen veranderen niet meer van nummer, ook al verandert hun belangrijkheid.

Met regel 3 hebben we dus de upgrades van N470 e.d. gekregen, en de downgrade van de N380. En later de beheerwisselingen van N34, N69 e.a.
Regel 3 is al diverse malen geschonden, zoals na de opening van de N62 in Zeeland.

Ikzelf vind regel 3 ook handig, vooral voor de weggebruiker. Maar misschien is een herziening na 25 jaar ook wel handig...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 15 mar 2017, 23:05

harry schreef:1. Belangrijke wegen zijn van het Rijk, want anders zijn ze niet belangrijk. Dan hadden ze bij de Grote Wegenruil bij een andere beheerder moeten terechtkomen.
Alsof je alleen Belangrijk en Niet-Belangrijk hebt ... Prima dat het Rijk de circa 50 belangrijkste wegen in beheer heeft genomen/gehouden, maar evenmin als die eerste vijftig even belangrijk zijn kun je ook eenvoudig een vijftigtal wegen identificeren die in hun belang kort onder dat Rijks-hoofdwegennet zitten, maar boven your average provinciale weg.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 15 mar 2017, 23:50

Pino schreef:Alsof je alleen Belangrijk en Niet-Belangrijk hebt ...
OK, er waren in 1993 drie categorieën. 1-99, 175-399 en 400-999.
Misschien waren er toen al verschillen in "belangrijkheid" binnen de reeks 175-399, maar men vond ze in ieder geval niet belangrijk genoeg voor het Rijk.
In 2017 hadden we de super-provinciewegen wellicht een 2-cijferig nummer gegeven, maar dat speelde in 1993 nog niet zo, denk ik.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » do 16 mar 2017, 9:45

Kennelijk is er in 1993 een scheiding gekomen tussen belangrijk en niet-belangrijk en dan ingedeeld naar wegbeheerder.
Mijns inziens had dat belangrijk en niet-belangrijk moeten zijn voor de weggebruiker.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie