Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
DV beleid is er ook sinds jaar en dag. Verschillende inzichten door de jaren heen. Lost zich ook wel vanzelf op zeker? 

-
- Wegnummerfotograaf
Wellicht helpt het om éven verder terug te lezen...GuteFahrt schreef:Doet me weer eens denken aan Oldenburg volg Bremen en Bremen route Oldenburg...of is dat niet meer (en zo was het toch?)
Coen Tunnel op de vorige pagina schreef:Op de A7 heb je ook zo'n idiote situatie met volgborden rondZuidbroek. Vlak voor
Zuidbroek: 'Oldenburg volg Bremen'. Paar borden met Bremen volgen. Vlak na
Zuidbroek: 'Bremen volg Oldenburg'.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
OpRobbert297 schreef:Ik doelde op het idee van BHJ om volgborden te plaatsen, waarop ik als reactie had om dan gelijk de afstandenborden te vervangen in plaats van de volgborden (als die er al zouden komen).

Op de routebevestigingsborden na

Code: Selecteer alles
[A28]
Groningen 184
Zwolle 83
Amersfoort 18
Zeist-Oost 5
--------------
Hengelo 119

Als je de routebevestigingsborden wilt veranderen, dan zul je na

Alternatief gezien kun je na

Groningen
volg [A28]
Zwolle

Zwolle
volg [A28]
Groningen
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- 2x2 autosnelweg
Kan zijn, maar dat Oldenburg volg Bremen staat niet op de site. Vandaar niet alleen het noemen, maar ook de vraag hoe het er daar nu voor staat..harry schreef:Wellicht helpt het om éven verder terug te lezen...GuteFahrt schreef:Doet me weer eens denken aan Oldenburg volg Bremen en Bremen route Oldenburg...of is dat niet meer (en zo was het toch?)
Coen Tunnel op de vorige pagina schreef:Op de A7 heb je ook zo'n idiote situatie met volgborden rondZuidbroek. Vlak voor
Zuidbroek: 'Oldenburg volg Bremen'. Paar borden met Bremen volgen. Vlak na
Zuidbroek: 'Bremen volg Oldenburg'.
Daarbij komt nog, dat die Oldenburg volg Bremen volgens mij ondanks dat ik 'm niet kan zien 'gewoon' onderdeel van NBA is. Getuige de andere doelenborden met "Bad" ervoor als het Nieuweschans betreft inclusief de afbreking die er nog voor staan.
Vandaar ook nog de vraag die ook onderdeel was van de reactie. Wat wil men daarmee bereiken....zie ik niet terug in de quote....

Juist ja. Ook een zeer nuttige bijdrage.harry schreef:Inderdaad. Kastje volg Muur, Muur volg Kastje.mhkamp schreef:Volg dit, volg dat.
-
- polderweggetje
Wat mij betreft, zijn twee van de grootste problemen van NBA dat ze zijn begonnen voordat er een duidelijke richtlijn lag (heel Nederland ziet Jaarbeurs in zwart op wit staan, omdat iedereen daar wel eens langsrijdt, maar moet voor de RAI, Brabanthallen, Ahoy en MECC ineens naar een service bord gaan kijken. Andere punt is dat er bij het ontwerpen van nieuwe borden is gedecentraliseerd. Beter was het geweest als er gewoon een commissie van een man of vijf zou zijn die alle nieuwe borden ontwerpt. Alleen dan krijg je consistentie en ons land is er klein genoeg voor.Coen Tunnel schreef:NBA is er nu iets meer dan 10 jaar. En nog steeds is een groot deel van de borden langs de snelweg geen NBA. En binnen de NBA-borden zitten al zoveel inconsequenties. Zelfs op recent geplaatste borden.Snelwegfreak schreef:De praktijk is helaas anders: verschillende inzichten door de jaren heen. Daar doe je weinig aan. Dat lost zichzelf op: hoef je niet een hoop geen nieuwe borden voor te plaatsen.
Dan kun je zeggen dat zich dat vanzelf oplost, maar in het huidige tempo lijkt het mij weinig realistisch dat er voor 2030-2035 een consequente uitvoering van de bewegwijzering zal zijn.
-
- verkeersader
De fouten omtrent toepassing van netwerkdoelen wegmoffelen door volgborden? Nee, gewoon de stier bij de hoorns pakken en opnieuw naar de tekentafel. Een netwerkdoel is een netwerkdoel. Bremen op de A7, Nijmegen op de A2, Zwolle en Groningen op de A28, Breda op de A58, Breda op de A20 en ga zo maar door. Als de opdracht niet goed uitgevoerd is moet het ook opnieuw, dus waarom nu niet?
Hamburg, meine Perle
-
- 4x5 autosnelweg
Het positieve is dat op een gegeven ogenblik het kastje niet meer verwezen wordt, en dat je dan alleen nog maar borden richting de muur aan zult treffen. Zonder tussentijdse wisselingen meer tussen kastje en muur. De tijdelijke oplossingen met al dan niet wisselende routeborden of volgborden kan dus een paar jaar duren. Als we dat namelijk niet zouden accepteren zou er nooit wat veranderd kunnen worden. Geld om alles op een heel traject in één keer te vervangen, is er namelijk meestal niet.harry schreef:Inderdaad. Kastje volg Muur, Muur volg Kastje.mhkamp schreef:Volg dit, volg dat.
-
- 4x3 autosnelweg
Persoonlijk had ik al die volgborden ook weggelaten. Overkomt me in het buitenland ook vaak genoeg dat op een weg de doelen veranderen en je het daarmee maar te doen hebt als weggebruiker. In zoverre zitten we hier wel heel extreem in de continuïteitsleer. En de borden 'muur volg kastje' en 'kastje volg muur' kosten ook geld; geld dat ik liever besteed had gezien aan een net ietsje voortvarender uitrol van de nieuwe systematiek.
(al is dat maar een invoeringstijd van 25 jaar in plaats van 30. Het "kan een paar jaar duren" uit je post is een gigantisch understatement).
(al is dat maar een invoeringstijd van 25 jaar in plaats van 30. Het "kan een paar jaar duren" uit je post is een gigantisch understatement).
-
- 2x2 autosnelweg
Er is geen sprake van "de opdracht"... Er zijn meerdere opdrachten geweest. Sommige zijn meteen uitgevoerd, sommige zijn later uitgevoerd (met aangepaste aanwijzingen) en sommige moeten nog worden uitgevoerd. Zo simpel als jij het voorstelt is het niet.Widejo schreef:Als de opdracht niet goed uitgevoerd is moet het ook opnieuw, dus waarom nu niet?
-
- autoweg
100% eens. Misschien krijgen we dan ook eindelijk eens een keer Köln bij Oud-Dijk te zien en Hannover bij Azelo/Buren.Widejo schreef:De fouten...nu niet?
-
- verkeersader
Maar ook niet zo moeilijk dat het na 10 jaar nog steeds niet lukt om het fatsoenlijk toe te passen.Seat Ibiza schreef: Zo simpel als jij het voorstelt is het niet.
Met 'de opdracht' doel ik op bijvoorbeeld bewegwijzering A2 Maastricht. Daar hoort volgens de regels Nijmegen te staan, staat er dus niet dus opdracht is fout, dus opnieuw. Niet foutjes wegmoffelen met een volgbordje - gewoon opnieuw naar de tekentafel en opnieuw uitvoeren. De kosten zijn voor degene die incorrect de opdracht heeft uitgevoerd.
Wat zijn dan de aanpassingen? Er ligt toch een richtlijn voor NBA met netwerkdoelen systematiek. Er lopen toch voldoende adviseurs met die kennis om er voor te zorgen dat de richtlijn goed uitgevoerd wordt.
Hamburg, meine Perle
-
- Voorzitter
Een paar jaar...Rene schreef:De tijdelijke oplossingen met al dan niet wisselende routeborden of volgborden kan dus een paar jaar duren.

Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 05 mei 2017, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Wegnummerfotograaf
Het lijkt alsof jij een vraag stelt die Coen Tunnel letterlijk al beantwoord heeft.GuteFahrt schreef:Kan zijn, maar dat Oldenburg volg Bremen staat niet op de site. Vandaar niet alleen het noemen, maar ook de vraag hoe het er daar nu voor staat..
Dat "Oldenburg volg Bremen" niet op Renés site staat wist ik niet (en is ook niet echt duidelijk uit jouw tekst af te leiden).
harry schreef:Kastje volg Muur, Muur volg Kastje.
Dat was een poging tot humor.GuteFahrt schreef:Juist ja. Ook een zeer nuttige bijdrage.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Voorzitter
Gelukkig is er tegenwoordig ook zoiets als Google Streetview.GuteFahrt schreef:Kan zijn, maar dat Oldenburg volg Bremen staat niet op de site. Vandaar niet alleen het noemen, maar ook de vraag hoe het er daar nu voor staat..

https://www.google.nl/maps/@53.168674,6 ... 312!8i6656
-
- 4x5 autosnelweg
Mensen rijden nu toch op navigatie, dus wat let Rijkswaterstaat eigenlijk om alle vorkborden vervangen door het model dat Pino als avatar heeft?
- SPOILER: TOON
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- stadsweg
Vrijdag gezien dat er nieuwe borden hangen op de A2 voor Holendrecht komend vanuit Amsterdam, helaas de carcam beelden niet meer.
https://www.google.nl/maps/@52.3032206, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@52.3032206, ... 312!8i6656
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
-
- autoweg
-
- expressweg
-
- autoweg
-
- expressweg

En schijnbaar hebben ze de richtlijnen voor de afstandsaanduideing ook aangepast. De afstandsaanduiding staat nu links uitgelijnd, waar dat eerder altijd in het midden was.
I'm average height... in Thailand.
-
- Hoofdmoderator

Veel beter zo.Robbert297 schreef:En schijnbaar hebben ze de richtlijnen voor de afstandsaanduideing ook aangepast. De afstandsaanduiding staat nu links uitgelijnd, waar dat eerder altijd in het midden was.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg

En ik ben het met je eens betreft de afstandsaanduiding. Het oogt zo veel rustiger.
-
- 2x2 autosnelweg
Is bewegwijzering wel eens in rij-simulators getest met verschillende proef personen. Daaraan kan je namelijk ook zien, wat het duidelijkste is voor de gebruiker.
-
- Hoofdmoderator
De berichten en ontwerpen over de vorm en plaatsing van de afstandsaanduiding zijn verplaatst naar het self-designtopic: viewtopic.php?p=962948#p962948
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- autoweg
Een hoop nieuwe borden op de Rotterdamse ruit, met name de A16.
A16-Noord
A16-Noord
-
- 2x5 autosnelweg
Stuk voor stuk nette borden. Komt ook omdat de wegnummers zijn uitgelijnd met bovenkant pijlpunten, mijn favoriete manier.
-
- expressweg
Inderdaad nette borden maar dat de wegnummers niet zijn uitgelijnd op de baseline en het gebruik van dd om de borden smaller te maken blijf ik rommelig vinden. Waarom wordt er niet gewoon per doel dezelfde lettergrootte en het zelfde lettertype gebruikt?
Svenlo
-
- autoweg
Dubieus om daar op de A16 Amsterdam te vermelden. Ik neem namelijk aan dat je dan richting Kleinpolderplein gestuurd wordt en over een tijd via Zestienhoven. Via Utrecht is echter voor grote delen van Amsterdam sneller of gelijkwaardig vanaf de oostkant van Rotterdam.
-
- expressweg
- TOEVOEGING
- Quote in verband met nieuwe pagina.
Zal denk ik zelfs zijn voor de verlenging van de A16 richting de A13.sanderl schreef:Dubieus om daar op de A16 Amsterdam te vermelden. Ik neem namelijk aan dat je dan richting Kleinpolderplein gestuurd wordt en over een tijd via Zestienhoven. Via Utrecht is echter voor grote delen van Amsterdam sneller of gelijkwaardig vanaf de oostkant van Rotterdam.
Svenlo
-
- expressweg
Waar zijn de zwarte kadertjes om de gele wegnummers gebleven?