Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » vr 05 mei 2017, 0:08

DV beleid is er ook sinds jaar en dag. Verschillende inzichten door de jaren heen. Lost zich ook wel vanzelf op zeker? :dyn_hyp:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 05 mei 2017, 0:59

GuteFahrt schreef:Doet me weer eens denken aan Oldenburg volg Bremen en Bremen route Oldenburg...of is dat niet meer (en zo was het toch?)
Wellicht helpt het om éven verder terug te lezen...
Coen Tunnel op de vorige pagina schreef:Op de A7 heb je ook zo'n idiote situatie met volgborden rond :KP: Zuidbroek. Vlak voor :KP: Zuidbroek: 'Oldenburg volg Bremen'. Paar borden met Bremen volgen. Vlak na :KP: Zuidbroek: 'Bremen volg Oldenburg'.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » vr 05 mei 2017, 7:22

Robbert297 schreef:^^ Ik doelde op het idee van BHJ om volgborden te plaatsen, waarop ik als reactie had om dan gelijk de afstandenborden te vervangen in plaats van de volgborden (als die er al zouden komen).
Op :KP: Rijnsweerd staan er vier plaatsen op de afslaande borden vanaf de A27 zuid en op de rechtdoorgaande borden van de A28; Groningen, Hengelo, Amersfoort en Utrecht-De Uithof. Er staan op SV nog geen borden in NBA vanuit de noordelijke A27.

Op de routebevestigingsborden na :KP: Rijnsweerd staat dan:

Code: Selecteer alles

[A28]
Groningen 184
Zwolle 83
Amersfoort 18
Zeist-Oost 5
--------------
Hengelo 119
Groningen blijft dan terugkomen tot minstens :KP: Hoevelaken, hierna verdwijnt het ergens op de routebevestigingsborden.

Als je de routebevestigingsborden wilt veranderen, dan zul je na :KP: Hoevelaken (zo om en nabij) meerdere van die borden moeten weghalen. En daarnaast moet je op de A28/A27-zuid bij :KP: Rijnsweerd de NBA-borden aanpassen, zodat ook Zwolle wordt aangegeven.

Alternatief gezien kun je na :KP: Hoevelaken een volgbord plaatsen met:

Groningen 
volg [A28]
Zwolle
En daarnaast voor :KP: Rijnsweerd een volgbord met:

Zwolle
volg [A28]
Groningen
Alhoewel dit hier misschien niet eens nodig is, aangezien Zwolle wel op de routebevestigingsborden staat na Rijnsweerd. Naar mijn idee kun je door een paar volgborden te plaatsen de situatie even goed verduidelijken als door het vervangen van een (ik neem aan relatief groter aantal) routebevestigingsborden (na Hoevelaken) of portaalborden (als je Zwolle wilt aangeven op Rijnsweerd.)
Discussieren is de kunst van het weglaten.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 05 mei 2017, 8:12

harry schreef:
GuteFahrt schreef:Doet me weer eens denken aan Oldenburg volg Bremen en Bremen route Oldenburg...of is dat niet meer (en zo was het toch?)
Wellicht helpt het om éven verder terug te lezen...
Coen Tunnel op de vorige pagina schreef:Op de A7 heb je ook zo'n idiote situatie met volgborden rond :KP: Zuidbroek. Vlak voor :KP: Zuidbroek: 'Oldenburg volg Bremen'. Paar borden met Bremen volgen. Vlak na :KP: Zuidbroek: 'Bremen volg Oldenburg'.
Kan zijn, maar dat Oldenburg volg Bremen staat niet op de site. Vandaar niet alleen het noemen, maar ook de vraag hoe het er daar nu voor staat..

Daarbij komt nog, dat die Oldenburg volg Bremen volgens mij ondanks dat ik 'm niet kan zien 'gewoon' onderdeel van NBA is. Getuige de andere doelenborden met "Bad" ervoor als het Nieuweschans betreft inclusief de afbreking die er nog voor staan.

Vandaar ook nog de vraag die ook onderdeel was van de reactie. Wat wil men daarmee bereiken....zie ik niet terug in de quote.... :idea:
harry schreef:
mhkamp schreef:Volg dit, volg dat.
Inderdaad. Kastje volg Muur, Muur volg Kastje.
Juist ja. Ook een zeer nuttige bijdrage.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Muiderpoort
polderweggetje

Bericht door Muiderpoort » vr 05 mei 2017, 11:00

Coen Tunnel schreef:
Snelwegfreak schreef:De praktijk is helaas anders: verschillende inzichten door de jaren heen. Daar doe je weinig aan. Dat lost zichzelf op: hoef je niet een hoop geen nieuwe borden voor te plaatsen.
NBA is er nu iets meer dan 10 jaar. En nog steeds is een groot deel van de borden langs de snelweg geen NBA. En binnen de NBA-borden zitten al zoveel inconsequenties. Zelfs op recent geplaatste borden.

Dan kun je zeggen dat zich dat vanzelf oplost, maar in het huidige tempo lijkt het mij weinig realistisch dat er voor 2030-2035 een consequente uitvoering van de bewegwijzering zal zijn.
Wat mij betreft, zijn twee van de grootste problemen van NBA dat ze zijn begonnen voordat er een duidelijke richtlijn lag (heel Nederland ziet Jaarbeurs in zwart op wit staan, omdat iedereen daar wel eens langsrijdt, maar moet voor de RAI, Brabanthallen, Ahoy en MECC ineens naar een service bord gaan kijken. Andere punt is dat er bij het ontwerpen van nieuwe borden is gedecentraliseerd. Beter was het geweest als er gewoon een commissie van een man of vijf zou zijn die alle nieuwe borden ontwerpt. Alleen dan krijg je consistentie en ons land is er klein genoeg voor.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » vr 05 mei 2017, 14:27

De fouten omtrent toepassing van netwerkdoelen wegmoffelen door volgborden? Nee, gewoon de stier bij de hoorns pakken en opnieuw naar de tekentafel. Een netwerkdoel is een netwerkdoel. Bremen op de A7, Nijmegen op de A2, Zwolle en Groningen op de A28, Breda op de A58, Breda op de A20 en ga zo maar door. Als de opdracht niet goed uitgevoerd is moet het ook opnieuw, dus waarom nu niet?
Hamburg, meine Perle

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 05 mei 2017, 14:36

harry schreef:
mhkamp schreef:Volg dit, volg dat.
Inderdaad. Kastje volg Muur, Muur volg Kastje.
Het positieve is dat op een gegeven ogenblik het kastje niet meer verwezen wordt, en dat je dan alleen nog maar borden richting de muur aan zult treffen. Zonder tussentijdse wisselingen meer tussen kastje en muur. De tijdelijke oplossingen met al dan niet wisselende routeborden of volgborden kan dus een paar jaar duren. Als we dat namelijk niet zouden accepteren zou er nooit wat veranderd kunnen worden. Geld om alles op een heel traject in één keer te vervangen, is er namelijk meestal niet.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 mei 2017, 15:56

Persoonlijk had ik al die volgborden ook weggelaten. Overkomt me in het buitenland ook vaak genoeg dat op een weg de doelen veranderen en je het daarmee maar te doen hebt als weggebruiker. In zoverre zitten we hier wel heel extreem in de continuïteitsleer. En de borden 'muur volg kastje' en 'kastje volg muur' kosten ook geld; geld dat ik liever besteed had gezien aan een net ietsje voortvarender uitrol van de nieuwe systematiek.
(al is dat maar een invoeringstijd van 25 jaar in plaats van 30. Het "kan een paar jaar duren" uit je post is een gigantisch understatement).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 mei 2017, 16:04

Widejo schreef:Als de opdracht niet goed uitgevoerd is moet het ook opnieuw, dus waarom nu niet?
Er is geen sprake van "de opdracht"... Er zijn meerdere opdrachten geweest. Sommige zijn meteen uitgevoerd, sommige zijn later uitgevoerd (met aangepaste aanwijzingen) en sommige moeten nog worden uitgevoerd. Zo simpel als jij het voorstelt is het niet.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » vr 05 mei 2017, 16:39

Widejo schreef:De fouten...nu niet?
100% eens. Misschien krijgen we dan ook eindelijk eens een keer Köln bij Oud-Dijk te zien en Hannover bij Azelo/Buren.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » vr 05 mei 2017, 17:28

Seat Ibiza schreef: Zo simpel als jij het voorstelt is het niet.
Maar ook niet zo moeilijk dat het na 10 jaar nog steeds niet lukt om het fatsoenlijk toe te passen.

Met 'de opdracht' doel ik op bijvoorbeeld bewegwijzering A2 Maastricht. Daar hoort volgens de regels Nijmegen te staan, staat er dus niet dus opdracht is fout, dus opnieuw. Niet foutjes wegmoffelen met een volgbordje - gewoon opnieuw naar de tekentafel en opnieuw uitvoeren. De kosten zijn voor degene die incorrect de opdracht heeft uitgevoerd.

Wat zijn dan de aanpassingen? Er ligt toch een richtlijn voor NBA met netwerkdoelen systematiek. Er lopen toch voldoende adviseurs met die kennis om er voor te zorgen dat de richtlijn goed uitgevoerd wordt.
Hamburg, meine Perle

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 mei 2017, 18:23

Rene schreef:De tijdelijke oplossingen met al dan niet wisselende routeborden of volgborden kan dus een paar jaar duren.
Een paar jaar... :emo: Wat is jouw definitie van een paar jaar?
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 05 mei 2017, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 05 mei 2017, 18:26

GuteFahrt schreef:Kan zijn, maar dat Oldenburg volg Bremen staat niet op de site. Vandaar niet alleen het noemen, maar ook de vraag hoe het er daar nu voor staat..
Het lijkt alsof jij een vraag stelt die Coen Tunnel letterlijk al beantwoord heeft.
Dat "Oldenburg volg Bremen" niet op Renés site staat wist ik niet (en is ook niet echt duidelijk uit jouw tekst af te leiden).
harry schreef:Kastje volg Muur, Muur volg Kastje.
GuteFahrt schreef:Juist ja. Ook een zeer nuttige bijdrage.
Dat was een poging tot humor.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 mei 2017, 18:33

GuteFahrt schreef:Kan zijn, maar dat Oldenburg volg Bremen staat niet op de site. Vandaar niet alleen het noemen, maar ook de vraag hoe het er daar nu voor staat..
Gelukkig is er tegenwoordig ook zoiets als Google Streetview. ;)

https://www.google.nl/maps/@53.168674,6 ... 312!8i6656

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 05 mei 2017, 21:27

Mensen rijden nu toch op navigatie, dus wat let Rijkswaterstaat eigenlijk om alle vorkborden vervangen door het model dat Pino als avatar heeft?
SPOILER: TOON

/sarcasmemodus
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » zo 14 mei 2017, 22:45

Vrijdag gezien dat er nieuwe borden hangen op de A2 voor Holendrecht komend vanuit Amsterdam, helaas de carcam beelden niet meer.

https://www.google.nl/maps/@52.3032206, ... 312!8i6656
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 15 mei 2017, 10:06

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » ma 15 mei 2017, 10:28

^^ We? Ik wist van niks. :dontknow:
I'm average height... in Thailand.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 16 mei 2017, 10:10

Het schijnt dat dit bord is vervangen door eentje met 305mm en zwarte bies om het N-nummer.

Afbeelding

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 16 mei 2017, 10:15

^^ autsj, wat een ielig N-kadertje... :sadley:

En schijnbaar hebben ze de richtlijnen voor de afstandsaanduideing ook aangepast. De afstandsaanduiding staat nu links uitgelijnd, waar dat eerder altijd in het midden was.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 16 mei 2017, 10:20

^^ Het N-schildje is even hoog als het altijd was, maar nu zit er een zwart biesje omheen. Daardoor is hij eigenlijk te klein geworden. Het schildje zou een centimeter of zes hoger moeten zijn.
Robbert297 schreef:En schijnbaar hebben ze de richtlijnen voor de afstandsaanduideing ook aangepast. De afstandsaanduiding staat nu links uitgelijnd, waar dat eerder altijd in het midden was.
Veel beter zo.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 16 mei 2017, 10:34

^^ Ah zo! Dan is het deels gezichtsbedrog. ;)
En ik ben het met je eens betreft de afstandsaanduiding. Het oogt zo veel rustiger.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 16 mei 2017, 18:36

Is bewegwijzering wel eens in rij-simulators getest met verschillende proef personen. Daaraan kan je namelijk ook zien, wat het duidelijkste is voor de gebruiker.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 16 mei 2017, 20:14

De berichten en ontwerpen over de vorm en plaatsing van de afstandsaanduiding zijn verplaatst naar het self-designtopic: viewtopic.php?p=962948#p962948
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » wo 17 mei 2017, 22:14

Een hoop nieuwe borden op de Rotterdamse ruit, met name de A16.

A16-Noord

Vreemd dat Utrecht hier in Dd staat. Ee zou makkelijk passen.

Afbeelding

Afbeelding

R-Kralingen wordt hier weer naar boven geslingerd.

Afbeelding

Afbeelding

Jaja, het moet niet gekker worden! Amsterdam op de A16! :woop:

Afbeelding

Afbeelding
A20-oost

Afbeelding

Afbeelding
A16-zuid

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afrit 25 en 24 hadden we al, maar zitten erbij om deze fotoreeks logisch te houden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geprop voor de doelen op de A15 west.

Afbeelding

Half oldschool, half NBA. Ik ben benieuwd hoe een 3-strooks dubbelnummering eruit zou zien in NBA. Ook weer zo'n vreemde afbraak van Ridderkerk.

Afbeelding

Idem.

Afbeelding

Blauwvlak :|

Afbeelding

Afbeelding

Het E19 schildje is daar niet gecentreerd, zo te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 17 mei 2017, 23:23

Stuk voor stuk nette borden. Komt ook omdat de wegnummers zijn uitgelijnd met bovenkant pijlpunten, mijn favoriete manier.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 18 mei 2017, 9:57

Inderdaad nette borden maar dat de wegnummers niet zijn uitgelijnd op de baseline en het gebruik van dd om de borden smaller te maken blijf ik rommelig vinden. Waarom wordt er niet gewoon per doel dezelfde lettergrootte en het zelfde lettertype gebruikt?
Svenlo

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 18 mei 2017, 10:03

Dubieus om daar op de A16 Amsterdam te vermelden. Ik neem namelijk aan dat je dan richting Kleinpolderplein gestuurd wordt en over een tijd via Zestienhoven. Via Utrecht is echter voor grote delen van Amsterdam sneller of gelijkwaardig vanaf de oostkant van Rotterdam.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 18 mei 2017, 10:13

TOEVOEGING
Quote in verband met nieuwe pagina.
sanderl schreef:Dubieus om daar op de A16 Amsterdam te vermelden. Ik neem namelijk aan dat je dan richting Kleinpolderplein gestuurd wordt en over een tijd via Zestienhoven. Via Utrecht is echter voor grote delen van Amsterdam sneller of gelijkwaardig vanaf de oostkant van Rotterdam.
Zal denk ik zelfs zijn voor de verlenging van de A16 richting de A13.
Svenlo

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 18 mei 2017, 10:17

Waar zijn de zwarte kadertjes om de gele wegnummers gebleven? :sadley: