Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

-
- Moderator
Het is wel een interessante casus doordat dat stukje A59 nooit is aangelegd.Pino schreef: ↑di 07 jan 2020, 22:44Die aanpak doet weinig pijn, maar het hele idee van “geleiding van doorgaand A59-verkeer” vind ik wel wat vreemd als tegelijkertijd de gedachte bestaat dat er te weinig doorgaand verkeer is om de dubbelnummeringen te rechtvaardigen. Dan bepaalt de ene historische fout nog steeds de bewegwijzering.
Indien dat wel was aangelegd was Zierikzee denk ik een no-brainer geweest omdat het één doorgaande route was tot Sabina. Nu is die route 5 (!) kilometer langer via knooppunt Klaverpolder en is dat feit kennelijk een dermate groot probleem dat A59-geleiding via de A16-A17 een veel lagere prioriteit moet krijgen.
-
- 2x3 autosnelweg

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg

Anders zou het uiteraard worden wanneer opvulling van het gat heel hoog op allerlei wensenlijstjes stond, wordt gefrustreerd door natuurgebieden etc, daarom dan maar de omweg van vijf kilometer als realiteit wordt geaccepteerd en de weggebruiker daarin nog een beetje de hand wordt gereikt met het doorlopende wegnummer A59 en de bijbehorende dubbelnummeringen. Maar ja, dat matcht niet echt met de stelling dat met wijsheid achteraf hier beter verschillende wegnummers van waren gemaakt (maar dat omnummeren nu gewoon teveel kost voor wat het oplevert). Waar deze redenering bijvoorbeeld wel bruikbaar is, is rondom de A4 Benelux-Klaaswaal: het doorgaand verkeer is er, de wens om de verbinding alsnog te sluiten is aanwezig, en in de tussentijd staat het doel Bergen op Zoom bewegwijzerd op de bestaande route A4-A15-A29.
-
- 2x3 autosnelweg
Vroeger gebruikte men overigens Zevenbergen op de A59. Dat heb ik ook altijd wel bijzonder gevonden dat tot in het centrum van Den Bosch er verwijzingen waren naar steden als Utrecht, Eindhoven, Nijmegen en dan Zevenbergen, dat nota bene nog het verst weg was van allemaal.
-
- Voorzitter
Zo bezien zou je ook gewoon de dubbelnummering van de A59 met de A16 en A17 kunnen laten vervallen. Dan zit er maar een gat in de A59. Het zal de bebording eenvoudiger kunnen maken. De N59 kun je overdragen aan de provincie Zeeland en daarvoor kan het nu vrije wegnummer N259 gebruikt worden.Pino schreef: ↑wo 08 jan 2020, 12:07Anders zou het uiteraard worden wanneer opvulling van het gat heel hoog op allerlei wensenlijstjes stond, wordt gefrustreerd door natuurgebieden etc, daarom dan maar de omweg van vijf kilometer als realiteit wordt geaccepteerd en de weggebruiker daarin nog een beetje de hand wordt gereikt met het doorlopende wegnummer A59 en de bijbehorende dubbelnummeringen. Maar ja, dat matcht niet echt met de stelling dat met wijsheid achteraf hier beter verschillende wegnummers van waren gemaakt (maar dat omnummeren nu gewoon teveel kost voor wat het oplevert). Waar deze redenering bijvoorbeeld wel bruikbaar is, is rondom de A4 Benelux-Klaaswaal: het doorgaand verkeer is er, de wens om de verbinding alsnog te sluiten is aanwezig, en in de tussentijd staat het doel Bergen op Zoom bewegwijzerd op de bestaande route A4-A15-A29.
Op de andere route die je noemde, waar een gat in de A4 zit, is ook geen dubbelnummering A15/A4 en A29/A4.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 08 jan 2020, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg

Wat betreft Zevenbergen: voor opening van de A59 Zonzeel-Terheijden verliet je, op weg naar de Maasroute, bij Zevenbergschen Hoek de A16. En het dorp Zevenbergen was het punt waar je dan weer de A17 op kon (bedenk je dat er toen geen verbinding A16 zuid <-> A17 zuid was in Knooppunt Klaverpolder). Dus Zevenbergen was wel een belangrijk punt op de Maasroute, waarvan ik wel begrijp dat het prominent bewegwijzerd stond. Maar ik denk toch echt dat je tegenwoordig beter af bent met wat grotere doelen hoek-om.
-
- Moderator
Zierikzee vertegenwoordigd natuurlijk niet alleen de kern maar heel noordelijk Zeeland en wellicht zelfs Goeree-Overflakkee bij gebrek aan grotere plaatsen. Maar indien de A59 had doorgelopen zoals oorspronkelijk gepland was het wel met afstand de meest logische plaats om in elk geval iets in die richting aan te geven. Dordrecht en/of Rotterdam kunnen daar natuurlijk heel goed bij als relevante bestemmingen voor een flink deel van het verkeer. Maar dat er helemaal niks zou zijn aangegeven indien de A59 door zou lopen gaat er bij mij niet echt in.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Zonzeel is natuurlijk verbouwd bij de aanleg van de HSL en verbreding A16, dus daar zal verder geen rekening meer mee gehouden zijn. Misschien bij de oude knooppuntconfiguratie?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Noordhoek had een vlinderdasknooppunt moeten worden, waarbij Sabina-Klaverpolder en Zonzeel-Roosendaal een directe verbindingsboog voorlangs het knooppunt zouden krijgen, parallel aan de tegenovergestelde rechtsafboog. Dat past nu nog steeds.
Zonzeel is natuurlijk pas 10 jaar later gebouwd, toen had de doortrekking al een stuk minder prioriteit. Bovendien lag/ligt de A16 daar vlak langs de spoorlijn Dordrecht-Breda, waardoor het ook duurder was om een ruimtereservering voor die vierde tak te maken.
Zonzeel is natuurlijk pas 10 jaar later gebouwd, toen had de doortrekking al een stuk minder prioriteit. Bovendien lag/ligt de A16 daar vlak langs de spoorlijn Dordrecht-Breda, waardoor het ook duurder was om een ruimtereservering voor die vierde tak te maken.
-
- Voorzitter
Tracébesluit voor Sabina-Noordhoek werd genomen in 1970. Toen waren de plannen voor Grevelingenstad ook nog actueel:

Sabina is ook duidelijk voorbereid op doortrekking, Noordhoek overigens ook, dat was als een vlinderdasknooppunt gepland. Zonzeel is later verbouwd met de aanleg van de HSL en het verbreden van de A16, maar daar is als ik zo op de oude topografische kaarten kijk niet heel veel veranderd, daar lijkt er geen echte ruimtereservering te zijn.
-
- Wegnummerfotograaf
Dat was in de tijd dat route 59 en de A16 geen aansluiting hadden op elkaar. De N59 liep door naar Zevenbergen (huidige N285) en was daar een "eindbestemming" toen de A59 naar Sabina er ook nog niet lag.Ds79m schreef: ↑wo 08 jan 2020, 12:12 Vroeger gebruikte men overigens Zevenbergen op de A59. Dat heb ik ook altijd wel bijzonder gevonden dat tot in het centrum van Den Bosch er verwijzingen waren naar steden als Utrecht, Eindhoven, Nijmegen en dan Zevenbergen, dat nota bene nog het verst weg was van allemaal.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Voorzitter
Dat de A59 tussen Noordhoek Sabina er niet lag, dan praten we over voor bijna 50 jaar geleden. Want die is in 1971 geopend.
Ik weet vrij zeker dat Ds79m die tijd niet meegemaakt heeft.

-
- 4x3 autosnelweg

Zonzeel is ten tijde van de aanleg van de HSL bij mijn weten alleen aan de oostkant verbouwd. Daar moest de HSL immers onder de A59 door. Misschien ook een kleinere verbouwing aan de westkant, omdat de A16 nu eenmaal verbreed werd. Uiteindelijk zie je de verbinding Zonzeel-Noordhoek op enige manieren terugkomen in structuurschema's, maar in het Rijkswegenplan 1968 stond hij niet en in dat van 1984 ook niet. Van het structuurschema dat je liet zien, valt me trouwens op dat er geen rechte lijn Zonzeel-Noordhoek in zat, maar een bochtje naar een punt ten zuiden van Zevenbergen en daar dan een splitsing tussen de richting Noordhoek en de richting Roosendaal. Ook van die laatste is niets gekomen (ook niet in de vorm van een provinciale weg).
-
- Voorzitter
Klopt, daar wordt de weg vanaf Noordhoek doorgetrokken naar de Backer en Ruebweg in Breda. Maar op de topografische kaart van rond 1980 is wel een geplande doortrekking vanaf Zonzeel richting Noordhoek te zien, continu ten noorden van de rivier de Mark langs, wat duidt op een directe verbinding (merk trouwens op dat het twee verschillende kaartdelen zijn links en rechts, ik heb geen kaart kunnen vinden waar het linkerdeel gepland staat):Pino schreef: ↑wo 08 jan 2020, 15:42Van het structuurschema dat je liet zien, valt me trouwens op dat er geen rechte lijn Zonzeel-Noordhoek in zat, maar een bochtje naar een punt ten zuiden van Zevenbergen en daar dan een splitsing tussen de richting Noordhoek en de richting Roosendaal. Ook van die laatste is niets gekomen (ook niet in de vorm van een provinciale weg).

-
- 4x3 autosnelweg
Het is wel een interessante situatie: de plannen zijn nooit concreet genoeg geweest om in een Rijkswegenplan te komen, maar ze waren wel concreet genoeg om ergens in de periode 1976-1984 te leiden tot een omnummering in de in 1976 ingevoerde wegnummering, waarin de weg ten westen van het Hellegatsplein nog de N18 was. En dat in jaren na oliecrises, Club van Rome etc - goede jaren voor infra-plannen waren dat niet en Grevelingenstad zal toen wel diep in de ijskast hebben gestaan ...
-
- Wegnummerfotograaf
Dat niet, maar bewegwijzering loopt soms tientallen jaren achter...Coen Tunnel schreef: ↑wo 08 jan 2020, 14:37Want die is in 1971 geopend.
Ik weet vrij zeker dat Ds79m die tijd niet meegemaakt heeft.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
De A 59 is natuurlijk ook geschrapt omdat de verkeersvraag lange tijd ook volledig ontbrak. Nu is nog steeds (het wel aangelegde deel) van de A 59 één van de rustigste snelwegen van de regio.Chris schreef: ↑wo 08 jan 2020, 11:12Het is wel een interessante casus doordat dat stukje A59 nooit is aangelegd.Pino schreef: ↑di 07 jan 2020, 22:44Die aanpak doet weinig pijn, maar het hele idee van “geleiding van doorgaand A59-verkeer” vind ik wel wat vreemd als tegelijkertijd de gedachte bestaat dat er te weinig doorgaand verkeer is om de dubbelnummeringen te rechtvaardigen. Dan bepaalt de ene historische fout nog steeds de bewegwijzering.
Indien dat wel was aangelegd was Zierikzee denk ik een no-brainer geweest omdat het één doorgaande route was tot Sabina. Nu is die route 5 (!) kilometer langer via knooppunt Klaverpolder en is dat feit kennelijk een dermate groot probleem dat A59-geleiding via de A16-A17 een veel lagere prioriteit moet krijgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is denk ik wel eens aardig als iemand zich gaat verdiepen in de geschiedenis van de A 59. Ik heb het idee dat de provincie Noord-Brabant de drijvende kracht achter deze wegverbinding is geweest en dat er weinig landelijk belang aan werd gehecht. Een beetje vergelijkbaar met de discussie over knooppunt Hooipolder, een tijdje geleden op het forum. Andere snelwegen zijn door de jaren heen belangrijker geworden om het oost-west verkeer in Brabant te faciliteren (A 58, A 67), maar wanneer vanaf 1971 dus wel de A 59 volwaardig was uitgebouwd dan had er nu ook wel veel meer verkeer overheen gereden waardoor het op zichzelf een meer te rechtvaardigen verbinding zou zijn geweest.Pino schreef: ↑wo 08 jan 2020, 16:27 Het is wel een interessante situatie: de plannen zijn nooit concreet genoeg geweest om in een Rijkswegenplan te komen, maar ze waren wel concreet genoeg om ergens in de periode 1976-1984 te leiden tot een omnummering in de in 1976 ingevoerde wegnummering, waarin de weg ten westen van het Hellegatsplein nog de N18 was. En dat in jaren na oliecrises, Club van Rome etc - goede jaren voor infra-plannen waren dat niet en Grevelingenstad zal toen wel diep in de ijskast hebben gestaan ...
-
- Voorzitter
Zie hier: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... peg21:p002Vinny schreef: ↑wo 08 jan 2020, 20:17Het is denk ik wel eens aardig als iemand zich gaat verdiepen in de geschiedenis van de A 59. Ik heb het idee dat de provincie Noord-Brabant de drijvende kracht achter deze wegverbinding is geweest en dat er weinig landelijk belang aan werd gehecht. Een beetje vergelijkbaar met de discussie over knooppunt Hooipolder, een tijdje geleden op het forum. Andere snelwegen zijn door de jaren heen belangrijker geworden om het oost-west verkeer in Brabant te faciliteren (A 58, A 67), maar wanneer vanaf 1971 dus wel de A 59 volwaardig was uitgebouwd dan had er nu ook wel veel meer verkeer overheen gereden waardoor het op zichzelf een meer te rechtvaardigen verbinding zou zijn geweest.
Men verwachtte er blijkbaar wel wat van, er is tussen Sabina en Noordhoek in de middenberm zelfs een ruimtereservering voor een derde rijstrook.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Voorzitter

-
- verkeersader
Inderdaad.Ds79m schreef: ↑wo 08 jan 2020, 12:12 Vroeger gebruikte men overigens Zevenbergen op de A59. Dat heb ik ook altijd wel bijzonder gevonden dat tot in het centrum van Den Bosch er verwijzingen waren naar steden als Utrecht, Eindhoven, Nijmegen en dan Zevenbergen, dat nota bene nog het verst weg was van allemaal.
Hoelang geleden? Kan me er niets van herinneren.
Zierikzee staat nog steeds aangeven op handwegwijzers in Den Bosch.

https://www.google.nl/maps/@51.7186862, ... 312!8i6656
En ook hier.
https://www.google.nl/maps/@51.709333,5 ... 312!8i6656
-
- 4x3 autosnelweg
Het doet sterk denken aan hoe je Interstates en Autovias ziet lopen door leeg gebied: grotere afstand tussen rijbanen, kennelijk kun je dan de gewenste veiligheid goedkoper realiseren dan met dicht opeen liggende rijbanen en je houdt nog wat verbredings-flexibiliteit naar de toekomst toe. Mits de grondprijs laag is natuurlijk, maar ik vermoed dat dat hier wel het geval was.Coen Tunnel schreef: ↑wo 08 jan 2020, 21:51 Veel nieuw aangelegde snelwegen in die tijd hadden dat. Maar gezien de huidige verkeersintensiteit was het destijds wel heel optimistisch ingeschat. Die 2x3 zal nooit nodig zijn. Maar als men destijds eventueel nog rekening hield met Grevelingenstad is het te verklaren.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik denk dat dit een jaar of 25 is veranderd in Zierikzee. Zevenbergen is nog wel enige tijd bewegwijzerd geweest via de A16-A17 en het stukje OWN bij het toen nog onvoltooide KP Klaverpolder. Overigens is dat nu weer teruggedraaid en gaat het weer via de kortere route over de N285.Steptimer schreef: ↑wo 08 jan 2020, 22:13Inderdaad.Ds79m schreef: ↑wo 08 jan 2020, 12:12 Vroeger gebruikte men overigens Zevenbergen op de A59. Dat heb ik ook altijd wel bijzonder gevonden dat tot in het centrum van Den Bosch er verwijzingen waren naar steden als Utrecht, Eindhoven, Nijmegen en dan Zevenbergen, dat nota bene nog het verst weg was van allemaal.
Hoelang geleden? Kan me er niets van herinneren.
Zierikzee staat nog steeds aangeven op handwegwijzers in Den Bosch.![]()
https://www.google.nl/maps/@51.7186862, ... 312!8i6656
En ook hier.
https://www.google.nl/maps/@51.709333,5 ... 312!8i6656
Sowieso is de A59 wel licht gemoderniseerd sindsdien (excuus voor de off-topic). Toen lag er nog een beweegbare brug bij Oosterhout en een merkwaardige parkeerplaats bij Made, waarbij het verkeer bij het verlaten de afrit moest nemen en een stukje verder weer moest invoegen om weer op de snelweg te komen.
-
- 4x5 autosnelweg
Zoals het daar gesteld wordt lijkt het erop dat ze gekozen hebben voor een autosnelweg omdat er geen goed uitgebouwde andere wegen in het gebied liepen, terwijl meer oostelijk dat wel zo was met wat nu de N 285 is geworden al is die volgens mij eind jaren '60 aangelegd. Het is me echt werkelijk een raadsel waarom men in die tijd het westelijke deel meer prioriteit lijkt te hebben gegeven; maar het is wel typerend voor de hele wegenstructuur in Noord-Brabant: in het westen zette men blijkbaar in op hoogwaardig uitgebouwde auto(snel)wegen terwijl het oosten echt behoorlijk achterbleef. Wellicht dat er in die tijd nog veel meer industrie en woningbouw voorzag aan de zuidkant van het Hollandsch Diep...Coen Tunnel schreef: ↑wo 08 jan 2020, 21:44Zie hier: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... peg21:p002Vinny schreef: ↑wo 08 jan 2020, 20:17Het is denk ik wel eens aardig als iemand zich gaat verdiepen in de geschiedenis van de A 59. Ik heb het idee dat de provincie Noord-Brabant de drijvende kracht achter deze wegverbinding is geweest en dat er weinig landelijk belang aan werd gehecht. Een beetje vergelijkbaar met de discussie over knooppunt Hooipolder, een tijdje geleden op het forum. Andere snelwegen zijn door de jaren heen belangrijker geworden om het oost-west verkeer in Brabant te faciliteren (A 58, A 67), maar wanneer vanaf 1971 dus wel de A 59 volwaardig was uitgebouwd dan had er nu ook wel veel meer verkeer overheen gereden waardoor het op zichzelf een meer te rechtvaardigen verbinding zou zijn geweest.
Men verwachtte er blijkbaar wel wat van, er is tussen Sabina en Noordhoek in de middenberm zelfs een ruimtereservering voor een derde rijstrook.
-
- Voorzitter

-
- autoweg

Nou, goed uitgebouwd? De N50 (thans A59) en de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven zagen er niet al te lang geleden nog uit als de N65. Hooguit redelijk uitgebouwd, want ongelijkvloers was het niet. Maar de N265 (nu A50) was een enkelbaans weg en gewoon slecht uitgebouwd, ook voor die periode. En een goed uitgebouwde oost-westverbinding tussen de A50 en de A73 is er nog steeds niet; de N264 is niet bepaald prettig rijden. Een mooie A/N77 naar Uden zou een goede toevoeging aan het netwerk zijn.
Ander probleem is dat de verbindingen hier juist veel sneller dan gepland groeien qua verkeersaanbod, maar waar de snelwegen in west-Brabant allemaal een ruimtereservering hebben heeft de A50 tussen Eindhoven en Oss dat niet (althans, de viaducten in de A50 zijn wel te verbreden maar niet voorzien van extra ruimte, de viaducten bovenlangs zijn wel ruim genoeg). Terwijl er op de A50 en A59 wél al ruim 80.000 voertuigen per dag rijden. Iemand heeft dus liggen slapen bij het ontwerp daarvan.
-
- Voorzitter
Dat weet ik, maar voor de eerste helft van de jaren '70, de periode waar ik op doel, was het zeker niet slecht.