Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 13 apr 2020, 11:54

Het is een vorkbord. Heel veel meer informatie valt daar ook niet van af te halen. Hier zou je eigenlijk alleen Meppel af kunnen halen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 apr 2020, 11:58

Vinny schreef: ma 13 apr 2020, 11:40Leeuwarden is hier een bestemming waarbij mensen tegen hun gevoel in worden geleid, blijkbaar is dat voor Rijkswaterstaat dan een (extra?) reden om het juist wel te willen gaan vermelden.
Voor mijn gevoel is Leeuwarden hier wel logisch, sinds de completering van Lankhorst.
Bovendien is dit ook de meest logische route naar (het grootste deel van) de rest van Fryslân.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 apr 2020, 12:02

Veel mensen zullen de A 28 als noord-zuid route zien en het idee hebben dat ze naar het zuiden moeten rijden om een noordelijke bestemming te bereiken. Ik had het dan ook over globale oriëntatie en niet wat de snelste weg is, want ik geloof ook wel dat via Lankhorst/A 32 het snelst is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 13 apr 2020, 12:06

Vinny schreef: ma 13 apr 2020, 11:54 Het is een vorkbord. Heel veel meer informatie valt daar ook niet van af te halen. Hier zou je eigenlijk alleen Meppel af kunnen halen.
Je draait het om. Op paneel-/regelborden kan je vier doelen per richting kwijt. Dat betekent dus voor dit knooppunt het vermelden van 12 doelen. Dat past niet op het vorkbord, omdat er voor is gekozen op het vorkbord alles te willen vermelden. Dus is het maximum van het vorkbord leidend, terwijl dat 1) te weinig is voor goede informatievoorziening en 2) nog steeds te veel is voor een fatsoenlijk vorkbord.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 13 apr 2020, 13:19

Ik vind het juist veel prettiger dat je met dit soort borden (net als in de meeste andere landen) een overzicht van het hele knooppunt hebt, terwijl je met het vroegere systeem moest onthouden wat er op het ene bord stond tot je het andere zag.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 apr 2020, 13:27

^^ Dat laatste is op vorkborden soms nog steeds het geval. Bijvoorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 13 apr 2020, 13:45

Vinny schreef: ma 13 apr 2020, 11:40 Leeuwarden is hier een bestemming waarbij mensen tegen hun gevoel in worden geleid, blijkbaar is dat voor Rijkswaterstaat dan een (extra?) reden om het juist wel te willen gaan vermelden.
Ik vraag me af of de afstandenborden dan ook weer vervangen gaan worden tussen Hoogeveen en Lankhorst, of het komende jaren alleen wordt afgedaan met een volgbord "Leeuwarden route Meppel".

Wellicht had het beter geweest om zulke volgborden te plaatsen op zowel de A28-noord en -west met respectievelijk "Leeuwarden route Meppel/Assen", en Leeuwarden bij Hoogeveen gewoon Meppel laten.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 apr 2020, 14:10

marcel schreef: ma 13 apr 2020, 13:19 Ik vind het juist veel prettiger dat je met dit soort borden (net als in de meeste andere landen) een overzicht van het hele knooppunt hebt, terwijl je met het vroegere systeem moest onthouden wat er op het ene bord stond tot je het andere zag.
Ik ga het oude systeem niet verdedigen op het punt dat je daar doorgaans pas op 300 meter een rechtdoorvermelding van het knooppunt kreeg en pas dan je plaatje een beetje compleet kon maken op basis van wat je eerder gezien had. Dat liep redelijk op plaatsen waar je kunt redeneren met “verreweg het meeste verkeer gaat toch rechtdoor”, maar op knooppunten / belangrijke kruisingen ligt het moeilijker. In het nieuwe systeem heb je tenminste alles op één bord op 600 meter.

Maar dat “alles” heeft zeker bij knooppunten wel een grote potentie om tot erg volle borden te leiden. Daarom zou je een systeem moeten hebben dat op tenminste één plek alle hoofdzaken in beeld brengt. Bijzaken (en daar wil ik een Leeuwarden hier wel onder scharen) mogen wat mij betreft worden gebracht op een volgbord, een servicebord, een 300m bord in Italiaanse stijl of gewoon een regelbord dat meer doelen per richting geeft nadat het “alles-bord” volstaat met één doel per richting. Uiteraard kun je op plaatsen met veel relevante doelen ook nog een beetje spelen met portaalborden als voorwegwijzer, om informatie visueel aantrekkelijker en beter leesbaar van ver te kunnen presenteren. Dat lijken we in Nederland echter alleen maar te doen wanneer er ook een rijstrook afvalt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 13 apr 2020, 16:14

^^ Het oude systeem had inderdaad duidelijk tekortkomingen in de overzichtelijkheid. Zeker als de parallelbaan bij een knooppunt ook meteen leidt naar een normale afrit, zoals bijv. bij Gorinchem. Als buitenlander moest je in dat soort situaties enorm scherp zijn om de afrit niet te missen.

Wat dat betreft is een vorkbord nuttig als situatieschets. Alleen dan wel zoals je stelt als aanvullende informatie, met bij voorkeur één doel per richting, wat voor veel mensen al zal volstaan. Met meer informatie wordt het al snel onoverzichtelijk, en dat is wat nu het probleem is.

Bewegwijzeren is de kunst van het weglaten is eigenlijk omgedraaid naar weglaten is de kunst van het maken van nog enigszins behapbare hoeveelheid informatie in deze lay-out. Dat leidt ertoe dat relevante informatie achterwege blijft, zoals hier Groningen. Een stad met meer dan 200.000 inwoners in een verder lege omgeving, die op 60 km afstand bij een eenvoudig knooppunt niet kan worden vermeld, terwijl dat natuurlijk wel wenselijk is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 apr 2020, 16:45

Ds79m schreef: ma 13 apr 2020, 16:14Bewegwijzeren is de kunst van het weglaten is eigenlijk omgedraaid naar weglaten is de kunst van het maken van nog enigszins behapbare hoeveelheid informatie in deze lay-out. Dat leidt ertoe dat relevante informatie achterwege blijft, zoals hier Groningen. Een stad met meer dan 200.000 inwoners in een verder lege omgeving, die op 60 km afstand bij een eenvoudig knooppunt niet kan worden vermeld, terwijl dat natuurlijk wel wenselijk is.
Nu zullen dat vanaf hier geen gigantische verkeersstromen naar Groningen zijn. Verkeer vanuit Duitsland, Coevorden en Emmen wordt namelijk over de N34 naar Groningen geleid. Dat verkeer vanuit plaatsen als Geesbrug en Hollandscheveld dan moet bedenken dat Assen de richting Groningen symboliseert zal ook wel lukken.

Ik ben het er wel mee eens dat Groningen hier hoort, maar ik zou het ook raar vinden als dat ten koste van Assen zou gaan. Assen is immers het eerstvolgende hoofddoel; dat Hoogeveen hier vermeld staat snap ik maar aangezien je hier al bij Hoogeveen zit kun je dat niet meer als hoofddoel beschouwen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 14 apr 2020, 20:53

nickdh schreef: za 11 apr 2020, 11:34 ...VZP Eemakker, eveneens op de A27, NBA. Ik kom er naar alle waarschijnlijkheid morgen weer langs, dus zal ik proberen foto's te maken.
Het was dus blijkbaar alleen een 1200m-bord. :worship:

Afbeelding

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » zo 19 apr 2020, 21:30

Nieuw afstandbord A50 bij Eerde.

Afbeelding
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » zo 19 apr 2020, 21:39

^^ Had daar geen Breda of Antwerpen bijgekund? Nu snap ik wel dat de Randweg Eindhoven een behoorlijk scala aan bestemmingen aangeeft, maar alleen Eindhoven is toch wel karig en de wereld houdt daar beslist niet op met het grote aantal uitvalswegen wat je daar hebt. Bovendien bereid je reizigers dan al voor op wat voor doelen je tegen gaat komen.

Wellicht had Helmond ook nog gekund, alhoewel je daar net de N279 gepasseerd bent waar Helmond ook als hoofddoel staat. Aan de andere kant is de route A50-N270 net zo snel, maar wel 10 km langer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 19 apr 2020, 21:43

Eindhoven is het 'Zwolle van het zuiden'.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 apr 2020, 22:34

nickdh schreef: zo 19 apr 2020, 21:39 ^^ Had daar geen Breda of Antwerpen bijgekund?
Breda zal als ik het niet mis heb in de toekomst vanaf Oss over de A59 aangegeven gaan worden, als route tussen netwerkverbindingen Nijmegen en Breda.

Antwerpen is vanaf voorgaande netwerkdoelen sneller via andere routes, vanaf Arnhem nog over de A15 naar de A27. Vanaf Nijmegen is de route via Eindhoven naar Antwerpen wel het snelste.

Maastricht had nog een optie kunnen zijn, maar dat moet ooit nog vanaf KP Ewijk voor de A73 aangegeven gaan worden - maar vooralsnog wordt er, inmiddels al jaren na de invoering van de netwerkdoelensystematiek, geen enkele aanstalten gemaakt de verbinding tussen netwerkdoelen Nijmegen en Maastricht daadwerkelijk op de borden te zetten.

Ondanks dat hier wel het nodige doorgaand verkeer zit en het zowel naar Breda, Antwerpen als Maastricht een prima alternatieve route is, is het naar al deze plaatsen vaak niet de snelste route. Ik ben het met je eens dat alleen Eindhoven wat karig is, maar ik zou niet weten welk ander doel je moet toevoegen, omdat dat hier ook wat uit de lucht komt vallen. Helmond is te regionaal.
Nu snap ik wel dat de Randweg Eindhoven een behoorlijk scala aan bestemmingen aangeeft, maar alleen Eindhoven is toch wel karig en de wereld houdt daar beslist niet op met het grote aantal uitvalswegen wat je daar hebt. Bovendien bereid je reizigers dan al voor op wat voor doelen je tegen gaat komen.
Een andere optie kan zijn om hier al te beginnen met alle relevante uitvalswegen van Eindhoven onder de streep te zetten, maar dan wordt het gelijk weer zo'n druk bord met [A58] Breda, [A2] Antwerpen, [A2] Maastricht. Maar het zou misschien wel beter zijn om aan te geven dat de wereld niet ophoudt bij Eindhoven. Je zit hier inmiddels zo dicht bij de stad dat wat routebevestiging voor doorgaand verkeer toch wel fijn is, ook al hoort iedereen die zijn route heeft voorbereid Eindhoven wel te kennen.
Coen Tunnel

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 19 apr 2020, 22:45

Het idee van een netwerksysteem is dat je toch juist verkeer poogt te sturen. Ik kan mij voorstellen dat je bij min of meer gelijke routes, het lange-afstandsverkeer via de minst belaste verbinding geleidt. Dus Antwerpen via de A50-A67 in plaats van A15-A27. Ofwel, Antwerpen lijkt mij hier prima op zijn plaats.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 apr 2020, 23:06

^^ Ik ben het helemaal met je eens. En wat ik van mensen uit bv. Epe en Apeldoorn weet is dat ze die kant op de voorkeur geven aan de route over de A50, A2 en A67, omdat dat buiten de spits een prima route is en prettiger rijdt dan de drukke A27 en E19.

Maar jouw voorstel heeft alleen maar zin als je Antwerpen in een vroeg stadium (vanaf Valburg) aangeeft.

Waar dat met sommige (super)netwerkdoelen wel gebeurt, zoals Rotterdam dat bij Grijsoord over de A50 en A15 wordt gestuurd in plaats van de A12 en A20, of Oberhausen dat al vanaf Utrecht wordt aangegeven, gebeurt het bij de snelste verbinding tussen twee van de grotere steden van Nederland al niet (Groningen <-> Zwolle). En op een weg als de A50, waar eerder ook de einddoelen stonden aangegeven (Zwolle vanaf Ekkersrijt, Eindhoven vanaf Hattem), zijn die inmiddels in rap tempo aan het verdwijnen op nieuwe borden omdat Arnhem en Nijmegen wel richtinggevend genoeg worden geacht, terwijl er zat ruimte is om Zwolle resp. Eindhoven hier toe te voegen en lange-afstandsverkeer echt te geleiden.

Wat dat betreft zie ik het niet gebeuren dat Antwerpen specifiek geleid gaat worden alvorens je bij Breda of Eindhoven bent. En dat is toch wel een gemis aan de netwerkdoelen, omdat het in de praktijk heel erg point-to-point gericht is, waardoor verbindingen tussen landsdelen (Utrecht <-> noorden, noorden/oosten <-> zuiden) niet goed en vaak zelfs minder goed dan voorheen bediend worden op de bewegwijzering. Verder kijken dan een netwerkdoel is vaak teveel gevraagd, en dan zie je dat er van die onzin komt als een afstandenbord op de A28 vlak voor Zwolle met alleen Zwolle boven de streep en twee N50-doelen in lijn (Kampen en Emmeloord) onder de streep. Maar Groningen er bij is teveel gevraagd.

Kortom, dan verwacht ik niet dat vanuit het oosten van het land een Belgisch doel al in zo'n vroeg stadium via een bepaalde route geleid gaat worden. Zoek het maar uit, lijkt het devies. Goed, nu kom je er wel, of het nou via Breda of via Eindhoven is. Maar lange-afstadsgeleiding op wegen waarvoor daar voldoende ruimte op de borden is, lijkt me wel een nuttige toevoeging.
Coen Tunnel

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » zo 19 apr 2020, 23:25

^^
Ik zie inderdaad vooral Eindhoven en Zwolle graag weer terug komen van begin tot eind. Die twee steden zijn veruit de meest richtinggevende voor het zuidoosten en noordoosten van het land. Arnhem respectievelijk Nijmegen hoef je pas te bewegwijzeren vanaf het punt waar je de andere stad passeert (Arnhem vanuit het zuiden vanaf Bankhoef, Nijmegen vanuit het noorden vanaf Waterberg). Vanuit het noorden klopt dat vrij aardig, vanuit het zuiden is het één grote bende. Er is zelfs 1 NBA bord ter hoogte van Paalgraven, net een stukje ouder dan die bij Ravenstein, waar Nijmegen, Arnhem én Zwolle opstaan. Het kán dus wel schijnbaar!

Voor wat betreft een vervolgdeel voor de A50 richting Eindhoven is wat mij betreft Breda het meest voor de hand liggend. Of eventueel Tilburg; dat is via de A50/A58 ongeveer gelijkwaardig aan de A59/N65 vanaf Oss of de N279/A2/N65 vanuit Veghel. Zeker sinds de :A1-100: maatregel.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 19 apr 2020, 23:41

Eindhoven volstaat hier als netwerkdoel toch prima. Het is bovendien het oude einddoel. En bijna iedereen weet waar het ligt.
Er is niet echt een netwerkdoel dat er uit springt om toe te voegen. Vermoedelijk weet iedereen die naar Antwerpen, Maastricht en Breda willen dat ze Eindhoven moeten volgen. Vanaf Eindhoven zijn de andere netwerkdoelen pas echt interessant. Tevens omdat er volgens mij niet zoveel weggebruikers naar de andere netwerkdoelen gaan vanwege de andere routes.

Ik ben het er mee eens dat het een achteruitgang is dat de einddoelen er helemaal niet meer toedoen. En je op bepaalde snelwegen rond de 40 km van doel moet veranderen op de dezelfde snelweg.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 apr 2020, 10:50

Steptimer schreef: zo 19 apr 2020, 23:41 Eindhoven volstaat hier als netwerkdoel toch prima. Het is bovendien het oude einddoel. En bijna iedereen weet waar het ligt.
Iedereen weet Utrecht ook wel te plaatsen, maar daar wordt je vanaf alle kanten al geconfronteerd met andere uitvalswegen.

Op een gegeven moment komt een netwerkdoel zo dichtbij dat het niet verkeerd is om de weggebruiker alvast voor te bereiden op de wereld achter dat netwerkdoel.
Coen Tunnel

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 20 apr 2020, 17:22

^^ Over Utrecht gesproken, wat mist hier? Maassluis kan ik nog inkomen. Maar Maasland? Kom op :facepalm:

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 apr 2020, 17:34

^^ Soms heb je van die obscure doelen op de afstandsborden staan. Ik moet dan ook denken aan bv. Meerkerk, dat ooit de portaalborden op de A27 bij Lexmond sierde. Inmiddels al jarenlang afgedekt, gelukkig.

Maasland valt mijns inziens in dezelfde categorie, net als Nieuw-Bergen als doel voor de A77 vanaf Rijkevoort. Kleine dorpen die een buitengewoon prominente verwijzing op de bewegwijzering krijgen.
Coen Tunnel

omaylie
polderweggetje

Bericht door omaylie » ma 20 apr 2020, 17:56

Coen Tunnel schreef: ma 20 apr 2020, 17:34 ^^ Soms heb je van die obscure doelen op de afstandsborden staan. Ik moet dan ook denken aan bv. Meerkerk, dat ooit de portaalborden op de A27 bij Lexmond sierde. Inmiddels al jarenlang afgedekt, gelukkig.
Heb je daar ook foto's van? Want ik ben wel erg benieuwd welke bestemmingen zijn afgeplakt op de portaalborden (deze borden dus).

Zelf denk ik aan Meerkerk onder Lexmond en industrieterrein Meerkerk onder Breda. Maar heb ik ook gelijk?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 apr 2020, 18:03

^^ Ik heb slechts herinneringen. Meerkerk was rechtdoordoel, ik geloof met een afstand van 11 km, en stond onder Gorinchem en Breda op het bord. In de bordendatabase van RWS is niet te zien wat er stond afgedekt, en Streetview gaat maar terug tot 2009. De wegwijzer is al een oudje, uit 1997. Meerkerk heeft daar sowieso gestaan tot ergens in de eerste helft van de jaren '00.

Onder Lexmond stond, als ik het goed heb, Ameide als tweede afslaan doel aangegeven.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 20 apr 2020, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen Tunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 apr 2020, 18:07

Maasland staat onderaan oprit Maasdijk vermeld naar de A20 toe, dus het is een continuïteitspunt. Alleen geen idee waarom. Het is nu niet zo er een voor de hand liggende binnendoorroute is waar verkeer weggehouden moet worden. Angst voor verwarring als tussen Maassluis en Maasdijk niet ook Maasland stond?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 20 apr 2020, 18:26

Pino schreef: ma 20 apr 2020, 18:07 Het is nu niet zo (dat) er een voor de hand liggende binnendoorroute is waar verkeer weggehouden moet worden.
Misschien de route door Maassluis?
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 20 apr 2020, 18:54

nickdh schreef: ma 20 apr 2020, 17:22 ^^ Over Utrecht gesproken, wat mist hier? Maassluis kan ik nog inkomen. Maar Maasland? Kom op :facepalm:

Afbeelding
.
Onwenselijk, maar wel verklaarbaar; dit is een continuering vanaf het OWN.
In de Tebodin-tijd gebeurde het vaker dat dan ook de bestemmingen die bij de volgende afrit er al weer afgingen, op het doelenbord kwamen. Dat gebeurt nu in principe niet meer.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 20 apr 2020, 18:58

Pino schreef: ma 20 apr 2020, 18:07 Maasland staat onderaan oprit Maasdijk vermeld naar de A20 toe, dus het is een continuïteitspunt. Alleen geen idee waarom. Het is nu niet zo er een voor de hand liggende binnendoorroute is waar verkeer weggehouden moet worden. Angst voor verwarring als tussen Maassluis en Maasdijk niet ook Maasland stond?
Dat is simpel op te lossen. Afrit 7 hernoemen naar Maasland. Of gewoon Maasland in z'n totaliteit weglaten tot aan het vorkbord. Zo'n kerkdorp hoort gewoon niet op de afstandenborden.

Utrecht staat trouwens ook nog op het rechtdoorportaal naast de uitsmijter van afrit 6, waarna die stad opeens verdwijnt en weer bij afrit 8 aan bod komt. Dat is toch juist verwarrend?

Ik pleit niet snel voor popnagelen, maar het missen van Utrecht in het NBA-systeem ten westen van Kethelplein is mijns inziens toch echt een grote misser. Of is het het plan met Utrecht te beginnen bij het toekomstige knooppunt Vlaardingen?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 apr 2020, 19:01

harry schreef: ma 20 apr 2020, 18:26 Misschien de route door Maassluis?
Extra kilometers, dus waarom zou je? En op het punt dat je vanuit Maasdijk rechtsaf Maassluis in gaat, staat geen rechtdoor Maasland.

Ongetwijfeld valt dit in de categorie “kom je niet meer achter.” Het is wel zo dat dit soort lokale verwijzingen naar het volgende dorp via de snelweg vroeger veel minder opvielen. Nou ja, misschien bij het oprijden van de snelweg. Maar niet op de snelweg zelf, want er stonden geen afstandenborden en het eerste richtinggevende bord dat je dan tegenkwam was het 1200m-bord van de afrit naar precies dat dorp. Nu zou een strikte continuïteitsleer je dwingen dat volgende dorp te herhalen op het afstandenbord, maar ik ben blij de opmerking van René te lezen dat we niet meer zo streng in de leer zijn.
Rene schreef: ma 20 apr 2020, 18:54 Onwenselijk, maar wel verklaarbaar; dit is een continuering vanaf het OWN.
Als ik het goed zie op Streetview, kom je het doel in de aanloop naar de oprit niet tegen. Het bord verschijnt alleen als je vanuit Maasdijk komt en rechtsaf de A20 oprijdt. Het staat niet op de eerste kruising stroomopwaarts en het staat ook niet vermeld wanneer je de snelweg vanaf de andere kant benadert (zelfs niet op het punt dat je linksaf de A20 op gaat). Misschien was dat vroeger anders, maar voor nu zou ik zeggen: weghalen op dat ene punt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 apr 2020, 19:29

nickdh schreef: ma 20 apr 2020, 18:58Ik pleit niet snel voor popnagelen, maar het missen van Utrecht in het NBA-systeem ten westen van Kethelplein is mijns inziens toch echt een grote misser. Of is het het plan met Utrecht te beginnen bij het toekomstige knooppunt Vlaardingen?
Zou je vanaf een internationale veerhaven als Hoek van Holland niet ook de route naar supernetwerkdoel Amsterdam moeten aangeven? Of wordt dat al ergens opgelost met een volgbord naar Den Haag via de N222?

Utrecht op de A20 zou ook geen overbodige luxe zijn.
Coen Tunnel