Andere nummerwijzigingen na 1993 zijn toch meestal het gevolg van nieuwe wegen of wegdelen (zie N302/N307).
Moderator: Moderatoren
Inderdaad, daar werd het netwerk compleet anders door de bouw van de Westerscheldetunnel. Dat je geen losliggend stuk N58 wil hebben snap ik. Maar bv. de N60 had best kunnen blijven bestaan tussen Perkpolder en Kapellebrug. En de N61 had ook gewoon tot Terhole door kunnen lopen. Dan waren die nieuwe nummers N689 en N290 helemaal niet nodig geweest.
Bij de aanleg van de A50 is ook een stukje A58 oostelijk van Ekkersweijer omgenummerd.
Hoe dan? Een A59 Oss-Eindhoven die los zou staan en niks te maken zou hebben met de A59 tussen Zierikzee en Empel?
Dat gold bij mijn weten alleen voor de provinciale 3-cijferige wegnummers (en hun gemeentelijke onderbrekingen), omdat de serie 175-400 was bedoeld voor op de bewegwijzering en 401-999 niet.
Een volledig overzicht staat onderaan op deze pagina: https://wegnummers.nl/nl/uitleg3.htmlCoen Tunnel schreef: ↑ma 18 mei 2020, 19:36In Brabant is er het een en ander hernummerd rond 2003, ... En zo zullen er nog wel meer voorbeelden te vinden zijn.
Feitelijk is die N280 helemaal nieuwbouw. Er is erg weinig overlap tussen (dat stukje) N68 en N280.Coen Tunnel schreef: ↑ma 18 mei 2020, 19:36De N68 bij Roermond werd overgedragen aan de provincie, die het toevoegde aan de N280.
Die valt in de categorie werknummers, zoals N23 en N54 (= stukje N211).
Dat lijkt me wel. Is ook makkelijker voor kaartmakers.
De Wijkertunnel is opengegaan als A9. De omnummering vond voor de openstelling van de tunnel plaats, niet erna.
Ongeveer een half jaar van te voren als ik me goed herinner. Was wel behoorlijk komisch als bijrijder om ineens een totaal wegnummer te zien...
De N61 werd deels overgedragen. Meestal werd een wegnummer in zijn geheel overgedragen.
Viel me vanochtend trouwens op dat het A65-schildje erop gepopnageld is. Dit stuk wordt met de N65-ombouw afgewaardeerd dus het bord zal alvast voorbereid zijn.
Dat zit al jaren te wachten op een ombouw van de N340, die dan in 1 vloeiende lijn gaat lopen naar de N36. Ik neem aan dat de N48 daar dan ook N340 wordt.
En daarvoor ongenummerd van N261 naar N283Coen Tunnel schreef: ↑ma 18 mei 2020, 19:36
In Brabant is er het een en ander hernummerd rond 2003, zo werd de N283 Tilburg-Poppel bijvoorbeeld de N630 (en nog later nummerloos).