Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Knooppunt Witte Paal, het liefst in combinatie met een ombouw tot ongelijkvloers, of dan op z'n minst tot een turborotonde volgens de richtlijnen zou niet misstaan. Die naam is immers algemeen bekend in de regio, maar staat helaas nergens op de borden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x5 autosnelweg
Ik vind het allemaal maar raar nog steeds;
- wel doelensystematiek, NBA-achtig ontwerp op rijkswegen die gelijkvloerse kruispunten hebben, rotondes en Vri's.
- geen doelensystematiek en geen NBA op volwaardige provinciale stroomwegen.
Er lijkt geen beweging te zijn naar 1 systeem voor stroomwegen, rijksweg of niet. Ik hoop dat het er nog eens van komt, zou de bewegwijzering weer wat beter maken.
- wel doelensystematiek, NBA-achtig ontwerp op rijkswegen die gelijkvloerse kruispunten hebben, rotondes en Vri's.
- geen doelensystematiek en geen NBA op volwaardige provinciale stroomwegen.
Er lijkt geen beweging te zijn naar 1 systeem voor stroomwegen, rijksweg of niet. Ik hoop dat het er nog eens van komt, zou de bewegwijzering weer wat beter maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg

De bestuurder heeft er geen fluit aan of de weg van het Rijk of de provincie is.
Ik hoopte dat dat met de komst van de NBd de goede kant op zou gaan, maar die hoop is alweer vervlogen.
I'm average height... in Thailand.
-
- Moderator
Als Westerlee het tot knooppunt heeft weten te schoppen, dan zou je dat toch ook zeker voor Witte Paal mogen verwachten...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Voorzitter

-
- 4x5 autosnelweg
RWS houdt vast aan NBA op alle ongelijkvloerse aansluitingen van het HWN, ongeacht of dat dit een autosnelweg of een autoweg is. Dit mede omdat RWS de bewegwijzering die de richtlijn voorschrijft bij 100 km/h (zie bijv. N356 Centrale As Friesland) zwaar onder de maat vindt. De NBd treft hierin geen blaam. Wel de richlijn, die voor ongelijkvloerse 100 km/h wegen nodig herzien moet worden.Robbert297 schreef: ↑zo 09 aug 2020, 13:43Helemaal mee eens. Een Rijksautoweg of een provinciale autoweg zijn beide stroomwegen. Gebruik dan ook 1 systeem...
De bestuurder heeft er geen fluit aan of de weg van het Rijk of de provincie is.
Ik hoopte dat dat met de komst van de NBd de goede kant op zou gaan, maar die hoop is alweer vervlogen.
-
- 2x5 autosnelweg

Als de NBd voor RWS van die richtlijn kan afwijken moet het voor provincies toch ook mogelijk zijn? Hoe vaak wordt zo'n richtlijn (of in ieder geval delen daarvan) herzien en bijgesteld eigenlijk?
-
- dorpsstraat

Ongeveer een jaar of tien.
1994, 2005 en 2014 (als ik het goed heb).
-
- 4x5 autosnelweg
Je wilt niet weten hoeveel er wordt afgeweken.
Overigens lijkt de NBd wel naar een nieuwe richtlijn toe te willen, om die dan ook echt uniform te gaan hanteren. Die richtlijn zou dan modulair worden opgebouwd en uitgewerkt. Over het feit dat een dergelijke herziening en uniforme oplegging hard nodig is hoor ik vooral positieve geluiden. Vraagtekens zitten tot op heden vooral in het te hanteren vaststellingsproces. We gaan het meemaken
Overigens lijkt de NBd wel naar een nieuwe richtlijn toe te willen, om die dan ook echt uniform te gaan hanteren. Die richtlijn zou dan modulair worden opgebouwd en uitgewerkt. Over het feit dat een dergelijke herziening en uniforme oplegging hard nodig is hoor ik vooral positieve geluiden. Vraagtekens zitten tot op heden vooral in het te hanteren vaststellingsproces. We gaan het meemaken

-
- Secretaris
Ik hoop dat in die richtlijn ook een duidelijke koppeling komt tussen doelen en wegnummers op het HWN op het OWN en andersom. Een en ander sluit op teveel plaatsen toch niet echt lekker aan, of is niet toekomstbestendig.
Bijvoorbeeld de aansluiting A28/N855 bij Spier. Het wegnummer wordt overal vermeld, behalve... vanaf de A28. Andersom staat langs de N855 op gloednieuwe borden Utrecht vermeld richting de A28, terwijl al lang duidelijk is dat dit in de toekomst Zwolle zal worden. Als nou de bebording van de hele aansluiting in één keer was (her)ontworpen, dan had dat de kwaliteit zeker goed gedaan.
Bijvoorbeeld de aansluiting A28/N855 bij Spier. Het wegnummer wordt overal vermeld, behalve... vanaf de A28. Andersom staat langs de N855 op gloednieuwe borden Utrecht vermeld richting de A28, terwijl al lang duidelijk is dat dit in de toekomst Zwolle zal worden. Als nou de bebording van de hele aansluiting in één keer was (her)ontworpen, dan had dat de kwaliteit zeker goed gedaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- 2x5 autosnelweg
Tussen NBA en Ddesign zit ook nog verschil in:
- ringaanduiding
- Pseudo-komborden.
Wat mij betreft zou men daar ook nog een toekomstbestendige keuze in mogen maken. NBA heeft de keuze gemaakt in RING-wegnummer (terwijl er niet overal een wegnummer is). Oldschool heeft de keuze gemaakt in RING--plaatsnaam, wat wel altijd mogelijk is.
Pseudo-komborden komen niet meer voor in NBA, in Ddesign dacht ik wel. In de oude situatie werd zo'n bord gebruikt om ruimte op volgende borden te besparen. Volgens mij is dat nog steeds een goed uitgangspunt.
- ringaanduiding
- Pseudo-komborden.
Wat mij betreft zou men daar ook nog een toekomstbestendige keuze in mogen maken. NBA heeft de keuze gemaakt in RING-wegnummer (terwijl er niet overal een wegnummer is). Oldschool heeft de keuze gemaakt in RING--plaatsnaam, wat wel altijd mogelijk is.
Pseudo-komborden komen niet meer voor in NBA, in Ddesign dacht ik wel. In de oude situatie werd zo'n bord gebruikt om ruimte op volgende borden te besparen. Volgens mij is dat nog steeds een goed uitgangspunt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf

(Ik heb het kleine broertje van dit bord vrij recent ergens gepost.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg
Op niet al te lange termijn is Vlijmen wel in oostelijke richting bereikbaar.
-
- expressweg
Gaat dan de aardebaan van de spoorlijn van de halve zolenlijn op schop?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen.
N ° de membre 40
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen.
N ° de membre 40
-
- autoweg
Ter hoogte van Waalwijk-Oost wel volgens mij. Bij Vlijmen (nieuwe aansluiting is een ombouw van de trompet bij Den Bosch) ligt de halve-zolenlijn er een behoorlijk stuk bij vandaan en het ruimtebeslag van de nieuwe aansluiting is aan de zuidkant sowieso niet groter dan van de huidige trompet. De bestaande aansluiting Vlijmen van/naar het oosten verdwijnt begrijpelijkerwijs helemaal (nogal substandaard, zowel op als onder het viaduct).
-
- expressweg
-
- Wegnummerfotograaf
Dit bord bij Eemnes moest vervangen worden:

Daarbij hebben ze een foutje gemaakt, A27 had rood moeten zijn (foto Nickdh):

Inmiddels hebben ze de fout rechtgezet. Of eigenlijk SCHEEFgezet.

(Inderdaad: de rode A27 is er scheef opgeplakt.)

Daarbij hebben ze een foutje gemaakt, A27 had rood moeten zijn (foto Nickdh):

Inmiddels hebben ze de fout rechtgezet. Of eigenlijk SCHEEFgezet.

(Inderdaad: de rode A27 is er scheef opgeplakt.)
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Een rondje Utrecht-Science Park in de spoiler.
Vergelijken met de oude wegwijzers leert dat sommige wegwijzers geheel vernieuwd zijn en de meeste overgeplakt.
Daarbij zijn ook wat storende foutjes verbeterd (Utrecht De Uithof zonder streepje).
Ik heb nog één wegwijzer kunnen vinden op de A28 waar De Uithof nog niet is overgeplakt.
Vergelijken met de oude wegwijzers leert dat sommige wegwijzers geheel vernieuwd zijn en de meeste overgeplakt.
Daarbij zijn ook wat storende foutjes verbeterd (Utrecht De Uithof zonder streepje).
Ik heb nog één wegwijzer kunnen vinden op de A28 waar De Uithof nog niet is overgeplakt.
- SPOILER: TOON
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
Veel lelijk plakwerk met een lelijke naam.
Maar op deze wegwijzer lijkt het dat de nieuwe panelen daadwerkelijk een lichtere kleur blauw hebben. Een foutje of een nieuwe standaard?

Maar op deze wegwijzer lijkt het dat de nieuwe panelen daadwerkelijk een lichtere kleur blauw hebben. Een foutje of een nieuwe standaard?

-
- Wegnummerfotograaf

Nu dus wel een streepje en niks meer gecentreerd.
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat lichte blauw is ook zichtbaar op de andere borden. Met name als het donker is, zie je het verschil als het licht van de koplampen op de borden valt.
-
- Hoofdmoderator
Ik denk dat het net een subtiel verschil is hoe de zon erop schijnt. Dat kan enorm veel verschil maken in de kleur. Kijk ook maar naar de lichter blauwe streep op het linker bord. Daarnaast zal leeftijd, vuil en eventueel productiemethode (merk folies) altijd een klein verschil maken.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg
Enig idee waarom De Uithof hier is weggehaald en niet vervangen door Science Park?

-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg

Kan aan mij liggen, maar wat is daar het voordeel van? Het is niet dat er geen plaats meer was op de bestaande bebording...
-
- Moderator
Vooral onlogisch dat het op sommige routes met een routebord wordt gedaan en op andere routes wel is geïntegreerd
Overigens kom ik tot drie verschillende H-symbolen...

Overigens kom ik tot drie verschillende H-symbolen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Heeft denk ik te maken dat voorheen een blauwe overlayfolie over de witte folie werd geplakt en dat nu met blauwe inkt direct op de witte folie wordt geprint. Verder met je eens dat het maar een lelijke naam is.
-
- Hoofdmoderator

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- verkeersader
Waarom is de netwerkbenadering niet meteen goed toegepast op de bewerkte borden in Utrecht(A28)?
Over Groningen zou een strip met Zwolle moeten staan.
Over Groningen zou een strip met Zwolle moeten staan.