Afbeelding

Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » wo 07 okt 2020, 19:00

Die twee afritten in Dordrecht zo aangeven vind ik ook niet echt charmant. Het is op deze manier een onnodig puzzeltje.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » wo 07 okt 2020, 19:20

^^
Dordrecht-Willemsdorp vind ik ook een wat geknutselde afritnaam. Helemaal voor een afrit die met name industriegebied Dordtse Kil ontsluit.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 07 okt 2020, 19:23

^^ Ja maar afritnamen mogen geen witte doelen zijn :blabla: (al hebben we natuurlijk gekunstelde uitzonderingen, zoals Borchwerf)...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 07 okt 2020, 19:25

^^ Willemsdorp heeft gewoon komborden Dordrecht: https://goo.gl/maps/QLkmevSxgiYU1ngF8
Zo geknutseld vind ik die naam dus niet.
En industriegebieden Dortse kil I en II worden juist door afrit 20 ontsloten, waardoor het beter is die naam niet voor een afrit te gebruiken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 okt 2020, 20:26

Wouter N14 schreef: wo 07 okt 2020, 18:29 Tweede fout op dat wegvak.
Nee, eerste fout. Dat bord staat er al een tijdje. We hebben het er hier ook destijds over gehad.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 okt 2020, 20:31

Ds79m schreef: wo 07 okt 2020, 19:00 Die twee afritten in Dordrecht zo aangeven vind ik ook niet echt charmant. Het is op deze manier een onnodig puzzeltje.
Ze hadden het met 1 naam kunnen doen, "Dordrecht". Zoals bij Zoeterwoude en Hoofddorp op de A4 is gebeurd.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Het enige verschil is dat Willemsdorp geen windrichting is.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Claus Plein
stadsweg

Bericht door Claus Plein » wo 07 okt 2020, 20:34

harry schreef: wo 07 okt 2020, 17:50 A16 Dordrecht-Willemsdorp zal wel vrij gauw open gaan.
Het lokale sufferdje meldt dat het pas eind 2021 wordt:
De op- en afrit op de parallelbaan naar het nieuwe bedrijventerrein DistriPark Dordrecht worden in het vierde kwartaal 2021 in gebruik genomen. Dit geldt ook voor de nieuwe op- en afrit aan de andere kant van de A16 bij Willemsdorp.
Edit: Rijkswaterstaat, welke duidelijk de bron was, ook:
De op- en afrit op de parallelbaan naar het nieuwe bedrijventerrein DistriPark Dordrecht worden in het 4e kwartaal van 2021 in gebruik genomen. Dit geldt ook voor de nieuwe op- en afrit aan de andere kant van de A16 bij Willemsdorp.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 okt 2020, 20:37

nickdh schreef: wo 07 okt 2020, 18:03
harry schreef: wo 07 okt 2020, 17:56
Wouter N14 schreef: wo 07 okt 2020, 17:51 Dus bij Sabina zelf staan nog geen borden?
Klopt. Wel een paar oude natuurlijk, maar geen NBA en (zoals bekend) geen enkel bord richting A4-zuid.
Eigenlijk is dat echt slordig dat dat zo lang op zich laat wachten. Net als dat de gehele A29 niet gewoon omgenummerd wordt naar A4 aangezien Benelux-Klaaswaal er naar alle waarschijnlijkheid toch niet meer van komt.

Dan heb je natuurlijk een gat in het nummer A4 tussen het Vaanplein en Benelux wat je op kunt lossen met een (A4) achter Amsterdam, en in de andere richting Antwerpen als ik de nieuwe ontwerpen voor Benelux zo snel zag. Of doe eens gek, en nummer de huidige A15-PRB om naar A4.
René heeft er iets over gezegd: de A 4 wordt indirect bewegwijzerd vanaf Vaanplein. Bij Rijkswaterstaat wil men de deur van een doorgetrokken A 4 tussen Benelux en Klaaswaal niet dichtdoen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 okt 2020, 20:40

Vinny schreef: wo 07 okt 2020, 20:37Bij Rijkswaterstaat wil men de deur van een doorgetrokken A 4 tussen Benelux en Klaaswaal niet dichtdoen.
Het zou heel raar zijn als de politiek besluit een weg niet aan te leggen omdat het wegnummer al ergens anders loopt...
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 07 okt 2020, 20:53

Politieke besluitvorming is nooit logisch dus zo vreemd is dat ook niet.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 okt 2020, 21:17

harry schreef: wo 07 okt 2020, 20:40
Vinny schreef: wo 07 okt 2020, 20:37Bij Rijkswaterstaat wil men de deur van een doorgetrokken A 4 tussen Benelux en Klaaswaal niet dichtdoen.
Het zou heel raar zijn als de politiek besluit een weg niet aan te leggen omdat het wegnummer al ergens anders loopt...
Zeker eens. In de tussentijd geeft het geklooi met Antwerpen als bewegwijzerd doel rond Rotterdam en met de 'verlenging' van de A4 wel het gevoel dat men een beetje aan het duwen is om dit vermeende gat tussen de Randstad en Antwerpen maar op te mogen vullen. Nu ben ik niet tegen de A4 Benelux-Klaaswaal, maar kunnen we alsjeblieft ter zake doende argumenten op tafel leggen?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 okt 2020, 11:22

harry schreef: wo 07 okt 2020, 17:50 Richting Noordhoek, na afrit Fijnaart:
Afbeelding
Misschien hadden ze hier de A17 bij willen zetten, maar is het per ongeluk in de andere richting gedaan. Je zit hier weliswaar nog niet op de die A17, maar je komt er onherroepelijk op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 okt 2020, 12:40

Palance schreef: do 08 okt 2020, 11:22je komt er onherroepelijk op.
Als je de A59 blijft volgen hoef je nu nog niet te weten dat hij verderop ook A17 heet (en daarna A16)...
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 okt 2020, 13:02

Er zijn genoeg voorbeelden waarbij de weggebruiker dat al wel van te voren te weten krijgt :)

Op de A16 kom je natuurlijk niet onherroepelijk uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » do 08 okt 2020, 13:30

2 nieuwe borden voor de A20-Li. Niet van al te beste kwaliteit helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 okt 2020, 14:19

nickdh schreef: do 08 okt 2020, 13:30 Niet van al te beste kwaliteit helaas.
De borden of de foto's? :)

Op de eerste foto lijkt er een extra lijntje om de spoel heen te zitten. Maar dat kan aan de kwaliteit liggen van (vul-maar-in).

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 08 okt 2020, 14:24

Dat heb je goed gezien. Dat is zoals het tegenwoordig zou moeten zijn ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 okt 2020, 17:10

Waarom zou het 300m-bord geen echte vork zijn met een rechtdoorbestemming?
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 08 okt 2020, 17:33

Precies. En die borden zouden toch alleen toegepast worden bij weefstroken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 08 okt 2020, 19:48

Kan te maken hebben met de maximale belasting van die oude uithouder.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 08 okt 2020, 20:07

harry schreef: wo 07 okt 2020, 17:50 A16 Dordrecht-Willemsdorp zal wel vrij gauw open gaan. Op dit nieuwe bord is het niet afgeplakt:

Afbeelding

Grappig dat het me in al die jaren nooit is opgevallen dat daar nog een afritnummer over was.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 okt 2020, 20:12

Er was wel ooit een afrit 19, dat was afrit Moerdijk op de A16. Die is opgeheven toen Klaverpolder compleet werd gemaakt. Via die afrit kon je over het OWN naar de A59.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 okt 2020, 20:26

Palance schreef: do 08 okt 2020, 13:02 Er zijn genoeg voorbeelden waarbij de weggebruiker dat al wel van te voren te weten krijgt :)

Op de A16 kom je natuurlijk niet onherroepelijk uit.
Precies. Naar goed Italiaans voorbeeld. Er staat bijvoorbeeld ook langs de N 50 een verwijzing naar de A 6.
Pino schreef:Zeker eens. In de tussentijd geeft het geklooi met Antwerpen als bewegwijzerd doel rond Rotterdam en met de 'verlenging' van de A4 wel het gevoel dat men een beetje aan het duwen is om dit vermeende gat tussen de Randstad en Antwerpen maar op te mogen vullen. Nu ben ik niet tegen de A4 Benelux-Klaaswaal, maar kunnen we alsjeblieft ter zake doende argumenten op tafel leggen?
Ik begrijp deze sneer niet zo goed. De verbinding Benelux-Klaaswaal is volgens mij nooit geheel geschrapt van de lijst gewenste wegen in/rond Rotterdam. Blijkbaar meent Rijkswaterstaat het belangrijk te vinden om de A 29 niet geheel om te nummeren. Het is op zich al een revolutie dat men überhaupt al de moeite neemt om een stuk van de A 29 te hernummeren naar A 4, want op een of andere manier ligt dat gevoelig. Hectometerpaaltjes en databases aanpassen en een belletje richting de belangrijkste kaartenmakers en navigatiesoftwareontwikkelaars plegen kost natuurlijk ook wel wat geld. Op zich dateert het nummer al uit de jaren '90 (misschien eind jaren '80) toen de verbinding Markizaat-Antwerpen het betreffende nummer kreeg en het er toen niet uitzag dat de hele A 4 ooit zou worden aangelegd. Aan de bewuste keuze om aan een doorlopende A 4 vast te houden houdt Rijkswaterstaat consequent vast. Ik ben het niet geheel eens met Rijkswaterstaat maar ik kan me wel goed voorstellen dat ze zo hebben besloten.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » do 08 okt 2020, 21:08

Vinny schreef: do 08 okt 2020, 20:26Precies. Naar goed Italiaans voorbeeld. Er staat bijvoorbeeld ook langs de N 50 een verwijzing naar de A 6.
Maar die klopt niet helemaal aangezien er nog een afrit tussen zit, Emmeloord-Zuid. Niet dat ik erop tegen ben, integendeel.
Vinny schreef:Aan de bewuste keuze om aan een doorlopende A 4 vast te houden houdt Rijkswaterstaat consequent vast.
Juist niet. Als Rijkswaterstaat een doorlopende A4 had willen hebben, had RWS de gehele A29 wel omgenummerd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 okt 2020, 22:45

Vinny schreef: do 08 okt 2020, 20:26 Ik begrijp deze sneer niet zo goed. De verbinding Benelux-Klaaswaal is volgens mij nooit geheel geschrapt van de lijst gewenste wegen in/rond Rotterdam. Blijkbaar meent Rijkswaterstaat het belangrijk te vinden om de A 29 niet geheel om te nummeren. Het is op zich al een revolutie dat men überhaupt al de moeite neemt om een stuk van de A 29 te hernummeren naar A 4, want op een of andere manier ligt dat gevoelig. Hectometerpaaltjes en databases aanpassen en een belletje richting de belangrijkste kaartenmakers en navigatiesoftwareontwikkelaars plegen kost natuurlijk ook wel wat geld. Op zich dateert het nummer al uit de jaren '90 (misschien eind jaren '80) toen de verbinding Markizaat-Antwerpen het betreffende nummer kreeg en het er toen niet uitzag dat de hele A 4 ooit zou worden aangelegd. Aan de bewuste keuze om aan een doorlopende A 4 vast te houden houdt Rijkswaterstaat consequent vast. Ik ben het niet geheel eens met Rijkswaterstaat maar ik kan me wel goed voorstellen dat ze zo hebben besloten.
Het gaat me meer om de omwenteling in de doelen rond Rotterdam/Den Haag dan om het laten oprukken van het nummer A4 tussen Klaaswaal en Sabina. Al zet dat me dubbel aan het denken omdat beide tegelijk gebeuren. Maar de kern is de eerste. Je zult het hopelijk wel met me eens zijn dat het een niet alledaagse benadering is geweest om in 2015 vol in te zetten op het doel Bergen op Zoom (we kregen er zelfs de term plaatsvervangend netwerkdoel voor) om daar vijf jaar later ineens toch Antwerpen van te gaan maken. Er is geen centimeter asfalt bijgekomen, de doelensystematiek op onze borden is niet veranderd en toch is dit ineens de bewegwijzerde route naar Antwerpen geworden. Waar, zoals ik al eerder zei, best over te twisten valt. Dus wat drijft dat?

Op mij komt het over als het uitvergroten van het gat Benelux-Klaaswaal. Het is niet meer de missing link / omweg langs het Vaanplein meer voor de mensen die naar Bergen op Zoom moeten (plaatsvervangend netwerkdoel c.q. het punt waar verkeer naar Zuid-Zeeland de hoek om gaat), maar anno 2021 is het het gat richting Antwerpen. "O, o, o, wat worden we toch tekort gedaan door dat stukje weide dat nog tussen Benelux en Klaaswaal ligt. Het enige stukje A4 dat nog ontbreekt, en nog wel op weg naar de tweede stad van België." Alsof die vanuit Amsterdam niet al heel goed te bereiken was over de A2-A27-E19. En vanuit de zuidvleugel van de Randstad over de A16. Het is heel leuk dat de verbinding Rotterdam-Bergen op Zoom-Zandvliet er ligt hoor, maar het is gewoon een snelweg van hoofdzakelijk regionaal belang voor het zuidwesten, en niet meer. Dat is waarom hij ook pas zo laat van de grond kwam, en waarom Benelux-Klaaswaal nog steeds op uitvoering wacht. Kies dan ook doelen die daarbij passen.

Nou goed, misschien reageer ik wat paranoïde. Met een beetje ambitieus op wat langere afstand bewegwijzeren is zelfs op snelwegen met regionaal belang niet extreem veel mis. Maar wat ik wel belangrijk vind is dit: ik zie de verbinding Benelux-Klaaswaal graag komen. Hij is belangrijk voor de regio. Gaat men echter de case opbouwen rondom dat vermeende gat tussen Amsterdam en Antwerpen, dan loop je in de geslepen messen van tegenstanders. Want die zouden dan heel terechte tegenargumenten hebben met het asfalt dat er al ligt tussen die steden; en dat je bepaald meer mensen helpt als je juist de bestaande verbindingen over A16 en A27 uitbouwt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 09 okt 2020, 9:03

^^ Door de A4 zuid als snelweg van regionaal belang te bestempelen doe je het in mijn ogen weer een beetje te kort. Vanuit het grootste deel van Zuid-Holland en een heel groot deel van Noord-Holland (grofweg alles ten zuid-westen, westen en noord-westen van Amsterdam) is de A4 route een route die nu al min of meer gelijkwaardig is qua tijd en afstand aan de route via de A16 (en voor Noord-Holland ook via de A27). Het is voor mij ook de vaste route als ik richting België ga, gewoonweg omdat dit het snelste is en het beste doorrijdt (mits er geen brug open staat natuurlijk :redangry: ). Mocht het missende stukje worden aangelegd dan wint de A4 route nog meer aan betekenis en is het voor grofweg 3 miljoen Nederlanders gewoonweg duidelijk de superieure route. Je kan je overigens wel afvragen of dat dan wel zo wenselijk is, aangezien de weg met 2x2 dan eigenlijk wat aan de krappe kant kan worden.....

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 09 okt 2020, 10:08

^^ 2x2 heb je tussen knooppunt Galder en St.-Job-in-'t-Goor ook.
Op de A4 is het voornamelijk het stuk tussen Zoomland en Markiezaat dat problemen kan geven, zeker met die enkelstrooks doorgaande verbinding richting het zuiden bij Zoomland.
Verder heb je natuurlijk het stuk Klaaswaal-Hellegatsplein dat problematisch wordt, maar dat zal vanwege het lokale verkeer zijn dat de A4 verkiest boven de N57.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 09 okt 2020, 11:03

verfmeer95 schreef: vr 09 okt 2020, 10:08 ^^ 2x2 heb je tussen knooppunt Galder en St.-Job-in-'t-Goor ook.
En dat is dus ook de voornaamste verklaring dat de A4 route door mij geprefereerd wordt boven de A16/E19 route. Het stuk E19 is vaak zo druk dat een beetje doorrijden er niet in zit waardoor de A4 route het qua tijd meestal (als ik er tenminste overheen ga) wint. Nu al, laat staan als de A4 wordt gecompleteerd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 09 okt 2020, 12:34

Rein schreef: vr 09 okt 2020, 11:03laat staan als de A4 wordt gecompleteerd.
Dan zal het ook daar juist drukker worden.
In het weekend bij mooi weer is het trouwens druk voor de N59 Hellegatsplein.
--Harry.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 09 okt 2020, 13:25

Chris schreef op SSC:
[...]
Afbeelding
Dit is voor Voorne-Putten serieus olie op het vuur gooien: "Zie je wel, ze sturen al het A24 verkeer over onze N57"
Ik vind dat Spijkenisse als doel daar toch gepaster staan