[B][A012] Antwerpen - Brussel werken in uitvoering
Moderator: Moderatoren
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Re: [B][A012] Antwerpen - Brussel werken in uitvoering
Ik had origineel een verlenging van de sleuf verwacht. Maar ik ben er onlangs nog eens doorgereden en eigenlijk is zoiets absoluut niet meer van deze tijd.
-
Tommy
- autoweg
Ik had eerlijk gezegd ook een verlenging van de sleuf (door Boom) gehoopt. De drie korte tunnels zijn uiteraard een verbetering en daar ben ik blij om. Maar ik vind het toch niet ideaal. In slechtere weersomstandigheden (ijzel, mist, ...) zijn dergelijke tunneltjes problematisch. Er is ook gevaar voor kop-staart aanrijdingen indien er file staat nét na de tunnel. File zal er zeker blijven voorkomen indien er bvb een ongeval gebeurd is.
Ik neem de gekende tunneltjes op de N31 als voorbeeld:
https://www.google.com/maps/@51.2006154 ... ?entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Via onderstaande link kan de nota aan de Vlaamse regering over dit project worden ingekeken. Deze vat alles goed en kort samen. De nota leert ook dat de kosten voor deze variant worden geschat op 800 miljoen euro. Nota: https://beslissingenvlaamseregering.vla ... 9CEF7BFDAF
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Het DBFM project ter hoogte van Londerzeel-Zuid werd toegewezen aan het tijdelijke vennootschap VIA12. Een combinatie van Jan De Nul NV en Willemen project Finance NV. De werken starten in het najaar van 2025. Meer info via: https://wegenenverkeer.be/werken/londer ... ectverloop en https://www.lydiapeeters.be/nieuws/aann ... angesteld/
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Er zijn nieuwe renders beschikbaar van het complex Londerzeel-Zuid. Tegen de zomer van 2028 moeten alle werken afgerond zijn.

-
Tommy
- autoweg
Voor alle duidelijkheid: Deze render is een view vanuit het noorden naar het zuiden toe. Dus Londerzeel centrum ligt rechts, naast de foto. Het zichtbare bedrijf op de foto is Sarens.
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Die tunnelbak rechts in beeld is een mooi toekomstig SNUP. Daar zou een tramlijn in moeten komen, onderdeel van het Brabantnet. Maar soortgelijke tramprojecten werden de laatste jaren systematisch geschrapt (zoals de tramlijn Hasselt-Maastricht waarvan het plan uit de zelfde periode kwam als dit Brabannet).
-
Mikhail
- expressweg
Inderdaad, de bak is zelfs op de render niet volledig uitgetekend, precies of ze weten het al 
Een fietssnelweg lijkt mij zelfs reëler, kost ook veel minder en je zal nog genoeg potentiële fietsers kunnen aantrekken - zeker speedpedelecs - wat een ideaal doelpubliek hier kan zijn.
Een fietssnelweg lijkt mij zelfs reëler, kost ook veel minder en je zal nog genoeg potentiële fietsers kunnen aantrekken - zeker speedpedelecs - wat een ideaal doelpubliek hier kan zijn.
-
Cartman
- dorpsstraat
Die bak is wel degelijk volledig getekend. Begint en eindigt op niveau begane grond, in het midden ligt die een drietal meter onder dat niveau. Noord en zuid van de tunnelbak zijn er nog geen sporen getekend omdat deze niet bij het project van de heraanleg van het kruispunt horen.
-
Mikhail
- expressweg
Natuurlijk, dat snap ik ook wel hoor. Ik doelde gewoon op feit hoe reëel die tramlijn Brussel-Boom (of Willebroek) is en ooit aangelegd zal worden.
-
Mundial
- verkeersader
Ik denk dat men het politiek moeilijk kan maken om weer projecten te schrappen, de voorbije legislatuur heeft Lydia Peeters zo goed als niets opgestart en lopende projecten bleven aanslepen. De huidige regering wil investeren (en zaken openen) en wil ook Brussel en de Rand niet loslaten dus ik zie hier nog wel beweging in komen.Mikhail schreef: ma 09 dec 2024, 21:46 Inderdaad, de bak is zelfs op de render niet volledig uitgetekend, precies of ze weten het al![]()
Daar wordt aan gewerkt, zie hier.Mikhail schreef: ma 09 dec 2024, 21:46 Een fietssnelweg lijkt mij zelfs reëler, kost ook veel minder en je zal nog genoeg potentiële fietsers kunnen aantrekken - zeker speedpedelecs - wat een ideaal doelpubliek hier kan zijn.
-
xxl_filip
- woonerf
Geen idee waarom precies nu, maar er is gisteren op het YouTube kanaal van Wegen en Verkeer een video verschenen van het toekomstbeeld van het knooppunt Londerzeel-Zuid: https://youtu.be/H1ZnqFfPB-Y?si=5Yi0XoEn7vUXBXVD
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
De definitieve contract-close werd bereikt op 12/12/2024 voor een totaalbedrag van 225 299 446,28 euro.vynkce schreef: za 01 jun 2024, 10:51 Het DBFM project ter hoogte van Londerzeel-Zuid werd toegewezen aan het tijdelijke vennootschap VIA12. Een combinatie van Jan De Nul NV en Willemen project Finance NV. De werken starten in het najaar van 2025. Meer info via: https://wegenenverkeer.be/werken/londer ... ectverloop en https://www.lydiapeeters.be/nieuws/aann ... angesteld/
-
Mundial
- verkeersader
Het was al enige tijd geleden dat we nog iets gehoord hadden van de omvorming van de A12 tussen Boom en Wilrijk.
Bij de keuze van het voorkeursalternatief had de Vlaamse Regering als bijkomende voorwaarde opgelegd dat er onderzoek moest gebeuren naar een centrale busbaan. Dat onderzoek is nu afgerond en een busbaan is technisch mogelijk maar wel duurder vanwege de vele civieltechnische aanpassingen (onder andere aan de tunnelmonden. Meer info op de site van AWV.
De gemeente Aartselaar is geen voorstander en vreest dat de groene zone in het midden hierdoor een stuk kleiner zal worden en wil eerder zoals nu bij de N177.
Ik ben niet meteen een voorstander: een van de doelen van het project was om de barrièrewerking ter hoogte van Aartselaar-dorp en de Buerstede te verminderen. Hiermee creëer je naast de N177 aan beide zeiden nog een extra weg in het midden, waardoor je ook minder groen krijgt.
Bij de keuze van het voorkeursalternatief had de Vlaamse Regering als bijkomende voorwaarde opgelegd dat er onderzoek moest gebeuren naar een centrale busbaan. Dat onderzoek is nu afgerond en een busbaan is technisch mogelijk maar wel duurder vanwege de vele civieltechnische aanpassingen (onder andere aan de tunnelmonden. Meer info op de site van AWV.
De gemeente Aartselaar is geen voorstander en vreest dat de groene zone in het midden hierdoor een stuk kleiner zal worden en wil eerder zoals nu bij de N177.
Ik ben niet meteen een voorstander: een van de doelen van het project was om de barrièrewerking ter hoogte van Aartselaar-dorp en de Buerstede te verminderen. Hiermee creëer je naast de N177 aan beide zeiden nog een extra weg in het midden, waardoor je ook minder groen krijgt.
-
Tommy
- autoweg
Helderziende! :-)Alfa schreef: ma 09 dec 2024, 21:26 Die tunnelbak rechts in beeld is een mooi toekomstig SNUP. Daar zou een tramlijn in moeten komen, onderdeel van het Brabantnet. Maar soortgelijke tramprojecten werden de laatste jaren systematisch geschrapt (zoals de tramlijn Hasselt-Maastricht waarvan het plan uit de zelfde periode kwam als dit Brabannet).
Vandaag in de pers:
Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/12 ... onderzeel/Burgemeester van Londerzeel Nadia Sminate wil project sneltram Willebroek-Brussel laten stopzetten
Nadia Sminate (N-VA), burgemeester van Londerzeel en Vlaams Parlementslid, wil de werken voor de sneltram langs de A12 tussen Willebroek en Brussel laten stopzetten. "De initiële plannen om tot Brussel-Noord te gaan, zijn geschrapt", aldus Sminate. "Aan een tram die maar tot de Heizel gaat, hebben de inwoners van Londerzeel niets."
Terzijde: Deze draad zou eigenlijk hier moeten staan imho: viewtopic.php?p=1335467#p1335467
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
verfmeer95
- expressweg
Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet. De Heizel is een tramhalte in het Brusselse tramnetwerk, dus vanaf daar kan de sneltram toch gewoon over de bestaande sporen naar het Noordstation rijden?
-
jdb2
- autoweg
Ik begrijp in de eerste plaats niet waarom een paar dorpen een tram moeten krijgen. Je kan toch gewoon een snelbus over de A12 laten rijden?
Alleen bij Strombeek-Bever loopt het in de spits vast door verkeer dat de ring op wil, daar is nog wel ruimte om een aparte busbaan/strook aan te leggen zodat die daar geen last van heeft.
Alleen bij Strombeek-Bever loopt het in de spits vast door verkeer dat de ring op wil, daar is nog wel ruimte om een aparte busbaan/strook aan te leggen zodat die daar geen last van heeft.
🍉
-
Tommy
- autoweg
De beton voor de busbaan ligt er al!!! (of nog
https://www.google.com/maps/@50.9094404 ... FQAw%3D%3D
Alle gekheid op een stokje. Er is inderdaad ruimte genoeg voor een busbaan aan te leggen tot Laken...
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Mundial
- verkeersader
Rond Brussel zijn er verschillende takken van het spoorwegnet, je zou kunnen zeggen dat er één ontbreekt richting noorden.jdb2 schreef: vr 13 jun 2025, 10:06 Ik begrijp in de eerste plaats niet waarom een paar dorpen een tram moeten krijgen. Je kan toch gewoon een snelbus over de A12 laten rijden?
Willebroek (en in zekere mate ook Boom) trekken meer en meer inwoners uit Brussel aan (zoals dat al langer het geval is in de Denderstreek en bv. Merchtem). Een sneltram zou hier een mooie toevoeging zijn. Al kunnen de huidige bussen ook versneld worden en haltes krijgen langs de snelweg.
Ik neem die bus wekelijks, 's ochtends staat er inderdaad file richting Jette maar de bus kan daar prima langs via de linkerrijstrook. Een groot deel van de A12 is eigenlijk ook wel overdreven breed, met 2x2 lukt het daar ook wel. Nu heb je meestal de situatie dat de bus rechts zo'n 85 km/u rijdt, die via de middenstrook door vrachtwagens wordt ingehaald en links door auto's.jdb2 schreef: vr 13 jun 2025, 10:06 Alleen bij Strombeek-Bever loopt het in de spits vast door verkeer dat de ring op wil, daar is nog wel ruimte om een aparte busbaan/strook aan te leggen zodat die daar geen last van heeft.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Er zijn nu al snelbussen. Ik kan me in zo’n plaats als Londerzeel wel voorstellen dat ze de bui al zien hangen. Zodra die tramlijn er is, verdwijnen die snelbussen en ongetwijfeld nog de nodige andere bussen, en wordt het OV vooral beter voor verkeer dat een bestemming heeft precies langs de tramlijn. Als die eindigt op een onhandig punt, zullen dat niet veel reizigers zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Mundial
- verkeersader
De omgevingsvergunning is toegekend voor het project Londerzeel-Zuid. zie hier op het omgevingsloket