Dat is volgens mij in het systeem van voor 1975 geweest. De huidige variant laat in ieder geval de ruimte om de E-nummers over de ringen van Antwerpen en Brussel te laten lopen en het R-nummer daarbij zoveel mogelijk onbewegwijzerd te laten. De Antwerpse Ring zou tussen Antwerpen-Noord en Antwerpen-Zuid E19 kunnen zijn, waarna de E17 begint. De E34-west kan me, als hierboven al opgemerkt, gestolen worden, maar dan maak je daar maar vrolijk A11 van, doorgetrokken over het huidige stukje R1 tussen Sint-Anna-Linkeroever en Antwerpen-West. Of toch weer R1, als de Oosterweelverbinding nog eens gesloten wordt.
Bij Brussel zijn er vergelijkbare varianten te bedenken. Je kunt ervoor kiezen om het nummer R0 alleen nog toe te kennen aan het gedeelte tussen Sint-Stevens-Woluwe en Haut Ittre. Wel loop je hier tegen een bewegwijzeringskwestie aan. Het lijkt me niet wenselijk dat je op een rit van pak 'm beet Anderlecht naar Wezembeek-Oppem meerdere malen van wegnummer wisselt (E19, E19/E40, E40, nieuw ringnummer). De verzamelnaam R0 voor het geheel is dan toch zo slecht niet, mits de E-nummers maar op de een of andere manier continue worden gehouden.
Et pour Anvers la même chose.
Timmetje schreef:Hoezo loopt de E411 niet over de A28? Wat doe je met E-wegen, die niet over A-wegen lopen? Denk aan de E34west, de E46, de E404, de E421, de E44 (als hij door België loopt), de E403 naar Zeebrugge.
Ik ben uitgegaan van de E-wegen die nu in België als zodanig bewegwijzerd staan. Dat sluit de N-wegen met E-status voorlopig uit, evenals de A28. De enige vrijheid die ik mezelf veroorloofd heb is het elimineren van de E411 tussen Neufchateau en Sterpenich; een logisch gevolg van het niet bewegwijzering van het vervolg van de E411.
Desalniettemin zou die laatste stap makkelijk kunnen worden teruggedraaid. Kwestie van de kilometrering en afritnummers van de A28 laten aansluiten op die van de E25 bij Sterpenich. De E-nummers die over N-wegen lopen kunnen makkelijk worden geïntegreerd, mocht men dat wenselijk achten. De E44, E46, E404 en E421 zijn standalone, dus die kun je lekker laten beginnen met Km0 (en waar afritnummers nodig zijn, met afrit 1). De E403 nummer je door met de E403 die nu al in het systeem zit. En voor de E34-west bestaat nu al alle ruimte.
Timmetje schreef:Geef de A28 het nummer E411 en de A19 een E40x nummer, en je bent van A-nummers voor niet-inprikkers af.De inprikkers van Brussel kunnen dan A20x nummers krijgen, zodat de A een prefix voor zubringer wordt.
De E-prefix is niet bedoeld voor "alle snelwegen behalve inprikkers", maar voor wegen van Europees belang. Eigenlijk vind ik dat België nu al teveel E-nummers heeft. In het driecijferige segment zou ik in België sowieso wel wat willen snijden: E403, E420, E429 en eigenlijk ook wel de E314 (bedient dezelfde corridor als de E40). En de al genoemde E34-west. Dus nee, bespaar me het toekennen van E-nummers aan de A19, de A12 (ook niet als suffix) en het zuidoostelijke kwadrant van de R0.
Hieronder nog een oplossing waarin Vlaanderen en Wallonië beide hun eigen plan trekken. Blauw is het Waalse systeem, rood het Vlaamse. De sprong in kilometerwaardes en afritnummers bij La Louvière vervalt; de sprongen verplaatsen naar de gewestgrenzen. Ik vind die oplossing misschien wel eleganter dan die met sprong in La Louvière. Je maakt de sprong op het punt van een wissel van wegbeheerder, op een grens die met een redelijk bordenwoud staat aangegeven. Hoewel niet iedere weggebruiker op die plaats zal denken aan een sprong in kilometerwaarden en afritnummers, zal niemand verbaasd opkijken.
Op de gewestgrens in de E19 maken de kilometerwaarden en de afritnummers een sprong; op de gewestgrens in de E40 ga je een flink eind terug. Dusdanig ook dat verwarring rondom dubbele kilometerwaardes mij gering lijkt. Wel resteert nog de vraag waar in de E40 je de sprong precies inbouwt. Je passeert de gewestgrens immers enkele malen. Op de Waalse E-wegen waarvan maar een staartje door Vlaanderen loopt heb ik de Vlaanderen de Waalse kilometrering laten voortzetten (E25, E411). Wallonië doet het omgekeerde met de E313. Mochten de beide gewesten dit plan onafhankelijk van elkaar gaan invoeren, dan bestaat vermoedelijk maar weinig nut om deze staartjes van nieuwe kilometrering te voorzien vóórdat het andere gewest beweegt.
- SPOILER: TOON
Vlaanderen
- E17: Stand-alone. Op Franse grens beginnen met Km0/afrit 1, loopt door tot Km100/afrit 33 bij Antwerpen-West.
- E19: De Waalse grens is rond Km114/afrit 13. Vanaf hier lopen de waarden op naar Groot-Bijgaarden op afrit Km134/afrit 25. Na Machelen gaat de E19 weer haar eigen gang op Km148/afrit 34, om op Antwerpen-Zuid op Km182/afrit 43 te beginnen aan een dubbelnummering met de E34. Die loopt tot aan Antwerpen-Oost op Km186/afrit 46. Eindpunt op de Nederlandse grens is Km226/afrit 55.
- E25: Doortrekking vanuit Wallonië. Km204-205 en afritten 57-58.
- E34: Precieze beginpunt hangt af van uitbouwplannen westelijk van Antwerpen, maar uiteindelijk kom je uit op Antwerpen-Zuid met Km182/afrit 43 om aan te sluiten op de E19. Op Antwerpen-Oost sla je weer af; Km186/afrit 46. De E34 loopt dan via Ranst (Km196/afrit 48) door tot aan de Nederlandse grens bij Km245/afrit 57.
- E40: De Franse grens is Km0 en afrit 1in de Vaamse kluwen van E-nummers. Via Jabbeke (Km47/afrit 7) sluit je bij Groot-Bijgaarden op Km134/afrit 25 op de E19 aan. Aan de andere kant van Brussel sla je bij Sint-Stevens-Woluwe weer af met Km152/afrit 36, hetgeen je rond Km201 / afrit 45 aan de gewestgrens brengt.
- E313: Om binnen de nummering van de E34 te passen begint deze op Antwerpen-Oost met Km186/afrit 46. Aankomst aan de gewestgrens rond Km286/afrit 67.
- E314 en E403: Blijven ongewijzigd.
- E411: Doortrekking vanuit Wallonië. Km202-212 en afritten 52-55.
- E429: Doortrekking vanuit Wallonië. Km85-91 en afritten 17-19.
Wallonië
- E19: Op Franse grens beginnen met Km38/afrit 12. Hierdoor kan bij Hautrage worden aangesloten op de E42, die aldaar op Km52/afrit 14 zit. Daarna dubbelnummering met de E42 tot Km76/afrit 23. De gewestgrens ligt rond Km106/afrit 30.
- E25: Op de Luxemburgse grens beginnen met Km73/afrit 36. Op Neufchateau afslaan bij Km117/afrit 44 om uit te komen op Loncin met Km186/afrit 48, waarmee je mooi aansluit op de nummering van de E40/E42 die daar loopt. Op Cheratte sla je weer af naar de Vlaamse grens, Km196-204 oftewel afritten 53-56.
- E40: Begin aan de gewestgrens rond Km158/afrit 42, hetgeen je op Km186/afrit 48 bij Loncin brengt. Precies het nummers waarop de E25 en de E42 aldaar zitten, want daarmee moet je in de dubbelnummering tot aan Cheratte resp. Battice. De Duitse grens is Km233/afrit 66.
- E42: De Franse grens is Km0 en afrit 1 in de kluwen van Waalse E-nummers. Bij Tournai gaat de E429 rechtdoor en slaat de E42 af; Km11/afrit 6. Bij Hautrage op Km45/afrit 14 begint de dubbelnummering met de E19, die duurt tot aan La Louvière op Km76/afrit 23. Op Loncin begint de dubbelnummering met de E40 op te komen op Km183/afrit 48. Zo werkt de dubbelnummering met de E40, die duurt tot aan Battice op Km210/afrit 58. De Duitse grens passeer je op Km270 en afrit 76, de hoogste kilometerwaarde en het hoogste afritnummer in dit systeem.
- E313: voortzetting vanuit Vlaanderen. Km286-297 en afritten 68-73.
- E411: begin op Neufchateau op Km70/afrit 21, aankomst aan de gewestgrens rond Km202 en afrit 52.
- E420: Geen wijzigingen nodig.
- E429: Ook hier zou ik kiezen voor aansluiting op de nummering van de E42, waar de E429 van aftakt. Dat is Km11/afrit 6 bij Tournai, waarna je de gewestgrens passeert rond Km85/afrit 16.