Wel en wee van E-Wegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Km357 » do 07 mar 2013, 12:29

Start dit topic omdat een paar zaken mij eigenlijk wel bezighouden en onduidelijk zijn over E-Wegen. In België zijn ze heel prominent aanwezig op onze autosnelwegen, zo erg zelfs dat de eigenlijke A-nummering eigenlijk niet van belang is, de paar die nog overlijven zijn eigenlijk eerder groot uitgevoerde 2x2 routes. Nu is België wel een kruispunt van Europa in alle windrichtingen, maar toch...het kan ook anders:


In Nederland staat de E-nummering naast de nationale wegnummering, net zoals in Frankrijk:
Afbeelding
Afbeelding

Borden die niet alleen de doelen aangeven, maar tegelijk van nationaal en internationaal nut zijn. Als je in je eigen land rondrijdt heb je immers niet veel aan die E-nummering, je wil gewoon van punt A naar B.
Ik ga er tot dusver van uit dat E-wegen toch echt belangrijke verkeersaders zijn voor internationaal transit verkeer en een soort van herkenningspunt moeten vormen voor mensen die de regionale doelen niet (her)kennen. Maar kennelijk moeten E-wegen zelfs niet over autoroutes lopen, zoals hieronder:
Afbeelding
Een E-weg over een RD (afgewaardeerde RN89 uiteraard) terwijl de A89 er net langsloopt...en eigenlijk zijn beide routes eigenlijk de E70. Waar is de logica? En zijn die E-wegen eigenlijk wel nuttig, zijn er mensen die eerder de E-xxx volgen ipv de doelen of de nationale aanduiding?

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door nederland24 » do 07 mar 2013, 15:11

Zolang de E-nummers geen logische route volgen en via niet bestaande veerverbindingen wordt geleid, heeft het geen nut. Bovendien is het raar dat zelfs Oezbekistan E-nummers heeft.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door mhkamp » do 07 mar 2013, 15:43

Eigenlijk ook gek dat als je van Hannover naar Dresden moet. Dan rij je BAB2, BAB14 en BAB4.

Volg de de E-weg kom je uit op : E30 (BAB2), E49 (BAB14, BAB9) en dan de E40 (BAB4). Het stuk BAB14 tussen Schkeuditzer Kreuz en Dreieck Nossen heeft geen E-nummer.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Ds79m » do 07 mar 2013, 17:23

E-nummers zijn zinloos. Net als S-nummers, R-nummers, U-nummers en diverse N-nummers trouwens. Maar als je in een Frans dorpje woont en kunt zeggen dat je aan een weg met een E-nummer woont, maakt dat toch een aardige indruk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Km357 » do 07 mar 2013, 18:33

Mja, de vraag is dan ook waarom het zo volgehouden wordt en zelfs uitgebreid wordt tot drienummerige E-wegen? Trouwens de gemiddelde fransman hecht meer belang aan zijn departementsnummer dan aan de nummers van de wegen hoor. Nu ja in Frankrijk heb je nu de M- en nog altijd de C-, die ook beide van dubieus nut zijn. Net zoals namen als RCEA enzo.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door marcel » do 07 mar 2013, 21:27

Op lange afstanden zou je gemiddeld veel minder nummers nodig hebben:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... comparison

Dat is in theorie zo, maar omdat ze in de meeste landen slecht worden aangegeven, werkt dat in de praktijk niet, en moet je in landen als Frankrijk, Luxemburg en Tsjechië juist meer nummers kennen, zowel de nationale als de E-nummers, omdat je niet kunt weten welke van de twee aangegeven wordt. En uiteindelijk moet je ook nog een hele hoop plaatsen kennen, omdat er in veel gevallen helemaal geen nummer aangegeven wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Vinny » do 07 mar 2013, 21:42

Het belangrijkste probleem van de E routenummers is dat elk land zijn eigen regels heeft met betrekking tot de aanduiding van deze nummers, waardoor de toegevoegde waarde ernstig beperkt wordt.
Zie de spoiler voor meer informatie per land.
In cursief heb ik dingen vermeld die ik niet zeker weet. Ook van de dingen die in normaal schrift staan geef ik geen 100% garantie.
SPOILER: TOON

Albanië
Geen E routes gedefiniëerd
Andorra
Geen E routes gedefinieerd
Armenië
Onbekend
Azerbeidzjan
Onbekend
België
E routes worden standaard aangegeven op snelwegen, en standaard niet aangegeven op niet-snelwegen. Nationale wegnummers worden meestal niet weergeven als de weg als E route is bewegwijzerd
Bosnië
E routes worden weergegeven, op nieuwe borden ontbreken ze echter, net als nationale nummering. Het lijkt er op dat alleen de oude Joegoslavische borden nog wegnummers dragen
Bulgarije
Zowel E en nationale routes worden weergeven. Op veel wegwijzers ontbreken routenummers in zijn geheel.
Cyprus
Geen E routes gedefinieerd.
Denemarken
E routenummers worden standaard aangegeven, meestal heeft de weg dan geen nationaal nummer. Wanneer een nationaal wegnummer samenloopt met een E nummer worden beide weergegeven.
Duitsland
E routenummers worden op afstandsborden weergeven. Ze ontbreken vaak op richtinggevende bewegwijzering. De nummers worden op het OWN wel weer op richtinggevende bewegwijzering gebruikt.
Estland
E routenummers en nationale wegnummers worden samen weergegeven
Faeröer Eilanden
Geen E routes gedefinieerd
Finland
E routenummers en nationale wegnummers worden samen weergegeven
Frankrijk
E routenummers en nationale wegnummers worden samen weergegeven. Op afritbewegwijzering ontbreekt het nationale wegnummer (N of D) vaak, terwijl het E nummer als dat er is wel weer wordt aangegeven.
Georgië
Onbekend
Griekenland
Nationale nummers en E nummers worden allebei aangegeven op snelwegen. Op het OWN willen beiden regelmatig ontbreken
Hongarije
Nationale nummers en E nummers worden allebei aangegeven, zowel op snelwegen als op het OWN
Ierland
Alleen nationale nummers worden aangegeven, op sommige nieuwe borden verschijnt wel het E nummer
IJsland
Geen E routes gedefinieerd
Italië
Nationale en Europese routenummers worden beide op snelwegen aangegeven, maar op borden wordt vaak gekozen voor één van beide nummers. Op de zogeheten Raccordi Autostradali staat meestal het E nummer, op standaard autosnelwegen meestal het nationale A nummer. Op OWN ontbreekt het E nummer meestal.
Kazachstan
Onbekend
Kosovo
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt. De meeste wegwijzers dateren nog uit het Joegoslavische tijdperk.
Kroatie
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt.
Letland
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt.
Lichtenstein
Het land kent geen wegnummers
Litouwen
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt
Luxemburg
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt. Dit is wel afhankelijk van de weg, op sommige wegen staat meestal het nationale nummer en op andere ween meestal het E nummer.
Macedonië
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt
Malta
Geen E routenummers gedefineerd. Er zijn bijna geen andere nummers aanwezig.
Moldavië
Onbekend
Monaco
Het land kent geen wegnummers
Montenegro
Onbekend
Nederland
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt. Op oude borden staan E nummers vaak op ruiters, en ontbreken ze veelal bij minder belangrijke afritten.
Noorwegen
E routenummers worden standaard aangegeven, meestal heeft de weg dan geen nationaal nummer. Wanneer een nationaal wegnummer samenloopt met een E nummer worden beide weergegeven.
Oekraine
Onbekend
Oostenrijk
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt.
Polen
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt.
Portugal
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt.
Roemenië
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt.
Rusland
Meestal worden alleen nationale wegnummers gebruikt. Op sommige (nieuwe) wegwijzers staat wel het E nummer
San Marino
Land kent geen wegnummers
Servië
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt. Op veel wegwijzers ontbreekt het nummer, of staat het oude Joegoslavische nummer nog op de borden.
Slovenië
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt.
Slowakije
Op oude bewegwijzering wordt enkel het E nummer gebruikt, op nieuwe bewegwijzering steeds meer nationale nummers
Spanje
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt.
Transnistrië
Onbekend
Tsjechië
Op oude bewegwijzering wordt enkel het E nummer gebruikt, op nieuwe bewegwijzering steeds meer nationale nummers
Turkijë
Nationale wegnummers en E routenummers worden beide gebruikt, ook in het Aziatische deel van Turkije.
Vaticaanstad
Land heeft geen openbaar toegankelijke wegen voor auto's
Verenigd Koninkrijk
De wegnummering is per eiland uniek. Op geen van deze eilanden worden Europese nummers gebruikt.
Wit-Rusland
Onbekend
Zweden
E routenummers worden standaard aangegeven, meestal heeft de weg dan geen nationaal nummer. Wanneer een nationaal wegnummer samenloopt met een E nummer worden beide weergegeven.
Zwitserland
De basisregel: Op snelwegen worden E- en nationale nummers aangegeven, op het OWN wordt alleen het E nummer aangegeven als er geen snelweg gepland is over de verbinding waartussen de E weg loopt. Er zijn tal van uitzonderingen: soms ontbreekt het wegnummer geheel, soms wordt alleen het E of alleen het nationale nummer aangegeven - of (vooral bij knooppunten in het snelwegnet) allebei.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door harry » do 07 mar 2013, 22:05

Vinny schreef:Zie de spoiler voor meer informatie per land.
Leuk lijstje!
Vinny schreef:Bosnië
E routes worden weergegeven, op nieuwe borden ontbreken ze echter, net als nationale nummering. Het lijkt er op dat alleen de oude Joegoslavische borden nog wegnummers dragen
Volgens mij zijn de borden op de E73 bij Sarajevo vrij nieuw. En die bevatten allemaal wegnummers. Op de E661/E761 ontbreken de E-nummers dan weer helemaal, afgezien van een drietal verdwaalde kleine paaltjes.
Vinny schreef:Lichtenstein
Het land kent geen wegnummers
Liechtenstein. :)
Ik ben van plan daar rond Pasen doorheen te rijden. Jammer dat er geen wegnummers zijn, ik had ze graag allemaal op de foto gezet...

Zie ook http://home.wxs.nl/~fluks4/e/index.html - ik zou daar graag een foto van een Iers E-nummer willen zien!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door marcel » do 07 mar 2013, 22:15

Vinny schreef: Albanië
Geen E routes gedefiniëerd
Ze zijn wel gedefinieerd, maar staan nooit op borden.
Azerbeidzjan
Onbekend
Zowel nationale nummers, Europese en Asian Highways worden aangegeven, maar op de meeste borden staan helemaal geen nummers.
Bosnië
E routes worden weergegeven, op nieuwe borden ontbreken ze echter, net als nationale nummering. Het lijkt er op dat alleen de oude Joegoslavische borden nog wegnummers dragen
Je moet denk ik tussen Srpska en de Federatie onderscheiden.
Georgië
Onbekend
Zowel nationale als E nummers.
Ierland
Alleen nationale nummers worden aangegeven, op sommige nieuwe borden verschijnt wel het E nummer
Alleen op afstandsborden langs snelwegen (vgl. Duitsland)
Lichtenstein
Het land kent geen wegnummers
In principe de Zwitserse nummers maar ze staan nooit op borden (ook niet km-palen o.i.d.)
Oekraine
Onbekend
Beide, maar heel slecht aangegeven (vergelijkbaar met Rusland)
Wit-Rusland
Onbekend
In principe beide, maar met voorkeur voor nationale nummers.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door harry » do 07 mar 2013, 22:18

marcel schreef:
Vinny schreef: Albanië
Geen E routes gedefiniëerd
Ze zijn wel gedefinieerd, maar staan nooit op borden.
Is dat vrij recent dan? Op de "officiële" E-routekaarten die ik ken gaan alle E-wegen met een boog om Albanië heen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Davy » do 07 mar 2013, 22:26

Op een forum waar een grote aversie is voor E-nummers, durf ik toch te zeggen dat ik net voorstander ben om de E-nummers prominenter aan te geven, zeker op de autosnelwegen, wat trouwens perfect kan naast de nationale nummering (het is dus niet zo dat ik het Belgische systeem overal zou willen zien). Je kan die E-wegen perfect gebruiken voor lange-afstandverkeer...
Het enige punt dat ik wel erken dat een probleem vormt is dat sommige E-routes geen logisch verloop hebben (Nederland bijvoorbeeld).

Maar toch is mijn algemene indruk hier dat er een beetje problemen gemaakt worden om niets, het andere topic over E-nummers toont dit heel goed (hoog "wegennerd"-gehalte), ik ga me daar ook niet verder in mengen...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Km357 » do 07 mar 2013, 22:36

Ik zie E-nummers niet als een weggegooid gegeven maar eerder momenteel als een gemiste kans. In België zegt men gewoon "de E40 naar de kust", niet de A10 bvb. Maar als je de franse grens oversteekt voorbij Kortrijk naar Lille lijkt alsof de E17 opeens ophoudt aan de grens, hij staat nog wel consequent aangegeven, maar er is geen haan die er naar kraait.

Vandaar mijn vraag wat deze E-nummers en wegen eigenlijk moeten voorstellen? Daarom ook dat ik dacht aan internationaal transit verkeer dat door vele landen gaat zonder daarvoor dat de chauffeur de geografie of de taal machtig moet zijn.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door mhkamp » do 07 mar 2013, 22:48

Het aangeven van E-nummers voor knooppunten, ook als de kruisende snelweg geen E-nummer draagt. Je kan op de afstandenbord de route bevestigen. Op een autosnelweg die geen E-nummer draagt aangeven op het moment dat de kruisende autosnelweg een E-nummer heeft.

Simpel, doeltreffend en het is niet al te prominent aanwezig.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Willem » do 07 mar 2013, 23:03

Vinny schreef:Malta
Geen E routenummers gedefineerd. Er zijn bijna geen andere nummers aanwezig.
Er zijn wel degelijk andere nummers aanwezig, maar deze staan niet op alle wegwijzers. De indruk is dat ze op nieuwe wegwijzers meer vermeld worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Vinny » do 07 mar 2013, 23:12

Leuk lijstje!
Het leuke van zo'n lijstje maken is dat je wel tendensen ziet:
- In Scandinavië wordt de E nummering gebruikt naast de nationale wegnummering. Er wordt gestreefd naar weinig overlap.
- In voormalig Communistisch Europa prevaleerde de E nummering, maar bestaat er een tendens naar (steeds meer) gebruik van nationale wegnummers (zie ook de historische foto's van de DDR en Polen)
- In voormalig Joegoslavië zijn de onafhankelijke wegbeheerders nog bezig om een systeem uit te vinden. Er lijkt wel een tendens te bestaan naar het vermelden van nationale én E nummers
- In Centraal Europa bestaan er allemaal ingewikkelde regels voor de plaatsing van E nummers die je alleen kunt afleiden na veel ervaring om in dergelijke landen rond gereden te hebben (vooral Zwitserland, Frankrijk en Duitsland)
- Op de Britse en Ierse eilanden werd historisch gezien nooit wat met E nummering gedaan, maar dat lijkt nu te kantelen: in Ierland worden er stappen gezet om de nummers aan te geven en het VK heeft nooit de deur dichtgegooid om ze al dan niet te bewegwijzeren.

Het blijft natuurlijk evident dat in landen waar ik zelf nooit geweest ben - en het op basis van enkele fotoseries, de informatie op Marcel's website of Streetview moet hebben, weinig echte duidelijkheid kan geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Palance » vr 08 mar 2013, 9:11

Vinny schreef:[naar (steeds meer) gebruik van nationale wegnummers (zie ook de historische foto's van de DDR en Polen)
- In voormalig Joegoslavië zijn de onafhankelijke wegbeheerders nog bezig om een systeem uit te vinden. Er lijkt wel een tendens te bestaan naar het vermelden van nationale én E nummers
Ik herinner me van de snelwegen tentijde van het oude Joegoslavië dat daarop alleen de E-nummering werd gebruikt. Heel veel snelwegen waren er toen nog niet, maar het was in ieder geval op de wegen waar wij jaarlijks kwamen, met name rondom Zagreb en Ljubljana. Dan hebben we het over de jaren 80.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Peter » vr 08 mar 2013, 11:04

E-nummers hebben natuurlijk met name nut op internationale verbindingen. Dat kan in dunbevolkte gebieden natuurlijk een 1+1 weg zijn.
Op eilanden hebben de nummers relatief weinig zin, tenzij ze in de plaats komen van lokale nummers.
De grootste nadelen van de E-nummeringen is dat niet alle (vasteland) landen meedoen of het consequent aangeven en dat men soms te formeel omgaat met het wijzigen van E-routes binnen een land (zoals onze absurde E25). Dat je een internationale afspraak moet maken als je de grensovergang van de E-weg verlegt, lijkt evident.

Met de huidige on-board routeplanners is de E-nummering natuurlijk een stuk minder belangrijk geworden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Pino » vr 08 mar 2013, 11:34

Km357 schreef:Ik zie E-nummers niet als een weggegooid gegeven maar eerder momenteel als een gemiste kans. In België zegt men gewoon "de E40 naar de kust", niet de A10 bvb. Maar als je de franse grens oversteekt voorbij Kortrijk naar Lille lijkt alsof de E17 opeens ophoudt aan de grens, hij staat nog wel consequent aangegeven, maar er is geen haan die er naar kraait.
De E17 is een mooi voorbeeld van de gemiste kans die het E-systeem vormt, en daarmee vermoedelijk ook wel van de tragiek van het systeem. Ieder land heeft zijn eigen netwerk en de verbindingen binnen dat netwerk hebben toevallig ook een zeker Europees belang. Maar dat gaat vaak niet hand in hand. Binnen België heb je belangrijke nationale verbindingen met een maar beperkt Europees belang, dus die eindigen dan met een driecijferig E-nummer. Terwijl aan verbindingen met een maar beperkt nationaal belang een veel groter Europees belang wordt toegekend, zie de E25 en de E42 door de Oostkantons. Daar kun je nog overheen stappen, als je het niet erg vindt om over je A2 liever te praten als E314. Maar op de E17 doet zich nog een ander fenomeen voor, namelijk de manier waarop men erop staat om die bij Rekkem over de grens te laten lopen. Da's natuurlijk mooi, want dan dekt het E-nummer de volledige verbinding Antwerpen - Rekkem, precies die ene snelweg die daar loopt. Het dekt ook de Vlaamse verkeersstromen wat beter. Maar juist hier kun je niet meer volhouden dat je beter met E-nummers werkt omdat die de Europese verkeersstromen beter bedienen. Want als je dat wilt, moet je de E17 de bewegwijzerde route Aalbeke - Parijs laten volgen. Uiteindelijk prevaleren ook binnen België met alle gedachten over het optimaal bedienen van Europees verkeer, de nationale gedachten. Vermoedelijk meteen de reden dat de E40 ook een beetje half door Brussel loopt, zodat de inprikkers van de A10 en de A3 maar gecovered zijn.

Het E-systeem zit vol met dat soort tegenstrijdigheden en dat heeft nationale nummers in de hand gewerkt. In zekere zin een gemiste kans. Maar in zekere zin ook een poging om iets recht te buigen dat van nature krom is. Europa heeft geen wegennet dat door een centrale overheid is opgetuigd als Europees wegennet. In tegenstelling tot het Interstate-systeem bestaat het E-wegennet aan wegen die in het nationaal belang werden geacht en waarop toevallig een E-nummertje kon worden geplakt.
Vinny schreef:Italië
Nationale en Europese routenummers worden beide op snelwegen aangegeven, maar op borden wordt vaak gekozen voor één van beide nummers. Op de zogeheten Raccordi Autostradali staat meestal het E nummer, op standaard autosnelwegen meestal het nationale A nummer. Op OWN ontbreekt het E nummer meestal.
Dat is niet echt mijn ervaring. De Italiaanse benadering begint met het principe dat het nationale wegnummer van de weg waarop je zit doorgaans niet staat aangegeven. Dus als je eenmaal op de A1 zit, zul je geen bord met A1 meer tegenkomen. Het E-nummer daarentegen wel (voorbeeld). Datzelfde zie je op E-wegen die over superstrade en andere wegen lopen, waarbij het nummer van de superstrada niet staat aangegeven maar het E-nummer wel (voorbeeld superstrada). In die context wil het E-nummer er echter nog wel eens bij inschieten, zelfs op de E45 Cesena - Orte, die in Italië toch redelijk bekend staat onder dat nummer.

Wordt vanaf een A-weg naar een andere A-weg of naar een statale verwezen, dan gebeurt dat doorgaans met nationaal nummer en E-nummer (voorbeeld A->A, voorbeeld A->SS). Wordt vanaf het OWN naar een A-weg of een statale verwezen die ook een E-nummer heeft, dan gebeurt dat doorgaans uitsluitend met nationaal nummer.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 08 mar 2013, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Palance » vr 08 mar 2013, 15:24

marcel schreef:
Vinny schreef: Bosnië
E routes worden weergegeven, op nieuwe borden ontbreken ze echter, net als nationale nummering. Het lijkt er op dat alleen de oude Joegoslavische borden nog wegnummers dragen
Je moet denk ik tussen Srpska en de Federatie onderscheiden.
Volgens mij valt dat best mee. De systemen in beide landsdelen worden vaker gelijkgetrokken - inclusief een tweeschriftigheid - met het verschil dat in Sprska het cyrillisch bovenaan staat, en in de Federatie het Latijnse schrift. Maar ik zie op foto's van nieuwe borden echt vrij vaak E-nummers en nationale nummering
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Vinny » vr 08 mar 2013, 18:30

Palance schreef:
Vinny schreef:[naar (steeds meer) gebruik van nationale wegnummers (zie ook de historische foto's van de DDR en Polen)
- In voormalig Joegoslavië zijn de onafhankelijke wegbeheerders nog bezig om een systeem uit te vinden. Er lijkt wel een tendens te bestaan naar het vermelden van nationale én E nummers
Ik herinner me van de snelwegen tentijde van het oude Joegoslavië dat daarop alleen de E-nummering werd gebruikt. Heel veel snelwegen waren er toen nog niet, maar het was in ieder geval op de wegen waar wij jaarlijks kwamen, met name rondom Zagreb en Ljubljana. Dan hebben we het over de jaren 80.
Ik heb toch foto's van jou gezien waar Joegoslavische nummers op stonden. Die wegen hadden waarschijnlijk geen E nummer - vergelijkbaar met het Scandinavische systeem. Maar jij komt/kwam er natuurlijk ieder jaar :) Mogelijk worden alleen de uitzonderlijke borden in een fotoserie geplaatst, dus dan krijg je dit soort vertekeningen. Draagt niet bij aan mijn overzicht...
Maar ik zie op foto's van nieuwe borden echt vrij vaak E-nummers en nationale nummering
Ook nu weer: ik heb een paar fotoseries bekeken en daar stonden best vaak de nummers niet op. Maar op basis van een steekproef kun je eigenlijk niets zeggen over het algemene beleid.
Met de huidige on-board routeplanners is de E-nummering natuurlijk een stuk minder belangrijk geworden.
Juist met de on board routeplanners lijkt mij een éénduidige routeweergave essentieel. Er zijn te veel landen die er een potje van maken. En zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Wat mij betreft wordt in heel Europa de E nummering op gelijke wijze aangeven zodat je er altijd van op aan kunt. Overigens niet alleen met E nummers, ook met andere wegnummers geldt een discrepantie tussen verwachting en werkelijkheid. Die is zo groot dat je eigenlijk nergens in Europa op wegnummer kunt rijden - en daarom doet niemand het.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Vinny » vr 08 mar 2013, 18:54

Dat is niet echt mijn ervaring. De Italiaanse benadering begint met het principe dat het nationale wegnummer van de weg waarop je zit doorgaans niet staat aangegeven. Dus als je eenmaal op de A1 zit, zul je geen bord met A1 meer tegenkomen. Het E-nummer daarentegen wel (voorbeeld). Datzelfde zie je op E-wegen die over superstrade en andere wegen lopen, waarbij het nummer van de superstrada niet staat aangegeven maar het E-nummer wel (voorbeeld superstrada). In die context wil het E-nummer er echter nog wel eens bij inschieten, zelfs op de E45 Cesena - Orte, die in Italië toch redelijk bekend staat onder dat nummer.

Wordt vanaf een A-weg naar een andere A-weg of naar een statale verwezen, dan gebeurt dat doorgaans met nationaal nummer en E-nummer (voorbeeld A->A, voorbeeld A->SS). Wordt vanaf het OWN naar een A-weg of een statale verwezen die ook een E-nummer heeft, dan gebeurt dat doorgaans uitsluitend met nationaal nummer.
Mijn post was meer correcter geweest als ik inderdaad nog onderscheid had gemaakt tussen de Raccordi en de Superstradi, het E nummer van jouw voorbeeld is een Superstrada-E nummer. Dit reken ik niet tot het OWN.

https://maps.google.com/?ll=44.42244,12 ... ,0.55&z=15

https://maps.google.com/?ll=44.439878,1 ... 11.42&z=17

Het E nummer ontbreekt vaak op het echte onderliggende wegennet maar niet altijd dus. Ik heb meerdere plaatsen gecheckt en meestal stond het E nummer er niet. En het SS nummer ontbreekt ook veelal... Situatie bij Ravenna is wel bijzonder - de andere kant op staat het wegnummer wel aangeven maar dan als indirecte verwijzing, want gegroepeerd naast de A 14.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Pino » vr 08 mar 2013, 21:18

^^ Ook op de E45 (dus superstrada) ontbreekt het E45-schildje nog zeer regelmatig. Op de SS1/E80 (deels superstrada) is de situatie beter, maar de SS106/E90 (deels superstrada) verder naar het zuiden is dramatisch qua E-bewegwijzering. Veel lijkt af te hangen van de ANAS-afdeling die de weg beheert. Iets dat je trouwens ook al ziet op de door de ANAS beheerde A3, waar het schildje E45 regelmatig ontbreekt.

Het eerste voorbeeld uit je post is trouwens een indirecte verwijzing. Dubbel opvallend.
Laatst gewijzigd door Pino op za 09 mar 2013, 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Vinny » vr 08 mar 2013, 21:23

In ieder geval bedankt voor de aanvulling. Ik ben met het maken van het overzicht w.b. Italië te veel op mijn vooroordeel afgegaan en dat bevestigd gezien. Zijn er in Italië ook E routes over provinciale of gemeentelijke wegen getraceerd?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Pino » za 09 mar 2013, 15:41

Niets te danken, en het was wel weer eens leuk om streetviewend over het Italiaanse OWN rond te tuffen. Het hielp mij er wel weer aan herinneren dat die paar mental pictures die ik had van blauwe borden met groene E-nummers erop een situatie vormen die niet extreem consistent is doorgevoerd: noch op superstrade, noch op enkelbaans wegen.

De enige E-weg die vrij consistent lijkt te zijn aangegeven over het OWN is de E55 tussen Bari en Brindisi. Ik vermoed om de historische reden dat die route al sinds het begin der tijden een E-nummer heeft, oorspronkelijk E2. Aan de regio Puglia ligt het zeker niet, want even verderop laten ze de E90 vrolijk onbewegwijzerd. Kortom, welkom in de inconsistentie die Italië heet ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wel en wee van E-Wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 mar 2013, 17:05

Km357 schreef:Maar als je de franse grens oversteekt voorbij Kortrijk naar Lille lijkt alsof de E17 opeens ophoudt aan de grens, hij staat nog wel consequent aangegeven, maar er is geen haan die er naar kraait.
Op het eerste bord na de grens staat E71. :emo:

Plaats reactie