We krijgen dus nog tijdelijk een 1+2 systeem op de oude brug. Dat zal ongetwijfeld voor de nodige files gaan zorgen vanaf volgende week. Op 1 juni moeten alle werkzaamheden voltooid zijn en is het project eindelijk klaar.Het verkeer dat vanaf woensdag 25 januari naar het noorden rijdt, gaat gebruik maken van het oude deel van de Tacitusbrug dat onlangs is gerenoveerd. Voorlopig met 3 rijstroken, uiteindelijk met 4. Deze brug wikkelde vroeger (voor mei 2013) zowel het verkeer van zuid naar noord als van noord naar zuid op de A50 tussen Ewijk en Valburg af: deze verkeersstromen werden gescheiden door twee pylonen in de 'middenberm'. In de eindsituatie gaan straks 4 rijstroken naar het noorden over dit oude deel van de Tacitusbrug: 2 rijstroken gaan links, 2 rijstroken gaan rechts langs de pylonen. Het maakt voor het verkeer niet uit langs welke kant zij de pylonen op de brug passeren: na de brug is er voldoende ruimte en tijd om een keuze voor de vervolgroute in knooppunt Valburg te maken.
[A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Nog een persbericht van RWS zelf.
-
- 2x2 autosnelweg
Het einde is dan dus eindelijk in zicht...
mag nu onderhand ook wel eens. 

-
- 2x3 autosnelweg
Die zie ik even niet? Nu is het toch ook al 2x3, dan gaan 3 stroken die verschoven worden naar de oude brug toch niet ineens voor meer files zorgen?captain007 schreef:We krijgen dus nog tijdelijk een 1+2 systeem op de oude brug. Dat zal ongetwijfeld voor de nodige files gaan zorgen vanaf volgende week. Op 1 juni moeten alle werkzaamheden voltooid zijn en is het project eindelijk klaar.
Of mis ik iets?
-
- Forumbeheerder

-
- 2x5 autosnelweg
Zie het debacle op de A4 bij Leiden waar 3 rijstroken ook werden opgesplitst in 2+1.duikgek89 schreef:Die zie ik even niet? Nu is het toch ook al 2x3, dan gaan 3 stroken die verschoven worden naar de oude brug toch niet ineens voor meer files zorgen?
Of mis ik iets?
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg
Je zou denken dat 1+2 ongeveer dezelfde capaciteit zou hebben als 3 stroken. Tenminste, dat dacht ik.
-
- Hoofdmoderator
Theoretisch klopt dat, ja. Praktijk is echter anders door de rijbaansplitsing, versmalde rijstroken, slingers, verkeersmaatregelen op de weg, et cetera.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Forumbeheerder
Vandaag heb ik de laatste fotoreportage gemaakt voor de openstelling van de oude brug op a.s. woensdag. Hiermee komt er bijna een einde aan een kleine 7 jaar aan verbouwen. Voor mijzelf ook een markant punt aangezien de hele fotohobby voor mij met dit project is begonnen 

- SPOILER: TOON
-
- Moderator
Mooi!
Ik vraag me af of dit het langstdurende wegenproject van Nederland is. Het heeft bijna Duitse proporties.
Je hebt natuurlijk SAA dat over veel deelprojecten uitgesmeerd wordt over een grotere periode. Of zoals de A4 waar de bouw decennia van stillag. Maar hier zijn ze toch bijna voortdurend aan het werk geweest op één traject.
Ik vraag me af of dit het langstdurende wegenproject van Nederland is. Het heeft bijna Duitse proporties.
Je hebt natuurlijk SAA dat over veel deelprojecten uitgesmeerd wordt over een grotere periode. Of zoals de A4 waar de bouw decennia van stillag. Maar hier zijn ze toch bijna voortdurend aan het werk geweest op één traject.
-
- expressweg
Tja als de renovatie bijna 4 jaar duurt, dan kom je snel aan deze lange bouwduur.
Nieuwbouw zou waarschijnlijk minder tijd gekost hebben, maar de sloop van de oude brug zou zeer complex zijn geweest i.v.m. funderingswijze van de landhoofden. Volgens mij zijn deze niet onderheid, maar heeft men, voordat het zandlichaam aangebracht werd, eerst een gat van bijna 10 meter diep gegraven en in dat gat het landhoofd opgebouwd. Dan praat je toch over 20 - 25 meter betonconstructie dat eerst gesloopt moet worden.
Overigens heeft de aanleg van de A6 door Flevoland ook enorm veel tijd gekost. Volgens mij werden de zandlichamen al in 1975 - 1976 opgespoten en waarbij het gedeelte door Almere in de jaren tachtig op een andere locatie opnieuw aangelegd zijn. De bouw van de viaducten begon echter pas begin jaren tachtig en pas in 1986 was de A6 over het volledige trace klaar.
Nieuwbouw zou waarschijnlijk minder tijd gekost hebben, maar de sloop van de oude brug zou zeer complex zijn geweest i.v.m. funderingswijze van de landhoofden. Volgens mij zijn deze niet onderheid, maar heeft men, voordat het zandlichaam aangebracht werd, eerst een gat van bijna 10 meter diep gegraven en in dat gat het landhoofd opgebouwd. Dan praat je toch over 20 - 25 meter betonconstructie dat eerst gesloopt moet worden.
Overigens heeft de aanleg van de A6 door Flevoland ook enorm veel tijd gekost. Volgens mij werden de zandlichamen al in 1975 - 1976 opgespoten en waarbij het gedeelte door Almere in de jaren tachtig op een andere locatie opnieuw aangelegd zijn. De bouw van de viaducten begon echter pas begin jaren tachtig en pas in 1986 was de A6 over het volledige trace klaar.
-
- Forumbeheerder
Gisteravond is stukje bij beetje de oude brug voor het verkeer richting het noorden in gebruik genomen. Er schijnt vanochtend een korte file te hebben gestaan. Het zal vooral even afwachten zijn wat de spits morgen gaat doen aangezien dat een veel drukkere spits is.
-
- expressweg
Hierbij een waarneming van een forens uit Noord Limburg:
M schreef:Voor mij was het rond 8u35 een hele rustige spits. Reed lekker door, beter dan afgelopen dinsdag.
Maar... er stond vandaag ook geen file bij knooppunt Valburg. Dus eindoordeel moet nog komen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen.
N ° de membre 40
N ° de membre 40
-
- dorpsstraat
Vandaag voor het eerst op de oude/nieuwe brug gereden. Vreemd dat er nog steeds een snelheidsbeperking van 90 km/h uur is. Totaal niet aangegeven dat er een rij baansplitsing aan komt bij de brug (of ik heb er overheen gekeken).

Ook was op dit bord de rechtrijstrook nog steeds afgekruist terwijl dit nu de meest linkse afgekruist moet zijn.

Ook was op dit bord de rechtrijstrook nog steeds afgekruist terwijl dit nu de meest linkse afgekruist moet zijn.
-
- Forumbeheerder

-
- stadsweg
Re: RE: Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.Temlin schreef:
Het bord is immers aangepast dat er maar 2 rijstroken zijn. Dat jij (en wrs ook wel 99% van de overige automobilisten) weten dat er een 3e pijl onder de tape staat doet er niet toe ;-)
-
- 2x3 autosnelweg
Bewegend beeld:
Link
Rijbaansplitsing komt inderdaad beetje uit de lucht vallen. Geen borden vooraf en de markering is ook nog niet definitief aan de Ewijkse kant. Toen ik er reed geen rare capriolen gezien van weggebruikers maar zeker als het zicht wat minder is kan het wel gevaarlijke situaties opleveren.
Er hangen wel grijs gedraaide portaalborden. Wellicht dat hier uiteindelijk de wegindeling op weergegeven gaat worden.
Link
Rijbaansplitsing komt inderdaad beetje uit de lucht vallen. Geen borden vooraf en de markering is ook nog niet definitief aan de Ewijkse kant. Toen ik er reed geen rare capriolen gezien van weggebruikers maar zeker als het zicht wat minder is kan het wel gevaarlijke situaties opleveren.
Er hangen wel grijs gedraaide portaalborden. Wellicht dat hier uiteindelijk de wegindeling op weergegeven gaat worden.
-
- expressweg
De rijbaansplitsing is inderdaad niet erg handel geplaatst. Overigens als ik zo de beelden zie, heeft men alleen op een paar plaatsen het asfalt vernieuwd en wordt de rest in mei \ juni gedaan.
-
- Secretaris
Re: RE: Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Zijn dat kantelwalsborden? Want dat zou 'grijsgedraaid' wel een leuke nieuwe betekenis geven.Jackbauer1350 schreef:Er hangen wel grijs gedraaide portaalborden.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 4x5 autosnelweg
Het valt me de laatste tijd wel vaker op dat projecten wat "slordig" worden vrijgegeven voor het verkeer. Je zag het ook bij de A 1-A 6-A 9 verbouwing. Ik vind dat Rijkswaterstaat echt wat strakker op kwaliteit moet gaan sturen, en dan maar iets meer geld uitgeven, en/of werkzaamheden iets langer laten duren.Jackbauer1350 schreef:Bewegend beeld:

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Ik hoor nu zo ongeveer dagelijks files door ongelukken daar. Op slam hebben ze het zelfs over de Takitusbrug.
-
- expressweg

Volgens de VID waren er van de 3 toen 2 stroken gestremd.
Op de terugweg uit Apeldoorn zag ik een flinke zandverplaatsing in de middenberm.
Op de heenweg kwam ik over de A15/A50 omdat ik op de A2 de verkeerde route had gekozen

Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
N ° de membre 40
N ° de membre 40
-
- dorpsstraat
4 keer langs gereden en nu al 4 keer gezien dat auto's maar op de 3e rijstrook blijven hangen en dan op het aller laatste moment besluiten om toch naar rijstrook 2 te gaan 

-
- 2x3 autosnelweg
Wellicht werd het in dit geval bedoeld als woordspeling maar schijnt dit wel een juiste uitspraak te zijn. De c als k is de klassieke uitspraak van Tacitus.Boerenkool schreef:Op slam hebben ze het zelfs over de Takitusbrug.
-
- verkeersader

[/offtopic]
-
- autoweg
Dat scherm is inderdaad al geplaatst toen de vluchtstrook spitsstrook werd (destijds volgens mij een van de eerste van Nederland).captain007 schreef:
Een van de vluchtdeuren hing er al uit. Je ziet goed dat het allemaal oud spul is, want het hangt allemaal schots en scheef en de rubbers hebben de beste tijd ook al gehad:
DSC_0026.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
-
- dorpsstraat
Mij lijkt het wel een optie om het verkeer voor de brug in noordelijke richting al te splitsen in de toestroom naar knooppunt valburg, 2 linker rijstroken doorgaand verkeer richting de A50 Apeldoorn en 2 rechter stroken A15 Rotterdam/Arnhem.
Zeker als de A15 link richting Zevenaar klaar is zou het wel moeten passen.
Zeker als de A15 link richting Zevenaar klaar is zou het wel moeten passen.
-
- stadsweg

ik denk veel beter na de brug! Het omhoog gaan voor de brug zal het wisselen moeilijker maken doort het langzamer vrachtverkeer.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
-
- Forumbeheerder
Had de zaak ook al even bij Rijkswaterstaat aangekaart, maar die laten de huidige situatie even voor wat het is (mede gezien de vmax nu nog beperkt is tot 90 km/h). Het was ook al geprobeerd om de kantelwalsen in een andere stand te zetten, maar dat resulteerde in nog meer remacties, waardoor men heeft besloten deze toch in de grijze stand te laten staan. Men buigt zich er nog over hoe het aan te geven in de eindsituatie.
-
- expressweg
Toch vind ik het vreemd dat men tot eind mei nodig heeft om de laatste werkzaamheden af te ronden. Volgens mij hoeft men alleen de doorsteken te verwijderen en moeten bepaalde delen van de A50 nieuwe ZOAB krijgen. Dan kan de rijbaan richting het noorden toch vrij snel op 4 rijstroken gebracht worden. Het verwijderen van de doorsteken (en plaatsen van de vangrails) moet volgens mij in 1 - 2 weken gedaan kunnen worden.