[A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
rikthoff
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 09 mar 2011, 20:51

Re: Aanlichting Brug Ewijk - Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door rikthoff »

^^ Bezuinigingsmaatregel van RWS.
praatpaal
autoweg
Berichten: 1299
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door praatpaal »

Los van de aanlichting avn de pylonen, ondertussen zuinig en zonder hoge stroomkosten door de LED-verlichting,
is obstakelverlichting voor de luchtvaart volgens mij zelfs noodzakelijk [oa voor helicopter en andere vormen van luchtvaart]
De Martinus Nijhoffbrug in Zaltbommel heeft deze obstakelverlichting wel en is daarbij vergelijkbaar in hoogte.

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85896
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Chris »

Vanaf maart wordt de brug over de Rijn bij Heteren gerenoveerd. Het verkeer zal hiervan geen hinder ondervinden. De werkzaamheden gaan ongeveer een jaar duren. Veel details zijn nog niet gegeven.
  • betonherstel aan de binnen- en onderzijde van de brug en conservering van de leuningen aan de buitenzijde van de brug
>> https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... index.aspx
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85896
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund

Rijkswaterstaat heeft het onderhoud aan de Nederrijnbrug in de snelweg A50 bij Heteren definitief gegund aan Mourik Groot-Ammers B.V. Deze opdrachtnemer is geselecteerd op basis van de economisch meest voordelige inschrijving met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Onder andere zeer hoogwaardig betonherstel en minder hinder voor voetgangers, fietsers en landbouwverkeer tijdens de werkzaamheden waren belangrijke kwaliteitsaspecten in de aanbieding van Mourik.

Betonherstel Nederrijnbrug A50
Tijdens het onderhoud aan de Nederrijnbrug gaat Mourik betonherstel aan de binnen- en onderzijde van de brug uitvoeren en de leuningen van de parallelrijbanen voor langzaam verkeer conserveren. De werkzaamheden worden uitgevoerd tussen maart 2019 en maart 2020. De aannemer werkt op dit moment een nadere planning uit.

Hinder voor het verkeer snelweg A50
Er wordt geen verkeershinder verwacht voor het verkeer op de snelweg A50. Bij het conserveren van de leuningen ontstaat enige verkeershinder op de twee parallelrijbanen voor landbouwverkeer, fietsers en voetgangers. Zij kunnen tijdens de werkzaamheden wel gebruik blijven maken van de brug. Rijkswaterstaat informeert fietsers, voetgangers en landbouwverkeer tijdig. De scheepvaart ondervindt geen hinder van deze onderhoudswerkzaamheden.
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Rogier »

Ik even voor de gein naar deze opdracht (van de aanbesteding gekeken) en een belangrijk deel van de betonschades had voorkomen kunnen worden als men in 1999 het vorige onderhoud beter had gedaan en men in de afgelopen 20 jaar eerder had opgetreden. In 1999 zijn de afvoerputten in de brug zelf vernieuwd, maar deze waren niet goed gemonteerd, waardoor er lek water (met strooizout) langs de wanden (en binnenwanden) van de kokerligger kon stromen. Omdat men dit 20 jaar heeft laten zitten, kon het strooizout het beton binnendringen, waardoor de wapening aangetast werd. Een typisch gevalletje achterstallig onderhoud, want als deze lekkage eerder aangepakt had, dan was de betonschade ook niet ontstaan.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85896
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Chris »

Weet je wat voor betonherstel ze gaan doen? Iets rigoureus met hydroblasting en spuitbeton, of iets kleiners?
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Rogier »

Waarschijnlijk uithakken, eventueel wapening herstellen en de boel weer dichtsmeren (standaard herstel werk).
Eventueel kathodische bescherming om de wapening goed te beschermen, zelfs als het zoutgehalte in het beton te hoog.
Het zout tast het beton zelf niet aan, maar de wapening kan hier niet tegen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Schelpenpaadje »

Zijn twee vmax aanduidingen zo kort op elkaar niet wat een overkill?

Komende vanuit Arnhem kun je op rijstrook 1 door het hectometerpaaltje het grotere snelheidsbord erachter amper zien... Niemand die bedacht dat een gewoon hectometerschildje hier ook wel zou volstaan?

https://maps.app.goo.gl/A6cg2btGBMfkmn7Q6
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9084
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door keokiracer »

Schelpenpaadje schreef: do 01 aug 2019, 23:15 Niemand die bedacht dat een gewoon hectometerschildje hier ook wel zou volstaan?
Te klein, niet rechtsgeldig. Dus nee, dat volstaat niet. Tenminste niet als je wil handhaven.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Ik bedoelde juist alleen het grote verkeersbord in combinatie met een hectometerbordje zonder vmax erop.
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Ger81 »

*stof*

Vandaag tijdens een wandeling de A50 tweemaal gekiekt.

1. Vanaf het ecoduct Wolfhezerheide, richting noordoosten. In de verte het 1200m-bord voor VZP De Slenk.
Naast de westelijke rijbaan ligt de afgesloten, maar nog altijd niet opgeruimde VZP Kabeljauw.

Afbeelding


2. Vanaf de N783 / Wolfhezerweg, richting zuidwesten.

Afbeelding
Ubi volentia est, via est
playertwo
dorpsstraat
Berichten: 239
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door playertwo »

Even een flinke trap.
De kantelwalsborden voor de brug bij Ewijk richting Arnhem staan inmiddels ogenschijnlijk permanent gedraaid. Links dus A50 en rechts A15. Geeft een rustiger beeld direct na de brug voor Valburg
Laatst gewijzigd door playertwo op za 03 mei 2025, 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Originele versie van bericht
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Na de brug misschien wel maar voor de brug niet echt zo moesten wij deze week ervaren toen er een (vracht)auto over de al doorgetrokken streep naar links ging om richting Arnhem/A12 te gaan.

Deze situatie is nog niet lang zo want ik kom er wekelijks langs en het viel ons afgelopen donderdag pas op.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door captain007 »

Enige voordeel is dat als ik daar nu rij, daar altijd de rechterrijbaan neem. Haal je al het verkeer in wat links blijft zitten.
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Dan doe je precies hetzelfde als wat wij altijd doen als wij terug naar huis rijden komende uit het zuiden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85896
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Chris »

Ik heb eens wat foto's gemaakt bij de Waalbrug bij Ewijk, a.k.a. de Tacitusbrug. Een mooi stukje infrastructuur, ook met die sets van drie pylonen.

Afbeelding
A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 19 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 25 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 26 by European Roads, on Flickr

Het was een komen en gaan van binnenvaartschepen. Ook op zondag. Ik zag opvallend veel schepen met schroot die westwaarts gingen.
Afbeelding
A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 34 by European Roads, on Flickr

Ewijk Beach.
Afbeelding
A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 41 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 44 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 01 by European Roads, on Flickr
OmeHenk
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 17:03

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door OmeHenk »

playertwo schreef: za 03 mei 2025, 11:27 Even een flinke trap.
De kantelwalsborden voor de brug bij Ewijk richting Arnhem staan inmiddels ogenschijnlijk permanent gedraaid. Links dus A50 en rechts A15. Geeft een rustiger beeld direct na de brug voor Valburg
Vanmorgen viel mij op dat beide kanten nu weer A50 tonen. Vorige week zondag op dezelfde tijd was het nog wel links A50 en rechts A15. Het beviel mij wel in de situatie met A15 op rechts, ik moest vorige week dinsdag in de ochtendspits over dat stuk en terwijl het links filerijden was kon ik er rechts toch mooi met zo'n 80 km/h voorbij :top:
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door sven_engelen »

Dit prachtige stukje infra heb ik ook maar eens met de drone op de foto gezet. Levert prachtige beelden op vooral in de spits.

AfbeeldingTacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingTacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingTacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingTacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingTacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingTacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr

AfbeeldingTacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85896
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Chris »

Is dit niet erg snel? De brug is nog maar 13 jaar in gebruik.
Rijkswaterstaat schreef:Tacitusbrug: fietspad afgesloten door werkzaamheden; 16 juni - 18 september 2026

Rijkswaterstaat start vanaf dinsdag 16 juni 2026 met werkzaamheden aan de Tacitusbrug. De werkzaamheden duren tot en met vrijdag 18 september 2026.

Tijdens deze periode blijven alle rijstroken voor autoverkeer in beide richtingen beschikbaar, wel geldt een snelheidsbeperking van 90 km/h. Fietsers krijgen te maken met hinder doordat het fietspad tijdelijk wordt afgesloten.

Werkzaamheden Tacitusbrug en het fietspad

We voeren onderhoud uit om de Tacitusbrug veilig en toekomstbestendig te houden. De werkzaamheden bestaan uit:

* het conserveren van de leuning in de middenberm
* het vervangen van de slijtlaag op het fietspad
* het conserveren van de leuning langs het fietspad
* het vervangen van het wind- en spatscherm tussen rijbaan en fietspad

Om deze werkzaamheden veilig uit te voeren, is het noodzakelijk om het fietspad in beide richtingen voor langere tijd af te sluiten.

Omleiding voor fietsers en afzetting vluchtstrook Tacitusbrug

Tijdens de werkzaamheden worden fietsers omgeleid via de andere kant van de brug, over de vluchtstrook. Zo kunnen fietsers nog steeds de Waal oversteken.

* Ten noorden en zuiden van de brug worden tijdelijke doorsteken gemaakt door de vangrail aan te passen.
* Op de vluchtstrook wordt een betonnen barrier geplaatst om fietsers te scheiden van het verkeer.
* De vluchtstrook naast het fietspad wordt ter hoogte van de werkzaamheden afgezet, omdat een deel van de werkzaamheden vanaf de vluchtstrook moet worden uitgevoerd.

Landbouwverkeer gescheiden van fietsers

Landbouwverkeer rijdt over de brug zoals gebruikelijk. De route op de brug is te smal om tegelijk door landbouwverkeer en fietsers te worden gebruikt. Daarom worden fietsers vlak voor de brug omgeleid en gescheiden van het overige verkeer.
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door captain007 »

^^ Het fietspad ligt op de oude brug. Tijdens de renovatie van de oude brug zijn de genoemde elementen niet aangepakt. De barrier tussen het fietspad en de rijbaan is nog dezelfde die in de jaren 90 is geplaatst bij de aanleg van spitsstrook. Ik heb er al jaren niet meer gefietst, maar ik weet wel dat het fietspad al bij de renovatie in matige staat was dus dit is weer een gevalletje achterstallig onderhoud wat nu weggewerkt wordt.

Edit: bij nader inzien wordt met het volgende: Alleen het element het conserveren van de leuning in de middenberm defacto de railing aan de zijde van de nieuwe brug bedoeld. Daar ligt nog een ongebruikt fietspad wat vroeger werd gebruikt in andere richting waar eenzelfde brugrailing aan de zijkant zit als die langs het huidige fietspad wat tegenwoordig in twee richtingen wordt gebruikt.