[A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Moderator: Moderatoren
-
rikthoff
- dorpsstraat
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 09 mar 2011, 20:51
Re: Aanlichting Brug Ewijk - Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
-
praatpaal
- autoweg
- Berichten: 1299
- Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
- Locatie: Rotterdam
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Los van de aanlichting avn de pylonen, ondertussen zuinig en zonder hoge stroomkosten door de LED-verlichting,
is obstakelverlichting voor de luchtvaart volgens mij zelfs noodzakelijk [oa voor helicopter en andere vormen van luchtvaart]
De Martinus Nijhoffbrug in Zaltbommel heeft deze obstakelverlichting wel en is daarbij vergelijkbaar in hoogte.

is obstakelverlichting voor de luchtvaart volgens mij zelfs noodzakelijk [oa voor helicopter en andere vormen van luchtvaart]
De Martinus Nijhoffbrug in Zaltbommel heeft deze obstakelverlichting wel en is daarbij vergelijkbaar in hoogte.

wie op de wegenwacht, wacht het langst
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Vanaf maart wordt de brug over de Rijn bij Heteren gerenoveerd. Het verkeer zal hiervan geen hinder ondervinden. De werkzaamheden gaan ongeveer een jaar duren. Veel details zijn nog niet gegeven.
- betonherstel aan de binnen- en onderzijde van de brug en conservering van de leuningen aan de buitenzijde van de brug
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Rijkswaterstaat schreef:Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Rijkswaterstaat heeft het onderhoud aan de Nederrijnbrug in de snelweg A50 bij Heteren definitief gegund aan Mourik Groot-Ammers B.V. Deze opdrachtnemer is geselecteerd op basis van de economisch meest voordelige inschrijving met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Onder andere zeer hoogwaardig betonherstel en minder hinder voor voetgangers, fietsers en landbouwverkeer tijdens de werkzaamheden waren belangrijke kwaliteitsaspecten in de aanbieding van Mourik.
Betonherstel Nederrijnbrug A50
Tijdens het onderhoud aan de Nederrijnbrug gaat Mourik betonherstel aan de binnen- en onderzijde van de brug uitvoeren en de leuningen van de parallelrijbanen voor langzaam verkeer conserveren. De werkzaamheden worden uitgevoerd tussen maart 2019 en maart 2020. De aannemer werkt op dit moment een nadere planning uit.
Hinder voor het verkeer snelweg A50
Er wordt geen verkeershinder verwacht voor het verkeer op de snelweg A50. Bij het conserveren van de leuningen ontstaat enige verkeershinder op de twee parallelrijbanen voor landbouwverkeer, fietsers en voetgangers. Zij kunnen tijdens de werkzaamheden wel gebruik blijven maken van de brug. Rijkswaterstaat informeert fietsers, voetgangers en landbouwverkeer tijdig. De scheepvaart ondervindt geen hinder van deze onderhoudswerkzaamheden.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Ik even voor de gein naar deze opdracht (van de aanbesteding gekeken) en een belangrijk deel van de betonschades had voorkomen kunnen worden als men in 1999 het vorige onderhoud beter had gedaan en men in de afgelopen 20 jaar eerder had opgetreden. In 1999 zijn de afvoerputten in de brug zelf vernieuwd, maar deze waren niet goed gemonteerd, waardoor er lek water (met strooizout) langs de wanden (en binnenwanden) van de kokerligger kon stromen. Omdat men dit 20 jaar heeft laten zitten, kon het strooizout het beton binnendringen, waardoor de wapening aangetast werd. Een typisch gevalletje achterstallig onderhoud, want als deze lekkage eerder aangepakt had, dan was de betonschade ook niet ontstaan.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Weet je wat voor betonherstel ze gaan doen? Iets rigoureus met hydroblasting en spuitbeton, of iets kleiners?
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Waarschijnlijk uithakken, eventueel wapening herstellen en de boel weer dichtsmeren (standaard herstel werk).
Eventueel kathodische bescherming om de wapening goed te beschermen, zelfs als het zoutgehalte in het beton te hoog.
Het zout tast het beton zelf niet aan, maar de wapening kan hier niet tegen.
Eventueel kathodische bescherming om de wapening goed te beschermen, zelfs als het zoutgehalte in het beton te hoog.
Het zout tast het beton zelf niet aan, maar de wapening kan hier niet tegen.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Zijn twee vmax aanduidingen zo kort op elkaar niet wat een overkill?
Komende vanuit Arnhem kun je op rijstrook 1 door het hectometerpaaltje het grotere snelheidsbord erachter amper zien... Niemand die bedacht dat een gewoon hectometerschildje hier ook wel zou volstaan?
https://maps.app.goo.gl/A6cg2btGBMfkmn7Q6
Komende vanuit Arnhem kun je op rijstrook 1 door het hectometerpaaltje het grotere snelheidsbord erachter amper zien... Niemand die bedacht dat een gewoon hectometerschildje hier ook wel zou volstaan?
https://maps.app.goo.gl/A6cg2btGBMfkmn7Q6
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9084
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
- Locatie: Halsteren
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Te klein, niet rechtsgeldig. Dus nee, dat volstaat niet. Tenminste niet als je wil handhaven.Schelpenpaadje schreef: do 01 aug 2019, 23:15 Niemand die bedacht dat een gewoon hectometerschildje hier ook wel zou volstaan?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
-
Ger81
- autoweg
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
- Locatie: Utrecht
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
*stof*
Vandaag tijdens een wandeling de A50 tweemaal gekiekt.
1. Vanaf het ecoduct Wolfhezerheide, richting noordoosten. In de verte het 1200m-bord voor VZP De Slenk.
Naast de westelijke rijbaan ligt de afgesloten, maar nog altijd niet opgeruimde VZP Kabeljauw.

2. Vanaf de N783 / Wolfhezerweg, richting zuidwesten.

Vandaag tijdens een wandeling de A50 tweemaal gekiekt.
1. Vanaf het ecoduct Wolfhezerheide, richting noordoosten. In de verte het 1200m-bord voor VZP De Slenk.
Naast de westelijke rijbaan ligt de afgesloten, maar nog altijd niet opgeruimde VZP Kabeljauw.

2. Vanaf de N783 / Wolfhezerweg, richting zuidwesten.

Ubi volentia est, via est
-
playertwo
- dorpsstraat
- Berichten: 239
- Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Even een flinke trap.
De kantelwalsborden voor de brug bij Ewijk richting Arnhem staan inmiddels ogenschijnlijk permanent gedraaid. Links dus A50 en rechts A15. Geeft een rustiger beeld direct na de brug voor Valburg
De kantelwalsborden voor de brug bij Ewijk richting Arnhem staan inmiddels ogenschijnlijk permanent gedraaid. Links dus A50 en rechts A15. Geeft een rustiger beeld direct na de brug voor Valburg
Laatst gewijzigd door playertwo op za 03 mei 2025, 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Originele versie van bericht
Reden: Originele versie van bericht
-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Deze situatie is nog niet lang zo want ik kom er wekelijks langs en het viel ons afgelopen donderdag pas op.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
captain007
- Forumbeheerder
- Berichten: 8940
- Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
- Locatie: Beneden-Leeuwen
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Enige voordeel is dat als ik daar nu rij, daar altijd de rechterrijbaan neem. Haal je al het verkeer in wat links blijft zitten.
-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Ik heb eens wat foto's gemaakt bij de Waalbrug bij Ewijk, a.k.a. de Tacitusbrug. Een mooi stukje infrastructuur, ook met die sets van drie pylonen.

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 19 by European Roads, on Flickr

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 25 by European Roads, on Flickr

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 26 by European Roads, on Flickr
Het was een komen en gaan van binnenvaartschepen. Ook op zondag. Ik zag opvallend veel schepen met schroot die westwaarts gingen.

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 34 by European Roads, on Flickr
Ewijk Beach.

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 41 by European Roads, on Flickr

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 44 by European Roads, on Flickr

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 01 by European Roads, on Flickr

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 19 by European Roads, on Flickr

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 25 by European Roads, on Flickr

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 26 by European Roads, on Flickr
Het was een komen en gaan van binnenvaartschepen. Ook op zondag. Ik zag opvallend veel schepen met schroot die westwaarts gingen.

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 34 by European Roads, on Flickr
Ewijk Beach.

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 41 by European Roads, on Flickr

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 44 by European Roads, on Flickr

A50 Waalbrug Ewijk (Tacitusbrug) 01 by European Roads, on Flickr
-
OmeHenk
- polderweggetje
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 17:03
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Vanmorgen viel mij op dat beide kanten nu weer A50 tonen. Vorige week zondag op dezelfde tijd was het nog wel links A50 en rechts A15. Het beviel mij wel in de situatie met A15 op rechts, ik moest vorige week dinsdag in de ochtendspits over dat stuk en terwijl het links filerijden was kon ik er rechts toch mooi met zo'n 80 km/h voorbijplayertwo schreef: za 03 mei 2025, 11:27 Even een flinke trap.
De kantelwalsborden voor de brug bij Ewijk richting Arnhem staan inmiddels ogenschijnlijk permanent gedraaid. Links dus A50 en rechts A15. Geeft een rustiger beeld direct na de brug voor Valburg
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Dit prachtige stukje infra heb ik ook maar eens met de drone op de foto gezet. Levert prachtige beelden op vooral in de spits.
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on Flickr
Tacitusbrug 17102025 by Sven Engelen, on FlickrSvenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Is dit niet erg snel? De brug is nog maar 13 jaar in gebruik.
Rijkswaterstaat schreef:Tacitusbrug: fietspad afgesloten door werkzaamheden; 16 juni - 18 september 2026
Rijkswaterstaat start vanaf dinsdag 16 juni 2026 met werkzaamheden aan de Tacitusbrug. De werkzaamheden duren tot en met vrijdag 18 september 2026.
Tijdens deze periode blijven alle rijstroken voor autoverkeer in beide richtingen beschikbaar, wel geldt een snelheidsbeperking van 90 km/h. Fietsers krijgen te maken met hinder doordat het fietspad tijdelijk wordt afgesloten.
Werkzaamheden Tacitusbrug en het fietspad
We voeren onderhoud uit om de Tacitusbrug veilig en toekomstbestendig te houden. De werkzaamheden bestaan uit:
* het conserveren van de leuning in de middenberm
* het vervangen van de slijtlaag op het fietspad
* het conserveren van de leuning langs het fietspad
* het vervangen van het wind- en spatscherm tussen rijbaan en fietspad
Om deze werkzaamheden veilig uit te voeren, is het noodzakelijk om het fietspad in beide richtingen voor langere tijd af te sluiten.
Omleiding voor fietsers en afzetting vluchtstrook Tacitusbrug
Tijdens de werkzaamheden worden fietsers omgeleid via de andere kant van de brug, over de vluchtstrook. Zo kunnen fietsers nog steeds de Waal oversteken.
* Ten noorden en zuiden van de brug worden tijdelijke doorsteken gemaakt door de vangrail aan te passen.
* Op de vluchtstrook wordt een betonnen barrier geplaatst om fietsers te scheiden van het verkeer.
* De vluchtstrook naast het fietspad wordt ter hoogte van de werkzaamheden afgezet, omdat een deel van de werkzaamheden vanaf de vluchtstrook moet worden uitgevoerd.
Landbouwverkeer gescheiden van fietsers
Landbouwverkeer rijdt over de brug zoals gebruikelijk. De route op de brug is te smal om tegelijk door landbouwverkeer en fietsers te worden gebruikt. Daarom worden fietsers vlak voor de brug omgeleid en gescheiden van het overige verkeer.
-
captain007
- Forumbeheerder
- Berichten: 8940
- Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
- Locatie: Beneden-Leeuwen
Re: [A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4
Edit: bij nader inzien wordt met het volgende: Alleen het element het conserveren van de leuning in de middenberm defacto de railing aan de zijde van de nieuwe brug bedoeld. Daar ligt nog een ongebruikt fietspad wat vroeger werd gebruikt in andere richting waar eenzelfde brugrailing aan de zijkant zit als die langs het huidige fietspad wat tegenwoordig in twee richtingen wordt gebruikt.