Centrumsymbooltjes

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Centrumsymbooltjes

Bericht door Palance » za 30 mar 2013, 15:40

Ik vraag me af in hoeverre het centrumsymbool bekend is in Nederland en of er meer plaatsen zijn waar ze gebruikt worden? Vandaag zag ik er ook één in Barendrecht, dus iemand heeft ergens bedacht om het idee te kopieren - al zal het in dit geval van de buurgemeente Rotterdam zijn. Een echte eenheid in symbooltjes is er ook niet: Schiedam en Rotterdam hebben 1 ring, terwijl die van Barendrecht en Roermond blijkbaar 2 ringen hebben.

Wat ik tot nu toe heb gezien:

Roermond (foto Harry)
Afbeelding

Schiedam
Afbeelding

Rotterdam, zowel voor wegverkeer als voor fietsverkeer
Afbeelding

Afbeelding

En vandaag trof ik deze aan op het station van Barendrecht
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Centrumsymbooltjes

Bericht door boe! » za 30 mar 2013, 16:14

Het symbooltje suggereert dat het centrum ook echt het middelpunt is. Dat gaat in bijv. Amersfoort niet werken, want daar ligt het centrum in het zuidelijke deel van de stad.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 30 mar 2013, 16:15

Een middelpunt kun je ook symbolisch zien natuurlijk - ook in Barendrecht ligt het bij lange na niet in het midden van de stad/gemeente, maar eerder oostelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 30 mar 2013, 16:16

Dat een centrum excentrisch ligt, is lokaal bekend, maar voor een ter plaatse onbekende vaak veel minder. Ook in plaatsen met een excentrisch gelegen centrum brengt het centrumsymbool daarom de boodschap wel juist over, omdat het appelleert aan het verwachtingspatroon van de mensen die de bewegwijzering het meeste nodig hebben. En degene die weet dat het centrum excentrisch ligt (met steden aan zee of meren is dat redelijk bekend), zal niet meteen een soort verwarring ontstaan van het slag "dat symbool kan hier niet op het centrum duiden". Een beetje het verhaal van fastfood-wegrestaurants aangegeven met een mes en vork ...

Binnen Europa zie je ook weinig eenheid in de symbolen, dus zolang er geen vastgelegd Nederlands symbool is, kan iedere wegbeheerder zich door een ander laten inspireren. In Duitsland is het centrumsymbool enige jaren terug in de wet opgenomen, maar zie je met name in Bayern (de pionier in Duitsland op dit gebied) nog afwijkende symbolen. De verschillen zitten dan met name in het aantal ringen en de dikte van de lijnen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 30 mar 2013, 23:17

Het centrum van een plaats is het, eventueel historische, hart van een plaats en de plek waar alle winkels etc. zich concentreren. Dat die plek excentrisch kan zijn (zoals in Amersfoort of 's-Hertogenbosch) doet niet terzake.
Op zich kan het centrumsymbooltje nuttig zijn als het breder wordt toegepast. Nu zie je vooral dat achter het symbooltje voor de zekerheid nog het woord Centrum wordt geplaatst en dat is nu net niet de bedoeling van een symbool. Het zal dus nog wel breder door het hele land moeten worden uitgerold.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 30 mar 2013, 23:26

In Nederland wordt het grootste gedeelte van de symbolen vermeld mét tekst erachter. Dat kan een naam zijn -bijvoorbeeld een bedrijventerreinsymbool gevolgd door de naam van dat terrein-, maar meer dan eens zijn symbool en tekst erachter volkomen synoniem. [stationsteken] NS-station bijvoorbeeld. Toegevoegde waarde is vrij klein, maar we doen het er kennelijk voor.

In zekere zin is een centrumsymbool mét tekst een mooie opstap naar een centrumsymbool dat ook standalone kan worden gebruikt. De dubbele vermelding is in ieder geval goed alvorens van gewenning.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 31 mar 2013, 1:10

Ik vind het centrumsymbooltje maar niks. Het doet mij altijd denken aan de route voor gevaarlijke stoffen. In de meeste Europese talen lijkt het woord "centrum" behoorlijk op elkaar.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 mar 2013, 1:48

Het centrumsymbool kan wel degelijk een nut hebben, mits het woord centrum weg wordt gelaten maar de plaatsnaam erachter wordt geplaatst of los wordt gebruikt in een wit vierkantje.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 31 mar 2013, 9:39

nederland24 schreef:Ik vind het centrumsymbooltje maar niks. Het doet mij altijd denken aan de route voor gevaarlijke stoffen.
Dat werkt een invoering m.i. wel een beetje tegen, ja.

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 mar 2013, 13:28

Mwah, een paar zwarte/witte cirkeltjes op een witte/zwarte/blauwe achtergrond of een zwart rondje op een oranje achtergrond. Onderscheid genoeg zou je zeggen?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 31 mar 2013, 13:32

Ja, maar begrijpt een buitenlander, die afkomstig is uit een land waar geen symboolje bestaat voor de gevaarlijke stoffen, dat ook?

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 mar 2013, 13:35

Ja, dát is een goede vraag. Maar als je het niet test weet je het nooit ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 mar 2013, 14:04

Eerder omgekeerd. Doordat het gevaarlijkestoffen-symbool internationaal bezien veel minder bekend is dan het centrumsymbool, zie ik de verwarring niet zo.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 31 mar 2013, 14:07

Ik denk dat men bedoeld dat mensen het stoffensymbool voor centrum aanzien.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 31 mar 2013, 14:25

Dat bedoel ik. Dus is er kans dat een chauffeur de route niet volgt omdat hij juist niet in het centrum wil terechtkomen.

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 mar 2013, 14:38

Ik denk dat dat overigens wel meevalt als je de plaatsnaam erachter zet. Bijvoorbeeld: ©Rotterdam of iets, in plaats van alleen © (© is dan het centrumsymbool). En dan gewoon wit op blauw. Dan lijkt het mij dat er geen verwarring meer mogelijk is.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 31 mar 2013, 14:41

Ik vind het centrumsymbootlje een beetje overbodig. We hebben in onze taal een heel handig woord namelijk Centrum wat wereldwijd begrijpt wordt. in een taal als het Fins is dat al minder (keskusta dacht ik), dan is het wél handig als je er een symbooltje bij doet.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 31 mar 2013, 14:52

Dat het iedereen begrijpt, ligt er aan,d at men het uit het Latijn heeft overgenomen.
Met het Centrumsymbool zouden we ook gewoon "Binnenstad" op de borden kunnen zetten.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 mar 2013, 14:55

Ik vind dat het merendeel van de symbooltjes niet nodig is, maar ze worden helaas te pas en te onpas gebruikt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 31 mar 2013, 14:57

Binnenstad is niet altijd het zelfde als 'centrum'. In veel groeisteden zoals Zoetermeer vind je het centrum buiten de historische binnenstad.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 mar 2013, 15:15

Nog even een kleine vergelijking met alles door elkaar:

Afbeelding

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 31 mar 2013, 16:07

Alle opties met 'Zaandam' linksaf zijn alleen maar verwarrend omdat er al rechtdoor Zaandam staat.

Alle opties met centrum zien er prima uit, al zou ik niet voor én zwart op wit én een symbooltje gaan. Dan blijft dus platte tekst met en zonder symbooltje over, en nog zwart op wit. Enkel platte tekst valt wellicht niet genoeg op als lokale bestemming dus platte tekst met symbooltje of zwart op wit zonder symbooltje wordt het.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » zo 31 mar 2013, 17:31

Wanneer wordt het "centrum" in een wit kader geplaatst? Soms wordt het ook voorafgegaan door de plaatsnaam met een streepje ertussen. Zijn daar regels voor of is het gewoon willekeurig wat men doet? Klopt het dat vroeger op snelwegen alles in een wit kader werd gezet, maar met het nieuwe systeem niet meer?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 mar 2013, 17:41

Daar is zeker een regel voor. Namelijk, als het bord binnen de bebouwde kom staat is het als het goed is zwart op wit en buiten de bebouwde kom wit op blauw met de plaatsnaam ervoor.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 mar 2013, 18:03

Palance schreef:Dat bedoel ik. Dus is er kans dat een chauffeur de route niet volgt omdat hij juist niet in het centrum wil terechtkomen.
Dat risico zou dan feitelijk nu ook al bestaan. Want je praat over buitenlandse chauffeurs die zo ongeveer heel Europa te zien krijgen. Tegen die achtergrond zie ik het risico nog steeds niet. Ook als ik naar de twee symbolen kijk in het bord van Snelwegfreak hierboven zie ik het risico op verwarring als klein.

Kijkend naar de verschillende opties op dat bord: ⦿ Zaandam (of Zaandam ⦿) lijken mij verwijzingen van buiten de bebouwde kom naar het centrum. Vanaf de snelweg kan het een handige verwijzing zijn. Binnen de bebouwde kom zou je vervolgens moeten werken met een centrumsymbool in zwart-op-wit, al dan niet met de toevoeging "Centrum" of wat voor lokale variant daar ook achter mag (Stadshart of zo).
Laatst gewijzigd door Pino op ma 01 apr 2013, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 31 mar 2013, 19:03

Palance schreef:... en of er meer plaatsen zijn waar ze gebruikt worden?
Ik ga lichtelijk offtopic door naar Berlijn te gaan. Rond de invalswegen zie je dit:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mhkamp op di 04 nov 2014, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 31 mar 2013, 21:15

sirdanilot schreef:Binnenstad is niet altijd het zelfde als 'centrum'..
In plaatsen waar het centrum op een andere plek ligt dan de (historische) binnenstad kun je dat oplossen door het (zakelijke) centrum in wit met symbooltje weer te geven en de historische binnenstad met Binnenstad op bruine achtergrond.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 31 mar 2013, 21:20

mhkamp schreef:
Palance schreef:... en of er meer plaatsen zijn waar ze gebruikt worden?
Ik ga lichtelijk offtopic door naar Berlijn te gaan. Rond de invalswegen zie je dit:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Een vrij nieuwe ontwikkeling. Op Streetview staat gewoon Zentrum.
Ik vind het op dit bord overigens niet handig.
Dietrich Bonhoeffer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 01 apr 2013, 10:29

20 jaar geleden konden alle buitenlanders ook prima de weg vinden op tekstuele verwijzingen in een andere taal. Toen had elke internationale chauffeur nog gewoon een woordenboekje en een wegenatlas in de auto of vrachtwagen liggen. Tegenwoordig vind elk land onzinnige symbolen uit die ook nog eens te klein zijn voor interpretatie. Geen goede ontwikkeling dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 01 apr 2013, 11:01

Symbolen kunnen best nut hebben. Maar hoe meer er worden uitgevonden, des te moeilijker wordt het om te onderscheiden. Nederland is zeker niet het enige land met symbolitis, maar als je ziet wat wij allemaal aan symbolen hebben toegevoegd de laatste jaren: arboretum, afvalscheidingspunt, schaatsbaan. Onderscheidend vermogen gaat per definitie achteruit; en dat voor symbolen die in Nederland hooguit vijf keer worden gebruikt. Probeer symboolgebruik te reduceren tot de grootste gemene deler, dan is de toegevoegde waarde het grootst.