N-wegen: Kleine projecten

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Jackbauer1350 » za 13 jun 2020, 15:28

Het tunneltje wordt door veel fietsers niet gebruikt omdat de hellingen vrij steil zijn en het glad kan zijn. Er zijn al diverse ongevallen gebeurd als gevolg daar van.
Daarnaast liggen de toeritten van/naar het tunneltje op enige afstand van het kruispunt en de fietspaden parallel aan de N525. Scholieren van Laar en Berg kiezen er daarom eerder voor om de weg over te steken bij het kruispunt Westerheide/Oude Postweg aangezien ze dan sneller bij het schoolterrein zijn. Via het tunneltje is een aardig stukje om.

Janv
woonerf

Bericht door Janv » za 13 jun 2020, 17:28

^^
Ik fiets daar bijna dagelijks als ik naar m'n werk rij.
De helling is wat aan de steile kant, maar de snelheid is laag (door de hekken die er staan waar je doorheen moet). Ik heb misschien geluk gehad, maar heb maar één keer meegemaakt dat het te glad was zodat ik uit voorzorg maar met de fiets aan de hand omlaag/omhoog ben gegaan. Verder nooit gevallen. Scholieren zijn denk ik wat onvoorzichtiger, maar dat is het oversteken over de weg ook denk ik.
Toch voelt dit een beetje als de overheid die zich gewonnen geeft en dat ze het niet kunnen "winnen" van de eigenwijze burger (/scholier).

Ok, 100m minder ver hoeven fietsen is misschien sneller, maar om nu weer voorzieningen aan te leggen om oversteken over de weg makkelijker te maken, dat lijkt me weer nieuwe risico's introduceren. Het lijkt me goedkoper om dan de toegang naar het tunneltje te verbeteren qua verkeersveiligheid.

Enige "voordeel" (voor ons wegenforumgebruikers) is dat als de fietsoversteekplaats er is, we er een nieuwe SOUP bij hebben (het tunneltje die dan nog minder gebruikt wordt)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 14 jun 2020, 0:07

Tunnel uitgraven en verpatsen aan een andere wegbeheerder waar omwonenden graag een fietstunnel wensen.
Buurprovincie Utrecht, gemeente Utrechtse Heuvelrug, bijvoorbeeld. (rotonde Leersum). ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 14 jun 2020, 10:32

De hellingen waren in eerste instantie minder steil en in een rechte lijn gepland ipv in een bocht. Maar er is een aardkundig monument aanwezig, waardoor dit gedrocht er nu is en fietsers er nauwelijks gebruik van maken. Als ze dat nou eerst even beter onderzocht hadden, dan hadden ze nog kunnen besluiten om hem niet aan te leggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 20 jun 2020, 11:53

De nieuwe rotonde en voorrangsplein op de N504 in Noord-Scharwodue zijn klaar :top:
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

martien
verkeersader

Bericht door martien » wo 24 jun 2020, 20:05

De provincie Groningen (samen met RWS en gemeente Midden-Groningen) is bezig om de entree van Hoogezand vanaf de A7 te verbeteren

Afbeelding

Onderdeel van de aanpak is om bij nummer 1 de rotonde zo in te richten dat niet al het verkeer bij een brugopening vastloopt: een turborotonde met VRI. (ik snap het verkeerslicht aan de kant van de brug niet helemaal, mijn inschatting is dat de verkeerslichten zijn om de rotonde begaanbaar te houden tijdens een brugopening)
Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 24 jun 2020, 21:07

martien schreef: wo 24 jun 2020, 20:05ik snap het verkeerslicht aan de kant van de brug niet helemaal
Ik vermoed dat ze formeel op rood moeten staan als er elders groen gegeven wordt, ook al kan er in principe geen verkeer uit die richting komen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 26 jun 2020, 8:09

Dat zou kunnen, maar je kan ook de rotonde beter vrijhouden om verkeer vanaf de snelweg (vanuit Groningen) met voorrang de rotonde te laten benutten (ook ri Slochteren), om zo snel mogelijk een eventuele file op de snelwegafrit kwijt te zijn. Dan moet ook verkeer vanuit Hoogezand nog een keer wachten na de brug. Denkbaar (gezien de middengeleiders) zijn de richtingen los te bedienen. Verkeer vanaf de snelweg kan dan Hoogezand in, maar niet richting Slochteren, terwijl verkeer uit Hoogezand wel kan oprijden. Als het rustig gaan de lichten op knipper denk ik.

Je hebt ook nog de kans dat de uitvoering in (slechts) oranje-rood wordt uitgevoerd, zoals wel meer doseerlichten voor rotondes.

De rijstrookpijlen zijn wel vaag vanaf de snelwegafrit. Wellicht ontwerpfoutje. Wat is rechtdoor hier ? Rechts is langs het kanaal (brug niet over) en de brug over vermoedelijk rechtdoor. De linkerbaan heeft ook een pijl rechtdoor, maar leidt niet naar de brug. Evt wel naar de oprit van de snelweg, maar daar kom je net vandaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 26 jun 2020, 11:05

Creatief gevonden.

Ik vraag me af of een aparte afrit voor de relatie Groningen -> Slochteren ook een optie was geweest. Dit maakt de VRI overbodig.
Met een beperkte verlegging van de toerit richting Zuidbroek en wat passen en meten op het viaduct zou dit misschien passen.
Daarmee gaat de capaciteit van de zuidelijke rotonde flink omhoog, ook op momenten dat de brug niet open staat.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 jun 2020, 12:36

Peter schreef: vr 26 jun 2020, 8:09De rijstrookpijlen zijn wel vaag vanaf de snelwegafrit.
Ik zie daar allerlei lelijke Ddesign-portalen komen om de weggebruiker in goede banen te leiden...
--Harry.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 26 jun 2020, 14:27

Schelpenpaadje schreef: vr 26 jun 2020, 11:05 Creatief gevonden.

Ik vraag me af of een aparte afrit voor de relatie Groningen -> Slochteren ook een optie was geweest. Dit maakt de VRI overbodig.
Met een beperkte verlegging van de toerit richting Zuidbroek en wat passen en meten op het viaduct zou dit misschien passen.
Daarmee gaat de capaciteit van de zuidelijke rotonde flink omhoog, ook op momenten dat de brug niet open staat.
Nog een wilder idee: de N387 verleggen naar afrit 40. Of als je dat verkeer niet over de Rengerslaan wil zelfs een nieuwe afrit 39a tussen Foxhol en tankstation Veenborg in (maar dan kom je daar met de oprit weer in de knoei).

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » za 27 jun 2020, 10:57

Of een aquaduct onder het Winschoterdiep door, of de vergeten autosnelweg Groningen - Veendam uit het structuurplan 1969 aanleggen... ;)

Gezien de intensiteiten die hier spelen, denk ik dat nieuwe verbindingswegen al gauw te duur zijn, als het veiligheidsprobleem goedkoper kan worden opgelost.

De oplossing op de tekening vind ik er op het eerste gezicht creatief en robuust uitzien. Ik ben benieuwd hoe goed het gaat werken.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 05 jul 2020, 15:37

In de nazomer/herfst begint men met wat aanpassingen aan het noordelijk deel van de N240, tussen Medemblik en Wieringerwerf:
De provincie begint na de zomer met werkzaamheden tussen het Wagenpad in Middenmeer en de Oosterterpweg in Wieringerwerf. De rest van het tracé moet opnieuw worden aanbesteed en volgt later.

Om de weg veiliger te maken komt er verharding langs de berm en worden kruispunten meer herkenbaar gemaakt dankzij extra verlichting. Ook komen er rammelstroken, dit zijn een soort ribbels die een automobilist moeten waarschuwen voor een gevaarlijke verkeerssituatie.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/269682/l ... -aangepakt
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 05 jul 2020, 19:44

Sinds dat deel naar de provincie is gegaan, is er nauwelijks wat aan aanpassingen gedaan daar. Is ook niet zo gek, er rijden nog niet eens 3.000 voertuigen per dag over dat deel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 05 jul 2020, 20:25

Maar die afsnijding die in het PMI stond, komt die er voorlopig niet?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 06 jul 2020, 0:25

Ik heb echt geen flauw idee. Het is erg stil bij de provincie met "kleinere " projecten de afgelopen 2 jaar. Er is al tijden geen nieuws over die afsnijding, over bv een extra verbindingsboog van de N508 naar N242, over aanpassingen van de N242 tussen Heerhugowaard en Verlaat, over concrete stappen bij de Nieuwe Bennebroekerweg, etc. De prioriteit lijkt vooral bij nieuwe wegen of groot onderhoud te liggen.

Er liggen bv ook al jaren een aantal slechte viaducten in die eerder genoemde N240 bij Medemblik, waar de rijbaan is beperkt tot 1 alternerende rijstrook. Daar is ook nog niks over bekend wanneer er nou eens wat aan gaat gebeuren.
Edit: Dit is al zeker 10 jaar zo!
https://www.google.nl/maps/@52.7744169, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@52.7765866, ... 384!8i8192
Laatst gewijzigd door mavas op ma 06 jul 2020, 8:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 06 jul 2020, 7:45

Sterke vertraging bij de bouw van grote projecten (N307), fatsoenlijke doorgaande wegen die opeens stranden op een kronkelend binnenweggetje door dorpen heen (N242), slepende tracéprocedures (N8), zelfs de kleinste projecten die niet zonder jarenlange vertraging van de grond komen, brugrenovaties die erg lang duren (Leeghwaterbrug) en gammele kunstwerken met allerhande beperkingen voor het verkeer...

Wáár heb ik dat nou eerder gehoord... :shutup:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 06 jul 2020, 12:58

Kaaiman schreef: ma 06 jul 2020, 7:45 een kronkelend binnenweggetje door dorpen heen (N242)
De N242 loopt nergens door dorpen heen.
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 06 jul 2020, 13:32

De weg ligt volgens mij overal buiten de bebouwde kom, maar daar is het meeste ook wel mee gezegd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 06 jul 2020, 14:43

Ondanks de totaal verschillende uitstraling op verschillende plekken en het wat onlogische routeverloop is zo'n beetje het enige consequente inderdaad dat de hele weg bubeko ligt.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 06 jul 2020, 22:22

Nou ja, moet ik dan maar andere wegen dan de N242 noemen? N200, N205, N208...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 06 jul 2020, 22:52

Ooit gebeurde er nog wel wat op wegengebied in Noord-Holland, maar sinds de uitbouw van de N242 bij Alkmaar (rond 2005) en het N201+ project (wat toch best een immens project genoemd mag worden) rond 2013 is weinig meer gebeurd. Wel grootse plannen voor een doorgetrokken A8 en een Duinpolderweg, maar de laatste is al begraven en de kans dat de eerste doorgaat schat ik zelf inmiddels in op minder dan 20%. En veel meer grote projecten zie ik ook niet komen. Ik denk bijvoorbeeld dat de uitbreiding van de Nieuwe Bennebroekerweg bij Hoofddorp nu vooral door de gemeente getrokken gaat worden. En met een anti—auto coalitie in Provinciale Staten is er ook verder weinig spannends te verwachten.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 07 jul 2020, 20:40

Het N23-project was ook niet klein te noemen.
Verder nog de reconstructie van de N236 met een nieuwe Vechtbrug en Geinbrug en de natuurpassage bij Ankeveen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 07 jul 2020, 21:47

Ach ja, het N23 had ik even over het hoofd gezien. :oops: De werkzaamheden op de N236 zijn relatief klein bier.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 07 jul 2020, 21:48

De N23/N307 lag dan wel weer een hele tijd stil vanwege een conflict met de aannemer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 07 jul 2020, 22:01

Het aantal inwoners in Noord-Holland zal tussen 2020 en 2040 naar verwachting met 400.000 personen toenemen. Ten opzichte van het jaar 2000 Is de toename zelfs 700.000 inwoners. Een blinde kan zien dat je dan op mobiliteitsgebied iets moet doen. De linkse coalitie zet vooralsnog vooral in op OV projecten alsmede de fiets en wat ‘modemaatregelen’ (zoals slimme verkeerslichten). Grote wegenprojecten staan echter niet meer op het lijstje, behalve wellicht de A8-A9 verbinding.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 07 jul 2020, 22:03

Verbreding N244 is daarvoor ook nog geweest.
Maar zoals ik schreef, kleine projecten komen niet echt van de grond, de focus ligt bij grote projecten en groot onderhoud.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 07 jul 2020, 22:57

Rein schreef: di 07 jul 2020, 21:47 De werkzaamheden op de N236 zijn relatief klein bier.
Niet zo groot als de N307 maar toch best redelijk. De werkzaamheden liepen van 2016 t/m 2018. De natuurbrug bij Ankeveen met aansluitend wegvak was paar jaar eerder. Eigenlijk was het heraanleg van een groot deel van de weg en fietspad. Vier rotondes, gloednieuwe ophaalbrug en een vaste brug met verkeersplein in Driemond.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 10 jul 2020, 19:24

Vanaf dit weekend tot eind 2020 wordt de N833 gereconstrueerd tussen Culemborg en Buurmalsen. De weg blijft begaanbaar tijdens de reconstructie m.u.v. twee weekendafsluitingen.
Provincie Gelderland schreef:We richten de Rijksstraatweg Culemborg (N833) inclusief het fietspad anders in om de verkeersveiligheid op de weg en het fietspad te verbeteren. Het autoverkeer scheiden we van het (brom)fietsverkeer door een vrijliggend fietspad in 2 richtingen aan te leggen. Om ruimte te maken voor het nieuwe fietspad, verleggen we aan de westzijde van de N833 de huidige sloot en passen we de weg aan. Aanliggende fietsstroken vervallen. Daarom wordt de nieuwe weg 7 meter breed in plaats van de huidige 9,5 meter. Daarnaast vervangen we de toplaag van de weg. Er komen ook 2 nieuwe bruggen ter hoogte van de Zeedijk: een brug voor gemotoriseerde voertuigen en een brug voor (brom)fietsers.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 10 jul 2020, 21:00

Blijft dan wel een GOW-80 of wordt deze gedowngraded naar ETW-60? Wel positief dat er een vrijliggend (brom)fietspad komt.