Je noemt daar vooral verbindingen waarvoor je op Knooppunt Aalbeke alleen maar rechtdoor hoeft te rijden. En zelfs als je er afslaat: één knooppunt rechtvaardigt nog geen netwerkdoelstatus. Althans dat heeft het in Nederland nooit gedaan, pleidooien voor promotie van een stad als Amersfoort ten spijt. De enige verbinding naast de bij Aalbeke kruisende E17 en de E403 waar Kortijk nog enige netwerkstatus aan zou kunnen ontlenen is de A19 naar de dunbevolkte zuidwesthoek. Naast de wens om de netwerkdoelen over het hele land te verspreiden. Als gezegd, ik vind dat nogal marginaal, zeker wanneer elders in het land wordt gezegd dat België ten oosten van Brussel wel met twee netwerkdoelen afkan omdat dat toch leeg is.
jdb2 schreef:Mijn standpunt is dat je de vermelding van dergelijke bestemmingen enkel moet aangeven waar er echt nood aan is. Een goed voorbeeld (zoals ik eerder zei) is de vermelding van Antwerpen op de E314 richting Brussel. Voorts mag Gent promintenter aangeduid worden op de E403 richting Kortrijk aangezien deze weg als randweg van Lille fungeert.
De wederzijdse verwijzingen van de E313 naar de E314 zijn historisch verklaarbaar. Tot de aanleg van de verbinding Lummen - Heverlee in de jaren '80 was Maasmechelen - Lummen een verbinding die primair op Antwerpen was gericht en niet op Brussel. De route Antwerpen - Lummen - Maasmechelen - Aachen had ook één E-nummer, de E39. Als weg naar Antwerpen was dus ook Antwerpen het hoofddoel, zoals je trouwens ook nog steeds ziet op de aansluitende Nederlandse A76 en op Kreuz Aachen. Hoe dan ook is het enerzijds een voorbeeld dat het in België wel degelijk kan, bewegwijzeren op netwerkniveau, maar anderzijds dat het nogal beperkt is gedaan. Ik kom er maar moeilijk bij dat je Antwerpen wél op de vorkborden van de E314 ziet staan en Aachen wél op de vorkborden van de E313 staat, maar dat men het niet nodig heeft gevonden om daar ook de afstandenborden op aan te passen. Anderzijds zie je op de E17 Lille/Rijsel weer veel eerder op de afstandenborden verschijnen dan op de vorkborden. Dat zou in ieder geval iets moeten zijn dat enige aandacht verdient.
Verder denk ik dat er heel veel verbindingen zijn die de bewegwijzering inderdaad maar nauwelijks waard zijn, omdat er weinig vraag naar is. Die zou je hoogstens op de afstandenborden zetten op de laatste paar afritten voor het knooppunt, vooral om verkeer van of naar de regio enigszins tegemoet te komen. En misschien is zelfs dat nog teveel gevraagd, wanneer andere doelen belangrijker zijn en er onvoldoende ruimte op de borden is.
Resteert één aspect dat in mijn optiek een beetje onderbelicht blijft wanneer wordt gezegd dat de behoefte maar beperkt is, en dat zijn de kruisende verbindingen bij de centrale steden Antwerpen, Brussel en Luik. In de huidige benadering rijd je op die steden af, zonder enige informatie over wat er daar aan verdere verbindingen voorhanden is. En dat gaat niet alleen over kruisende verbindingen, maar ook over het vervolg van wegnummers (zoals je ziet op de A1/E19 bij Antwerpen en de A3/E40 bij Luik). Pas op de ring verschijnen nieuwe doelen van kruisende wegen. Aangezien we het erover eens zijn dat ringwegen de plaatsen bij uitstek zijn waar je in België van weg verwisselt, zou het denk ik goed zijn om al wat eerder te beginnen met verwijzingen naar de netwerkverbindingen die je op die ring tegen zult komen. Wat is er op tegen om op de E19 ten noorden van Antwerpen al te beginnen met de belangrijkste netwerkverbindingen vanuit Antwerpen: Luik, Gent en Brussel? Waarom moet je daarmee wachten totdat je
op de ring bent?