[A020] Rotterdam - Gouda: verbreding 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A020] Rotterdam - Gouda: verbreding 2x3

Bericht door Rein »

Een stukje verder op deze ringvaart ligt nóg een aquaduct, de Waterdrager. Wel een bijzonder plaatje zo midden in een woongebied.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A020] Rotterdam - Gouda: verbreding 2x3

Bericht door Chris »

Kennelijk worden de bruggen op de Ringvaart van de Zuidplaspolder nog wel bediend: https://www.zuidplas.nl/brugtijden-en-veerdiensten
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A020] Rotterdam - Gouda: verbreding 2x3

Bericht door verfmeer95 »

Je ziet daar wel goed dat de ringvaart meters hoger ligt dan de polder zelf. Een brug hier heeft dus twee grote nadelen:
1. Er ontstaat een flink hoogteverschil in de snelweg, waardoor het doorzicht slechter wordt. Dit merk je op de A12, waar er wel een brug over deze ringvaart is aangelegd.
2. De kans op geluidsoverlast in het oude centrum van Nieuwerkerk wordt hoger.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A020] Rotterdam - Gouda: verbreding 2x3

Bericht door Chris »

Voor de recreatievaart is de functie van dit kanaal beperkt, er zijn ook nauwelijks afmeervoorzieningen. De oevers zijn op veel plekken aan het dichtgroeien en ik kon ook zien dat het water erg ondiep is.

Beweegbare bruggen hebben veel hogere instandhoudingskosten en operationele kosten dan duikers. Dit is aangelegd in een tijd dat het nog vanzelfsprekend was dat er grote sommen publiek geld in gestoken werden voor de recreatievaart. Vanuit dat oogpunt was een aquaduct logischer dan een hogere vaste brug, maar met de huidige kennis en budgettaire toestand van beheerders was het logischer geweest om geen beweegbare bruggen maar enkel duikers aan te leggen.
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8940
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen

Re: [A020] Rotterdam - Gouda: verbreding 2x3

Bericht door captain007 »

Denk wel dat als de levensduur van dit soort objecten ooit aan het einde zit men de vraag kan stellen of je zoiets niet beter voor een sifon kan vervangen. Men moet in de toekomst denk ik echt slimmer omgaan bij vervangingen en naar de functie van de infrastructuur kijken en op basis daarvan andere beleidskeuzes maken.