[CH][A002] A2 Basel - Luzern - Lugano - Chiasso

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg

[CH][A002] A2 Basel - Luzern - Lugano - Chiasso

Bericht door vynkce » wo 31 mei 2006, 17:09

Auto's geplet door rotsblokken in Zwitserland

Aan de Gotthardtunnel in Zwitserland zijn woensdag na een grondverschuiving twee rotsblokken op een wagen terechtgekomen. De auto vatte onmiddellijk vuur en de twee inzittenden overleefden het inferno niet.

Rond 6.45 uur woensdagmorgen vielen verschillende grote rotsblokken op de A13 (edit door IQ[], dit moet A2 zijn...) nabij de Gotthardtunnel. Twee vrachtwagenchauffeurs kwamen er met de schrik vanaf, maar de inzittenden van een personenwagen overleefden de stenenregen niet. "Het was alsof een reus met steentjes aan het gooien was", verklaarde een ooggetuige op de Zwitserse televisie. "De wagen werd geramd alsof het een speelgoedautootje was en een zware truck kantelde op zijn zijde."

De snelweg wordt nog steeds versperd door de rotsblokken. Het gevolg is een verkeerschaos die wellicht nog tot vanavond/woensdagavond zal duren. Het enige alternatief is de San Bernardinotunnel, maar daar wordt het verkeer gehinderd door werkzaamheden. De wachttijd loopt op tot meer dan een uur. Vrachtwagens vanuit Italië worden aan de grens tegengehouden. (belga)

Afbeelding

Afbeelding
http://www.hln.be

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 31 mei 2006, 17:32

Dat is een echte nachtmerrie... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 31 mei 2006, 17:35

Aï aï niet best.... Ik had het al gezien. Maar dat kan eenmaal gebeuren in een bergachtig land. Zo blijken die borden er niet voor niets te staan, maar tegen een rotsblok als dat helpt niks meer.
Overigens is het noodweer in Zwitserland, sneeuw vanaf 1000m, met op 1800m tot een halve meter verse sneeuw! Dat zijn me nogal wat liters water die onder de sneeuwgrens naar beneden komen.

Btw, ik pas even de titel aan, de Gotthard is in de A2 niet in de A13.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 31 mei 2006, 17:44

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 31 mei 2006, 18:58

Ik heb wel eens wat steenslag meegemaakt, maar dat waren kleine stukjes die weinig schade veroorzaakten (1 keer zag ik de dader: Een klipgeit op Cyprus). Wel heb ik wegblokkades meegemaakt toen ik langs wilde rijden nádat er een lading stenen en grond naar beneden kwam (het engste was in Nieuw-Zeeland, waarbij ik met een camper on de blokkade heen moest rijden vlak langs een afgrond). Maar op snelwegne heb ik het gelukkig nog nooit meegemaakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 31 mei 2006, 19:06

Tsja, en nu krijg je ook nog eens grote verkeersproblemen:
nu.nl schreef:ANWB vreest verkeerschaos na ongeval Zwitserland

DEN HAAG/GENEVE - De ANWB vreest voor extra grote verkeershinder vrijdag tijdens de uittocht voor het pinksterweekeinde wegens een ongeval woensdag in Zwitserland. Doordat de A2 tussen Basel en Milaan, met de Gotthardtunnel, tot zeker vrijdagmiddag gesloten blijft "kan het wel eens een grote puinhoop worden vrijdag", aldus een zegsman van de ANWB.

Door een aardverschuiving, waarbij enorme rotsblokken op de weg kwamen, vielen op de Zwitserse snelweg woensdag twee Duitse doden. Verscheidene auto's raakten bedolven. Enkele uren na het ongeval stonden de snelwegen op de omleidingsroutes al direct stampvol.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 31 mei 2006, 19:11

In het verleden (2003) is er een rotsblok dwars door een galerie van de Chüebalmtunnel bij Iseltwald gendenderd. Het komt soms voor, alleen hoop je dat het nooit gebeurd als jij er rijdt.
De autogordel: een band voor het leven.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 31 mei 2006, 19:43

Verkeerschaos is het nu al. Er staan tot 13km lange files voor de San Bernadinotunnel. Mensen die voor de Gd-St.-Bernard kiezen hebben last van langzaamrijdend verkeer vanaf Martigny tot de grens. Hetzelfde voor de Simplon. Men heeft misschien op die routes ook nog met sneeuwval te maken.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 01 jun 2006, 12:21

Echte omrijdalternatieven buiten Zwitserland zijn er ook al niet. De Alpen: een onneembare barrière :(

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 jun 2006, 12:49

Tsja, Italië dan maar doen via de Brenner of zelfs via Frankrijk (Lyon-Grenoble). Moet je in Zuid-Zwitserland zijn, dan heb je nu inderdaad een groot probleem. Of je pakt de autotrein (maar dat zullen er wel meer doen).

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 03 jun 2006, 0:42

Gister (02/06/2006) om 11u was de weg weer vrijgeven. Alles perfect op tijd voor de grote pinksterdrukte. Totdat er na 90 minuten er opnieuw gesteente in beweging kwam. Dit werd onmiddellijk opgemerkt door observerende geologen (ik zag camerabeelden, om zo een stofwolk kun je niet heen kijken) en onmiddellijk werd de snelweg opnieuw afgesloten.

Later is besloten om dit nog minstens het gehele weekeinde zo te laten. Het gevarengebied waar stenen loskomen blijkt zeer onstabiel te zijn: er zijn nieuwe (grote) scheuren in het gesteente waargenomen. Men hoopt dat er een enorm blok zal afbreken, die de rest meeneemt. Gebeurt niet, dan zal dit gedeelte van de berg opgeblazen moeten worden. Dat kost nog veel tijd (je kan het leger ook een raket af laten schieten, maar of dat verstandig is...).

Voor de vastzittende automoblisten was er de volgende oplossing: een stuk van de middenvangrail werd gedemonteerd. Hierdoor kon het verkeer keren.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 03 jun 2006, 9:53

VRTnieuws schreef:
Gotthard-tunnel blijft hele weekend dicht
za 03/06/06 - De Zwitserse Gotthard-tunnel blijft het hele pinksterweekend dicht voor alle verkeer. Er zijn opnieuw brokstukken op de weg gevallen.
Woensdag zijn bij een gelijkaardig incident twee mensen om het leven gekomen.
Nu was er opnieuw een grondverschuiving en kwamen grote rotsblokken naar beneden.
Daarom beslisten de Zwitserse autoriteiten om de tunnel in beide richtingen af te sluiten voor alle verkeer.
De Gotthard-tunnel is een van de belangrijkste verbindingen tussen Italië en het noorden van Europa.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 jun 2006, 14:38

Je ziet in bergachtige gebieden wel eens viaducten boven de snelweg die vallend gesteente kunnen opvangen; een dure oplossing; maar zou dat in zulke situaties werken?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 03 jun 2006, 16:24

Daar vallen zulke blokken misschien wel dwars doorheen. Maar het zal van de constructie afhangen of ie het kan dragen. ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 03 jun 2006, 17:55

Vinny schreef:Je ziet in bergachtige gebieden wel eens viaducten boven de snelweg die vallend gesteente kunnen opvangen; een dure oplossing; maar zou dat in zulke situaties werken?
Dat heet een gallerij en is wezenlijk anders dan een viaduct. Deze zijn inderdaar alleen goed voor klein gesteente. Zulke grote brokken slaan er dwars door heen vrees ik. Misschien dat eentje nog gehouden wordt, maar dat daardoor de constructie dusdanig verzwakt, dat dan de boel instort bij het volgende blok. Dan is de trefkans van een auto veel groter dan dat zo een blok zo op de snelweg beland.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 03 jun 2006, 21:09

De A2 zou nog zeker drie weken gesloten blijven. :?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 21 jun 2006, 11:33

Vandaag is bekend gemaakt dat de onstabiele rots vrijdag 23 juni om 11uur wordt opgeblazen.

Wat gegevens:
  • Er zijn 88 gaten geboord om explosieven in de laden. Ze hebben een diepte van 5 tot 30 meter.
  • De gaten worden gevuld met 1,5 ton explosieven.
  • Men verwacht dat er 5500 kubieke meter gesteente naar beneden komt.
De snelweg zal nog een tijdlang afgesloten blijven, afhankelijk van hoe de toestand is na het opblazen van de rots. Ondertussen is de spoorlijn door de Gotthardtunnel gewoon open. De treinen maken een extra stop in het niet meer goed per auto bereikbare gebied aan een noodhalte. Overigens wordt het treinverkeer stilgelegd als men de boel gaat opblazen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 jun 2006, 11:43

wauw. Daar wil ik wel beelden van zien.

Maar dondert de zaak dan niet op de A2? En wordt die snelweg dan niet vernield?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 21 jun 2006, 11:47

Ik denk dat de Zwitsers heel goed weten wat ze doen. Ze hebben vaker dit soort zaken opgeblazen zonder dichtbij liggende infra te verwoesten. Ik denk dat er een heleboel kleine stukjes naar beneden komen zetten, die onderweg worden opgevangen. De grotere stukken denderen wel door, maar ik denk dat de schade aan de A2 wel mee zal vallen. Trouwens, waarschijnlijk belandt er wel het een en het ander op de snelweg: ze verwachten niet voor niets dat de weg na het opblazen nog een tijdje afgesloten blijft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 jun 2006, 11:49

Ik heb dat eens gezien in Vicosoprano (Graubunden). Er lagen teveel losliggende rotsblokken boven het dorp en de doorgaande weg tussen Chiavenna (I) en St.Moritz, en er werdt een periode van regen verwacht. Dat hebben ze toen opgeblazen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 21 jun 2006, 14:14

Chris schreef:wauw. Daar wil ik wel beelden van zien.

Maar dondert de zaak dan niet op de A2? En wordt die snelweg dan niet vernield?
Dat valt volgens mij wel mee. Volgens mij stort men eerste een flinke lading zand op de verharding om de klap te dempen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 23 jun 2006, 12:09

www.swissinfo.org schreef:Experts have detonated a dangerous rock overhanging the main north-south road axis in the Swiss Alps.

But it will be several more days before the motorway leading to the Gotthard road tunnel will be reopened after a rockslide at the end of May.
Afbeelding

Some 1.5 tons of explosives were used on Friday to blast away 5,500m3 of loose rock above the motorway near the village of Gurtnellen in central Switzerland.

The authorities said the detonation had gone as planned and that trees prevented any big rocks from hitting the road. It will take several days to clear the debris.

Several hundred people watched the blast, which was broadcast live on public television. Train services had to be suspended and all roads in the region were sealed off during the operation. The authorities also evacuated more than 30 people from their homes for safety reasons.

Officials said they hoped to give the all-clear for the expected wave of holiday makers passing through Switzerland from northern Europe to Italy and back.

Diversion
The road was closed following a rockslide in May in which two people were killed by huge boulders.
As a result, road traffic had to be diverted mainly over the San Bernardino pass in the south-east of the country, leading to long traffic jams in the region.

Road hauliers have repeatedly called for transport restrictions to be eased, including the lifting of a night-time ban. Local authorities and businesses have pointed out the local economy has suffered a noticeable slowdown during the closure.

However, the transalpine rail link through central Switzerland has remained open over the past few weeks. The Federal Railways has laid on extra trains to cope with the increased demand.

swissinfo with agencies
Nu opzoek naar een filmpje ervan. 8-)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 23 jun 2006, 12:11

Gevonden:
http://real.xobix.ch/ramgen/sfdrs/vod/s ... rengung.rm
Werkt in ieder geval met de Real Player.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 23 jun 2006, 13:43

spectaculair. Jammer van de zeer slechte kwaliteit.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 23 jun 2006, 13:56

Ik denk dat betere kwaliteit later beschikbaar wordt. Toen ik keek, kreeg ik de indruk dat ik niet de enige was die dit wou zien. Duurde erg lang om te laden.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 23 jun 2006, 17:22

Leuk om te zien dit. En opvallend dat geen rotsblok de A2 of de kantonale weg heeft bereikt. Dat ging net goed.
De autogordel: een band voor het leven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jun 2006, 15:08

nu.nl schreef:
Gotthard-snelweg vrijdag weer open

ZÜRICH/DEN HAAG - De Zwitserse autoriteiten stellen vrijdag de Gotthard-snelweg weer open voor alle verkeer. Dat heeft de ANWB maandag laten weten. De belangrijke verbindingsweg tussen Noord-Europa en Italië moest enkele weken geleden worden afgesloten in verband met aardverschuivingen en vallend gesteente.

Aanvankelijk was het onduidelijk af de route door de Alpen op tijd gereed zou zijn voor het vakantieseizoen. In delen van Duitsland, in België en de regio zuid in Nederland beginnen komend weekeinde de zomervakanties.

Zwitserse deskundigen bliezen vrijdag een gevaarlijk rotsblok boven de Gotthard-snelweg (A2) op. De overhangende rots vormde sinds eind mei een bedreiging voor het verkeer, toen rotsmassa's op de weg waren gevallen en een Duits echtpaar in een auto verpletterden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 jun 2006, 23:00

Morgen moet de A2 weer open gaan! :)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 01 jul 2006, 13:18

Voor enkele (spectaculaire) foto's zie hier:

http://www.ur.ch/de/bd/ds/bilder-m1297/

Petje af voor de mensen die er hebben gewerkt.

hulk
zandpaadje

[FOTO] [CH] A2 Chiasso - Basel

Bericht door hulk » vr 14 jul 2006, 13:43

Hallo,
Ich habe noch Bilder von der A2.ch. Demnächst folgen noch Bilder von der A5 in DE.
Ik heb nog foto's van de Zwitserse A2. Hierna volgen nog foto's van de Duitse A5.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding