[CH][A002] A2 Basel - Luzern - Lugano - Chiasso
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [CH][A002] A2 Basel - Luzern - Lugano - Chiasso
Het beton ziet er ook goed uit. Het voordeel van Zwitserse bouwkunst is dat het wel lang duurt voordat een project af is, maar vervolgens ook een dusdanige bouwkundige kwaliteit heeft dat het lang mee gaat 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
De viaducten zijn ook nog geen 40 jaar oud. Het gehele traject van Airolo naar Bellinzona is pas aangelegd nadat de Gotthardtunnel opende en is grotendeels geopend in de periode 1983-1986.
-
- Moderator
Het Viadotto della Biaschina is het hoogste viaduct van de gehele A2. Het is een kokerbrug van 102 meter hoog en een overspanning van 160 meter.

A2 Viadotto della Biaschina 01 by European Roads, on Flickr
Een complete panorama bleek lastig voor de iPhone. Met de groothoeklens die mijn Samsung S10 heeft kan dit wellicht beter.

A2 Viadotto della Biaschina 02 by European Roads, on Flickr

A2 Viadotto della Biaschina 05 by European Roads, on Flickr

A2 Viadotto della Biaschina 06 by European Roads, on Flickr

A2 Viadotto della Biaschina 01 by European Roads, on Flickr
Een complete panorama bleek lastig voor de iPhone. Met de groothoeklens die mijn Samsung S10 heeft kan dit wellicht beter.

A2 Viadotto della Biaschina 02 by European Roads, on Flickr

A2 Viadotto della Biaschina 05 by European Roads, on Flickr

A2 Viadotto della Biaschina 06 by European Roads, on Flickr
-
- 4x3 autosnelweg
Ik had er geen notie van dat die viaducten zo hoog zijn.
-
- 4x3 autosnelweg

Het is een fenomeen dat niet alleen speelt op de Zwitserse A2 in Ticino. Op de Brennerautobahn aan Italiaanse kant en op de Mont Blancroute heb je ook wel een paar voorbeeldjes.
-
- stadsweg
A documentary film about the construction of the A2 made in 1966, in Italian. It starts at around time 1:00:20.
https://www.rsi.ch/play/tv/programma/su ... id=3077842
Before that, on the same TV program there is a documentary about the Swissmetro project made in 1998: https://en.wikipedia.org/wiki/Swissmetro
(I don't know if it is visible outside Switzerland, it should be, as they are in-house productions of the state television and not material rented from private companies)
Before that, on the same TV program there is a documentary about the Swissmetro project made in 1998: https://en.wikipedia.org/wiki/Swissmetro
(I don't know if it is visible outside Switzerland, it should be, as they are in-house productions of the state television and not material rented from private companies)
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
-
- stadsweg
https://www.tunneltalk.com/Switzerland- ... uction.php
A partial "fourth tube" will be driven first, 4,1 km from the north and 4.9 km from the south. These two tunnels will be bored by TBMs and will be around 7 m in diameter, once the TBMs end boring they will be dismantled and, at the end of these two stub tunnels, workers will start boring a section of the road tube by drill&blast. The two main TBMs will then pass through these pre-bored caverns. I am not so into tunneling technology, but see that as a sort of waste, as these 9 km of tube will be basically useless once the second tube opens. Maybe they could have built all the second tube by drill&blast. Or they could have bored this fourth tube on the full lenght and use it as a second service tunnel, or for a electric power line, or for whatever other use.
A partial "fourth tube" will be driven first, 4,1 km from the north and 4.9 km from the south. These two tunnels will be bored by TBMs and will be around 7 m in diameter, once the TBMs end boring they will be dismantled and, at the end of these two stub tunnels, workers will start boring a section of the road tube by drill&blast. The two main TBMs will then pass through these pre-bored caverns. I am not so into tunneling technology, but see that as a sort of waste, as these 9 km of tube will be basically useless once the second tube opens. Maybe they could have built all the second tube by drill&blast. Or they could have bored this fourth tube on the full lenght and use it as a second service tunnel, or for a electric power line, or for whatever other use.
für Güter die Bahn
-
- 4x3 autosnelweg
Gaat het om het uitboren van de vluchtbuis tot een verkeersbuis (in de Gotthardtunnel)?
-
- expressweg
Volgens het artikel wordt er een tweede buis naast de huidige "vlucht"buis (laten we hem even zo noemen) gebouwd, met dwarsverbindingen naar deze vluchtbuis. Er worden TBM's ingezet vanuit het noorden en het zuiden, om resp. 7,9km en 8,3km te boren (totaal 16,2km).
Bij de bouw van de oorspronkelijke Gotthardtunnel heeft men problemen gehad op een aantal locaties vanwege breuklijnen in de berg. Daarom gaat men in deze secties met de tunnelbouw op de hand over, omdat men in deze breuklijnen terecht komt. Na het passeren van deze secties gaat de TBM weer verder.
Het is niet duidelijk in het artikel, maar als ik het goed begrijp wordt eerst de tunnel geboord met TBM's van 7,4m doorsnede, als ze klaar zijn wordt er nog een keer het hele traject geboord met TBM's met doorsnede 11,8m?
Bij de bouw van de oorspronkelijke Gotthardtunnel heeft men problemen gehad op een aantal locaties vanwege breuklijnen in de berg. Daarom gaat men in deze secties met de tunnelbouw op de hand over, omdat men in deze breuklijnen terecht komt. Na het passeren van deze secties gaat de TBM weer verder.
Het is niet duidelijk in het artikel, maar als ik het goed begrijp wordt eerst de tunnel geboord met TBM's van 7,4m doorsnede, als ze klaar zijn wordt er nog een keer het hele traject geboord met TBM's met doorsnede 11,8m?
-
- 2x2 autosnelweg

-
- stadsweg
Onze vriend Coccodrillo heeft ons aangeraden om een documentaire in het Italiaans te bekijken. Ach ja, waarom ook niet?
Il nostro amico Coccodrillo noi ha consigliato di vedere un documentario in lingua Italiana. Beh, perché no?
Questo progetto di costruzione de gallerie nella A2 mi sembrava interessante!
Ik heb gekeken, maar dit TV-programma gaat over heel andere onderwerpen! Telelavoro... Thuiswerken dus. Hmm, nog meer Corona!? Daar heb ik echt al genoeg van!
Ce ho veduto, ma questo programma nella televisione si occupa con altre cose. Si chiama 'telelavoro'. Hmm, mai più nel tema della pandemia!? Sono stufo, basta già!
Anche non ho trovato nessun documentario sul metro.
Certo, tecnicamente è bene possibile di vedere le emissione della RSI fuora della Svizzera. Colla velocità di riproduzione posto a 75% arrivo più o meno bene a capire lo che si dice, nonostante che faccio più che 3 errore in un frase solo, quando devo scrivere in Italiano. (Vorrebbe scusarmi per le mie errore de lingua) Adesso aspettammo la legazione corretta! ;-)
Dank je wel, Coccodrillo!
Grazie mille, Coccodrillo!
Il nostro amico Coccodrillo noi ha consigliato di vedere un documentario in lingua Italiana. Beh, perché no?
Dat tunnelbouwproject van de A2, uit 1966, dat leek mij wel interessant!Coccodrillo schreef: ↑ma 15 feb 2021, 9:39 A documentary film about the construction of the A2 made in 1966, in Italian. It starts at around time 1:00:20.

Questo progetto di costruzione de gallerie nella A2 mi sembrava interessante!
Ik heb gekeken, maar dit TV-programma gaat over heel andere onderwerpen! Telelavoro... Thuiswerken dus. Hmm, nog meer Corona!? Daar heb ik echt al genoeg van!

Ce ho veduto, ma questo programma nella televisione si occupa con altre cose. Si chiama 'telelavoro'. Hmm, mai più nel tema della pandemia!? Sono stufo, basta già!
Ik heb ook geen enkele documentaire over de metro gevonden.Coccodrillo schreef: ↑ma 15 feb 2021, 9:39 Before that, on the same TV program there is a documentary about the Swissmetro project made in 1998: https://en.wikipedia.org/wiki/Swissmetro

Anche non ho trovato nessun documentario sul metro.
Technisch is het dus zeker wel mogelijk de TV-uitzendingen van RSI buiten Zwitserland te bekijken. Met de snelheid op 0,75 kan ik zelfs min of meer aardig verstaan wat er gezegd wordt, ook al maak ik meer dan 3 fouten in één zin als ik Italiaans moet schrijven. (Ik zou me graag excuseren voor mijn taalfouten) Nu is het wachten nog op de juiste weblink!Coccodrillo schreef: ↑ma 15 feb 2021, 9:39 (I don't know if it is visible outside Switzerland, it should be, as they are in-house productions of the state television and not material rented from private companies)

Certo, tecnicamente è bene possibile di vedere le emissione della RSI fuora della Svizzera. Colla velocità di riproduzione posto a 75% arrivo più o meno bene a capire lo che si dice, nonostante che faccio più che 3 errore in un frase solo, quando devo scrivere in Italiano. (Vorrebbe scusarmi per le mie errore de lingua) Adesso aspettammo la legazione corretta! ;-)
Dank je wel, Coccodrillo!
Grazie mille, Coccodrillo!
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
- stadsweg

Nieuwe dag, frisse blik, nieuwe kansen... ...Ik had iets verder naar beneden op dezelfde pagina moeten kijken.

Un giorno nuovo, una prospettiva fresca, un' opportunità nuova... Dovrebbe vedere più basso nella stessa pagina.
https://www.rsi.ch/play/tv/superalbum/v ... o:13827568
Ik heb alsnog de juiste weblink gevonden om de documentaire over de bouw van de tunnel A2 te bekijken.
Ho ancora trovato la legazione corretta per vedere il documentario sulla costruzione della galleria nell A2.

Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
- expressweg
In het artikel staat dat dit nog moet worden aanbesteed. Over de technische (on)mogelijkheden van TBM's, moet ik je het antwoord schuldig blijven. Wellicht dat iemand anders het weet?Schelpenpaadje schreef: ↑za 24 apr 2021, 0:01Als ik de post van Coccodrillo lees dan worden dezelfde TBM's gebruikt. Kun je met dezelfde TBM überhaupt tunnels van verschillende diameter boren?
-
- stadsweg
MotelMioveni, hai trovato l'URL corretto, vedo adesso che l'URL che ho messo io è quello generico del programma. Sei bravo a scrivere in italiano, io riesco solo a leggere un po' di parole in olandese*. MotelMioveni has found the correct URL, the one I gave is the generic one of the TV emisssion (which is a collection of old documentaries made by SRG SSR). You are very good at writing in italian, I can just understand some words in Dutch and what a text is speaking about thanks to Dutch's similarities with German.
*in Italian your country is quite often called "Paesi Bassi", which is a quite direct translation of "Nederland". But like in many languages "Olanda" is more often used. And the adjective "olandese" is almost always used rather than "nederlandese".
In the end there will be 3 and a half tubes, which are, from west to east:
*southbound road tunnel, the only one in use today with bidirectional traffic
*first service tunnel, which was initially planned to be enlarged to a road tunnel but will remain as a service tunnel as it is now (with the exception of the last metres near its portals, which will be relocated nearby, so the eastern half of the southern portal will no more lead to the servcie tunnel, but to the new road tunnel)
*northbound road tunnel
*second service tunnel, which will be bored in two parts for a total of around 9 km (that's why I said that there will be "3 and a half tubes"), the central section of this tube will not be bored
There exist also TBMs specifically designed to enlarge existing tunnels, but they are very rarely used. This because tunnels aren't just a hole in the rock, but complex structures with lining (which itself can be made of concrete, steel, and other materials hard to destroy), cables, and so on, so it is often easier to build a new tunnel rather than enlarge an existing one (like in the Gotthard's case) and, if it is really necessary to enlarge an existing tunnel, it is almost always better to enlarge it with explosives or other methods.
A more common tunneling method is boring a small tunnel with a small diametre TBM, and then enlarge it with explosives. This has been done in the Roveredo GR/San Fedele tunnel on A13, where a ~5 m TBM has been used to drill firstly an exploratory tunnel, then the service tunnel. When that TBM finished its work, explosives were used to enlarge the exploratory tunnel to full width and to link it with the service tunnel.
*in Italian your country is quite often called "Paesi Bassi", which is a quite direct translation of "Nederland". But like in many languages "Olanda" is more often used. And the adjective "olandese" is almost always used rather than "nederlandese".
Two tunnels of 4,1 and 4,9 km each and ~7 m in diameter will be bored from each side, then the main road tunnel will be bored, using two TBMs from the two end points and by explosives starting from the end of the two auxiliary tunnels. Tha main TBMs wil thus pass through the two difficult sections which will have been bored in advance thanks to the auxiliary tunnel.
In the end there will be 3 and a half tubes, which are, from west to east:
*southbound road tunnel, the only one in use today with bidirectional traffic
*first service tunnel, which was initially planned to be enlarged to a road tunnel but will remain as a service tunnel as it is now (with the exception of the last metres near its portals, which will be relocated nearby, so the eastern half of the southern portal will no more lead to the servcie tunnel, but to the new road tunnel)
*northbound road tunnel
*second service tunnel, which will be bored in two parts for a total of around 9 km (that's why I said that there will be "3 and a half tubes"), the central section of this tube will not be bored
If a TBM is specifically designed with that option in mind, yes, it is possible to increase its diametre to bore tunnels of different sizes (although usually the difference is a metre at most, I am not aware of any TBMs that can be enlarged from 7 to 11 m, but this doesn't mean it doesn't exist). But it will not be the case there, the 4 TBMs will bore 4 different sections.Schelpenpaadje schreef: ↑za 24 apr 2021, 0:01Als ik de post van Coccodrillo lees dan worden dezelfde TBM's gebruikt. Kun je met dezelfde TBM überhaupt tunnels van verschillende diameter boren?
There exist also TBMs specifically designed to enlarge existing tunnels, but they are very rarely used. This because tunnels aren't just a hole in the rock, but complex structures with lining (which itself can be made of concrete, steel, and other materials hard to destroy), cables, and so on, so it is often easier to build a new tunnel rather than enlarge an existing one (like in the Gotthard's case) and, if it is really necessary to enlarge an existing tunnel, it is almost always better to enlarge it with explosives or other methods.
A more common tunneling method is boring a small tunnel with a small diametre TBM, and then enlarge it with explosives. This has been done in the Roveredo GR/San Fedele tunnel on A13, where a ~5 m TBM has been used to drill firstly an exploratory tunnel, then the service tunnel. When that TBM finished its work, explosives were used to enlarge the exploratory tunnel to full width and to link it with the service tunnel.
für Güter die Bahn
-
- Moderator
Afgelopen woensdagavond was er een behoorlijke vrachtwagenbrand in de Belchentunnel, die daarna een uur of 30 afgesloten was vanwege herstelwerkzaamheden.
Ik heb niet echt nieuws kunnen vinden wanneer die nieuwe buis van de Belchentunnel nou wordt geopend.

Ik heb niet echt nieuws kunnen vinden wanneer die nieuwe buis van de Belchentunnel nou wordt geopend.

-
- expressweg
Op de projectwebsite ( https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... lchen.html ) staat Q3 2021. Hoe actueel deze info bijgewerkt is, weet ik niet.
Op dezelfde website staat trouwens dat het aansluitende deel Sissach–Eptingen dit jaar op de schop gaat tot 2026 voor groot onderhoud. Onder andere krijgen de tunnels, technische installaties, viaducten en de steenslagbeveiligingen een grote beurt en wordt de weg zelf aangepakt. In 2026 (onzeker) wordt er nog een ecoduct aangelegd ten noorden van de parkeerplaats Mühlematt. Overdag blijven twee rijstroken per richting beschikbaar.
-
- Moderator
Modder over de A2 tussen Faido en Biasca. Er viel meer dan 100 mm regen in een paar uur tijd.

-
- Moderator
Vandaag is de A2 weer afgesloten tussen Amsteg en Altdorf (en daardoor ook verder tot Beckenried richting Luzern) vanwege hoogwater van de Reuss. Al het verkeer moet nu via de Axenstrasse.Pino schreef: ↑za 03 okt 2020, 11:33 Dat is dit in een bak aangelegde stuk A2: https://goo.gl/maps/UrbjWP7ynbnjZGP99 Dat lijkt niet direct door de Reuss overstroomd. Maar er zal veel regen in zijn gevallen die ze niet meer konden afvoeren, mede door de waterstand in de rivier.
EDIT: ik lees dat ze water uit de Reuss naar deze bak hebben laten stromen, als onderdeel van een bredere strategie bij hoogwater. Ze kunnen de A2-bak gebruiken als bassin om overtollig water naartoe te laten stromen bij dit soort omstandigheden. Liever daarheen dan dat het water de dorpen bedreigt (bron). En de bak kennelijk ook weer relatief makkelijk leeg maken. Overigens is de Axenstrasse op dit moment alleen open voor inwoners van Uri. In ieder geval in zuidelijke richting.
UPDATE 4 OKTOBER: A2 in zuidelijke richting is uiteindelijk heropend rond 20.30 uur, in noordelijke richting kort na middernacht.
Ik heb nog geen foto's gevonden, de beelden die op Twitter circuleren lijken oudere foto's te zijn.
-
- Moderator
Het is een zooitje op de A2 in het zuiden van Ticino na noodweer. Modderverschuivingen, wegafsluitingen, gridlock, schade.
https://www.rsi.ch/news/ticino-e-grigio ... 11857.html

https://www.rsi.ch/news/ticino-e-grigio ... 11857.html

-
- 2x2 autosnelweg
Dit jaar is het wel enorm hevig met het noodweer. Zwitserland is nu al vaak getroffen door zware onweersbuien. Gelukkig is er behalve hoge schade nog niemand om het leven gekomen, dit in grote tegenstelling tot het noodweer in Duitsland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Er is een hardnekkig geblokkeerd weerspatroon met koeler en wisselvallig weer in het noordwesten van Europa en heet weer in het zuidoosten van Europa. De Alpen liggen precies op die scheiding, Zwitserland heeft eigenlijk al 2 maanden achter elkaar onstabiel weer met onweer die vooral vanaf het zuidwesten naar het noordoosten trekt, vaak dagen achter elkaar. Volgens mij is sinds begin juni er nog maar één week geweest met stabieler weer.
Nu staat Ticino sowieso wel bekend om de onweersbuien in de zomer, maar dit jaar is het wel erg intensief. Ik zag ook beelden van campings onder water en veel drijfhout in de meren. Ik heb wel eens gelezen dat Lugano de stad met het meeste onweer van Europa is.
Nu staat Ticino sowieso wel bekend om de onweersbuien in de zomer, maar dit jaar is het wel erg intensief. Ik zag ook beelden van campings onder water en veel drijfhout in de meren. Ik heb wel eens gelezen dat Lugano de stad met het meeste onweer van Europa is.
-
- stadsweg
The roof of this gas station has been built only a few months ago, so the collapse it is likely due to a design fault, not due to the weather. Luckily there were no injuries, the drivers of the two cars under it were both inside the shop to pay for the fuel.
A2 northbound near Bissone (just before the lake crossing) has been reduced to one lane again a few hours ago, I suppose in the same spot of the small landslide of the other day.
A2 northbound near Bissone (just before the lake crossing) has been reduced to one lane again a few hours ago, I suppose in the same spot of the small landslide of the other day.
I never read that (I thought it was Bergen in Norway), and I don't feel it is true, however this moring it was really sunny and now it is raining, and during the night there should be quite a strong rain. Weather in Ticino can change a lot. Mountains around Bellinzona can be seen covered by snow up in June, and it can be very hot soon after. The highest temperature ever recorded in Switzerland was around 42 °C in Grono (Grigioni/Graubünden, but near Bellinzona).
für Güter die Bahn
-
- Moderator
De komende jaren komt er een flinke baustelle op de A2 ten zuiden van Basel. Tot 2025/2026 wordt 10 kilometer van de A2 tussen Sissach en de Belchentunnel gerenoveerd.
De werkzaamheden:
Bauarbeiten
Tunnel und Geotechnik: Instandsetzung des Tunnels Ebenrain mit neuer Querverbindung und Rauchtrennwand. Instandsetzung und Teilersatz der Steinschlagschutznetze.
Trasse: Instandsetzung des Deckbelages, der Entwässerungsleitungen und des Fahrzeugrückhaltesystems.
Kunstbauten: Instandsetzung von vier Brücken, vier Überführungen und vier Unterführungen, sowie zwei Bachdurchlässen.
BSA: Erneuerung der Betriebs- und Sicherheitsausrüstung (BSA) in den beiden Tunneln und auf offener Strecke.
Wildtierüberführung: Erstellen einer Wildtierüberführung in der Gemeinde Tenniken nördlich des Rastplatzes Mühlematt.
De werkzaamheden worden zoveel mogelijk met behoud van 2 rijstroken uitgevoerd. De tunnelwerkzaamheden zijn alleen 's nachts, dan is er een 2+0 systeem in de andere tunnelbuis.

De werkzaamheden:
Bauarbeiten
Tunnel und Geotechnik: Instandsetzung des Tunnels Ebenrain mit neuer Querverbindung und Rauchtrennwand. Instandsetzung und Teilersatz der Steinschlagschutznetze.
Trasse: Instandsetzung des Deckbelages, der Entwässerungsleitungen und des Fahrzeugrückhaltesystems.
Kunstbauten: Instandsetzung von vier Brücken, vier Überführungen und vier Unterführungen, sowie zwei Bachdurchlässen.
BSA: Erneuerung der Betriebs- und Sicherheitsausrüstung (BSA) in den beiden Tunneln und auf offener Strecke.
Wildtierüberführung: Erstellen einer Wildtierüberführung in der Gemeinde Tenniken nördlich des Rastplatzes Mühlematt.
De werkzaamheden worden zoveel mogelijk met behoud van 2 rijstroken uitgevoerd. De tunnelwerkzaamheden zijn alleen 's nachts, dan is er een 2+0 systeem in de andere tunnelbuis.

-
- Moderator
De A2 bij Beckenried, vlak voor de Seelisbergtunnel. Als je daar rijdt heb je niet echt het idee dat daar zo'n lange brug ligt.

-
- 2x2 autosnelweg
Prachtig plaatje! Ik vermoed dat de berg daarachter de Niederbauen Kulm/Niderbauen Chulm (1923 m. hoog) betreft. 
't Betreft trouwens Lehnenviadukt Beckenried. In totaal 3,15 kilometer lang. Enkel het Viaduct d'Yverdon op de A5 (3,155 kilometer) is langer volgens de wikipagina.

't Betreft trouwens Lehnenviadukt Beckenried. In totaal 3,15 kilometer lang. Enkel het Viaduct d'Yverdon op de A5 (3,155 kilometer) is langer volgens de wikipagina.
-
- Moderator
In 2011 is de aansluiting Rothenburg opengesteld. Toen is de aansluiting Emmen-Nord voor de helft afgesloten, de toe/afrit naar en vanuit Basel konden niet meer benut worden. Hier was toch wel de nodige ongemak door ontstaan, er is een motie aangenomen waarin de aansluiting weer volledig in gebruik moet worden genomen. De toe en afrit liggen er nog zoals voorheen, maar men wil blijkbaar wel de verkeersveiligheid verbeteren. De toerit richting Basel heeft een wel erg korte invoegstrook. Er is nu een projectgoedkeuring om voor 27,6 miljoen de aansluiting te reconstrueren en daarna in gebruik te nemen. Een bouwstart is voorzien in 2025.
Het gaat om deze toerit en afrit:

Het gaat om deze toerit en afrit:

-
- expressweg
Inderdaad mooie foto. Overigens nog een best complex project om deze lange viaduct te bouwen. De pijlers zitten bijna 70!! meter diep in de grond i.v.m. instabiele helling.GuteFahrt schreef: ↑zo 08 aug 2021, 14:32 Prachtig plaatje! Ik vermoed dat de berg daarachter de Niederbauen Kulm/Niderbauen Chulm (1923 m. hoog) betreft.
-
- Moderator
Een artikel over de congestie en wachttijden aan de grens bij Chiasso: https://www.srf.ch/news/schweiz/gedulds ... in-chiasso
Een probleem is kennelijk dat de douane bij Chiasso als enige nog met papier werkt, waardoor een vrachtwagenchauffeur daar gemiddeld 2 uur bezig is tegen 20 minuten bij Basel en andere grensovergangen.
Een probleem wat niet genoemd wordt is dat er aan Italiaanse kant maar 1 rijstrook voor autoverkeer is voor de tunnel bij Como. De andere rijstrook komt vanaf de grensovergang voor vrachtverkeer. Ik denk eerlijk gezegd dat een complete bypass van Chiasso naar Grandate toch wel de beste oplossing voor de lange termijn is. Dan kan de A2 door Chiasso verdwijnen en de doorstroming verbeterd worden.
Een probleem is kennelijk dat de douane bij Chiasso als enige nog met papier werkt, waardoor een vrachtwagenchauffeur daar gemiddeld 2 uur bezig is tegen 20 minuten bij Basel en andere grensovergangen.
Een probleem wat niet genoemd wordt is dat er aan Italiaanse kant maar 1 rijstrook voor autoverkeer is voor de tunnel bij Como. De andere rijstrook komt vanaf de grensovergang voor vrachtverkeer. Ik denk eerlijk gezegd dat een complete bypass van Chiasso naar Grandate toch wel de beste oplossing voor de lange termijn is. Dan kan de A2 door Chiasso verdwijnen en de doorstroming verbeterd worden.
-
- Voorzitter
Ik denk dat je die voor lokaal verkeer toch het beste kan laten liggen. Er is daar volgens mij best wel wat autoverkeer dat maar korte afstanden over de grens aflegt, bv. van Como naar Mendrisio. Of denk aan verkeer vanaf Zwitserland naar bv. Cernobbio en Bellagio, of andere plaatsen aan het Comomeer. Een nieuw douanecomplex voor vrachtverkeer heeft ook ruimte nodig. Dat lijkt me heel lastig te vinden, want zo'n bypass zal gezien de bebouwing en het landschap voor een groot deel door tunnels moeten gaan.
Ik zie wel wat in een bypass, maar dan alleen voor doorgaand autoverkeer. Als er vanuit Como richting Zwitserland geen ontsluiting naar het noorden is, maar alles via Grandate moet om daar naar een bypass te worden geleid, neemt de druk op de wegen in de regio nog verder toe. Het wegennet in en rond Como is al druk en chaotisch. De A2 door Chiasso laten verdwijnen helpt dan niet.
-
- 4x3 autosnelweg
Er zingt wel iets van een tunnelplan rond, ontdekte ik. Er is enige jaren terug iets bedacht als afstudeerproject en dat plan lijkt nu aan beide kanten van de grens wat tractie te krijgen (bron). Het gaat uit van een tunnel tussen grofweg de huidige afritten Chiasso en Como Monte Olimpino. Een vrij rechte 2x2-tunnel, waarbij het douane-emplacement voor vrachtwagens dus wat verder Zwitserland in gehaald wordt. Daar is wat verder landinwaarts inderdaad wel ruimte voor. En vanaf daar geeft het ruimte voor een grootschalige herontwikkeling van het bestaande snelwegtracé en emplacement, inclusief een "ruimte voor de rivier"-achtig project. Het voldoet daarmee de nodige politieke wensenlijstjes, dus mogelijk komt het er ooit nog van ...
De tunnel zou daarmee ook dusdanig kort zijn dat het lokale verkeer nog goed van de snelweg gebruik kan maken.
De tunnel zou daarmee ook dusdanig kort zijn dat het lokale verkeer nog goed van de snelweg gebruik kan maken.
Ik moet zeggen dat ik dat verhaal moeilijk kan plaatsen. Althans, ik snap wel dat die efficiëntie-slag zo snel mogelijk gemaakt moet worden, maar ik snap niet hoe hij bijdraagt aan het fileprobleem of uitstoot-overlast. Want trage afhandeling van vrachtverkeer zorgt niet voor files op de A2 waarvoor vrachtwagens hun motor aan moeten houden en zo overlast veroorzaken. Het grootste gedeelte van de tijd kunnen ze gewoon het douane-emplacement voor vrachtwagens op en brengen ze daar hun twee uur door. Verhalen over LKW-Stau terugslaand vanaf dat emplacement ken ik hoe dan ook niet. De files in Chiasso ontstaan eigenlijk altijd door een te grote aanvoer van personenauto's. En ja, die zorgen er dan voor dat ook de vrachtwagens in de file staan en uitstoten totdat ze een keer dat emplacement op kunnen voor hun inefficiënte proces, maar geen efficiency-slag in de afhandeling van het vrachtverkeer gaat dat wegnemen. Alleen snellere afhandeling van personenverkeer kan dat oplossen. Hoogstens kun je nadenken over een enorm lange doelgroepstrook voor vrachtverkeer zodat die langs de files het emplacement kunnen oprijden terwijl de personenauto's lekker in hun file staan.
Het is inderdaad wel apart dat van de twee personen-rijstroken richting Italië er doorgaans maar één beschikbaar is. Maar omgekeerd staat er structureler file richting Zwitserland (zij het minder heftig op drukke dagen) en daar zijn dan weer wel twee rijstroken beschikbaar. Wat moet worden gedaan om richting Italië permanent een tweede rijstrook beschikbaar te hebben (Italiaanse douanekantoren verplaatsen om zo een rijstrook beschikbaar te hebben waarmee je bussen en ingeklaarde / lege vrachtwagens in kunt wuiven?) of zou dat dan meteen een onoverkomelijk probleem stroomafwaarts opleveren? Ik ben geneigd te zeggen dat het feit dat personenverkeer een paarhonderd meter ná de grens over één rijstrook de tunnel in moet behapbaar moet zijn. Het lijkt wel alsof men de rechterstrook niet gebruikt om de ruimte te laten voor bussen en lege vrachtwagens die van verder rechts komen invoegen.