[CH][A002] A2 Basel - Luzern - Lugano - Chiasso

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 14 jul 2006, 13:56

http://upload4.postimage.org/609828_9f7 ... CN4227.jpg
Wat doet dat A 13-schildje hier?

http://upload4.postimage.org/609898_9f7 ... CN4268.jpg
Heb je ook voor de route over de pas een vignet nodig?

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » vr 14 jul 2006, 15:16

Mooie foto´s. Dat geluidscherm bij Chiasso, dat is nog niet zo oud toch? Ik kan het me namelijk niet herinneren.

Voor de pas heb je geen vignet nodig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] [CH] A2 Chiasso - Basel

Bericht door Rene » vr 14 jul 2006, 15:58

hulk schreef:Afbeelding
Waarom een stapelbord als er op het portaal zoveel ruimte in de breedte is ? :?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [FOTO] [CH] A2 Chiasso - Basel

Bericht door Mikhail » vr 14 jul 2006, 18:21

René schreef:
hulk schreef:Afbeelding
Waarom een stapelbord als er op het portaal zoveel ruimte in de breedte is ? :?
Ook geen nationale nummering op het bord :?
****

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [CH] A2 Chiasso - Basel

Bericht door Pino » vr 14 jul 2006, 18:27

Mikhail schreef:Ook geen nationale nummering op het bord :?
Zoals in Zwitserland nooit gebeurt op voorwegwijzers. Juist het plaatsen van E-nummers is opvallend.

Wat betreft René's opmerking over het al dan niet plaatsen van een portaalbord: ik vraag me af, hoe dat er in Zwitserland uit zou zien. Ik kan me niet herinneren daar ooit een voorwegwijzer in portaalvorm te hebben gezien. Als een voorwegwijzer al boven de weg hangt, dan is dat altijd in dezelfde vorm als het reguliere bord, zoals dat naast de weg zou staan. Althans dat is mijn herinnering.

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Bericht door Vertigo » za 15 jul 2006, 1:01

Hoe zit dat nu bij de Gotthardtunnel? Ik zie 1 ingang voor vrachtauto's en 1 voor personenauto's... maar dat zijn neem ik aan geen twee buizen over de volle lengte?

Rijden vrachtauto's nu alleen in colonne door de Gotthardtunnel?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 15 jul 2006, 9:52

bas1984 schreef:Voor de pas heb je geen vignet nodig.
Des te opvallender dan dat de pasroute in het groen wordt bewegwijzerd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 15 jul 2006, 14:16

Vertigo schreef:Hoe zit dat nu bij de Gotthardtunnel? Ik zie 1 ingang voor vrachtauto's en 1 voor personenauto's... maar dat zijn neem ik aan geen twee buizen over de volle lengte?

Rijden vrachtauto's nu alleen in colonne door de Gotthardtunnel?
Nee. Het voegt net vóór of net na de tunnelingang bij elkaar. Vrachtverkeer wordt gedoseerd toegelaten om opstoppingen te voorkomen. geen collones maar om-de-zovele personenauto's mag ere en vrachwagen binnen. Vrachtverkeer kan dan soms wel uren wachttijd hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

[CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door JeroenF1 » wo 24 dec 2008, 16:31

Wat foto's van afgelopen zomer van de route Basel - Chiasso. En net als te zien op de foto's die pas zijn gepost van de Duitse A5, ook hier was de lucht strakblauw.

1. Net over de grens, vlak voor Basel.
Afbeelding

2. Na Basel gaat de weg, de A2/A3, richting het oosten en wordt het landschap wat heuvelachtiger.
Afbeelding

3. In de verte is de noordkant van de Alpen al zichtbaar.
Afbeelding

4. Een knooppunt is in het Duitstalig deel van Zwitserland een 'Verzweig' en is vrijwel altijd een T-splitsing.
Afbeelding

5. Goede en overzichtelijke bewegwijzering in Zwitserland, een compliment waard.
Afbeelding

6. Hier is al duidelijk dat de bewegwijzering op het OWN in het blauw is.
Afbeelding

7. Mijn favoriete foto van de serie.
Afbeelding

8. Ook deze vind ik goed gelukt.
Afbeelding

9. Deze ging niet helemaal goed, want ik vergat de flits uit te zetten. Dus mijn ouders schrokken behoorlijk.
Afbeelding

10. Na de Gotthardtunnel wordt ook Milaan (als Milano) aangegeven.
Afbeelding

11. Het bordje van het afritnummer staat er wat verloren bij, maar ik vind het wel duidelijk zo.
Afbeelding

12. En dat we in het Italiaanstalig deel van Zwitserland zijn wordt hier definitief bevestigd.
Afbeelding

13. Il lago Maggiore, maar wel graag normaal aangeven.
Afbeelding

14. Het prachtige Zwitserse landschap.
Afbeelding

En na wat drukte bij de grens heelhuids aangekomen in Italië.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door vynkce » do 25 dec 2008, 10:01

Prachtige foto's!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door SnarfFlevoland » za 27 dec 2008, 10:44

^^ Inderdaad! ;) Goed werk!

De route is wel erg herkenbaar voor mijzelf. Vooral het stuk van Basel naar Altdorf. In 1999 was ik daar op vakantie in Bürglen (vlakbij Altdorf). Toen ben ik heel vaak door de Selisbergtunnel gekomen. Ook zijn we 2x door de St. Gotthardtunnel geweest. Maar die tunnel is toch wel even een stuk minder, dan de Selisbergtunnel.

Als je bij afrit 'Amsteg' de A2 verlaat, en je rijdt vervolgens naar 'Bristen'. Dan rij je letterlijk naar het paradijs op aarde! In één van de dorpen bij Bristen gaat er een rode kabelbaan naar de 'Goldzern'. Daar sta je in de heerlijke natuur, met een prachtig kristalhelder bergmeertje, waarin je ook heerlijk kan zwemmen. De temperatuur kan er in de zomer ook aangenaam zijn, omdat die niet hoger komt dan 26 graden, en overdag niet lager komt dan 23 graden. De frisse en schone lucht is er ook heerlijk. De vrijheid en de hoge bergen, geven je echt een goddelijk gevoel. Een paradijs! :D Echt een aanrader!

Natuurlijk kunnen stadliefhebbers hun hart ophalen in steden zoals Luzern. Erg mooie stad aan het Vierwoudstedenmeer. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door vynkce » za 27 dec 2008, 10:51

Ik vond vooral de regio rondom Lugano en het gelijknamige meer heel mooi deze zomer!

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door JeroenF1 » za 27 dec 2008, 12:11

SnarfFlevoland schreef:Maar die tunnel is toch wel even een stuk minder, dan de Selisbergtunnel.
Hoezo? Ik vond de Selisbergtunnel een monsterlijk ding. Het wegdek was niet al te best (en al die hobbels voelden we door de caravan nog een keer).

Een mooie parkeerplaats is te vinden aan de A2 ten noorden van de Gotthardtunnel richting het noorden, onder Altdorf. Deze parkeerplaats heet heel verrassend 'Gotthard' en bij mooi weer heb je een prachtig uitzicht en is in de verte de sneeuw te zien op de bergen waar de Gotthard onderdoor loopt.
Het is echt een prachtig land, Zwitserland. 8-)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Chris » za 27 dec 2008, 17:10

vynkce schreef:Ik vond vooral de regio rondom Lugano en het gelijknamige meer heel mooi deze zomer!
Ja, absoluut topgebied, erg mediterraans, en in bepaalde opzichten on-Zwitsers.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door waldo79 » zo 28 dec 2008, 15:59

Mooie foto's. De vijfde foto van onder gaat de fout in met de wegnummering. Er bestaat geen dubbelnummering A2/A13 :idea:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 dec 2008, 16:55

SnarfFlevoland schreef:Natuurlijk kunnen stadliefhebbers hun hart ophalen in steden zoals Luzern. Erg mooie stad aan het Vierwoudstedenmeer. ;)
Een veel gebruikte foute vertaling. Het is in het Duits de Vierwaldstättersee, en een Stätte is een kanton, regio of streek. De juiste Nederlandse benaming is het Vierwoudstrekenmeer. ;)
vynkce schreef:Ik vond vooral de regio rondom Lugano en het gelijknamige meer heel mooi deze zomer!
Ticino (Tessin), en dan vooral het zuiden rond Lugano, is in mijn ogen ook echt een geweldige streek. Heel mooi! Toeristisch ook een topgebied. :)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Frits » zo 28 dec 2008, 17:44

De bewegwijzering op de snelwegen in CH vind ik tot de beste van Europa behoren. Een duidelijk lettertype, behoorlijk consistent, kleuronderscheid tot op de snelwegen en vaak een goede keuze van de gekozen bestemmingen. De bewegwijzering op het OWN vind ik vaak minder geslaagd.

Het slechtste onderdeel van de Zwitserse bewegwijzering is het aangeven (of liever gezegd het veelvuldig ontbreken) van wegnummers. Op de snelwegen gaat het tegenwoordig aardig goed, maar op het OWN niet.

Heel mooie foto's trouwens.
De autogordel: een band voor het leven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 dec 2008, 20:28

Frits schreef:De bewegwijzering op de snelwegen in CH vind ik tot de beste van Europa behoren. Een duidelijk lettertype, behoorlijk consistent, kleuronderscheid tot op de snelwegen en vaak een goede keuze van de gekozen bestemmingen. De bewegwijzering op het OWN vind ik vaak minder geslaagd.

Het slechtste onderdeel van de Zwitserse bewegwijzering is het aangeven (of liever gezegd het veelvuldig ontbreken) van wegnummers. Op de snelwegen gaat het tegenwoordig aardig goed, maar op het OWN niet.
Mee eens! ;) Persoonlijk vind ik ook het Zwitserse bewegwijzering de beste van Europa! Maar ze mogen inderdaad wel wat doen aan de wegnummers, en zeker op het OWN. Die ontbreken veel te vaak. Dat is niet handig, maar het staat ook erg slordig.
Coen Tunnel schreef:De juiste Nederlandse benaming is het Vierwoudstrekenmeer.
Dat klopt inderdaad, maar in de volksmond word altijd Vierwoudstedenmeer gezegd. ;)
JeroenF1 schreef:Hoezo? Ik vond de Selisbergtunnel een monsterlijk ding. Het wegdek was niet al te best (en al die hobbels voelden we door de caravan nog een keer).
Het wegdek is inderdaad niet al te best, maar het fijne aan de Selisbergtunnel vind ik dat je 2 tunnelbuizen hebt, met 2x2 rijstroken. Iets wat ik aan de Gotthardtunnel erg mis.
JeroenF1 schreef:Een mooie parkeerplaats is te vinden aan de A2 ten noorden van de Gotthardtunnel richting het noorden, onder Altdorf. Deze parkeerplaats heet heel verrassend 'Gotthard' en bij mooi weer heb je een prachtig uitzicht en is in de verte de sneeuw te zien op de bergen waar de Gotthard onderdoor loopt.
Het is echt een prachtig land, Zwitserland.
Inderdaad erg mooie parkeerplaats! ;) Maar om het nog mooier te krijgen is het allerleukste om bij Altdorf de autosnelweg te verlaten, en dan binnendoor naar Amsteg te rijden. Dan krijg je het mooiste plaatje van de route. ;)

Overigens is de route A4 - A2 ook erg mooi! Je komt dan via Zurich aangereden door het schitterende Zwitserse landschap, en je rijdt dan via Brunnen naar Altdorf. Die route is ook lekker rustig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 dec 2008, 21:07

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:De juiste Nederlandse benaming is het Vierwoudstrekenmeer.
Dat klopt inderdaad, maar in de volksmond word altijd Vierwoudstedenmeer gezegd. ;)
Dat maakt het nog niet correct. ;)

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door JeroenF1 » ma 29 dec 2008, 11:57

SnarfFlevoland schreef:Inderdaad erg mooie parkeerplaats! ;) Maar om het nog mooier te krijgen is het allerleukste om bij Altdorf de autosnelweg te verlaten, en dan binnendoor naar Amsteg te rijden. Dan krijg je het mooiste plaatje van de route. ;)
Dat heb ik geweten. Door een groot ongeluk vlakbij Amsteg moesten we i.p.v. via de Gotthardtunnel over de pas rijden (auto + caravan). Dat was het erge nog niet eens, maar het was wel vervelend om daarna bij de eerste 3 opritten nog niet de snelweg op te kunnen. De dorpjes waren overigens wel erg leuk. :puh2:
Coen Tunnel schreef:
SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:De juiste Nederlandse benaming is het Vierwoudstrekenmeer.
Dat klopt inderdaad, maar in de volksmond word altijd Vierwoudstedenmeer gezegd. ;)
Dat maakt het nog niet correct. ;)
Vierwoudstedenmeer kwam mij ook bekend voor. Maar sowieso vind ik het duidelijker om gewoon Vierwaldstättersee te gebruiken. Zo staat het ook aangegeven.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door boe! » ma 29 dec 2008, 12:36

Coen Tunnel schreef:Een veel gebruikte foute vertaling. Het is in het Duits de Vierwaldstättersee, en een Stätte is een kanton, regio of streek. De juiste Nederlandse benaming is het Vierwoudstrekenmeer.
Waaruit blijkt dat wij het onjuist hebben vertaald in het Nederlands. Het had dus Vierkantonsmeer moeten heten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Vinny » ma 29 dec 2008, 21:37

Je hebt als land altijd een redelijke vrijheid om je exoniem zelf te kiezen ;) :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Coen Tunnel » di 30 dec 2008, 23:18

boe! schreef:
Coen Tunnel schreef:Een veel gebruikte foute vertaling. Het is in het Duits de Vierwaldstättersee, en een Stätte is een kanton, regio of streek. De juiste Nederlandse benaming is het Vierwoudstrekenmeer.
Waaruit blijkt dat wij het onjuist hebben vertaald in het Nederlands. Het had dus Vierkantonsmeer moeten heten.
Vierwoudstrekenmeer is geen slechte vertaling. ;)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door marcel » zo 04 jan 2009, 16:18

waldo79 schreef:Mooie foto's. De vijfde foto van onder gaat de fout in met de wegnummering. Er bestaat geen dubbelnummering A2/A13 :idea:
Dit is de Italiaanse invloed: het aangeven van allerlei wegnummers die daar helemaal niet zijn, vaak met weglating van het nummer van de weg zelf.

Hier nog wat voorbeelden:

Geen van de hier vermelde wegnummers zijn hier. Bij snelwegen is het wel gebruikelijk nummers zo aan te geven, maar let op weg 2:
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 7770955634

Hier zijn we daadwerkelijk op weg 2, maar dat staat nergens aangegeven
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 7103785346

Op de A2 hetzelfde als in de andere richting:
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 3257763778
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 5328961218
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 2143741858
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 7322089698
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 3696296258

Ook hier weer wegnummers die hier niet zijn:
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 8575815634

Hier zijn we op de A13, maar alleen de A2 die bij het volgende knooppunt is staat op de borden:
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 1786478946

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Palance » zo 04 jan 2009, 16:34

Leuke foto's inderdaad. Ik ken deze route alleen in noordelijke richting. Toen was de lucht aan de zuidelijke kant strakblauw, aan de noordelijke kant geheel niet (sneeuw, ik was er eind april).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Pino » zo 04 jan 2009, 17:54

Om maar weer eens op een eerdere discussie over de wegnummering rondom Martigny terug te komen: in Zwitserland bestaat een onderscheid tussen de vastgelegde administratieve wegnummers en de wegnummers die op de borden verschijnen. Er geldt op dat gebied "Rang is alleen Rang als er Rang op staat". Wanneer op de borden tussen Chiasso en Bellinzona constant een A2- én een A13-schildje op de borden staat, waarom zou die route dan niet een dubbelnummering A2/A13 zijn? Of dan tenminste een oneigenlijke dubbelnummering zoals je die ook in Duitsland ziet met de A6/A61 tussen Walldorf en Hockenheim of in Nederland met de A50/A73 tussen Valburg en Ewijk?

Wat betreft het aangeven van de A2 als doorgaand wegnummer bij de laatste afrit van de A13 voor het knooppunt met de A2: als je bij die afrit rechtdoor gaat, kom je onvermijdelijk uit op de A2, terwijl het nummer A13 op dat moment feitelijk geen belang meer heeft. De keuze om daar A2 aan te geven lijkt me op zich verdedigbaar, ook al heeft hij niet direct mijn voorkeur. Je ziet het in Nederland al bij de laatste afrit voor de Duitse grens op de verschillende grensoverschrijdende snelwegen. Bij de laatste afrit van de A1 bijvoorbeeld staat voor rechtdoor geen A1-schildje, ook al zit je daar nog wel op de A1. In plaats daarvan wordt verwezen naar het pas later beginnende Duitse wegnummer A30.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Vinny » zo 04 jan 2009, 17:56

Dit is de Italiaanse invloed:
Je kunt beter spreken van de Italiaanse ziekte. Als ik de foto's zo bekijk zitten we trouwens in het Italiaanstalige gedeelte van Zwitserland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door marcel » zo 04 jan 2009, 18:13

Pino schreef:Wanneer op de borden tussen Chiasso en Bellinzona constant een A2- én een A13-schildje op de borden staat, waarom zou die route dan niet een dubbelnummering A2/A13 zijn? Of dan tenminste een oneigenlijke dubbelnummering zoals je die ook in Duitsland ziet met de A6/A61 tussen Walldorf en Hockenheim of in Nederland met de A50/A73 tussen Valburg en Ewijk?
De A13 gaat verder naar Ascona, dus is het duidelijk waar die loopt. Bij Bellinzona komt (als het ontbrekende stuk ooit nog gebouwd wordt) een stukje met dubbelnummering (maar juist daar staat het dan weer niet).
Wat betreft het aangeven van de A2 als doorgaand wegnummer bij de laatste afrit van de A13 voor het knooppunt met de A2: als je bij die afrit rechtdoor gaat, kom je onvermijdelijk uit op de A2, terwijl het nummer A13 op dat moment feitelijk geen belang meer heeft. De keuze om daar A2 aan te geven lijkt me op zich verdedigbaar, ook al heeft hij niet direct mijn voorkeur. Je ziet het in Nederland al bij de laatste afrit voor de Duitse grens op de verschillende grensoverschrijdende snelwegen. Bij de laatste afrit van de A1 bijvoorbeeld staat voor rechtdoor geen A1-schildje, ook al zit je daar nog wel op de A1. In plaats daarvan wordt verwezen naar het pas later beginnende Duitse wegnummer A30.
Ja, dat is duidelijk, in Nederland zie je het ook steeds vaker.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door marcel » zo 04 jan 2009, 18:17

Vinny schreef:
Dit is de Italiaanse invloed:
Je kunt beter spreken van de Italiaanse ziekte.
Grappig: ik wilde inderdaad eerst ziekte schrijven, maar toen schreef ik toch invloed op ...
Als ik de foto's zo bekijk zitten we trouwens in het Italiaanstalige gedeelte van Zwitserland.
Ik bedoelde inderdaad juist dat in Ticino de bewegwijzering in dit opzicht op Italië lijkt. Elders komt dit ook wel voor, maar minder.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Pino » zo 04 jan 2009, 20:07

marcel schreef:De A13 gaat verder naar Ascona, dus is het duidelijk waar die loopt. Bij Bellinzona komt (als het ontbrekende stuk ooit nog gebouwd wordt) een stukje met dubbelnummering (maar juist daar staat het dan weer niet).
Staat op dat stukje rondom Locarno eigenlijk het nummer A13 op de borden? Of is het net zo'n stukje weg als de rondweg van Martigny dat vanwege de link met de H21 eigenlijk als vanzelf A21 wordt genoemd zonder dat dat nummer ook maar ergens officieel is gemaakt?

Plaats reactie