[CH][A002] A2 Basel - Luzern - Lugano - Chiasso

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [CH] [Foto] Basel - Chiasso

Bericht door Coen Tunnel » di 06 jan 2009, 14:41

Ik ben er in 2002 geweest (in Ascona, toen richting Bellinzona gereden) en het staat bij Locarno aangegeven (de tunnel aldaar maakt er ook deel van uit).

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 10 jan 2009, 17:21

Ik heb mijn foto's van borden op dat stuk (voorzover met nummer) toegevoegd,
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 2512482754
en de volgende 6.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 11 jan 2009, 8:56

Persoonlijk vind ik de A13 een hele mooie route langs de San Bernardino. Voordeel is ook dat ie lang niet zo druk is als de A2. Overigens heeft de A13 soms wel rare afritten... maar daar kan je ook van genieten. 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Frits
2x2 autosnelweg

[CH] [FOTO] A2-A3 Basel -> Härkingen

Bericht door Frits » zo 10 mei 2009, 17:15

Deze fotoserie begint net na de grensovergang en loopt door tot Härkingen.

Zip: http://asw.roadpics.net/pic/266/Serie266.zip
Album: http://asw.roadpics.net/pic/266/
De autogordel: een band voor het leven.

Chris
Moderator

Re: [CH] [FOTO] A2-A3 Basel -> Härkingen

Bericht door Chris » zo 10 mei 2009, 17:25

Typisch Zwitserland, je komt het land binnen, en je gaat meteen een tunnel in! Ik heb de afgelopen dagen eens goed op Google Earth gekeken, en het valt me op hoeveel snelwegen wel niet ondergronds liggen in de stedelijke gebieden daar.

Je foto's in de tunnels zijn nog best goed gelukt trouwens. Mooie foto's!

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: [CH] [FOTO] A2-A3 Basel -> Härkingen

Bericht door waldo79 » ma 11 mei 2009, 21:01

http://asw.roadpics.net/pic/266/slides/ ... ingen.html
>Ik vind dit toch wat veel doelen in een tunnel waar je 80 mag rijden 8-)

http://asw.roadpics.net/pic/266/slides/ ... l-Ost.html
>Dit lijkt me filegevoelig :shutup:

http://asw.roadpics.net/pic/266/slides/ ... tteln.html
^Een heus winkelcentrum boven de autosnelweg

http://asw.roadpics.net/pic/266/slides/ ... unnel.html^
^Arisdorftunnel 100 en Belchentunnel 80?

http://asw.roadpics.net/pic/266/slides/ ... raben.html
>Groots uitzicht op het Centrale Mittelland bij mooi weer :blauweduim:

http://asw.roadpics.net/pic/266/slides/ ... ingen.html
>Onderop is de volgende afrit CC

Chris
Moderator

[FOTO][CH]A2 Luzern - Bellinzona

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 17:18

A2 Luzern - Bellinzona

Klik op de titel voor de volledige set van 123 foto's

Deze serie gaat over de A2 vanaf Luzern door de Gotthardtunnel naar Bellinzona. De route is zo'n 140 kilometer lang, en voert door het hoofdmassief van de Alpen, aan de noordkant was het bewolkt, aan de zuidkant zonnig.

route:
Afbeelding

1. Op de A2 vanaf de A14 in Luzern.
Afbeelding

2. Afslag Emmen-Süd.
Afbeelding

3. Luzern-Zentrum
Afbeelding

4. De afslag zelf zit in de tunnel.
Afbeelding

5. Luzern-Kriens. Met taper.
Afbeelding

6. De afslag Luzern-Horw zit eveneens in een tunnel.
Afbeelding

7. Nog een tunnel. Meer onder de grond dan boven de grond.
Afbeelding

8. Verzweigung Lopper. Een ondergronds knooppunt.
Afbeelding

9. Stansstad.
Afbeelding

10. Werkzaamheden waarbij de versmalde rijbaan zich ook nog een splitst vanwege een brugpeiler.
Afbeelding

11. Stans-Nord.
Afbeelding

12. Stans-Süd en Engelberg.
Afbeelding

13. Afstanden: Milano voor het eerst aangegeven.
Afbeelding

14. Het vierwoudstrekenmeer.
Afbeelding

15. Afslag Buochs.
Afbeelding

16. Afslag Beckenried.
Afbeelding

17. De Seelisbergtunnel. 9,3 kilometer lang. Niet zo bekend als de Gotthardtunnel.
Afbeelding

18. Afslag Altdorf.
Afbeelding

19. Op erg drukke dagen begint hier de wachtrij voor de Gotthard al. Dan kan je verwachten dat je 4 uur erover doet voordat je bij de tunnel bent.
Afbeelding

20. Afstanden. Milano mist hier.
Afbeelding

21. Erstfeld en slecht wegdek.
Afbeelding

22. De Klausenpass is een wat meer achteraf pashoogte naar Glarus.
Afbeelding

23. Het dal wordt hier smaller.
Afbeelding

24. We zijn nog lekker vroeg.
Afbeelding

25. Afslag Amsteg.
Afbeelding

26. Milano 190 km.
Afbeelding

27. Nu volgen een boel tunnels.
Afbeelding

28.
Afbeelding

29.
Afbeelding

30. De Gotthard kent in de weekenden een nachtafsluiting in verband met onderhoud.
Afbeelding

31. Een Galerie.
Afbeelding

32. Wassen. Beetje raar dat hier staat aangegeven of de Sustenpass dicht of open is. In dit geval kan je dus niet naar Interlaken.
Afbeelding

33. Nog twee kilometer tot de tunnel.
Afbeelding

34. Hier is de afslag Göschenen naar de grote passen in de regio.
Afbeelding

35. 60 km/uur vanwege de vrachtwagendosering even verderop.
Afbeelding

36. Dit gebeurd er dus. 5 vrachtwagens die staan te wachten om gedoseerd te worden. Continu stoppen-optrekken bergopwaarts. Óh wat goed voor de luchtkwaliteit... Zwitserland is goed in vrachtwagentje pesten. De dosering was nergens voor nodig gezien de drukte (of rust)
Afbeelding

37. Daar gaan we dan... 17 kilometer.
Afbeelding

38. Vanaf het midden is het 2 uur lopen naar één van de uitgangen.
Afbeelding

Chris
Moderator

Re: [FOTO][CH]A2 Luzern - Bellinzona

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 17:23

Deel 2: de zuidkant.

39. Afslag Airolo.
Afbeelding

40. Lugano is nu nog maar 80 km.
Afbeelding

41. Rustplaats San Gottardo Sud
Afbeelding

42. Er lag zelfs aan de zuidzijde van de Alpen al op vrij geringe hoogte sneeuw.
Afbeelding

43. Quinto.
Afbeelding

44. Milano 144km.
Afbeelding

45. Eén van de vele kortere tunnels op het tracé.
Afbeelding

46. Faido.
Afbeelding

47. Het beboste dal.
Afbeelding

48. Vrachtwagen checkpoint.
Afbeelding

49. Biasca en de Lukmanier/Lucomagnopass.
Afbeelding

50. Afstanden.
Afbeelding

51. Het dal wordt breder.
Afbeelding

52. Groene hellingen.
Afbeelding

53. Diramazione Bellinzona-Nord.
Afbeelding

54. Ik ga hier de A13 op.
Afbeelding

55. Meer doelen:
Afbeelding

56. San Bernardino
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 10 jun 2009, 19:07

Opnieuw een prachtige fotoserie! :blauweduim: Dat komt natuurlijk ook omdat Zwitserland een prachtig land is en je mooi weer hebt gehad. Daarnaast zien de wegen in Zwitserland er ook erg verzorgt uit!
Chris schreef:17. De Seelisbergtunnel. 9,3 kilometer lang. Niet zo bekend als de Gotthardtunnel.
Ah, de Seelisbergtunnel! In 1999 in 3 weken wel ca. 20x doorheen gekomen. Mooie tunnel in een schitterende omgeving, met veel viaducten! Daarnaast het ultime voordeel van 2 tunnelbuizen, dus met 2x2 rijstroken! :D
Chris schreef:19. Op erg drukke dagen begint hier de wachtrij voor de Gotthard al. Dan kan je verwachten dat je 4 uur erover doet voordat je bij de tunnel bent.
Dat klopt inderdaad! In 1999 gingen we hier altijd van de snelweg af, omdat we in Bürglen (vlakbij Altdorf richting Klausenpas) op vakantie waren. Wij konden altijd zo filevrij er langs, maar als je rechtdoor ging kwam je meteen in de file. Overigens kan je ook heel goed van hier uit binnendoor over de H2 naar de Gotthardtunnel rijden. Dat schiet ook aardig goed op, tenminste in 1999...

De afslag Altdorf is als een knooppunt gebouwd, en is zelfs een knooppunt genaamd: Verzweigung Altdorf / Flüelen. Eigenlijk zou er al het A4 schildje op de borden kunnen omdat de weg nog autoweg is tot en met Flüelen-Nord. Vanaf de A2 begint al de N4. Pas bij Brunnen word de N4 autosnelweg.
Chris schreef:21. Erstfeld en slecht wegdek.
Dat zie je niet vaak in Zwitserland...
Chris schreef:25. Afslag Amsteg.
Hier ga je naar hét paradijs op aarde! :D Neem vanuit Amsteg de zeer smalle bergpas naar Bristen en ga vervolgens bij Bristen met de kabelbaan naar de Golzern! Daar ben je toch echt zowat in hét paradijs. Zo mooi is het daar... nog nooit zo mooi plekje op aarde gezien als daar. En echt ik ben al in veel landen in Europa geweest en zelfs in Amerika, maar toch nergens is het zo mooi als daar.

Je kan er ook heerlijk in een bergmeertje zwemmen, voor de ultieme afkoeling van een hete zomerse middag. Je voelt je daar letterlijk één met de natuur. Mensen zijn er erg vriendelijk en open, je kan er (voor Zwitserland) goedkoop lekker eten en drinken bij een bergrestaurant. En er heerst een vredige en gezonde sfeer.

En in de winter is het een prachtig sneeuwlandschap! Maar er is wel lawine gevaar, want je hebt daar diverse betonnen schuil huisjes, speciaal voor lawines.

Kortom: De Golzern is voor Zwitserland fans echt een múst! Het is maar slechts 5 kilometer rijden vanaf afrit 'Amsteg' op de A2.

Meer informatie Golzern? Zie: http://www.lsb-golzern.ch/

Wij wisten overigens ook niet van deze mooi plek. Geen enkele Nederlander kon ons daarover adviseren. Ze vonden het in Bristen al bijzonder genoeg dat daar een Nederlander was. :rofl2: We kregen de tip van de eigenaar waar we een huisje in Bürglen hadden gehuurd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 19:11

Dat zie je niet vaak in Zwitserland...
Nou, ik heb regelmatig slecht wegdek gezien in Zwitserland. De nordring Zürich heeft slecht wegdek, en de A1 van Baden naar Olten doet haast denken aan de oude Poolse wegen, oude betonplaten. Daarnaast zijn er her en der redelijk wat slechte stukjes.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 10 jun 2009, 19:11

Chris schreef:Nou, ik heb regelmatig slecht wegdek gezien in Zwitserland. De nordring Zürich heeft slecht wegdek, en de A1 van Baden naar Olten doet haast denken aan de oude Poolse wegen, oude betonplaten. Daarnaast zijn er her en der redelijk wat slechte stukjes.
Dat is alsnog niet vaak... In verhouding zie je in Duitsland veel meer slechte wegen. En ook in Nederland...

Ties
autoweg

Bericht door Ties » wo 10 jun 2009, 19:23

Hele mooie reportage, Chris :blauweduim:
Chris schreef:Afbeelding
Wow, dit lettertype ziet er (op de foto althans) wel goed uit. Is dit Frutiger?

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 10 jun 2009, 21:22

Mooie foto's weeral Chris! Trouwens een vrij bekend traject ook voor mij, echt goed in beeld gebracht. Het verschil voor en na de Gotthardtunnel (landschap, weer, vegetatie, ...) is wel duidelijk denk ik ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 10 jun 2009, 21:40

http://www.flickr.com/photos/chriszwoll ... 464327561/
^Uitvoegen in tunnels. Waar doen we toch moeilijk over in Nederland.

^Typisch dat in richting Altdorf blauwe bestemmingen staan en vanaf de Gotthard richting Altdorf groene.

^Afstandsborden kunnen ook gewoon in de middenberm voor tunnelingangen worden geplaatst.

^Deze dubbelnummering bij Biasca lijkt me niet correct.

Zeer mooie route is dit en hetzelfde geldt voor de foto's.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg

[CH] A002 Gotthard - Chiasso

Bericht door Pino » za 30 jan 2010, 19:02

Baggerweer tussen Amsterdam en de Gotthard, vanochtend aan de zuidkant van de Alpen prachtige foto's kunnen maken op een mooie winterochtend. Foto's op volledig formaat (en gelokaliseerd) via Panoramio
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op za 17 dec 2011, 19:19, 3 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Re: [CH][FOTO] A2 Gotthard - Chiasso

Bericht door Chris » za 30 jan 2010, 19:07

Mooi. De A2 is echt heerlijk om te rijden als het niet druk is. Ik reed hier vorig jaar juni ook, op een dinsdag, bijna geen verkeer, lekker cruisen. Zo hoort het :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 jan 2010, 19:43

^^ De A2 is voor mij de op één na mooiste snelweg van Zwitserland. 8-) Dank voor de foto's! De A13 vind ik persoonlijk de mooiste snelweg van Zwitserland. Overigens is de A4-H2 route van Schwyz tot aan Altdorf ook schitterend langs het Vierwoudstrekenmeer. Eigenlijk zijn bijna alle snelwegen in Zwitserland gewoon prachtig! Ik kan nog wel even doorgaan, want de A3, A8 en de A9 zijn ook schitterende snelwegen! :D En de A16 lijk mij ook mooi, zeker als deze straks af is.

Favoriete tunnel van Zwitserland: De Seelisbergtunnel! Mooie 9 km lange tunnel met 2x2 rijstroken, zoals het hoort! :) In 1999 ben ik er wel een stuk of 20x doorheen gekomen, toen ik in Bürglen (vlakbij Altdorf) op vakantie was.

De geheime plekjes langs de A2 zijn wel het dal van Engelberg, het Isenthal en Bristen. Werkelijk paradijsjes! 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 jan 2010, 14:52

Chris schreef:Mooi. De A2 is echt heerlijk om te rijden als het niet druk is. Ik reed hier vorig jaar juni ook, op een dinsdag, bijna geen verkeer, lekker cruisen. Zo hoort het :)
Er is één aspect aan de A2 (en andere Zwitserse snelwegen) die ervoor zorgt dat daar rijden niet zo heerlijk is, zelfs als het rustig is op de weg. En dat zijn de constante wisselingen van de maximumsnelheid. Het ene moment 120, het andere moment 100, terug naar 120 en dan voor de verandering maar een stukje 80. En gezien de reputatie van Zwitserland op het gebied van snelheidscontroles, zit je toch heel veel op je snelheidsmeter te kijken in plaats van dat je kunt genieten van een schitterende weg door schitterend landschap. De hoogte van de maximumsnelheid zelf is het probleem niet. Ook al vind ik rijden het prettigste met een snelheid van 130 à 140, daar pas ik me wel op aan. Maar het constante wisselen in Zwitserland zorgt echter dat je nooit echt in een lekker ritme komt.

Wat me nog opviel aan de borden bij Chiasso was dat men de afrit Chiasso (nummer 53) bewegwijzert als de laatste afrit voor de grens. Als enige rechtdoordoel staat er Milano en een douane-symbool. Tussen afrit 53 en de grens komt echter nog één laatste Zwitserse afrit, de afrit Chiasso-Centro. Is deze wellicht pas vrij recent ingevoegd, zodat de eerdere bewegwijzering bij afrit 53 nog niet is aangepast?
Laatst gewijzigd door Pino op zo 31 jan 2010, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 31 jan 2010, 18:43

Pino schreef:Er is één aspect aan de A2 (en andere Zwitserse snelwegen) die ervoor zorgt dat daar rijden niet zo heerlijk is, zelfs als het rustig is op de weg. En dat zijn de constante wisselingen van de maximumsnelheid. Het ene moment 120, het andere moment 100, terug naar 120 en dan voor de verandering maar een stukje 80. En gezien de reputatie van Zwitserland op het gebied van snelheidscontroles, zit je toch heel veel op je snelheidsmeter te kijken in plaats van dat je kunt genieten van een schitterende door schitterend landschap. De hoogte van de maximumsnelheid zelf is het probleem niet. Ook al vind ik rijden het prettigste met een snelheid van 130 à 140, daar pas ik me wel op aan. Maar het constante wisselen in Zwitserland zorgt echter dat je nooit echt in een lekker ritme komt.
Ja, dat is inderdaad heel extreem. Er zijn stukken van 20 km met 10 wisselingen. De A18 heeft een stuk van anderhalve km waar je 120 mag, dat hadden ze net zo goed 100 kunnen maken (het scheelt minder dan 10 seconden). Het geldt ook op overige wegen: soms is het stuk waar je 80 mag tussen twee plaatsen (met 50) maar 200 m, ook vrij onzinnig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 31 jan 2010, 22:51

^^ Waar is de A18 in Zwitserland? :roll: Volgens mij bestaat die niet en bedoel je eventueel een andere snelweg. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 jan 2010, 23:26

Marcel bedoelt de H18. Dat is een autosnelweg. Had jij als Zwitsers wegenkenner toch door moeten hebben. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 01 feb 2010, 18:36

^^ Aha, nou snap ik het. Ja de H18 (Hagnau - Grellingen) ken ik wel. Alleen door het te vermelden als A18 had ik het niet door dat Marcel de H18 bedoelde. Ik dacht aan een gewone Autobahn, Autostrasse of Alpenstrasse, maar niet aan een H-weg met Autobahn status. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 01 feb 2010, 20:44

Wat zijn die Zwitsers toch een held in wegnummering... :wall:

Ik moest heel lang nadenken voordat ik hem 'snapte' ... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 20 feb 2010, 19:22

Ietsje later op de dag, tegengestelde richting. Maar toch leek deze draad me het meest gepast om enkele foto's van vanmorgen te posten uit de omgeving van Melide. Het was een fantastische rit: lentezon, graad of 13, maar hoog op de bergen nog wel sneeuw. En dan -helaas niet te zien op de foto's- nog het donkerblauwe Lago di Lugano onder je. Kortom, een perfecte dag voor een van de mooiste stukjes snelweg van Europa. Foto's op volledig formaat en gelokaliseerd via Panoramio

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op do 10 feb 2011, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 12 jun 2010, 17:21

Vlak ten noorden van de afrit Mendrisio zit (in de rijrichting Milaan) een parkeerplaatsje. Die parkeerplaats had ik in gedachten voor het schieten van een mooie entry voor de Zomerzon-fotowedstrijd. Onderstaande foto's bewijzen denk ik wel waarom. Maar helaas, te laat op de dag en de zon was al achter de bergen ...

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op do 10 feb 2011, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 13 jun 2010, 14:08

Tiens, dit topic en de foto's heb ik precies nog nooit gezien. Kwaliteit :blauweduim:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 jul 2010, 11:24

De cirkel is rond. Ook van de terugweg uit Milaan heb ik een aantal hele mooie foto's kunnen schieten van de A2 ten zuiden van de Gotthard. Ten noorden daarvan hield het niet echt over (op enkele foto's zie je de donkere lucht al hangen boven de Gotthard). Het is echt waar, Noord-Europa begint ergens op de Gotthard. Foto's op groot formaat hier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op do 10 feb 2011, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 jul 2010, 11:38

Vaak beperkt de bewolking zich tot het Reussdal. Regelmatig gezien dat het aan de zuidrand van het Vierwoudstrekenmeer weer zonnig is 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 jul 2010, 12:46

^^ Gisteren niet. Vanaf de Gotthard tot Amsterdam bleef het bewolkt, met af en toe een doorbrekend zonnetje. Direct aan de noordkant van de Gotthard een paar druppels regen, zware regen tussen Wiesbaden en Köln. Desalniettemin 1070 kilometer gereden in net iets minder dan 11 uur. Dan heb je zeer goed rijweer gehad ...

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 28 jul 2010, 16:42

Eigenlijk heb ik alleen ervaring met de zomer 8-)