Over de A2 in rijrichting Basel gesproken!
Nu weet ik dat je in Duitsland bij Baustellen ook rekening moet houden met fikse boetes, indien je een snelheidsovertreding begaat. In Zwitserland zijn de boetes helemaal van de zotte, ik spreek uit ervaring helaas.
Afgelopen zomer ben ik in Vada (Toscane) op vakantie geweest. De route heb ik met de auto afgelegd. Zowel heen- als terugreis heb ik de route via Gotthardtunnel genomen en heb ik m'n blik scherp op de snelheid gehad.
Wat mij in Zwitserland op de A2 opviel was dat de Vmax veelal 120 km/u was en in de tunnels (Belchen/Seelisberg/Monte Ceneri) 80 km/u. Met die opvatting reed ik op de terugweg ook door de Gotthardtunnel. Na 16,8 kilometer zag ik het zonlicht voor me opdoemen en splitste de rijbaan in twee rijstroken. Mooi! dacht ik, met de aanname dat direct na de tunnel de snelheidslimiet weer 120 zou zijn (zoals bij de andere tunnels). Ik snelde mijn voorganger links voorbij en reed met 115 km/u de tunnel uit. Dat het precies die snelheid was, werd me twee maanden later duidelijk toen ik een envelop met "Kanton Uri" op de deurmat zag liggen.
Dat kon natuurlijk maar 1 ding betekenen en ja hoor: 115 km/u geschwindigkeit met 4 km/u correctie. Zo bleven 31 kilometertjes waarover kantonrechter zou bepalen wat een toepasselijke straf zou zijn voor deze snelheidscrimineel. Helaas kreeg ik de aantijging in zowel Duits als Nederlands.
Uiteindelijk kreeg ik een retourbrief van Kanton Uri, nadat ik had aangegeven dat ik de bestuurder was destijds, met het verzoek binnen 10 dagen na dagtekening 800 CHF (ruim €650,-) over te hmaken.
Als ik een Zwitser was geweest zou onderstaand van toepassing zijn:
Autobahn
Überschreitung um 26-30 km/h Verwarnung
Überschreitung um 31-34 km/h 1 Monat Entzug (mindestens)
Überschreitung um 35 km/h und mehr 3 Monate Entzug (mindestens)
bron:
http://www.ch.ch
Tip: ga er dus niet vanuit dat bij de Gotthardtunnel óók de snelheidslimiet direct na de tunnel weer 120 wordt, dit is pas na 500 meter.