Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Rene schreef: do 16 apr 2026, 10:24
In de eerste jaren na de opening van de nieuwe A28 werd op deze plek nog rechtdoor verwezen naar de A28.
Zag je vroeger wel vaker: als je onherroepelijk op weg x uitkomt, dan werd het niet als een probleem gezien om die weg x te verwijzen. Dus geen reden tot vervanging.
De kans is zeer groot dat pas bij de overdracht aan de provincie (vziw bij Brokx-droog) er een actie gestart is om het provinciale wegnummer te verwijzen.
Op zich kom je hier niet onherroepelijk op de A28 uit, je kunt theoretisch ook nog naar de N226. Maar ik ben het met je eens dat het niet gek is om hier A28 aan te geven op het rechtdoorbord. En op kaarten uit de jaren '90 staat dit stukje ook nog als autosnelweg aangegeven, ook op topografische kaarten nog als A28. De snelwegstatus is er volgens mij pas ergens begin deze eeuw verdwenen.
Maar met die donkerblauwe kleur oogt het bord wél ouder dan 1990. Zijn zulke donkerblauwe borden daadwerkelijk nog tot in 1990 geplaatst?
Als het wegnummer na de afrit veranderde of je daarna onherroepelijk op een andere weg uit kwam, dan werd dat in Old School nog wel eens eerder geplaatst. Een paar voorbeelden (deze borden hebben nog wel het nummer van de weg waar je op rijdt, al dan niet doorgehaald):
Vinny schreef: ma 13 apr 2026, 19:05
Nee natuurlijk niet; tot 1984 was het gewoon de E 8, de A 28 heeft daar maar twee jaar gelopen.
Hoe kom je in hemelsnaam aan deze desinformatie?
Het bord had ik verward met het stuk rijksweg Utrecht-De Bilt-Amersfoort dat tot 1984 als E 8 werd bewegwijzerd. Het bord staat natuurlijk na de Stichtste Rotonde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Even iets anders: Ben ik nu de enige die het old‑school Nederlandse ontwerp (vooral de portaalwegwijzers en sommige bermborden op het OWN) mooier en strakker vindt dan het “nieuwe”?
Het oude systeem was niet in alles beter en het nieuwe systeem ook zeker niet in alles slechter. Maar de strakheid vind ik vooral door NBA tegenwoordig ver te zoeken. Met name die ruimte en aandacht vretende vorkpijlen op bermborden: totaal onnodig. Zeker bij doodnormale afritten.
En dan heb ik het nog niet over afbrekingen van plaatsnamen omdat die niet tussen pijlen passen, verschillende sjablonen die elkaar binnen enkele jaren hebben opgevolgd, portaalborden op autowegen met wanstaltig lange staande pijlen, en überhaupt het ontwerpverschil tussen HWN en OWN dat is gemaakt waar dat vroeger veel meer één stijl was.
🇳🇱🇪🇺 Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Kaaiman schreef: vr 08 mei 2026, 21:23 Nee.
(...)
En dan heb ik het nog niet over afbrekingen van plaatsnamen omdat die niet tussen pijlen passen, verschillende sjablonen die elkaar binnen enkele jaren hebben opgevolgd, portaalborden op autowegen met wanstaltig lange staande pijlen, en überhaupt het ontwerpverschil tussen HWN en OWN dat is gemaakt waar dat vroeger veel meer één stijl was.
Ik dacht echt dat ik één van de weinigen was die er hetzelfde over denkt!
De bewegwijzering op het onderliggend wegennet vond ik bij "oldschool" veel beter. Dat zit met name in het gebruik van Ee ten opzichte van Dd als letterlijk, omdat Ee echt véél beter leesbaar was. Maar ook het formaat van pijlen en wegnummers was prettiger. Voor de autosnelwegen vind ik vooral de pictogrammen en de portaalborden van NBA veel beter dan de oude vallende pijlen.
Grappig, ik vond redesign altijd spuuglelijk t.o.v. oldschool maar sinds Dd en gesloten pijlen worden gebruikt vind ik het wel een strak ontwerp. Komt vooral door de minder afgeronde biezen, wegnummers en velden waarbij wegnummers nu ook wat meer in proportie zijn met teksten. Als je nu oldschool op het OWN ziet staan vind ik het vaak nogal lomp ogen omdat alles zo groot en rond is.
Je went natuurlijk ook wel aan de nieuwe vormgeving. Ik vind het vooral jammer dat sommige pijnpunten nog niet helemaal zijn opgelost. Overigens zie je wel langzaam aan dat alles weer wat strakker wordt: komt vooral omdat de richtlijnen nu zijn uitgekristalliseerd. Daar kan het 'veld' goed mee werken. Dat was 10 jaar geleden anders, toen was het een zooitje of zoals een bekend forummer zou zeggen: "maatwerk"...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Volgens mij is dit Old School? Hij is best wel beschadigd. Er is ook nog een lichtwegwijzer (andere richting) https://maps.app.goo.gl/kqCNNEKygLHsWZVm7
(Hamelandweg Lievelde)
En kan iemand achterhalen wat er achter die plaat zit onder Aalten?
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Dat zou kunnen kloppen, waarrom zou je dat weghalen? Helaas kun je dat niet bevestigen via de specificatie: https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 87017S.PNG
(wat betekent: 33% krimpen op spat? zie specificatie)