De A5 loopt helemaal door de polder. Op zijn ergst moet je 3 bedrijfspanden onteigenen en je hebt ruimte voor 2x5.Timmetje schreef:Ik denk dat 2x3 op de A5 wel echt de grens is hoor. De viaducten zijn zelfs zo aangelegd, dat 2x3 alleen onder opoffering van de vluchtstrook en een iets versmalde linker rijstrook zal lukken.Egbert schreef: Ik kan me zomaar indenken dat 2x3 of 2x4 tussen de Hoek en Raasdorf de volgende uitbreiding is.
[A005] Discussie verbreding
Moderator: Moderatoren
-
Egbert
- expressweg
[A005] Discussie verbreding
-
captain007
- Forumbeheerder
Re: [A010] Tweede Coentunnel
-
Egbert
- expressweg
Ja, uiteraard moet je de kunstwerken ook verbreden. Ik dacht dat dat niet met name genoemd hoefde te worden als je over wegverbreding praat. Maar ook daar is die ruimte er gewoon.
Bij de A10 is die ruimte er niet. En gezien de invloed van wegverkeer op het leefklimaat had ik eigenlijk gedacht dat de lokale politiek over elkaar heen zou rollen om deze optie er door te drukken: A10 verlokaliseren en veronaantrekkelijken en het doorgaande verkeer via de A5.
De vraag is alleen hoeveel mogelijkheid tot duurzame uitbreiding je hebt tussen Raasdorp en Sloterdijk, vooral vanwege die brug. Maar die vraag lijkt me ook minder direkt omdat bij Raasdorp de A9 erbij komt en je op het stuk ten zuiden van Raasdorp de grootste verkeersdrukte kan verwachten.
Bij de A10 is die ruimte er niet. En gezien de invloed van wegverkeer op het leefklimaat had ik eigenlijk gedacht dat de lokale politiek over elkaar heen zou rollen om deze optie er door te drukken: A10 verlokaliseren en veronaantrekkelijken en het doorgaande verkeer via de A5.
De vraag is alleen hoeveel mogelijkheid tot duurzame uitbreiding je hebt tussen Raasdorp en Sloterdijk, vooral vanwege die brug. Maar die vraag lijkt me ook minder direkt omdat bij Raasdorp de A9 erbij komt en je op het stuk ten zuiden van Raasdorp de grootste verkeersdrukte kan verwachten.
-
Sophie
- expressweg
Probleem: Wil je de A5 verbreden, zal het viaduct naar de polderbaan langer dichtmoeten…
Meer dan 2x3 lijkt me hier niet overigens binnen de volgende decennia niet nodig...
Meer dan 2x3 lijkt me hier niet overigens binnen de volgende decennia niet nodig...
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Verbreding van die tunnel op de A5 is leuk, maar lijkt mij ook behoorlijk lastig. Er overheen loopt immers de (enige) taxibaan van/naar de Polderbaan en deze kan je niet zomaar even een paar weken dichtzetten om het kunstwerk te verbreden. Feitelijk kan dit alleen als er (langdurig) grootonderhoud plaatsvindt op de Polderbaan.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Het punt is alleen dat dat doorgaande verkeer maar een fractie is van het totale verkeer. Het gros van het verkeer op de A10-west heeft helemaal niets te zoeken op een A5. De A10-west is een té belangrijke schakel in het hoofdwegennet van de hele regio Amsterdam om af te waarderen. Gedachtes over afwaarderen van een A10-west en verbreden van de A5 mogen wat mij betreft worden bijgezet in het plakboek der simplistische praatjes. Wegen moet je op regionale verkeersstromen ontwerpen, niet op basis van fictieve wensplaatjes van leefbaarheid.Egbert schreef:En gezien de invloed van wegverkeer op het leefklimaat had ik eigenlijk gedacht dat de lokale politiek over elkaar heen zou rollen om deze optie er door te drukken: A10 verlokaliseren en veronaantrekkelijken en het doorgaande verkeer via de A5.
-
sirdanilot
- 2x2 autosnelweg
Voor verkeer vanuit Utrecht naar bijvoorbeeld Zaandam of de A7 ten noorden van Amsterdam is de A5 geen optie, die moeten wel via de A10-west. Bovendien is de A10-west voor verkeer in en om Amsterdam van levensbelang.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Die moeten helemaal niet. Die kunnen net zo goed via de A10 Oost en Noord.sirdanilot schreef:Voor verkeer vanuit Utrecht naar bijvoorbeeld Zaandam of de A7 ten noorden van Amsterdam is de A5 geen optie, die moeten wel via de A10-west.
Inderdaad. Voor zowel Amsterdam West als Amsterdam Nieuw West is de A10 West de grote uitvalsweg. Dan heb je het toch al gauw over 200.000 mensen ofzo (die uiteraard ook andere opties hebben, maar het gaat even om het beeld). Enkele jaren geleden was er groot onderhoud aan de A10 West en waren alle op- en afritten de hele zomer dicht. Ondanks dat er minder rijstroken op de A10 West beschikbaar waren reed het verkeer daar (door het ontbreken van lokaal verkeer) buitengewoon goed door.sirdanilot schreef:Bovendien is de A10-west voor verkeer in en om Amsterdam van levensbelang.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Kan op zich wel. De Schipholtunnel is ooit ook verbreed - ik ben in 1999 naar de open dag van Rijkswaterstaat geweest in deze tunnel. Daar heeft men uitgelegd dat een droge tunnel best in een aantal buitendienststellingen van het vliegverkeer gebouwd kan worden. Maar het kost wel meer tijd en geld dan wanneer je de tunnel "maagdelijk" aanlegt.Rein schreef:Verbreding van die tunnel op de A5 is leuk, maar lijkt mij ook behoorlijk lastig. Er overheen loopt immers de (enige) taxibaan van/naar de Polderbaan en deze kan je niet zomaar even een paar weken dichtzetten om het kunstwerk te verbreden. Feitelijk kan dit alleen als er (langdurig) grootonderhoud plaatsvindt op de Polderbaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Hensepens
- autoweg
Voor de Polderbaan is dit de enige oversteek. Sluiten betekent tevens einde gebruik Polderbaan.
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Is het niet veel eenvoudiger om, indien nodig, een nieuwe tunnel ten noorden van de huidige te bouwen?
-
chriskrusz
- autoweg
-
harry
- Wegnummerfotograaf
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
chriskrusz
- autoweg
Je moet sowieso ergens een kruising hebben tussen de taxibaan en de A5.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Je hebt sowieso in geen 40 jaar een verbreding nodig, dus graag terug on topic: de Coentunnel.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat is een conclusie die nergens op slaat. Je kunt immers niet 40 jaar in de toekomst kijken. Wellicht wordt Hoofddorp nog eens heel hip voor allerlei internationale bedrijven en worden er mooie wolkenkrabbers neergezet voor de "Captains of Industry"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Re: [A005] Discussie verbreding
Dat is Hoofddorp toch al? Als je ziet hoeveel nationale en Europese hoofdkantoren er in Hoofddorp zitten. Maar goed, dat is nog lang geen reden om de A5 te verbreden. Ik denk dat er voorlopig wat andere prioriteiten liggen om het verbredingsvlak.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Ben je niet in de war met de Schiphol spoortunnel die (ook) verbreed is? http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/5841651250 voor een plaatje van de verbreding van de spoortunnel onder Schiphol.Vinny schreef:Kan op zich wel. De Schipholtunnel is ooit ook verbreed - ik ben in 1999 naar de open dag van Rijkswaterstaat geweest in deze tunnel. Daar heeft men uitgelegd dat een droge tunnel best in een aantal buitendienststellingen van het vliegverkeer gebouwd kan worden. Maar het kost wel meer tijd en geld dan wanneer je de tunnel "maagdelijk" aanlegt.Rein schreef:Verbreding van die tunnel op de A5 is leuk, maar lijkt mij ook behoorlijk lastig. Er overheen loopt immers de (enige) taxibaan van/naar de Polderbaan en deze kan je niet zomaar even een paar weken dichtzetten om het kunstwerk te verbreden. Feitelijk kan dit alleen als er (langdurig) grootonderhoud plaatsvindt op de Polderbaan.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
De oude Schipholtunnel is niet verbreed, maar zelfs versmald. Wel is er eind jaren '90 een tweede Schipholtunnel naastgebouwd.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Hoe het ook zij: ik moest enkele dagen geleden in Haarlem zijn en heb meteen de A5 en Tweede Coentunnel even "uitgeprobeerd".
Mooi geworden, maar die voegovergangen in het viaduct hadden m.i. wat vloeiender gekund. Een extra laagje asfalt erover was misschien beter geweest. Zeker de approach vanaf Raasdorp over de A5 en het viaduct naar de A10 is mooi geworden, hoe het zich tussen de gebouwen door slingert. Doet erg Amerikaans aan.
Mooi geworden, maar die voegovergangen in het viaduct hadden m.i. wat vloeiender gekund. Een extra laagje asfalt erover was misschien beter geweest. Zeker de approach vanaf Raasdorp over de A5 en het viaduct naar de A10 is mooi geworden, hoe het zich tussen de gebouwen door slingert. Doet erg Amerikaans aan.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
David93
- woonerf
Ik kon geen ander topic over de A5 tussen De Hoek en Raasdorp vinden, dus dan maar hier: dit stuk weg begint in mijn ervaring ontzettend filegevoelig te worden. Altijd heel druk en er hoeft maar iets te gebeuren of het staat vast. Tegenwoordig reken ik er eigenlijk al op als ik vanaf De Hoek richting Raasdorp ga. Het duurt zelden écht lang, maar irritant is het zeker. Ik ben op het punt gekomen dat ik overdag liever doorrijd tot Badhoevedorp, dan de A9 neem en bij Raasdorp pas de A5 op draai richting de Coentunnel. Ik begrijp dat er een heleboel snelwegen verder vooraan in de rij staan, maar ook voor de zuidelijke A5 lijkt verbreding mij absoluut geen overbodige luxe.
Laatst gewijzigd door David93 op ma 13 jul 2026, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Ik herken mij wel in wat je zegt: het lijkt de laatste tijd wel de standaard te zijn dat de A5 vastloopt vanaf De Hoek tot aan Raasdorp. En vooral dat dit veel vroeger op de dag lijkt te gebeuren.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Wouter N14
- Moderator
En dit was toch 20 jaar geleden bedacht als enkelbaans N5? 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Ja 20 jaar geleden is intussen niet meer 1994
Maar het klopt wel dat een enkelbaans verbinding tussen De Hoek en Raasdorp aanvankelijk wel werd gezien als serieuze optie (eigenlijk een heel lange verbindingsweg van het knooppunt Badhoevedorp).
Inmiddels rijden er zo'n 80.000 voertuigen per dag en zelfs met weinig vrachtverkeer is de A5 daarmee behoorlijk verzadigd.
Maar het klopt wel dat een enkelbaans verbinding tussen De Hoek en Raasdorp aanvankelijk wel werd gezien als serieuze optie (eigenlijk een heel lange verbindingsweg van het knooppunt Badhoevedorp).
Inmiddels rijden er zo'n 80.000 voertuigen per dag en zelfs met weinig vrachtverkeer is de A5 daarmee behoorlijk verzadigd.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Overigens was het mogelijke enkelbaans deel volgens mij alleen het stuk ten noorden van Raasdorp, dus niet waar het nu sneller vastloopt.
Er hoeft ook maar weinig te gebeuren op de A4, A10 of A9 om een forse sloot verkeer de tip te geven dan maar om te gaan rijden via de A5. Het gebeuren elders in het Amsterdamse zorgt ervoor dat dat steeds vaker gebeurt, en dan ga je van gewoon druk naar zeer stroperig. Allemaal wel van een soort dat het woord verbreding denk ik niet hoeft te vallen. Sowieso moeten we in mijn optiek eerst met spoed alle beschikbare middelen moeten inzetten voor de renovatie van bestaande infra, in het bijzonder de grote bruggen, voordat er wordt gepraat over nieuwbouw.Snelwegfreak schreef: ma 13 jul 2026, 16:56 Ik herken mij wel in wat je zegt: het lijkt de laatste tijd wel de standaard te zijn dat de A5 vastloopt vanaf De Hoek tot aan Raasdorp. En vooral dat dit veel vroeger op de dag lijkt te gebeuren.
-
Piles
- autoweg
En hoe is de afvoercapaciteit van de A5-zuid richting A9/A5-noord? Want je kan er 2x3 van maken, maar als het bij Raasdorp niet weg kan wordt het vooral een bredere parkeerplaats.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
verfmeer95
- expressweg
Weten we zeker dat de A5 zelf het probleem is, en niet het weefvak tussen Raasdorp en Rottepolderplein-Zuid?
-
Autostrada
- autoweg
Is het kunstwerk van de kruising met de taxibaan naar de Polderbaan gedimensioneerd op 2x3 (zonder vluchtstrook)?