Vandaag op Open Monumentendag was het zuidelijke tunnelgebouw van de Velsertunnel geopend. De ventilatietorens die er bovenop staan zijn namelijk een rijksmonument. Niet alleen kon dit gebouw van de buitenkant en binnenkant bekeken worden, ook werden er rondleidingen gegeven om vanuit het gebouw vijf verdiepingen naar beneden te gaan om in de ruimtes boven en naast de feitelijke tunnel te komen om dan ondergronds via het middentunnelkanaal door te lopen naar het zuidelijke toegangsgebouw (zo'n 150 meter zuidelijk van het zuidelijke tunnelgebouw) om daar weer 'boven' te komen. Voor deze rondleidingen waren slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar (nl. 10 per half uur), maar ik wist mij rond 13:00 uur nog net in te schrijven voor de laatste rondleiding om 15:00. Overigens ben ik in 2015 al eens afgedaald vanuit het zuidelijke tunnelportaal, dus helemaal nieuw was het voor mij niet, maar het was zeker de moeite waard om het nog eens te doen.
Zie
hier de foto's die ik maakte in 2015.
Hieronder wat foto's van vandaag:
De ventilatietorens, ook wel hyacinten genoemd. Aan zowel de zuidkant als de noordkant staan vier hoge torens voor de afvoer van vieze lucht en vier lage torens voor de aanvoer van schone lucht.
Via de groene Stork deuren kom je aan de binnenkant van de ventilatietorens. In 2015 waren deze niet toegankelijk vanwege asbest, maar inmiddels is dat asbest verwijderd en is er dus wel een kijkje te nemen in de torens.
De tunnelbewaking van de Velsertunnel vindt plaats vanuit de Wijde Blik (nabij de Wijkertunnel), maar in geval van nood kan dit ook vanuit het zuidelijke tunnelgebouw gedaan worden. Van achter glas was de opstelling hiervan te zien.
Enkele foto's van bij de rondleiding in de krochten van het zuidelijke tunnelgebouw. In dit gebouw zijn vooral heel veel trappen, betonnen ruimtes, gesloten deuren en heel veel kabels en leidingen te zien. De rondleiding leidde onder meer via de waterbassins voor het bluswater, de voormalige controlekamer diep onder de grond (en nu een kale vierkante kamer) en het middentunnelkanaal.
De twee pompen die het (blus)water uit de waterbassins moeten pompen in geval van brand. De twee bassins bevatten 120 m3 water wat goed is voor een uur bluswater.
Het middentunnelkanaal tussen het zuidelijk tunnelgebouw en het zuidelijke toegangsgebouw. Hieronder loopt trouwens nog een drinkwaterleiding van een meter doorsnee die vanuit het zuiden naar Tata Steel loopt. Daarvan is een meter of vijf zichtbaar (maar niet op de foto).
Deze platen zijn over de ventilatiegaten (die vuile lucht afvoeren) geplaatst. Omdat er tegenwoordig ventilatoren in de tunnelbuizen hangen, is het oude ventilatiesysteem (met de oude ventilatietorens) niet meer in gebruik. Achter deze wand ligt de tunnelbuis richting noorden en via de nu afgedekte gaten werd vuile lucht afgezogen naar het middentunnelkanaal en vanaf daar naar de ventilatietorens die hierop uitkomen.
Vanaf het zuidelijke toegangsgebouw is de tunnelentree van bovenaf te bekijken. Vanwege de nieuwe ventilatoren zijn een aantal 'wybertjes' weggehaald zodat de ventilatoren zo hoog mogelijk opgehangen konden worden. Om eventueel opdrijven te voorkomen is aan de rechterkant extra gewicht geplaatst.