Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door yup_tdi » za 20 jul 2013, 3:52

Hebben jullie voorbeelden van snelwegen met extreme klim/dal percentages in Europa?

Ik herinner mij dat ergens bij Villach (richting Slovenie) er een snelweg was met echt bizarre klim percentages, maar waar en hoe weet ik niet meer. Liefst met google streetview / of plaatjes.

Uiteraard heb je er ook een paar op de Duitse Autobahn, maar volgens mij zijn die niet echt extreem oid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Chris » za 20 jul 2013, 9:22

8% is de max van wat ik in Europa gezien heb. Dat was in Duitsland op een aantal voormalige Reichsautobahnen uit de jaren '30, tegenwoordig worden dat soort hellingen niet meer toegepast en is 6 - 7% de max.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Coen Tunnel » za 20 jul 2013, 9:55

yup_tdi schreef:Ik herinner mij dat ergens bij Villach (richting Slovenie) er een snelweg was met echt bizarre klim percentages, maar waar en hoe weet ik niet meer. Liefst met google streetview / of plaatjes.
Geen snelwegen in ieder geval, die rond Villach zijn allemaal relatief nieuw en modern (gebouwd tussen de jaren '70 en '90). Wel heeft de oude doorgaande weg naar Slovenië, over de Loiblpas, behoorlijke klimpercentages - ik meen vlak bij de pas zelfs 22%, en zelfs als je de korte tunnel onder de pas neemt word je nog met 17% geconfronteerd. Dat is echter geen snelweg.
Chris schreef:8% is de max van wat ik in Europa gezien heb. Dat was in Duitsland op een aantal voormalige Reichsautobahnen uit de jaren '30, tegenwoordig worden dat soort hellingen niet meer toegepast en is 6 - 7% de max.
Op afritten komen steilere hellingen (rond 10%) nog wel voor, zoals hier bij Halle in België, al is dit de laatste afrit voor de snelweg daadwerkelijk begint. De steile aansluiting in de E42 bij Malmedy is 8% dalen vanuit het zuiden en 6% dalen vanuit het noorden.

8% is het ook op de Spaanse Autovía N-I bij de Puerto de Etxegarate (met haarspeldbochten): https://maps.google.nl/maps?q=San+Sebas ... 9,,0,-3.84

Sommige hellingen, vooral vanaf de zee of een meer naar boven, zijn vrij lang en relatief steil, zoals de Kroatische A6 bij Rijeka, de Italiaanse A26 bij Genua of de Zwitserse A12 bij Vevey. Maar zelfs die is gemiddeld 'slechts' 6%, alhoewel dat wel over een stuk van 5,4 km is. Vooral vanaf Vevey bergop lijkt erg lang te duren.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Willem » za 20 jul 2013, 10:48

Wat is het hellingpercentage van de afrit Malmedy op de A27-E42?
In die weg zitten, vooral na Verviers, nog flinke hellingen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Coen Tunnel » za 20 jul 2013, 10:52

^^ Ah, had net mijn post aangepast. ;) 8% vanuit het zuiden dus, 6% vanuit het noorden. De steile helling aan de zuidkant van Verviers is 6%.

Gebruikersavatar
riiga
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: di 14 jun 2011, 17:31
Locatie: Linköping, Zweden

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door riiga » za 20 jul 2013, 11:42

10 % op een oprit in Zweden. (E6/E20) http://goo.gl/maps/5GtVg
I tend to write in English, but feel free to reply in Dutch.

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door yup_tdi » za 20 jul 2013, 14:29

Coen Tunnel schreef:
yup_tdi schreef:Ik herinner mij dat ergens bij Villach (richting Slovenie) er een snelweg was met echt bizarre klim percentages, maar waar en hoe weet ik niet meer. Liefst met google streetview / of plaatjes.
Geen snelwegen in ieder geval, die rond Villach zijn allemaal relatief nieuw en modern (gebouwd tussen de jaren '70 en '90). Wel heeft de oude doorgaande weg naar Slovenië, over de Loiblpas, behoorlijke klimpercentages - ik meen vlak bij de pas zelfs 22%, en zelfs als je de korte tunnel onder de pas neemt word je nog met 17% geconfronteerd. Dat is echter geen snelweg.
.
Vroeger toen wij naar Turkije gingen vertelde mijn vader dat er een plek ergens in Oostenrijk was richting Slovenie waar busjes/vrachtwagens afgeraden werden om die kant op te rijden, het was zo steil dat veel busjes en vrachtwagens niet meer verder konden. Maar dat is echt een hele tijd terug, nog voor 1995 denk ik?

En het kan uiteraard een normale autoweg zijn geweest.

Zou het tussen Villach en Ljubljana zijn?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Chris » za 20 jul 2013, 14:32

^^ Misschien was dat de Loiblpass ten zuiden van Klagenfurt. Voordat de Karawankentunnel in 1991 gereed kwam, was dit de doorgaande verbinding van Villach naar Ljubljana en die is inderdaad met name aan Oostenrijkse zijde behoorlijk steil. Het Sloveense deel is beduidend beter uitgebouwd, en is in 1985 zelfs deels als autoweg aangelegd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door nederland24 » za 20 jul 2013, 14:40

riiga schreef:10 % op een oprit in Zweden. (E6/E20) http://goo.gl/maps/5GtVg
Is wel makkelijk snelheid maken. :woop:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Rene » za 20 jul 2013, 15:23

nederland24 schreef:
riiga schreef:10 % op een oprit in Zweden. (E6/E20) http://goo.gl/maps/5GtVg
Is wel makkelijk snelheid maken. :woop:
Zolang er maar geen Italiaanse invoegstrook volgt... :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Palance » za 20 jul 2013, 15:36

Coen Tunnel schreef:Wel heeft de oude doorgaande weg naar Slovenië, over de Loiblpas, behoorlijke klimpercentages - ik meen vlak bij de pas zelfs 22%, en zelfs als je de korte tunnel onder de pas neemt word je nog met 17% geconfronteerd. Dat is echter geen snelweg.
De pas zelf is niet toegankelijk voor autoverkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door sirdanilot » zo 21 jul 2013, 11:30

Als je naar beneden gaat is 10% niet zo'n ramp, al vind ik de Belgische situatie bij Halle bijzonder onveilig, omdat je een full stop moet maken onderaan, als dat een nette invoegstrook was geweest was het geen probleem maar die situatie is echt bizar :nuts: Probeer daar maar eens te remmen met een volgeladen vrachtwagen.

Wat is eigenlijk het hoogste hellingspercentage op Nederlandse snelwegopritten/afritten?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Willem » zo 21 jul 2013, 17:01

^^ De afrit Valkenburg op de A79?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jul 2013, 17:36

^^ Afrit Meerssen op de A2 zal ook wel redelijk steil zijn. En verder de lusjes bij de bruggen in Maastricht, al is er daar geen sprake van een autosnelweg.

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door yup_tdi » ma 22 jul 2013, 13:07

Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:Wel heeft de oude doorgaande weg naar Slovenië, over de Loiblpas, behoorlijke klimpercentages - ik meen vlak bij de pas zelfs 22%, en zelfs als je de korte tunnel onder de pas neemt word je nog met 17% geconfronteerd. Dat is echter geen snelweg.
De pas zelf is niet toegankelijk voor autoverkeer.
Nooit geweest ook ?

De grap is, waarom zouden ze vroeger over Ljubljana rijden terwijl Graz - Maribor - Zagreb veel logischer is. Je komt immers van de Duitse A3 af...

Ik weet zeker dat daar zoeits was, maar waar ik had geen rijbewijs toen dus ik reed niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Chris » ma 22 jul 2013, 13:39

yup_tdi schreef:De grap is, waarom zouden ze vroeger over Ljubljana rijden terwijl Graz - Maribor - Zagreb veel logischer is. Je komt immers van de Duitse A3 af...
In de jaren '80 was het wegennet heel anders uitgebouwd dan nu. Tot diep in de jaren '80 ontbraken er nog delen van de Duitse A3 tussen Regensburg en Passau, een groot deel van de Oostenrijkse A8 en delen van de A9 ontbraken nog. Daarnaast was de route naar Zagreb minder goed uitgebouwd dan de traditionele hoofdas van Joegoslavië (de voormalige M1 vanaf Jesenice tot de Griekse grens). Ik kan me daarom voorstellen dat de route via Villach en Ljubljana een snellere route was dan via Passau en Graz.

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door martwout » wo 24 jul 2013, 8:32

Qua percentage mag de autoweg bij Luik richting Bastogne er ook zijn. En dan doel ik op de stijging meteen na Luik. Ik weet niet hoeveel het is, maar 8% zal het wel zeker zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 jul 2013, 9:28

yup_tdi schreef:Nooit geweest ook ?
Tot 1964.
Chris schreef:In de jaren '80 was het wegennet heel anders uitgebouwd dan nu. Tot diep in de jaren '80 ontbraken er nog delen van de Duitse A3 tussen Regensburg en Passau, een groot deel van de Oostenrijkse A8 en delen van de A9 ontbraken nog. Daarnaast was de route naar Zagreb minder goed uitgebouwd dan de traditionele hoofdas van Joegoslavië (de voormalige M1 vanaf Jesenice tot de Griekse grens). Ik kan me daarom voorstellen dat de route via Villach en Ljubljana een snellere route was dan via Passau en Graz.
Maar tot eind jaren '80 ontbraken ook nog belangrijke delen van de Tauern Autobahn. Nog heel lang reed het transitverkeer richting Joegoslavië, Griekenland en Turkije over de zogenoemde Gastarbeiterroute, en kwam men dus toch in Graz uit.
martwout schreef:Qua percentage mag de autoweg bij Luik richting Bastogne er ook zijn. En dan doel ik op de stijging meteen na Luik. Ik weet niet hoeveel het is, maar 8% zal het wel zeker zijn.
Die weg is relatief nieuw (jaren '70/begin jaren '80). Voor mijn gevoel is de helling in de E42 vlak na Verviers steiler, en die is 'maar' 6%. Zelfs de helling in de N4 bij Martelange is maar 6%. De helling bij Luik lijkt ook steil doordat hij vrij lang is en je met een lage snelheid aan de helling begint (Vmax is daar nog 80).

Geen snelweg, maar wel een expressweg met een steile helling is de N63/E46 bij Seraing. Ik weet echter niet hoe steil de helling daar is, maar gezien de aanwezigheid van een grindbak zal dat ook behoorlijk zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door paolie » wo 24 jul 2013, 13:20

^^ De helling van de E25 direct na Luik kent een percentage van ongeveer 6,7%, volgens google maps (100 meter hoogteverschil over een afstand van 1500 meter, zie hier: http://goo.gl/maps/iSR5T )
De helling van de E42 direct na Verviers komt uit op ongeveer 6,3 % op het steilste stuk (60 meter hoogteverschil over een afstand van 950 meter, zie hier: http://goo.gl/maps/rmtdc )
De helling in de N4 bij Martelange komt uit op ongeveer 5,7% op het steilste stuk (40 meter hoogteverschil over een afstand van 700 meter, zie hier: http://goo.gl/maps/ck527 )
En tot slot: de helling in de N63 bij Seraing komt op het steilste deel uit op ongeveer 7,3% (80 meter hoogteverschil over een afstand van 1100 meter, zie hier: http://goo.gl/maps/cTAc1 )

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door martwout » do 25 jul 2013, 9:20

Paolie en Coen Tunnel, bedankt voor de antwoorden. Het zal inderdaad de lengte i.c.m. de langzame trucks zijn waardoor je denkt dat het steiler is.
Laatst gewijzigd door martwout op do 25 jul 2013, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door waldo79 » do 25 jul 2013, 9:55

In de E42 bij Verviers heb je ook amper vaart (Vmax is 80 en vanwege werken verlaagd tot 50), waardoor je die helling als een soort muur ervaart. Doordat er nog eens een bocht inzit, wordt dat effect versterkt. Bij Luik kun je wat verder doorkijken, maar daar ligt de snelheid laag.

Ugur
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 9:44

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Ugur » vr 20 sep 2013, 21:22

Wurzenpass is het afgelopen zomer wilde ik er op maar helaas kon het niet vinden reed rechtstreeks karawanken tunnel in sloveense kant heet kransja gora die zie je dan na het tunnel

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door waldo79 » za 21 sep 2013, 9:04

Het gebruik van punten en komma's maakt je zinnen beter leesbaar.
De Wurzenpas ligt in een secundaire route en is geen steile snelwegroute :yes:. De hellingen in de Spaanse A-44 en A-45 mogen er ook wezen ;)

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Mandelsoft » za 21 sep 2013, 11:45

De M25 tussen afrit 8 en 7 heeft een helling van 10% op de hoofdrijbaan:

Afbeelding
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door yup_tdi » zo 14 sep 2014, 1:40

Chris schreef:^^ Misschien was dat de Loiblpass ten zuiden van Klagenfurt. Voordat de Karawankentunnel in 1991 gereed kwam, was dit de doorgaande verbinding van Villach naar Ljubljana en die is inderdaad met name aan Oostenrijkse zijde behoorlijk steil. Het Sloveense deel is beduidend beter uitgebouwd, en is in 1985 zelfs deels als autoweg aangelegd.
Found it!

[youtube]4sLoHiRkTcc[/youtube]

Dit is volgens mij wat je bedoeld, de Turken die de route via Graz te lang vonden namen deze route omdat die korter was. (dus voor 1991, voordat de Karawenkentunnel klaar was zoals je zelf zei)

Maarja die extreme klim percentages he :roll: . Overigens stonden er altijd sleepbedrijven "paraat" om je voor woekerprijzen weg te slepen...

Gaaf om te zien hoe die route er tegenwoordig uitziet.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door Davy » zo 14 sep 2014, 9:05

Geen snelweg, maar een enkelbaans autoweg: de recent geopende omlegging van Icod op Tenerife, de TF-5, heeft een stuk van 10 procent.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door RSK » zo 14 sep 2014, 10:07

De B4 in de buurt van Braunlage is ook zo'n twijfelgeval. Her en der 2x2 Autobahnähnlich, maar ook met wat stukken 1x4. Het stuk 1x4 net buiten Bad Harzburg gaat binnen enkele tientallen meters van min of meer vlak naar 10% omhoog.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door mhkamp » zo 14 sep 2014, 16:35

^^ Ik heb hem in de afdaling:

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door RSK » ma 15 sep 2014, 0:50

^^ Herinner me juist die helling bij Bad Harzburg zo goed omdat het de eerste heuvel van betekenis was die ik tegenkwam nadat ik mijn rijbewijs had gehaald. Ik kwam gewoon met 80 in zijn vier aan en ineens stortte de snelheid compleet in. Even twijfelde ik of de auto het wellicht begaf, maar toen dacht ik 'wacht eens, het gaat hier best wel omhoog'. Terug naar zijn 2, doorrijden en klaar. In de week daarna mijn eerste 'berg-rij-ervaringen' opgedaan in die omgeving. :)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelwegen in Europa met extreme klim/daal percentages

Bericht door SnarfFlevoland » wo 17 sep 2014, 9:52

De B4 is in de Harz bij mijn weten alleen met 1x4 rijstroken uitgebouwd. Direct na de overgang van de B6 in de B4 is de middenberm weg. Desalniettemin een goed uitgebouwde route, ook al veegt men in de winter vaak maar één rijstrook schoon. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie