Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

jdb2
verkeersader

Re: Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Bericht door jdb2 » di 17 mei 2022, 20:27

Heeft er iemand ervaring met Nextbase dashcams?
Ik heb de Nextbase 322 gekocht, maar de 12V adapter bleek niet te werken.
Daarop heb ik deze ingeruild voor een andere van hetzelfde model. En daar exact hetzelfde probleem.
Aan de auto ligt het niet, andere 12V apparaten starten direct op na het inpluggen, en via de USB poort van de auto start de dashcam wel op. :?

Edit:
Ik had vraag ook gesteld op een dashcamforum, blijkbaar zou dit liggen aan bepaalde auto's die een diepe 12V aansluting in combinatie met een te korte plug.
Ik heb besloten om hem gewoon in te ruilen voor een ander merk.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 26 jan 2023, 13:44

Ik heb vandaag de Azdome GS63H aangeschaft.

Ziet er op zich leuk uit, met GPS co-ordinaten en wifi (met bijbehorende app) connectiviteit.

Wil hem gebruiken voor in de vrachtwagen en zekers wanneer ik rond rij in de VS in juli aanstaande.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023, 13:13

Als je een dashcam koopt moet je kennelijk letten op de chip en de sensor. Want alhoewel er eindeloos dashcams zijn, gebruiken al die dashcams maar een paar verschillende soorten chips en sensors, het enige onderscheid tussen al die dashcam merken is dan niet hardware, maar de software om het beeld te verbeteren.

Bijvoorbeeld de AZDome van mhkamp in het vorige bericht heeft een Novatek NTK96660 chip. Die is eigenlijk al heel oud, op internet kom ik verwijzingen uit 2014 en zelfs 2010 tegen. Een eindeloos aantal dashcammerken gebruikt deze chip. En de sensor is een Omnivision OV4689, ook die is al minstens 10 jaar oud.

Viofo is kennelijk één van de weinige merken die een nieuwere chipset heeft. Dat is ook één van de weinige dashcams die een bitrate van 100 mbit/s heeft, veel dashcams zitten op nog geen kwart daarvan.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 11 mei 2023, 12:03

Ik heb nu zo'n 2 jaar de Viofo A129 plus duo die de chipset van Sony gebruikt. (Voor: Sony Starvis. Achter: Sony Exmor IMX291)
Ben daar tot nu toe wel heel erg tevreden over. Die heeft 1440P en kan 60fps aan, maar heb 'm op 30 fps staan omdat je anders in het donker meer ruis krijgt (logisch want de sluitertijd is de helft korter, dus hogere ISO is meer ruis).

https://www.viofo.nl/products/viofo-a12 ... cificaties

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 mei 2023, 15:56

Ik heb ook de Viofo A129 Pro. Bevalt goed, het is niet de beeldkwaliteit van een GoPro, maar voor een dashcam voldoende.

Een probleem met dashcams is dat ze twee features willen combineren die eigenlijk inherent niet met elkaar kunnen: namelijk zowel het kunnen lezen van kentekens als een wide view.

Door die wide view is er minder detail. En dit wordt met hogere resolutie niet opgelost. Er zijn wel van die dashcamkanalen op YouTube die vergelijkingen maken, en je ziet dan dat een 4K dashcam met wide view een kenteken niet leesbaar kan maken wat op 1080p met een narrow field of view wel leesbaar kan maken. Echter vrijwel alle camera's kunnen niet goed omgaan met motion blur. Zelfs GoPro's kunnen dat vaak niet goed.

Wat ook speelt met dashcams is dat de meesten opschalen van 1080p naar 4K. Dit komt omdat de combinatie van 4K en langdurig in hete omstandigheden filmen gewoon niet samengaan. Er is een reden dat een GoPro in de zon al na 10 minuten oververhit raakt en uitschakelt: er moet enorm veel data in korte tijd weggeschreven worden. Een dashcam moet juist niet uitschakelen, maar uren achter elkaar kunnen filmen. Dan krijg je dus ook geen echte 4K. Als je echt 4K en helemaal met 60 fps wil filmen, dan is passieve koeling gewoon niet voldoende.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 mei 2023, 16:26

^^ Waarom hebben de Insta360-series daar dan geen last van? Ik heb er laatst een uurtje mee gefilmd (omdat toen de accu leeg was), verder geen problemen mee.

Het is een oprechte vraag, ik heb er namelijk geen verstand van.

Mijn ervaring met de Viofo: de beeldkwaliteit is niet beter dan de DOD-dashcam op lagere resolutie die ik vroeger had (maar bij mijn weten niet meer te krijgen is). Die Viofo gebruikt daardoor veel meer data. Ik zag laatst nachtbeelden van, volgens mij een Nextbase. Echt veel betere kwaliteit. Jammer dat het ontwerp zo lelijk is, in tegenstelling tot de Viofo.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 mei 2023, 17:58

Attietattie schreef: do 11 mei 2023, 16:26 ^^ Waarom hebben de Insta360-series daar dan geen last van? Ik heb er laatst een uurtje mee gefilmd (omdat toen de accu leeg was), verder geen problemen mee.
Het oververhit raken van camera's is erg afhankelijk van het gebruik: in welke stand je filmt, de temperatuur en wel of geen zon direct op de camera.

Bij 30 fps oververhitten action camera's duidelijk minder snel dan bij 60 fps. Het is simpelweg de helft aan data dat weggeschreven moet worden.

Daarnaast speelt de setting en omgevingstemperatuur een grote rol, en vanuit een auto filmen, met de zon er op, zorgt ervoor dat dit soort camera's nog veel sneller oververhit raken, tenzij je er een continue luchtstroom op kan krijgen. De blower hoeft daarbij niet op volle kracht is mijn ervaring, gewoon een lichte luchtstroom is voldoende om de hitte te kunnen afvoeren.

Ik heb een GoPro Hero 8 Black. Die kan op 4K60fps tussen 12 en 18 minuten filmen zonder luchtstroom voordat hij zichzelf uitschakelt vanwege oververhitting. Als er een luchtstroom op zit dan kan het eigenlijk zo lang als de accu het uithoudt. Ik heb dezelfde ervaringen met eerdere generaties van de GoPro.

Dashcams zijn anders ontworpen omdat deze juist continu filmen met direct zonlicht en/of hoge interieurtemperatuur. De camera zelf kan heel warm worden. Je leest echter vrij veel over dashcams die maar een korte levensduur hebben, oververhitting speelt vermoedelijk daarin wel een rol.

Zie bijvoorbeeld:
Link

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » zo 06 aug 2023, 11:01

Yesterday, I bought my GoPro Hero 8 Black. This is my first GoPro, I paid around €200, included three batteries, the quality is very stable and high than my previous camera. I don't regret it. The question I'm asking myself, it is my GoPro can record while charging?

Afbeelding

Afbeelding

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 06 aug 2023, 12:17

Ja dat kan maar GoPro's zijn berucht voor oververhitting. Ze kunnen zeer snel oververhit raken als ze op 4K60 filmen dus advies is om de airco op de ruit te zetten zodat de GoPro gekoeld kan worden. Voor het opladen raad ik een fast charging sigarettenaanstekerplugje (3x woordwaarde) aan zodat je in ieder geval voldoende stroom aan het apparaat geeft. Ik heb zelf nu een GoPro Hero 11 black omdat mijn Hero 8 het begaf. De Hero 11 is naar mijn mening wat korreliger in het beeld maar wat editen lost dat al gauw op en maakt het beeld weer zacht en van goede kwaliteit. Het ding is ook echt een prooi voor oververhitting. 15 minuten houdt ie het zonder koelen van de airco vol terwijl als ik m aan de stroom heb en de airco erop heb staan, hij makkelijk 8 uur vol kan houden tot de geheugenkaart vol is. Mooie van de GoPro 11 is dat ie hypersmooth met horizon lock heeft. Dat betekent dat de camera het beeld zo recht mogelijk houdt en daarbij stabiliseert waardoor je een zo vloeiend mogelijk beeld hebt. Dat stuit ook wel op kritiek: Ik krijg van meerdere hoeken te horen dat het lijkt alsof ik een hoovercraft rij in plaats van een auto. Oordeel zelf zou ik zeggen. Ik heb een paar maanden terug al eens een testvideo gemaakt en mijn laatste video in Frankrijk is op mijn roadtrip van vorige week opgenomen.

De 1e video is zonder na editen. Dus gewoon raw versnelde beelden:
Link
De 2e video is met wat degraining en dat heeft naar mijn mening een positief effect:
Link
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 aug 2023, 12:06

sven_engelen schreef: zo 06 aug 2023, 12:17 Ja dat kan
Mij lukt dat dus niet. De GoPro Hero 8 Black geeft bij mij altijd een schrijferror na circa 10 - 40 seconden filmen aan de voeding. Maakt niet uit of het 12V van de auto is of vanaf een powerbank.

Ik ben er nog niet achter hoe dat komt. Rechtstreeks vanaf de accu houdt hij het niet veel meer dan 1,5 uur uit bij 4K60. Echter opladen vanaf 12V gaat wel probleemloos en ook vrij snel.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 12 aug 2023, 12:58

Die dingen kunnen niet loopen en dat maakt ze voor mij niet geschikt als dashcam. Geldt ook voor de Insta360-spulletjes. Ideaal om desnoods ook aan te kunnen tonen dat je niet op je telefoon zat te klooien, maar dus helaas niet bruikbaar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 aug 2023, 20:53

Dat klopt en ook omdat action camera's niet ontworpen zijn om eindeloos in de hitte te filmen zijn ze dus eigenlijk niet bruikbaar als dashcam.

Ik heb daardoor een Viofo als dashcam en een GoPro als ik echt een weg specifiek wil filmen.

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » za 12 aug 2023, 23:24

I don't understand why my GoPro starts overheating very fast after 10-15 minutes without while charging, cause I recorded at 1080p 60fps, Is it bad or not? I'm starting to worry. The plus, my GoPro is seriously overheat, the GoPro stops recording and turn-off camera so, I missed 2 kilometers to finish the video. And these thinks the most boring is downloading each video since my GoPro pluged in my computer ; it's not like the other cameras. For exemple: If I recorded my 30 video, that video is divided into several parts when I go to in my computer.

Ps: anyone use 'Quikcapture' one of your's..??

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 13 aug 2023, 16:43

De GoPro 8 verdeelt je video in 8 minuten stukjes inderdaad. Daar is niets aan te doen. De 11 doet het al wat netter met scheidingen iedere 25 minuten. Over het oververhitten hoef je je eigenlijk niet zorgen te maken omdat de GoPro zichzelf beschermt tegen daadwerkelijk oververhitten en in de fik vliegen. Echter moet ik wel zeggen dat ik niet weet wat er gebeurt als je het te vaak doet. Ik ben nu een paar dagen onderweg met mijn GoPro 11 in Polen en mijn auto heeft een extra blazer voor de airco op het dashboard wat ervoor zorgt dat er een directe koude luchtstroom naar mijn GoPro gaat. Dat is enorm handig want het is hier een whopping 32 graden. Beste voor de beelden van de camera te halen is even een SD Kaartreader in je pc steken. Dat werkt sneller dan via de USB van de camera zelf.
Svenlo