[PL][DK47] Rabka - Zakopane

Moderator: Moderatoren

Vegi
verkeersader

[PL][DK47] Rabka - Zakopane

Bericht door Vegi » zo 18 aug 2013, 22:15

Nadat ik afgelopen week in Zakopane ben geweest vraag ik mij af of er überhaupt al concrete plannen zijn om de DK47 te verbreden. Het stukje Rabka-Zakopane heeft voor mij serieus een uur geduurd. En, helaas, is dat een stukje van 30 kilometer. Ik heb dat stukje op een gewone maandag gereden. Vandaag ben ik terug gereden en aangezien het een lang weekend in Polen was (iedereen ging er dus op uit :)), was het super druk en heb ik over dit stukje 2 uur gedaan. Dit had nog langer kunnen duren had ik niet hier en daar binnendoor gereden..

Van Kraków tot Myślenice (DK/S7) is het goed te doen, daar is alles nog 2x2. Daarna is het helaas een hel om in te rijden. Naar mijn idee zal het gehele stuk Myślenice - Zakopane echt opgewaardeerd moeten worden.

Chris
Moderator

Re: [PL][DK47] Rabka - Zakopane

Bericht door Chris » ma 19 aug 2013, 20:44

Ik ben niet op de hoogte van plannen om die weg te verbeteren. De regio Zakopane is wel zo ongeveer het populairste toeristische gebied van Polen. Google Earth heeft toevallig beelden van 1 augustus 2012 en de route lijkt daar behoorlijk verstopt.

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » ma 19 aug 2013, 20:55

Die van 1 augustus heb ik nog niet gezien. De weg is, zelfs buiten het toeristenseizoen, een vrij drukke weg. Volgens mij zal een betere ontsluiting ook voor de bewoners erg prettig zijn...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 aug 2013, 20:58

De hele DK47 verwerkt gemiddeld tussen 14.000 en 17.000 voertuigen per dag. Dat is redelijk veel, maar niet extreem. Voor veel landen is het wel een reden om een snelweg aan te leggen met het oog op verdere groei, maar vooral als het een belangrijke transitroute is, wat de DK47 duidelijk niet is, de weg loopt min of meer dood in Zakopane.

Clint
woonerf

Bericht door Clint » di 20 aug 2013, 15:46

Plannen zijn er genoeg, en de S7 zal voor 2016 tot Chabówka worden doorgetrokken, wat in ieder geval de bergpassen bij Naprawa en Chabówka ontlast.

Tegenwoordig zitten er vrachtwagens en zelfs nog landbouwverkeer op, en als je pech hebt kun je daar in een hele stoet met 30 km/u achteraan. Ook de kruising tussen DK7 en DK28 in Skomielna Biała zorgt voor redelijk wat opstoppingen.

Vanaf Chabówka is het afwachten wat het gaat worden. Powiat nowotarski heeft plannen om de DK47 te upgraden tot klasse GP, langs Klikuszowa te trekken, en tussen Nowy Targ en Ludźmierz door, naar de 47 waar deze moet aansluiten even ten zuiden van de Mc Donalds, en vanaf daar de Biały Dunajec over, ten noorden van het vliegveld, onder de dorpen Waksmund, Ostrowsko en Łopuszna om bij Harklowa op de DW969 aan te sluiten en zo al het doorgaand verkeer uit de dorpen te halen.

Dan heb je powiat tatrzański...

Onlangs was er een schandaal waar GDDKiA een brug in Biały Dunajec wou verbreden omdat die verouderd is, en bovendien zo smal is dat twee vrachtwagens elkaar daar niet kunnen passeren - en de gemeente heeft vlug een bouwvergunning afgegeven aan de grondeigenaren langs het trace en nu loopt er een rechtszaak over... Powiat tatrzański heeft bovendien meerdere malen aangegeven tegen alle vormen van snelwegen in hun powiat te zijn, en in het bijzonder zakopianka, en ook het budget voor "normaal onderhoud" laat daar zeker te wensen over, want je kunt de grens van de powiat voelen als je over de veldwegen rijdt...

In 2020 verwacht ik dat je van Kraków tot de aansluiting Nowy Targ Południe door kunt rijden over 2*2 expressweg - en vanaf daar wordt het aansluiten in de file...
Laatst gewijzigd door Clint op di 20 aug 2013, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » di 20 aug 2013, 16:01

Powiat Tatrzanski is inderdaad erg heb ik gemerkt. Die brug waar je het over hebt is nu een brug met verkeerslichten. Er mag maar 1 richting per keer op rijden. De andere richting moet wachten. Dat ik er reed resulteerde dat dus al snel in een file die in Zakopane zelf begon, stuk of 6 kilometer wachten voor verkeerslichten die eens in de minuut op groen springen. Ik weet niet eens waar de file precies begon aangezien wij halverwege ergens de file in reden. We zijn vervolgens via allemaal binnendoorweggetjes langs de file gereden tot aan de brug. De tijd Zakopane - Rabka had dus nog veel langer dan 2 uur kunnen duren.

Op streetview staat nog de verouderde situatie: https://maps.google.com/?ll=49.36161,20 ... 39,,0,3.25

Ga er maar vanuit dat de situatie nu al helemaal belabberd is dus ;-)

Clint
woonerf

Bericht door Clint » di 20 aug 2013, 16:21

Als wij in Zakopane moeten zijn (en dat is zelden) zijn rijden we helemaal binnendoor. Via Gronków naar Bukowina en dan naar Poronin. Of alternatief - door Murzasichle zodat je achterlangs Zakopane binnenkomt, want op piektijden sta je soms 25 minuten te wachten voor die rotonde in Zakopane.

Maar afgezien van Monika's allergiearts is er eigenlijk geen reden voor ons om ooit in Zakopane te komen - het is er duur, het sterft er van de toeristen en de Tatra is veel mooier (en rustiger!) aan de Slowaakse kant. Helemaal de wegen - Waksmund - Stary Smokovec heb ik weleens in 30 minuten gedaan 8-)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 20 aug 2013, 19:46

Gezien die enorme stroom toeristen is het wel logisch als er een S-weg naar Zakopane zou komen. De aanwonenden uit de tussenliggende dorpen zullen vast blij zijn als al dat vakantieverkeer niet meer door hun woonplaats heen rijdt.

Clint
woonerf

Bericht door Clint » wo 21 aug 2013, 10:11

Willem schreef:Gezien die enorme stroom toeristen is het wel logisch als er een S-weg naar Zakopane zou komen. De aanwonenden uit de tussenliggende dorpen zullen vast blij zijn als al dat vakantieverkeer niet meer door hun woonplaats heen rijdt.
Logisch, ja. Maar in Tatrzański zijn ze tegen alle verdere ontwikkeling, bang dat het meer en meer verkeer gaat opleveren... Bovendien is grondbezit hier in Podhale heilig, zeker als het land betreft wat al generaties in de familie zit. Ook de geschiedenis - de Nazi's hebben de Górale er nooit onder gekregen, en de communisten later ook nooit echt. De regio Nowy Targ is een stuk opener voor ontwikkeling, maar de regio Zakopane dus niet.

Die S-weg, ook al zegt alle logica dat die er zou moeten komen, komt er hooguit tot aan Szaflary. Daar houdt powiat nowotarski op, en dus ook het bestemmingsplan wat rekening houdt met een S-weg. De enige mogelijkheid die ik kan zien dat er ooit een S-weg dieper Podhale inkomt is als ze besluiten de S7 door te trekken naar Chyżne, en vanuit daar een inprikker naar Chochołow of Kościelisko besluiten te maken over Slowaaks grondgebied. Dat, of een complete verandering in de attitude van de bevolking van powiat tatrzański compleet met een bestemmingsplan wat het upgraden van wegen mogelijk maakt in plaats van tegen houdt.

Wat realistisch is, en waar de bestemmingsplannen rekening mee houden is een S-weg tot aan Chabówka, vanaf daar klasse GP over de pas in Rdzawka en om Nowy Targ heen, met een aansluiting op de huidige DK47 bij de McDonalds in Nowy Targ. Waarschijnlijk samen met het verbeteren van de weg door Szaflary tot aan de thermen in Szaflary. Maar daar zal de koek ophouden...

In ieder geval kunnen de plannen voor de DK47 en DK49 rond Nowy Targ hier worden gevonden - wel even omlaag scrollen...

Op de website van de gemeente Nowy Targ kun je ook dit stuk vinden - plannen liggen er al sinds 2007, en in het bestemmingsplan is er rekening mee gehouden, maar eerst moet de S7 klaar zijn tot aan Chabówka voordat hieraan begonnen kan worden...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 aug 2013, 0:35

Ik kan me geheel in de eerdere reacties vinden. Ben zelf enkele weken terug op een woensdagmiddag richting Zakopane gereden. Zoals gezegd is er weinig aan de hand zolang de weg met 2x2 rijstroken is uitgebouwd, maar daarna begint direct de ellende. Je staat deels gewoon compleet een periode stil en komt langzaam maar zeker iets verder vooraan. Vooral voor de verkeerslichten in Chabówka (DK7/DK47 kruising) heb ik tijden vast gestaan. Daarna reed het kortstondig over een kort stukje 2x2 weg door en daarna was het meteen weer raak. Ben dan bij Nowy Targ de DK49 opgegaan, alhoewel dat ook met de DW960 geen vlotte weg was.

Elektronische borden geven wel aan hoe lang het nog tot Zakopane duurt, maar daar wordt men alsnog niet vrolijk van. Al met al is het een vakantieregio dat als vies druk bestempeld kan worden. Het enige wat aan de Poolse kant van het Tatra-Gebergte een absolute must is is het bergmeer Morskie Oko. Daar denken helaas massa's Polen hetzelfde over. Een grotere 'volksverhuizing' van mensen die 9 kilometer naar een bergmeer lopen heb ik in mijn leven nog niet gezien... :roll: Om maar te zwijgen over de mega files in de namiddag van Łysa Polana naar Zakopane. :facepalm:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Clint
woonerf

Bericht door Clint » ma 02 sep 2013, 10:13

SnarfFlevoland schreef:Ik kan me geheel in de eerdere reacties vinden. Ben zelf enkele weken terug op een woensdagmiddag richting Zakopane gereden. Zoals gezegd is er weinig aan de hand zolang de weg met 2x2 rijstroken is uitgebouwd, maar daarna begint direct de ellende. Je staat deels gewoon compleet een periode stil en komt langzaam maar zeker iets verder vooraan. Vooral voor de verkeerslichten in Chabówka (DK7/DK47 kruising) heb ik tijden vast gestaan. Daarna reed het kortstondig over een kort stukje 2x2 weg door en daarna was het meteen weer raak. Ben dan bij Nowy Targ de DK49 opgegaan, alhoewel dat ook met de DW960 geen vlotte weg was.
Ben je in Gronków afgeslagen en over Groń gereden, of ben je op de 49 gebleven tot aan Bukowina Tatrzańska? Dat maakt namelijk nogal een verschil - die weg door Groń komt namelijk uit bovenaan in Bukowina bij de rotonde, terwijl het meeste toeristenverkeer op de 49 blijft. En je kunt daar doorgaans ook gewoon 70-80 doorrijden :-)

Overigens, als je bij het Nationaal Park wilt zijn, en niet per se in het centrum van Zakopane op Krupówki, loont het zich om de 960 te verlaten bij de afslag Murzasichle en aan het einde van de weg naar rechts te gaan Zakopane in. Dan ontwijk je ook die smerige kruising in Poronin waar je vaak een kwartier kan wachten voordat je eindelijk de 47 op kan.
SnarfFlevoland schreef:Elektronische borden geven wel aan hoe lang het nog tot Zakopane duurt, maar daar wordt men alsnog niet vrolijk van. Al met al is het een vakantieregio dat als vies druk bestempeld kan worden. Het enige wat aan de Poolse kant van het Tatra-Gebergte een absolute must is is het bergmeer Morskie Oko. Daar denken helaas massa's Polen hetzelfde over. Een grotere 'volksverhuizing' van mensen die 9 kilometer naar een bergmeer lopen heb ik in mijn leven nog niet gezien... :roll: Om maar te zwijgen over de mega files in de namiddag van Łysa Polana naar Zakopane. :facepalm:
Kom dan ook gewoon naar Nowy Targ :-) Of blijf op de 49 en rij naar de Slowaakse kant van de Tatra... Voor Morskie Oko rij je op de rotonde in Bukowina gewoon door richting Łysa Polana, passeer je Głodówka - de hoogste permanente bewoning in Polen op 1130 meter en parkeer je je auto op een van de parkeerplaatsen daar. Hoef je nieteens Zakopane voor in te rijden... Stuur even eens een berichtje de volgende keer dat je in Nowy Targ bent, kunnen we misschien een koffie op de Rynek pakken...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 sep 2013, 10:14

Clint schreef:Ben je in Gronków afgeslagen en over Groń gereden, of ben je op de 49 gebleven tot aan Bukowina Tatrzańska?
Ik ben rechtdoor gereden tot aan Bukowina Tatrzańska. Het was er inderdaad toeristisch druk. De afslag naar Groń was me helaas niet opgevallen. Ben dan via Łysa Polana (DW960) naar Slowakije gereden en heb niet de DK49 uitgereden.
Clint schreef:Overigens, als je bij het Nationaal Park wilt zijn, en niet per se in het centrum van Zakopane op Krupówki, loont het zich om de 960 te verlaten bij de afslag Murzasichle en aan het einde van de weg naar rechts te gaan Zakopane in.
Probleem was dat ik na mijn bezoek aan Morskie Oko en Czarny Staw pod Rysami direct vanaf de 'parkeerplaats' naar Zakopane wilde rijden. Dat ging via deze binnendoorweg ten zuiden van Murzasichle. Ruim 11 kilometer voor Zakopane stond ik dan compleet vast en kon ik geen kant meer op. Ook allerlei auto's van wandelaars stonden links en rechts van de weg erg slordig geparkeerd. Ik heb nog ongeveer een kwartier gewacht maar was slechts enkele meters verder gerold. Heb dan maar in de file gedraaid en meteen terug naar Slowakije gereden. Ik had bijna claustrofobie gekregen van de drukte. :lol:
Clint schreef:Voor Morskie Oko rij je op de rotonde in Bukowina gewoon door richting Łysa Polana, passeer je Głodówka - de hoogste permanente bewoning in Polen op 1130 meter en parkeer je je auto op een van de parkeerplaatsen daar.
Ben daar kort gestopt voor een maar videoopnamens. 8-)
Clint schreef:Stuur even eens een berichtje de volgende keer dat je in Nowy Targ bent, kunnen we misschien een koffie op de Rynek pakken...
Zal ik zeker doen! Dat er nog Nederlanders daar wonen had ik niet gedacht. Toeristen uit Nederland zie je vrijwel niet in het Tatragebergte. ;)

Heb in het Tatra gebergte eerlijk gezegd de rest van m'n vakantie aan de Slowaakse kant vlakbij Poprad doorgebracht. Daar was het toch een aangenaam stuk rustiger als in Polen. Ben dan ook nog een dag in de lage Tatra geweest. Helaas qua prijzen was Slowakije wel wat duurder als Polen. Althans, dat was zo mijn algemene indruk. Het is geen spotgoedkoop vakantieland meer. Prijzen zijn m.u.v. eetgelegenheden erg met Oostenrijk te vergelijken. Ook in de supermarkt waren genoeg producten gewoon duurder als in Duitsland. Alleen restaurants zijn nog wel deels goedkoop, maar ook niet meer zo gunstig geprijsd als ik in Tsjechië heb gezien. Om over 2 euro per uur aan parkeerkosten in Štrbské Pleso maar te zwijgen... Maar ook als ik in de middle of nowhere wilde parkeren kwam er bijna altijd wel zo'n vriendelijk vrouwtje naar mij toe die een parkeerticket wilde verkopen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Clint
woonerf

Bericht door Clint » zo 29 sep 2013, 10:14

SnarfFlevoland schreef:Zal ik zeker doen! Dat er nog Nederlanders daar wonen had ik niet gedacht. Toeristen uit Nederland zie je vrijwel niet in het Tatragebergte. ;)

Heb in het Tatra gebergte eerlijk gezegd de rest van m'n vakantie aan de Slowaakse kant vlakbij Poprad doorgebracht. Daar was het toch een aangenaam stuk rustiger als in Polen. Ben dan ook nog een dag in de lage Tatra geweest. Helaas qua prijzen was Slowakije wel wat duurder als Polen. Althans, dat was zo mijn algemene indruk. Het is geen spotgoedkoop vakantieland meer. Prijzen zijn m.u.v. eetgelegenheden erg met Oostenrijk te vergelijken. Ook in de supermarkt waren genoeg producten gewoon duurder als in Duitsland. Alleen restaurants zijn nog wel deels goedkoop, maar ook niet meer zo gunstig geprijsd als ik in Tsjechië heb gezien. Om over 2 euro per uur aan parkeerkosten in Štrbské Pleso maar te zwijgen... Maar ook als ik in de middle of nowhere wilde parkeren kwam er bijna altijd wel zo'n vriendelijk vrouwtje naar mij toe die een parkeerticket wilde verkopen.
Er komen hier wel Nederlanders op vakantie, maar het zijn er vrij weinig. Heb de gehele zomer misschien 20 NL-nummerplaten gezien, en de helft daar van zijn waarschijnlijk Polen die in Nederland wonen. De grap is dat men Podhale als vrijwel synoniem ziet met het Tatragebergte, terwijl er veel meer te doen en te zien is dan enkel de Tatry. Maar ga Zakopane uit en de prijzen zijn ineens gehalveerd en het is een stuk rustiger. Wat betreft Nederlanders die hier wonen, zover ik weet zijn het er hooguit enkelen. In Kraków wonen wel veel Nederlanders; daar is het de vijfde grootste bevolkingsgroep uit EU-lidstaten; na de Polen, Duitsers, Slowaken en Spanjaarden. Overigens zijn de Spanjaarden en Italianen gigantisch in opmars vanwege de slechte economische toestand daar, komen er erg veel jonge Spanjaarden en Italianen naar Polen om hier te werken. Weliswaar liggen de lonen in de Poolse steden maar op ongeveer 80% van het Spaanse niveau, hier is er tenminste werk voor mensen onder de 40. Zelf heb ik lang in Kraków gewoond, maar de voordelen van hier in de bergen wonen (een heerlijk klimaat, schone lucht, een geweldig prijsniveau - 400 PLN per maand voor mijn appartement, inclusief alles, een vijfde van Kraków - en het bos letterlijk 30 seconden van mijn voordeur) bij elkaar opgeteld maken het nadeel (een volle dagelijkse gifbeker DK7/47 leegdrinken a 1000 PLN per maand aan brandstof) niet echt een probleem. En als ik 's morgens om 6 uur op mijn werk moet zijn is de weg nog zo rustig dat ik in 40 minuten op de ring Kraków ben en in 52-53 minuten op mijn werk.

Wat betreft het prijsniveau in Slowakije: Daar geldt hetzelfde als in Polen - mijd de toeristische hotspots. Ga eens naar de Lage Tatra en het prijsniveau zakt met 40% ten opzichte van de Hoge Tatra. Buiten de echte piekdagen in het hoogseizoen is het er ook nog eens totaal verlaten, en kun je uren lopen zonder een andere toerist tegen te komen. Wat betreft oude vrouwtjes die parkeertickets verkopen - In Slowakije zijn dit vaak zigeuners die toeristen proberen op te lichten. Als jij je auto gewoon langs de openbare weg neerzet (dus niet op een parkeerplaats die mogelijk eigendom van de gemeente of van een privepersoon is) kunnen ze onmogelijk geld hiervoor vragen. Het nadeel hiermee is echter dat zigeuners vaak in groepen werken en als jij dat oude vrouwtje geen geld geeft is er mogelijk een neef die wel even je auto bekrast of openbreekt. Gratis parkeren kun je als je je auto voor de spoorwegovergang in Popradske Pleso neerzet, maar dan moet je wel vanuit Strbske Pleso daarheen rijden, want dan zien ze je niet ;)

Ten slotte, om terug te komen naar het onderwerp van het draadje - bij deze een filmpje van de terugweg een week of twee terug: vanaf even na de pas in Rdzawka tot aan de stoplichten op Aleja in Nowy Targ. Excuses voor de muziek, had een auto geleend met CD-speler en vond tijdens een berging leegruimen een paar dagen ervoor een CD met muziek van mijn favoriete Nederlandse voetbalclub :D Vond het nogal grappig om dat keihard te draaien onderweg terug van mijn werk.

[youtube]Af0Sx2jGaPg[/youtube]

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » zo 29 sep 2013, 11:20

Mijn vriendin en ik plannen ook naar Polen te verhuizen na het afmaken van onze studies in Nederland. Dat is een ver-weg planning maar ook ik had de hoop om in Krakau werk te vinden en dan ergens ten zuiden van Krakau te gaan wonen. Mooi gebied en werk/studie op een afstand dat nog te doen is. Helemaal prettig dat het daar nog is een stuk goedkoper is :top:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 01 okt 2013, 10:45

@Clint: Interessante informatie en dank voor de video. :)
Clint schreef:Ga eens naar de Lage Tatra en het prijsniveau zakt met 40% ten opzichte van de Hoge Tatra.
Heb ik gedaan en zo goed als geen prijsverschil ondervonden, behalve dat de parkeerkosten wel duidelijk lager zijn. Voor de rest kreeg ik de indruk dat het eerst richting Prešov het wat goedkoper werd. Maar sowieso vond ik Polen in alles wel duidelijk gunstiger geprijsd als Slowakije.
Clint schreef:Wat betreft oude vrouwtjes die parkeertickets verkopen - In Slowakije zijn dit vaak zigeuners die toeristen proberen op te lichten.
Heb telkens een officiële/uitgeprinte bon gekregen met alle gegevens van de parkeerwachter erop, incl. BTW-nummer en dergelijke. Wat dat betreft een stuk beter als de in MS Word gemaakte parkeerpapiertjes in Polen. Het zal wel telkens privé terrein zijn geweest, aangezien er dan ook een melding voor betaald parkeren stond, wanneer je de "parkeerplaats" wilde oprijden.
Clint schreef:Gratis parkeren kun je als je je auto voor de spoorwegovergang in Popradske Pleso neerzet, maar dan moet je wel vanuit Strbske Pleso daarheen rijden, want dan zien ze je niet
In Tatranska Lomnica kon bij de kabelbaan sowieso ook gratis geparkeerd worden. :) Naja, in Polen ben ik al twee keer 'gematst' met de parkeerkosten. Heb namelijk geen Zlotty contant bij de hand gehad. De eerste keer accepteerde men geen euro's en heeft men me een gratis parkeerbon gegeven. Bij de tweede keer had ik zelfs te weinig euro kleingeld bij de hand gehad en heeft men me voor de rest van het bedrag bij Morskie Oko gewoon een dagparkeerkaart gegeven. Men sprak in beide gevallen ook gebrekkig Engels.
Clint schreef:En als ik 's morgens om 6 uur op mijn werk moet zijn is de weg nog zo rustig dat ik in 40 minuten op de ring Kraków ben en in 52-53 minuten op mijn werk.
Ja, om die tijd kan ook in Duitsland nog heel knelpunten razendsnel voorbij gereden worden. Hoe ziet dat er dan uit als je uit je werk komt? Ik mag toch aannemen dat de weg naar Zakopane buiten het hoofdseizoen een stuk rustiger is? En hoe is het daar in de winter? Ook veel mensen in Zakopane voor wintersport of valt dat ten opzichte van de zomer erg mee? Worden de straten goed geruimd?
Clint schreef:Weliswaar liggen de lonen in de Poolse steden maar op ongeveer 80% van het Spaanse niveau, hier is er tenminste werk voor mensen onder de 40.
Aangezien de kosten in Polen ook lager liggen neem ik toch aan dat de koopkracht er niet zo op achteruit zal gaan.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 25 mei 2023, 14:35

Sommige plaatjes gaan nooit vervelen:

Afbeelding

© projectwebsite DK47