Van Kraków tot Myślenice (DK/S7) is het goed te doen, daar is alles nog 2x2. Daarna is het helaas een hel om in te rijden. Naar mijn idee zal het gehele stuk Myślenice - Zakopane echt opgewaardeerd moeten worden.
Moderator: Moderatoren
Logisch, ja. Maar in Tatrzański zijn ze tegen alle verdere ontwikkeling, bang dat het meer en meer verkeer gaat opleveren... Bovendien is grondbezit hier in Podhale heilig, zeker als het land betreft wat al generaties in de familie zit. Ook de geschiedenis - de Nazi's hebben de Górale er nooit onder gekregen, en de communisten later ook nooit echt. De regio Nowy Targ is een stuk opener voor ontwikkeling, maar de regio Zakopane dus niet.Willem schreef:Gezien die enorme stroom toeristen is het wel logisch als er een S-weg naar Zakopane zou komen. De aanwonenden uit de tussenliggende dorpen zullen vast blij zijn als al dat vakantieverkeer niet meer door hun woonplaats heen rijdt.
Ben je in Gronków afgeslagen en over Groń gereden, of ben je op de 49 gebleven tot aan Bukowina Tatrzańska? Dat maakt namelijk nogal een verschil - die weg door Groń komt namelijk uit bovenaan in Bukowina bij de rotonde, terwijl het meeste toeristenverkeer op de 49 blijft. En je kunt daar doorgaans ook gewoon 70-80 doorrijden :-)SnarfFlevoland schreef:Ik kan me geheel in de eerdere reacties vinden. Ben zelf enkele weken terug op een woensdagmiddag richting Zakopane gereden. Zoals gezegd is er weinig aan de hand zolang de weg met 2x2 rijstroken is uitgebouwd, maar daarna begint direct de ellende. Je staat deels gewoon compleet een periode stil en komt langzaam maar zeker iets verder vooraan. Vooral voor de verkeerslichten in Chabówka (DK7/DK47 kruising) heb ik tijden vast gestaan. Daarna reed het kortstondig over een kort stukje 2x2 weg door en daarna was het meteen weer raak. Ben dan bij Nowy Targ de DK49 opgegaan, alhoewel dat ook met de DW960 geen vlotte weg was.
Kom dan ook gewoon naar Nowy Targ :-) Of blijf op de 49 en rij naar de Slowaakse kant van de Tatra... Voor Morskie Oko rij je op de rotonde in Bukowina gewoon door richting Łysa Polana, passeer je Głodówka - de hoogste permanente bewoning in Polen op 1130 meter en parkeer je je auto op een van de parkeerplaatsen daar. Hoef je nieteens Zakopane voor in te rijden... Stuur even eens een berichtje de volgende keer dat je in Nowy Targ bent, kunnen we misschien een koffie op de Rynek pakken...SnarfFlevoland schreef:Elektronische borden geven wel aan hoe lang het nog tot Zakopane duurt, maar daar wordt men alsnog niet vrolijk van. Al met al is het een vakantieregio dat als vies druk bestempeld kan worden. Het enige wat aan de Poolse kant van het Tatra-Gebergte een absolute must is is het bergmeer Morskie Oko. Daar denken helaas massa's Polen hetzelfde over. Een grotere 'volksverhuizing' van mensen die 9 kilometer naar een bergmeer lopen heb ik in mijn leven nog niet gezien...Om maar te zwijgen over de mega files in de namiddag van Łysa Polana naar Zakopane.
Ik ben rechtdoor gereden tot aan Bukowina Tatrzańska. Het was er inderdaad toeristisch druk. De afslag naar Groń was me helaas niet opgevallen. Ben dan via Łysa Polana (DW960) naar Slowakije gereden en heb niet de DK49 uitgereden.Clint schreef:Ben je in Gronków afgeslagen en over Groń gereden, of ben je op de 49 gebleven tot aan Bukowina Tatrzańska?
Probleem was dat ik na mijn bezoek aan Morskie Oko en Czarny Staw pod Rysami direct vanaf de 'parkeerplaats' naar Zakopane wilde rijden. Dat ging via deze binnendoorweg ten zuiden van Murzasichle. Ruim 11 kilometer voor Zakopane stond ik dan compleet vast en kon ik geen kant meer op. Ook allerlei auto's van wandelaars stonden links en rechts van de weg erg slordig geparkeerd. Ik heb nog ongeveer een kwartier gewacht maar was slechts enkele meters verder gerold. Heb dan maar in de file gedraaid en meteen terug naar Slowakije gereden. Ik had bijna claustrofobie gekregen van de drukte.Clint schreef:Overigens, als je bij het Nationaal Park wilt zijn, en niet per se in het centrum van Zakopane op Krupówki, loont het zich om de 960 te verlaten bij de afslag Murzasichle en aan het einde van de weg naar rechts te gaan Zakopane in.
Ben daar kort gestopt voor een maar videoopnamens.Clint schreef:Voor Morskie Oko rij je op de rotonde in Bukowina gewoon door richting Łysa Polana, passeer je Głodówka - de hoogste permanente bewoning in Polen op 1130 meter en parkeer je je auto op een van de parkeerplaatsen daar.
Zal ik zeker doen! Dat er nog Nederlanders daar wonen had ik niet gedacht. Toeristen uit Nederland zie je vrijwel niet in het Tatragebergte.Clint schreef:Stuur even eens een berichtje de volgende keer dat je in Nowy Targ bent, kunnen we misschien een koffie op de Rynek pakken...
Er komen hier wel Nederlanders op vakantie, maar het zijn er vrij weinig. Heb de gehele zomer misschien 20 NL-nummerplaten gezien, en de helft daar van zijn waarschijnlijk Polen die in Nederland wonen. De grap is dat men Podhale als vrijwel synoniem ziet met het Tatragebergte, terwijl er veel meer te doen en te zien is dan enkel de Tatry. Maar ga Zakopane uit en de prijzen zijn ineens gehalveerd en het is een stuk rustiger. Wat betreft Nederlanders die hier wonen, zover ik weet zijn het er hooguit enkelen. In Kraków wonen wel veel Nederlanders; daar is het de vijfde grootste bevolkingsgroep uit EU-lidstaten; na de Polen, Duitsers, Slowaken en Spanjaarden. Overigens zijn de Spanjaarden en Italianen gigantisch in opmars vanwege de slechte economische toestand daar, komen er erg veel jonge Spanjaarden en Italianen naar Polen om hier te werken. Weliswaar liggen de lonen in de Poolse steden maar op ongeveer 80% van het Spaanse niveau, hier is er tenminste werk voor mensen onder de 40. Zelf heb ik lang in Kraków gewoond, maar de voordelen van hier in de bergen wonen (een heerlijk klimaat, schone lucht, een geweldig prijsniveau - 400 PLN per maand voor mijn appartement, inclusief alles, een vijfde van Kraków - en het bos letterlijk 30 seconden van mijn voordeur) bij elkaar opgeteld maken het nadeel (een volle dagelijkse gifbeker DK7/47 leegdrinken a 1000 PLN per maand aan brandstof) niet echt een probleem. En als ik 's morgens om 6 uur op mijn werk moet zijn is de weg nog zo rustig dat ik in 40 minuten op de ring Kraków ben en in 52-53 minuten op mijn werk.SnarfFlevoland schreef:Zal ik zeker doen! Dat er nog Nederlanders daar wonen had ik niet gedacht. Toeristen uit Nederland zie je vrijwel niet in het Tatragebergte.
Heb in het Tatra gebergte eerlijk gezegd de rest van m'n vakantie aan de Slowaakse kant vlakbij Poprad doorgebracht. Daar was het toch een aangenaam stuk rustiger als in Polen. Ben dan ook nog een dag in de lage Tatra geweest. Helaas qua prijzen was Slowakije wel wat duurder als Polen. Althans, dat was zo mijn algemene indruk. Het is geen spotgoedkoop vakantieland meer. Prijzen zijn m.u.v. eetgelegenheden erg met Oostenrijk te vergelijken. Ook in de supermarkt waren genoeg producten gewoon duurder als in Duitsland. Alleen restaurants zijn nog wel deels goedkoop, maar ook niet meer zo gunstig geprijsd als ik in Tsjechië heb gezien. Om over 2 euro per uur aan parkeerkosten in Štrbské Pleso maar te zwijgen... Maar ook als ik in de middle of nowhere wilde parkeren kwam er bijna altijd wel zo'n vriendelijk vrouwtje naar mij toe die een parkeerticket wilde verkopen.
Heb ik gedaan en zo goed als geen prijsverschil ondervonden, behalve dat de parkeerkosten wel duidelijk lager zijn. Voor de rest kreeg ik de indruk dat het eerst richting Prešov het wat goedkoper werd. Maar sowieso vond ik Polen in alles wel duidelijk gunstiger geprijsd als Slowakije.Clint schreef:Ga eens naar de Lage Tatra en het prijsniveau zakt met 40% ten opzichte van de Hoge Tatra.
Heb telkens een officiële/uitgeprinte bon gekregen met alle gegevens van de parkeerwachter erop, incl. BTW-nummer en dergelijke. Wat dat betreft een stuk beter als de in MS Word gemaakte parkeerpapiertjes in Polen. Het zal wel telkens privé terrein zijn geweest, aangezien er dan ook een melding voor betaald parkeren stond, wanneer je de "parkeerplaats" wilde oprijden.Clint schreef:Wat betreft oude vrouwtjes die parkeertickets verkopen - In Slowakije zijn dit vaak zigeuners die toeristen proberen op te lichten.
In Tatranska Lomnica kon bij de kabelbaan sowieso ook gratis geparkeerd worden.Clint schreef:Gratis parkeren kun je als je je auto voor de spoorwegovergang in Popradske Pleso neerzet, maar dan moet je wel vanuit Strbske Pleso daarheen rijden, want dan zien ze je niet
Ja, om die tijd kan ook in Duitsland nog heel knelpunten razendsnel voorbij gereden worden. Hoe ziet dat er dan uit als je uit je werk komt? Ik mag toch aannemen dat de weg naar Zakopane buiten het hoofdseizoen een stuk rustiger is? En hoe is het daar in de winter? Ook veel mensen in Zakopane voor wintersport of valt dat ten opzichte van de zomer erg mee? Worden de straten goed geruimd?Clint schreef:En als ik 's morgens om 6 uur op mijn werk moet zijn is de weg nog zo rustig dat ik in 40 minuten op de ring Kraków ben en in 52-53 minuten op mijn werk.
Aangezien de kosten in Polen ook lager liggen neem ik toch aan dat de koopkracht er niet zo op achteruit zal gaan.Clint schreef:Weliswaar liggen de lonen in de Poolse steden maar op ongeveer 80% van het Spaanse niveau, hier is er tenminste werk voor mensen onder de 40.