[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen
Deze trajectcontroles komen er in 2021 bij: https://www.gva.be/cnt/dmf20201229_9291 ... source=gva
Men wil dat 30 kilometer per uur de norm wordt in bebouwde kom in Vlaanderen: https://www.hln.be/binnenland/sp-a-en-g ... ~a5f7fbdb/
Men wil dat 30 kilometer per uur de norm wordt in bebouwde kom in Vlaanderen: https://www.hln.be/binnenland/sp-a-en-g ... ~a5f7fbdb/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg
Zucht, de pesterijen van Vooruit en Groen gaan dus gewoon verder. Dat hun zo geliefde zwakke weggebruikers vaak in hun telefoon begraven rondzwalpen op de fiets of op het voetpad is uiteraard de schuld van de snelheid van de autogebruiker.
-
- verkeersader
Bizar, voor de politiek is het nooit goed genoeg, hoorde gister op het nieuws dat ze zelfs '15 km zones' willen in de Nederlandse binnensteden ipv de huidige 30..
In Vlaanderen is het wel extreem met al die trajectcontroles, welke landen in de omgeving zijn nog auto vriendelijk, wellicht alleen nog Duitsland?
In Vlaanderen is het wel extreem met al die trajectcontroles, welke landen in de omgeving zijn nog auto vriendelijk, wellicht alleen nog Duitsland?

-
- 2x2 autosnelweg
Buiten de grote steden en de bekende assen waar al de camera's op staan doe je in Frankrijk nog altijd wat je wil, 80 is ook maar een vaag begrip dan. Zelfde gaat op voor Spanje op zich.
-
- 2x3 autosnelweg
^^Spanje heeft nog maar net effectief 30 ingevoerd in de bebouwde kom. Ik vrees toch dat het een kwestie van tijd is voor het overal zo is. Je zou verwachten dat technologie in auto's het net toelaat om veilig sneller te rijden, maar het debat gaat alsmaar de andere kant op. Het is de tijdsgeest waarin enkel een nulrisico aanvaardbaar geacht wordt. Een slogan als 'go for zero' bewijst dat ook, eigenlijk is dat een compleet onrealistisch standpunt.
-
- Moderator
Het is eigenlijk wel raar, de verkeersveiligheid is grosso modo nog nooit zo goed geweest als de afgelopen 10-15 jaar, maar juist nu komen er steeds meer draconische maatregelen, de maximumsnelheden worden op heel veel plekken verlaagd.
-
- 4x3 autosnelweg
Het Scandinavische “Vision Zero” heeft zich wel kunnen ontwikkelen tot dé standaard in Europa, ik meen ook met enige support van de EU en/of UNECE. Idee is trouwens niet dat je daadwerkelijk naar nul moet, maar dat je in ieder geval zo moet inrichten dat je niet een dode van tijd tot tijd op de koop toe neemt. Tot daar alles best - problematischer is dat dit zou moeten leiden tot een bepaalde andere balans maar in de praktijk alleen maar leidt tot onderbuikreacties van snelheidsverlaging en andere interventies ten laste van auto’s. De beslissing komt ook eerder te liggen op lokaal niveau, waar expertise over het grotere plaatje ontbreekt en waar de politiek er nu ook lekker populistisch op springt.
-
- 2x3 autosnelweg
Als je toelaat dat auto's sneller dan 15 per uur rijden heb je altijd een risico op doden. Zelfs elektrische fietsen scheppen een risico op dodelijke aanrijdingen met voetgangers of de gebruiker zelf. 'Go for zero' is daarom niet realistisch, want het dwingt je tot draconische veiligheidsmarges.
-
- 2x2 autosnelweg
Daar zijn we het volledig over eens.Alfa schreef: ↑di 29 dec 2020, 19:00 ^^Spanje heeft nog maar net effectief 30 ingevoerd in de bebouwde kom. Ik vrees toch dat het een kwestie van tijd is voor het overal zo is. Je zou verwachten dat technologie in auto's het net toelaat om veilig sneller te rijden, maar het debat gaat alsmaar de andere kant op. Het is de tijdsgeest waarin enkel een nulrisico aanvaardbaar geacht wordt. Een slogan als 'go for zero' bewijst dat ook, eigenlijk is dat een compleet onrealistisch standpunt.

-
- 4x3 autosnelweg
De zero-kreet impliceert een veel hogere veiligheidsmarge dan de bedenkers feitelijk voor ogen hadden. Maar ja, die mooi bekkende kreet zorgt nu wel voor een maatschappelijke stroom, onder invloed van “Stop de Kindermoord”-achtige lui en niet-verkeerskundige politici, die wél om die hogere veiligheidsmarge vraagt. En da’s toch wel bedenkelijk, en iets waar onderbuik belangrijker dreigt te worden dan gedegen analyses van risico, kosten en baten.
-
- expressweg
Bijkomend probleem is dat stemmen voor meer veiligheid en minder ongevallen altijd gehoord worden. Er zal niemand opstaan en roepen "we moeten minder veiligheid en meer ongevallen!". Dit soort veiligheidsdenken is dus altijd een race naar de bodem wat altijd leidt tot meer en meer draconische maatregelen. Niemand zal het stoppen want dan ben je opeens tegen veiligheid en dat kan natuurlijk niet.Pino schreef: ↑di 29 dec 2020, 20:05De zero-kreet impliceert een veel hogere veiligheidsmarge dan de bedenkers feitelijk voor ogen hadden. Maar ja, die mooi bekkende kreet zorgt nu wel voor een maatschappelijke stroom, onder invloed van “Stop de Kindermoord”-achtige lui en niet-verkeerskundige politici, die wél om die hogere veiligheidsmarge vraagt. En da’s toch wel bedenkelijk, en iets waar onderbuik belangrijker dreigt te worden dan gedegen analyses van risico, kosten en baten.
-
- verkeersader
Mensen overdrijven meestal ook.
Een collega vertelde mij laatst dat zijn woonstraat wel op een 'racebaan' lijkt, en de politie 'vertikt' om eens te gaan laseren terwijl veel buurtbewoners al een melding hadden gemaakt over de 'gevaarlijke straat'
Toen ik hem eens moest afzetten, zag ik een smalle straat, met om de X aantal meters een hoge drempel..
Sommige mensen zijn gewoon nooit tevreden en willen gewoon klagen om het klagen, Nederland is al een van de veiligste landen op de wereld, en wat ze ook vergeten, het aantal inwoners stijgt elk jaar.... Logisch dat er wat meer verkeersslachtoffers met de jaren te betreuren zijn.
Hogere boetes, meer trajectcontroles, lagere snelheid... extra veiligheidssystemen in auto's. Je kan het allemaal invoeren, maar het feit is dat we in een land leven met heel veel inwoners per km.. Je zal altijd ongelukken blijven houden.
Een collega vertelde mij laatst dat zijn woonstraat wel op een 'racebaan' lijkt, en de politie 'vertikt' om eens te gaan laseren terwijl veel buurtbewoners al een melding hadden gemaakt over de 'gevaarlijke straat'
Toen ik hem eens moest afzetten, zag ik een smalle straat, met om de X aantal meters een hoge drempel..
Sommige mensen zijn gewoon nooit tevreden en willen gewoon klagen om het klagen, Nederland is al een van de veiligste landen op de wereld, en wat ze ook vergeten, het aantal inwoners stijgt elk jaar.... Logisch dat er wat meer verkeersslachtoffers met de jaren te betreuren zijn.
Hogere boetes, meer trajectcontroles, lagere snelheid... extra veiligheidssystemen in auto's. Je kan het allemaal invoeren, maar het feit is dat we in een land leven met heel veel inwoners per km.. Je zal altijd ongelukken blijven houden.
-
- 2x4 autosnelweg
Hier in de buurt herken ik dat wel.
Langs de verkeerde kant van de straat (aan een zijde ligt een stoep; langs de andere zijde een grasstrook naast een sloot), dus aan de kant van die strook gras, lopen regelmatig mensen op straat om hun hond op het gras uit te laten.
De buurt is een 30-zone. Als je 25 rijdt en wat gas geeft (en dus wat meer geluid maakt), zie je ze al gebaren om rustiger te rijden. Maar als je 45 rijdt en je laat de auto uitrollen, met daardoor weinig geluid, merk je niets van diezelfde voetgangers....
Langs de verkeerde kant van de straat (aan een zijde ligt een stoep; langs de andere zijde een grasstrook naast een sloot), dus aan de kant van die strook gras, lopen regelmatig mensen op straat om hun hond op het gras uit te laten.
De buurt is een 30-zone. Als je 25 rijdt en wat gas geeft (en dus wat meer geluid maakt), zie je ze al gebaren om rustiger te rijden. Maar als je 45 rijdt en je laat de auto uitrollen, met daardoor weinig geluid, merk je niets van diezelfde voetgangers....
-
- expressweg
Straks zijn wel sneller met de fiets door het dorp als met de auto...
De logica van 50 te behouden bij vrijliggende fietspaden snap ik volledig, alleen hebben ze hier de laatste decennia nooit in geinvesteerd, toch zeker niet in zuid-Oost-Vlaanderen
De logica van 50 te behouden bij vrijliggende fietspaden snap ik volledig, alleen hebben ze hier de laatste decennia nooit in geinvesteerd, toch zeker niet in zuid-Oost-Vlaanderen
-
- 2x3 autosnelweg
Nu in steeds meer steden en dorpen een algemene zone 30 wordt uitgerold gaan ze in Hasselt nog een stap verder. Daar wordt de binnenstad een woonerf, dat betekent dat de maximumsnelheid 20 per uur wordt. Hopelijk krijgt dit elders geen navolging.Nergens meer harder dan 20km/uur: deze binnenstad wordt één groot woonerf
De Hasseltse binnenstad wordt één groot woonerf. Dat betekent volgens de wegcode dat je maximum nog maar 20 kilometer per uur mag rijden of fietsen. Maar ook dat voetgangers en fietsers de hele breedte van de openbare weg mogen gebruiken. En dat je niet meer parkeert waar je wilt.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210924_95703404
Al vraag ik me wel af hoe zich dat verhoud tot fietsstraten (waar de snelheid wettelijk beperkt is tot 30 per uur).
Het is ook duidelijk dat er groot spanningsveld is tussen bewoners van een gebied en mobiliteitsgebruikers. Als je bewoners bevraagt naar het verkeer in hun straat of wijk zullen ze altijd voorstellen om het verkeer zoveel mogelijk te beperken of de snelheid zo laag mogelijk te houden. De mobiliteitsgebruikers wordt nooit iets gevraagd, met hen houden gemeentes nooit rekening. Normaal zijn bewoners van een welbepaald gebied natuurlijk ook mobiliteitsgebruikers in andere gebieden, maar verder dan hun eigen leefomgeving kijken ze meestal niet, het is eigenlijk heel egoïstisch.
-
- verkeersader
Ik woonde vroeger in een appartement met uitzicht op een drukke straat
Ik vond dat al sinds kind leuk, al die verkeerstromen zien vanuit je raam.
Ook in bed altijd een vertrouwd geluid, dat gezoem door de straat en die stadsbussen, dat maakte mij slaperig.
Kan mij ook maar moeilijk voorstellen dat sommige mensen zich irriteren aan verkeer door hun straat, het lijkt mij juist erg saai als er vanuit je woning niets te zien valt.
Ik vond dat al sinds kind leuk, al die verkeerstromen zien vanuit je raam.
Ook in bed altijd een vertrouwd geluid, dat gezoem door de straat en die stadsbussen, dat maakte mij slaperig.
Kan mij ook maar moeilijk voorstellen dat sommige mensen zich irriteren aan verkeer door hun straat, het lijkt mij juist erg saai als er vanuit je woning niets te zien valt.

-
- 2x2 autosnelweg
Men heeft dat in Brussel ook ingevoerd, maar op zich is dit illegaal, je kan gebieden waar openbaar vervoer of prioritaire voertuigen rijden geen woonerf maken, dat is enkel bedoeld voor zeg maar villawijken en co.Alfa schreef: ↑za 25 sep 2021, 23:16Nu in steeds meer steden en dorpen een algemene zone 30 wordt uitgerold gaan ze in Hasselt nog een stap verder. Daar wordt de binnenstad een woonerf, dat betekent dat de maximumsnelheid 20 per uur wordt. Hopelijk krijgt dit elders geen navolging.Nergens meer harder dan 20km/uur: deze binnenstad wordt één groot woonerf
De Hasseltse binnenstad wordt één groot woonerf. Dat betekent volgens de wegcode dat je maximum nog maar 20 kilometer per uur mag rijden of fietsen. Maar ook dat voetgangers en fietsers de hele breedte van de openbare weg mogen gebruiken. En dat je niet meer parkeert waar je wilt.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210924_95703404
Al vraag ik me wel af hoe zich dat verhoud tot fietsstraten (waar de snelheid wettelijk beperkt is tot 30 per uur).
Het is ook duidelijk dat er groot spanningsveld is tussen bewoners van een gebied en mobiliteitsgebruikers. Als je bewoners bevraagt naar het verkeer in hun straat of wijk zullen ze altijd voorstellen om het verkeer zoveel mogelijk te beperken of de snelheid zo laag mogelijk te houden. De mobiliteitsgebruikers wordt nooit iets gevraagd, met hen houden gemeentes nooit rekening. Normaal zijn bewoners van een welbepaald gebied natuurlijk ook mobiliteitsgebruikers in andere gebieden, maar verder dan hun eigen leefomgeving kijken ze meestal niet, het is eigenlijk heel egoïstisch.
-
- 2x3 autosnelweg

Maar het moge wel duidelijk zijn dat het nooit de bedoeling was dat dergelijke woonerven het hele centrum van een stad zouden beslaan. Voor buitenlanders zijn dergelijke afwijkende zones ook niet duidelijk. Dit is in Europa enkel gekend in België, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.
In Frankrijk heeft men een beter bord om het aan te duiden:

Laatst gewijzigd door Alfa op zo 26 sep 2021, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Als er geen Zone 30 mag zijn rond prioritaire voertuigen hun basis en routes van het openbaar vervoer, mag er ook geen nog lagere snelheidsbeperking gelden. Het ene zorgt voor het andere.
-
- 2x3 autosnelweg

Overigens, wat Brussel betreft: wettelijk gezien is dit geen zone 30, daar werd gewoon de standaardsnelheid van de bebouwde kom in heel het gewest verlaagd naar 30 per uur, het is sinds de laatste staatshervorming immers een gewestelijke bevoegdheid geworden om de maximumsnelheden te mogen bepalen, uitgezonderd de snelwegen.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat is een wettelijke afspraak, waar quasi iedere stad zich gewoon in de illegaliteit mee duwt. Het is de overkoepelende wet rond drempels, zone 30's, chicanes...die net zo goed in Frankrijk en België geldt. Dat aanvechten is echter een zaak van immens lange duur, wat stadsbesturen komen dan af met "ja, maar ja, omwille van de veiligheid doen we het wel", wat het niet legaal maakt, maar de procedures om dat recht te zetten zijn op die manier nodeloos lang en slopend. En ondertussen wordt er belastingsgeld verkwist.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
In FR staat het in de wegcode, in BE heb ik het ooit gevonden in de parameters die golden voor de aanleg van drempels, maar ik heb die bookmark niet gesaved toen, want wat er in de wegcode wordt gezegd is beperkter dan het écht is. Er wordt in de wegcode immers niet gesproken over hoogte, lengte, diameter etc...
-
- 2x2 autosnelweg
De wegcode dient dan ook niet om technische maatstaven in vast te leggen. Daarvoor hebben we het standaardbestek.
-
- 2x3 autosnelweg

Het MB van 1976 komt nog het meest in de buurt qua regelgeving van uitvoering: https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076.
-
- 2x3 autosnelweg
Over de regelgeving van de zone 30, ik heb enkele opzoekingen gedaan. Vroeger waren er best veel eisen vooraleer een zone 30 kon ingesteld worden, dit werd bepaald in het KB van 1988, gewijzigd in 1998: https://www.etaamb.be/nl/koninklijk-bes ... 14263.html.
Maar dat KB is in 2004 uitdrukkelijk afgeschaft om gemeentes toe te laten gemakkelijker zone 30's te kunnen instellen (met het gekende resultaat): http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/ ... pdf#Page24.
Bijgevolg zijn er geen wettelijke beperkingen meer voor zone 30, het moet niet primair voor verblijfsfunctie dienen en OV is ook geen belemmering meer.
Maar dat KB is in 2004 uitdrukkelijk afgeschaft om gemeentes toe te laten gemakkelijker zone 30's te kunnen instellen (met het gekende resultaat): http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/ ... pdf#Page24.
Bijgevolg zijn er geen wettelijke beperkingen meer voor zone 30, het moet niet primair voor verblijfsfunctie dienen en OV is ook geen belemmering meer.
-
- Moderator
Aan de huidige push voor meer zone 30 liggen ook minder verkeerskundige argumenten aan ten grondslag, maar vooral politieke. Vooral hele steden omvormen tot 30, inclusief de doorgaande wegen, is doorgeslagen ideologie.
-
- 2x2 autosnelweg
Mooi argument om politici nog minder te gaan vertrouwen dan al het geval is dus. Maar goed, dank voor de verduidelijking.Alfa schreef: ↑wo 29 sep 2021, 18:57 Over de regelgeving van de zone 30, ik heb enkele opzoekingen gedaan. Vroeger waren er best veel eisen vooraleer een zone 30 kon ingesteld worden, dit werd bepaald in het KB van 1988, gewijzigd in 1998: https://www.etaamb.be/nl/koninklijk-bes ... 14263.html.
-
- autoweg
Ik las op een ander forum dat het Vlaams gewest het federaal verbod voor vrachtwagens om in te halen bij neerslag op 19 plaatsen actiever gaat controleren d.m.v. camera inzet en regensensoren.
Vraag is of dat wel gaat werken.. en of België nu juist niet de vreemde eend in de bijt moet willen blijven zijn op dit punt, ten opzichte van de haar omringende landen.
Pakkans is klein.
Geen bewijs dat de maatregel verkeersveilig effectief is.
Uiteindelijk is het, zoals meestal, tóch weer een politiek gekleurde maatregel:
Vraag is of dat wel gaat werken.. en of België nu juist niet de vreemde eend in de bijt moet willen blijven zijn op dit punt, ten opzichte van de haar omringende landen.
Asfaltkwaliteit is matig.(..) Het inhaalverbod bij neerslag voor vrachtwagens van 7,5 ton en meer geldt sinds 2004. Het was voor alle duidelijkheid een beslissing van de federale overheid, onder toenmalig minister van Mobiliteit Bert Anciaux (toen nog Spirit, vandaag Vooruit). Toen gold het nog alleen bij regen. In 2007 veranderde de opvolger van Anciaux, Renaat Landuyt (Vooruit), via een nieuw Koninklijk Besluit de definitie naar “neerslag” zodat inhalen voor vrachtwagens ook verboden werd bij hagel en sneeuw. (..)
Daarbij is het opvallend dat zelfs nieuw asfalt het regenwater soms onvoldoende afvoert, waardoor er bij druk verkeer toch veel water opspat. Dit kan te maken hebben met de keuze voor het type en de kwaliteit van het asfalt in de bestekken die door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in de markt gezet worden.
Door de wet op de overheidsopdrachten moet AWV vaak gedwongen kiezen voor een gemiddelde kwaliteit omdat het prijscriterium in de meeste van onze overheidsopdrachten zwaarder doorweegt dan het kwaliteitscriterium.
(..)

Pakkans is klein.
(..) VRT NWS vroeg de cijfers bij de federale politie op. In 2017 stelde de politie op een heel jaar 424 inbreuken vast, in 2020 waren er dat 677. In de eerste helft van 2021 waren het er 597. Per jaar. Echter, er zijn alleen al per dag honderdduizenden vrachtbewegingen op onze snelwegen. De pakkans is dus erg klein. (..)
Geen bewijs dat de maatregel verkeersveilig effectief is.
(..)
Febetra, de Belgische federatie van transporteurs, is geen voorstander van meer controles en trekt het nut van de maatregel zélf in twijfel. “De eerste reden is dat België het enige land in Europa is waar een dergelijke maatregel geldt en ten tweede is er nooit een studie geweest die het effect van het inhaalverbod op de verkeersveiligheid aantoont”, zei woordvoerder Isabel De Maegt vanmorgen op Radio 1.
Eenzelfde geluid is te horen bij het verkeersinstituut Vias. “Er zijn geen directe wetenschappelijke bewijzen te vinden dat het inhaalverbod bij neerslag op autosnelwegen enig effect heeft op de verkeersveiligheid”, argumenteert Stef Willems. (..)
Uiteindelijk is het, zoals meestal, tóch weer een politiek gekleurde maatregel:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/07 ... nauwelijk/(..) Naast de vaststelling dat inhalende vrachtwagens geen bijkomend risico vormen voor de verkeersveiligheid spelen er vandaag wellicht twee elementen mee die verklaren waarom onze beleidsmakers de maatregel blijven verdedigen. De meeste kiezers houden niet van vrachtwagens en de Belgische vrachtwagenchauffeurs zijn maar een heel klein deel van het kiespubliek. (..)
-
- 2x2 autosnelweg
De meeste mensen snappen niet hoe afhankelijk ze zijn van vrachtwagens, moesten ze de moeite nemen om dat wel te snappen zouden ze vanzelf die chauffeurs een stuk aardiger vinden.