[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » vr 11 apr 2014, 13:32

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Jan Leirs
polderweggetje

Bericht door Jan Leirs » di 15 apr 2014, 1:15

Davy schreef:Ik post het hier even...

Gisteren zag ik op de R1 tussen Antwerpen-West en Antwerpen-Oost (en vermoedelijk ook de rest van de R1) dat de snelheid beperkt was tot 90 km/u. met op de dynamische infoborden de melding "watergladheid, matig uw snelheid". Toen ik er in de avonduren weer voorbijkwam in droog weer stond alles weer op 100.
De eerste keer dat ik dit zie, hebben ze dit al meer toegepast?
Dat gebeurt al een hele tijd, Davy. Er is ook een variant met "Glad wegdek, matig uw snelheid" maar dat is meer iets voor in de winter. ;)
Posts op dit forum bevatten uitsluitend persoonlijke meningen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 15 apr 2014, 8:33

^^ Ik heb die melding een keer gehad met een maximumsnelheid van 50 km/u. Dat was naar mijn mening wat overdreven, want er was op dat moment niets wat die lage snelheid rechtvaardigde.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 15 apr 2014, 13:46

Naar aanleiding van een Vlaamse richtlijn, heeft de stad Aarschot al haar ZONE 70's opgeheven. 90% hiervan is in 2010 ingericht geweest. Het snelheidsregime wordt vanaf nu weg per weg bekeken en opnieuw aan de weggebruiker medegedeeld via de klassieke bebording. De enige ZONE die nu nog op het grondgebied voorkomt, is ZONE 50. De verwarring onder de weggebruikers omtrent de materie zou hiermee van de baan moeten zijn.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 15 apr 2014, 13:48

Komen er nu locaties waar 90 is toegelaten voor terug?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 15 apr 2014, 13:58

Wimpie25 schreef:Naar aanleiding van een Vlaamse richtlijn, heeft de stad Aarschot al haar ZONE 70's opgeheven. 90% hiervan is in 2010 ingericht geweest. Het snelheidsregime wordt vanaf nu weg per weg bekeken en opnieuw aan de weggebruiker medegedeeld via de klassieke bebording. De enige ZONE die nu nog op het grondgebied voorkomt, is ZONE 50. De verwarring onder de weggebruikers omtrent de materie zou hiermee van de baan moeten zijn.
Dus ze hebben eerst alle losse borden '70' weggehaald en een gemeentedekkendezone ingesteld om enkele jaren later opnieuw naar de oude situatie te gaan waardoor er dus honderden nieuwe borden '70' langs de straten moeten komen? Dat lijkt me toch behoorlijk geldverkwistend te zijn.

Welke Vlaamse richtlijn je aanhaalt is me ook een raadsel.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 15 apr 2014, 14:08

^^
De ZONE 70 (ook gekend als "zonde 70") is nooit gemeentedekkend geweest, daarvoor was de tegenstand onder de bevolking te groot. Wat de Vlaamse richtlijn betreft, Wegen Vlaams-Brabant heeft haar plannen enkele jaren geleden kenbaar gemaakt in reactie op mijn melding van de vele onlogische gepositioneerde ZONE 70's. Borden die omgedraaid waren, afgedekt met zakken... Aarschot heeft als pilootgemeente gefungeerd om het systeem van snelheidsregimes te vereenvoudigen. De "pseudolimieten" zijn hiermee dus ook terug van de baan. Dat betrof snelheidslimieten die maar voor één rijrichting geldig waren of limieten die maar over één bepaalde tak van een kruising doorliepen.
waldo79 schreef:Komen er nu locaties waar 90 is toegelaten voor terug?
Inderdaad, deze nieuwe situatie is mij enkele jaren geleden al toegelicht geweest in correspondentie met Wegen Vlaanderen. Er komen dus terug meer 90-wegen bij (voor zolang die nog bestaan).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 15 apr 2014, 14:10

Iets dat me trouwens pas invalt: het is de wegbeheerder die de snelheidslimieten bepaald. Hoe kunnen gemeenten dan eigenlijk gebiedsdekkende zones instellen als daar ook gewestwegen inzitten? Dan gaan ze toch hun bevoegdheden te buiten?

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 15 apr 2014, 14:12

^^
Praktisch gezien bestaan gemeentedekkende ZONE's eigenlijk niet. Deze houden op aan de gewestwegen omdat op dit laatste types snelheidregime's niet via ZONE's mogen opgelegd worden. Als dit toch voorkomt, is dat in samenspraak met het gewest oftewel gaat de betreffende gemeente haar boekje te buiten.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 15 apr 2014, 14:15

^^Die bestaan wel degelijk en komen steeds meer voor. Ik woon zelf in een gemeente die overal op haar grenzen 'zone 70'-bordjes geplaatst heeft. En daar vallen de gewestwegen (of beter enkelvoud: de enige gewestweg die er is) ook onder. Maar wellicht zijn er hierover inderdaad afspraken gemaakt met het Vlaams Gewest. Want ik kan me niet voorstellen dat een gemeente hier zelf over kan gaan en dus kan opleggen wat de snelheid op gewestwegen is. Anderzijds geldt dat eigenlijk ook een beetje voor de grootte van de bebouwde kom (wat de gemeente volgens mij ook zelf kan bepalen).
Laatst gewijzigd door Alfa op di 15 apr 2014, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 15 apr 2014, 14:18

^^
Bij sommige landelijke gemeentes is het wellicht gemakkelijker om deze zone's gewoon over de gewestwegen te laten doorlopen. Over bebouwde kommen gesproken, ook de bebouwde kom van Aarschot is langs alle kant gewijzigd. Sommige stukken van het grondgebied vallen daar na jaren terug buiten, anderen vallen er sinds deze week binnen. In het weekend woonde ik nog buiten de bebouwde kom, vandaag woon ik daar binnen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 25 apr 2014, 14:47

Er komen geen nieuwe flitspalen langs de snelwegen

Nog zeker tot begin volgend jaar worden er langs de Vlaamse autosnelwegen geen nieuwe, vaste flitspalen meer geplaatst, zo zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). De kans bestaat zelfs dat er helemaal geen nieuwe meer bij komen. ‘Ik geloof meer in trajectcontrole.'

De jongste flitspaal langs een Vlaamse autosnelweg staat op de Antwerpse ring, ter hoogte van het station van Berchem en is eind vorig jaar in dienst genomen. De plaatsing ervan was de uitvoering van een al ouder contract, want eigenlijk besliste Crevits eind 2010 al om, in afwachting van een studie over de effectiviteit van flitspalen langs autosnelwegen, voorlopig geen nieuwe camera's meer te plaatsen.

En dat blijft nog een tijdje zo, heeft ze aan de commissie mobiliteit van het Vlaamse Parlement laten weten. ‘De resultaten van dit onderzoek zullen we niet hebben voor het einde van het jaar. Zeker tot dan komen er geen nieuwe vaste flitspalen bij langs de autosnelwegen.' Op dit moment staan er langs de autosnelwegen in Vlaanderen een dertigtal snelheidscamera's (zie kader).

Remmen

De kans bestaat overigens dat de jongste flitspaal in Berchem meteen ook de laatste is. ‘Ik geloof meer in het systeem van trajectcontrole', zegt Crevits. Via dat systeem wordt de snelheid van chauffeurs over een veel langere afstand gecontroleerd, ‘waardoor er ter hoogte van de flitspaal geen rem-effect is.' Onder andere de politiediensten waarschuwden al herhaaldelijk voor de soms gevaarlijke capriolen van chauffeurs die tegen meer dan 120 km per uur plots een flitspaal zien staan, vervolgens hard in de remmen gaan met alle gevolgen voor de achteropkomende chauffeurs. Het nu gevoerde onderzoek moet ook daar meer klaarheid over scheppen.

Het eerste systeem van trajectcontrole, op het viaduct van de E17-autosnelweg in Gentbrugge, is overigens zo goed als klaar. Ook op de ring rond Turnhout staat een systeem van trajectcontrole opgesteld dat de komende maanden in werking treedt.

Oppositiepartij Open VLD steunt het beleid van Crevits om niet ‘blind te blijven investeren in nog extra flitspalen langs autosnelwegen', aldus Marino Keulen, lid van de commissie mobiliteit. ‘Het is mijn persoonlijke mening dat de beschikbare budgetten vooral moeten gaan naar het plaatsen van flitscamera's langs gewestwegen en in de bebouwde kom. Overdreven snelheid en de gevaren daarvan voor ook andere weggebruikers is op die plaatsen een veel groter probleem.'

Al wil hij daarmee niet gezegd hebben dat iedereen dan maar tegen 180 per uur over een autosnelweg mag scheuren. ‘Maar de noodzaak van snelheidscontroles lijkt me groter langs invalswegen en in woonkernen dan ergens halverwege een autostrade', aldus nog Keulen.

In Vlaanderen staan er in totaliteit zo'n 1.400 snelheids- en roodlichtcamera's opgesteld.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=9N3PNGQ9
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 25 apr 2014, 19:12

Er komen dan wel geen flitscamera's bij, maar wel een stortvloed aan trajectcontroles. Dus of dat nu zoveel beter is. Op plaatsen waar het nodig is kan het nuttig zijn, maar niet op normale snelwegsecties zonder er gevaar is.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 25 apr 2014, 19:30

In Duitsland slaat iedereen in de remmen als er een 120 zone aankomt, niemand die daar raar van opkijkt, is immers de normale gang van zaken. Dat dat courant van 160+ naar 120 gebeurt weet iedereen.
In België is men van oordeel dat de weggebruiker nog meer betutteld moet worden omdat remmen van 130 naar 120 kennelijk levensgevaarlijk is bij een flitscamera. Belachelijk, maar er is dan ook weinig dat me nog kan overtuigen van gezond verstand qua verkeer hier.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 26 apr 2014, 1:01

^^ En denk je nou echt dat dit in België alleen gebeurd? :facepalm:
Voor jou is elk excuus blijkbaar goed om België en/of Vlaanderen af te zeiken, jouw reacties neem ik eigenlijk zelfs niet meer serieus ;) .Frankrijk is natuurlijk perfect en zoveel beter...

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 26 apr 2014, 7:55

Davy schreef:^^ En denk je nou echt dat dit in België alleen gebeurd? :facepalm:
Voor jou is elk excuus blijkbaar goed om België en/of Vlaanderen af te zeiken, jouw reacties neem ik eigenlijk zelfs niet meer serieus ;) .Frankrijk is natuurlijk perfect en zoveel beter...
Heb ik dan iets gezegd over Frankrijk deze keer? Helemaal niet, mijn vergelijking was immers Duitsland-België. Bij de les blijven als je me wil afkraken.

Frankrijk is helemaal niet perfect, maar misschien heb je die posts net gemist. Kan natuurlijk. Dat heet selectief lezen.

Trouwens, het maakt ook helemaal niet uit of dat in andere landen ook gebeurt of niet. Gezond verstand dient toch niet aangekocht worden in het buitenland.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 8:41

Jongens, laten we niet persoonlijk gaan worden. Er is niks mis met het verkondigen van je mening op het gebied van verkeer en vervoer in het buitenland. Dat hebben we graag. Maar toch zou ik mensen ook willen adviseren wat meer nuance en vooral respect naar mede-forummers op te brengen in posts die geplaatst worden. Dan houden we met zijn allen de sfeer goed. Alvast bedankt ;)

Groet,
Moderator Snelwegfreak
Enne gojje mins blieft altied leave.

Tokke1976
stadsweg

Bericht door Tokke1976 » wo 30 apr 2014, 4:14

Km357 schreef:In Duitsland slaat iedereen in de remmen als er een 120 zone aankomt, niemand die daar raar van opkijkt, is immers de normale gang van zaken. Dat dat courant van 160+ naar 120 gebeurt weet iedereen.
In België is men van oordeel dat de weggebruiker nog meer betutteld moet worden omdat remmen van 130 naar 120 kennelijk levensgevaarlijk is bij een flitscamera. Belachelijk, maar er is dan ook weinig dat me nog kan overtuigen van gezond verstand qua verkeer hier.
België en Duitsland kan je toch onmogelijk vergelijken.
De op- en afritten liggen in België zoveel dichter bij elkaar waardoor hogere snelheden echt wel gevaarlijk zijn...
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 30 apr 2014, 6:49

Not sure if serious or...

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 30 apr 2014, 8:48

^^ Het grootste gevaar in hogere snelheden zie ik niet zozeer in de hoeveelheid afritten, maar met name in de 'wisselende staat' van het wegdek.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 30 apr 2014, 8:53

Wat ik de laatste jaren door België gereden heb vind ik dat waar ik langs gereden ben best meevallen. Er zijn wel stukken die niet zo glad zijn als de veel te dure biljartlakens die we in Nederland hebben maar je kunt ook gewoon tijdens het rijden de staat van de weg inschatten en besluiten om kalmer aan te doen.

Een stuk als de E25 van Neufchateau richting Luik zou een lekkere weg zijn zonder Vmax. :)

Edit:
De opritten in België zijn vaak beter dan in Duitsland dus dat compenseert de dichtheid weer een beetje.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 30 apr 2014, 8:58

duikgek89 schreef:Een stuk als de E25 van Neufchateau richting Luik zou een lekkere weg zijn zonder Vmax. :)
Gelet op onder andere de forse helling bij Houffalize en het her en der vrij bochtige profiel, heb ik er mijn twijfels bij of het zo goed zou werken als in Duitsland. Qua verkeersdrukte zou het prima kunnen en het wegdek is ook recentelijk opgeknapt. Alleen weet ik niet of je al het Nederlandse vakantieverkeer over de E25 wilt hebben i.p.v. de E411. Want dat lok je dan natuurlijk wel uit.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 30 apr 2014, 9:08

Dat Nederlandse vakantieverkeer wil ik sowieso niet hebben.
Verder kun je dat stuk prima flink doorrijden normaal, rijdt geen kip... Alleen bij Luik even van het gas af (maar dat moet je nu toch met die foto-service daar).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 30 apr 2014, 9:26

Luik en de Ardennen, dat is Wallonië. De fotoservice in Luik is trouwens geen snelheidscontrole, maar wordt gebruikt voor het tellen van het aantal gepasseerde voertuigen voor de afdracht van tol.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 apr 2014, 11:44

^^ Mijn navigatiesysteem meldt dat ding dat jij bedoelt (deze) wel als een flitser. Laatst stond het ding er trouwens een tijdje niet. Hij ziet er ook uit als een flitsers en staat tussen twee drukke aansluitingen, en ik betwijfel of het ding echt wordt gebruikt zoals hier een aantal malen beweerd is, het lijkt op een gewone flitscamera en om verkeersintensiteiten op het tunneltracé te tellen zijn er ook wel andere en betere mogelijkheden. Dan zou je eerder denken aan camera's aan een portaal boven de weg, of simpelweg tellussen, in plaats van een verstopte camera die alleen de rechterrijstrook goed in de gaten kan houden.

Overigens zijn op het stuk langs Luik meerdere flitsers, onder andere deze in de richting van Luik bij Embourg. Kan ook heel goed zijn dat Duikgek op o.a. deze flitser doelt.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 30 apr 2014, 11:48

^^ Als je een beetje kijkt naar de apparatuur op de wegen in België, dan zie ik regelmatig kentekenscanners aan bruggen en portalen hangen die ook gebruikt worden voor trajectcontrole op andere plaatsen. Scanapparatuur kan dus hetzelfde zijn, maar andere doeleinden hebben.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 apr 2014, 11:50

^^ Maar die beide apparaten die te zien zijn in de Google Streetview-linkjes in mijn voorgaande bericht lijken me, ook gezien de positie waar ze staan, overduidelijk gewone flitsers. Dat apparaat in het eerste linkje, op die positie kun je zo'n apparaat helemaal niet gebruiken om verkeersintensiteiten te bepalen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 30 apr 2014, 11:57

waldo79 schreef:Luik en de Ardennen, dat is Wallonië. De fotoservice in Luik is trouwens geen snelheidscontrole, maar wordt gebruikt voor het tellen van het aantal gepasseerde voertuigen voor de afdracht van tol.
De comment waarop ik reageerde ging over België. Overigens doel ik op de kast die daar bij die afdaling ergens in de middenberm staat.

Coen Tunnel schreef:Overigens zijn op het stuk langs Luik meerdere flitsers, onder andere deze in de richting van Luik bij Embourg. Kan ook heel goed zijn dat Duikgek op o.a. deze flitser doelt.
Klopt, en er staan er ook in de middenberm.
En of het echte flitsers zijn of niet, ik ga het niet proberen.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » vr 02 mei 2014, 11:39

Ik wou even reageren op de opmerkingen dat de matrixborden in Antwerpen niet goed zouden werken (ik lees deze discussie nu pas).
Als regelmatige gebruiker van de Ring vind ik dat het systeem op zich goed functioneert, maar dat de perceptie dat het "niet goed werkt" eerder voortkomt uit het feit dat de meerderheid van de bestuurders die snelheidslimieten op de matrixborden gewoon negeert.

Een typisch voorbeeld is het knooppunt van de Ring (richting Breda) met de E19. Als daar file staat zie je al ter hoogte van het knooppunt met de E19 een stapsgewijze verlaging naar 90-70. Nadat het verkeer naar de E313 is uitgevoegd ontstaat er een "gat" tot op het punt waar de E313 invoegt. Hierdoor ontstaat tijdelijk de valse indruk dat je terug vlot door kan rijden, terwijl de borden nog 70 aangeven. Maar de meesten blijven gewoon met 90+ doorvlammen. Wanneer je op het punt komt waar de E313 invoegt (waar de file effectief begint en er dus 50 aangegeven wordt) moet iedereen plotseling hard in de remmen om niet in de staart van de file te rijden.

De enige manier om een goede werking van dit systeem af te dwingen is de flitspalen afstemmen op de dynamische snelheidsbeperkingen.
In Nederland, zo is mijn indruk, houdt men zich gewoon beter aan de dynamische beperkingen. Misschien speelt het ook een rol dat veel bestuurders ook niet doorhebben wat het nut en werking van dit systeem is?

Misschien moet men bij de theoretische rijcursurs de werking van het filedetectiesysteem en dynamische snelheidsbeperkingen uitleggen aan toekomstige autobestuurders? Ik denk niet dat dit evenveel zal helpen als afdwingen met controles, maar toch...
Laatst gewijzigd door jdb2 op vr 02 mei 2014, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 02 mei 2014, 11:43

^^ Volgens mij is het probleem voornamelijk het 'gat' dat jij noemt. Zet daar een extra portaal neer en het probleem is opgelost.