Markante plekken in het wegennet
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Markante plekken in het wegennet
Veel dingen van de lijsten vqn CT en Coen Tunnel herken ik ook, vooral die in Drenthe.
Verder nog: Grensoverkapping en brug bij Nieuweschans
Kwadrantaanslutingen op de oude N37
Klagenfurtlaan bij Venlo
Bushaltes aan de A50
Over de grens:
Berg bij Hünxe op de A3 (Daar ging de Nederlandse radio weg)
Emstunnel
Verder nog: Grensoverkapping en brug bij Nieuweschans
Kwadrantaanslutingen op de oude N37
Klagenfurtlaan bij Venlo
Bushaltes aan de A50
Over de grens:
Berg bij Hünxe op de A3 (Daar ging de Nederlandse radio weg)
Emstunnel
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vind die Veenendaalse kruispunten sowieso maar chaotisch voor zo'n klein stadje. Dat is in bijvoorbeeld Katwijk beter geregeld. In Leiden is het dan weer slechter maar daar heb je nu eenmaal weinig plek door de ouderdom van die stad.
-
- Secretaris
Die lamp rechts had vroeger dus een schild geïntegreerd met de lampen links, wat een L-vorm opleverde. En die zijn me (als jong wegennerdje) altijd bijgebleven.Coen Tunnel schreef:Nee, is ook te zien als je inzoomt op Streetview: https://maps.google.nl/maps?q=veenendaa ... 20.13&z=15sirdanilot schreef:Ik vond nog wel zo'n losse lamp die ik eerst aanzag voor buslicht (of is het ook een buslicht?)
Is een lamp die waarschuwt voor kruisende fietsers die gelijktijdig groen hebben.

Volgens mij stonden ze vroeger ook op de Rondweg-West (vml. N233).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x2 autosnelweg
Wel een aparte oplossing dan, inderdaad. Met wat geluk zou je wat kunnen vinden in een gemeentearchief of zo, maar de vraag is of het de moeite waard is natuurlijk.
Als ik van die dubbele verkeerslichten zag, had ik vroeger altijd al een 'stedelijk gevoel'. Die heb je namelijk niet in Zeeuws-Vlaanderen. Net als sterknooppunten, skylines, brede wegen, spitsstroken en matrixborden
(al heb je die laatste tegenwoordig wel, en Terneuzen heeft nu een skyline bestaande uit één 'wolkenkrabber').
Als ik van die dubbele verkeerslichten zag, had ik vroeger altijd al een 'stedelijk gevoel'. Die heb je namelijk niet in Zeeuws-Vlaanderen. Net als sterknooppunten, skylines, brede wegen, spitsstroken en matrixborden

-
- 4x5 autosnelweg
Navigeren doe ik absoluut niet aan de hand van markante gebouwen en dergelijke.
In mijn lijstje van wat ik markante elementen vind tijdens een autorit, zullen dus ook veel bruggen, tunnels en flyovers staan.
Veel van die kunstwerken zie je bijvoorbeeld ook in het lijstje van Attietattie.
Dan resteert er nog een beperkt aantal andere zaken die ik wel opvallend vind tijdens een rit.
Denk daarbij aan:
* de zendmast Lopik in de kersttijd met al de lampjes in de tuien
* de radiozendmasten van Haarlem, Wormerveer en Amsterdam (langs de A10-zuid)
* bepaalde molens (vooral deze nogal Amerikaans aandoende windmolen langs de N515 boeit me)
In mijn lijstje van wat ik markante elementen vind tijdens een autorit, zullen dus ook veel bruggen, tunnels en flyovers staan.
Veel van die kunstwerken zie je bijvoorbeeld ook in het lijstje van Attietattie.
Dan resteert er nog een beperkt aantal andere zaken die ik wel opvallend vind tijdens een rit.
Denk daarbij aan:
* de zendmast Lopik in de kersttijd met al de lampjes in de tuien
* de radiozendmasten van Haarlem, Wormerveer en Amsterdam (langs de A10-zuid)
* bepaalde molens (vooral deze nogal Amerikaans aandoende windmolen langs de N515 boeit me)
-
- Wegnummerfotograaf
Die waren (samen met die langs de A58 in Roosendaal) voor mij altijd "markant" omdat ze erg stoorden op de radio...Rene schreef:de radiozendmasten van Haarlem, Wormerveer en Amsterdam (langs de A10-zuid)
Dus dat er vlammetjes niet branden heeft een betekenis? Ik heb al die jaren (sinds 1990!) gedacht dat er heel vaak lampen kapot gingen en vervangen moesten worden.Peter schreef:de elektriciteitsmast met de "gas"lampjes aan de A28 (1-7 lampjes op ma-zo)
Nou kom ik er ook meestal alleen in het weekend langs...
Wel is mij bijgebleven dat de tekst "1040" maar 2 minuten per dag brandt, om 10 over half 11.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Voorzitter
Dat is mij van jongs af aan al bekend. Feitelijk is het een soort grote kalender.harry schreef:Dus dat er vlammetjes niet branden heeft een betekenis? Ik heb al die jaren (sinds 1990!) gedacht dat er heel vaak lampen kapot gingen en vervangen moesten worden.
Nou kom ik er ook meestal alleen in het weekend langs...

Misschien wel leuk om te vermelden dat het één van de tien stadsmarkeringen is die in 1990 zij geplaatst vanwege het 950-jarig bestaan van de stad Groningen. Er heeft toen ook nog een hele tijd langs de A28 tussen Haren en Groningen-Zuid een mooi bloemenperk gestaan met het gemeentelogo en de tekst Groningen 950 jaar (of iets dergelijks).Wel is mij bijgebleven dat de tekst "1040" maar 2 minuten per dag brandt, om 10 over half 11.
Kan me nog herinneren dat eind jaren '90 grappenmakers 's nachts een pop in die mast gehangen hadden. De volgende ochtend dachten allemaal mensen die er langs reden dat iemand zich aan dat ding verhangen had.
-
- Forumbeheerder
Wat mensen die ik ken van buiten de regio vinden het toch altijd wel een spektakel om de gehele A/N15 af te rijden naar de Maasvlakte. 50 km aan industrie is dan ook wel redelijk uniek in Nederland.Willem schreef:Met name in de avonduren, als alle lampjes bij de chemische industrie branden, geeft dat een haast buitenaards effect.
Over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar vind dat je er altijd wel een goed 'urban highway' gevoel bij krijgt daar. Parallelrijden langs de A20 onderlangs is ook wel trouwens klik.harry schreef:Ik vind de A20 om de hoek (Spaanse Polder-Kleinpolderplein-Schieplein) nog net even lelijker.Mandelsoft schreef:A13 Overschie (schoolvoorbeeld van een lelijke snelweg)
-
- 2x4 autosnelweg

Een ander markant punt is die ene heuvel langs de A12 bij Veenendaal.
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Kunst op verkeerspleinen (was: draaiend huis op rotonde)
Inderdaad. Maar het Gasuniegebouw bij Martiniplaza heeft dat wel over genomen.Coen Tunnel schreef:Vroeger was ik als kind altijd enorm onder de indruk van de vijf 120 meter hoge schoorstenen van de Hunzecentrale in Groningen. Ook 's nachts met de rode lampjes een markant gezicht.
Een markant punt is ook het bedrijf waar die hoge kranen staan aan de A28 (Afrit 16, 't Harde).
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 2x2 autosnelweg
Heuj !Een ander markant punt is die ene heuvel langs de A12 bij Veenendaal.

Elke vorm van reliëf dat zichtbaar is in Nederland is sowieso markant...
-
- Voorzitter
-
- autoweg
De Hollandsebrug, als de meren zijn dichtgevroren in de winter.
-
- 4x5 autosnelweg
Alleen kun je die vanaf de snelweg zelf niet ervaren.Coen Tunnel schreef:De dalbrug in de A79 bij Valkenburg is ook markant.
-
- Voorzitter

Je hebt daar best een fraai uitzicht.
-
- autoweg
Persoonlijk zijn er heel wat zaken links en rechts de autosnelweg die ik als kind opmerkte en nu nog steeds herken.
Het gaat dan voornamelijk over opvallende bruggen en viaducten, alsook niet gebruikte kunstwerken.
Als kind waren ze voor mij meestal een teken dat we bijna thuis waren.
Dat gezegd zijnde, zou ik een nieuwe discussie willen openen:
De laatste jaren zijn de DVD spelers aan de hoofdsteun massaal opgekomen. De achterbank kijkt dus niet meer buiten.
Persoonlijk denk ik dat dit wel degelijk gevolgen zal hebben voor de aardrijkskundige kennis van de volgende generatie.
Ik vermoed dat deze kinderen, later, eens als chauffeur, blindelinks op de gps zullen rijden omdat ze niet weten liggen.
Natuurlijk heb ik ook alle begrip voor de ouders die hun achterbank rustig willen houden met Disney films...
Wat denken jullie?
Het gaat dan voornamelijk over opvallende bruggen en viaducten, alsook niet gebruikte kunstwerken.
Als kind waren ze voor mij meestal een teken dat we bijna thuis waren.
Dat gezegd zijnde, zou ik een nieuwe discussie willen openen:
De laatste jaren zijn de DVD spelers aan de hoofdsteun massaal opgekomen. De achterbank kijkt dus niet meer buiten.
Persoonlijk denk ik dat dit wel degelijk gevolgen zal hebben voor de aardrijkskundige kennis van de volgende generatie.
Ik vermoed dat deze kinderen, later, eens als chauffeur, blindelinks op de gps zullen rijden omdat ze niet weten liggen.
Natuurlijk heb ik ook alle begrip voor de ouders die hun achterbank rustig willen houden met Disney films...
Wat denken jullie?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- expressweg
Toen wij vroeger met z'n allen in de auto zaten, gingen mijn ouders meestal spelletjes met ons doen, zoals: het maken van een stedenslang, om de beurt noem je een plaatsnaam, en de volgende moet dan met de laatste letter van de vorige naam een nieuwe verzinnen. Op weg naar Zeeland kwamen dan vanzelf plekken als Standaardbuiten en Numansdorp voorbij. Het probleem is dat je van opletten achterin weinig verschil merkt tussen Breda, 1 maal op de A17, en eerder genoemde plaatsen. Dus leer je vooral nutteloze plaatsen, terwijl je de grotere en belangrijkere vergeet.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat zie je nu ook al met bestuurders die blindelings hun navigatie volgen. Op de achterbank is dat niet anders.
Ik vind het persoonlijk véle malen prettiger om gewoon de route in mijn hoofd te hebben, en dan misschien voor het laatste stukje even de gps aan (en dan een gratis GPS via mijn telefoon, daar ga ik niet zo'n apparaat voor kopen). Makkelijke routes kunnen zelfs helemaal zonder GPS. Als je de route in je hoofd hebt, dan kun je namelijk veel beter anticiperen (bijvoorbeeld alvast links gaan rijden omdat je een stoplicht verder naar links moet).
Ik vind het persoonlijk véle malen prettiger om gewoon de route in mijn hoofd te hebben, en dan misschien voor het laatste stukje even de gps aan (en dan een gratis GPS via mijn telefoon, daar ga ik niet zo'n apparaat voor kopen). Makkelijke routes kunnen zelfs helemaal zonder GPS. Als je de route in je hoofd hebt, dan kun je namelijk veel beter anticiperen (bijvoorbeeld alvast links gaan rijden omdat je een stoplicht verder naar links moet).
-
- expressweg
Al vindt ik daar juist het voordeel van de navigatie. Als ik in een vreemde stad ben, vertelt mijn GPS al meer dan een kilometer van te voren dat ik naar links moet, terwijl de borden dat pas 300 meter van te voren aangeven. Dus kan ik juist eerder anticiperen.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb het dan ook over de route zelf kennen, niet over de borden volgen (want dat is ook niet alles). In een onbekende stad is navigatie heel erg handig !
-
- 4x3 autosnelweg
Ik groeide op in de jaren '80. Vormen van electronisch vermaak voor de achterbank bestonden uit zeer simpele computerspelletjes en de walkman, en dat was dan nog later in de jaren '80. Maar ik geloof niet dat dat wilde zeggen dat kinderen op de achterbank standaard naar buiten keken. Ik deed het, want ik was geboeid door het landschap en door de wegenkaart waarop mijn moeder aangaf hoe we reden (wat later had ik natuurlijk zelf door hoe dat werkte). Maar mijn zus had geen interesse, en mijn vriendjes ook niet. Die moesten op andere manieren vermaakt worden c.q. verveelden zich onderweg al heel snel.
Het gevolg is inderdaad een weinig representatieve topografische kennis bij mij. Bij academisch geschoolde mensen om mij heen hoef je echt niet aan te komen met veel van de dingen die in deze draad langs zijn gekomen. De huidige generatie heeft ander vermaak in de auto, maar onder de streep lijkt geen sprake van achteruitgang. Laten we vooral niet vergeten hoezeer juist de ouders van nu vaak dusdanig dramatische topografische kennis hebben dat ze niet alleen een navigatiesysteem gebruiken maar feitelijk niet zonder kunnen en domme fouten begaan door blindelings op zo'n ding te vertrouwen. Succesvolle academici die in Frankrijk 400 kilometer de verkeerde kant oprijden door de verkeerde plaats te selecteren; dat soort werk.
Was trouwens Van Leeuwen Buizen al genoemd? Markante lichtreclames bij Zwijndrecht, maar met name op het Kleinpolderplein. Ook de lichtreclame van Van Dijk Mercedes in de Spaanse Polder is mij als kind van de Rijnmond bijgebleven...
Het gevolg is inderdaad een weinig representatieve topografische kennis bij mij. Bij academisch geschoolde mensen om mij heen hoef je echt niet aan te komen met veel van de dingen die in deze draad langs zijn gekomen. De huidige generatie heeft ander vermaak in de auto, maar onder de streep lijkt geen sprake van achteruitgang. Laten we vooral niet vergeten hoezeer juist de ouders van nu vaak dusdanig dramatische topografische kennis hebben dat ze niet alleen een navigatiesysteem gebruiken maar feitelijk niet zonder kunnen en domme fouten begaan door blindelings op zo'n ding te vertrouwen. Succesvolle academici die in Frankrijk 400 kilometer de verkeerde kant oprijden door de verkeerde plaats te selecteren; dat soort werk.
Was trouwens Van Leeuwen Buizen al genoemd? Markante lichtreclames bij Zwijndrecht, maar met name op het Kleinpolderplein. Ook de lichtreclame van Van Dijk Mercedes in de Spaanse Polder is mij als kind van de Rijnmond bijgebleven...
Laatst gewijzigd door Pino op vr 20 sep 2013, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Tss, kinderen moet gewoon geleerd worden dat je je nu eenmaal soms even verveelt!
-
- 2x2 autosnelweg
-
- stadsweg
Ik keek vroeger altijd uit het raam, en als ik nu in de trein of in de auto zit dan doe ik dat (ondanks tablet en smartphone) nog steeds. Ik denk dat kinderen die graag naar buiten kijken dat wel blijven doen. Ik keek in ieder geval niet uit het raam omdat ik me verveelde.
Markante punten uit mijn jeugd:
- Aquaduct bij Sneek (bukken!)
- Rotondes bij Heerenveen en Joure
- Afsluitdijk
- Bruggen in de N32 bij Akkrum en Grou
- De 'heuvels' rond Steenwijk
- Het oneindig lange stuk N7 langs het Winschoterdiep...
Verder was ik nogal makkelijk onder de indruk van 'hoge' gebouwen:
- De torens aan de Kempensberg in Groningen, die alle vier een gekleurd driehoekje hadden die 's-nacht verlicht waren;
- De flats 'drie gezusters' in Heerenveen
- Flats langs de A7 in Drachten
- Het Europaplein in Leeuwarden
Onderbrekingen van de snelweg waren ook wel markant voor mij. Zoals tussen Den Bosch en Eindhoven, of tussen Arnhem en Apeldoorn.
Markante punten uit mijn jeugd:
- Aquaduct bij Sneek (bukken!)
- Rotondes bij Heerenveen en Joure
- Afsluitdijk
- Bruggen in de N32 bij Akkrum en Grou
- De 'heuvels' rond Steenwijk
- Het oneindig lange stuk N7 langs het Winschoterdiep...
Verder was ik nogal makkelijk onder de indruk van 'hoge' gebouwen:
- De torens aan de Kempensberg in Groningen, die alle vier een gekleurd driehoekje hadden die 's-nacht verlicht waren;
- De flats 'drie gezusters' in Heerenveen
- Flats langs de A7 in Drachten
- Het Europaplein in Leeuwarden
Onderbrekingen van de snelweg waren ook wel markant voor mij. Zoals tussen Den Bosch en Eindhoven, of tussen Arnhem en Apeldoorn.
-
- autoweg
Op de rechterrijstrook van de oostbaan van de A4, voor het Ringvaartviaduct, was een proefvak met allerlei strepen op de weg. Dat is een punt wat ik me goed herinner.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik herinner me nog wel de onderbreking van de A20 bij Capelle aan den IJssel, met VRI's bij de tijdelijke aansluiting op de Hoofdweg. En de VRI op de A29 bij de oprit Oud-Beijerland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
De Emminkhuizerberg.Willem schreef:Een ander markant punt is die ene heuvel langs de A12 bij Veenendaal.

-
- 2x3 autosnelweg
De A12 heeft voor mij ook heel wat herkenningspunten. Misschien omdat ik er vroeger al veel overheen kwam, als kind.
* Molenviergang bij Zevenhuizen
* Imposante bomenrij bij Waarder met uitzicht op het Groene Hart, wat nu overdreven als "snelwegpanorama" wordt bestempeld
* Galecopperbrug
* Lijnverlichting bij Utrecht; ik weet niet zeker of er nog wat staat
* (Toen) smalle A12 over de Utrechtse Heuvelrug, waar je de boslucht soms goed kon ruiken
* Heide in de berm bij Ede
* Lijnverlichting na Arnhem
* De "spannende" grensovergang bij Beek
* Molenviergang bij Zevenhuizen
* Imposante bomenrij bij Waarder met uitzicht op het Groene Hart, wat nu overdreven als "snelwegpanorama" wordt bestempeld
* Galecopperbrug
* Lijnverlichting bij Utrecht; ik weet niet zeker of er nog wat staat
* (Toen) smalle A12 over de Utrechtse Heuvelrug, waar je de boslucht soms goed kon ruiken
* Heide in de berm bij Ede
* Lijnverlichting na Arnhem
* De "spannende" grensovergang bij Beek
-
- 4x5 autosnelweg
Als kind vond ik het tunneltje in Breda in de A 58 heel markant. Net als het Viaduct van Merksem en de passage van Lille (verlengde van de A 22) trouwens.
https://maps.google.nl/maps?q=veenendaa ... -0.64&z=15
https://maps.google.nl/maps?q=veenendaa ... -0.64&z=15
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
En die bij Breda en Weert.woutero schreef:Onderbrekingen van de snelweg waren ook wel markant voor mij. Zoals tussen Den Bosch en Eindhoven, of tussen Arnhem en Apeldoorn.