Markante plekken in het wegennet

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg

Re: Markante plekken in het wegennet

Bericht door Groningen » za 21 sep 2013, 10:32

harry schreef:
Peter schreef:de elektriciteitsmast met de "gas"lampjes aan de A28 (1-7 lampjes op ma-zo)
Dus dat er vlammetjes niet branden heeft een betekenis? Ik heb al die jaren (sinds 1990!) gedacht dat er heel vaak lampen kapot gingen en vervangen moesten worden.
Nou kom ik er ook meestal alleen in het weekend langs...
Maandags brandt er 1 lampje, dat telt op tot 6 op de armen op zaterdag, en op zondag branden ze allemaal met ook een grotere 'vlam' op de mast zelf.

Voor de niet-bekenden: dat is dit ding.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 21 sep 2013, 10:45

^^ Nooit geweten. Weer wat geleerd :)
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 21 sep 2013, 10:56

De bouwput bij Breda (N58) vond ik inderdaad ook zeer markant.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 21 sep 2013, 11:22

chriskrusz schreef:Op de rechterrijstrook van de oostbaan van de A4, voor het Ringvaartviaduct, was een proefvak met allerlei strepen op de weg. Dat is een punt wat ik me goed herinner.
Ik kan me zo'n proefvak op de A50 (later A6) tussen Emmeloord en Joure nog wel herinneren. Heeft er jarenlang gelegen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 21 sep 2013, 11:58

Ik vond de betonnen torentjes langs de A2 altijd iets mysterieus hebben. Geen idee waar die voor dienden.

Daarnaast de leegte van de A27. We gingen op vakantie altijd via Amsterdam - Utrecht naar Breda -> Antwerpen en als je dan van de A2 afreed de A27 op en de slinger bij Lexmond voorbij was dan kreeg je altijd het gevoel alsof die weg in niemandsland lag, en van niets naar nergens liep. Ik denk dat het mij dat gevoel gaf omdat er bijna geen groen of bebouwing langs de weg staat, waardoor je behoorlijke vergezichten hebt. Daarnaast speelde ook het betonwegdek mee, voor mij het enige stuk snelweg dat ik vroeger met een betonwegdek kende.
De onderbreking in Breda vond ik ook altijd een hele bijzondere. Verkeerslichten in een snelweg, dat had ik nog nooit gezien.

Ook de passage van De Zilk in de N206 en de vreemde aanlanding bij het tijdelijke einde op de N206 vond ik markant. Vanuit De Zilk passeerde je een viaduct en kwam je aan de linkerkant uit op de N206. Ook terug ging je eerst naar links van de N206, om dan rechts onder de weg door te gaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 21 sep 2013, 17:40

Groningen schreef:Maandags brandt er 1 lampje, dat telt op tot 6 op de armen op zaterdag, en op zondag branden ze allemaal met ook een grotere 'vlam' op de mast zelf.

Voor de niet-bekenden: dat is dit ding.
En ik maar denken dat dat iets was voor vliegtuigen bij vliegveld Eelde. :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 21 sep 2013, 21:25

De oude diefdijk vond ik ook markant.

mave94
dorpsstraat

Bericht door mave94 » za 21 sep 2013, 22:53

Naast Schiphol en de gebruikelijke kenmerken vond ik de geluidsschermen bij Dordrecht altijd wel opvallend. Verder herrinner ik me nog goed de olifanten bij knooppunt Almere en de gebouwen over de A12 bij Den Haag. Ook was de Van Nellefabriek altijd een herkenningspunt voor mij.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 22 sep 2013, 17:40

Markante of opvallende punten voor mij zijn in willekeurige volgorde:

De schoorstenen, al enkele jaren schoorsteen overigens, van de elektriciteitscentrale Lage Weide langs de A2.
De voormalige schoorsteen bij de Nuoncentrale, voorheen UNA centrale bij Diemen vond ik een markant punt langs de A1. Nu is het de Muiderbrug, dat was tot enkele jaren geleden niets meer dan een plank.
Het draaiende restaurant De Lichtmis op de voormalige watertoren langs de A28.
Sinds kort die enorme windmolen bij Medemblik. Die valt echt wel op vanaf de A7.
De Afsluitdijk (A7) en Houtribdijk (N302). En bij Lelystad de tv toren aan het begin van de Houtribdijk
Gerbrandytoren bij IJsselstein. Een hoger herkenningspunt vind je niet in ons land.
De Utrechtsebaan met al die overkluizingen
Prins Clausplein
Overkluizing Bos en Lommer in de A10-West
Van Brienenoordbrug, Eilandbrug, Merwedebrug, Martinus Nijhoffbrug en de Tacitusbrug.
Dat grote kantoording langs de N7 als je vanuit het westen Groningen binnen komt rijden.
Knooppunt Joure
Ketelbrug
Windpark Irene Vorrink langs de A6
Lijnverlichting A12 tussen Oudenrijn en Woeren. Vind ik het mooiste stuk van alle lijnverlichting dat nog te vinden is op het snelwegennet. Mag van mij behouden blijven.
De Oosterscheldekering in de N57
knooppunt Kleinpolderplein vanwege de lelijkheid.
De driestrooks fly-over in knooppunt Ridderkerk.
De zooi bij de Rotterdamse Havens vanwege de veelal lelijkheid en de geur.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 22 sep 2013, 19:06

Jackbauer1350 schreef: Dat grote kantoording langs de N7 als je vanuit het westen Groningen binnen komt rijden.
Dat is het gebouw van Gasunie.
Lijnverlichting A12 tussen Oudenrijn en Woeren. Vind ik het mooiste stuk van alle lijnverlichting dat nog te vinden is op het snelwegennet. Mag van mij behouden blijven.
Dat was ik vergeten bij mijn markante plekken van de A12. Het is inderdaad een bijzonder stukje lijnverlichting met armaturen die zeer zeldzaam zijn. Let ook op dit bijzondere patroon in de middenberm (neem aan dat dat er nog is).
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 22 sep 2013, 19:10

Eigenlijk zou een stuk lijnverlichting bij wijze van monument bewaard moeten blijven.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 22 sep 2013, 19:12

^^ Waarom?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 22 sep 2013, 19:13

Het is toch een bijzonder kenmerk van de Nederlandse snelwegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 22 sep 2013, 19:21

Koop het en hang het in huis zou ik zeggen. En trouwens: gelukkig hebben we de foto's nog.

Ik snap het gewoon niet zo. Vroeger hadden we andere matrixbakken dan nu. Een bijzonder kenmerk. Vroeger had je vast andere geleiderail dan nu. Een bijzonder kenmerk. Vroeger gebruikten we meer beton dan nu. Een bijzonder kenmerk.

Niet alles dat bijzonder is hoeft bewaard te blijven. Er is sprake van vooruitgang. En een snelweg is nou eenmaal geen tentoonstellingsruimte.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 22 sep 2013, 19:37

Ik kom nog vaak genoeg lijnerlichting tegen op snelwegen, al ligt dat misschien aan de snelwegen waar ik vaak kom? Ik vind het zo bijzonder niet. Ja, het is fraai, maar alles verandert en dingen moeten soms plaatsmaken voor iets nieuws.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 22 sep 2013, 20:06

Attietattie schreef:Koop het en hang het in huis zou ik zeggen.
Past niet bij de rest van het interieur. ;)

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 22 sep 2013, 20:06

Wesso schreef:
Jackbauer1350 schreef:Lijnverlichting A12 tussen Oudenrijn en Woeren. Vind ik het mooiste stuk van alle lijnverlichting dat nog te vinden is op het snelwegennet. Mag van mij behouden blijven.
Dat was ik vergeten bij mijn markante plekken van de A12. Het is inderdaad een bijzonder stukje lijnverlichting met armaturen die zeer zeldzaam zijn. Let ook op dit bijzondere patroon in de middenberm (neem aan dat dat er nog is).
Dat patroon valt vanuit de auto dan weer niet op.
Attietattie schreef:Koop het en hang het in huis zou ik zeggen. En trouwens: gelukkig hebben we de foto's nog.

Ik snap het gewoon niet zo. Vroeger hadden we andere matrixbakken dan nu. Een bijzonder kenmerk. Vroeger had je vast andere geleiderail dan nu. Een bijzonder kenmerk. Vroeger gebruikten we meer beton dan nu. Een bijzonder kenmerk.

Niet alles dat bijzonder is hoeft bewaard te blijven. Er is sprake van vooruitgang. En een snelweg is nou eenmaal geen tentoonstellingsruimte.
Andere matrixbakken hebben niet zo'n impact, zelfde geldt voor andere vangrail.
Maar stel dat die lijnverlichting tussen Woerden en Oudenrijn wordt vervangen dan zal de nieuwe verlichting het dezelfde idee lichtmasten worden als de A2 Amsterdam-Utrecht in de middenberm of van die enorm hoge palen aan weerszijde van de weg net als de A1 tussen Watergraafsmeer en Muiderberg.
Dan vind ik die huidige lijnverlichting toch mooier staan. Het is overigens erg gaaf gezicht als het draad helemaal vol zit met vogels.
Over de snelweg als tentoonstellingsruimte gesproken: Die totaal nutteloze stickers op de A12-lichtmasten voor de zogenaamde regenboogroute en vogelmotiefjes op de geluidswallen en dergelijke langs de A2. En dan die afzichtelijke gele kleur bij Den Bosch op de portalen en geluidswallen.
Ben overigens benieuwd in hoeverre automobilisten weten dat de A12 als regenboogroute en de A2 als trekvogelroute is benoemd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 22 sep 2013, 20:41

Het blijft jammer inderdaad dat de lijnverlichting niet meer gemaakt wordt. Het stuk bij de A12 is inderdaad best mooi. Vind het met lijnverlichting ook op een af andere manier rustiger ogen dan met normale palen. Maarja...dingen komen en gaan nu eenmaal ;).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 22 sep 2013, 22:18

Attietattie schreef:Er is sprake van vooruitgang. En een snelweg is nou eenmaal geen tentoonstellingsruimte.
Door deze houding is al veel waardevols verloren gegaan. Ook als je in plaats van "snelweg" iets anders leest, bijvoorbeeld "gebouw", "binnenstad", "park", ...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 22 sep 2013, 23:47

Architectuur is een vorm van kunst. Een snelweg is een gebruiksvoorwerp.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 22 sep 2013, 23:55

Bruggen vallen wel onder de noemer 'architectuur', maar straatverlichting...? De lijnverlichting is simpelweg verouderde technologie, niet iets cultuurhistorisch dat bewaard moet worden. Of beschouw je telefooncellen ook als 'cultuurhistorisch erfgoed'?

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 23 sep 2013, 6:53

Heel veel zaken zijn hier al benoemd, en met name die in het noorden erg herkenbaar. Zowel gebouwen langs de weg als weggelateerd (rotondes Joure / Heerenveen (vroeger)).

Welke ik volgens mij niet genoemd heb zien worden:
- De 'Joker' , ook 1 van de stadsmarkeringen van Groningen, bij binnenkomst vanaf de A7Oost.
- Spoorwegtunneltje bij Hoogeveen staat mij als kind ook erg bij, tegenwoordig niet meer. Idem voor het aquaduct tussen Joure en Sneek (wel genoemd)
- Vroeger stond er een kilometer voor de rotonde van Heerenveen een vrij grote houten fietsersbrug, vond ik als kind altijd opvallend (wist dat de rotonde dan zo kwam)... Verdwenen bij de ombouw icm afrit Tjalleberd.
- Fietsersbrug bij Drachten naar industrieterrein A7Zuid.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 23 sep 2013, 8:47

Attietattie schreef:Architectuur is een vorm van kunst. Een snelweg is een gebruiksvoorwerp.
Een gebouw, park of sluizencomplex is ook een gebruiksvoorwerp. Een vaas, hutkoffer of computer ook. Dat iets een gebruiksvoorwerp is, wil niet zeggen dat het geen historisch-culturele waarde kan hebben.

En gesproken over architectuur en snelwegen: dat de landschapsarchitectuur van de snelwegen sterk ondergewaardeerd is, ook op dit forum, dat is wel bekend. Maar er is bij veel snelwegen wel degelijk sprake van een bewuste (landschaps)architectonische creatie in het landschap, zowel functioneel (verkeersgeleidende bosschages, viaductontwerp, wegverlichting) als voor het genot van de automobilist (uitzichten, bermbeplanting, enz.).

Zie ook:
  • De diabolische snelweg
  • Atlas van de snelwegomgeving
  • Geheugen van het Snelweglandschap
  • Kijk op de ruimtelijke kwaliteit van snelwegen
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » ma 23 sep 2013, 10:12

Kaaiman schreef:
Attietattie schreef:Architectuur is een vorm van kunst. Een snelweg is een gebruiksvoorwerp.
Een gebouw, park of sluizencomplex is ook een gebruiksvoorwerp. Een vaas, hutkoffer of computer ook. Dat iets een gebruiksvoorwerp is, wil niet zeggen dat het geen historisch-culturele waarde kan hebben.
Een stoomgemaal is ook een gebruiksvoorwerp. En een ouderwetse water pompende windmolen ook.

Het probleem met snelwegen is natuurlijk wel dat ze enorm veel ruimte innemen op het moment dat je ze niet meer nodig hebt, en dat je normaal gesproken de ruimte die ze innemen nodig hebt voor een nieuwe, bredere snelweg.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 23 sep 2013, 10:28

Een snelweg is inderdaad een transportas. Transportassen zijn meestal schaars, zeker in stedelijk gebied. Vaak lopen snelwegen dan ook niet voor niets gebundeld met spoorwegen.

De herinnering aan lijnverlichting kan voort blijven bestaan op foto's. Op de snelweg heeft lijnverlichting in de toekomst geen plaats meer; het is minder efficiënt dan lichtmasten. Bovendien vinden vooral wegennerds het mooi, ik kan het eens vragen maar volgens mij merkt mijn vader het verschil met andere verlichting niet eens... Dat kan ook komen doordat op 'onze' snelwegen nog relatief veel ijnverlichting hangt.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » ma 23 sep 2013, 11:24

Ze zouden voor de liefhebbers een paar honderd meter lijnverlichting in het Openluchtmuseum kunnen neerzetten.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 23 sep 2013, 12:08

sirdanilot schreef:Bruggen vallen wel onder de noemer 'architectuur', maar straatverlichting...? De lijnverlichting is simpelweg verouderde technologie, niet iets cultuurhistorisch dat bewaard moet worden. Of beschouw je telefooncellen ook als 'cultuurhistorisch erfgoed'?
Jaren 1880-1900 gaslampen tot jaren 1920-1930 Berlagelampen zijn wel degelijk erfgoed, al zijn veel palen en kappen intussen replica's met aanpassingen voor de lichtbron. Hetzelfde tot zekere hoogste voor telefooncellen, hoewel niet zo karakteristiek als de rode UK-cellen (of de DR WHO politie-hokjes)

Deze twee staan naast het Binnenhof, geplaatst als ode aan de publieke en hulpdienstcellen van Den Haag. Geen idee of er momenteel nog mee gebeld kan worden.

https://maps.google.nl/maps?q=Buitenhof ... 64,,2,5.49
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » ma 23 sep 2013, 12:54

Peter schreef:de rode UK-cellen
Heel veel van die dingen zijn tegenwoordig verbouwd tot geldautomaten.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 23 sep 2013, 12:59

sirdanilot schreef:. Op de snelweg heeft lijnverlichting in de toekomst geen plaats meer; het is minder efficiënt dan lichtmasten.
Met name de lichtopbrengst van die dingen is ondermaats (viel mijn broer laatst op toen hij 's nachts op de A12 bij Woerden aan het werk was bij asfalteringswerkzaamheden). Dan is het natuurlijk in combinatie met de fabrikant die het spul niet maakt een snelle keuze om die dingen te vervangen, hoe mooi dan ook.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 23 sep 2013, 18:40

Sommige vinden het jammer dat het verdwijnt. Waarom zijn dan ergens initiatieven om een soort van historische weg te bouwen ergens in Nederland met al die historische onderdelen, die nu uit de tijd zijn.