[CH] Kleine projecten in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [CH][PRJ][UCH] Umfahrung Cham - Hünenberg

Bericht door GuteFahrt » do 21 jan 2021, 12:17

GuteFahrt schreef: zo 22 sep 2013, 15:02 UCH - Umfahrung Cham - Hünenberg

In kanton Zug staat nog een groot project op stapel, te weten de aanleg van een bypass voor Cham & Hünenberg. De doorgaande routes door de centra van die plaasen zijn overbelast en dus zoekt men naar een oplossing voor dit probleem. Zo is men op het idee gekomen om een rondweg aan te leggen, voor een groot deel pal naast de A4, welke de dorpskernen van beide genoemde plaatsen moet ontlasten.

Voor alle info omtrent dit project, zie de info via de link (Duits):

:arrow: http://www.zg.ch/behoerden/baudirektion ... huenenberg

(...)

In totaal zijn 4 rotondes gepland, waarvan één spectaculair. Dat betreft de ombouw van Kreisel Schlatt. Daarnaast komt er een dalbrug over de Lorze en een tunnel onder het Städlerwald door. Vervolgens komt er een aansluiting naar stadsdeel Duggeli, waarna aansluiting op de Autobahnzubringer en de Alpenblickkreuzung zal volgen.

In OSM is de toekomstige rondweg ook al ingetekend. Bijschrift klopt echter niet, dat had "planned" of "in voorbereiding" moeten zijn.

Afbeelding

(...)
Het federale gerecht heeft de laatste bezwaren afgewezen, daarmee mag de bypass er komen. Over 2 jaar gaat volgens de laatste verwachting de schop de grond in, waarna het in 2027 klaar moet zijn, 20 jaar na de stemming die positief uitviel voor de aanleg van de weg.

Er is circa 270 miljoen Zwitserse franken mee gemoeid.

https://www.nau.ch/ort/zug/umfahrung-ch ... n-65855445
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Coccodrillo
stadsweg

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door Coccodrillo » vr 19 mar 2021, 10:05

A tunnel has been proposed to avoid an avalanche prone section of N3/H3/H3b (or whatever name it has) near Segl/Sils im Engadin. The road is closed on average for 50 hours a year. The old road would be closed and converted to a cycle path (I don't know if they will keep the existing pavement to have a backup route or not). The estimated cost is 230 million CHF.

Ausbau offene Strecke = reconstruction of existing open air section
Austellbuchten beidseitig = parking bays every 550 metres
Querverbidungen = connections to the SiSto every 260 metres
SiSto = SichereitStollen = rescue tunnel
Anschluss an Kreisel = conenction to the existing junction

It would be nice to have a much longer tunnel to avoid the hairpins of the Maloggia/Maloja pass, but it would clearly be too expensive and they would never ever build it: https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... .47&zoom=8

Source: https://www.tio.ch/svizzera/attualita/1 ... r-problemi

Afbeelding
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 24 mar 2021, 8:44

IQ[] schreef: vr 13 jul 2018, 20:11 Sinds dit voorjaar is na jaren vertraging de omlegging van de H21bo (Evian - St Gingolph - Monthey) om Les Evouettes (Wallis) in aanbouw.
...
Er komt een boortunnel van 657m door moeilijk gesteente, wat ooit naar beneden is gekomen na een instorting van een berg.
...
De tunnelbouw is stilgelegd, nadat er grotere deformaties in bovenliggende woningen zijn waargenomen dan verwacht. Men zoekt nu naar een oplossing om verdere schade te voorkomen. Blijkbaar zijn vooraf verzakkingen al ingecalculeerd, aangezien men een tunnel bouwt in los gesteente, dat altijd gaat bewegen.

https://www.lenouvelliste.ch/articles/v ... es-1060048

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 23 mei 2021, 19:16

marcel schreef: zo 06 sep 2020, 15:04
GuteFahrt schreef: ma 24 aug 2020, 13:30 Een klein gedeelte van de Tangente Zug/Baar is vorige maand opgeleverd:

Afbeelding
Gisteren weer zo'n 40 km gelopen o.a. naar dit project.
51 foto's in oostelijke richting:
https://photos.app.goo.gl/D86HjoSXkcikbnXt9
39 in westelijke richting:
https://photos.app.goo.gl/ZFZQe1FEPpQa3WwGA
Verder nog 36 van wegen in de omgeving
https://photos.app.goo.gl/Xjgod9u9kuCv2Q7aA

Het ontbrekende stukje ziet er wat mij betreft 100 % klaar uit, ik zie niet waarom het nog niet open is, alle borden staan er en de markering is ook klaar.
24 juni gaat het open:
https://www.luzernerzeitung.ch/zentrals ... ld.2138423

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 20 jun 2021, 14:23

Gisteren ben ik weer gaan kijken.
Ik dacht dat zo kort voor de opening alle borden er wel zouden staan, maar ze hebben overal variabele wegwijzers dus heb ik vooral dit soort dingen gefotografeerd

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik had wel geluk dat bij dit bord de afkruisbanden losgeraakt zijn

Afbeelding

Ik kon niet zoals vorig jaar de tunnel in. Wegens Corona was er geen open dag maar er werd een evenement georganiseerd.

Afbeelding

Verderop: zoals vaker in Zwitserland is er alleen een fietsstrook omhoog, omlaag rijden de fietsers wel bijna zo hard als het overige verkeer, is blijkbaar de gedachte. Maar op een weg waar je 80 mag is dat toch wat vreemd

Afbeelding

Höllgrotten als enige bestemming voor de oude weg

Afbeelding

Ik had het zo gemaakt dat Baar rechtdoor of rechtsaf kan zijn.

De weg heeft overal blauwe borden terwijl het geen Hauptstrasse is. Of zou het toch een nieuwe Hauptstrasse zijn?

Dezelfde bestemming via snelweg of andere weg zie je natuurlijk vaak, maar via een blauwe en witte weg heb ik nooit eerder zo gezien

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 20 jun 2021, 14:29

Nog wat bijzonderheden in de buurt:

Kanton Zug heeft een grensbord
Afbeelding

Kanton Zürich niet maar op de achterkant heeft wel iemand een klein stickertje met het wapen geplakt
Afbeelding

Weer een wegwijzer naar wegwijzers
Afbeelding

En die zijn wel de moeite waard, maar liefst 28 bestemmingen
Afbeelding

Geen keermogelijkheid met aanhanger
Afbeelding

Kersen
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 jun 2021, 15:06

Is dat nou een logo van een artsenpost?
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AC ... authuser=4
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 jun 2021, 17:56

^^ De Star of Life geeft in Zwitserland volgens Wikipedia het volgende aan: Indicates hospital with emergency station open 7/24.

Het is dus geen artsenpost.

De Star of Life is een van oorsprong Amerikaans symbool. Wordt in Europa vooral op ambulances gebruikt, maar ook om op bebording in Zwitserland en Portugal ziekenhuizen aan te geven. Het is een symbool voor dringende medische hulpverlening.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 04 jul 2021, 20:13

GuteFahrt schreef: di 02 jun 2020, 20:38
GuteFahrt schreef: ma 20 jan 2020, 23:03 Umfahrung Mellingen/AG

De besluitvorming heeft lang geduurd, maar dit jaar komt het ervan: een westelijke bypass langs Mellingen, gelegen in Kanton Aargau - globaal tussen Aarau en Zürich een eindje oostelijk van de A1. De voorbereidende werkzaamheden zijn begonnen, in de zomer staat de start van de wegaanleg gepland. Verwachte bouwtijd is 3 jaar, verwachte kosten in totaal ruim 36 miljoen Zwitserse franken. Alle info over het project is hier te vinden.
(...)
De aanleg van deze weg is vandaag begonnen.

https://www.ag.ch/de/aktuelles/medienpo ... 142729.jsp
Een paar foto's van gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De NK268, zulke nummers zie je vrijwel nooit staan
Afbeelding

De bouwtijd van drie jaar is ongekend snel voor Zwitserse begrippen. Maar volgens mijn oom begon de planning bijna 100 jaar geleden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 jul 2021, 21:36

Wat is de NK268 dan? Een type Kantonstrasse?

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 04 jul 2021, 23:14

Volgens mij Neue Kantonsstrasse, zoals het in Duitsland de K268n zou worden.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 24 jul 2021, 19:05

Ik ben weer bij de Tangente Zug-Baar geweest en een paar dingen vielen mij op.

Ik vraag mij al lang af wat het nummer van deze weg is, maar 4 is in ieder geval fout:
Afbeelding

Zou het ze nou niet opgevallen zijn dat het raar is dat weg 4 in drie richtingen loopt?

Hier komen twee rijstroken uit op een eenstrooks rotonde
Afbeelding

Aan de auto zie je dat het wel ruim genoeg is maar ik vind het toch merkwaardig ontworpen.

De tunnel is 0,37 km lang - normaal zie je dan 370 m
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 25 jul 2021, 16:08

Zou het ze nou niet opgevallen zijn dat het raar is dat weg 4 in drie richtingen loopt?
Ik denk dat je het moet opvatten als indirecte verwijzing. Het is mij overigens wel een raadsel waarom men in Zwitserland niet de gebruiksvriendelijkheid van het wegnummersysteem zelf eens onder de loep neemt; het is te onbetrouwbaar om op te navigeren.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 25 jul 2021, 23:13

Vinny schreef: zo 25 jul 2021, 16:08Ik denk dat je het moet opvatten als indirecte verwijzing.
Nee, die weg leidt niet (via een zinvolle route) naar weg 4. Zeker niet als je één van de aangegeven bestemmingen volgt.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 05 aug 2021, 18:14

GuteFahrt schreef: do 08 mar 2018, 19:25 https://www.badenertagblatt.ch/aargau/k ... -132296439

^Over een kleine maand beginnen de uitbouw werkzaamheden aan de Autobahnzubringer Lenzburg. Men gaat vanaf 5 april starten met de voorbereidingen met de bouw van een tunnel.
Badener Tagblatt (8-3-2018) schreef:Mit dem Ausbau werden die bestehenden Kapazitätsprobleme am Knoten Neuhof am A1-Zubringer Lenzburg gelöst. Zudem werden Verbesserungen für den öffentlichen Verkehr sowie den Rad- und Fussverkehr realisiert. (AZ)
Afbeelding
Vandaag is tunnel Neuhof vrijgegeven voor het verkeer. De Aargauer Zeitung heeft er een ritje doorheen gemaakt:

https://www.aargauerzeitung.ch/aargau/l ... ld.2171091

De nieuwe oprit richting Zürich is precies een jaar geleden al geopend. Verkeer vanuit Lenzburg richting A1 moest in de oude situatie het verkeer komend vanaf de A1 kruisen. Nu is het een conflictvrije situatie.

https://www.aargauerzeitung.ch/aargau/l ... ld.1305454

Afbeelding

Swissah
zandpaadje

Bericht door Swissah » di 24 aug 2021, 10:05

Ik vraag mij al lang af wat het nummer van deze weg is, maar 4 is in ieder geval fout:
Afbeelding

Zat hardop te denken toen ik deze foto zag, waarom er in 3 richtingen een (4) kan bestaan. Wellicht dat er verderop nog een oprit is voor dezelfde (4) weg of dat dit inderdaad een fout betreft. Dit zou je toch moeten zien en anders zal het wel klachten regenen bij de gemeente.
Er leiden meerdere wegen naar dromen. Actief voor Verkeerskunde | Treinkaartjes | First.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 24 aug 2021, 19:39

Swissah schreef: di 24 aug 2021, 10:05 Wellicht dat er verderop nog een oprit is voor dezelfde (4) weg
Nee, dat zei Vinny ook al, en natuurlijk kun je met een omweg weer bij weg 4 komen maar dat heeft geen zin tenzij er een afsluiting of ander incident is.
of dat dit inderdaad een fout betreft. Dit zou je toch moeten zien en anders zal het wel klachten regenen bij de gemeente.
Dat lijkt mij niet, behalve mij zal het waarschijnlijk vrijwel niemand opvallen.

Swissah
zandpaadje

Bericht door Swissah » wo 25 aug 2021, 14:56

Haha, je bedoelt natuurlijk qua interesse, maar dit is wel iets wat opvalt hoor. Zeker Zwitsers zullen dit zien. Die zijn wat kritischer dan de meeste Nederlanders (zelf half Zwitsers :D )
Er leiden meerdere wegen naar dromen. Actief voor Verkeerskunde | Treinkaartjes | First.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 25 aug 2021, 19:28

Deze fout in mijn woonplaats (zelfde nummer) staat er al (tientallen?) jaren, is ook nooit gecorrigeerd:
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 aug 2021, 12:24

Swissah schreef: wo 25 aug 2021, 14:56 Haha, je bedoelt natuurlijk qua interesse, maar dit is wel iets wat opvalt hoor. Zeker Zwitsers zullen dit zien. Die zijn wat kritischer dan de meeste Nederlanders (zelf half Zwitsers :D )
Zwitsers zijn denk ik gewend aan een vrij slechte weergave van wegnummers. Ze zullen wel grotendeels genegeerd worden. Op het Autobahnen.ch forum kan ik me wel herinneren dat ze vonden dat de vreemde administratieve nummers snel vervangen moesten worden door een regulier autobahn- of hauptstrassenummer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 26 aug 2021, 20:31

Ja, dat zie je bijv. ook eraan dat de Hauptstrassennummers vrijwel nooit in de verkeersinformatie gebruikt worden. Daar komt dan nogeens bij dat ze alleen de kleine plaatsjes noemen waar iets is, die ik vaak ook niet ken. Zelfs de snelwegnummers gebruiken ze vaak niet, bijv. 'Oberlandautobahn' - als buitenlander zul je waarschijnlijk niet weten wat dat is en het staat ook op geen enkel bord.

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » do 09 sep 2021, 13:49

The Tunnel Burg opened to traffic in September 2020. So the new bypass is 1,2 kilometers long around of Küssnacht.

Location: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 831/8.4452
Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 28 sep 2021, 21:47

GuteFahrt schreef: wo 26 aug 2020, 1:59
GuteFahrt schreef: do 22 mar 2018, 11:00 Umfahrung Wilderswil

Groen licht voor de bouw van een rondweg langs Wilderswil (Kanton Bern), juist ten zuiden van Interlaken gelegen. De Grote Raad van Bern is akkoord en heeft 70 miljoen Franken toegezegd. Aan het verkeersproject is een beschermingsproject tegen hoogwater nauw verbonden, dat kan eveneens doorgang vinden voor een som van ruim 3 miljoen Franken. Een tunnel die onderdeel van de bypass zal worden krijgt ook een functie in het afvoeren van overtollig water.

De rondweg zal zo'n 2 kilometer lang worden en begint juist ten zuiden van de A8 t.h.v. het voormalige vliegveld van Interlaken. Een tunnel van krap 600 meter lang zorgt voor de passage onder het stationsgebied door. De aansluiting op de Kantonsstrasse volgt met een rotonde. Men verwacht dat de werkzaamheden in 2020 kunnen starten en dat het project zo'n 4 tot 5 jaar in beslag zal nemen.

Dagelijks rijden tot zo'n 15.000 motorvoertuigen door Wilderswil. Vooral in de vakantietijd en tijdens weekenden kan het erg druk zijn. De H221 die door het dorp voert brengt je bij populaire toeristenoorden als Lauterbrunnen en Grindelwald, aan de voet van het Jungfrau massief gelegen. Naast ontlasting van het dorp betekent het betere bereikbaarheid voor dit gebied.

Dit stukje Berner Oberland werd in 2005 door noodweer en hoogwater getroffen, het gevolg was schade van 160 miljoen CHF. Sindsdien staat bescherming tegen hoog water ook hoog op de agenda en is er het nodige aan maatregelen gerealiseerd. Het gedeelte bij Wilderswil vormt de kers op de taart.

Impressie van de tunnelentree:
Afbeelding
Bron
Gisteren was de symbolische start van de hoofdwerken van dit project, de 560 meter lange tunnel. Over 4 jaar moet het klaar zijn.

https://www.be.ch/portal/de/index/medie ... hrung.html
Vanaf de afrit vanaf Route 8 zijn de werkzaamheden inmiddels goed zichtbaar.
Ook zijn er op de locatie van de rotonde de funderingswerkzaamheden zichtbaar en zijn er hoogte beperkingen ingesteld.

Ik heb nog even kort naar de Dashcam beelden gekeken, maar je ziet er niet heel veel op.

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » zo 10 okt 2021, 21:03

A new road has been opened to Trans GR. Shorter than 2 km, it replaces the old one, which was unpaved. The new road allows vehicles wheighting up to 32 t, while the old one didn't allow trucks.

It already appears on map.geo (it is the one with the tunnel):

https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... 39&zoom=10

But not on Google Maps:

https://www.google.ch/maps/@46.7640889, ... a=!3m1!1e3

Note that on map.geo the old road seems to have a different surface, maybe some kind of unpaved surface on the sides and grass in the middle.

Before 1991, the year of the opening of the short red section below, the only road was via Dusch.

https://map.geo.admin.ch/?lang=it&topic ... 63&zoom=10

The old road passed also through a building: https://www.google.ch/maps/@46.7552276, ... 312!8i6656
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 05 nov 2021, 20:57

GuteFahrt schreef: za 15 sep 2018, 11:02 Südwestumfahrung Sins (Kanton Aargau)

Vandaag is het symbolische startschot voor de aanleg van de zuidwestelijke rondweg langs Sins, gelegen in het Reusstal (halverwege Luzern-Zürich). De H25 (Zug - Muri - Wohlen - Lenzburg (A1)) loopt dwars door dit dorp en brengt zo'n 19.000 mvt./etmaal met zich mee. In 1996 is als eerste fase een brug over de Reuss en een onderdoorgang onder de spoorverbinding Rotkreuz - Wohlen gebouwd. Nu, 22 jaar later is het tijd voor de rechtstreekse doortrekking langs Sins.

Afbeelding

Het grootste deel van de bypass gaat straks per tunnel. Twee renders:

Afbeelding

Afbeelding

Het project kost zo'n 88 miljoen franken en wordt voor het overgrote deel door Kanton Aargau betaald.

https://www.srf.ch/news/regional/aargau ... ertprojekt
Op zaterdag 11 september dit jaar is deze bypass feestelijk ingewijd, vanaf maandag 13 september 10 uur 's ochtends vrijgave voor het verkeer. Daarmee duurde de aanleg op de kop af 3 jaar. Het project is binnen budget en 8,5 maand voor op schema opgeleverd.

https://www.aargauerzeitung.ch/aargau/f ... ld.2186512

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 nov 2021, 21:00

Ik moest even opzoeken waar dat precies was, Aargau is zo'n kanton dat ik eigenlijk alleen vanaf de snelweg zie. Het dorp ligt bijna tegen het kanton Zug aan, een eindje ten zuiden van Zürich. In mijn 'mental map' van Zwitserland had ik dat gebied niet echt als zijnde Aargau zitten.

Maar dit is een snel project voor Zwitserse begrippen. Tunnelprojecten lijk er altijd eindeloos te duren, zelfs dit soort relatief kleine tunnels.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 20 nov 2021, 19:46

Chris schreef: vr 05 nov 2021, 21:00 In mijn 'mental map' van Zwitserland had ik dat gebied niet echt als zijnde Aargau zitten.
Ook ik dacht dat het in Luzern of Zug lag. Terwijl ik vaak op de A14 het sukje Aargau zie.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 18 mei 2022, 16:50

Lauterbrunnen, kanton Bern

Er waren kennelijk plannen om een bypass langs Lauterbrunnen aan te leggen. Dat plan gaat nu definitief in de ijskast. Het is te duur bevonden.

https://www.baublatt.ch/bauprojekte/pro ... euer-32734
Baublatt (18-5-2022) schreef:Demnach würde selbst die günstigste Variante Kosten von rund 60 Millionen Franken verursachen. Im Verhältnis zur Entlastungswirkung – 2000 Fahrzeuge weniger pro Tag – ist dies zu teuer. Ein Umfahrungsprojekt habe «kaum Chancen auf Erfolg», weil die vom Kanton Bern geforderte Kostenwirksamkeit nicht erreicht werde.
Men gaat nu de huidige weg dan maar wat aanpassen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 mei 2022, 16:58

Ik wist niet dat daar plannen voor waren. Ik ben vaak in Lauterbrunnen geweest, ik vind het één van de mooiste plekken van Europa.

Het meeste verkeer is bestemmingsverkeer in het dorp, een groot deel van het toeristenverkeer gaat naar de parkeergarage bij het station en rijdt dus niet door het dorp zelf. De rest is doorgaand verkeer naar met name Stechelberg waar de kabelbaan naar de Schilthorn gaat. Ik heb dat stuk nooit als een drukke weg ervaren.

Er rijdt wel wat verkeer maar het is geen continue stroom. De hoofdweg door Lauterbrunnen is ook weer niet een chronisch verstopte weg in mijn ervaring. De weg naar Grindelwald is in mijn ervaring een stuk drukker, het toerisme daar is toch wel grootschaliger dan bij Lauterbrunnen.

Een plaatje van de betreffende weg:
Afbeelding
Lauterbrunnen 18 by European Roads, on Flickr

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [CH][PRJ][UCH] Umfahrung Cham - Hünenberg

Bericht door GuteFahrt » ma 04 jul 2022, 23:07

GuteFahrt schreef: do 21 jan 2021, 12:17
GuteFahrt schreef: zo 22 sep 2013, 15:02 UCH - Umfahrung Cham - Hünenberg

In kanton Zug staat nog een groot project op stapel, te weten de aanleg van een bypass voor Cham & Hünenberg. De doorgaande routes door de centra van die plaasen zijn overbelast en dus zoekt men naar een oplossing voor dit probleem. Zo is men op het idee gekomen om een rondweg aan te leggen, voor een groot deel pal naast de A4, welke de dorpskernen van beide genoemde plaatsen moet ontlasten.

Voor alle info omtrent dit project, zie de info via de link (Duits):

:arrow: http://www.zg.ch/behoerden/baudirektion ... huenenberg

(...)

In totaal zijn 4 rotondes gepland, waarvan één spectaculair. Dat betreft de ombouw van Kreisel Schlatt. Daarnaast komt er een dalbrug over de Lorze en een tunnel onder het Städlerwald door. Vervolgens komt er een aansluiting naar stadsdeel Duggeli, waarna aansluiting op de Autobahnzubringer en de Alpenblickkreuzung zal volgen.

In OSM is de toekomstige rondweg ook al ingetekend. Bijschrift klopt echter niet, dat had "planned" of "in voorbereiding" moeten zijn.

Afbeelding

(...)
Het federale gerecht heeft de laatste bezwaren afgewezen, daarmee mag de bypass er komen. Over 2 jaar gaat volgens de laatste verwachting de schop de grond in, waarna het in 2027 klaar moet zijn, 20 jaar na de stemming die positief uitviel voor de aanleg van de weg.

Er is circa 270 miljoen Zwitserse franken mee gemoeid.

https://www.nau.ch/ort/zug/umfahrung-ch ... n-65855445
Afgelopen vrijdag is de bouw officieel begonnen.

https://www.zg.ch/behoerden/baudirektio ... huenenberg